Met de Pinkster iets aparts?
„Schoenenmagazijn Hector"
KLOMP's Taxibedrijf
Medisch-Tandheelkundig instituut
Ito
Luxe Auto's- Chevrolet's
Dan naar
Dames* heusch „Hector"
heeft de meeste keus!
JAGIL Dordrecht
O. L. SCHAAP
ptfRO
14e JAARGANG No. 21 - VRIJDAG 7 JUNI 1935
Christelijk Weekblad voor Soest, Soestdijk, Soestduinen en Soesterberg.
Uitgave: DRUKKERIJ SMIT N.V., SOESTDIJK, Van Weedestraat 35, Telefoon 566.
Zes cylinders, 5 en 7
persoons.
PÜF* Goedkoope Taxi-prijzen
Belangrijke mededeeling.
PINKSTEREN.
Anlirevolutionnaire
politiek.
Gemeente-
Ons blad.
Aan de Kiezers en Keizeressen>
van Soest.
1 Juni,
SOEm T1IHMMD
vaa 1—5 regels f 0.75.
ADVERTENTIEPRIJS:
Elke regei meer 15 cent. Advertenties tusschen de tekst dubbel tarief.
Bij contract belangrijke korting.
Advertentie'* in dit blad worden eveneens in de twee andere bladen opgenomen.
UITGAVE van:
..DE SOESTER COURANT", Algemeen Weekblad. „SOESTER NIEUWSBLAD", Algei
Christelijk Weekblad en SOESTER WEEKBLAD
ABONNEMENTSPRIJS 65 ct. per 3 maanden. Soester Weekblad 10 ct. per maand.
bs«
Dorpsrit Soestdijk 30 cent
Dorpsrijden per uur fl.20
Toeren met 5 persoons wagens f2.—p/u.
Toeren met 7 persoons wagens f2.50 p. u.
Koninginnolaan 4 bij Nieuwerhoek TELEFOON 984
DEGENESTETLAAN 1, Soest
MOND. EN TANDARTS
(AMSTERDAM)
houdt vanaf 1 JUNI-spreekuur in Soest
iederen Zaterdag van 10-12 en 1-3 uur,
Geheel gebit f 45.— of f 60Vullingen f3.—
Alle betalingen eventueel te regelen.
Zeer billijke trieven
Goudkroon f 15.
tas.
Evenals bij de verkiezingen voor do Prov.
Staten, zullen ook nu weer voor de Anti-
Revolutionnaire kiezers te Soest twee stem-
bureaux worden gevormd en wel voor Soest-
diik ten huize van den heer
H. ZIJLSTRA, EMMALAAN 8
en voor Soest ten huize van den heer
- H. A. STORK, STATIONSWEG 10.
Dit zijn de adressen, waarbij men zich dient
op te geven om eventueel met een auto
gehaald en teruggebracht te worden.
De kiezers van de districten Parochiehuis,
School Beetzlaan, Chr. U.L.O. School en
Gemeentehuis bij den heer Zijlstra en de dis
tricten Nijverheidschool, School Kerkebuurt,
Bïrktslraat Café Viersprong en Hees bij den
heer Stork.
Alle inlichtingen kunnen aldaar gevraagd
worden.
Stemdag 14 Juni a.s. van 8.00 voorm. tot
5.00 nam. precies.
Stemt onze vertrouwensmannen op lijst
ZES.
Hand. 2 16, 17 en 18.
Is het nu eigenlijk wel een tijd om Pink
sterfeest te vieren en gedachtig te zijn aan
de uitstorting van den Heiligen Geest?
Veeleer moeten we ttVet groote droefheid
erkennen, dat instëde van deii Heiligen Geest
de geest van den Booze uit den afgrond
is gekomen als een verwoestende orkaan om
weg te vagen van den aardbodem zoo 't mo
gelijk ware heel de Christelijke Kerk. In
Ruslaiid, het land der kerken als geen ander,
zal in 1937 alle godsdienst zijn geliquideerd.
In Duitschland wordt de Christelijke Kerk
omgezet in een Wodandienst en verder in
Europa heerscht een geest van Fascisme en
Socialisme, die in lijnrechten strijd is met
den Pinkstergeest des Heeren.
Mogen we dan nog jvel Pinksterfeest vie
ren? Moeten we dan dit boek der Waarheid
maar niet toesluiten en voor goed opber
gen
Godlof neen, want Gods Bock is niet al
leen een boek van het verleden, maar ook
een boek voor het heden en voor de toe
komst.
Jezus Christus is gisteren en heden de
zelfde en tot in der eeuwigheid.
En hoort wat de apostel Petrus uitspreekt
op dien Pinksterdag en dan brengt hij het
verleden in verbinding met hot heden or. de
toekomst.
Maar dit is het, wat gesproken is d»r
den profeet Joël: En het zal zijn io de
laatste dagen (zegt God), Ik zal uitstorten
van mijnen Geest op alle vleesch cu uwe
zonen eu dochters zullen profeteer en, en uwe
jongelingen zullen gezichten zien, cn uwe
ouden zullen droonien drooinen. En ook op
mijne dienstknechten cn op mijne dienst
maagden zal Ik in die dagen var; mijnen
Ueesi uitstorten en zij zullen profetecren.
Ook over deze verstarde en ia het booze
Iipger.de menschenwereld zal God in de laat
ste dagen van Zijnen Geest uitstorten op
alle tlcesih
God alleen is machtig de harten der men
schen, die nu toegegrendeld zijn voo.r Zijn
Woord' en Geest, weder te openen, de geest
des Satans uit te drijven én daar zelve te
troonen, opdat de mond weer gaat verkon
digen de groote werken Gods. Dan spreekt
Gods volk het weer uit met luider stemme:
Gij zijt uwen lande gurfstig' geweest Heere;
de gevangenis van Jacob hebt Gij gewend.
De misdaad uws volks hebt Gij weggeno
men; Gij hebt al hunne zonden bedekt. Gij
hebt weggenomen al uwe verbolgenheid; Gij
hebt U gewend van de hittigheid uws toorns.
Toon ons uwe goedertierenheid, o Heere
en geef ons uw heil.
Ik zal hooren wat God de Heere spre
ken zal; want Hij zal tot zijn volk en lot
zijne gunstgenooten van vrede spreken; maar
dat zij niet weder tot dwaasheid keer en.
Dan zullen we weer echt Pinksterfeest vieren
en verblijd zijn in den God onzes heils en
in Jezus Christus den. Zoon zijner liefde.
Dan wordt getia van waarheid blij ontmoet;
De vrede met een kus van 't recht gegroet;
Dan spruit de trouw uit d' aarde blij omhoog;
Gerechtigheid ziet neer van 's hemels boog;
Dan zal de Heer ons 't goede weer doen zien;
Dan zal ons 't land zijn volle garven biên;
Gerechtigheid gaat voor Zijn aangezicht,
Hij zet z' alom, waar Hij Zijn treden richt.
H. A. STORK.
Een der vraagstukken, die wel het meeste
zorg baren voor de Overheid, is wel de
werkloosheid.
Laten we in 't kort het Anti-re vol ution-
naire standpunt in deze naar voren brengen.
De overheidszorg voor de werkloozen kan
o. i. slechts als een door de tijdsomstandig
heden geboden overheidsplicht aanvaard en
verdedigd worden.
De zorg voor de werkloozen, voorzoover
hun werkloosheid haar oorzaak vindt in fac
toren van zuiver persoonlijken aard, b.v.
lichaamszwakte of gebreken, slecht gedrag,
verkeerde karaktereigenschappen enz., be
hoort naar A.R. opvatting in principe tot de
taak der particuliere en kerkelijke liefdadig
heid. En de werkloosheid, die aan factoren
van algen.een-maalschappelijken aard te wij
ten is, dient door de bedrijfskringen zelf,
waarbinnen ze ontstaan, te worden verhol
pen. Blijken echter Kerk en Maatschappij niet
in staat in deze hare roeping te vervullen
dan is de Overheid verplicht daarin te voor
zien.
Met kracht wordt van A.R. zijde bestre
den de stelling, dat de Overheid het gehcele
economische proces al wat daarmede sa
menhangt heeft te repelen en te leiden.
Niet de Overheid, doch de in verschillende
maatschappelijkekringen leiding gevende per
sonen hebben omtrent den inhoud eu de
toepassing dier regelen te beslissen. En wie
beweert, dat de Overheid hansprakdlij-k is
voor her bestaan det werkloosheid, cn uit dat
oogpunt keel het werk Iö&7 en vraagstuk zelf
heeft te regcicn cn te leiden, geeft daar
door aan'de Overheid-een expansie, die naar
A R. opvatting haar -roeping ver1 overschrijdt.
Neen, de Overheidszorg voor de werkloo
zen vindt dan ook o. i. haargrond in de
roeping tot wegneming en zooveel noodig
herstel van sociaal euvel, dat ook in het
werkloosheidsvraagstuk tot uiting komt.
Nu is het niet onverschillig welke maat
regelen ter bestrijding van ditf maatschappe
lijk euvel gekozen moeten worden.
En dan is de A.R. gedachte," dat voor
zoover door preventieve maatregelen het
kwaad niet kan worden gewlerd, de voor
keur verdient aan werkloozenzorg, dis er
naar streeft het armlasting worden van
werkloozen te voorkomen, boven steunverlee-
ning, wanneer armoede als gevolg van werk
loosheid, is ingetreden.
Werkverruiming, werkvérschaffing, vooral
wanneer dit werk productief# is> houdt de
menschen staande, terwijl stquverleening de
menschen verlaagt en ontzenuwt en ook ten
eenenmale niet bevredigt.
Maar bij die werkloozenzorg worden de
menschen dan ook beschouwd als volwaar
dige arbeidskrachten, die bij het zich ten
volle geven voor het werk, ook het recht
hebben op het volle loon (een arbeider is
zijn loon waardig).
Onze vertrouwensmannen van Anti-revoln-
tionnairen bloede willen in den gemeenteraad
hun beste krachten geven in de gemeente
politiek en gaan daarbij te rade met God,
de Almachtige, die kracht en wijsheid wil
schenken aan de mannen der Overheid, die
zij weten te zijn de dienaresse Gods en
op dien grond er Hem om mogen vragen.
Hoewel het gewaagd jou kunnen ge
noemd worden bij de vele .ectuur, die voor
een gedeelte zelfs tegen on?^» wil, wekelijks
aan ons opgetfruirg-eü vTJ.vci Ü7u* toch" nog
de aandacht te vragen voor ons Chr, Soes
ter Nieuwsblad, toch meenea wij verplicht
te zijn dit te 'moeten doen.
Meermalen is op verschillende wijze ge
wezen op de groote beteekenis van lectuur
in onze gezinnen. Van onze zijde is daarbij
meermalen de aandacht gevestigd op „De
Soester", die ook ongevraagd wordt bezorgd
in onze Chr. gezinnen, een blad, dat om
zijn inhoud en strekking daar niet behoord.
Bij velen onzer werd dat erkend, maar nog
lang niet algemeen.
In de laatste raadsvergadering echter is een
zoo algemeene afkeuring uitgesproken en is
het zoo absoluut veroordeeld, dat wij de
hoop mogen koesteren, dat bij velen de
oogen zullen opengaan, welk gevaar er in
gelegen ih, inzonderheid voor onze kinderen.
Mogen wij nu nog eens Uwe aandacht
vragen voor ons Chr. Soester Nieuwsblad?
't Is waar, wij kunnen het niet gratis geven
zooals ,De Soester", maar inhoud en strek-'
king durven wij gerust aanbevelen boven dit
blad. Het voornemen ts ook meer pririci-
piëele lectuur te verschaffen en de practische
politiek vooral in het gemeentelijk leven van
uit ons beginsel te belichten.
Wij weten wel, dat sommigen uit financi
eel oogpunt bezwaren maken, maar laten dan
zij voor wie het mogelijk is, zich laten in
schrijven als abonné en ons ook daardoor
in dezen arbeid steunen. Zij, die er aan
mede arbeiden, doen alles gratis.
Wij rekenen ook op Uw medewerking.
Voor den wandel of de fiets, bij Hector
vindt U zeker iets
'n Chique schoen voor partij of dans,
bij Hector heeft U de meeste kans.
Leuke linnen schoenen voor bosch en
strand. Hector biedt U in genre een
keur van schoenwerk tegen ongeloof
lijk lage prijzen.
61 FILIALEN "W
Soesterbergschestraat 30 op het plein W
Voordat de stembus opengaat, richt de
Anti-Revolutionnaire Partij zich nog even tot
U met het dringend verzoek U, wel te be-
zinnen over de vraag aan welke Candidaten-
lijst gij Uw vertrouwen zult schenken.
De Anti-Revolutionnaire Partij vraagt van
degenen, die op haar huti stem uitbrengen,
rustige bezinning. En bezinning is: een 'komen
tot de voile, echte werkelijkheid, een zich
rekenschap geven van hetgeen men doet.
Er zijn partijen, die van bezinning niets
moeten hebben. Zij werken op de massa
met prachtige leuzen, met allerlei fantasti
sche beloften, en willen het liefst, dat hare
volgelingen zich niet bezinnen en zich geen
rekenschap geven van hetgeen zij doen.
De Anti-Revolutionnaire Partij komt niet
met lecge beloften, die niet vervuld kunnen
worden, met valsche leuzen, die geen ander
doel hebben dan het in beweging zetten -van
de massa. Haar doel is nooit volksbeweging,
maar bet waarachtige volksheil.
Wij kunnen op 3 manieren komen tot de
werkelijkheid. We kunnen zeggen:
ie. dc werkelijkheid in deze wereld;
2e. de werkelijkheid is alleen. God"'en ■■'Gods
zaak- j
3e. God is de hoogste, de eeuwige werkelijk
heid, maar deze schepping, deze wereld,
dit leven is ook werkelijk en God wil,
dat wij Hem in deze wereld zullen die
nen.
Als Christenen kunnen wij ons onmogelijk
vinden in de politiek, die alleen maar deze
wereld als werkelijkheid erkent. Dat is de
politiek van liberalisme en communisme en
fascisme en nationaal-socialisme. Evenmin
kunnen we ons vereenigen met de politiek,
die geen rekening houdt met het werkelijke
leven, want dat is de politiek van de val
sche mystiek, die in wezen God de eere
niet geeft, die Hem toekomt.
Neen, de Christen die zich' bezint, is.
Christen in dezen tijd met een opdracht voor
deze wereld, met een roeping tegenover dit
zijn vaderland, met een taak tegenover dit
zijn gewest, met een plaats in deze zijne
gemeente. Daarom is de anti.rev. politiek al
tijd werkelijkheidspolitiek. En zij kan dat zijn
juist omdat zij is beginselpolïtiek. Stemt daar
om Anti-Revolutionnair.
De droomers in de politiek zijn legio.
De C.D.U., de S.D.A.P., de N.S.B. leven
in een wereld der fantasie, maar niet in de
wereld der werkelijkheid, en daarom zijn hun
politieke programmma's overladen met allerlei
beloften, die nooit vervuld kunnen worden.
Zij speculeren op de onbezonnenheid der
massa.
Maar, zult ge misschien zeggen: de Ge
meenteraad is toch geen politiek college. Ten
deele zijn wij het daarmede met U eens.
Toch zal niemand durven ontkennen, dat in
den Gemeenteraad onderwerpen ter sprake
komen, die beheerscht worden door begin
selen.
De anti-rev. partij hecht groote waarde aan
het particulier initiatief. Dat wenschen zij
niet verzwakt, maar veeleer aangemoedigd eu
versterkt te zien. Vrijzinnige en sociaal-demo
cratische volksgroepen toonen in den regel
gebrek aan initiatief en verzwakken daardoor
de vollskracht. Bizonderc zorg eischen steeds
de financiën. De anti-rev. partij voert een
voorzichtige financieele politiek, in tegenstel
ling met de S.D.A.P., die doet alsof er geen
crisis bestaat en maar uileecft alsof we noe:
Anders des middags, nu voor dag en dauw»
Was buurman Jansen vanmorgen in touw
Hij was schier in een wip gekleed,
Z'n vischgerei stond al gereed;
Hij had geen tijd haast dat hij at,
Om vier uur toog de man op pad
Bepakt met kanus, hengels, net,
Z'n beste beentje voorgezet,
Toog onze man den polder door,
Had voor der vog'len zang geen oor;
Hij keek naar 't water in 't verschiet,
En dacht aan visch en anders niet.
Hij zat nog maar net in 't liesch der kant.
Of „floep!" daar lag een baars op t' land.
Toen 't dier in d' kanus was gedaan.
Sloeg Jansen een versche dauwpier aar'
In 't daarop volgende kwartier.
Ving hij er nog een stuk of vier.
Nu was 't uit en onze gast,
Kreeg van de vliegen zeer veel last.
In 't water bleef 't stil en dood;
Dus nam. hij eerst een stukje brood.
En zat toen tot den middag fijn
Te bakken in de zonneschijn.
Dan ziet men Jansen zeer ontdaan,
Met loome schreden huiswaarts gaan.
Soms slingerde hij door 't lange gras,
Alsof hij in de olie was.
En zong van louter shagrijn:
't Was te schoon om waar te zijn!
MEERKOL.
in den tijd der hoogconjunctuur leven, waar
door de belastingen tot in het oneiadige op-
gevoerd zouden moeten worden. De anti-rev»
partij verzet zich tegen het socialistisch stre
ven naar voortdurende uitbreiding van de
sfeer der gemeentelijke bemoeiingen.
Verder komen in den Gemeenteraad aan
de orde: Onderwijs, Personeelsaangelegenhe
den, Grondpolitiek, Volksgezondheid, Werk
loosheid, Armenzorg, Zondagsrust, etc., alle*
maal dingen, waarbij voorzichtig beleid, maai
ook bet beginsel, dat men belijdt, een hartig
woordje meespreken.
In dezen geweldigen crisistijd is het vooral
gewenscht, dat men rekening houdt met de
werkelijkheid, die ons overal benauwend om
ringt.
De tijd der hoogconjucluur is voorbij, aj
zijn er partijen tot wie deze eenvoudige
waarheid nog niet schijnt doorgedrongen to
zijn.
In het belang van onze gemeente radeit
wij dus aan Uw stem uit te brengen op do
lijst der Anti-Rcvolullonnalre Partij, Nummer
6, welker practijk altijd geweëstr is en nóg
is: de werkelijkheid van het beginsel en het
beginsel vau de werkelijkheid als een een
heid te beleven en daarnaar te handelen.
Stemt dus No. I van Lijst 6, den Heef
A. ENDENDIJK^