VENEMA
8
HEROPENING
1
sinirs LeesniDitM
D. L. SCHAAP
onder No. 734
T andheelkundige
Inrichting
Dentoform
Zaterdag 1 Februari, 3 uur
WIERSEMA
tyeert pijn
l/ftiftoUacdt's Poeder
Uitgave i DRUKKERIJ SMIT N.V., SOESTDIJK, Van Weedestraat 35, Telefoon 566.
Vanaf 1 Januari is
Voor Uw TAXI Telefoon 636
GARAGE JOH. TAK Ir.
fs Avonds na 10 uur en 's morgens voor 7 uur, Telef. 307
J. C. DOGGER
Meditatie»
Nog eens over Art. 36.
Dames- en Heeren
Kleermakerij en
Heerenmode magazijn
F. C. KUYPERSTR. 10
TELEFOON 803
Plan-reclame.
Jaarvergadering A.R Kies-
vereeniging
Kerkbc -ichten.
Dames- en Herenkleding
naar maat.
Colporteur
Flinke provisie.
soim rfiojmqn
ADVERTENTIEPRIJS:
vin 1—5 regels i 0.75. Elke regel meer 15 cent. Advertentie s tusschen de tekst dubbel tarief
Bij contract belangrijke korting.
Advertentie's In dit blad worden eveneens in de twee andere bladen opgenomen.
UITGAVE van:
„DE SOESTER COURANT" Algemeen Weekblad, „SOESTER NIEUWSBLAD" Algemei
Chistelijk Weekblad en „SOESTER WEEKBLAD".
ABONNEMENTSPRIJS 65 cent per 3 maanden, Soester Weekblad 10 ct. per maand.
I5e JAARGANG
Vrijdag 31 Januari 1936.
No. 5
MOND. EN TANDARTS
De Genestetlaan 3 - Soest
Telefonisch
aangesloten
SpreekurenDonderdags en Zaterdags van 10-Ï2 en 1-3 u.
Het goedkoopste en vertrouwdste adres hier ter plaatse.
BELASTINGADVIEZEN
OPMAKEN VAN BALANSEN EN
VERLIES- EN WINSTREKENINGEN
Regelmatig bijhouden en controleeren van
Administraties.
Accountantskantoor
Hartmanlaan 62 SOEST Telefoon 758
ANNA.
insgelijks den Heere beleden.
Luk. 2 38.
II.
De vorige maal hebben we er op gewezen
üvie de godzalige Anna was en hoe zij leefde;
Zij was een dochter uit de stam van Aser,
tnaar door Jehova bijzonder begenadigd.
De stam Aser leefde op de grenzen van
het land van Israël nabij Tyrus en Sidon.
Maar ook geestelijk was dat zoo. Er was in
de stam Aser al heel weinig diepte van god
zaligheid. De voorspoed in stoffelijk opzicht
len de veelvuldige omgang met de volkeren
waren mede de oorzaken geweest van Aser's
geestelijke onbeduidendheid. Materieele wel
vaart èn verkeer met Andersdenkenden zijn
dikwijls niet gunstig voor het geestelijke le-
,ven. Zoo bij Aser.
Maar bij Anna was .dat heel anders.
Zij fêèfde hfét op de grenzen van Gods
volk, maar dicht bij het heiligdom des Hee-
ren.
Er staat van haar in Lukas 2: „dat zij
piet week uit den tempel met vasten en bid
den, God dienende nacht en dag".
Dat was dus nog al wat.
Wat dat allemaal beteekent, kunnen we
hier niet uitbreiden, maar ook zóó spreekt
'dat getuigenis van Gods Woord over haar
►net een ontroerende sprake.
Het moge u tot nadenken stemmen.
En u aansporen tot de vraag aan uw eigen
Ziel: „is dat bij mij ook zoo, dat ik God
dien nacht en dag".
God dienen niet in oppervlakkigheid; niet
leen zingen van God zonder ziel, niet een
Spreken over God zonder ernst, niet een
offeren voor God zonder hart, niet een bid
den tot God zonder geloof; maar God dienen
in geest en waarheid. God dienen zóó, dat
ÏHij er een behagen in scheppen kan.
Dat deed Anna.
Zij heeft insgelijks den Heere beleden.
Insgelijks, dat is: net als de vrome Simeoq
len net als al die andere godzaügen. Net als
iedere geloovige, die zijn knie voor Christus
buigt en zijn hart aan Jezus geeft en zijn
leven aan den Heere wijdt.
Zóó!
Dan is er niet de paradox van „ja" of
f,neen", van „wèl" of „niet", van „doen" of
laten".
Maar dan is er overtuiging, g e r ij p t
overrtuiging: zóó moet het en niet anders.
Anna heeft beleden. Neen, niet zooals
helaas duizenden menschen doen: zoo din
mogelijk met de mond en niet met het hart,
maar met haar gansche ziel.
Zij zag in dat Kind den beloofden Messias,
naar wien zij al tientallen van jaren zoo in
tens had verlangd. Beleden heeft zij Christus
als haar Zaligmaker.
En haar oude ziel heeft getrild van on
gekende vreugde. Op haar oude dag mocht
zij smaken wat in haar gansche leven nog
haar ziel had kunnen ontroeren.
En, o, nu kan zij sterven. Net als Simeon:
in vrede heengaan.
Is dat niet heerlijk?
Niet heerlijk als een mensch Christus
vin^r
Dan legt zich de storm van aanvechting.
Dan gaat uit het vuur van den strijd.
Dan verdwijnt het onzalige neen des on
geloof s.
En het negatieve wordt versterkt door het
positieve. Door het wéten. Door het vast
grijpen. Door het belijden.
Belijdt ook gij den Heere?
Ge hebt Hem noodig. Nu. Altijd. Tot in
eeuwigheid.
Vergeet dat nooit.
Zalig, wie Jezus dient!
JANSENS.
Spreekuur Vrijdag's 9—12 uur
Inlichtingen kosteloos.
Nachtegaaiweg 10 - Soetdijk-
(bij de Beetzlaao)
Geheele gebitten f30.-
We schreven 14 dagen geleden een drie
star over Art. 36.
Naar aanleiding van zoogenaamde bezwa
ren tegen het gewijzigde Artikel. Men weet
dat Ds. Kersten en Prof. Visscher en Ds.
Liogbeek daartegen ageeren.
Een driestar is natuurlijk geen stuk, waarin
een onderwerp volledig en afdoende kan
behandeld worden. Bovendien moeten we met
de plaatsruimte woekeren, want die is, he
laas, zeer beperkt. Maar enfin, we zullen er
van zien te maken, wat mogelijk is. Daarom
willen we, op verzoek, een tweede stukje
aan Art. 36, of liever aan het gelamenteer
van malcontenten, wijden.
Men kent de inkonsekwentie van de be
zwaarde broeders. Zij willen het oude Art.
volledig handhaven zonder ook maar één
woordje te schrappen uit de gewraakte zin
snede, dat de Overheid tot taak heeft om
de afgoderij, ketterij, verachting van de dienst
van den waren God, verachting van Gods
Woord enz., niet alleen tegen te staan, maar
te bestraffen en uit te roeien.
Nu zijn de bezwaarde heeren daarin inkon-
sekwent, omdat zij de uitvoering van die
taak niet aandurven en eigenlijk niet een?
willen ook.
Ds. Kersten, Prof. Visscher, Ds. Lingbeek
willen natuurlijk geen schavot of galg op
richten of een brandstapel of pijnbank inrich
ten, om b.v. iemand die geen Avondmaal
viert te laten radbraken of zoo. Deze heeren
zijn heusch geen barbaren, maar menschen
met geloof en gevoel ook. En daarom juist
lijkt het zoo vreemd, dat zij en hun partij er
de verwijdering van de bestreden zinsnede la
ken en ook daarom niet met de anti-revolu
tionairen in de politiek willen samenwerken.
Temeer omdat de heeren bepaald Bijbel
vaste Christenen willen zijn, wat we ook
gaarne gelooven. Terwijl de zinsnede in het
oude Art. 36 echter geen afdoende grond
in de H. Schrift hebben.
We wezen daar reeds op.
De argumenten zijn zeer zwak en zeer
aanvechtbaar. Onze vaderen beriepen zich
voor hun meening vooral op het Oude Testa
ment. We haalden de vorige maal reeds eeni-
ge z.g. bewijsplaatsen aan. Maar al hebben
vrome Koningen toen zich gekant tegen af
goderij enz., dat gold alleen voor die dagen
en was geen gestelde maatregel voor alle
tijden. Toen had men de Theocratie dat
is: een G o d s regeering. Dat was een bijzon
dere verhouding van Jehova tot Israël. Dat
volk stond rechtstreeks onder God, niet alleen
wat de zedewet betreft en wat de ceremo-
niëele wetten aangaat, maar ook inzake de
burgerlijke wetten. Zooals men weet had
Israël ook wetten aangaande de eigendom
men en bezittingen der burgers; er waren
bepalingen inzake de rechtspraak; men had
militaire voorschriften en zelfs sociale wetten,
want er waren ook verschillende „dienstver
banden" geregeld; men had wetten voor het
huwelijk, ja, we kunnen zeggen, dat de
h I e burgerlijke verhoudingen tot in de
finesse's was geregeld. En dat had geen
Parlement gedaan of geen Koning, maar ook
die burgerlijke wetten had God aan het
volk gegeven. Niet maar b.v. eenige hoofd
regels of beginselen genoemd, die dan door
de Overheid moesten uitgewerkt en pasklaar
voor het burgerlijk léven gemaakt worden.
Neen, neen God' zelf gaf de gedetail
leerde bepalingen, stuk voor stuk èn letter
lijk; en het volk had deze zóó op te volgen,
zooals God ze gaf.
Maar we hebben nu geen Theocratie meer.
En de meeste bepalingen van toén kunnen
nu niet meer gelden. En de wetgeving is nu
aan de aardsche Overheid gebonden. De ver-
houding is heel anders dan vroeger tot IsraëL
Het was een apart volk. Een Bondsvolk. Een
door God geroepen vo(k, dat in alles van de
heidenen onderscheiden moest zijn. En aan
dat eigen volk gaf de Heere zijn wetten
rechtstreeks. Nu kan dat niet meer,
omdat Gods volk niet in een aparte Stand
leeft.
Daarom is 't, op. z'n zachtst gezegd,
vreemd, dat mannen als Prof. Visscher, Ds.
Kersten en anderen aan de tegenwoordige
Overheid een roeping willen opleggen, die zii
niet vervullen mag eh ook niet kan op
volgen. De argumentenvan Ds. Kersten zijp
zoo helder als koffiedik. Want dat geschetter
van: een overheid mag niet vragen naar een
soort „volkswil", maar ;zij moet alleen reke
nen met Gods gebod inzake afgoderij enz.,
zegt al heel weinig.
Kijk, zulke hooge woorden zijn feitelijk
laag bij den grond. Zij zeggen niets.
Wat men zegt, hetgeen moet, kan een
voudig niet. Is blijkbaar ook niet de bedoeling
v4»die wetten gewoesCHat' zij- a 11 ij d zou
den gelden, zooals ze aan Israël gegeven zijn.
En daarom is er ten deze wel reden voor
de simpele vraag: hoe kunnen de heeren
toch zoo halsstarrig het tegendeel vasthou
den. Dat lijkt veel op „politieke" politiek.
JANSENS.
Oolï voorCONFECTIE
REGENMANTELS. REGENJASSEN
in Garbardine en Gummi
Colbert.costuums - Sportcostuums
Flanellen pantalons
De S.D.A.P. hield in Amsterdam eens weer
een massale „plan-demonstratie".
Werden de financieele en economische be
zwaren weerlegd? Werd aangetoond, dat Dr.
Van den Tempel ongelijk heeft?
Neen, niets van dit alles.
Men poogde aldus „wijding" te geven aan
de demonstratie.
Na de rede van den heer Vorrink, waarin
zakelijk over het plan weinig of niets i?
gezegd, werd,
terwijl heel de zaal in het duister gelhuid
was, met plechtig bazuingeschal een vlag-
genmarsch gehouden, waarbij de vlaggen
door het volle licht van felle gekleurde
stralenbundels worden beschenen.
Tenslotte las de heer Van Eek de for
mule voor van de af te leggen belofte van
trouw aan het plan welke de duizenden
aanwezigen met den kreet: Op voor ar
beid, vrijheid, brood, op voor het „plan
van den arbeid" bekrachtigden".
Dat lijkt op na-aperij van nationaal-socia-
listische „plechtigheden".
Stuit deze reclame voor het plan serieuse
S.D.A.P.-ers niet tegen de borst?
Zouden zij niet liever het voorbeeld van
den heer Van den Tempel zien gevolgd
door ernstige, zich van hun verantwoordelijk
heid bewust zijnde leiders
Vrijdagavond hield de A.R..Kiesvereeniging
haar Jaarvergadering in de Chr. U.L.O.-
School.
Na de officieele opening door den voor
zitter, do heer J. Vonk, volgden de jaar
verslagen van Secretaris en Penningmeester.
Uit het verslag van den heer H. A. Stork,
Secretaris, bleek dat de vereeniging in het
afgeloopen jaar bizonder uitgebreid is. Waren
op de vorige jaarvergadering slechts 19 le
den van de 150 aanwezig, thans was dit
getal verdubbeld. In het afgeloopen jaar wer
den 8 leden- >en 9 bestuursvergaderingen ge
houden, terwijl in de ledenvergaderingen de
opkomst varieerde van 16 tot 69 leden. Het
jaar 1935 is een jaar van actie geweest,
daar er twee verkiezingen in vielen.
Van de 6910 uitgebrachte A.R. stemmen
bij de verkiezing der Prov. Staten werden
er in Soest 1046 geboekt. Bij de Gemeente-
Torenstraat 3 - Soest - Telef. 761
Draagt steeds zorg voor
goede ontspanningslectuur.
Boeken worden gehaald en
bezorgd zonder verhooging.
Tarief 8 ct. per week! en per deel
Knipkaart 13 boeken, 91 cent
Hierdoor deelen wij onze lezers
mede, dat wij binnen eenige weken
met een nieuwen catalogus uitkom
men, tegen inruiling van de oudc^
zonder kosten.
raadsverkiezing heerschte er een betreurens
waardige verdeeldheid in de vereeniging. Er
waren twee comité's van actie, wat tot ge
volg had, dat er onder de partijgenooten eeni
ge verwarring ontstond, zoodat de extra bij
dragen inpiaats van pl.m. f 230.slechts
f 82.95 opbrachten.
De heer H. Zijlstra gaf hierna het over
zicht der financiën. Deze staan er niet roos
kleurig voor, gezien de gemaakte verkie
zingsreclame en de pl.m. f 150.minder
extra bijdragen. De inkomsten bedroegen dit
jaar f263.23, de uitgaven f 268.53I/2, zoodat
er gesloten zou worden met een tekort van
f 5.30, doch op het laatste moment bleek nog
uit een schrijven van den Secretaris, dat dit
tekort nog met f 84.90 verzwaard moest wor
den.
Door Ds. A. Jansens werd een voordracht
gehouden over het onderwerp „Natuur en
Genade", de beteekenis van dit vraagstuk
in het politieke leven, met name van de ver
houding tusschen Natuur en Genade.
Dit onderwerp is op de Partijconferentie
te Den Haag op 30 Oct. in een referaat
door Prof. Grosheide behandeld. De Room-
sche Kerk acht de natuur denkbaar zonder
genade, doch de genade is noodig om de
natuur in goede banen te leiden. De Staat
wordt geacht als de maan, die haar licht van
de zon, de Kerk, ontvangt. Luther stelde
de Staat boven de Kerk.
De Calvanistische opvatting is echter, de
Staat naast de Kerk, doch luisterende naar
het Woord Gods, dus niet gelijkwaardig aan
de Kerk. Om de chaos tegen te gaan, raad
plege men de ordinantie in Gods Woord.
Gods Woord leert, dat natuur cn cultuur
ook scheppingen Gods zijn, en dAArrom. moet
er een Christelijke politiek bestaan, negeeren-
de inmeng seis van ander gehalte en zoo
doende de meest zuivere overtuiging zijnde.
Voor het aftredende bestuurslid de heer
H. Z ijls tra werd gekozen als nieuw bestuurs
lid de heer J. van Arkel Jr. met 18 stemmen.
Na de rondvraag werd de vergadering
gesloten.
Soesterbergschestraat No. 9a
Verven, Stomen enz.
Vraagt voor direct
voor afdeling ververij,
is bestand tegen een
Per stuk 8 ct» Doos 45 ct. Bij Uw drogist
Zondag 2 Februari 1936.
SOEST.
NED. HERV. KERK.
Oudekerk.
Voorin. 10 uur D«. Blaauwendraad, Baarn.
Collecte voor de Kerkvoogdij.
Nam. .6 uur Ds. E. Groeneveld.
Emmakerk.
Voorm. 10 uur Ds. E. Groeneveld,
H. Doop.
Collecte voor de Kerkvoogdij.
Nam. 6 uur geen dienst.
Kerkgebouw Hees.
Nam. 6 uur Ds. J. I. van Schaik.
HERV. (GEREF.) EVANO.
Christelijke U.L.O. School, Spoorstraat
Voorm. 10 uur Ds. C. B. Holland vafl
Putten.
Nam. 6 uur Ds. K. J. v. d. Berg, A'foort*
GEREFORMEERDE KERK.
i Julianakerk.
Voorm. 10 uur Ds. S. Wouters.
Nam. 5.30 uur Ds. B. Alk e ma.
Wil helminakerk.
Voorm. 10 uur Ds. B. Alkema.
Nam. 5.30 uur Ds. S. Wouters.
CHR. GEREFORMEERDE KERK.
Julianastraat
Voorm. 10 en nam. 6 uur Ds. N. Bijdemaaf
Woensdag 5 Februari, nam. 7.30 uur Ds.
N. Bijdemast.
VER. VAN VRIJZ. GODSDlENSTIGENr
Geb. „Religie en Kunst", Rembrandtlaan.
Voorm. 10.30 uur Ds. G. Wuite Jr., vaal
Den Haag.
R.K. KERK.
Kerk Steenhofstraat
H. Missen 7 en 9 uur. Hoogmis 10.30 uur,
's Avonds 6 uur Lof.
Kerk Nieuwerhoek.
H. Mis 7.30 uur. Hoogmis 10 uur. s
Avonds 6.30 uur Lof.
H SOESTER8ERG
NED. HERV. KERK.
Geen opgave.
R K. KERIL
ie H. Mis 7.30 uur. Hoogmis 10.30 «zfe
Nam. 4 uur Lof.
HUIS TER HEIDE.
NED. HERV. KERK.
Geen opgave.