Voor Uw Taxi
Garage Joh« Tak
waarin opgenomen „De Nieuwe Soester", De Soester Post", „Huis aan Huls" en „Soester Advertentieblad".
Uitgave: DRUKKERIJ SMIT N.V., SOESTDIJK, Van Weedestraat 35, Telefoon 566.
Prinses Juliana verloofd.
Meditatie*
De baconnachtmerrie van Minister Deckers.
wk
De revolutie verslindt zijn
eigen kinderen.
Kerkberichten.
Soest
ADVERTENTIEPRIJS:
v«n 1—5 regels 10.75. Elke regel meer 15 cent. Advertenties tusschen de tekst dubbel tarief.
Bij contract belangrijke korting.
Advertentle's In dit blad worden eveneens in de twee andere bladen opgenomen.
15e JAARGANG
UITGAVE van.
„DE SOESTER COURANT" Algemeen Weekblad, „SOESTER NIEUWSBLAD" Algemeen
Chistelijk Weekblad en „SOESTER WEEKBLAD".
ABONNEMENTSPRIJS per 3 maanden 50 ct„ franco per post 65 ct., 17% ct. per maand.
Vrijdag 11 September 1936.
No. 37
Dag Telefoon 636
Nacht Telefoon 307
Het lijkt wel wat weinig deftig, als we dat
zoo maar boven dit artikeltje plaatsen en niet
voornamelijk: „Hare Koninklijke Hoogheid
Prinses Juliana is verloofd". Dat we 't zóó
Zeggen en niet anders, is heusch niet omdat
we minder eerbied hebben voor haren vor-
stelijken staat, maar omdat wij, Nederlanders,
het nu eenmaal niet anders uitdrukken van
'onze Prinses Juliana.
Wat een blijdschap deze tijding verwekte
over heel Groot Nederland is niet uit te druk
ken! Terwijl we dit schrijven, hebben we pas
't ochtendblad neergelegd, waarjn we lazen
over de golf van vreugde. Neen, van de
'vloedgolf van vreugde, die de tijding van
dit heuglijk gebeuren over Nederland bracht.
„De Prinses verloofd" meldde de Radio,
'„de vlaggen uit" antwoordden de enthousiaste
luisteraars! Ze draafden hun huis door om
't aan iedereen te zeggen; ze telefoneerden de
kennissen die aangesloten zijn; ze holden
naar de buren om 't te vertellen: „Heb je
't al gehoord, de Prinses is verloofd!" En
toen aan den avond van den dag, toen is er
in schier elke plaats van ons land openbaar
uiting aan de blijdschap gegeven, die aller
hart vervulde. Muziek, fakkeloptochten en wat
dies meer zijEn in de gezinnen, bij 't
huiselijk gebed en in de binnenkamers is er
.God gedankt voor dezen zegen, geschonken
aan óns VorstèhKüïsgege'veïidaarin aan "Ne
derland, maar bovenal aan de Koninklijke
Moeder en aan haar Koninklijk Kind en er
is gebeden, of God in zijn genade, Zijn zegen
wil gebieden over deze aanvankelijke ver
bintenis.
Welk een rijk gezegend land is Nederland!
Terwijl in andere landen de dictators 'zich a.U
leen staande houden door 't recht van de
onderdanen te vertrappen; door elk symptoom
van tegenstand in bloed te smoren; door
elkander in vreeselijken broederkrijg te ver
moorden; schaart zich het overgroote deel
van Nederland om den troon en jubelt het
en dankt het, hoe anders ook verdeeld, om
den zegen dien God aan zijn Vorstenhuis
heeft geschonken.
Dat het toch een zegen is groot en schoon,
dien Hij schonk, dat mogen we zoo vast
gelooven! Een verloving uit liefde, met een
jonge vorstenzoon die zich geheel aangepast
heeft aan den toestand, waarin revolutie zijn
Vaderlijk geslacht heeft gebracht, en die ge
woekerd heeft met de talenten door God
hem geschonken; een verloving van twee
Vorstenkinderen, die zoo echt natuurlijk en
gewoon blij en gelukkig met elkander blijken
te zijn, welk een voorspelling is daarin van
blijvend geluk. Die voorspelling worde wer
kelijkheid.
En dan, dan moge ook ons dorp daarvan
den zegen mede ontvangen. Plotseling zien
die gesloten ramen van het Paleis ons anders
aan. 't Is net, of ze spoedig open zullen
gaan; of er een Prinselijken standaard gehe-
schen zal worden aan dien nu zoo eenzamen
kalen stok! Ook die hope moge werkelijkheid
worden en Soest moge in deze zomer spoe
dig blij getuigenis ontvangen van het feit,
dat daar een jong gelukkig Vorstenpaar is,
dat onder ons verkeert en in wiens geluk we
van nabij mogen declen.
N aschrift.-
Sinds wij dit schreven is gebleken, dat
deze hoop inderdaad vervuld staat te worden.
ALS DOOD AAN ZIJNE VOETEN,
Toen ik Hem zag, viel ik
als dood aan Zijne voeten.
Opcnb. i 17.
Als dood aan Zijne voeten.
Wat was daarvan de oorzaak.
De banneling Johannes had in een visioen
iemand gezien, waardoor zijn geest dermate
overweldigd weTd, dat hij werd sprakeloos,
bewegingloos, krachteloos.
Ilij had den Verheerlijkten Priester-Koning
gezien in overweldigende Majesteit.
Johannes had vroeger den Heiland vele
malen gezien, gehoord, gesproken, zelfs bij
Hem aan zijn borst gelegen. Aan 's Meesters
v**i»cn in »e drink«o, als «en
Mar* d« iim v<m zijn Meester, als
evend wmm.
Dat waren zulke zoete oogenblikken als
zijn Meester sprak en als zijn ziele luisterde.
Hoe zoet is 't voor het geloovig hart
Jezus' woord te hooren. Te hooren preken
tot de ziel. Te gevoelen de kracht, de ge
nezende, de oprichtende, de voedende, de
ziel in-'n.andere-sfeer-brengende-kracht van
dat Goddelijk Woord.
Dan was 't voor Johannes met zijn ge
voelige ziel zoo aangenaam. Als hij zijn Mees
ter maar zag, ging z'n hart al open.
N u ziet hij weer z'n Meester. Doch, hoe
anders. Toen in den staat der vernedering;
n u in den staat der verhooging. Toen, als
zijn Meester, die met hem omging als een
vriend met zijn vriend; nu als de volheerlijke
Priester-Koning, Die schittert van overweldi
gende Majesteit.
Welk een verschil.
Op aarde wandelde Jezus als een Mensch
onder de menschcn, aan Wien naar het pro
fetisch woord van den voorzeggend en Jesaja
geen gedaante noch heerlijkheid was.
Nu wandelt Jezus tusschen de zeven gou
den kandelaren bekleed met het langafhan-
gend kleed, als symbool van volbracht Pries
ter werk. jEjjï daar gaat 'n sprake van uit,
waardoor Johannes tot in de kern van zijn
menschelijke - ziel geroerd wordt. En dan dat
stralende hoofd, bedekt met dusver en nadien
nooit gezien haar als witte wol; en die vlam
mende oogen; en die voeten als van gesmolten
gloeiend koper; en die stem, die stem, zoo
doordringend als het bruisen van hoog naar
beneden.stortende watervallen en die zeven
sterren in zijne hand; en dat groot scherp
zwaard, uit Zijn mond uitgaande; en dat
glinsterende aangezicht, stralen uitstralende als
een krachtige zon; o, die gansche verschijning!
Zeg is 't wonder, dat Johannes geen
grond meer voelt en dat hij neervalt en dat
hij later aan de Kerk van Jezus dat veel
zeggende woord schreef: „toen ik Hem zag
viel ik als dood aan zijne voeten?"
Het ging hem als Jesaja voorheen.
Toen deze Profeet ook 'n visioen kreeg
in verband met zijn roeping tot Profeet, en
hij God zag in Zijn Heerlijkheid en Maje
steit en uit den mond der heilige Serafijnen
het drriemaal „Heilig" hoorde, verstomde ook
hij, en kon alleen maar stamelen: „wee mij,
ik verga, dewijl ik 'n man van onreine lip
pen ben".
Johannes viel als dood aan de voeten van
den verhoogden Christus neder.
Sprakeloos hij wist niet wat te
zeggen. Bewegingloos hij wist niet
wat te doen. Krachteloos hij wist
zich niet staande te houden.
- Gaat 't niet eenigszins zoo den mensch,
die door het ontdekkend licht uit de hemel-
sche lichtbron iets ziet van Gods rechtvaar
digheid en heiligheid en grootheid en maje
steit en heerlijkheid
Wordt de hoogc en de zoovééLkunnende
mensch niet klcfin, als het Goddelijk licht
hem doet zien eigen nietigheid en Gods groot
heid
Als hem z'n zonde ontdekt wordt, knielt
de zondaar neer naast den tollenaar, geeft
hem de hand en zegt tot hem: „broeder ik
stamel met u: „o God, wees mij zondaar
genadig".
Johannes had voorheen, toen hij dagelijks
met Jezus verkeerde, nóóit zooiets doorleefd.
Nu wordt hij overweldigd door de schit
terende verschijning en wat zal hij zeggen
of wat zal hij doen of hoe zal) hij zich
houden? hij wéét het niet; hij wéét het
nietdaar valt hij als dood aan Jezus'
voeten neer!
Let er toch op hij valt neer op de
beste plaats.
- Neen, hij vlucht niet daar denkt hij
niet aan; en dat kan hij niet en dat wil hij
niét.
Hij valt neer, maar aan de voeten
van Jezus.
Daar is de beste plaats.
Dat heeft Johannes ondervondeiv
En hier is weer iets op te merken.
Ga naar Gethsemané en zie de bende, die
Jezus gevangen komt nemen. Een enkel
oogenblik laat Jezus iets van zijn Grrootheid
en Almacht zien en de bende valt achter
waarts ter aarde, ook als dooden.
De wereld valt neer en de goddelooze z a 1
neervallen als God laat zien, wie Hij is
maar hij valt niet naar God toe maar van
God af.
Johannes valt naar. Jezus toe.
Bewijs van z'n kindschap Gods. Kenmerk
van zijn diep levend geloof. Teeken, dat hij
zijn Jezus kent.
Uitdrukking van z n vaste overtuiging, dat
hij Jezus voor tijd e i eeuwigheid toebehoort.
Hij vernedert ziel voor Jezus; hij aanbidt
Jezus; hij acht zich gering.
Zijn houding zegt., alles.
Aan de voeten v m Jezus daar wilt gij
rijn, die uzelven a m Jezus verbonden ge
voelt. Als gij niet n eer weet, wat gij zeggen
moet; als gij ovex /cldigd wordt door het
indenken van God* Majesteit en gij meer
dan ooit uwe nie igheid gevoelt, dan valt
gij aan de voeten - an Jezus.
Neen, gij vlucht niet weg, want dat kunt
gij niet.
Omdat er een band tusschen Jezus en u
bestaat.
Maar gij valt neer voor Hem.
En daar dhhr is de beste plaats.
Zijt gij getroffen door Zijne Majesteit en
verslagen door uwe schuld val neer aan
de voeten van Jezus. Daar is de plaats om
uit te weenen en om te aanbiddden tevens.
Daar wordt gevoeld de vaste maar ook
teedere hand van Jezus. Daar wordt gehoord
de wegsleepende muziek van het hemelsch
woord: „vrees met, want... want..."
Johannes viel ais dood aan Zijne voeten.
De oorzaak vvc.3 de schitterende verschij
ning van Jezus.
De zegen was herleving door de hand
en het Woord v n Jezus.
Zalig hij, die gebroken in eigen kracht,
voor Jezus neervi,>t.
Dan wordt de overwonnene overwinnaar.
Toen Jakobs .xeup ontwricht werd, was
al zijn kracht leg, maar toen had hij 't
juist gewonnen. lerst toen zijn kracht ge
broken was welji zijn naam genoemd: „Is-
rael".
Het onze weg om, wat van Jezus
is, te ontvangen.
Dat wordt aan de voeten van Jezus
beleden.
Kent gij die plaats
Zoo neen, dan moet er nog iets gaan
sterven in u.
Zoo ja, dan hebt ge ook kennis aan de
vertroosting, welke een verootmoedigde ziel
van Jezus ontvangt.
Scheveningen. JANSENS.
V (.7
Het wordt voor minister Deckers
Op den langen duur een plaag:
Haast bij elke Kamerzitting
Stelt men hem een nieuwe vraag.
Weet U dit en weet U da£ wel?
En wat zult U hieraan doen?
't Wordt de arme Excellentie
Voor z'n oogen geel en groen!
Hij was met dat baconzaakje
Stellig op 't verkeerde padj
En de slimme baconneezen
Hebben hem bij 't been gehad
Onze, reeds berooide schatkist
Kost dat weer een mooie duit
Maar de baconf abrikant en
Lachen de regeering uit.
BELASTINGADVIEZEN
BOEKHOUDINGEN
Billijke condities
Accountantskantoor - J. C. DOGGER
Hartmanlaan 62 - Telefoon 758 - Soest
Dit gezegde is nu weer ten volle bewaar
heid geworden in Rusland, het land van de
bolsjewistische dictatuur.
We hebben gelezen, hoe de uiterst linksche'
kopstukken van de communistische partij als
Zinofjef en Kamanef met nog 14 anderen
zijn veroordeeld en ter dood gebracht. Dat
waren de mannen die met Lenin en kameraad
Stalin de kern vormden van de communis
tische partij, waarin ook Trotsky een voor
name rol speelde, welke laatste gezorgd heeft
dat er een goed en paraat ï'ood leger op de
been werd gebracht, waardoor het mogelijk
was om de wit Russen te verslaan en het
bolsjewisme met onbeperkte macht kon gaan
heerschen over het diep ongelukkige Russi
sche volk.
Maar Trotsky viel in ongenade bij kame
raad Stalin en de zijnen en moest als ban
neling buiten Rusland verblijven. Hij beoog
de de uiterste consequentie van het godloos
beginsel Stalin en de regeering, die wel in
zag da> iid er dan spoedig geheel onder
ging, be0zijn politiek te wijzigen zooals
ook eenmaal Lenin deed met zijn N. E. P.,
waardoor weer verademing kwam. Ook Stalin
moet, door de noodzakelijkheid gedwongen,
wel gaan veranderen en bepalingen invoeren,
waardoor het echte bolsjewisme een gewel
dige deuk krijgt en feitelijk moet erkend wor
den, dat die zoo gesmade en verachte bur
gerlijke wetgeving nog zoo slecht niet was.
En om nu meer vrijheid daarvoor te er
langen zijn de mannen van uiterst links ge
vangen genomen en de kopstukken na een
schijnproces uit den weg geruimd. Maar ging
het vroeger bij de Fransche revolutie ook niet
zoo? Eerst waren de Girondijnen en meer
gematigden aan het hoofd, toen kwamen met
Robespierre de felle Jacobijnen aan het hoofd
en werkte de gillotine dagelijks om de an
dersdenkenden te onthoofden. Toen men daar
mede zoo wat gereed was kwam het conflict
De minister ziet waarschijnlijk
's Nachts nog varkens in zijn droom,
.Want er schijnt geen eind te komen
Aan den grooten krachtenstroom.
Het zal nu uit zijn met dat zaakje
Dat hem zooveel zorgen gaf,
Want hij moet oprecht bekennen:
Het was „bij de varkens af".
in eigen gelederen en werden de eigen kame
raden naar het schavot gebracht, tot tenslotte
ook de beurt kwam aan Robespierre zelf.
Dat is zoo het verloop van al die revo
luties met dictatoren en godlooze beginselen.
Ten slotte verslindt de revolutie zijn eigen
kinderen. Er is nu in Rusland groote ver
warring onder de communisten in de eigen
partij en straks is het ook de beurt van Sta
lin en de zijnen om veroordeeld en gedood
te worden en dan. Dan blijft er een puin
hoop over van dat diep ongelukkige volk.
Kan het anders
God laat zich niet bespotten. Een land en
een volk en een regeering die God uitsluiten
moeten ten onder gaan.
De Spreukendichter zegt er van:
Door Mij regeeren de koningen en de vor
sten stellen gerechtigheid.
Door Mij heerschen de heerschers en de
prinsen, al de rechters der aarde.
Welgelukzalig is de mensch die naar Mij
hoort, want die Mij vindt, vindt het leven, en
trekt een welgevallen van den Heere.
Maar die tegen Mij zondigt, doet zijne ziel
geweld aan; allen die Mij haten hebben den
dood lief. (Spr. 8 15 en 16).
Dat is de regel die doorgaat, door alle
tijden, door alle geslachten, bij alle volken,
in elk gezin en elk geslacht.
Verlaten wordt wie God verlaat,
Wie God verstoot, verstooten.
Wel roepen zij met luider stem:
Geen nood; wij redden 't zonder Hem.
Maar die het zeggen zinken.
H. A. S.
SOEST.
NED. HERV. KERK.
Oudekerk.
Voorm. 10 uur Ds. J. I. van Schaik.
Zondagsschool van 12 tot 1 uur.
Emmakerk.
Voorm. 10 uur Ds. E. Groeneveld.
Nam. 6 uur Ds. J. I. van Schaick.
Zondagsschool van 12.15 tot 1.15 uur.
Kerkgebouw Hees.
Nam. 6 uur Ds. E. Groeneveld.
Zondagsschool nam. 23 uur.
HERV. (GEREF.) EVANG-
Voorm. 10 en nam. 6 uur Ds. J. M. v. <L
Wal, van Wageningen.
GEREFORMEERDE KERK.
Julianakerk.
Voorm ro uur Ds. B. Aikema.
Nam. 5.30 uur Ds. S. Wouters.
Wilhelminakerk.
Voorm. 10 uur Ds. S. Wouters.
Nam. 5.30 uur Ds. B. Aikema.
CHR. GEREFORMEERDE KERK.
Voorm. 10 en nam. 6 uui Ds. N. Bijdemast
VER. VAN VRIJZ. GODSDIENSTIGEN
Voorm. 10.30 uur Ds. N. Blokker, van
Utrecht.
Zondagsschool iederen Zondag van if.1
uur in „Religie en Kunst".
R.K. KERK.
Kerk Steen hof straat.
H. Missen 7 en 9 uur. Hoogmis 10.30 uur.
Kerk Nieuwerhoek.
ie H. Mis 7.30 uur. Hoogmis 10 uur.
SOESTERBERG
NED. HERV. KERK.
Nam. 23 uur Zondagsschool.
Nam. 6 uur Ds. B Tumstra-
R.K. KERK
ie H. Mis 7.30 uur.
Hoogmis 10.30 uur.
Lof te 6 uur.
HUIS TER HEIDE.
NED. HEKV. KERK.
Voorm. 10 uur Ds. B- Tuinstra.
Nam. 6 uur geen dienst
RIJWIELDIEFSTAL.
Ond,,nks de strenge poli.ie.controle, komen
in onze gemeente toch telkens weer gevallen
van ^rijwieldiefstal voor.
Zondagavond tusschen negen en tien had
een zekere H. D. zijn karretje gezet tegen
een perceel aan de Burg. Grothestraat. Toen
hij na verloop van tijd weer buiten kwam,
bloek het rijwiel ontvreemd te zijn. E. deed
onmiddellijk aangifte bij de politie.
In verband hiermede wijst de politie nog
maals uitdrukkelijk op de eenige manier ter
voorkoming van deze diefstallen, n.L de fiets
te voorzien van een deugdelijk slot.