WIERSEMA
Dames- en HeereaiMMl
Dc Kroon machteloos.
De arbeid
- Het volk onmondig,
weerloos.
wmiL-É.
oamsssfotlen steeds in voorraad.
waarin opgenomen „De Nieuwe Soester", „Da Soester Post", „Huis aan Huis" en „Soester Advertentieblad".
Uitgave t DRUKKERIJ SMIT N.V., SOESTDIJK, Van Weedestraat 35, Telefoon 566.
Een vorstelijke idylle.
Meditatie.
oVekffceficdiés//;
Ons feestvieren.
lierk berichten*
Soest
ADVERTENTIEPRIJS:
van 1—5 regels f 0.75. Elke regel meer 15 cent. Advertentie's tusschen de tekst dubbel tarief.
Bij contract belangrijke korting.
Advertentie's in dit blad worden eveneens in de twee andere bladen opgenomen.
UITGAVE van;
„DE SOESTER COURANT" Algemeen Weekblad. „SOESTER NIEUWSBLAD" Algemeen
Chistelijk Weekblad en „SOESTER WEEKBLAD'
ABONNEMENTSPRIJS per 3 maanden 50 ct., franco per post 65 ct., 171/, ct. per maand.
ISe JAARGANG
Vrijdag 18 S: tember 1936
N 38
De nationaal socialistische beweging wil,
zooals wij gezien hebben, ons volk politiek
van allen wezenlijken invloed op den gang
van zaken berooven. Dn zij heeft omtrent
de corporatieve ontwikkeling nog slechts
vage denkbeelden. Alleen staat vast, dat de
vakorganisaties vernietigd zullen worden. Ook
zullen de corporaties hoogstens advisee-
rende, aan den Staat volkomen onderge
schikte lichamen worden.
Hoe wordt onder het nationaal-socialisme
de positie van „de Kroon". De toestand in
Italië doet reeds vermoeden, dat die positie
geen aanlokkelijke zal zijn.
De leiders der vakorganisaties worden tel*
kens weer onder een valsch licht geplaatst.
En niet anders gaat het met degenen, die lei
ding geven in ons staatkundig leven. Naar
het heet, beheerschen deze leiders de partijen.
De partijleden hebben niets te zeggen. De
„bonzen" beslissen alles.
1 De werkelijkheid is in klle partijen, met
uitzondering van de N.S.B. en van de com
munisten, wel een beetje anders. Bij de Com
munisten geeft inderdaad Moscou den toon
aan. Daaraan zijn allen volstrekte gehoor-
zaamheid verschuldigd. En bij de N.S.B.
neemt de leider, die zich zelf als zoodanig
heeft opgevyorpen, een dictatoriale positie in.
Openlijke discussie met hem over een of ander
onderwerp, in de partijpers bijvoorbeeld, is
ongeoorloofd.
Bij andere partijen kent men geen dicta
tors. Men spreekt en discussieert met de lei
ders in part ij vergaderingen. Herhaaldelijk is
het gebeurd, dat in de geestverwante pers
critische opmerkingen werden gemaakt over
hetgeen door de leidende figuren van de anti
revolutionaire, christelijk-historische, vrijzinnige
en Roomsch.katholieke partijen was gezegd
of geschreven. Zelfs in de sociaal-democrati.
sche partij, hoezeer daar de partijdiscipline,
de onderwerping aan partij- en fractiebeslui-
ten straffer is dan bij de meeste andere par
tijen, zijn toch publieke discussies over ver
schillende vragen regel. De leiders hebben wel
degelijk rekening te houden met de stroomiii"
gen, die er in de partij zijn. Maar bij de
N.S.B. behoeft de leider zelfs geen financieel
verslag te publiceeren!
Van die, geheel ten onrechte zoo machtig
verklaarde, gekozen partijleiders zegt nu de
N.S.B., dat z ij aanwijzen, wie als ministers
zullen optreden.
Inderdaad wijst in het nationaal.socialistisch
systeem de leider zonder meer aan, wie mi
nister zal worden, wie in een of ander advi-
seerend college zal zitting nemen. Maar in
het constitutioneel geregeerde Nederland
geeft de Kroon aan een staatsman, vol
strekt niet altijd de leider van de partij, waar
toe hij behoort, een opdracht tot Kabinets
formatie. De formateur maakt de voordracht
op, die de namen van de door hem aange
zochte ministers bevat. Het is mogelijk,
dat-hij het advies zal inwinnen van partijlei
ders. Maar het is ook zeer wel denkbaar, dat
hij aan dit advies geen behcfefte gevoelt
Ook is het mogelijk, dat zijn voorloopige
voordracht wijziging ondergaat door het over
leg met de Kroon. Tegenover het parle
ment blijft hij verantwoordelijk voor de fon-
matie. Zooals ook iedere Minister verant
woordelijk blijft voor eigen optreden en han
delingen. Maar dit sluit niet uit, dat de Kroon
op een en ander grooten invloed kan uit
oefenen.
De N.S.B. beweert ook, dat de partijleiders
uitmaken, aan wien de Kroon de Kabinets
formatie zal opdragen. Er is geen woord van
waar. De Kroon hoort niet alleen de fractie
leiders, maar bijv. ook de voorzitters der
beide Kamers. Dikwijls ook nog wcL andere
staatslieden. Al dan niet in overeenstemming
met de meerderheid der adviezen, wijst d e
Kroon dén formateur aan. De formateur
van 1933 is niet door de „partijleiders" ge
kozen! Wel is het mogelijk, dat in den ver
kiezingsstrijd een bepaald persoon op den
voorgrond komt, dat de kiezers als het ware
een staatsman in het bijzonder hun vertrou
wen schenken. De Kroon is niet verplicht
om daarmede rekening te houden. Maar een
Oranje.vorst geeft steeds nauwlettend acht op
hetgeen onder het volk, dat zich in volle
vrijheid nog kan uiten, leeft. En is er bij
de Kroon geen bezwaar, dan spreekt het wei
van zelf, dat aan een zoo op den voorgrond
geschoven staatsman de formatie wordt op
gedragen.
Het is onder bepaalde omstandigheden ook
mogelijk, dat bij de verwerping van een be
langrijk wetsontwerp, hetwelk tot een Kabi
netscrisis leidt, eegi oppositieleider zoozeer op
het eersje plan is gekomen, dat de Kroon
ter-echt meent, hèm tot de verantwoordelijke
t^ak te moeten roepen. Maar de partijleiders
hebben niets „aan te wijzen".
Wel zou onder het nationaal socialistisch
systeem de Kroon volstrekt aan den „leider"
gebonden zijn. De Vorst zou den leider niet
kunnen passeeren, ook al achtte hij hem niet
den bekwaamste onder de staatslieden. Deed
de vorst dit toch, dan zou de leider zich dat
wel niet laten welgevallen. Immers zou fei
telijk dat terzijde schuiven van den leider
gelijk staan met een disqualificatie van den
man, die in het parlement een groote meer
derheid had van personen, die aan hem trouw
en onderwerping beloofden. Een onmogelijke
situatie, die thans in ons staatsleven niet kan
ontstaan.
De leider beslist bij een nationaal-socialis-
tisch regime wie als Ministers naast of juister
onder hem zullen optreden. Hij kiest im
mers zijn medewerkers „zelfstandig". De
Kroon heeft niets te zeggen. De leider be
noemt en ontslaat.
Komt er een ernstig meeningsverschil tus-
schen de Kroon en den leider wat moet
de Vorst dan beginnen?. Hij is machteloos.
De Kamers zijn slechts adviseerende
lichamen geworden. En er is slechts één partij
over, de partij van den leider. Kamerontbin
ding kan geen «ffeet meer sorteeren. De leider
is oppermachtig. Een oppositie kan in pers
en vergaderingen niet meer aan het woord
komen. De „volksstemmingen", waarvan in
brochure V sprake is, zijn belachelijk. Pers,
radio, alles staat in dienst van één partij, die
wat haar niet welgevallig is onderdrukt.
Ziedaar, waartoe de beginselen van de
N.S.B. leiden.
Tot een politiek onmondig verklaard volk.
Tot een weerloos en rechteloos gemaakten
arbeid, die een zich al meer ontplooiend
organisatieleven zag vernietigen.
Tot een Kroon, die niet meer in staat zou
zijn, om de volksvrijheden te handhaven.
Het ware toch wel een heel bedenkelijk
teeken, indien een dergelijke beweging in
Nederland, in het land der Oranjes, strijders
voor geestelijke en politieke vrijheden, breeder
aanhang verwierf.
Hier zijn het twee )linden, die zittende
aan den weg hoorden it Jezus voorbij ging
en uitriepen: Heere, gij Zone Davids, ontferm
U onzer. En riet de 'chare rondom Jezus
bestraft hen, opdat zï zwijgen zouden. De
menschen die vlak bij Jezus zijn en de eertse
plaats innemen, kunnen niet hebben dat zulke
blinden zoomaar Jezus aanroepen, met
voorbijgang van hen. Zij moesten maar zwij
gen. Jezus was immers voor die schare
nieuwsgierigen en nittff voor die amechtige
blinden
Maar riet wat gebyurt; maar zij riepen
te meer, zeggende: Oh ferm U onzer Heere,
Gij Zone Davids. Zij si&orJcn zich niets aan
die schare rondom Jezus. De nood wm zoo
hoog en de redding zoo vlak bij.
Jezus was daar en'Gdan weten zij het.
Jezus kan en wil en^ zal hen beter maken,
want Hij hoort hunne^stëm. Neen, idie schare
vermag niet te breken de geestelijke banden
van die gcloovige b.inden met hun Heiland.
Zij geloofden, zij hoopten, zij verwachtten.
En ziet nu de heerlijke, uitkomst. Hun geloof
en hun hoop en hun verwachting worden
niet beschaamd. En Jezus stilstaande, riep
hen en zeide: Wat wilt .'gij dat ik u doe? Zij
zeiden tot Hem: Heere dat onze oogen ge
opend worden. En Jezus innerlijk bewogen
zijnde met barmhartigheid, raakte hunne
oogen aan, en terstond werden hunne oogen
ziende cn zij volgden Hem.
Hoe eenvoudig ging dit alles toe. Is 't
geen rijke les ook voo-i' ons? Voor ons, die
zoo dikwijls van God srvreemd zijn en die
het bidden soms verleerd hebben en door de
vele omstandigheden en door menschen van
de wereld enz. het zw .jgen is opgelegd.
Maar als dan de nood gestegen is en wij
zoo diep ellendig zijn geworden, in onze
blindheid en naaktheid, ,iun ineens schreeuwt
het hart tot den levendig God en dan dringt
die stem door tot hridëfl^emelen en dan hoort
God en opent ook on* weer de oogen dat
wij zien en het hart dat wij verstaan en dan
wordt dat leege hart weer gevuld met god
delijke blijdschap en goddelijk geluk en dan
is ook bij ons het resultaat: En wij volgen
Hem.
Lezers en lezeressen: Is -daar ook iets bij
voor u? H. A. S.
GEBEDSVERHOORING.
Heere, gij Zone Davids, ont
ferm U onzer.
Matth. 20 30 1. ged.
De gansche Heilige Schrift is voor wat
betreft het meerendeel der boeken en hoofd*
stukken gewijd aan het bidden.
Honderden teksten spreken van het bidden.
Matth. 7 8: Want een iegelijk die bidt,
die ontvangt.
1 Thess. 5 17: Bidt zonder ophouden.
Joh. 16 23: Al wat gij den Vader zult
bidden in Mijnen Naam, dat zal Hij U geven.
Jac. 5 13: Is iemand onder u in lijden,
dat hij bidde.
Jac. 5 16: Bidt voor elkander.
En dan: Wie Hem aanroept in den nood,
vindt Zijn hulp oneindig groot.
Zoo worden al Gods kinderen aangemaaad
om tot God te bidden, om van Hem te be
geer en al hunnen nooddruft.
God ic een waarmate yaa Zdh Woord.
Hij kan niet liegen en wanneer Hij ons aan
maant tot het gebed, dan zal Hij ons haastig
schenken al wat ons ontbreekt, mild en over
vloedig.
De gaven Gods liggen reeds voor ons gereed.
Zeker wij ontvangen soms niet, omdat wij
kwalijk bidden, of wel God stelt nog uit en
laat ons wachten, omdat Hij weet wat voor
het oogenblik voor ons het beste is. Wij bid
den om verlossing van onze druk, om uit
komsten uit den nood, maar het is alsof God
niet hoort, maar Hij hoort elk woord van
ons en vangt elke zucht uit ons hart op en
bewaart elke traan die wij schreien, maar
't is soms beter dat wij moeten blijven in den
druk en in den nood en dat wet moeten
blijven torsen ons zware kruis; alleen Hij geeft
de kracht om te kunnen dragen en om te
volharden en dan ligt daarin de verheerlijking
Zijns Naams.
Het gebed is de ademtocht der ziel, en
een mensch die niet bidden kan en geen ver
trouwen stelt in den levenden God is een diep
ongelukkig mensch en zat vallen in ryn eigen
strikken en diep rampzalig zijn.
Soest heeft vorige week feest gevierd,
echt feest gevierd, en op een wijze, die
algemeene instemming vond.
Door ieder werd opgemerkt het groote
verschil met het feest op 31 Augustus en
voorafgaande dagen. Het verschil toen en nu
was groot en maakte den indruk van toen
gemaakt >en nu spontaniteit.
Niet dat men geen feest wil vieren op
Koninginsverjaardag, maar een technisch in
elkaar gezet plan voor een geheele week is
voor ons dorp misschien nog te groot.
Wij willen het Comité niet beschuldigen,
dat het zijn best niet deed, neen eer het te
gendeel. Zij heeft zich meer dan beijverd,
'maar om een week lang de zaak op peil te
houden valt niet mee, als men over beschei
den middelen beschikt.
Bovendien de alles beheerschende factor
is wel de spontaniteit, die zich nu openbaarde,
toen het feit der verloving onzer Prinses als
een verrassing in de schoot van ons volk
geworpen werd als iets, waarop men zoo
lang had gehoopt.
Het was nu „Soest Vooruit", dat aan die
spontaniteit een leiding heeft gegeven, waar
voor haar ons aller dank toekomt en naar
wij meenen te weten ook aller instemming
heeft.
Er is echt feest gevierd en wij mogen zeg
gen zonder uitwassen, waaraan men zich soms
moet ergeren en waarom men soms ook
niet meedoet. Er is feest gevierd op een
echte blijde wijze en toch sober en zonder
groote kosten, zooals onze tijd vraagt.
Voor de samenwerking, zooals bij het feit
paste, willen wij van delze plaats „Soest Voor
uit" gaarne onzen dank brengen en de hoop
uitspreken, dat zij dit resultaat in de toekomst
niet zal vergeten.
v
fel
r
Wanneer twee jonge harten elkaar vinden
En 't liefdevuur in beiden is ontbrand;
Als zij oprecht hun beider lot verbinden
In eeuwig, onverbrekelijk verband,
Dan is er vreugde in het hart van allen
Die, zulk een blij gebeuren gadeslaan,
Dan bieden zij met innig welgevallen
Het jonge paar hun zegenwenschen aan.
Hoe fel moest dan de geestdrift wel ontbranden
In 't groote vaderlandsche huisgezin,
Toen twee geliefden eikaars hart verpandden
Als kinderen van onze Landsvorstin!
Dit gaf het feit een ongewone glorie:
De laatste telg uit een roemrijk geslacht^
Zoo nauw verbonden met de landshistorie,
Die hier een jonge prins naar binnen bracht.
Heel Nederland is hierdoor in de wolkenl
Men juicht en jubelt nu al dagenlang!
Elkeen wil zijn gevoelens thans vertolken
In bloemen, vlaggen, woorden en gezang.
Een schoone toekomst moge openbloeien
Voor 't luisterrijke Vorstelijke Paar!
Zoo zal het volk voor hen in liefde gloeien
En zesendertig wordt een Jubeljaar!
SOEST.
NED. HERV, KERK.
Oudekerk.
Voorm. 10 uur Ds. E. Groeneveld.
Zondagsschool van 12 tot 1 uur.
Emmakerk.
Voorm. 10 uur Ds. J. I. van Schaik.
Nam. 6 uur Ds. E. Groeneveld.
Zondagsschool van 12.15 tot 1.15 uur.
Kerkgebouw Hees.
Nam. 6 uur Ds. J. I. van Schaick.
Zondagsschool nam. 2—3 uur.
HERV. (GEREF.) EVANG-
Voorm. 10 uur Ds. C. B. Holland, Putten.
Nam. 6 uur Ds. L. W. Mulder, Hoevelaken.
GEREFORMEERDE KERK.
Julianakerk.
Vóorm. 10 uur Ds. S. Wouters
Nam. 5.30 uur Ds. B. Alkema.
Wilhelmina«kerk.
Voorm. 10 uur Ds. B. Alkema.
Nam. 5.30 uur Ds. S. Wouters.
CHR. GEREFORMEERDE KERK.
V.m. 10 en nam. 6 uur Godsdienstoefening.
VER. VAN VRIJZ. GODSDIENSTIGEN
Voorm. 10.30 uur Ds. J. L. Faber, Zutphen.
Zondagsschool iederen Zondag van 121
uur in „Religie en Kunst".
R.K. KERK.
Kerk Steenhofstraat.
H. Missen 7 en 9 uur. Hoogmis 10.30 uur.
Kerk Nieuwerhoek.
ie H. Mis 7.30 uur. Hoogmis 10 uur.
SOESTERBERQ
NED. HERV. KERK.
Nam. 23 uur Zondagsschool.
Nam. 6 uur de heer H. v. d. Heuvel van
Utrecht.
R.K. KERK.
ie H. Mis 7.30 uur.
Hoogmis 10.30 uur.
Lof te 6 uur.
HUIS TER HEIDE.
NED. HERV. KERK.
Voorm. 10 uur Ds. L. J. Wesseldijk, Em.
Pred. te Huis ter Heide.
Nam. 6 uur Ds. B Tuinjtra.
DANKBETUIGING.
Het Bestuur der V.V.V. „Soest Vooruit"
Soesterbergschestraat 9a, Tel, 408
Bestelt NU Uw Mantel,
Regenmantel of Costuum
De nieuwe stalen zijn er.
Wij noemen enkele
Crépebouton (genopt) 130 c.M. f 1,45 alle kl.
Crêpelaine 130 c.M. f 1.55 in alle kleuren
Bouillonné 130 c.M. f 1.25 in alle kleuren
Angolaine (angora) 130 c.M. f 1.20
Wollen ruiten 94 c M. f 1.15 en f 1.45
Moderne garneeringen on' vangen
Knippen 50 ct. Pasklaar f3.—. Maken f6.-»
en van de bij deze gelegenheid samenwer
kende Vereeniging „Soest-Zuid" wenschen
langs dezen weg hun hartelijken dank to
brengen aan allen, die, in welken vorm of
op welke wijze ook, hebben medegewerkt
aan de nationale feesten, welke j.1. Zaterdag
te Soest zijn gehouden ter herdenking van
de verloving onzer Prinses H.K.H. Prinses
Juliana met Z.H. Prins Bernhard von Lippo
Biest erf eld.
Het is voor de Besturen van bovenge
noemde vercenigingen, gezien de meer dan
buitengewone medewerking, welke zij van
alle kanten mochten ontvangen, niet mogelijk
aan een ieder persoonlijk dank te zeggen.
Ze spreken bij deze gelegenheid de hoop
en verwachting uit, dat een volgende feestvie
ring wederom even spontaan en enthousiast
zal zijn.
Leve Prinses Juliana.
Leve Prins Bernhard
AANRIJDING DOOR EIGEN SCHULD.
Zondagavond te half zes werd op de Park
laan de fietser v. R. alhier aangereden door
het motorrijwiel van v. d. P., eveneens te
Soest. De oorzaak was het plotseling over
steken van v. R., die hierbij geen aanwijzing
gaf.
Motorbestuurder en duorijdster kwamen t«
vallen en bekwamen lichte schaafwonden- Ook
fiets en motor waren eenigszins beschadigd.
Men kwam echter onderling overeen, dezo
schade te betalen. De politie werd er niet in
gemengd.