„DROST"!
Fa. B. IJ. DE VRIES
Ondergoederen
BENZINE
Fa. B. IJ. DE VRIES
ZSh^om'
Recht op vacantie.
PETROLEUM
NOUVEAUTÉ
13 cent per Liter
Uitgave t DRUKKERIJ SMIT N.V., SOESTDIJK, Van Weedestraat 35, Telefoon 2566.
6 cent per Liter afgehaald
Fa.B. IJ. DE VRIES
Dit is mijn gebod, dat gij el
kander liefhebt, gelijkerwijs ik
U liefgehad heb.
Soest
Steenhoffstr* 25
Rijwielen, Olie en Benzine*
cVeftftap alles
Soest
RIE.
SOEm niBJWSBWD
waarin opgenomen „De Nieuwe Soester", „De Soester Post", „Huis aan Huis" en Soester Advertentieblad'.
ADVERTENTIEPRIJS:
van 1—5 regels 10.75. Elke regel meer 15 cent. Advertentie s tusschen de tekst dubbel tarief.
Bij contract belangrijke korting.
Advertentie s worden 1d beide bladen opgenomen.
UITGAVE van:
„DE SOESTER COURANT". Algemeen Weekblad en „SOESTER NIEUWSBLAD Algemeen
Christelijk Weekblad.
ABONNEMENTSPRIJS per 3 maanden 60 ct.. tranco per post 65 ct., 20 ct. per maand.
16e JAARGANG
VRIJDAG 27 AUGUSTUS.
No. 34
6 „Briefkaart-Foto's" vanaf f 2.—
in de bekende prima uitvoering.
Steenhofstraat 56 Tel. 2486
In eiken modernen znensch schuilt
nog iets van den ouden xwerver.
Toen ik onlangs het recht van de huis
vrouw op eenige vacantie bepleitte, heb ik
voor het goede doel haar sociale positie zoo
Kwart mogelijk geschilderd tegenover die van
de heeren der schepping. Dat deze laatsten
echter ook nog niet alles hebben, wat hun
toekomt, is me wel gebleken, uit menige cri
de coeur, door hen in de pers tot uiting ge
bracht. Ik doel hier speciaal op hun vacantie-
rechten.
Er bestaat ten onzent zelfs nog geen va-
cantie-recht, zulks in tegenstelling met de
meeste andere „beschaafde'» landen, waar
deze materie wettelijk geregeld is. Verschil
lende bladen, voorop de Avondpost en de
Haagsche Post, dringen aan op het inhalen
ten deze van onzen achterstand,
j Het is niet alleen sociaal-, maar ook eco
nomisch onjuist gezien, dunkt me, wanneer
Üe Nederlandsche werkgevers momenteel nog
aan honderdduizende. werknemers het genot
ieener vacantie (d.i. vrij-af met doorbetaling
van loon of salaris) onthouden. Vacantie is
bet geestelijke bad van den mensch. De
tneesten onzer worden tegenwoordig niet
meer zoo afgebeuld in het bedrijf, dat we een
vacantie zouden behoeven om krachten te
herzamelen, maar de sleur van den arbeid
moet worden gebroken, nu en dan, om dezen
met lust en geest bezield te houden.
J Ik zou wel kans zien om, behoudens ge
val van ziekte of ander force majeure, levens
lang aan onze krant een taak te blijven ver-
fcorgen: 'n artikeltje te schrijven - een over
wicht samen te stellen - de andere bladen
doorsnuffelen - corrigeeren, enz. Maar ik zou
geleidelijk mét mijn lezers in 'n geestelijken
slaap versuffen, als ik er tusschentijds nooit
eens „uit'' kwam en mijn gedachten kon la
ten afleiden door het bijzondere van ongewone
dingen, menschen, belevenissen. Ik moet eris
'n andere tuin zien om me bewust te worden
hoe ik den mijnen zou kunnen verbeteren
door hem te veranderen.
Wie van een vacantie terugkomt, ziet niet
langer op tegen het werk als tegen de her
vatting van een sleur, maar hij beschouwt zijn
arbeid als een interessant object, onderdeel
'van- en passende in een grootsch economisch-
of cultureel bestel. Het werk boeit hem
weer, omdat hij het opnieuw heeft leeren be
schouwen; hij ziet, hoe hij het voo m an
ders en beter kan doen; 'n nieuwe gedachte
stelt hem in staat om het product van zijn
arbeid voor anderen aantrekkelijk te maken.
'n Vacantie is niet alleen goed voor de
arbeidskwaliteit, maar ze verhoogt de waarde
van het leven. Dat laatste wordt maar al te
gemakkelijk een monotomie, waarin karakter
en persoonlijkheid van den mensch ten on
der gaan. Vaak b.v. vergaat het geluk van
jonggehuwden in levenssleur. Men begrijpt
wederzijds niet, hoe de vreugde der liefde
6lechts zoo kort heeft kunnen duren. „Vroe
ger kon hij (zij) zoo aardig voor me zijn
*n nou
Worden we dan zoo gauw anders? Neen,
we wennen zoo gemakkelijk. Als we iemand
leeren kennen, worden we getroffen door
bepaalde karaktertrekken; ontmoeten we
iemand regelmatig in dezelfde omstandighe
den, dan vallen die trekken ons niet meer op.
Een man her-ontdekt zijn vrouw en
omgekeerd wanneer de menschen elkaar
weer eens meemaken op andere paden dan
die des dagelijkschen levens.
I-Iet zou zoo goed zijn, als man en vrouw
samen, ja het heele gezin tegelijk op
vacantie zou kunnen gaan. De onderlinge
waardeering en verdraagzaamheid zou er
sterk door worden bevorderd. Men leert el
kaar weer kennen; men ziet nog eens, hoe
de een anders is dan de ander en dus ook
thuis anders behandeld, beoordeeld, desnoods
aangepakt moet worden.
Helaas is de vacantie, zooals die op het
oogenblik nog geregeld, of juister: niet-ge-
regeld is, een bron van gezins-désorganisatie.
Ieder lid trekt er op zijn manier op uit en
komt opgefrischt en met vernieuwde ideeën,
gewijzigde gedachten soms, terug in het ge
zinwaar de sleur in niets veranderde en de
teruggekeerde dan ook niet begrepen wordt.
Vader heeft zijn vacantie in Mei, omdat
zulks op 't kantoor of „op de zaak»' dan wel
in de fabriek, zoo nu eenmaal „geregeld" is.
De jongste komt midden Juli van de lagere
school met vacantie en de oudste komt dagen
later met zijn boeken van de Mulo. Over
een week is de vacantie van de kleine dan
weer om en de groote hangt nog een poos
daarna thuis rond. Tenzij die er met zijn
vrienden en de tent op uittrekt. Door al dit
Individueele uitzwerven worden de gezins
banden losser en losser en de voordeelen,
welke een vaccantie voor de verfrissching van
het gezinsleven zou kunnen hebben, gaan
verloren.
Wilde het goed zijn, dan behoorde heel
het openbare leven in den zomer voor een of
twee weken te worden gesloten. Natuurlijk
is dat een onmogelijkheid. Maar in die ricn-
ting zou het bereikbare toch zooveel mo
gelijk kunnen wodenr benaderd.
Waarom moeten zelfs in kleine gemeen
schappen als dorpen, de vacanties der lagere
scholen, onderscheiden naar haar openbaar,
christelijk of katholiek karakter, op verschil
lende tijdstippen aanvangen en eindigen?
Waarom kunnen in één gemeente de daa;
gevestigde fabrieken, kantoren en onderne
mingen niet met elkaar in overeenstemming
komen over het gezamelijk sluiten gedurende
een bepaald aantal dagen, vallende in den
schoolvacantietijd Waarom zouden geduren
de dezelfde dagen de winkeliers de openstel
ling hunner zaken niet kunnen beperken tot
b.v. de ochtenduren? Zeker, sommigen zouden
juist zakelijk wenscheu te profiteeren van
aigemeene vacantie-dagen, maar modehuizen,
galanterie-, boeken-, potten- en pannenwin.
kels enz. enz. zouden gedurende aigemeene
vacantiedagen gevoegelijk des middags ge
sloten kunnen zijn.
Dat alles behoort een zaak van vrijwillige
ordening te wezen.
De winkeliers uit eenzelfde branche zou
den desgewenst een afspraak kunnen maken
met elkaar; vandaag gedurende de vacan
tie houdt de een zijn winkel open, morgen
de ander. En het publiek zou kunnen worden
opgewekt om zooveel mogelijk voor de va
cantiedagen te koopen, wat het gedurende
die dagen noodig denkt te hebben.
Omwille van zich en hun gezinnen be-
hooren de winkeliers benepen concurrentie-
vrees uit te bannen.
Regelingen, die dokters en apothekers met
elkaar weten te treffen, liggen toch niet bui
ten de practische ordcningsmogelijkheden van
de winkelnering in het algemeen
Steenhoffstraat 25
Soest
LIEFDE is een vreemde zaak in een we»
reld, waarin men elkander haat; waarin men
elkander het licht niet in de oogen gunt, en
waarin de volken elkander beoorlogen of
waarin de menschen van dezelfde natie, el
kander bevechten op leven en dood.
LIEFDE is ook een vreemde zaak in het
godsdienstige en kerkelijke leven, waarin al
leen de kennis, de verstandelijke kennis, op
geld doet en waarin de eene het nog beter
weet dan de andere. O zeker dan gaat op
den dag des Heeren de gemeente op naar
het Godshuis om van den dienaar des Woonds
te hooren, hoe zij zich hebben te gedragen
en wordt uitleg gegeven van een deel van
Gods Woord, op zuiver wetenschappelijke en
zakelijke wijze, en dan gaat de gemeente
weer uit elkander tot de volgende Zondag.
Men kent elkander natuurlijk; men weet pre
cies alles van elkander, vooral de leeiijke
dingen kent men bijzonder goed, maar bij
dat alles ontbreekt dat eene noodzakelijke:
DE LIEFDE.
Liefde, kunnen we in alle toonaarden hoo
ren uitleggen is eigenlijk een gevoelsargu
ment en menschen, vooral geloovige men
schen, die zich door die argumenten laten
drijven zijn mystiek aangelegd en staan naast
de eigenlijke waarheid en de exacte kennis
Gods.
Het komt immers op het weten aan, en
kennis is immers macht. Geestelijke kennis
'is geestelijke macht en die 't meest weet,
kan dan ook erg laag neer zien op die ve
len, die zoo weinig weten.
Zoo is tegenwoordig de toestand in vele
gemeenten en met al onze wetenschap en
kennis verkommeren we, omdat het hart zoo
ledig blijft.
En als dan dat ledige hart behoefte heeft
aan geestelijk contact, behoefte heeft aan een
beetje wederliefde en meeleven en men sluit
zich aan tot gezelschappen en tot groepen,
waarin juist de geestelijke liefde waaraan
het verkommerde hart zulk een behoefte
heeft, weer tot uiting komt, dan gaan de
leeraren en mannen van geestelijke kennis en
wetenschap op zijn felst te keer tegen der
gelijke gezelschappen en groepen, en zij
vinden geen woorden genoeg om dit heil-
looze gedoe ten strengste af te keuren en er
de gemeente ernstig voor te waarschuwen.
Men noemt het dan een ziekelijke beweging,
waarbij alleen het gevoel een woord spreekt
en maant men dan allen ten sterkste aan
die gezelschappen en groepen te vlieden en
alieen in zuiver kerkelijke richting te wande
len. De prediking is immers zuiver rechtzin
nig en orthodox en wat nog meer zegt zui
ver naar Gods Woord en meer hebben de
mc-nsclien immers niet noodig. Daar kunnen
die verkommerde zielen weer mee naar huis
in Zijde en Interlook
Van Weedestraat 28 Tel. 2884
gaan en door blijven kwijnen. Wordt een
gemeentelid ernstig ziek dan komt de leeraar
vragen of hij of zij bereid is om te sterven,
maar zijn ze lichamelijk gezond dan zien
ze den leeraar alleen op den predikstoel.
Maar de Heilige Schrift zegt het toch wel
een beetje anders:
i Cor 8:n. De kennis maakt opgeblazen,
maar de liefde sticht. Kennis alleen doet
iemand zich verheffen boven zijn naaste, ter
wijl juist deliefde (gevoelsargument) den
naaste sticht, want uiting van liefde doet ook
bij den naaste zoo vaak de liefdesnaar trillen.
En Paulus een apostel met zeer groote ken
nis, zoodat de stadhouder Festus zelfs een
maal tot hem zeide: „Paulus uw geleerdheid
voert u tot razernij": deze Paulus schrijft
Efeze 3:17 en volgende: Opdat Christus
door het' geloof in uwe harten wone, en gij
in de liefde geworteld en gegrond zijt; op
dat gij ten volle kondet begrijpen met al de
heiligen, welke de breedte, en de lengte en
diepte en hoogte zij, en bekennen de liefde
van Christus, die de kennis te bovengaat, op
dat gij vervuld wordt tot al de volheid Gods.
Waar blijft ge nu, gij onaandoenlijke ge
leerde menschen en leeraars met uwe gevoels
argumenten, want dit zijn geen ziekelijke
uitingen, maar is de zuivere Godsopenbaring.
LIEFDE dat is de eenige en machtige onr
begrijpelijke beweegreden, waarom God de
Heilige en Algenoegzame in zich zelf, een
verzondigde en opstandige wereld heeft aan-
gezienen en zijn eigen Zoon Jezus Christus
heeft overgegeven tot den smadelijken dood
des kruises, opdat een iegenlijk, die ver
loren is in zonde en schuld zich aan Hem
zou kunnen vastklemmen, zijn liefdeoffer
zou kunnen aannemen en door Hem en door
Hem alleen zou kunnen zalig worden. Zalig
worden, dat is vol van de goddelijke liefde,
en niet uilsluitend vol van goddelijke ken
nis. Zalig worden, d.i. een volheid van liefde,
die alle kennis verre te boven gaat.
En zoo spreekt dan ook de apostel der
liefde Johannes, Hfd. 15:12, Dit is Mijn ge
bod zegt Jezus: Dat gij elkander liefhebt, ge
lijkerwijs Ik u liefgehad heb. Liefhebben,
daarvan spreekt het 13de hoofdstuk van den
eersten zendbrief van Paulus aan de Corin-
tliiërs, waar het zoo ontroerend staat: AI
ware het dat ik de talen der menschen en
der engelen sprak en de liefde niet had, zoo
ware ik een klinkend metaal en luidende
schel geworden. En al ware het dat ik de
gave der profetie had, en wist al de verbor
genheid en al de wetenschap; en al ware het
dat ik al het geloof had, zoodat ik bergen
verzette, en de liefde niet had, zoo ware ik
Amerikaansche
Hilversum
Groest 134
Ondergeteekende, B. IJ. de Vries, maakt bekend,
dat hij heeft gevestigd aan het bovengenoemde adres te
Soest, een handel in
Modern ingerichte Rijwielreparatie-Inrichting.
Beleefd aanbevelend,
Steenhoffstraat 25 g JJ VRIES
I
AI die kennis is niets (zegge niets) wan
neer de liefde er bij ontbreekt en al die ge
zelschappen en groepen waren heusch over
bodig, wanneer die liefde van God bij den
leeraar in de eerste plaats en bij de gemeen
teleden onderling meer tot zijn recht kwam
en meer werd beoefend. Dan waaneer leer
aar en gemeenteleden elkander weer gaan
leeren liefkrijgen, wanneer die goddelijke
liefde niet als een gevaarlijk gevoelsargu
ment wordt uitgebannen, maar beoefend en
toegepast, dan kan er van de gemeente des
Heeren weer een grooten isvloed uitgaan op
de wereld rondom. Wanneer de professoren
en doctoren elkander in de haren vliegen
over de kennis der godgeleerdheid, dan
sticht dat niet de gemeente en nog veel min
der de wereld, maar wel wanneer die wereld
moet bekennen en uitspreken zooals bij de
eerste christengemeente: Ziet hoe lief zij el
kander hebben.
Ai zie, hoe goed hoe lieflijk is 't, dat zonen,
Van 't zelfde huis, als broeders, samen
[wonen,
Daar 't liefdevuur niet wordt verdoofd;
't Is als de zalf op 's Hoogepriesters hoofd,
De zalf, waarmee hij is aan God gewijd.
Die door haar reuk het hart verblijdt.
Waar liefde woont, gebiedt de Heer den
[zegen;
Daar woont Plij zelf, daar wordt Zijn
[heil verkregen,
En 't leven tot in eeuwigheid.
H. A. S.
AANRIJDING.
Dinsdagmorgen had op de Burgemeester
Grothestraat een aanrijding plaats, ter hoogte
van het Carllon Theater. Te ongeveer n
uur kwam de 14-jarige J. W. L» alhier met
zijn fiets van de Emmalaan afrijden. De 20-
jarige automobiliste M. B. uit Amsterdam
reed op dit moment op de Burgemeester Gro
thestraat in de richting Nieuwerhoek en zag
de jongen met een flinke vaart de Emmalaan
afkomen. Zij zette onmiddellijk haar remmen
aan, met het resultaat, dat haar wielen een
remspoor van ruim 9 M. nalieten. De jongen
stak echter de weg niet over, zooals de auto-
rijdster dacht, doch bleef een stukje links
rijden. Mej. B gaf hierna weer vol gas, doch
de jongen had inmiddels zijn hand uitgestoken
en stak onmiddellijk den weg over. Een aan
rijding was het onvermijdelijk gevolg van
een en ander. De jongen werd door de auto
Aangereden, waarbij de voorwielen over zijn
tichaam heen gingen. De auto reed hierna met
volle kracht tegen een boom en kwam daar
door tot stilstand.
De jongen bloedde uit neus, ooren en
mond, terwijl zijn gezicht en handen ernstige
schaafwonden hadden opgeloopen. Dr. Ru»
pert Jr., verleende de eerste hulp, waarna het
slachtoffer per ziekenauto naar de ouderlijke
woning werd vervoerd. Later bleek, dat hij
een hersenschudding had opgeloopen.
De auto werd ernstig beschadigd en moest
worden weggesleept, terwijl de fiets totaal
vernield was.
De politie stelde een onderzoek in naar
de schuldvraag.
COLLECTE GROENE KRUIS.
Morgen Zaterdag 28 Augustus houdt de
Ned. Vereeniging „Het Groene Kruis" haar
jaarlijksche straatoollecte in onze gemeente.
DIEFSTALLEN.
Dinsdagmiddag zag een brutale dief kans
om, terwijl hij bij de firma Van D. op de
Burgemeester Grothestraat alhier iets wilde
koopen, uit de winkellade een bedrag van
f5.00 mede te nemen. Doordat de winkelier
voor den „klant'' zich naar een ander vertrek
moest begeven, kon de slag worden geslagen.
De onvoordeelige klant heeft jammergenocg
zijn visite-lcaartje niet achtergelaten, zoodat
de politie trachten zal den brutalen dief op
te sporen.
Denzelfden middag werd bij de politie aan
gifte gedaan, dat een damestasch, toebehoor-
ende aan Mej. J. W. te Voorburg, op het
strand aan het natuurbad, gestolen was.
Heel veel meisjes heeteD Rietje,
Rietje is vrij algemeen,
Maar een heuschelijke Rietje
Kent heel Holland er maar één.
Rietje vierde veel triomfen,
Is een ster op zwemgebied,
Tal van jaren vond de zwemsport,
In die „Rie'» haar weerga niet.
Als Olympisch kampioene
Kwam Marietje uit Berlijn:
Wij, als echte Nederlanders,
Konden trots op Rietje zijn.
Zwaar beladen met medailles
Kwam zij in de Maasstad aan,
Allerhande huldeblijken
Moest Marietje ondergaan.
Rijden in een open rijtuig,
Huldiging in elke stad,
Was hetgeen, waaraan Marietje
Juist zoo erg het land nu had.
Dikwijls was zij dan verdwenen
Uit haar woonplaats Rotterdam;
Het gebeurde, dat z'in weken,
Niet meer „boven water'» kwam.
Moe van al dat baantje-trekken,
Is dat zwemmend unicum
Eensklaps leerares geworden
In een Bad in Hilversum.
Van haar kunde in het zwemmen.
Die zij moeizaam heeft geleerd,
Wordt, gelukkig voor de zwemsport.
Door de jeugd geprofiteerd.
Voor de Soester zwemliefhel bers
Kwam dan Zaterdag de dag!
Rietje zou hier demonstreeren,
Rie, van allerhande slag.
Vrijdagmiddag lag Marietje
Nog met hooge koorts in bed.
En de Soester demonstratie
Had de dokter haar belet.
Alzoodoende zag 't Natuurbad
Rietje niet in 't kille nat;
Zij bleef rustig boven water,
Aangekleed en droog in 't Bad.
Boven water bleef zij onder.
Maar toch was zij op bezoek;
Al bleef zij figuurlijk onder,
Boven zatRie Mastenbroek!
E. v. fl