HET FEEST VAN DEN OOGST Een jaar van hard werken - één dag van vreugde j Het oogstfeest voorheen en thans De oogst verbindt stad en land ROND HET NIEUWE HELIUM- LUCHTSCHIP. Verbetering aan de passagiers vertrekken. Meer comfort. Een vliegend hotel. Berlijn, October 1937. Toen na den catastrofe met den „Hindenburg" in Lake- hurst vaststond, dat de volgende Duitsche luchtschepen nog slechts met helium zou den worden gevuld, is men in Friedrichs- hafen onmiddellijk begonnen met den bouw van de „L.Z. 130". Toen Duitschland even wel van Amerika concessies kreeg tot ge bruik van heliumgas, moest een gedeelte natuur, het is "de cultus" van aan de aarde gebonden menschen, die van geslacht op geslacht de erfenis behoeden van hen, die voor het eerst de ploeg in vaderlandschen bodem zetten. Zoo heeft de oogstkroon of de oogstkrans in het huis van den boer zijn eereplaats gekregen en blijft daar hangen ,tot hij het volgend jaar door een nieuwe wordt ver vangen. In sommige streken hangt de boer een paar bosjes aren van den nieuwen oogst boven de staldeur, opdat het vee vrucht baar blijft. In dit vasthouden aan oude zeden ligt 'n wonderlijke kracht. Deze kracht is echter ook de trouw van den boer tegenover de zegenbrengende aarde. Het wezen van den boer is ons tegen woordig weer nader gebracht. Als op den dag van het oogstfeest de stedeling en landman eendrachtig feest vieren, open baart zich hierin een nieuwe band tusöchen stad en land. En wij beseffen, dat wij in den boerenstand een hechte pijler van ons volksbestaan bezitten. van het reeds in aanbouw zijnde luchtschip weer worden omgebouwd. Dit is de oor zaak, waarom, het luchtschip eenigen tijd later gereed zal zijn, dan men aanvankelijk reeds had medegedeeld. Daar het helium, zooals bekend, zwaarder is dan de tot dan toe gebruikte waterstofgassen, moest men gaan rekenen, hoe het schip lichter te ma ken, zoodat aan de snelheid geen afbreuk werd gedaan. Eendeels kon de ruimte, ge dacht voor de passagiers, niet zoo groot worden, aan den anderen kant moesten de bergingsvertrekken kleiner worden. De verongelukte „Hindenburg", bezat, zooals men weet, ruimte voor 72 passagiers doch het nieuwe luchtschip zal er slechts 40 kunnen meenemen. Daar oorspronkelijk het nieuwe luchtschip geheel volgens hefc model van het verbrande luchtschip werd gemaakt, moesten nieuwe projecten worden ontworpen, toen Amerika zijn heliumgas aan Duitschland verkocht. Mede in verband met de woekering der ruimten heeft men in de „LZ 130" de nieuwste slaap- en bergingsmethoden aan gewend, om toch zooveel mogelijk ruimte te winnen. De scheiding in tweedeks is verdwenen. Inplaats hiervan kwam een hoefijzervormige ruimte. Hierdoor bereikte, men, dat eenige slaapcabines aan den bui tenwand van het luchtschip konden liggen. De oogstvogel, de kwartel, heeft in de weken van den oogsttijd steeds zijn roep laten hooren: „Wek den knecht! Wek de tneid!" En het was wel noodig, dat iedereen vroeg opstond, want de zegen van den oogst hangt voor een groot deel van het veilig binnenhalen af. De boer doet zyn best een zoo groot mogelijke opbrengst van zijn akkers te verkrijgen en de stedeling beseft thans wel meer dan vroeger, wat het dagelij ksch werk van den boer ook voor hem, ja voor het geheele volk te beduiden heeft. Zoo zijn de oogstfeesten niet de feesten Van de boerenbevolking alleen, - maar ten deele een volksfeest geworden, als dank voor den zegen, die aan de akkers ontspro ten is. Het is een typisch verschijnsel, dat elk land, dat zich met landbouwcultuur bezig houdt, na het binnenbrengen van den oogst feest viert en dat deze eeuwenoude gewoonte, welke op religieuzen grondslag berust, tegenwoordig ook door vele stede lingen wordt meegevierd. Men kan dit misschien hieraan toeschre ven, dat het publiek in de laatste jaren veel meer in het eigen land heeft gereisd en daardoor meer op de hoogte is gekomen van de verschillende folklore-feesten. de vroolijke oogstspelen, wedloopen met en zonder hindernissen, waarbij als hin dernissen wagens en landbouwwerktuigen dienst doen. Ook het oude hanenspel en andere volksspelen ziet men op vele plaat sen, tot eindelijk de dorpsmuziek de men schen ten dans roept, die het prettigst is onder den vrijen hemel, waar de bonte mengeling van kleuren een streeling voor het oog is. En wie het werk van den boer kent, begrijpt ook zijn uitbundige vreugde. Een heel jaar hard werken is geconcen treerd op enkele oogstdagen. Ondanks alle vlijt, ondanks de vruchtbaarheid van den grond is het resultaat van dit werk niet eerder verzekerd, dan wanneer de oogst eindelijk veilig in de schuren is geborgen en zelfs in de schuren wordt de zegen o'es velds nog bedreigd door blikseminslag of roekelooze menschenhanden. Eén ongelukkig uur vernielt soms het werk van een jaar door hagelslag of vuur. Dit bewust zijn maakt den boer deemoe dig tegenover de hoogere machten en het taaie vasthouden aan oude gebruiken is geen ij del spel, het is een uiting van hun diepst ontzag voor de oerkrachten der het binnenhalen van den oogst; maar ook de familieleden van den boer en boerin zijn van heinde en verre gekomen om het feest mede te vieren. Zoo is dit oogstfeest heel vaak tegelijker tijd een familiefeest. Deze dag, waarop rnen de vruchtbaarheid der akkers prijst, is een dag waarop de zuinige boer alle beperking laat varen. Daar komt hij royaal voor den dag en hij doet zijn best om een ieder te toonen, welk een overvloed zijn velden en zijn boerderij hem hebben opgeleverd. 's Middags is het oogstfeest geheel aan de jeugd gewijd, eerst komt er een op tocht met versierde wagens en paarden, die voorbij alle boerenhofsteden van het dorp rijdt naar het feestterrein, waar men een oogstboom heeft opgesteld. Hier toont de jeugd haar kracht in behendigheid bij Dit bracht het voordeel, dat men van hier uit land en zee kan overzien, terwijl het daglicht onmiddellijk door de venstei'ruit- jes schijnt. De luxecabines vier in getal, zijn zeer ruim en comfortabel. Zij bezitten groote, breede vensters, waarin men zelfs een zitje kan nemen. De boog van het hoef ij zet vormt de eetzaal. Deze zaal beschikt ovei zooveel plaatsen, dat alle passagiers gelijk aan tafel kunnen gaan en dan is nog plaats voor de scheepsofficieren. Aan beide ein den van deze eetzaal vindt men gezellige hoekjes met comfortabele stoelen. Deze hoekjes bieden een ruimen blik op het landschap, waarhoven de „LZ. 130" vliegt. Onder de moderne eetzaal bevindt zich de lichtcentrale. Daar hieraan onmiddellijk de ruime keuken grenst, kunnen de warme gassen der motorruimten dienen als ver warming voor de ovens. Aan het lucht schip wordt zoo goed als de laatste hand gelegd. DE IRONIE VAN HET NOODLOT. In geheel Amerika is Majoor Al Williams bekend als een der meest vermetele vlie gers. Hij is werkzaam als leeraar in de luchtvloot van het Amerikaansche leger. Zijn specialiteit is het nemen van loopings, verder naar omlaag storting vanaf groote hoogten, waarbij de machine op het laatste oogenblik dient te worden „opgevangen", en het „testen" van nieuwe machines. Momenteel ligt Majoor Al Williams in een New Yorksch ziekenhuis en verwon dert zich over de ironie van het noodlot. In de twintig jaar, dat Al Williams thans in de lucht werkt, is hem nog niet het minste overkomen. Duizenden menschen hebben in den loop der jaren met hartklop pingen en open mond toegezien, hoe Wil liams zijn waaghalzige toeren uitvoerde. En waarom ligt hij dan in het ziekenhuis? Heel eenvoudig! Al Williams is in zijn hotelkamer te New York., üit het bed gevallen en heeft daarbij een verwonding aan een der knieschijven ©pgeloopen. hakvruchten moeten nog geborgen worden. Het oogstfeest staat voor de deur, een feest waarop de boer met een diep gevoel van dankbaarheid de handen in den schoot legt en na de vermoeienissen der laatste zware weken van oogsten dankbaar den blik op slaat tot God, doch daarom niet minder vroolijk meedoet aan de aardsche vreug den. Het was dien bewusten Zaterdag in het dorp overal een drukte van belang. Ieder een maakte zich gereed om feest te vieren, Eerst gaat men er misschien uit nieuws gierigheid heen, doch dan wordt de die pere zin van deze feesten ons duidelijk en juist als nuchter stadsmensch zal men zich moeilijk aan de bekoring, die er van deze eenvoudige feestviering uitgaat, kunnen onttrekken. alle ovens waren vol heerlijk geurend ge bak en aan het vroolijke gelach van de meiden en knechts kon men hooren, dat men aan de laatste voorbereidingen voor den grooten dag bezig was. En onder al deze voorbereidingen klon ken de klokken van den dorpstoren, die met hun oproep voor de Verper tegelijkertijd het oogstfeest inluidden. Vlijtige meisjeshanden hadden de feest- kroon gemaakt van aren, korenbloemen, klaprozen en winden, ze hadden hem met bonte linten versierd. Het meisje, dat de oogstkrans aan den landheer moet over handigen, staat in haar kamertje met een rood hoofd nog even het versje op te zeg gen, dat zij bij de overhandiging van den kroon in de kerk, waar de boerenbevol king in haar schilderachtige kleedij samen stroomt, en bij de vruchten des velds, die op het altaar liggen en waarmede de kerk versierd is, dankliederen zingt. Na den kerkdienst gaat men buiten feest vieren. De boerinnen hebben groote tafels laten neerzetten, waaraan allen aanzitten, die een werkzaam aandeel hebben gehad aan BIJ DE ILLUSTRATIES, Links boven: Met vroolijk gezang trekken de kinderen naar het feestterrein om het oogstfeest te vieren. Rechts boven: Boeren en boerinnen op weg naar het feestterrein. De boer is de verzorger van het dage lij ksch brood, zijn werk is de oerproductie, Waarop ons aller bestaan berust. Het kan ons dus niet verwonderen, dat «ijn werk omringd is door eeuwenoude ge bruiken, die hun hoogtepunt vinden in het oogstfeest. Reeds lang zijn de schoven in de schuren gebracht en de boer heeft de laatste schoof op het land laten staan, omdat hij gelooft, dat dit het volgend jaar weer een over- vloedigen oogst zai aanbrengen. De schuren ziin gevuld. Alleen de laatste Daaronder: Een Limburgsch oogstfeest in Sevenum. Versierde wagens trekken in optocht door de straten. Hierboven: Een oud gebruik bij het oogstfeest is de hanendans, die thans nog in vele streken te zien is. Links: Op den dag van het oogstfeest zijn de kerken versierd en voor het altaar liggen de veldvruchten. Rechts: De oogstwagen staat voor het landgoed stil en de oogstkroon wordt aan de bewo ners overhandigd.

Historische kranten - Archief Eemland

Soester Courant | 1938 | | pagina 8