'AME5 RUBRIEK rat. .,-44! Oude huwelijksgebruiken Tricotweefsels modern Wat brengt de mode? Ons Patronenhoekje Jongedames Japonnen ONZE GOEDKOOPE PATRONEN./ Patronen van ln deze rubriek voorko mende genummerde modellen zijn op aan vraag te verkrijgen bij „Het Practiscb Mo deblad" Postbus 36, Den Haag. Postreke ning 2U32U3. De prijs der patronen bedraagt rndren niet anders staat aangegeven, 0.58. Betaling reeds vooruit, in postzegels, per giro ol per postwissel. EEN HULP BIJ HET MAKKK LR» KLEEDING. Bij de uitverkoop hebt u xeke* wel leuke coupon stof voordeelig kunnen koo-, pen! Weet u, op welke wijze u deze h«$ best kunt verwerken? Raadpleeg dan ons modeblad, dat wij als premie voor onze lezeressen beschikbaar stellen. Het wordt op aanvraag gaarne toe gezonden door de moderedactie, Postbus 115, Den Haag. Tien cents oan postzegels bijsluiten of storten op postrekening 62626 van den Modedienst te Den Haag. U zult het een aardig, leuk en nuttig blad vinden! Symboliek en bijgeloof De volksmond zegt, dat op den huwelijks dag het zonnetje moet schijnen willen beide echtelieden gelukkig door het leven gaan! Is het wonder, dat het bruidje op dezen giooten dag, zoodra zij is opgestaan door het venster naar buiten tuurt, wellicht reeds 's avonds tevoren gespannen afwacht welk weerbericht omgeroepen zal worden? Beteekent een donkere grauwe hemel vol samengepakte wolken dan inderdaad, dat deze zich eveneens aan den huwelijks- hemel zullen vertoonen? Zal de regendag het a.s. jonge bruidje tranen brengen? Verstandige menschen zullen deze opvat tingen met een licht schouderophalend beantwoorden. De min of meer bijgeloovige zielen kunnen wij ook gerust stellen, door hen te vertellen, dat in vele landstreken generatie op generatie gelooft, dat regen druppels, die op de bruidskroon vallen, als een zegen des hemels beschouwd moeten worden en vruchtbaarheid en welstand verleenen. Storm en wind op den trouwdag geven een kinderrijk huwelijk. De oorsprong van dergelijk bijgeloof kan men terugbrengen tot de oeroude tijden, toen men aan allerlei geheimzinnige mach ten en niet het minst aan natuurkrachten groote waarde hechtte. Vele dezer over leveringen hebben een diepere beteekenis. Het hullen van de bruid in een sluier, het snelle rijden der bruidswagen van het huis naar de kerk, het harde klappen van de zweep, dit alles had een beteekenis in de oude tijden. Men wilde op deze wijze de booze geesten verdrijven, die op den groo- ten dag het jonge paar omringen en on heil trachtten aan te brengen. Met sterke geluiden, veel lawaai, frisch groen en bonte kleuren wilde men de duivelen en bouze geesten verschrikken en op de vlucht jagen. Het oer-geloof wilde, dat deze geesten steeds in het donker en in de stilte ver blijf hielden en daarom werd op den voor avond van den huwelijksdag z.g. „ketel muziek" gemaakt vcJor het huis van de bruid en met los kruit in ^de lucht geschoten. Ver der werden aardewerk, koppen, schotels, borden enz. met hef noodige lawaai stukge slagen. In vele landstreken droeg de bruid een groene krans om het hoofd, meermalen zelfs een bruidskroon, die versierd was met glinsterende loovertjes, en stukjes spiegelglas, omdat het geflonker hiervan de booze natuurgeesten op de vlucht zou jagen. Zelfs het volgen van de bruidsmeisjes in de kerk en het plaatsnemen achter haar bij de inzegening van het huwelijk is nog een overblijfsel ontleend aan oude tijden. Het bruidspaar werd toen reeds door jonk vrouwen begeleid en door vriendinnen op gewacht in de kerk, die haar bij de vol trekking van het huwelijk omringden zoo dat zij de booze geesten konden uitsluiten. Vele huwelijksgebruiken blijken dus een oer-oude traditie te zijn, hebben echter thans een geneel andere beteekenis ge kregen, ja, men past ze feitelijk zonder er een bijzondere waarde aan te hechten, toe. In verschillende deelen van Duitschland heeft men nog typische huwelijksgebruiken, vooral op het platteland, waar de „Hoch- zeitsbitter" zich naar de huizen van vrien den en bekenden begeeft om hen tot het feest uit te noodigen. In het Schwarzwaid en in Schwaben gaat het bruidspaar rond om de uitnoodigingen tot bijwoning van het huwelijksfeest te doen, en krijgt aan ieder huis, waar het zich meldt, een stukje brood, waarvan op den morgen van den grooten dag een broodpap gekookt wordt, waarvan alle gasten mee-eten. Dit gebruik is zelfs nog terug te brengen tot den tijd der Germanen en is als symbolische handeling bedoeld. Tot dit tijdperk is ook het gebruik van het houtzagen, dat in den Harz nog gevolgd wordt, terug te brengen. Het is een eigen aardig beeld, dat men te zien krijgt, wan neer de bruid, gehuld in haar sluier, naar het groote houtblok wordt geleid, waar door zij met den bruidegom de zaag op en neer haalt. Men vindt de bruidsroof nog in enkele gedeelten der noordelijke landen, waar den jongeman allerlei beletselen in den weg gelegd worden, alvorens hij zijn bruid met zich mee kan voeren. Een oud gebruik is nog, het wegvoeren van de bruid door haar familieleden tijdens het feest naar één of andere „herberg", waar de zoekende bruidegom haar ten slotte vindt en het ge lag der „roovers" als afkoopsom moet be talen. De „bruidskoop" werd reeds in oude tijden door de Germanen vervangen door het geven van geschenken. De vrouw als deelgenoote in den strijd gaf haar toekom- stigen man een uitrusting, bestaande uit: zwaard, helm, schild, wagen en paard, ter wijl de man zijnerzijds zorgde voor knech ten en maagden, huisdieren en een speer. Zoo ligt dus aan vele huwelijksgebrui ken een veel dieperen zin ten grondslag dan men zich wel realiseert en die in min of meer duldelyken vorm wijst op de groote beteekenis van deze verbintenis tusschen man en vrouw; zeer De huisvrouw zal zich na afloop harer dagelijksche bezigheden gaarne omklee- den en hiervoor een japon kiezen, die aan practische eischen voldoet en tevens aar dig kleedt. Ook de vrouw, die haar werk buitenshuis verricht zal zich gaarne goed kleeden, doch ook zij zal met overleg dat gene weten te kiezen, dat niet overdadig ■werkt. Een uitgesproken middagjapon neemt altijd weer wat andere allures aan en stelt hoogere eischen aan de stoffen en eventueele garneeringen. Wollen jersey en wollen tricot zijn materialen, die meer en meer aangewend worden voor het genre modellen, dat wij bedoelen. Hoe geslaagd het effect is van nervures en smalle,, aan den binnenkant gewerkt uitnaadjes geeft deze schets te zien. De halfsarwerking is hoog, doch met een uiterst bescheiden punt vormige uitsnijding, die door de meeste da mes gedragen kan worden, terwijl voor dit genre japonnen bij voorkeur gladde mou wen gekozen wordt. tende jongedame draagt is van mat crêpe satin met glimmende garneering aan den voorpand. Vlot kleedt de geruite japon met schuine pas en geplisseerden rok. Rechts bovenaan een wollen japon met vest van zijde en achtbaansrok. Fluweel voor 's mid dags en 's avonds. De zuinige huisvrouw Fluweel treedt steeds meer op den voor- In geen enkel gezin zullen etensresten worden weggegooid, want steeds zullen ze dan verwerkt worden voor de koffietafel van den volgenden dag of eventueel als een voorgerechtje bij het middagmaal. Veelal kan men een resje groenten, vleesch of aardappelen geven met een sausje, het geen ook voor visch geldt b.v. met een ka pertjes- of sardellen-sausje. Groenten, even verwarmd, is smakelijk op de boterham en spaart de legging. Het is steeds aan te be velen om een kleine voorraad van levens middelen in huis te hebben, die niet aan bederf onderhevig zijn. Men moet kruide nierswaren liefst niet in zakken,, doch in steenen potten, bussen of jampotten bewa ren, natuurlijk afgesloten. Vooral de grootere kilo- of driepond^ jampotten met schroefdeksel zijn zeer prac* tisch om levensmiddelen te bewaren, om dat men dan onmiddellijk de inhoud over^ ziet en tevens de hoeveelheid van ieder® soort. Wanneer men eiwit noodig heeft vool, een gerecht, maakt men een opening in d® schaal en laat het uitloopen<, het dooief blijft dan nog enkele dagen bewaard zonde$ te verdrogen. Heeft men slechts weinig citroensap noa- dig, dan prikt men met een vork enkel® gaatjes in de schil en drukt op deze wijz$ het sap uit en niet één japon lijkt op de andere, tenzij men natuur lijk het goedkoopere genre confectie-kleeding neemt. In de wijze van garneering komt de persoonlijke smaak tot uit drukking, soms geven décora tieve knoopen reeds een apar te werking of wel een mooie clips, ketting of broche. Inge werkte blad- en bloem-motie- ven van fluweel geven even eens een mooie garneering, terwijl men gekleede japon nen ziet van crêpe satin, dat dof verwerkt worde met den glimmenden kant als garnee ring. Eén ding vereischen de nieuwe rokmodellen, n.1. on berispelijk zittende kousen en met zorg gekozen schoenen, want beide details vallen bij kortere rokken meer in het oog. Tenslotte willen wij nog even aandacht schenken aan de modellen, die de schets aan geeft. Links een japon van wol met zijde, die uiterst sober van uitvoering is. Hals afwerking en voorpand met smalle nervures. driekwart lange mouwen, waarop de nervures herhaald worden en veertien baansrokje, een z.g. parapluie model. De rechter- japon is van crêpe satin ge maakt en geeft aan, hoe dit materiaal op geslaagde wijze dof en glimmend verwerkt is. Ook de japon, die de zit- Fluweel treedt steeds meer op den voorgrond en wordt zoowel voor gekleede middag- als avond japonnen gedragen, terwijl het ook veel wordt aangewend voor mantels en tailleurs. De gedrapeerde lijn zal het meest worden toegepast, omdat van dit materiaal geen plooien kunnen worden gemaak*, althans inpersen niet mogelijk is. Voor het uitgesproken sport- tieve genre kleeding komt flu weel niet in aanmerking ook al omdat dat weefsel een gekleed karakter draagt. Voor avondja ponnen zal men het met goud- of zilverkant kunnen garneeren, doch de middagjapon vraagt geen andere garneering dan 'n clips of een sorcage. Soms voldoen een snoer, van paarlen of een gouden ketting ook buiten gewoon goed. Zeer apart werkt een model als in het midden is aangegeven met in gehaalde banen en mouwtjes van goud kant. Eenvoudiger van uitvoering is de' middagjapon; terwijl het geslaagde cos- tume links een bontgarneering heeft van', Indisch lam op zwart fluweel. EENVOUDIGE GEKLEEDE MODELLEN. Vorm en garneering van de tegenwoordi ge- en met vrij groote zekerheid mogen we aannemen der komende mode, is en zal wel ontleend worden aan de kleedij onzer groot moeders. Toch zijn er vele wijzigingen aan gebracht in deze vaak op speelsche wijze gegarneerde, doch naar onzen smaak, iet wat pompeuse kleeding, waar de slanke lijn, die met zooveel zorg verkregen is, al te zeer door zou worden benadeeld. De afkleedende silhouette blijft zelfs gehand haafd, indien de rokken een flinke onder wijdte te zien geven. Bij alle modellen wordt den nadruk gelegd op aansluitende bovendeelen, terwijl de stof glad om de heupen komt. De rokken zijn niet al te kort en wijken van de modellen, die bij de tail leurs gedragen worden geheel en al af. Deze laatste zijn zeer nauw en glad, ter wijl de rokken van meer gekleede japon nen soms uit vele smalle baantjes bestaan, die zich naar den zoom toe verbreeden en een zeer klokkende lijn geven, verder ziet men rondom geplisseerde rokken, klokken de middenbaantjes, godets enz. Wanneer men de schetsjes hierneven afgebeeld ziet, dan wordt onze bedoeling duidelijker even als de groote afwisseling van modellen. De stoffen zijn buitengewoon interessant, overschillig of zij effen kleuren te zien ge ven dan wel van fantasie weefsels gemaakt zjjn. De wollen en wollig aandoende stof fen hebben meermalen een ruig oppervlak, terwijl angora weefsels zeer veel gekozen worden. Tot de meest gevraagde stoffen be hoort het zeer moderne wollen jersey, ter wijl ook tricot zeer in den smaak valt. Men gebruikt soms schuin geknipte rok- banen, die het voordeel hebben een mooi klokkende lijn te geven en zich naar het fi guur te voegen. De mogelijkheden zijn echter zeer vele SUCCESPATROON 2136. Japonnen voor moeder en dochter. Prijs 30 cent en 5 ct. voor porto en om- zetbel. Ook uit deze modellen blijkt weer, hoe veel overeenstemming bestaat tusschen ja ponnen voor oudere dames en bakvischjes. Een enkel detail als b.v. een kit kraagje kleedt reeds veel jeugdiger, terwijl ook kleur der stof vroolijk kan zijn. De japon links heeft een smalle bies vai^ SUCCESPATROON 2130. PLAATS Patroon NoMaat Hierbij ingesloten f aan postzegel!. Indien u tevens het laatste nummer va» Het Practisch Modeblad" wenseht te ont vangen gelieve u 10 cent extra in te slui ten. (Postzegels liefst van 1^, 3, 5, 10 o# 12Yt cent, doch niet van cent). Prijs 30 cent en 5 ct. voor porto en om- zetbel. Links geeft een ontwerp weer, dat zeer geschikt is voor iets oudere dames en voor al ook voor meer gezette figuren. De ge schulpte halslijn wordt nog afgewerkt met smalle rechte stof reep van lichte zijde. Sluiting met knoopen. Voor de grootere maten zal deze japon zonder ceintuur het meest afkleeden. Ongeveer hetzelfde ontwerp is gedacht voor de jonge damesjapon links, die o.a. van fluweel zeer geslaagd zal zijn. Rits sluiting over een deeel van de middelste banen 3 M. van 1.30 of 5 M. van 90 c.M. Patronen in de maten 4450. lichte zijde, die uit de halsopening te zien komt. De mouwen zijn wijd, doch kunnen met een smal bandje worden afgewerkt» Patronen in de maten 44, 46, 48 en 50. BON VOOR GOEDKOOPE PATRONEN. Op te zenden aan „Het Practisch Mode blad", Postbus 36, Den Haag, giro 203203, NAAM STRAAT

Historische kranten - Archief Eemland

Soester Courant | 1939 | | pagina 6