Radio- en Film-journaal ÜTMR WALDTHAUSEN HAGEE BELGIE-HO C' VOLUME-REGELAARS zijn voor goede muziek onmisbaar MAAR BLIJF DAN RUSTIC UW GEMAKKELIJI ZITTEN EN LUIS! DE SPANNENDE K DOOR HAN H0LLA1 DEN WEDST ZORG DAN OOK VOOR CE DAN GENIET U LUID SPREKERS Het is den laatsten tijd meer en meer gebruikelijk, dat men eiken dag via de Radio de belangrijkste Jebeurtenissen door middel van het z.g. Radio- ournaal beluistert. Komt men in een bioscoop, dan vertoont men in het voorprogramma de z.g. Film-Journaals, welke de voornaamste gebeurtenissen uit Binnen- en Buitenland weergeven. Het treft den toeschouwer dikwijls bij projectie uit het binnenland, dat bij officieele gebeurtenis sen de microfoons van den omroep en die der film-journaal-fabrieken vlak bij elkaar zijn opge steld. Heeft men dan de betreffende gebeurtenis via de radio beluisterd, dan kan men gemakkelijk vergelijkingen treffen tusschen de acoustïsche weergave der Radio- en de Film-journaals. Met het maken van vergelijkingen moet men echter voorzichtig zijn, daar de omstandigheden, waar onder beide systemen moeten werken, geheel verschillend zijn. De Radio-Omroep-reportagedienst neemt het ge luid op, legt dit vast op gramofoonplaten en geeft deze via den zender weer. Daarmede is de taak der Radio-reportage geëindigd en is de te vol gen procedure veel eenvoudiger en korter van duur. De Filmreportage heett echter niet hootdzakelïjk met het geluid te maken, maar meer met het beeld en nu komen wij op een geheel ander terrein. Hoe komen de Film-journaals aan hun gegevens, waaruit zij elke week maar weer voldoende stof kunnen en moeten verzamelen om een com pleet Film-journaal van pl.m. 300 meter (tijdsduur pl.m. 10 minuten*, samen te stellen? £ij beschikken over een informatiedienst, krijgen regelmatig tips van correspondenten; comité's welke iets gaan ondernemen zenden daarvan be richt, kortom ec.i geheele organisatie is reeds noodig om den staf, welke daarmede belast is, van opname-stof te voorzien. Heeft men dus een overzicht van netgeen moet gaai. gebeuren, dan wordt een werkrooster inge deeld. De diverse opnamewagens krijgen hun plaatsen waar zij moeten werken en gaan op stap. Moeten zij officieele gebeurtenissen opnemen, dan moeten verschillende instanties van te voren wor den bezocht, geschreven of getelefoneerd om toestemming resp. verlofkaarten, teneinde overal toegelaten te worden. Het spreekt vanzelf, dat het noodzakelijk is, dat de operateurs zooveel mogelijk naar eigen inzicht hun plaats mogen kiezen, daar anders van goede opnamen geen sprake kan zijn. Verschillende operateurs stellen zich op diverse plaatsen op, niet alleen om de hoofdgebeurtenis op te nemen, maar ook de reactie van het publiek op de betreffende voorvallen, is voor een juiste beoordeeling van het grootste belang. Daar om ziet men ook steeds behalve de belangrijkste >ersonen, welke voor verfilming in aanmerkin omen, ook de omgeving en het publiek. k< Bij belangrijke gebeurtenissen gaat niet alleen de gewone opnamewagen mede, maar zijn nog eenige belangrijke apparaten noodig voor de ge lijktijdige opname van beeld en geluid. Deze twee hoofddeelen van de film worden dan gelijktijdig, doch tevens afzonderlijk opgenomen, d.w.z, dat de beeldcamera en de geluidscamera niet op één plaats staan opgesteld. Geluld en beeld worden dan z.g. synchroon opgenomen, d.w.z., dat de twee opname-appara ten absoluut gelijktijdig loopen, zoodat een regel matige opname van beeld en spraak plaats vindt. Zou dit maar even haperen, dan krijgt men het voor den toeschouwer vermakelijke geval, dat een spreker nog met zijn mond open staat, terwijl het geluid reeds verdwenen is. Dit mag absoluut niet en daarom zijn er speciale apparaten noodig om dit te verwezenlijken. Bij minder belangrijke films worden het geluid en beeld tegelijk opgenomen door middel van één apparaat. De belangrijkste momenten worden door het z.g. statief-apparaat opgenomen, terwijl de andere voorvallen zooals omgeving of publiek door de z.g. close-up camera's (d.w.z. handapparaten) opgenomen worden. Heeft men voldoende stof voor een journaal bij eikaar verzameld, dan wordt alles in de labora toria der filmfabriek ontwikkeld en gesorteerd en dan volgt de montage. Men knipt hier een stukje af, plakt daar wat bij, maakt teksten en heeft er voor te zorgen dat een prima geheel ontstaat. standigheden de producenten hebben te kampen, om niet alleen alles op tijd gereed te hebben, maar ook om het presentabel te maken. Een woord van hulde voor de Hollandsche Film journaal-fabrikanten is hier wel op zijn plaats. Gebeurtenissen welke Donderdags, ja zelfs Vrij dags plaats vinden, kan men soms reeds Vrijdags avonds in de voornaamste bioscopen op het witte doek aanschouwen. Een groote activiteit is daarvoor noodig, een kloppende organisatie en tenslotte liefde voor het werk speelt daarbij een voornamen factor. Dat deze belangrijke factoren aannwezig waren bij het bedrijf, dat ons alle noodige inlichtingen verschafte, n.l. de Filmfabriek Profilti, te 's-Graven- hage, daarvan zijn wij overtuigd. Ook de Radio-Centrale speelt haar rol in de goede weergave van de Radio-journaals. De abonné's behoeven slechts hun luidspreker in te schakelen en men kan alles in de perfectie be luisteren. De Radio-Centrale ontvangt het nieuws van de Omroepvereenigingen, stemt dit op juiste toon- srerkte af en zorgt, dat het op goede sterkte bij haar abonné's komt. Dan controleert een technicus bij de Centrale de uitzending voortdurend, opdat geen storingen kunnen optreden en zorgt, dat de weergave onaf gebroken aoed bliïft Storingen bij de Omroepvereeniging of bij den Zender zelf, kunnen natuurlijk niet door de Centrale verholpen worden. Zooals men in de bioscoopzaal op zijn gemak de filmjournaals kan bekijken, zoo kan men thuis, rustig gezeten, de gesproken Radiocourant be luisteren en zonder eenige moeite en zonder de minste inspanning, het wereldnieuws vernemen, indien men CENTRALE RADIO-ONTVANGST heeft. Wij kennen allen het spreekwoord, dat zegt: CENTRALE RADIO-ONTVANGST IS HET BESTE UIT DEN AETHER, BILLIJKER EN BETER! De teksten worden eeist op een groot stuk karton geteekend, dan gefilmd en daarna toegevoegd aan datgene, wat de reportagewagens hebben opgenomen. De begeleidende muziek welke U beluistert ge durende den tekst, wordt in het laboratorium opgenomen. Men beschikt over een uitgebreid geluids-archief, waaruit men voor elke film het meest toepasselijke kiest. Is een geheele film gemonteerd, dan wordt dit „negatief" overgebracht op een aantal „posi tieven". De filmfabriek heeft een overeenkomst met een aantal theaters, die elke week hun journaal af nemen. Men heeft le, 2e en zelfs 10de afname, d.w.z. de voornaamste bioscopen ontvangen de eerste opnamen, vertoonen deze een week en zenden dan de film volgens een voorafgesteld plan naar andere theaters. Op die manier komt 't zelfs voor, dat men in kleine plaatsen opnamen krijgt, welke 10 weken oud zijn. Zooals men ziet, is aan het Filmjournaal heel wat verbonden, wat het groote publiek niet bekend is. Trouwens op meerder gebied kan men hetzelfde constateeren. Het publiek accepteert alles, zonder te weten met welke buitengewoon moeilijke om- perm.-Dyn. met ingebouwde volumeregelaars zijn de Beste Nederl. fabrikaat Langdurige garantie 10-iartoe fabricatie-ervaring waarborgt V het volle profijt van Uw geld.

Historische kranten - Archief Eemland

Soester Courant | 1939 | | pagina 10