ROODE KRUIS-Toestellen DAGen NACHT PARAAT Parmigianino, Hoe de redding van afgeschoten vliegers in haar werk gaat de schilder van Parma Er wordt den laatstezi tijd veel geschre ven over de Duitsche Roode Kruis vlieg tuigen, die reeds verscheidene malen door de Engelschen omlaag zijn geschoten. Dit optreden is in elk opzicht te laken, te meer omdat de Duitsche toestellen, gelijk bekend ook reeds veel Engelsche piloten van een ■wissen dood hebben gered. Bovendien zijn deze toestellen geheel onbewapend, zoodat het afschieten van deze reddingsvliegtui gen als een lafhartige misdaad moet wor den beschouwd. Hierbij geven wij een re portage van een Duitschen oorlogscor respondent. Om op doeltreffende wijee hulp te kunnen bieden is het aan boord hebben van een radiotelegrafische installatie eerste vereischte. hy meer „op een engel dan op een man". Dit portret heeft Mazzola destijds met nog twee schilderstukken cadeau gedaan aan Paus Clemens VII tegenwoordig kan men het bewonderen in het Weensche Kunsthistorische Museum. Weinige jaren later schilderde hij opnieuw een zelfpor tret,„De Jongeling" geheeten, waar hij reeds een baard heeft, maar met een bui tengewoon woest en verwaarloosd uiter lijk. Waarom? Parmigiannino zou de schoonste Renais- sance-kerk van Parma, waarvan de bouw in 1521 door Zaccagni begonnen werd, van wandschilderingen voorzien: de Steccala- kerk. Hij aanvaardde on 1521 de opdracht. In den tijd van achttien maanden zou hij het omvangrijke werk voltooien en daar voor als belooning ontvangen een bedrag van vier honderd gouden skudo's Vol vuur begon Parmigianino aan zijn arbeid en de fresco's boven den triomfboog bewijzen zijn groote genialiteit. Evenwel de achttien de maand verstreek, er verliepen jaren, want in 1539 vinden wij een bericht, dat de werkzaamheden voortgezet werden, om dus maar te zwijgen van een voltooiing. De in toorn ontstoken opdrachtgevers verlang don teTugbetaling van de reeds uitbetaal de 240 goud-skudo's, maar aangezien die niet meer beschikbaar waren, werd Par migianino in de gevangenis geworpen en een jaar later werd de schildering boven het hoogaltaar, voorstellende de „Kroning van Maria" volgens een teekening van Romano van Anselmi uitgevoerd. Steeds weer legde men zich de vraag voor waarom de begaafde kunstenaar zijn opdracht niet voltooid had en waartoe hij eigenlijk het geld verbruikt had en waarom hij überhaupt zoo aan lager wal geraakt scheen. Men vertelde elkaar, dat men in zijn aterlier tevergeefs zou zoeken naar palet, penseelen en ezel, maar er wel al- lerli vaten met zuren, retorten en oventjes aan zou trffen. Dat wilde niet meer of niet minder zeggen dan dat Parmigianino geen schilder maar een alchemist was in ieder geval in den volksmond en het had er veel van dat goud maken e loo- nender zaak was dan schilderen. Maar dat Parmigianino een van de be- gaafste kopergraveurs van zijn tijd en van geheel Italië was, daaraan dacht nie mand en men kon ook niet vermoeden dat wat hij zoo geheimzinnig brouwde, geen rood operment was om goud te maken, maar het resultaat van onvermoeide pogin gen om een goed bijtend zuur te bereiden welke hij bij zijn arbeid als graveur van noode had. Al deze proeven met de scherp ruikende en wasem verspreidende „sap pen", die hij gedeeltelijk in aarden vaten, anderdeels in flesschen bewaarde, hebbes», wellicht zijn gezondheid zoozeer onder mijnd,, dat zij hun tragische bijdrage heb ben geleverd voor zijn vroegtijdigen dood. Zooals men meende dat Pagiaiiini zijn ziel aan den duivel verkocht had, zoo ge loofde de volksfantasie, dat Parmigianino aan de alchemistenwoede ten prooi geval len zou zijn en eerst in 1879 plaatste men in de onmiddellijke nabijheid van de Stec- cata-kerk, om daarmede gedeeltelijk de smaad van een onrechtvaarige gevangenis straf weer goed te maken, zijn standbeeld. Thans beschouwt men nog met bijzondere belangstelling zijn fresco's in den San C.io vanni Dom: San Giorgio, twee diaconessen en de martelingen van de Heilige Agatha Santa Lucia en Apollonia, evenals zijn „Hemelschen Vader'. In de Gemalde Ga lerie van Dresden bevindt zich de Madon na van den Heiligen Stefanus en in het Na tionale Museum te Napels een van zijn laat ste werken „Lucrezia". Op slechts 37 jarigen leftijd stierf deze jonge, buitengewoon begaafde kunstenaar over wiens te korte leven een geheimzin" nige schaduw ligt gespreid- Een andere mogelijkheid van redding Door radiotelegrafische seinen In een Roode Rruisvaartuig naar de plaats gedirigeerd, waar de bemanning van een vliegtuig in de rubberboot ronddobbert. Hoe hulp wordt geboden. De plaats van de noodlanding is bereikt. De bemanning van het Roode Kruteviieg- tuig bereidt het afwerpen van de rubber boot door den schacht voor. AAN de kust in een barak waar de zeenoodhulpdienst van het leger is ondergebracht, zit dag en nacht een radiotelegrafist op zijn post. Het is een een tonige dienst, maar een dienst, waardoor de levens van velen gered worden. Plotse ling wordt hij er weer aan herinnerd hoe belangrijk zijn taak wel ia; „Rubberboot gesignaleerd kwadraat X zendt on middellijk hulp!" Snel is het radiografi sche bericht opgenomen en even later wordt het al overhandigd aan den dienstdoen- den chef. Deze buigt zich over de kaart om de juistheid van het bericht te controlee- ren. Het klopt. Enkele minuten daarna gaat een radiotelegrafische mededeeling van deze basis uit: „in kwadraat X een rubberboot gesignaleerd vragen drin< gené om hulp.." Terstond starten twee Roode Kruis vliegtuigen. Dit zijn volkomen onbewapende vliegtuigen? transporttoestel- le» van een groote oapaeiteR. Ze zijn ge- Het Roode Kruis vliegtuig is op het kalm e water neergestreken en brengt de beman ning van een gevechtsvliegtuig, gered do or een rubberboot, aan boord. dellijk een der vliegtuigen naar de plaats gezonden om er voedsel af te werpen. Wan neer het de plek bereikt, zijn de afgescho ten vliegers reeds aan de klauwen van de zee ontrukt. Een watervliegtuig is neerge streken en heeft de mannen opgenomen. Nog slechts enkele marinevaartuigen, die aan de actie hebben deelgenomen zijn nog ter plaatse. Gespannen wachten de basis en de be manning, die de ronddobberende vliegers hebben ontdekt, op verder nieuws. En dat laat niet lang op zich wachten. Door luid sprekers wordt bekend gemaakt dat de be manning van een vliegtuig uit het gevechts escadrille B, een officier en vier manschep pen, die reeds opgegeven waren, zijn gevon den, «nadat zij dertig uur rondgedreven hadden. Hun toestand is goed. P.K. Francesco Maria Mazzola, meer bekend als Parmigianino, is in 1503 in Parma ge boren en daar in 1540 gestorven. Vier eeu wen zijn vergleden sedert zijn heengaan en 'Parma herdenkt nu naast Bodoni, den koning der drukkers en Paganini, den on- sterfelijken violist, dezen genialen schil der en heeft te zijner eere een uitgebreide expositie ingericht. Op deze tentoonstel ling kan men eerst recht een indruk krij gen van de veelzijdigheid van den schilder Teekeningen en schilderijen zijn uit alle Italiaansche musea en particuliere collec ties hier bijeengebracht om ons een over zicht te geven van het geheele oeuvre, dat gezien den betrekkelijk jongen leeftijd, waarop Mazzola stierf, vrij omvangrijk is. Uit de wereldberoemde zelfportretten- verzameling van het Palazzo Pitti in Flo rence herinneren wij ons een van zijn be kendste zelfportretten, met een groofen hoed en een lange baard, terwijl het gelaat daarentegen een zeer jeugdige expressie had. Lijnrecht tegenover dit portret staat een ander, dat de Jonge schilder voor een convexen spiegel heeft gemaakt, voor hij naar Rome ging. Hij had toen nog geen baard en volgens zijn tijdgenooten geleek OVER Engeland ligt een dichte wol kensluier gespreid. Een Duitsch ge vechtsvliegtuig zweeft daar hoog overheen. Het heeft zijn opdracht volbracht. En nu gaat het terug naar zijn basis. Wanneer het wolkendek zoo blijft en geen scheuren vertoont, dan zal het een vlucht huistoe worden, die van een lei den dakje verloopt. Maar ditmaal is het weer met de Britsche jagers. Tusschen de kust en de zee is een breede strook waar de hemel blauw is en geen wolkje valt waar te nemen. Daarin zwermen geregeld de snelle Spitfires rond. En oppervlakkig zou men zeggen dat hier voor een Duitsche machine geen doorkomen aan is. Maar het Duitsche gevechtsvliegtuig waagt het er toch maar op. Het heeft zich weken lang in Frankrijk, dikwijls tegen een grootere overmacht in, een weg naar de veilige thuishaven gebaand. Op 't juiste oogenblik schiet het uit de wolken te voorschijn en stormt als een pijl uit den boog naar de overzijde. De voorsprong is groot genoeg om een los drijvende wolk te bereiken. Eenige minuten verstrijken. Vredig breidt zich onder den vlieger de wijde zee uit. Plooiende golfjes blikkeren in het lieht van de zon. De machine duikt lager. Op geringe hoogte vliegend, ver poost de bemanning van het vliegtuig zich niet het kijken naar de prachtige zee. Hier en daar drijven wrakstukken van wat eens trotsche, koopvaarders waren. Zij werden door Duitsche bommen, mijnen of torpedo's aan stukken geslagen. Thans is het punt duidelijk te herkennen. Daar drijft een rubberboot. Dat wil zeg gen: kameraden in nood. De harten van de kerels in het vliegtuig kloppen sneller. Ket is hun beschoren hier redding te brengen. Nu kunnen zij ook reeds het wenken van de mannen in de boot onder scheiden. Onmiddellijk gaat hun de gedach te door het hoofd: „Wat moeten deze sol daten voelen op dit oogenblik, nadat zij wellicht dagen doelloos hebben rondge zworven over de golven?" Een van hen makkelijk te onderscheiden door dat ze geheel wit geschilderd zijn en op romp en draagvlakken een groot rood kruis heb ben. Bovendien voeren zij nog de nationa le herkenningsteekens. Deze zeenoodvlieg tuigen staan altijd gereed voor den start en er is slechts een kleine wenk, een kort be vel voor noodig, of hun actie ontplooit zich. Natuurlijk zijn deze vliegtuigen over èenkomstig hun taak uitgerust. Behalve levensmiddelen, hebben zij verbandmidde len en reddingstuig als rubberbooten aan PLOTSELING sperren allen de oogen wijder open „Daar onder is iets!" klinkt het als uit èèn mond. En in derdaad op de golven danst een klein geel puntje, waardoor de aandacht van de bemanning terstond wordt getrokken. De piloot drukt zijn machine wat dichter naar den zeespiegel toe, maakt een wijden bocht en vliegt dan opnieuw langs de plaats. De vliegtuigen van den Duitschen Roode Kruis zijn duidelijk te herkennen doordat zij geheel wit zijn geschilderd en een rood kruis op romp en draagvlakken. zwaait met zijn paddie in de lucht. Vijf minuten lang cirkelt het vliegtuig boven het bootje om aan te geven dat de bemanning de schipbreukelingen heeft ontdekt. Dan is het allereerst zaak om de positie te bepalen. De radiotelegrafist gaat als een razende te keer achter zijn appa raat. De aethergolven brengen zijn bood schap naar 't vaderland. Van daaruit moet men nu verder helpen. Ondanks tekort aan brandstof probeert dé machine nog maals de rubberboot te vinden, om in een zwemvest het ijzeren boord proviand om laag te gooien. Maar de meter van het benzinereservoir maant om snel huistoe te keeren. boord, die indien noodig boven de plaats des onheils worden afgeworpen. Waar de toestand dat noodzakelijk maakt wordt bo vendien een soortgelijk schip uitgerust dat speciaal dan ingrijpt, wanneer storm achtig weer of zware zeegang het onmoge lijk maakt voor het Roode Kruis vliegtuig om te dalen. De zeenoodvlietuigen hebben inmiddels hun koeTS genomen op kwadraat X, om de drijvende rubberboot op te sporen. Ook een escadrille gevechtsvliegtuigen heeft het radiobericht vernomen. Daarvan is onmid-

Historische kranten - Archief Eemland

Soester Courant | 1940 | | pagina 4