'AME5 RUBRIEK m Mod ermseeren spaart punten. ffttnijAG met datidêotduutóeC. tuin een ouden ytmfihoed We maken een Naaidoos KNIP-PATRONEN OiuAgxuüeAi frijn mo-deAu. Vele vrouwen hadden vroeger de ge woonte ora kleeren, die zij niet meer droe gen tot in den treure in haar kleerkast te laten hangen. De noodzakelijkheid dwingt een ieder thans, om oud weer tot nieuw te verwerken en degeen, die over een rijke fantasie beschikt, 2al in dit opzicht waar lijk kunnen tooveren. Men kan tegen woordig, mits men de hoofdlijnen volgt, zoowat van alle dragen, vooropgesteld na tuurlijk, dat het geheel harmonisch zal rijn. Niemanc^ behoeft zich in verband met de beschikbare punten en de mogelijkheid om van oud nieuw te maken te beklagen, dat zij „niets meer heeft om te dragen". In- dkwdaad zijn wij veel meer gebonden ten aanzien van de aanschaffing van nieuwe kleeding, doch die puntenvrije coupons tot een lengte van 90 c:M. bieden toch altijd >og uitkomst, terwijl kantstof een mate- fiaal is. dat nog steeds zonder puntenoffer Ie verkrijgen is. Een zomermantel, die men als zoodanig niet meer dragen wil, kan toch altijd nog wel vermaakt worden lot een sportieve japon, die zich uitstekend leent om op koude voorjaarsdagen gedra gen te worden. Maar zelfs een voorjaars- biantel, die verschillende „ouderdomsver- Ichijnselen'' vertoont, kan met behulp van Indor materiaal een ware verjongingskuur Ondergaan. Mouwen van een mantel slij- fen veelal aan het ondergedeelte, soms Ook onder de armen, evenals aan de zij lanten, waartoe het onder den arm dra gen van de handtasch niet weinig mede- Werkt. Men kan met behulp van fantasie- Itof, eventueel een ruit of streep, waar aan men een coupon niet te bemachtigen, die punten vrij is, een zeer apart geheel pamenstellen. De geschulpte lijn van het kijstuk aan bovenkant en de schuine op gaande lijn onderaan geven een aardig ef fect, terwijl de mantel met een of meer knoopen gesloten kan worden en een even- lueel bestaanden kraag kan men in een >echte col of een aansluitend, klein kraag je veranderen. Kxaaglooze mantels behoo- ren eveneens tot de nieuwste modellen, Soch niet ieder voelt zich hiertoe aange-* «rokken, omdat zij dikwijls wat minder fekleed staan en men de hals niet met len shawl kan aanvullen, indien reeds an- ler materiaal voor het moderniseeren is lan gewend. G. C. M.—S. steekjes geregen, terwijl de halsafwer king plaats vindt door een schuine bies met aangeknipte einden, die ge strikt worden. Sluiting met split aan de voorzijde. De geborduurde blomen-motiefjes worden met behulp van carbonpapier op de stof overgebracht, daarna rijgt men den omtrek om, vult de verschil lende bloemen en blaadjes dik op en borduurt deze daarna met gelijkmati- en aansluitiide steken. Stelen in Kleine, handgeoorduurde motiefjes vormen de versiering van deze zijden blouse, die bierdoor een bijzonder ka rakter krijgt. De plooitjes van den pas zij*n met de hand met uiterst kleine steelsteek werken. Als materiaal kan waschzijde of borduurkatoen gebruikt worden, afhankelijk van dè te beper ken stof. De motieven, die èn op voorpand èn op mouwen voorkomen worden verdeeld zooals de teekening dit aan geeft en geven afwisselend kleine mo tiefjes te zien. Het versieren op deze wijze- van een gekleede voorjaars- en zpmerblouse zal ongetwijfeld^een groot succes blijken te zijn. Zwart staat nog steeds als leidende kleur aan de spits, ondanks het niet te ontken nen feit, dat, naar mate de zomer meer en meer gaat naderen, ook kleuren zoo wel felle als meer getemper de en pastel linten op den voorgrond zullen treden. Een zwarte middagjapon kan soms reeds volstaan met een enkele clips als garnee- ring, doch als zoedanig past E)en ook zeer veel hand- torduurwerk toe, op de wijze uitgevoerd als onze echets dit aangeeft. Men kan strijkpatronen koopen in handwerkwinkels en deze op de stof strijken, hetgeen wel de meest een voudige oplossing is. Men kan den omtrek der motieven of randen in den steelsteek of met uiterst kleine kettingsteekjes wer ken, hetgeen een mooie gar neering vormt. In sommige gevallen zal het bewerken der «tof met gouddraad een mooi effect bieden. vooral indien men slechU een tnkej motief toe past, tooala rechts ep dn japon te zien ia Links een rand en gar neer, ng ov «*kken. Zelfs van een stroohooè kan men nog allerlei practische dingen maken, wie had zoo iets gedacht, niet waar? Begonnen wordt met den hoed een sopje te geven, zoodat het stroo slap wordt, omdat het apprêt in warm water grootendeels oplost. Vervolgens tornt men de striksteken los en wint het stroo tot een kluwen; waarna begonnen kan worden met het haken van ronde of vierkante tafelmatjes, die men een geschulpten rand van raffia in af stekende kleur worden afgewerkt. Ook levert zoo'n hoed nog materiaal voor kleine matjes voor bad of voor wasch- tafel, terwijl een boodschappentasch, die rechts aangegeven is, vooral in een tijd, dat de huisvrouw zelf zooveel boodschap pen haalt, zeer practisch is. De breede zij stukken en een dito bodem maken, dat zoo'n tasch veel kan bergen. Indien men niet genoeg stroo denkt te hebben, dcki combineert men het met kleurd raffia, waarvan ook het hengsel gevlochten is. Voeren met stevig katoen. HET IS SOMS MOEILIJK OM HOFFELIJK TE ZIJN Menschen van opvoeding en karakter beheerschen zich. Men is soms wel eens van meening, dat het opvoeden tot hoffelijkheid niet in het belang van de karaktervorming is, aange zien deze zou kunnen ontaarden in een zekere kruiperige beleefdheid. Om nu vol komen eerlijke kinderen te krijgen, zijn sommige ouders de meening toegedaan, dat men het begrip „beleefd zijn" bij de opvoeding der jeugd niet al te angstvallig moet toepassen. Beleefdheid en kruiperige onderdanige tegemoetkoming zijn evenwel in het minst niet met elkander te vergelij ken, Een zeer juiste opvatting lazen wij onlangs in een Duitsch artikel over op voedkunde var. de hand van Theod-or Sturm „Doch erfrischend Sind zur Zeiten goldne Rüchsichtlosigheiten". Het gaat ook hier niet om een teveel, dat vermeden moet worden, omdat alles waar te voor geschreven staat behalve tevreden: uit den booze is. Zelfs in het dagelijksch le ven in den omgang tusschen de gezinsle den onderling moet men oplettend en be leefd tegenover elkander zijn, hetgeen het leven slechts kan veraangenomen. Sterke karakters vooral ook, menschen, die aan trekken, hebben er zich vooral toe te dwingen beleefdheid tegenover elkander in acht te nemen. Zelftucht en beheersching zijn voor onze lichamelijke en geestelijke opvoeding noodzakelijk en veelal valt het moeilijk om ons hoffelijk te gedragen te genover anderen, die ons onsympathiek zijn. Hoeveel sterker zullen we ons dan wenwel gevoelen, wanneer we onzen te genzin overwinnen, omdat we onaange naamheden vermijden en de(n) bewuste(n) persoon beheerscht en beleefd tegemoet treden. Een dergelijke tegemoetkoming verraadt in het minst geen onoprechtheid, docht slechts die zelf beheersching, welke we van een welopgevoed mensch mogen verwachten, waardoor hij zichzelf niet ver nedert, integendeel aan kracht wint. We moeten trachten ons te pantseren tegen over allerlei kleine gevoeligheden, ook dit zal de beleefdheid tegenover anderen niet in het gedarng doen komen. Vallen we op een gegeven oogenblik „uit onze rol", dan ontstaan er zoo spoedig moeilijkheden door ondoordachte daden en woorden, waarvan we later bittere spijt hebben. Veelal is het dan te laat om een en ander goed te maken en ontstaan er wrijvingen, worden belee- digingen geuit die niet zelden eindigen in rechtzaken en het leven van een mensch volkomen kunnen vernietigen. Zelf beheer sching en welwillende tegemoetkoming zijn thans meer dan ooit noodig, omdat we in een oogenblikkelij ke opwelling zoo héél spoedig een woord zouden kunnen zeggen, zonder ons rekenschap te geven hoe ver strekkend de gevolgen wel kunnen zijn. Zich laten gaan is een gebrek aan hof felijkheid tegenover anderen en de ont wikkeling van die eigenschappen, welke er niet toe bijdragen de sympathie van onze medemensdhien op te wekken. Het getuigt in hooge mate van zelfzucht om anderen lastig te vallen met onze stemming of lie ver met onze luimen, want we 16ven in ge meenschap en zijn niet alleen ot de we reld. Onze medemenschen behoeven onze welwillende en beleefde houding niet als een gift te beschouwen, doch zij hebben er recht op evenals ook wij eischen be hoorlijk behandeld te worden door ande ren. Ouders zullen er daarom op bedacht moeten zij om ook beleefdheid op te ne men in hun opvoedingspramma, hetgeen niet te verwarren is met slaafsche onder danigheid. Vooral ook in het latere leven za1 het van beteekenis blijken te zijn, wan neer de jonge menschen reeds hun levens houding tegenover anderen hebber aange leerd. Zij bewegen zich gemakkelijker, "we ten gevaarlijke klippen te omzeilen en zijn veel meer gezien dan degenen die stroef en lomp door het leven gaan. Hoffelijkheid, die reeds vroeg aan ge leerd is, wordt een tweede natuur, zij het dan ook, dat zelfbeheersóhing eveneens van groote waarde zal blijken te zijn. De mensch, die een verstandige opvoe ding genoot en karakteT bezit zal zich steeds en onder alle omstandigheden we ten te beheerschen en zal zich tevens hof felijk gedragen. Woordhouder!, ook en- vooral tegenover de jeugd. Een Tan de vele illusies, die een kind kan hebben, verloor ik op de volgende v/ijze: Om mij te overreden met haar mee uit te gaan, werd mij door een veel oudere zuster de belofte gedaan, dat ik den vol genden dag, mee naar de parade mocht. Ik stelde mij hiervan veel voor, omdat ik er mijn grootere broers met enthousiasme over had hooren spreken en in mijn kinder lijke fantasie zag ik reeds de mooiste schit tering van kleuren. Ik als misschien vijf jarige, stemde toe en ging met mijn zuster uit. Den volgenden dag kwam en niemand dacht er aan mij inderdaad mede te nemen, ik werd achtergelaten in de hoede van het dienstmeisje. Nooit zal ik de groote teleur stelling vergeten, die ik dien dag moest ervaren en een beroep op de gedane belofte zou noodeloos geweest zijn. Ik was nog te klein om met de grooteren mee te gaan. Ik leerde voor het eerst van mijn leven het geval kennen van bedrogen te zijn, van woordbreuk en de herinnering daaraan staat me nog helder en klaar voor den geest. Natuurlijk, ieder menschenkind onder vindt teleurstellingen in zijn leven, die menigmaal een bitteren nasmaak hebben, doch wanneer deze het gevolg van woord breuk zijn, dan doen zij nog smartelijker aan. Kinderen ervaren van speelgenootjes vaak genoeg, dat zij hun beloften niet na komen, doch dan wordt zoo'n feit niet zoo tragisch opgenomen, omdat het ook „kin deren" zijn. Volwassenen worden evenwel door kinderen menigmaal beschouwd als. een soort engelen, onder wier vleugelen zij bescherming vinden. De ouderen, wier taak het is, kinderen te vormen, kunnen dan ook niet genoeg doordrongen zijn van het feit, dat tegen hen opgezien wordt en dat woord breuk hen eensklaps in het kinderoog van hun voetstuk naar omlaag doet vallen. Langzamerhand leert het kind zich meer pantseren en wordt hij minder gevoelig, omdat de practijk des levens hem zulks leert, doch dit moet geleidelijk aan geschie- Een naaidoos is in ieder gezin onmis baar, omdat alles, wat eventueel bij naaien noodig kan zijn er in onder gebracht kan worden. Knoopjes, drukknoopen e.d. vin den een plaatsje in klein» sigaretten of si- garendoosjes. Noodig is een klein, niet te zwaar kistje, waarvan het inwendige beplakt wordt met stevig glanspapier. Eventueel kan men <1* doos in twee of meer vakjes verdeelea. Vl'Uh De deksel wordt bekleedt met chintz en opgevuld met wat waten. Vooraf kan men een dubbele reep chintz stikken, die over de breedte op bepaalde afstanden doorge stikt wordt op de stof, zoodat er openingen komen om rolletjes gekleurde zijde in onder te brengen, hetgeen men ook voor schaar en vingerhoed doet. De chintz wordt met uiterst kleine spijkertjes op den dek sel gehecht; daarna plakt men langs den omtrek smal galon. Aan den onderkant worden vier klosjes gespijkerd, waarna men den buitenkant met witte verf of in een zachte kleur geverfd wordt, naar ver kiezing kan de do'os ook gebeitst worden. den en niet door groote schokken of ge mis aan vertrouwen in ouders en opvoe ders. Eerst op veel lateren leeftijd zal men zich gelukkig prijzen gepantserd te zijn tegen teleurstellingen, doch' tegenover het kind bestaat de plicht om hem deze zoo lang mogelijk te besparen. Pijnlijk werjet woordbreuk van ouders op een kind in, het vernietigt zelfs het onderling vertrouwen, dat zoo noodig en onmisbaar is bij de op voeding en daarom zal geen enkele belofte gedaan mogen worden, waarvan men voor uit weet, dat hij niet vervuld kan worden. „Wanneer je je speelgoed niet opruimt, krijg je vanmiddag geen pudding!" Deze en dergelijke dreigementen worden zoo vaak door moeders gedaan en de practijk leerde het kind steeds weer, dat moeder het later weer vergeten had, want de toe spijs volgde als altijd, ondanks het feit, dat een gebod niet uitgevoerd was. Moedei4 denkt er later zelfs niet eens meer aan, de woorden waren gedachteloos uitgesproken. Een der eerste grondbeginselen der op voeding moet dan ook zijn: woord houden, want waar de ouderen falen kan men van het toekomstig geslacht ook niet ved betera verwachten. Het leven is moeilijk en naar mate de kinderen grooter worden en ten slotte volwassen zijn, moeten zij het kunnen beheerschen. Ouders kunnen het hun even wel vergemakkelijken door het kinderlijk vertrouwen niet te schokkest en het voor beeld te geven om nimmtT een eensge- geven woord of belofte te breken, tenzij on- verziene omstandigheden hen hiertoQ dwingen. In dit laatste geval zal een kleinq opheldering gegeven worden van hel waarom en zal de teleurstelling nimmer zoo schrijnend werken, omdat de reden ervan verklaard wordt. Woord houden kan er zeker toe bijdragen een gelukkige jeugd op te voeden tot krachtige mannen en vrouwen. Succespatroon. Prijs 40 cent. Overgooiers bestaande uit overhemdblouse en glad bo vendeel, dat aan de rugzijde sluit. Plooien van den rok zijn tot voorby de heupen op gestikt. Blouse met aanslui tend kraagje en mouwen, die naar den pols wijder worden. Patronen in de maten 40 42—44. Succespatroon. Prijs 40 cent. Deze overgooier kleedt zeer af, aangezien het middel glad gehouden is en daarom ook weinig stof vraagt. Aan voor- en rugzijde een punt naar het midedn toe. Kunstzijde blou se, effen of bedrukt met hoo ge halslijn en halflange mou wen. Patronen in de maten 44 46—48. A 664 Succespatroon. Prijs 40 cent. Overgooier met rechte lijn aan voor- en rugzijde; beide panden worden opgehouden door een draagband, die een geschulpte lijn te zien geeft. Zesbaans rokje, met ge- schulpten zoom afgewerkt. Blouse van bedrukte zijde of kantstof. Pationen 88484l A 665 A 666 KNIPPATRONEN VAN DEZE MODELLEN zijn tegen den aangegeven prijs verkrijg baar bij Bet Practisch Modeblad, Postbtu 36, Den Haag. Betaling steeds vooruit per giro (post rekening 203203), per posêwiss of in post zegels, mifs déze een waarde hebben van iM» 3 of m ct.

Historische kranten - Archief Eemland

Soester Courant | 1941 | | pagina 6