Eén volken één wereld.
Kinder Bloemencorso
UITGAVE: DRUKKERIJ SMIT - SOESTDIJK
Jubileum Mannenkoor
„Apollo".
Wim Wijnman.
Sport.
voetballen
IN DE HOEK.
Oiliciële mededelingen.
Plaatselijk nieuws.
SOESTER COURANT
Abonn. f 1.50 p. kwart. - Per post f 1 75.
23e JAARGANG - No. 36.
Bureau: Van YVeedestraat 35 - Telefoon 2566 - Gfro 126156
Verschijnt iedere Dinsdag en Vrijdag.
VRIJDAG 25 JULI 1947.
't Is vijf en twintig iaar geleden,
Dat hier in Soest werd opgericht
Het Mannenkoor, genaamd Apollo'', i
Dat zag het eerste levenslicht.
De kleine had bij de geboorte
Een vrij behoorlijk stemgeluid;
Als 't mondje open ging, dan kwam er I
Een flinke dosis klanken uit.
De jong geboor'ne ging. aan 't groeien, j
De stem geschoold tot hoger rang; j
Hij kreeg bij 't klimmen van de jaren
Ook veel meer noten op zijn zang.
De stok was het probate middel,
Hem streng te houden in bedwang;
Een goede leiding voor Apollo
Was van het allergrootst belang.
Apollo is een man geworden,
Die in zijn jeugd goed heeft gelieerd;
Dank zij de vrees voor 't strenge stokje
Waarop hij feilloos reageert.
Nu is hij vijf en twintig jaren
En staat als fiere, sterke man,
Die krachtig is als „Messoforfo'\
Doch ook wat meer ,,piano'' kan.
Hij heeft een dosis zelfbeheersing,
Maar werd gelukkig nooit verwaand;
Hij gaat in 't openbaar optreden,
De laatste Dinsdag dezer maand.
Om in het Openluchttheater
Te zijn echt op zijn maximum,
Krijgt hij de hulp van goede vrienden,
Koren uit Baarn en Hilversum.
Drie mannenkoren geven sametn
Een prachtig openluchtconcert;
Er wordt gezongen in de bossen,
Zoals nog nooit gezongen werd.
Tweehonderd mooie mannenstemmen
Zullen weerklinken menig uur.
Wat zal hun zang daar prachtig klinken,
Temidden van die pracht natuur!
De vogels, die het bos bewonen
En immer zingen 't hoogste lied,
Die zullen zich niet laten horen,
Zij zingen op die avond niet!
Zü luist'ren rondom in de bomen,
En iubelen hun zang niet meer,
Maar gunnen voor die ene avond
Het jubilerend koor.de eer!
E. v. E.
Toen de Amerikaanse minister van Buiten
landse Zaken, Marshall, het voorstel deed.
Europa crediet te verlenen, om het uit de
moeilijkheden te helpen, rezen er vele vra
gen. Een dier vragen is: wat moeten we
tegenwoordig onder Europa verstaan? Zo
als we het kennen van vóór 1914. van de
Oeral tot de Atlantische Oceaan? Of Rus
land niet meetellen En welke van de Oost-
Europese staten zullen met het Westen
meegaan en welke met de Sovjet
Het Amerikaanse antwoord luidde: Van
Oeral tot Atlantic. Een antwoord, dat ons
niet helemaal oprecht voorkwam. Want ze
verdroeg zich niet met de communisten
jacht, die op het ogenblik in de VS aan de
Rusland aanvaardde de uitnodiging. Een
aanvaarding, die ons óók niet helemaal op
recht voorkwam. Want ze stelde condities,
waarvan ze van te voren wist, dat niemand
ze zou inwilligen. Parijs mèt Molotof mis
lukte. We weten nu, dat Oost- en Zuid-
Oost-Europa plus Finland tot Rusland zijn
getrokken.
Een tweede vraag is: Waarom wil Amerika
dit West-Europa helpen? Omdat het in een
verdeeld en in armoede weggezakt West-
Europa een toekomstige bondgenoot van
Rusland ziet. Een insolvente schuldenaar
van de kapitalen, die het in de West-Euro-
pese affaire heeft gestoken. Het ziet in
West-Europa ook een soort buitenlandse
Tennessy-valley, een programma van pu
blieke werken, dat een door laagconjunc
tuur bedreigde Amerikaanse industrie door
het dode punt heen kan helpen. Maar bo
venal als een „cordon sanitaire", een ge
zondheidsgordel, die Russische uitstralin
gen naar buiten moet keren.
Een gezondheidsgordel? Slechts een deel
ervan, want Europa begrenst slechts een
deel van het Russische Rijk en ze wordt
gesmeed rondom de gehele Unie van Sov
jet-republieken. Waar die gordel dun is,
kwam de hulp snel in Griekenland en
Turkije bij voorbeeld. Waar de gordel erg
sleets is geworden, wordt aan de verster
king gewerkt. Niet alleen in West-Europa,
maar ook in China en Japan. Waar de
gordel niet aan directe druk is blootgesteld,
in de Indonesische Archipel, is directe hulp
niet zo dringend nodig, maar uitgesproken
ruzie mogen de delen van het cordon toch
niet met elkaar hebben.
Een sarcastisch iemand merkte eens op,
dat Moskou Amerikaanse leningen aan
Engeland verstrekte. Als we óók sarcas
tisch willen zijn, zouden we zeggen, dat
Moskou Amerika de goede verstandhouding
tussen Nederland en Indonesië liet regelen.
Maar we zijn niet sarcastisch. Sarcasme
past r.iet bij de constatering van het treu
rige feit, dat twee volken, die veel aan
elkaar hebben te danken, slechts tot elkaar
kunnen worden gebracht, door het eigen
belang van een derde.
Want hoe nauw de verstrengeling ook moge
zijn geworden, tussen de belangen van Ame
rika en de niet-Russen, de mensheid kan
r.iet eerder gerust zijn, voordat het woord
van Roosevelt in vervulling is gegaan: Eén
volk en één wereld!
OP DE VERJAARDAG VAN PRINSES
IRENE. 5 AUGUSTUS.
Dit stuk, Soester jongens en meisjes,
is eigenlijk alleen voor jullie geschreven,
al mogen ouderen het natuurlijk ook
lezen.
Wij hopen zelfs, dat zij het zullen le
zen, om jullie te helpen met wat hierin
voorgesteld wordt.
jullie weten nog wel, hoe vellen van
jullie het vorig jaar mede gedaan
hebben aan het kinder-bloemencorso ter
gelegenheid van de verjaardag van ons
lieve Prinsesje Irene. Maar vonden jul
lie dat nu eigenlijk wel een echt bloe
mencorso? Ër waren heel veel kindte
ren, die het precies begrepen hadden,
maar er waren er veel meer, die dachten»
dat zij met een tuiltje of bosje bloemen
konden defileren voor het jarige Prin
sesje en dat was nu juist verkeerd.
Wat zo'n bloemencorso dan wél is, wil
len wij proberen te vertellen. Alle kin
deren, die de Lagere Scholen bezoekén
(dus in den leeftijd van 6-13 jaar) mo
gen er aan mee doen. Dat is punt één.
Zij mogen dit doen, hetzij alleen, hetzij
in groepsverband van ten hoogste zes
kinderen tesamen, dat Is punt twee.
De meisjes, daar beginnen wij mede,
die een poppenwagen, een trekkarretjè
hebben, versieren dezte wagens en kar
retjes met bloemen en linte®, zetten ér
een kleiner broertje of zusje in en doen
zo mede. De jongens, die eten fiets of
autoped rijk zijn, kleden deze voertui
gen aan. Misschien zijn er onder jullie,
die een bokken- of ponnywagen hebben»
die kunnen er natuurlijk iets heel moois
van maken. Wij spraken zelfs een ion-
gen, die zijn cano fijn wilde opdoffen
en versieren en deze voor deze gêle--
genheid op wieletjes wilde medenemén.
En als jullie dit nu leest» dan zegt vast
een groot gedeelte: „Ik heb geen fiéts,
geen autoped, geen poppen- of andere
wagen''. Moet dit dan een reden zijn
om niet mede te doen? Natuurlijk niet.
Wij zeiden het reeds, je moogt het ook
in groepsverband doen en dan ga je
jezelf versieren met bloemen, heide of
linten of wat anders en je vormt een
groep met bogen en linten of weer iets
anders. Wat dat andere is, zouden wij
ïuilie ook graag vertellen, maar het zou
niet leuk zijn voor die andere kinderen,
die met „dat andere'' voor de dag wil
len komen.
Waarom de V.V.V. „Soest-vooruit'' er
nu zo op aandringt, dat jullie 't allemaal
zo mooi mogelijk doen? Kijk, er komt
een jury, die tevoren alles bekijkt en
de prijzen vaststelt, die zeer mooi be
loven te worden. De prijswinnaars krij
gen dan prijskaarten om aan hun voer
tuig of anderszins te bevestigen. Er komt
dan een kleine route naar het Paleis
Soestdijk toe en eigenlijk weten wij
niet of 't wel verklapt mag worden, maar
waarschijnlijk zullen de prijzen, die aan
deze prijskaarten verbonden zijn, worden
uitgereikt aan jullie door het jarige
Prinsesje zelf met haar zusjes
Zie, dit is dan toch wel een heel voor
name reden om alles zo goed en zo mooi
mogelijk te maken. Daar komt nog iets
bij. Vorig jaar, toen dit bloemen-corso
gehouden werd, konden de prinsesjes
er niet zo veel van zien, omdat er veel
en veel te grote mensten zich mengde tus
sen de kindergroepen. Dit zal dit jaar
niet meer gebeuren. Dus jullije komt al
léén met je versiering in de Paleistuin.
En weten ïuiliewat je hier voor te doen
hebt?
Je leest maar eens goed de raambiljet
ten, die binnen enkele dagen worden
opgehangen, dan ga je op één der dagetn
van Maandag 28 Juli tot en met Zater
dag 2 Augustus naar één der adressen»
die hier volgen: Verkeershuis „Solöst-
Vooruit", Van Weedestrhat 4, of Foto-
handel Louis Mook, Soesterbergsestraaf
24 en jullie meldt je daar aan; je moet
daar wel opgeven, hoe je aan dit bloe-
men-corso wilt deelnemen, stort dan te
gelijkertijd een dubbeltje en je ontvangt
daarvoor een kaart, waarop vermeld
staat, dat ie deelnemer bent.
Dit wordt natuurlijk het mooiste bloe
men-corso voor kinderen, dat tot nu toe
te Soest en Baarn is geweest, want na
tuurlijk zijn de Baarnse schoolkinderen
ook ditmaal weer van de partij.
SCHILDERIJEN-TENTOONSTELLING
IN HET PLANKENHUIS.
Onze gemeente is nu eenmaal arm aan
goede zalen en zeer zeker aan zalen»
welke voldoende gelegenheid biedétn
voor het exposeren van schilderijen.
Waar het kunstschilders-element met een
vrij hoog percentage in onze gemeente
is vertegenwoordigd, is het te begrijpen»
dat de kunstschilders zoeken naar gele
genheid om hun werk ook in de plaats
hunner inwoning naar voren te brengen.
Eén van deze schilders, de heer Wim
Wijnman, heeft een schüur, staande op
zijn erf, gelegen tegenovter garage Ten-
sen, omgetoverd in een smaak
volle en artistieke tentoo®sellingszaal. Itn
dit zaaltje houdt hij, aangevuld met werk
van de bekende Larense beeldhouwer,
Anton Radecker, een tentoonstelling van
zijn nieuwste werk.
Wim Wijnman is een schilder met een
wel zeer persoonlijke visie, een even per
soonlijk palet en nog persoonlijker schil
derwijze. Men kent eigenlijk geen groep,
waarbij hij is in te delen, noch een schil
der waarmede hij te vergelijken is. Zo
als bij vele modernen iaat hij de 3e
dimendie volkomen los en behandelt hij
zijn schilderijen als het platte vlak, dus
zoals de Egyptenaren, de Assyrïeërs en
de vroeg-Grieken het deden. Hij laat
allerlei begrippen rustig los, maar wei
gert de al of niet gewilde nonchalance
en negatie in structuur en techniek van
vele ionge modernen- Hij abstraheert, sti
leert, figureert, kristalliseert, maar
vooral, hij mediteert en filosofeert. En
hierbij komt soms een sterk gevoel voor
humor van de beste soort om de hoek
kijken. (Piet). Hij werkt op een even
wonderlijke als beheerste wijze. Zijn
techniek is zeer solide, tot in het uifjer-
ste verzorgd en op een wijze, welke
zeer duidelijk de liefde demonstreert,
welke deze schilder zijn werk toedraagt.
Zijn objecten plaatst hij als het ware in
een onbekende bovenaardse sfeer, wélke
eigenlijk direct aangevoeld wordt en
aanvaardbaar is. Hij mistekent geen lijn,
geen kop, geen figuur; alles is solide,
concentieus. De schoonheid van zijn
lijn is zo natuurlijk, dat zij niet eens
als iets bijzonders opvalt. Daarnaast
heeft hij een transparante, lichtende
klaarheid van kleur, die ons bij sommige
schilderijen de illusie geeft alsof men
tegen de zon in er doorheen kijkt (De
kleine man. Zomer). Bij een ander schil
derij treden wij onwillekeurig nader om
te zien, hoe de verflaag tot een kunstig
emaille is verwerkt (Lente). Tot weer
een andere soort schilderijen behoren de
mooie composities (Oogstfeest, Huwe
lijk). Een speciaal voorbeeld van schil
ders-verbeeldingskracht in „Droom",
eigenlijk een droom vain Mevr. Wijn
man. Aanvankelijk ziet mem op de on
derste helft van het schilderij een vreem
de wazige witte vlek, zonder speciale
beeldvorming. Gaat men enige schreden
achteruit, dan ontwart zich daaruit een
slapende vrouwenkop met de daarop
voorkomende ontspam/ne® gelaatsuitdruk
king. Deze zeer immateriële en etheri
sche vrouwenkop zweeft in de schil
derij en is desondanks scherp te her
kennen e® is zelfs goedgelijkepid. Ons
gevoel plaatst ons terug in de eeuwig
heid. En zo kunnen wij doorgaan.
Wijnman is niet alleen een zeer knap
schilder, hij is een groot artist met 'n
universele, ik zou haast zeggen kosmi
sche inslag. Hij is Perzisch, Egyptisch,
Chinees en toch is hij zo Hollands, zo
echt onvervalst, oer-solide Hollands. Ge
lukkig.
Het werk van Anton Radecker sluit zich
bij dat van Wijnman aan. Als vele mo
derne beeldhouwers keert hij principieel
terug naar de vorming der vroeg-klassie-
ken. Hij heeft voorliefde voor een ge
sloten en sterk vereenvoudigde vorm.
„Trouw" en „Sluwheid prachtig gesti
leerd, en Vrouw met dier" zou ik als
voorbeeld hiervan willen noemen. In
hun geslotenheid en gave stilering zijn
dit zeer mooie beeldhouwwerken.
Wij zouden een ieder tem sterkste willen
aanraden deze tentoonstelbinmg te bezoe
ken. In Soest is het een zeldzame merk
waardige gebeurtenis. In ons dorp met
zijn prachtige natuurschoon flonkert zij
als een kunstig geslepen edelgesteente
in een kostbare ring.
JEANBART.
NEDERLAAGWEDSTRIJDEN K.P.S.
De Woensdagavond ten bate van de
NIWIN gespeelde nederlaagwedstrijd
K.P.S.Fokker mocht zich in een gro
te belangstelling verheugen.
In de eerste aanval reeds wist de Fok-
ker-midvoor de bal handig over de uit
gelopen doelman heen in het verlaten
DRINGEND BEROEP.
Wil de bestuurder van de auto, die
op zo talentvolle wijze het muurtje
van ons postkantoor tot een
hoopje afbraak reed, zich zo spoe
dig mogelijk bekend maken aam om-
cfergetekende?
Er zijn in ons dorp namelijk nog
een paar dergelijke gevalletjes op
te knappen, waarvoor wij, althans
ik, graag van uw vakmanschap, om
op grondige wijze en in minder dan
geen tijd een ruïne te fabrieken, ge
bruik zouden maken.
Zo. En nu maar afwachten en hopetpl»
dat de bestuurder van die vrachtwagen
een sportman is. Objecten genoeg om z1q
kunde bot te vieren.
Een luxe wagen deed ook reeds eeü
goed gemeende maar zielige poging een
begin te maken door eern gedeelte van
een hekje te ontwortelen.
Nee, hier kunnen we geen dileta®te® gé
bruiken. We hebben een man nodig zo
als de bestuurder van bovenbedoeld©
vrachtwagen, die, zonder persoonlijke
ongelukken te maken, in één onstuimi
ge ren, ons dorp van alle hekjes en
muurtjes bevrijdt, die een Veilig Ver
keer" in de weg blijven staan.
H. OEKMAN.
doel te plaatsen, 01.
De K.P.S.-achterhoede drong daarna ver
naar voren en was verscheidene keren
oorzaak, dat de Fokker-voorhoede in de
buitenspel-val lïep.
De tweede helft begon met een over
wicht der thuisclub en na een kwartier
spelen wist K.P.S. gelijk te maken. 11.
Langzaam maar zeker kreeg daarna Fok
ker het beste van hef spel. De Amster
dammers bleken echter over meer uit
houdingsvermogen te beschikken en hoe
wel K.P.S. fanatiek verdedigde, kon zij
niet verhindert®!, dat de gasten ®og drie
fraaie doelpunten scoorden en daarmede
de stand op 14 brachten.
Het einde van deze voor het publiek
boeiende wedstrijd kwam met een 41
overwinning voor Fokker.
Burgemeester en Wethouders van Soest
brengen ter openbare kennis, dat de door
de Raad op 27 Dec. 1946 vastgestel
de verordening op de heffing en invor
dering van een belasting op toneelver
toningen en andere vermakelijkheden
Koninklijk is goedgekeurd. Deze veror
dening is op 1 Juni 1947 in werking ge
treden.
Voor belanghebbenden wordt er de
aandacht op gevestigd, dat de belasting
thans voor alle vermakelijkheden 20 °/o
bedraagt en dat slechts gebruik mag
worden gemaakt van kaartjes, welke
door de gemeente tegen kostende prijs
worden verstrekt.
Tenslotte wordt nog gewezen op de in
houd van artikel 21 der verordening»
dat als volgt luidt;
Bij aldien enig feit grond oplevert voor
het vermoeden, dat belasting ten op
rechte niet is geheven of tot een te laag
bedrag is geheven, wordt de te wieinig
geheven belasting van de belastingschul
dige of van zijn erfgename® nagevorderd,
zolang niet sedert de aanvang van het
belastingjaar drie jaar zijn verstreken.
De belasting wordt met het viervoud
verhoogd, tenzij de niet-heffing of de
heffing tot een te laag bedrag het ge
volg is van nalatigheid van de admini
stratie der gemeente of tenzij redenen
aanwezig zijn om verschoonbaar ver
zuim te laten gelden.
OPENLUCHTVOORSTELLING.
Georganiseerd door de V.V.V. „Soest-
Vooruit" vond Zaterdagavond in het
Openluchttheater aan de Soesterbergse
straaf de tweede voorstelling in het sei
zoen plaats. Door het Kunstzinnig To
neel werd opgevoerd het blekende stuk
van Bernhard Shaw „Chocoladesoldaat".
Dit stuk speelt op de Balkan tegen hef
einde van de vorige eeuw, op het mo
ment, dat de oorlog tussen Bulgarije en
Servië voor het laatste land ongunstig
is afgelopen. Een satirisch blijspel. Er
gaat door het hele stuk een zweem van
fijne, vaak scherpe ironie, die de toe
schouwer eerder tot een glimlach dan tot
uitbundige vrolijkheid stemt. Het sfuk
is rijk aan verrassende en komische scë-
nes, die het geheel tof een echt blijspel
stempelen.
Dit goed en op hoog peil staand toneel
stuk werd door de medewerkenden op
uitstekende wijze vertolkt en de talrij
ke aanwezigen, w.o. vele pensiongasten,
gaven door hun applaus blijk, hef goede
spel fe waarderen.