Donderdag 15 Juni 1905. No. 566 54e Jaargang. Tweede blad. AMEESrOOBTSCQE COURANT. FIRMA A H VAN CLEEFF te AMERSFOORT. Verschijnt Dinsdag-, Donderdag- en Zaterdagmiddag, Abonnement per 3 maanden f 1. iranco per post f 1.15. Advertentiën 16 regels 60 centelke regel meer 10 cent. Legale-, officieële- en onteigeningsadvcrtentiën per regel 15 cent. Reclatr es 15 regels f 1.25; elke regel meer f 0.25. Groote letters naar plaatsruimte. Bewijsnummers naar buiten worden in rekening gebracht en kosten evenals afzonderlijke nummers 10 cent. Bij advertentiën van buiten de stad worden de ineasseerkosteu in rekening gebracht. KORTEGRACHT 9- Telephoon 10. De meeting. Zondagmiddag om drie uren werd op een voor bet doel uitstekend geschikt terrein aan den Soesterweg, een meeting gehouden ten gunste der candidatuur F. van der Goes. Als sprekers tradeu op de heeren D. J. Wijnkoop uit Amsterdam, en de can- didaut F. van de Goes uit Hilversum. De eerste spreker, de heer Wijnkoop, wees op het groote belang van den zeldzaam he\ ig gevoerden stembusstrijd, door de clericalen gevoerd onder de leuze «hoog het gelool" door de liberalen onder den kreet «weg met Kuyper", oir. de antithese dus, die hierin heet to bestaan dat Kuyper wilde regeeren, niet volgens de paganistische, maar vulgens de Christelijke beginselen in ons volksleven, het geen in praktijk echter nergens anders op neer gekomen is dau op binnenhalen van wat de liberalen lien niet gaven. WaD- neer echter de arbeidersklasse georganiseerd optrekt, moeien alle burgerlijke partijen, paganistisch of clericaal hun moeite en hun dierbaarste leuze prijs geven om front te maken tegen het opkomend proletariaat eD dan blijkt de antithese een geheel andere te zijn, niet tussehen orthodoxe of moderne levensbeschouwing, maar tussehen kapitaal en arbeid. Want dat is het crite rium van den stryd danén geloovige, én niet-geloovige arbeiders worden uitgebuit, zoowel door geloovige als niel-geloovige kapitalisten. Paganistische en clericale arbeiders ont vangen geen vmi beiden voor huti arbeid, die in onze kapitalistische maatschappij slechts strekt om den rijkdom der bezitters te vergrooten, niet meer dan zij noodig hebben om aan den arbeid te kuunen blij ven. De arbeiders hebben niet anders dan hun arbeidskracht, die zij legen do door den kapitalist voorgeschreven voorwaarden moe ten verknopen, op straffe van hongerlijden. Overal heeft men gezien, dat, wanneer het arbeidende volk zich organiseert en voor een beter tot een monsch waardiger bestaan opkomt, de patroonsklasse te hoop loopt en ook tot organisatie gedwongen wordt, üp aandrang der patroons, werd de ongevallen wet, onder geweldigen aandrang der arbeiders tot stand gekomen, door dr, Kuyper ver slechterd. Het kleine beetje sociale recht vaardigheid, dat aan de arbeiders wordt ge daan, wordt niet anders verkregen, dan onder den aandrang van hen zelf. Het gesputter tussehen de burgerlijke par tijen, die onderling door geschilpunten, welke voor de arbeiders van geen belang zijn, ver deeld zijn, gaat daarom langs de arbeiders om, zy moeten zelfstandig hun eischen Stel len, want wel willen alle partijen schermen met het woord asociaal"', maar inderdaad moeten dej arbeiders zelf een kraebtigen aandrang uitoefenen om het woord een mi nimum van inhoud te geven. Spr. zet vervolgens ter staving dezer bewe ring de sociale wetgeving voor zoover die is tot stand gekomen, uiteen en merkfe op hoe alle partijen ijverig zijn om het arbeids contract in le voeren, hetwelk geen geld kost en de arbeidersbeweging belemmert. Daaruit blijkt, dat men o, zoo graag aqn sociale wetgeving doet. als het piaap geen Jeld kosten het kapitalistische stalletje geen waad doet. Clericaal of liberaal, het is voor de arbeider betzelfde hetgeen ook blykt uit de belastin gen, Wanneer de arbejders eens rpoesteq W>t- makeD, hoe de belastingen over arm en r|jk verdeeld moesten worden, dan zouden ze na tuurlijk zeggen sieder naar draagkracht." Zy, die moeite hebben met hun schamel loon rond te komen, niets, de middenstand zoo weinig mogelyk en naarmate de verdiensten zyn, maar zy, die hun jaarlykscb inkomen bij duizenden tellen, ben zouden ze laten dokken. En zou dat niet de eeuige billijke regeling zijn Als we rekeuen, dat een arbeidei hoog stens 16 gulden verdient, een middenst utder hoogstens 100 per week. en de rest tot de kapitalisten tellen, dan bracht de arbeiders klasse een paar jaar terug 46 millioen gulden op, de middenstand 36 millioen, de kapitalisten no-' geen 21 millioen gulden. Een arbeider, die maar 10 gulden in de week verdient, moet, al ziet hij den ontvan ger misschien nooit, ieder jaar drie en veertig gulden belasting opbrengen. Bedenkt nu eens, dat van die 10 gulden, er toch zeker 8 noodig zijn, om in het allernoodigste levens onderhoud te voorzien, dan moeten die 43 gulden van die twee gulden in de week, die er overblijven, af. De middenstander betaalt van elke 100 gulden boven die noodzakelijke 8 gulden weekgeld maar vijftien gulden, doch rijken de eenigeu, die eigenlijk zouden moeten betalenr:iet meer dan 11 gulden per jaar. Liberalen en clericalen, al schreeuwen zij over legerbezuiniging, ze zijn militaristisch, het vorig jaar nog ging 41 millioen, dat is een vierde deel der staatsinkomsten aan mi litarisme verloren. Ook op onderwijsgebied hebben de arbei ders van clericalen en liberalen even weinig te wachten. Van de clericalen is het jong ste ontwerp tot volksverdomming en de liberalen hebben met hun standenscholen steeds de democratie een slag in het gezicht gegeven. Ten slotte bespreekt spr. de houding der soc. dem. hij de a.s. verkiezing, welk punt door den heer 'van dei Go is nader wordt ontwikkeld. De lieer van der Goes, voor de vierde maai optredend kiezers, herhaalde de vroegere verslagen verwijzen. Voorzoover zijn rede niet w.is een uandikkiug van het door den heer Wijnkoop in het midden gt* brichte, geven wij zijn woorden weer, De lieer van der Goes erkende dat het zeer goed mogelijk kan ziju, dat bij her stemmingen tussen en liberaal en clericaal Christen-democraten, onder leiding van den heer Prinsen uit Zeist. Als spreker zou optreden den heer A. P. Staalman, die echter verhinderd was te komen. lu zijn plaats richtte de heer Hessels uit Amsterdam het woord tot de aanwezigen. Nadat de vergadering met gebed was ge opend en de Voorzitter liet voorgaande had aangekondigd, nam de heer Hessels het woord. Deze ving ziju reden aan met op de groote moeilijkheid te wijzen om den heer Staal man voor een spreekbeurt te vangen, nu hij allerwege in den lande, tengevolge van veel- vuldige cundidaturen, moet optreden. Spr. riep echter de welwillendheid der vergade ring in. In 1901 werd bij de stembus de overwin ning behaald door al wat den Christus scheen te belijden. Er ging e n gejuich op, dat nu aan Kuy per, de man, die in woord en geschriften voor de kleine luyden, voor de democratie was opgekomen, in de gelegenheid werd ge steld, minister te worden, de kans werd aroetuers gegeven door daden zijn woorden proetiseh geweerd. democraten is elke stem winst, omdat de stemming de beteekenen heeft van belijden en van protest. Het gaat heel goed zich christen te noemen, maar dit is niet genoeg met moet ook christen zijn. Men moet maar eens nagaan hoe dat christelijk zijn en uit ziet. Een man als de heer Hooft oud-kamerlid voor Haarlemmer meer betaalde een arbeider 15 cis. per uur. Na 21/2 uur werkens kreeg de rnan een ongeluk en stierf. De rnan had dus371.'2Cts. verdiend maar wat deed nu de heer 't Hooft, christen-belijder en anti-revolutinair: hij gaf aan de weduwe 40 ets, alzoo een douceurtje van 21/a ets. voor het doodvallen van baar man. Hij is waarlijk niet de eenige, Spr. vraagt: Wijst mij een christen kapitalist die vrij is van mammondienstZijn ze niet met een kaars te zoeken? Vervolgens neemt de heer Hessels het ontwerp pensioenwet onderhanden en komt er tegen op dat meu eerst op 70 jarigep leeftijd durft" te pensioeneeren, terwijl de 60-jarige •beiders door de kapitalisten reeds worden de socialisten de beslissing in handen hebben, t Doch indien de candidate!) van links zich niet positief voor do urgentie van algemeen stemrecht uitspreken, dan kunnen zy niet gesteund worden, al zou hun val het cabinet- Kuyper bestendigen. Dit is juist tie opvoedende tactiek, daardoor zullen de arbeiders loeren dat zy staan tegenover de gebeele burger klasse, onverschillig of die is liberaal of cle ricaal, en als zij dan misschien al iets moeten derven, de strijd aan deze Juni-steml.us zal niet vergeefs zijn geweest als de arbeiders daardoor- hun vijand leeren kennen. üok werd door spr. nog behandeld de stakingsgeschiedenis, met de daaraan ver bonden drangwetten. Bij dezen verkiezingsstrijd vooral zullen de socialisten er mee voor den dag komen, omdat de geheele bourgoisie toen overeind stond. Men werd ^misdadig" gescholden, dr. Kuyper bezigde daarvoor zelfs den konink lijken mond, doch nooit is krachtiger en afdoende gebleken dat de socialisten de orde kunnen handhaven, dan bij deze staking waar ordelijk alles werd stopgezet, om even ordelijk eenige uren later (je werkzaamheden te hervatten. Ten siqlté wek1 sPr; Je arbeiders op tot organisatie en ontwikkeling hunner macht, opdat zy met meer klem dan ooit te voren kan opkomen voor het recht op een mensch- waardiger bestaan. De heer van 't Veer, die de bijeenkomst leidde, sloot omstreeks 5 uur roet een krach tige opwekking om den heer van der Goes te steunen de meeting. toe te passen. De vreugde in vooruitstre vende kringen, de blijdschap der democraten, werd vergezeld door vrees bij de conserva tieven van alleilei richting. Nu het echter 1905 is geworden zijn de hekkens verhangen en hebben de conservatieven reden tot juichen en moeteu de democraten de toe komst met bezorgdheid te gemoel zien. Kuyper heeft zich met de conservatieven verbonden. Vooral is de teleurstelling groot by die kleine luyden, die zich niet hebben laten meevoerenin Kuyper's zog en met leedwezen moeten aanzien, dat Kuyper van ;ie' Amersfooitsche j al wat hij bad beloofd, mets heeft gegeven, waarvoor wij naar Door de huidige rechterzijde is het zaad der tweedracht gezaaid. Indien al stemmeu opklonken om te protesteeren tegen den gevolgdeu weg, werden zij gesmoord door geknoei en gekonkel achter de schermen. Vandaar dan ook dat het candideeren van christen-democraten in den lande moet worden beschouwd tegen den koers door De Christen-democraten. Gelyktydig met de vergadering in »Ami- citia" werd Dinsdagavond in ide Arend" een openbare vergadering gehouden door de deze regeering gevolgd' Niets, nog niet 1 pCt van wat Kuyper beloofde heeft hij vervuld. In 1891 hield Kuyper op het sociaal-congres een rede, waarin hij betoogde, dat de maatschappij niet deugde, en gepoogd moei worden haar te veranderen. Kuyper moet wel een machtig man zijn dat hij ondanks het niet nakomen zyner beloften, zich kan staande houden. Dr, Kuyper heeft zelf er niet naar getracht iets van zijn beloften na te komen, eer had hij zijn portefeuille moeten neerleggen dan zijn democratie in den steek laten. Nu is hij er zelf de schuld van als er gefluisterd wordt de I 12000 zijn Kuyper ook liei. Men voert ons toe zij die geiooven, haasten niet, maar juist door de daden van dr. Kuyper kunnen wij niet meer in hem geiooven Trouwens hoevelen, die voor twee jaren Staalman riepen: Wacht nu noch wat", staan aan onze zijde, Staalman heeft een goede kijk op de toekomst gehad toen hy voorspelde dat het mis aou loopen. Veel overeenkomst vertoond dan ook Staalman's houding met die van Keuehenius, hij staat in onzen stryd als een edel figuur. liet groote verschil tussehen deze coalitie en wy, is dat deze coalitie zegt; Wat ook sta of val, dr. Kuyper bovenal, de Christe- democraten zeggen echter met de schrift Gode bovenal, Vervolgens beschouwde spr. de tegenwoor dige maatschappij met baar schrille tegen stellingen. Tegen alle bestaande onrecht binden de christen-democraten den strijd aan en trachten langs de econonische weg verbeteringen te krygen, Vandaar dan ook dat juist de christen- demoncraten de aangewezen bestrijders zullen worden van de sociaal-democraten. Al zullen de a. s. stemmingen ook groote teleurstellingen brengen, voor de christen- Wauneer de christen-democraten strijden tegen de sociale wanverhoudingen, ontstaan dour een zondig kapitalisme, dan zijn zij niet »rood" maar Bchristelijk". Waar het fundament rot is, moet wei ouze heele maatschappij aan bederf onderhevig zijn. En waar deze bedorven maatschappij een vloek is legen het christendom, moet ze ook verdwijnen. Toch meene inen niet dat de christen democraten zich zullen scharen onder het woord vaandel, dat zullen zij nimmer doen, al zijn er misschien momenten waarin zij naast de sociaaldemocraten moeten staan en met hen samenwerken maar de groote klove tussehen christendemocraten en sociaal-demo craten is hierin gelegen, dat de christen- demoeraten alles putten uit Godswoord, de socialisten uit de Rede. Het is een schande voor de christenen dat het idee zich heeft kunnan vestigen dat de arbeidersbelangen alleen veilig zijn bij de socialisten. Nu van de rechterzijde niet langer kracht kon uitgaan voor de arbeiders, is het zoo gelukkig dat er mannen zijn opgestaan, die voor 'de veiligheid der belangen vande chris telijke arbeiders zullen waken. Tot die mannen behoort Staalman, die de sonde plunje" van dr. Kuyper heeft aan getrokken en daarin nooit zijn christendom verloochenend, het land doortrekt. De christen democraten zeggen het christendom niet vaarwel maar nemen voortaan een zelfstan dige positie in. Maar zij zoowel van links als van rechts worden bestreden, hopen zij onversaagd voorwaarts te gaan, genolpen door de kracht Gods, hooghoudend de banier Gods. De heer Oosterman, gebruik makend van de gelegenheid tot debat, ving aan met te constateeren, dat indien alle christen-demo craten, het standpunt door den heer Hessels ontwikkeld, innamen zij in bijna alle opzichten met de sociaal-democraten kunnen meegaan. De heer Hessels heeft gezegdde sociaal democraten moeten van het heilig geloof afblyven, maar debater zou dan wel eens willen weten uit welke soc.-dem.-litteratuur aan spr. is gebleken dat de sociaal-democra tie aan den godsdienst komen. Clericalisme en godsdieust zijn niet éen. Rovendien kan toch het socialisme worden aanvaard, door allen, zoowel geloovigen ais ongeloovigen, ais economisch stelsel. Als men met den heer Hessels erkent, dat de huidige maatschappij rot is en weet dat het kapitalistisch productie-stelsel daar van de oorzaak is, het szondige kapitalisme" en de socialisten dus geen anderen weg tot ontkoming zien, dan een andere samenle ving, met een andere voortbrengingswijze, een gemeenschappelijke, dan moeten de christen-democraten hun economisch-stelsel aanvaarden. Otn daartoe mede te werken

Historische kranten - Archief Eemland

Amersfoortsche Courant | 1905 | | pagina 5