4 HUIZEN 6 HUIZEN INBOIiDHX, INBOEDEL, Advertentiën. Ill 1647 geeft Schrevelius een beschrij ving van Haarlem en als hij over de beroemde schilders, die toen in zijn ge boorteplaats woonden, gesproken heeft, gaat hij aldus voort»AUe deze noch overtreft Jacob van Campen, zoo nobele schilder als gezwinde Mathematicus ende Architect van den Prince van Orangion, zijn Hoogheijdt, dewelke uit de konst geen winst gezocht heeft, maar een naam". Wij zien hieruit, dat Van Campen de wiskunde beoefende en derhalve een goede opvoeding moet hebben genoten, Voor Frederik Hendrik heeft hij het kas teel te Buren en het Oude Hof in Den Haag, nu het Koninklijk Paleis, verbouwd. Het kasteel te Buren is gesloopt een in het begin der 19e eeuw heeft Jan de Greef het Haagsche paleis zijn tegenwoordig aanzien gegeven. Van Cainpen bouwde in Den Haag ook een huis voor Huygens. met wien hij sinds 1623 bevriend was. Dit huis stond aan het Plein en is afgebroken om plaats te maken voor het tegenwoordige Ministerie van Justitie. Huygens herdacht Van Cam pen na zijn dood als den man: »Wien de eer voor eeuwigh toe zal hooren »Van 't blinde Nederlandsmis-bouwende gesicht «De vuyle Gotsche schell te hebben af gelicht." Dat wil dus zeggen, dat Van Campen de eer toekomt, de middeleeuwsche bouw wijze door de klassieke te hebben ver vangen. Huygens, die een zeer ijverig Calvinist was, gaf hier zijn hart eens lucht. Het eerste bouwwerk van Van Campen was het huis van Balthazar Koymansop de Keizersgracht over de Westeruiarkt te Amsterdam, dat later aan het geslacht Huydecoper overging en ten slotte een Hoogere Burgerschool werd. Men vindt dit gebouw oj genomen in de »Architec- tura Moderna", die overigens meest ont werpen van Hendrik de Keyser bevat. Het is van 1526. Voor Johan Maurits van Nassau heeft Van Campen het Mauritshuis in Den Haag ontworpen, dat ten onrechte als een schep ping van Pieter Post wordt beschouwd Post, evenals Van Campen een Haarlemmer had bij Lieven de Key de bouwkunst geleerd en werd door Van Campen ge bruikt om de ontwerpen in het net te brengen en voor de uitvoering geschikt te maken. Huygens zegt het zeer aardig, dat Post heeft »Gevroevrout door sijn Penn, hetgeen [dat uyt den sinn, Den reden-ryeken sinn van Campen wierd geboren". Pieter Post heeft deze teekeningen van het Mauritshuis bewaard. Na zijn dood, in 1669, werden zij verkocht en kwamen in het begin der 18de eeuw in handen van Pieter van der Aa, die ze in prent liet brengen en onder de werken van Post uitgaf. Maar Post zelf, die reeds bij zijn leven zijn voornaamste werken uitgaf, heeft het »Mauritshuis" daaronder niet opgenomen. De plannen voor het Mauritshuis en voor het huis van Huygens dagteekenen uit het jaar 1683. Beide hebben de eigen aardige grootschheid, het echt Palla- diaansche, dat al de werken van Jacob van Campen kenmerkt. Toen Post later zelfstandig optrad en het >Huis ten Bosch" bouwde, volgde hij een andere manier, minder grootseh, minder klassiek, met ver schillende herinneringen aan de kunst van Hendrik de Keyzer en Lieven de Key. Onder de werken van Jacob van Campen behoorde ook het huis te Rijswijk, door de vredesonderhandeling beroemd. Dit gebouw bestaat echter niet meer. Van Campen had van zijn moeder de ridderhofstad Randenbroek" bij Amers foort geërfd, en naar do gewoonte dier dagen werd hij dus de Heer van Ran denbroek of Ramsbroek genoemd. Van Bemmel meldt, dat 7 Februaril642 aan Jacob van Campen, eigenaar van het landgoed Randenbroek, toegestaan werd, dit uit te breiden door er eenige kampen land aan toe te voegen. En Laurens Bake, Heer van Wulverhorst, zegt in Amersfoorts hofkrans" dat Van Campen dit landhuis Randenbroek en zijn over- schoone hoven met groote kosten en groote kunst had gebouwd en geplant Van al deze heerlijkheid bleef niets over dan de betimmering der bovenkamer van het »IIoogerhuis", door Van Campen tot zijn gemak ingericht. Die betimmering, met de friezen in het grauw, waarschijnlijk i door Van Campen zeiven geschilderd en voorzien van de wijsgeorige Spaansche spreuk: >E1 todo es nada", bevindt zich nu in het Rijks Museum te Arasterdam. Er is reden om te gelooven, dat de stad Haarlem in don voorgevel van haar Raadhuis, zooals die in 1639 werd veran derd, een der vroegste werken van Jacob van Campen bezit; want de streng klas sieke vormen, hier toegepast, kunnen aan geen ander meester toegeschreven worden. In 1644 was dó St. Annakerk te Haar lem, waaraan Lieven do Koij zulk een fraaien toron had toegevoegd, zóo bouw vallig, dat zij moest worden afgebroken. De regeoring wendde zich tot Salomon do Bray om oen plan voor een nieuwe kerk, maar dit plan voldeed den heeren niét. Toen kwamen twee eerzame Haar lemmers mot een ontwerp, waarvan de uitvoering echter onmogelijk bleek. Ten slotte werd Jacob van Campen met het ontwerpen belast. Naar dit plan is de kerk in 1649 voleindigd Deze nieuwe kerk, een vierkant gebouw, bijna geheel van gebakken steen, welks gevels alleon door een Dorische kroonlijst, een portiek, festoenen en twee wapen schilden verlevendigd worden, welks steunbeeren en vensters uiterst eenvoudig zijn, vormt een groote tegenstelling met den toren, dien Lieven de Key ruim dertig jaar vroeger voltooide. Maar het inter- rieur, met zijn zuilen en pijlers in streng Jonischen stijl, is wel hetgeen de strenge gereformeerde eeredienst vereischt. Pieter Saeni edam heeft er de poëzie van gevoeld en de kerk herhaaldelijk van binnen geschilderd of getoekend. Ook het bestuur van Amsterdam heeft de diensten van Jacob van Campen noodig gehad. Reeds in 1636 werd hem gevraagd, het ontwerp voor de nieuwe Heiligewegs- poort te maken, die in 1663, toen de stad werd uitgebreid, gesloopt is, doch waarvan een afbeelding in den gevelsteen van het sedert verdwenen huis op de Heerengracht hoek Koningsplein bewaard bleef. Van Campen heeft ook het ontwerp gemaakt voor de in 1638 gereedgekomen twee bovenste verdiepingen van den Westertoren, die zoo afwijken van de tee- kening, door Hendrik de Keyser gemaakt en in de »Architectura Moderna" opge nomen. In het voormalige Accijnshuis, op den hoek van de Oudebrugsteeg en het Dam rak, thans in zulk een onwaardigen toe stand, bezit Amsterdam een ander werk van Jacob van Campen, dat in 1638 is uitgevoerd. Amalia van Solms was nog bij het leven van Frederik Hendrik, in i645, met den bouw van het Huis ten Bosch, naar plan nen van Pieter Post, begonnen. Toen de Prins 14 Maart 1647 gestorven was, werd Van Campen belast met het ordonneeren der groote zaal. die het midden van Post's plattegrond vormde. Van Campen maakte voor deze zaal een nieuw ontwerp en vervaardigde ook de schetsen, waar naar de schilderijen der Vlaansche en Hollandsche meesters, die deze zaal ver sieren, zijn uitgevoerd. Had deze Oranjezaal den meester ge legenheid gegeven, in Den Haag zijn talenten te toonen, ook Amsterdam riep Van Campen spoedig weder. De Nieuwe kerk was in Januari 1645 door brand ge teisterd. Aan Van Campen werd opge dragen, aan het gebouw zijn ouden luister te hergeven en er een toren aan toe te voegen. Merkwaardig is het, dat Van Campen hier gepoogd heeft, in gothischen stijl te werken. Ten deele is hem dit vrij goed gelukt, gelijk de traceeringen in de vensters en de balustrade om het dak be wijzen, die alleen door wie zeer goed in de latere gothiek thuis is, als werk uit de zeventiende eeuw zullen worden herkend. Maar waar zelfstandig moest worden opgetreden, zooals toen een nieuw portaal aan de Oostzijde gemaakt werd is een eigenaardige vermenging van gothiek en barok ontstaan, die men ook ziet aan het stuk van den toren, dat nog den Westelijke ingang der kerk vormt. Van den toren bestaan twee modellen, die nu in het Rijks Museum te Amsterdam bewaard worden. Het eene is in Palla- diaanschen geest; het andere, Jdat men begon uit te voeren, vertoont de reeds genoemde gothiek. Het Stadhuis te Amsterdam is Van Campen's meest vermaarde werk. Hij heeft het niet voltooid gezien. Doch bij zijn leven, toen het gebouw pas in wording was, heeft hij ruimschoots de waardeering en de bewondering van zijn tijdgenooten ondervonden. De opmerking is wel eens gemaakt, dat het Stadhuis niet de uitdrukking is van des geest des tijds, die het zag ontstaan maar de liefde voor al wat klassiek was, is een der meest sprekende eigenaardig heden van onzel7e eeuwsche voorgangers. Ieder, die op beschaving aanspraak maken wilde, moest bij de antieken ter school zijn gegaan. De Burgemeesters van Am sterdam vergeleken zich bij deRomeinsche consulshet Latyn was niet slechts de taal der geleerden, doch werd ook dooi de beschaafden gesproken en verstaan. Heeft Hendrik de Keijser, de stads steenhouwer, zich nog handwerksman gevoeld, kan zelfs Pieter Post als niet meer dan con ervaren practicus worden beschouwd, Jacob van Campen was kun stenaar. Hij gaf aan de 17e eeuw den tijd, dien zij begeerdevandaar dat de tijdgenooten hem zoo hobben geprezen. Nu wordt in don regel een kunstenaar, die bij zijn loven zeer beroemd was, door het nageslacht minder hoog gesteld. Jacob van Campen heeft, tot hot midden der 19e eeuw, een uitzondering op dien regel gevormd. Doch toen begon, onder den invloed van de middeleeuwsche mode, zijn roem te tanen. Men vond aan zijn werken niets schilderachtigs, waande ze niet redegevend geconstrueerd en veroor deelde de pilasters en do kroonlijsten als nuttelooze versierselen. De middeleeuwsche mode is reeds weder voorbij. De besten onder ons zien in, dat de 19e eeuw gefaald hoeft in haar pogen om, aan wat gestorven was, nieuw leven in te blazen. Wij beschouwen iederon stijl in de lijst van zijn tijd en werpen ons niet meer op als censoren van wat geweost is Wij waardeeren Van Campen, maar veroordeelen daarom noch De Keijsor, noch de meesters der 15e eeuw, noch de architecten, die na den «aartsbouheer" kwamen. Wij vragen slechts of deze beoefenaars der bouwkunst aan hun tijd gegeven hobben, wat hij verlangde. En daar Van Campen dit gedaan heeft, daar hij Óen mot zijn tijd is geweest, herdonken wij hem als een onzer grootste architecten, nu twee en een halve eeuw verstreken sinds hij voorgoed de oogen sloot. En al had Constantijn Huygers gelijk, toen hij van Jacob van Campen zeide: Cieraet en hooft hier geen Het cierlijxte van all heeft hij sich zelfs ghegeven. In d'onverslerflijchheit van oly en van steen toch willen de bouwmeesters van Neder land het graf van hun grooten voorgan ger sieren met een groenen krans, om uitdrukking te geven aan de eerbiedige waardeering, die zij voor dezen kunste naar gevoelen. De heer De Heus dankte namens het collego van kerkvoogden den heer Weissman voor zijn hoogst belangrijke rede en gaf den vertegenwoordigers der beide Maatschappijen de verzekering, dat kerkvoogden zeer ingenomen waren met de hulde door hen bewezen aan den wereldberoemden vakgenoot wiens naam met Amersfoort zoo nauw verbonden is. Vervolgens werd door de heeren een reusachtige krans van laurierbladen be vestigd aan het grafteeken, aan welken krans linten zijn gehecht van „Architec ture" en «Bouwkunst". Op het blauw witte lint staat in gouden letteren: «Aan Jacob van Campen 1657 13 September 1907"; op het rood-zwarte»De Maat schappij tot Bevordering der Bouwkunst Het Genootschap Architecture et Ami- ciMa". Op verzoek van den heer Salm maakte de heer J. W. Wentzel een photo van het grafteeken, dat langen tijd aan Quel- linus toegeschreven werd, doch volgens de nieuwste onderzoekingen blijkt te zijn van Rombout Verhulst, die het, om zoo te zeggen »op magazijn" had. Het grafteeken had even goed voor ieder ander kunnen gebezigd wordenniets duidt op een schilder of een architect. De houten emblemata van bouw- en schil derkunst,aan weerszijden van de overigens zeer fraaie marmeren groep met het vooral typische doodshoofd, zijn veel later aan gebracht en vergoeden eenigszins dit gemis. De bij oudere stadgenooten zeer bekende apotheker T. J. Hondius heeft in 1841 het marmeren monument en de houten zij stukken ontdaan van de kalklaag waar onder het volgens Immerzeel «sedert onheuchelijke jaren" was bedekt. We spraken telkens van graft e e k e n. Het is, van den hoofdingang de kerk binnenkomend, aan den linkerkant be zijden het orgel. Degrafplaats bevindt zich elders. Immers do aanteekening in het Begraafboek van September 1657 luidt[verkocht] Aen d' Erffghenainen van safliger] Jacob van Campen twee grafsteden, ghelegen in de Noordtkerck, T'eerste buon, file graft [voor] f100. De bekende distillaten, wijnen en likeuren van de firma VETTER Co., dsitill. Ie klasse, zijn alhier ver krijgbaar in de oude Slijterij op het Lieve Vrouwe-plein naast het Kapelhuis, Tele foon 131. t, D« Notaris JOH». KNOPPERS. iB^rto Amersfoort, zal op Dinsdag 24 September 1997, dos avonds 7 uur, in het Voiliugslokaal »HÉT VALKJE",inde Valkeslraat te Amersfoort, publiek verkoopen In de Gemeente A M E R S F O O It T, met GROND aan de Hellingstraat, plaatselijk genummerd ÜU, 02, 64 en 00 en 85 eu 87, te zamen groot 9 Aren 58 centiaren. Deze perceeleD zijn te. zamen verhuurd voor f7.05 per week. met TUINTJES iu de Koningsstraat, Nos. 68, 70, 72]uti 74, en ;.i f *;i !g»»Een blok vanff 'fgj mei GROND daarachter, te zamen groot 7 Aren 70 centiaren. De huizen in de Koningsstraat ieder ver huurd of verhuurd geweest voor 11.20 per week, de 0 huizen daarachter ieder voor f0.80 per week. Betaaldag der kooppenningen en aanvaar ding 24 December 1907. Donderdag 19 September 1907, des voormiddags 10 uur, zd in liet verkooplokaal «HET VALKJE" in gang Valker.traat, te Amersfoort, "ir. contant geld publiek worden verkocht wegens vertrek naar West-Indi Een gedeeltelijke, zeer nette hoofdzakelijk bestaande uit: Eikenhouten-ameublementfraai gebeeld houwd Buffet, Uiltrektafcl, Fauteuil, 6 Stoe len (moquette bek leed ing), Spiegel. Zitkamer-ameublementTafel, Bahut, Canapé, 2 Fauteuils, Stoelen (blauw-be- kleed), Spiegel. Notenhouieu slaapkamer-ameublement Lits-jumeaux, 2 persoons Waschtufal met Spiegel, Spiegelkast, Nachttafel, Tafel, er.z- t VerderHeeren-eylinderbureau, Noten houten- en beschilderde Kasten, Éngelsche ijzeren Ledikauten met Matrassen, Bedden, Tafels, Wascbtafels, Stoelen. Mangel, 2 Jun ker-Rub Vulkachels, Salamaoderhaard, For nuis, Strijkkachel. Vloerkleed, Gordijnen, Koperwerk, Glaswerk met zilver gemonteerd, Kristal, Eetservies, Bouilloir, Wijnrekken, Heeren- en Dameszadels, diverse Tuigen en wat meer te voorschijn zal worden gebracht en zooals een en ander te bezichtigen zal zijn in voormeld lokaal op Woensdag 18 September van 10 lot 12 en van 2 tot 4 uur. Notaris A. P. Schroder. Woensdag 25 September 1907, des voormiddugs 9 uur precies, zal ten 'sterfhuize van den heer C. de JONGH, in het perceel Kampstraat 19, te Amersfoort, om contant geld publiek worden verkocht: Een eompleete soliede onder meer bestaande uit: fraaie Pianino getd. Rud. Ibach Sohn met kruk, salon-, eet-, speel-, wascli- en étagère- Tafels, Bonheur du jour, Secretaire, Buffet, antiek Schrijfbureau, Kabinet, hang-, linnen- en penant-Kasten, Chiffonnière, Canapé's, Fauteuils, fantaisie- en andere Stoelen, Ledi kanten met Matrassen, Veeren bedden, Kus sens en Dekens, fraaie Pendules waaronder een met speelwerk, Ornamenten, Spiegels, kristallen Gaskroon en Candelabrcs en meer dere Gas- en Olielampen, presenteer- en andere Bladen, Brandkast, Fornuis, vul- en andere Kachels, Naaimachine, eet- en andere Serviezen, Kristal- en Glaswerk, Koper-, Blik- en Aardewerk. ZILVERWERK waaronder Tafelzilver en mot zilver gemon teerde Voorwerpen. Verder BUIKJE k. z. o. d. k. voor hit en klein paard. Alles aan voormeld perceel te bezichtigen, particulier op Zaterdag 21 en publiek op Maandag 23 September, telkens van 10 tot 12 en van 2 tot 4 uur. Notaris A. P. Schroder.

Historische kranten - Archief Eemland

Amersfoortsche Courant | 1907 | | pagina 2