Advertentiën.
HOOGE RENTE/'
THEE
van OMMEREN.
pa en ma.
Aller gedachten waren opeens bij dat be
vroren ot' zi.'ke kind en vóór. er vijl'minuten
verloopen waren, was pa al, met laarzen en
pelsjas aan, de deur uit, met den man die
in de gang op hem wachtte,
Uit was alle feestvreugde. Wat zou er
gebeurd zijn En wie weet hoe lang pa
zou weg blijven, en och, als dat jongetje maar
niet stierlZóo treurden wij allen. Sienlje
vertelde, dat het Klaas van den bezembinder
in 't Koekesteegje was. Dat was niet verat
nu kon pa spoedig helpen en mogelijk ook
gauw terug zijn.
Na een uur van angstige spanning wen!
pa's voetstap weer op de stoep gehoord en
verdrong men elkander om hem 'teerst in
te laten.
«Gelukkig'', riep pa, »de jongen leeft en
ligt warm in zijn bedje; er wat'en dezen middag
van de »lCerst-uitdeeling" juist een wollen
deken en twee lakens gekomendaar ligt
hjj 1111 onder en is al aardig bekomen".
Wat is r met hem gebeurd, pa vroegen
allen als uit é<Mi mond.
«Om vijl uur, toen zijn vader thuis kwam,
was liij zoek. Niemand wist waar hij was.
Er werd overal gezocht, maar hij was nergens
te vinden. Eindelijk vond de politie hern,
heel verstijfd, slapend op het graf zijner
moeder. Ieder dacht eerst, dat liet kind dood
was, maar toen ik kwam, sloeg hij deoogen
al weer op en vóór ik he-mging, heeft hij
mij alles verteld: «Hij kwam uil school in
het leege, koude huisje. Verleden jaar stond
er, toen hij dien tijd thuis kwam, een mooi
Kerstboompje op de tatel, met lichtjes er aan,
een warme das, die hij nu nog droeg, een
peperkoek en een krentenbroodje, en moeder
zat er I-ij. En 'l was warm in 't huisje en
moeder had een kopje anijsmelk gekookt en
toen vader later thuis kwam, vierden ze
samen feest. Nu alles koud, stil, geen moeder,
geen Kerstboom, geen licht, nietsdat kon
bij niet uithouden.
«Hij was toen heel alleen naar 't kerkhof
gegaan om aan zijn moesje te vragen of zij
weer wou komen en een Kerstboom voor
hem wilde klaarzetten, en of ze dan weer
samen 't Kerstfeest zouden vieren. Maar toen
hij dit al driemaal gevraagd had en moeder
hem heel geeu antwoord gaf, was hy begin
nen te schreien, koud geworden en op
moeders graf in slaap gevallen"
>En zou hij beter kunnen worden, pa
vroegen allen.
»Ja, ik hoop het. Het vroor vandaag ge
lukkig weinig of niethij heeft een drankje
en kan, als er geen koorts bij komt, binneu
een paar dagen hersteld zyu,'1 verzekerde
pa. «Maar, vervolgde hij, ik heb hem een
Kerstboom beloofd en toen heeft hij mij de
hand gedrukt en zijn hoofdje rustig neerge
legd. Iloe laat is 't nu
«Tien uur, maar dat is niets, al was 't elf
uur; onze boom staat nog klaar, dien kan
ik wel met Sieutje dragen!" juichte Johan.
«En ik ga mee om speelgoed en lekkers
te brengenriep Reina.
„En ik om den boom voor zyn bedje te
zetten en de lichtjes aan te steken," zei pa.
«Ma, waar zijn de kaarsjes
Kaarsjes, speelgoed, versnaperingen, alles
werd iu een oogeriblik aangedragen, in een
mand gepakt, en toen de pendule thuis
elf uur aanwees, sloeg de kleine knaap de
oogen op, richtte ze op den schitterenden
boom en fluisterde: «O moeder, toen ik u
vroeg oin een Kerstboom, kon u mij niet ver
staan maar toen ik sliep, droomde ik, dat
er een groote engel met witte vleugels bij
me kwam, die tot me sprak- «Wees maar
sul, Klaas, je zult een mooien Kerstboom
hebben I"
Dat was moeder in den Hemeldie beeft
hem wel gehoord.
Amersfoort, December 1896.
KEBSTBÖÖÏÏIN!
In Duitscbland wordt het Kerstfeest het
meest gevierd en daar maakt men ook het
meeste >verk van de kerstbuoraen.
Vaders en moeders in Duitschland vinden
er een bij/.onder vermaak in om eeukm-stboom
voor hun kinderen iu orde te maken. Dit
wordt gewoonlijk gedaan in een kamer, die
men voor de kinderen afsluit. Iets geheim-
zinnigs hangt over alles; iedereen in huis
heeft in de week vóur Kerstmis zijn eigen
geheimpjes. Het is een allergezelligst feest.
De dag zelf gaat zeer lungzaarn voorbij en
eindelijk breekt de avond aun.
legen zes uur is de spanning het grootst;
vader belt en de deur van de Kerstkanier
wordt geopendmen ziet de boom in al zijn
pracht voor zich staan. De kmden worden
toegelaten tot hetgeen voor hen het paradijs
schijnt te zyn. Zij vindeu niet alleen den
boom, schitterend van licht en versierselen,
maar ook een tafel vol geschonken en zij
snellen er haastig heen o te zieri of hun
hopen en weuschen verwezenlykt zijn ge- i
worden.
Iq Zweden en Noorwegen spreekt men van I
hot ,Kris$ Kringle" een verbastering van het 1
Duitsohe „Christ Kiudleiu", zuoals de Hul*
landsctic kinderen zich St. Nicolaas voorstellen.
Men gelooft, dat bij door den schoorsteen l
komt met allerlei geschenken voor goede
kinderen en op den Kerstavond of eenige
avonden daarvoor maken de kinderen onder
den schoorsteen hun verlangens kenbaar.
In Rusland is de kerstboom zeer populair
en eon paar dagen vóór het Kerstfeest gelijkt
de groote markt te Petersburg op een dicht
woud. Duizenden kerstbooraen worden daar
ieder jaar bijeengebracht en door particulieren
gretig gekocht. Er is geen huisgezin zoo arm
in Rusland of bet heeft zijn kerstboom en
indien deze om bijzondere redenen piet in
huis kan zijn, dan viuden de kinderen dezen
toch in de school.
In het Czareurijk is het genoegen van den
kerstboum niet beperkt tot éeu of twee avon
den. De boom prijkt daar gedurende twee
weken iederen avond in volle pracht en
iedereu dag is er feest, nu eens voor vol
wassenen, din weder voor de kinderen. In
de steden is bet gezicht van deze schitte
rende kerstboomen voor de kleinen een groot
genot, maar het prachtigst van alles is het
op de groote buitenplaatsen, waar men de
boomen juist zóo versiert alsof zij in een
groot bosch stonden. De dorpskinderen, die
men alsdan noodigt, verzamelen zich daarom
heen, dol van pret om de geschenken en
lekkernijen in ontvangst te nemen, die hun
van de prachtig verlichte takken tegenstra*
len.
In Zuidelijk Europa maakt men niet zoo
veel werk van het Kerstfeest. In Italië zien
alleen de kinderen van de Protestantsche Zon
dagsscholen een kerstbeom, en nemen bun
ouders hen op Kerstdag mede naar de kerk.
Op het familiefeest worden des avonds
allerlei gebak eu lekkernijen voor de jeugd
opgedisebt.
Den volgenden dag is de eigenlijke feest
maaltijd, waarvan de hoofdschotel bestaat uit
kapoen, noten, vruchten en taart.
In Frankrijk maakt men meer werk van
Nieuwjaar dan van Kerstmis, maar in som
mige scholen en weeshuizen heerscht toch
een aardige Kerstmisgewoonte, waarbij
evenals in Italië door een wassen pop
het Christuskind wordt voorgesteld. De krib
met het Kindeke is de voornaamste aantrek
kelijkheid en de belooniog voor goed gedrag
is het voorrecht om mede te mogen helpen
aan het in orde brengen van de kribbe. De
rijke kinderen zonderen allen wat af voor
de arme kindertjes; het is de gewoonte om
den ongelukkigeo en misdeelden, kleederen.
vruchten of lekkernijen te gevep. Zoodra de
rijke kinderen hun Kerstgeschenken krijgen,
leggen zij al dadelijk wat ter zijde voor de
armen, terwijl reeds dagen te voren voor dit
doel manden gereed gezet zijn.
Een ernstig woord.
In een vorig nummer maakten wij melding
van een artikel, door dr. J. H. Gunning
J.Hzn., predikant te Utrecht,geschreven over
het betalen der rekeningen.
Wij beloofden onze lezers, hierop nader
terug te zullen komen.
Dit geschiedde voornamelijk uit overweging
van het gewicht, dat men aan de bedoelde
uiting van den geachten schrijver hechten
kan en mag.
Hier spreekt iemand uit het koopend pu
bliek tot ziju medeburgers en hij drukt hun
ernstig op bet hart, hun oude rekeningen
toch te betalen en de leveranciers niet tot
in het oneindige op betaling te laten wachten.
In slechts weinige woorden doet hy den
geheele» omvang zien, welken het, helaas!
zoo ingewortelde kwaad reeds heeft verkre
gen alleen in de stad Utrecht.
En het is niet enkel medelijden met. die
arme winkeliers waardoor hij gedreven wordt.
Verontwaardiging over het grievend onrecht,
dal iiuu wordt aangedaan, beeft hem, zoo
wij het goed begrijpen, de aangehaalde woor
den in de pen gegeven.
Hij gevoelt hoe de winkeliers al hun zelf-
beheerscbing noodig hebben, wanneer zij zicb
genoodzaakt zien, bij bun vei mogende clien
tèle op betaling aan te dringen, en dan vaak
met koele minachting worden bejegend, die
kwalijk te pas komt, maar waaraan zij zich
hebben te onderwerpen op straffe van on
genade.
Het doet ons goed, wanneer wij bespeuren
met welk een gloed de geleerde schrijver
de belaugen van den winkelstand bepleit, er.
hoe hij er op wijst, dat zij, die hun geld in
deposito ol op prolongatie geven, eigenlijk
diefstal plegen zoolang zij nog onbetaalde
rekeningen hebben liggen.
Wat wij, winkeliers, niet met zulke woor
den zoudeu durven zeggen, al hadden wij die
woorden ook vaak in net hart of zelfs reeds
bijna op de lippen, is bier uitgesproken door
iemand, wiens naam een goeden klank heeft.
En wij gelooveu zoo gaarne, dat die woor
den reods in wijden kring verspreid door
overneming ook in andere bladen dan ons
orgaan, niet zullen nalaten, diepen indruk te
maken op hen tot wie zij gericht zijn.
Wij kunnen en mogen niet aannemen, dat
bij de vermogende clientèle het boos opzet
bestaat om don handelsstand ten gronde te
rienten en wy vi-itrouweo, dat, nu eenmaal
het waurschuwende woord gesproken is, velen
zullen inzien, hoe onrechtvaardig zy hun
leveranciers behandeld hebben eu dat zij
daardoor tot inkeer zullen komen.
Het grievende iu de behandeling, welke
de winkeliers hebben te verduren, is
onzes inziens alleen een uitvloeisel van mis-
plaatsten trots. Wij kunnen ons voorstellen,
dat iemand, die ruimschoots alles betalen kan
wat hij koopt, zich verbeeldt, dat hij in zijn
eer wordt gekrenkt, wanneer een winkelier
iemand dien hij, wellicht uit overgeleverde
trotscbheid, houdt voor een minderwaardig
wezen hem vraagt om betaling van ge
leverde goederen. «Wat verbeeldt die win
kelier zich wel? Denkt hij, dat wij hem niet
kunnen betalen Om zoo'n luttel bedrag
durft hij het ons lastig te maken Wij zullen
hem toonen, wie wij zijn. Goed, hij zal be
taald wordenalles wat hy van ons te vor
deren heelt, kan hij krijgen maar nooit mag
hij weer aan ons iets leveren. Hij heeft zich
verstout, ongeduldig te worden en het ge
waagd, leekeueu te geven, waaruit wij opma
ken, dat hij durft twijfelen uan onze eer!
Dat moet gewroken worden. Er zijn genoeg
anderen, die niet zoo onbescheiden zijn en
ons wat graag willen bedienen
Zoo ongeveer redeneeren zij althans zoo
stellen wij het ons voor, dat zij deden, voordat
hun de oogen werden geopend voor de kren
kingen, waartoe zij de winkeliers, veelal on
bewust en zonder er vee! over na te denken,
met een egoistische hooghartigheid veroor
deelden.
Nog eens: wij gelooven niet, dat er boos
opzet iu bet spel is. De nalatige betalers
denken er heelemaal niet aan. Zij zyn zich
bewust, dat zij te allen tijde ten volle in staat
zijn, al hun rekeningen te betalen, en zij
nemen zich voor, dit ook te doen, wanneer
het hun goeddunkt,
ln dit laatste schuilt het kwaad. Zij willen
betalen, dit stellen wij op den voorgrond,
maar zij kunnen het niet verdragen, dat
iemand, die zij met hun klaudisie begunsti
gen, die, om zoo te zeggen geheel van hen
afhankelijk is, hen aan de aangegane ver
plichtingen herinnert.
By ernstig nadenken zullen zij inzien, dat
het vrij wat eervoller en waaidiger zou zijn,
het niet zoo ver te laten komen en niet te
wachten totdat hun leverancier door den
nood gedwongen meestal op bescheiden
wijze om betaling vraagt.
Bovendien, de lijden, waarin de eene klasse
vau burgers onbeperkt heerschte over andere
klassen, behooren tot bet verleden.
De winkelstand is in den laatsten tijd èn
door opleiding èn door geestelijke ontwikke
ling een stand geworden, waarin heel wat
meer beschaving en energie schuilt dan vroe
ger het geval was.
Eu het zal geen ernstig denkend, beschaafd
mensch invallen, dien stand nog langer te be
schouwen als bestaaude uit een minder soort
wezens.
Dit alles geeft ons recht tot de hoop, dat
weldra het kwaad, dat uit oude sleur veel
te lang is blijven bestaan, uit de wereld zal
zijn, en dat onbetaalde rekeningeu van twee
en meer jaren tot het vede len zullen be
hooren. Algemeen heerschende contante be
taling zal vooralsoog wel tot de vrome wen-
scben behooren. Veel zal reeds gewonnen
zijn, wauneer jaarrekeningen vlot betaald
worden.
Toch wanhopen wij nog niet aan de in
voering van contante betaling; reeds hebben
vele winkeliers die ingevoerd, en het koo
pend publiek begint ook reeds meer in te
zien, dat alle partijen daarbij gebaat wor
den.
Wy vonden het door dr. Gunning ge
schreven stuk gewichtig genoeg oin er in
ons orgaan eenige woorden aan te wijden,
om iat wij er in meenden te zien een ken
tering iu de gevoelens van het groote pu
bliek.
Ook het tijdstip in de laatste maand
des jaars achten wij zeer gelukkig ge
kozen.
UitDe Winkelier.
386e STAATSLOTERIJ.
Derde Klasse.
Trekking van 23 December 1907.
(750 loten.)
Ten kantore van den collecteur A. C. B.
O. LEINWEBER te Amersfoort (Breede-
slraat 22) zijn aan de navolgende nummers
te beurt gevallen:
Prijs van f100 op No. 13064.
Prijzen van f 45
515 518 2109 2175 98141007313065
13006 150:i5 15371 15771 20249 20882 20896
en 20931.
Te zamen 16 prijzen.
UECLAÏE 8,
Van 15 regels f 1.25 elke regel meer f 0.25
Zult gij heel den winter aun
uw rheumatick lijden?
C\\Zoolang het gif der rheu-
matiek niet uit uw bloed
is verjaagd, zal een natte
dag voldoende zijn om uwe
pijnen te doen terugkomen.
De Pink Pillen hebben on
middellijke werking op het
bloed. Zij tasten er het
kwaad aan. Zij hebben alle
vormen van i'lieumatiek ge
nezen. Zij hebben zelfs rhou-
matiek genezen, die voor
chronisch doorging.
Genezing
„Ik ondergeteekende Flamand E., wonende Jon-
nartatrnat te Molenbeek, Brussel, verklaar van de
Pink Pillen to hebben gebruik gemaakt voor mjjti
rheumatiek en ik heb er mij zeor goed bjj bevou-
den".
Prijs f 1.75 de doos, f9 per 6 doozen;
verkrijgbaar bij SNAB1LIE, Steiger 27 te
Rotterdam, hoofd-depothouder voor Neder
land, en apotheken.
Ook echt verkrijgbaar bij A. van de WEG, dro
gist, Langos'raat 23 te Amersfoort eu A. db
VRIES, Kerkstraat 90 te Hilversum.
Het namaaksel der Pink pil-
len heeft nog nooit iemand
aezeu. Wffls JensoNNi sf
Afbeelding der doos: vZ-.r-.-iSJèS M'J
Baron en Baronesse Van HEEM
STRA—Van der Borch betuigen bij
dezen hunnen harte lij ken dank voor
de vele blijken van belangstelling,
ontvangen bij de geboorte hunner
dochter.
Amersfoort, 24 December 1907.
Visites worden gaarne afgewacht Vrijdag
27 en Zaterdag 28 December tusschen 3 en
5 uur.
flAMES DIRECTRICES der
W* PROTESTANTSCHE AR-
MENLOTERIJ betuigen haren harte-
lyken dank voor den steun, dien zij
dit jaar weder ondervonden.
De loterij heeft opgebracht 887 aan
loten en ƒ01.40 aan gitten.
Amersfoort, 23 December 1907.
TWEE HUIZEN, huuropbrengst 280 gul
den per jaar,
TE KOOP
voor f3100.
Adres te bevragen aan het Bureau der
(oude) Amersf. Courant, Kortegracht 9.
van
M, Ravenswaay Zonen
Goiunchem.
Verkrijgbaar by
Lan&estraat 18,
AMERSFOORT.
SCHOUWBURG - UTRECHT.
Buitengewone vooretelling.
Donderdag 26 I) o c e 111 b o r
(Tweede Kerotdag).
DE ItANTZAU's,
Tooueelupel in 4 bedrijven door ERCKMANN—
CHATRIAN, U't hetFrauoch vertaald door Juli. IIAU8.
Orkest ouder leidiDg van beer H. KUIJPERS.
Aanvng HALF acht.
REPARATIEN
Brillen en I'ince-noz,
Inruilen van oude Barometei-H
W. F. A. GROENHUIZEN.
Langestraat 42, Amersfoort.