Zaterdag 13 Februari 1909. No. 7622. 58e Jaargang. firma a h. van cleeff te AMERSFOORT. Verschijnt Dinsdag Donderdag- en Zaterdagmiddag. Abonnement per 3 maanden fi. franco per post f 1.15. Advertentlën 16 regels 60 cent; elke regel meer 10cent. Bij regel- abonnement reductie, waarvan tarief op aanvraag kosteloos. Legale, oflicieële- en onteigenings- advertentiën per regel 15 cent. Reclames 15 regels f 1.25 elke regel meer ƒ0.25. Groote letters naar plaatsruimte. Bewijsnummers naar buiten worden in rekening gebracht en kosten evenals afzonderlijke nummers 10 cent. Bij advertentiën vaq buiten de stad worden de incasseerkosten in rekening gebracht. KORTEGRAGHT9 Postbus 9. Telephon 19. KENNISGEVING. De BURGEMEESTER der Gemeente AMERS FOORT brengt, ter voldoening aan de aanschrijving van den Commissaris der Koningin in de pro vincie Utrecht d.d. 9 Februari 1909, 4e afdee- ling, No. 519/378, ter kennis van belanghebben den dat in de Gemeente Vinkeveen een geval van MILTVUUR is voorgekomen. Amersfoort, 13 Februari 1909. De Burgemeester voornoemd. WUIJTIERS. De toekomst van ons volk. De groote zaal van „De Vereeniging" was Donderdag avond bijna geheel bezet toen mr. Tijmen de Vries, uit 's Gravenhage, boven ge noemd onderwerp inleidde voor de openbare vergadering der anti-revolutionaire propaganda- club „Groen van Prinsterer". Haar Voorzitter, de heer H. P. Goossens, I opende met gebed en deed na zijn welkomst- j woord uitkomen hoe hoogst belangrijk dit onder- werp is als we zien de verwording der inenschen, i veroorzaakt èn door de vrijzinnigheid èn door zoogenaamde onverschilligheid op kerkelijk en politiek gebied. Mr. De Vries, het woord erlangend, zei- de, dat de „Standaard" er terecht op heett ge- I wezen, dat thans weer de tijd is gekomen voor de propaganda der anti-revolutionnoire beginse- j len, de tijd voor verkenning bij eigen mannen en bij den vijand, de tijd voor onderzoek der beginselen van de partijen, welke beslis'an over de stem van den kiezer, de richting der partijen, de toekomst van ons volk. Die toekomst hangt af van de vraag: welke beginselen worden beleden, welke denkbeelden moeten de overhand hebben. Heel de wereld geschiedenis bewijst dit. De strijd dor beginselen is niet te mijden en zelfs geboden voor ieder die zijn land lief heeft. Men roept om vrede, houdt vredei-conferen- tiën, sticht een vredes-paleis en ook in den boezem van ons volk spreekt men van vrede en meent men, dat die zal terugkeeren als de zondebok der antithese zal zijn uitgejaagd. Dit geroep om vrede is meer vernomen, tel kens als er gevanr dreigt en dat dit het geval is, blijkt uit de annexatie van Bosnië en Her- zegowina evenals vroeger van Polen en Hannover en den Kerkelijken Staat. Ons klein landje met zijn rijke koloniën hebbe do oogen open. Een roepen om vrede is niet voldoende als met voor zit bet volkenrecht Daarom te meer is te betreuren de strijd in den boezem van hot volk, de stryd der partijen, die de innerlijke kracht verzwakken. Men deuke toch aan het aloudeEendracht maakt macht, tweedracht breekt kracht. De beBte waarborg voor ons volksbestaan is bet belijden van goede beginselen. Die te pro- pageeren, ze te belijden voor vriend en vyand, is plicht voor ieder die land en yolk liefheeft. Hier zij ieder medestrijder; hier is algemeene dienstplicht gebiedend noodzakelijk. Onze tegenwoordige partijgroepeering is, als sedert eeuwen, rechts tegen links. Men denke aan de Hoekschen en de Kabeljauwen, de Re monstranten en de Contra-Remonstranten' de Prinsgezinden en de Patriotten. Thans wordt het eene kamp gevormd door de liberalen met radicalen en de mannen van de S. D. A. P. en het andere door de anti-revolutionnairen met de Roomsch Katholieken. Alle pogingen om deze partygroepeeringen te veranderen, zijn mislukt. Om te blijven tot de laatste jaren in 1894 hebben de a.r. contact gezocht met de demooraten, echter met geen ander gevolg dan de afscheiding der Chr. his- torischen en in 1905 de afscheiding der Chris ten-democraten. In den laatsten tijd beluistert men den wensch, de conservatievon van alle kleuren te vereenigen tegenover de democraten van alle richtingendoch ook dit zal uitloopen op mislukking. En op grond van door de Ge schiedenis geboekstaafde ervaring mogen we ge rust aannemen, dat een breken dor Chr. coalitie eveneens zal geven een negatief resultaat. Gaan we nu na de beginselen van het libe ralisme. De liberale woordvoerders kunnen ons daarover niet inlichten, daar zy elkaar steeds tegenspreken en dus moeten we wel te borde komen bij Groen van Prinsterer. Het liberalisme als systeom van denkbeelden, de liberale theorie, is die der Fransohe intellec- tuels, die de Groote revolutie voorbereidden. Haar uitgangspunt is de souvereiniteit der Rede, waaronder is te verstaanonkunde der Heilige schrift, doch veel aandacht aan de gebroken der kerk en haar dienarengeen licht door goddelijke openbaring, doch zelf uitmaken wat goed is en wat kwaad. Wie dit systeem aanvaardt, is gedwongen zichzelven te verheffen, eigen verstand te hou den voor onfeilbcaar. De hoofdgedahte is, dat de mensohelijke rede alles zal vaststellen, on wol niet alles ver werpt wat in den Bijbel staat, doch deze be schouwt als een boek met Gode waardige woorden en vol mythische voorstellingen. Zy brengt dus rechtstreeks tot deïsme en leidt er toe, den Bijbel weg te doen, en den strijd aan te binden tegen de daarin vervatte zoogenaamde mythen, er> op te treden tegon de di'isterlin- gen die het Christelijk geloof belijden, Zoo voert die hoofdgedachte tot atheïsme, pantheïsme en materialismetot een atheïsme niet van ver draagzaamheid doch naam-Christendom, die zelfs den Bijbel weert van de openbare schooi. Hoofd, hart en hand werken gewoonlijk samen om kracht bij te zetten aan de overtuiging. Wie den godsdienst niet bemint, haat haar; wie op het standpunt der Rede staat, wordt gedreven in anti-Christelijken zin. Het libera lisme heett das noodzakelijk een anti-Christelijk karakter. De souvereine Rede vraagt niet naar de grond slagen van recht en Staat. Waarom is een kind gehoorzaam aan zijn ouders, een vrouw onderworpen aan haar man, een burger aan den Staat? Wij antwoorden: om Gods wil. Do souvereine Rede echter kent geen God, geen ordinantiën Gods en bauwt dus Ronsseau na, die teide: allo menschon zijn vrij en gelijk. De souvereine Rede, welke deed zeggen „geen God, geen meester" en die de souvereiniteit Gods verwerpt, verliest alle grond van gezag. Zij leidt tot individualisme, tot een huisgezin en een 8taat zonder God of gebod en tot een vrijheid als die van de visch, die ook op het land wil verkeeren, of van de locomotief die de rails wil verlaten om zich in het zand daar naast vast te woelen. Zij ontketende alle hartstochten door de in dividuen vry en gelijk en te allen tyde souverein te maken, slechts vereend door het contrat social. Uit deze leer nu van Uousaeau en zijn mede standers is rechtstreeks afgeleid het liberalisme en alleen wie deze hoofdgedachte in het oog houdt, kan verstaan de geschiedenis der 19e eeuw. De toepassing er van vinden we in eigen land. Het Oranjehuis, in 1813 hier gevestigd, bleek steeds slecht te rijmen mot het liberalisme. Groen moest het verdedigen, eerst tegen Thor- becke, later tegen prof. Vreede. Nu eens spreekt de Grondwet van „Kroon", dan weer van „or nament" of „vliegwiel". De vrijheid van godsdienst werd door de libe ralen al even weinig gerespecteerd- Men deuke aan de dwangmaatregelen tegen de R. K. in België in 1825 en togen onze geloofsgenooter. de Afgescheidenen, in 1834. Al even slecht ging het met de vryheid van onderwijs. Een tachtigjarigen oorlog moest ons Christenvolk vosren en nög is het niet volko men gelijkgesteld. Hoe kon het liberalisme zulks ook gedoogen Plet zelfde vinden we waar het betreft het beklceden van Staatsambten. Hoe kon het libe ralisme mannen als Bilderdyk, Da Costa, Groen van Prinsterer gebruiken Slechts bij hooge uitzondering werden en worden niet- liberalen benoemd. En de sociale kwestie? Waar plicht was de bescherming der zwakken, heeft het liberalisme steeds toegepast de laat-maar-waaien-theorie. Waar het stoffelijke belangen gold, werden de zwakkeren steeds overgelaten aan de sterkeren. De hoog geroemde vryheid van het individu leidde er van zelf toe, dat het groot-kapitaal Bteeds rneei overheerscht hot steeds wassend aantal zwakken. Door dit alles geraakte het liberalisme in discrediet by de geloovigen en hoe meer het anti-Christelijke van het libera lisme zich openbaarde in daden, des te sterker werd het verzet van R. K., A. R. en Chr. H. en des te nauwer hun verbond om paal on perk te Btellen aan de uitspattingen der libe ralen. Op sociaal gebied verhief zich naast do Chr. sociale actie do socionl-democratic, welke, éen van wortel met het liberalisme, 6ok huldigt het beginsel der llede en niets wil welen van de ordinantiën Gods. Spr. zette nu zeer in don brecdo uiteen hol stelsel van Marx, óok opgebouwd in ongeloof en Godsverzaking (godsdienst is privaatzaak) en waarin men niets wil weten van trapBeewyze en geleidelijke verbetering, doch alles zich con centreert op den grooten dag van de radicale ommekeer. Wat de Christenen hebben verduurd aan tegenstand, spot en haat van den kant der liberalen, hebben zij ook to wachten van da socialisten. Wut in Frankrijk wordt onderno men tegen do kerk is niet andors dan do vol voering der profetie van Groen. Liberalisme en socialisme bicden ulzoo geen waarborg voor do rechtsgelijkheid vuil alle Staatspartijen. Dit biedt wel de Christelyko keik, gelijk zij dit deed sedert de eerste prediking des Chris tendoms. Eerst in de l(ie eeuw is de leiding overgegaan in de handen dor Calvinisten. Toen was er wrijving met de R. K. dat valt niet te ont kennen, mag niet verbloemd, doch evenmin overdreven worden. Er moet niet opgerakelt wat drie eeuwen geleden plnata had, doch ieders goedo trouw moet erkend en evenzeer dient erkend de noodzaak om gezamenlijk op te trek ken tegen het ongeloof. De Chr. leiding was in de Middeleeuwen in in handen der K. K. kerk, die ook toen haar gebreken en dwalingon had, doch bewondering wekt voor de wyze waarop zij de woeste Ger- raaanBche stammen heeft gekerstend. Door ongeloovige.1 wordt vaak daarop ge schimpt; doch ten onrechte, want leder kloos ter was een vesting der Chr. besohaving, een waar toonbeeld van Chr. levenswandel, een model van onderwijs op elk ook sociaal gebied. De Chr. sociale actie dor Middeleeuwen ie nog steeds con dor schoonste monumenten van de Stual huishoudkunde. Vergelijk daarmee de leer van Rousseau en van Marx en stel hier tegenover hel Calvinisme dat Zwitserland, Nederland tijdens do Republiek, Engeland en Noord-Ameriku bekend deed zyn om hun volle godsdienstvrijheid. En het Calvinisme gaf niet alleen de grootst mogelijke politieke vryheid, maar wees ook den weg tot verbetering der sociale nooden, juist omdat het consequint Calvinisme uitgaat van de absolute souvereiniteit van God-drioëenig. Het Calvinisme geeft rechtsgelijkheid voor alle burgers door Calvyn's diepen blik in het hart der raenschen, wilke hem deed schrijven, dat niemand door onkunde kan komen tot dwaling. Het trekt zich do sociale noodan aan uit art. 36 der Geloofsbelijdenii, zijnde de overheid ingesteld om der zonde wil en om do vromo en den zwakke te boschermen tegen ongebon denheid zijner belagers. Het bemoeit zich met de Zondags-quaestie omdat deze beheerscht een zevende deel van ons leven, van de wereldgeschiedenis, en dus is van zeer hoog belang. Men denke aan Frankrylc waar zoo goed als geen rustdag is en aan Enge land waar, zelfs in een wereldstad als Londen, Z mdogsvrede lioersoht. By wien, besloot spr., acht go hot roer van den Slaat het veiligst, bij de liberalen en soci alisten, dan wel bij de Chr. partijen Uw keuze kan niet twijfelachtig zijn. De Chr. groepen beiden verreweg don mceelen waarborg en dezen toch hebben wij het moest noodig, zal ons volk zyn bestaan knnnen behouden en zich kunnen ontwikkelen. Ons land is zoo kleineenmaal was 't groot en het kan weor groot worden als liet iiinnr niet wordt verdeeld door innerlijken strijd. Nog staat het zeer gunstig beke.id in het buitenland men denke aan de univcrsiteits-loziiiRon van Kuyper en Bavink en De Vrios, nan het inroe pen van de voorlichting van Krans, enz. Wie dit olies overweegt on meehelpt, de een dracht tc verzekeren, «ui beleven den tijd waar van do dichter zong Holland groeit weer, Hol land's eer iB weer hersteld. Te 9.50 werd nu 10 minuten gepauzeerd, waarna gelegenheid werd gegeven tot debat. De heer J. Hofland (Nicasiusstrnat) moest een woord van protest uitspreken tegen inleiders voorstelling alsof de sociaal democraten spotten met God en godsdienst. Inleidor zelf weet wel beter on spr. die 22 jaar lid ia van de opvolgende soc. partijen, kan getuigen, dat inl. voorstelling heslist onwaar is. Inl. heeft gezegd, dut er zokere vrees bostnat om weer aan hot hoofd van den Staat te zien den man, die hot eerst heeft uitgesproken het woord antithese. Die man ia dr. Kuyper. Inl. heeft nagelaten to ontwikkelen do antithese Christenen en poganisten. De eigenlijke antithese echte' schuilt in do stoffelijke verhoudingen waaronder do menschon loven. Deze antithese bestaat; doch die von dr Kuyper bestaat niet. Inl. heeft Calvjjri genoemd nis het toonbeeld van een waarborgCalvijn, dio Hua liet ver branden. Inl. heeft een totaal verkeerd ontstaan ge schetst van het liberalisme. Dit is niet anders dan een noodwondig historisch vorschijnsel on niet plotseling neergedaald door do Revolutie. Spr. heeft opgehoord van do mededeeling, dat de kerkvervolging is geschied krachtons het liberalisme. Hot is mogelijk, dat een liberaal patroon oen a. r. werkman ontslaat als deze niet kiest een liberaal; maar daar staat tegen over, dat een Chr. dinooffte oen arme wodnwa het geld ontneemt als zij hanr kinderen niet zendt naar oen school met den Bijbel. Hot liberalisme heeft hot verband tusschoa do menschen losgemaakt, solde inl. maar een liberaal Ministerie wildo do zwakke vrouwen en kinderen in do bokkingroorkeijen beschermen, doch een Chr. Ministerie kwam met het Speet- wetje en legde hun weer nachtarbeid op. Inl. heeft gezegd, dal liberalen plus socialis ten in Frankrijk kerkroof pleegden. Dat is een grove onwaarheid. De Fransohe Regeering heeft alléén gezegd go kunt uw goederen bohouden mits go u tegenover de wet gedraagt als alle andere vereonigingen. Inl. heeft gezegd, dat hot Calvinisme den bosten waarborg biedt voor do burgerlijke vrij heid. Maar hoe staat het dan met uw kiesrecht dit grootste recht, o. a. gevraagd door „Patri- monnim", dit machtig wapen voor hot volk om ziehzelven te kunnen beschermen, waarop zoo zeer van toepnssing is het ze kunnen niet wachten, geen dag en geen nacht. De Voorzitter moet spr., die langer dan ccn half uur sprak, het woerd ontnomen. Do heor E g g i n k verklaarde zich to leur go- ateld en had meer verwacht. Spr. hoeft niets gehoord van do toekomst, maar wel veel uit het verleden. Spr. hoopte, dat het sshibboleth voor de aan staande vorklezingen zou zijnoudordomspen- i ioen. i Om 10.40 kreeg mr. de Vries heeft woord I voor zyn repliek. Spr. beantwoordde het eerst den heer Eggink, I die meer had willen hoornn over de toekomst, I in den zin vanmaterie-de vorbetering. Spr. I had niet do bedoeling, te trodon In conseqm-n I lies, doch wilde grondig voorbereiden do koni-nd* I verkiezing en hooft gedaan als do boer, die zal {aan zaaien en daartoo te voren zyn land ver ent en bewerkt en niet g&at philoaopheeren over den komenden oogst. Den hoer Hofland maakte spr. zijn compliment over dien» meed om in debat te komen on de correcte wijze waarop hjj dit deed. Dit moot door ieder op prijs gestold en zy een voorbeeld voormannen van andere overtuiging dan de heer Holland (applaus). Doch do hoer Hofland hooft slooht geluister- terd, zeker ten gevolge van zijn dweepzieke voor- oordeelen. Zyn protest muntte meer uit door sterke stem dan door krachtige argumenten. Zoowel de socialist als het sociRlilisch beginsel spot mot God en godsdienst, kerk on kerkelijke per sonen. Do soc. geïllustreerde blaadje» bewijzen dat. Toon me er êon waarin daarmee niet wordt gespot. De zolt'do nntipnthie deed den heor Hofland zoo vorkoord verstaan inl. lang betoog over de antithese, welke heeft bestaan sedert net Pura- dus, doch pas is verheven by de Franscho revo lutie door do theorieën van Rousseau en Vol taire. Zy is niet gemaakt door dr. Kuyper, want lang vóór dien» geboorte bestond zij reeds. Dr. Kuyper heeft verdedigd de tho»cs der kerk on daarom zou men hom graag slyten. De heer Hofland heeft gezegd, dat er een an dere antithese is on wel do maatschappelijke. De goes lelijke antithese domineert echter en dit blijkt bij elke verkiezing. De neer Hofland heeft hot overoude stok paardje weor eens van stal gehaald, dntCalvyn deed verbranden Servet. Culvjjn heeft inderdaad toestemming gegeven tot die verbrandingdoch men vergeto met, dat b(j leefde in con massa dwalingon dus tijd», dat servot roods in efligio was verbrand in Zuid-Frankryk, en dut Servet was unitariër en ontkende de drieëenheid Gods. De heer Hofland brak een laas voor do libe- ralen, een bowljs te meer voor inl. zeggen, dat liberalen en socialisten wortelen op éen stool, en beweerde dat het liberalisme komen moest, o.a. uit het keurslijf der gildon. Maar als nu een socialist al klaagt ovor dut keurslijf, wat zal hij dan ontzaglijk ontnuchterd wezen als do socialistische toekomststaat komt, waar

Historische kranten - Archief Eemland

Amersfoortsche Courant | 1909 | | pagina 1