jongste bediende. Quaker Oats Advertentiën. plaatsings- en informatiebureau LIJNZAADKOEKEN land» van university extension, antwoordde Minister Borgesius, dat hij daarvoor wel iets voelde ten behoeve van monteurs, electnciens, enz.doch mgr. Everta teide in de zitting van 1- Mei 1898, dat hy deze poging o n het Hooger onderwija te brengen onder alle klassen der bevolking geheel nutteloos achtte, in som mige opziehteu zelfs gevaarlijk. Welk een liefde. Zulk onderwijs is echter niet gevaarlijk voor het volk, duch voor mannen als kuyper, Lobman en Everle, die het willen onthouden zijn recht op ontwikkeling (applaus). En treedt nu onze bijzondere scholen eens binnen en ga dun eens na of het onderwijs daar goed kin zyn. Ik erken ten volle, dat de bijzondere onderwijzers even goed hun plicht doen als mijn openbare collega's, doch in oen ding staan zij achter bij deze laatsten,' waar het bijzonder onderwijs geheel is overgeleverd aan de macht hunner schoolbesturen, die zoo den ken over volksonderwijs, moeten zij, door dezen nadeeligen invlosd en ondanks henzelven, slecht onderwijs geven. Als de opeubare school in ons land eens weg zou n-ken en de bijzondere de overmacht ver krijgen dan zoudt ge eens zien hoe slecht het bijzonder onderwijs werd. Nu zorgt de concur rentie er nog voor, dat het niet al te slecht is. Zie naar België. Daar behaalden de schoien- volgens bladz. 34 van de van R. K. zijde ver, spreide brochure „Maak front voor de bijzon dere school" graud prix voor dit en grand prix voor dat. alsof 't Van Houten's cacao was maar 't i3 nog niet eens Van den Berg's of Jurgens' margarine. Want in het R. K. West- Vlaanderen waren er 202 analphabeten op 2000 lotelingen, in het 11. K. Oosi-Vlaanderen 302 op elke 2000. in Luik echter, dat niet zoo afhan kelijk is van de R. K. kerk, slechts 99 op de 200O- Dat is de prix d'honueur van het bijzon der ouderwijs. Dit staat dus vast, dat we ons wel honderd maal mogen bedenken eer we onze kinderen toevertrouwen uan een bijzondere school met kerkelijk be9tuur. Daarbij komt nog dit; by het openbaar onder wijs wordt niet alleen hel verstand ontwikkeld, maar worden de kinderen ook opgeleid tot wer kelijk Christelijke deugden, want de openbare school is niet een auii-Cbristelijke school. Het grooie beginsel van het Christendom, dat domineert in alle Christelijke godsdiensten, is hetbemin uw naasten als uzelven. En ik durf beweren, dat geen school de toepassing van dit hoofdbeginsel meer tegenwerkt dan de zich noemende Chr. school. Wij openbare onderwijzers trachten het kind dit beginsel zoo makkelijk mogelijk te maken, liefde te doen gevoelen voor andere kinderen van welke het slechts verkeerds en slechts hoor de. Hoe kan een R. K. onderwijzer zijn leerlin- 5en liefde doen gevoelen voor een ketter en ergelijke? Het eenige middel om een kind liefde te doen gevoelen voor zijn naasten is het hen te leeren kennenoabekenu maakt oubemiuu De open bare onderwijzer kent geeu Hervormd, of Roomsch of Joodsch kindallen zijn hem even lief en langzamerhand ziet hij dan ook alle arg waan verdwijnen on verbroedering ontstaan. Dat is het ware, goede, schoone, echt-Chrisielijke der opeubare school (.applaus). En zie daarnaast de zich noemende Chr. school, met teksttm aan wand en op bord, echter doode taal voor bet kind, dat zijn naasten niet kent, er van gescheiden wordt gehouden kind van kind. Dal is het meest anti-Chr. doen, dat ik keo (applaus). Daarom kunt ge, met het oog op zijn zedelijke opvoeding, uw kind met vol vertrouwen toever trouwen aan de optnbure school, (applaus). Om het late uur werd niet gepauzeerd, doch aanstonds gelegenheid gegeven voor debat. De heer H e u n k a vroeg Hoe zal over tien jaar de toestand zijn op de nu nog neutrale Ambachtsscholen De inleider antwoorddeOok de Am bachtsscholen zullen worden doortrokken van het Chr. zuurdeesem. De kerk trek zich niets aan, van wat ook, doch slaat haar slag en legt haar hand mettertijd even goed op de Ambachts scholen als zij nu doet op de Lagere school. De heer Van Lent (Zeist) wilde gemoede lijk van gedachten wisselen, zonder hartstoch telijk gebeweeg en zijn ander standpunt toelichten, dat gebaseerd ia op zijn godsdien stige overtuiging. In dit land, waar de Grondwet mogelijk maakt gewetensvrijheid en godsdienstige over tuiging, wil ik tnjjn ideen niet opdringen, doch weusch ik ook mijn overtuiging geëerbiedigd te zien. leder het zijne. Eén deel nu der bevolking van on9 land eischt door zijn levensbeschouwing de neulrule school; een ander deel hel godsdienstig ge kleurde vordert op de bijzondere Bchool. Waarom zou nu de eene partij wel, de andere niet mogen hebben wat zij vraagt. En dan een school; voor beide Boorten zoo volmaakt moge lijk ingericht. Door zijn geleidelijk betoog heeft inl. mij het debat zeer gemakkelijk gemaakt. Inl. heeft gezegd, dat de schoolstrijd niet uit is. Dat is zoo. Zoolang de eiscüen der groepen verschillend blijven, zal die strijd ook voortdu ren eu pus uit zijn als beide gelijkelijk kunnen putten uit 's Rijks kas. Die strijd zal niet uit zijn zoolang éeu punij de andere niet gelijke rechten wil toebedeeld z:en. Inl. heeft gesproken over de Leerplichtwet. Een feit is het, dat de R. K. er tegen waren dat iede R. K. in de Kamer. De R. K. bui len de Kamer zijn er niet tegen. De werking der wet is al zeer miniem en dit betreurende R. K. onderwijzers zeer (Bravo'a.) Inl. zei dat lang geleden de scholen onvol doende waren en schreef dit op de rekening der Calvinisten. Spr. zal zich niet opwerpen als hun verdediger, maar wil wel opmerken dat Filips II toch wel in heel stevige goddienstige schoe nen stond. Niet het Calvinistisch beginsel was oorzaak der Blechte scholen, doch de algemeene inzinking Republiek. den tyd van de oude juffrouw fnl. heeft gezegd, dat in den eersten tijd de R. K. tevreden waren met de openbare school. Dat ia zoo, want zij was voor R. K. te zcerCat- vinitiach. Maar 1*18 kwam met al zijn bewe gingen en de nieuwe Wet op het Lager onder wijs decreteerde..de inrigting van het onder wijs zal. met eerbiediging van ieders godsdien stige begrippen, worden geregeld door de W et dat is- ook liet schooltoezicht, alles dus. De wet van 1357 bewandelde echter een nieuw paadje. Pas in 1853 waren de bisschoppen terug gekomen en de parochiën pas weer gevormd en dus was er in 1857 geen goede actie van K. K. zijde mogelijk. In 136S echter kwam het mandement der bisschoppen waarbij zij aan- riedd :i ei v:i scholen te stichten omdat in de Lager onderwijswet was neergelegd het neutra liteits- beginsel, dat een R. K. niet kan aan vaarden omdat hij wat meer moet eischen dan alleen „geen kwaad doen". De R. K. wil, dat het kind zoo wordt opge voed, dal alles steunt op den godsdienst, den grondslag des geloofs, als stevigen hoeksteen voor iie deugd. Inl. heeft gezegd, dat dr. Kuyper de twee partijen wist te vereenigen. Och, er is een spreekwoord, dat zegt, (lat twee vechtende koeien zich vereenigen als de wolf komt (ap plaus). En die vereeniging was ook zeer rationeel. De Calvinist heelt een geloof van, zeggen we, éen Kilometerde R. K. gelooft wat meer bijgeloof, zegt u de anderen geloo- ven niets. Maar uit dat samen gelooven, kwam zekere drang tot samen werken, wat o.a. blijkt bij de stembus. Inl. betreurde harde woorden als.jeneverileach' enz. Ik keur die af evenals de scheldwoorden der'andere partij. Dergelijke zaken zijn meestal geuit in hartstocht; laat ons er niet verder op ingaan en ze verklaren uit de onbevredigde belofte van het Grondwetsartikel. Inl. heeft eenige malen herhaald „Ia dat liefde?" Als we dit eens vroegen aan de libe- berale partij, die vooruit wist, dat Calvinisten cu R. K. uit hoofde van bun levensbeschouwing geen genoegen konden nemen met de neutrale school. Waar is hun liefde, niet voor hun partij naar voor heel het volk Inl. heeft gesproken over de kerk en de .akveieenigingeu, doch vergeten den tijd waar in de gilden samengingen met de kerk. Waarom heeft de kerk zich verklaard tegen de neutrale vakvereenigingen Omdat de kerk, kerk wilde blijven en zich als zoodanig moest kanten tegen de revolutie en hel socialistisch beginseldoch niet uit angst. Zien we naar hetzm dikwijls uitgekreten don kere Zuiden en naar hetgeen daar door de kerk wordt gedaan voor den middenstand, veel meer en veel beter dan in eeuig auder deel des lands In dat Zuiden zijn reeas 43 raidden- s'.ands-veenigingen tot stand gebracht door dr. Nouwens. die nog zeer onlangs te Zeist aandrong op samenwerking met de neutrale vereeniging ten gevolge waarvun we te Zeist spoedig zullen hebben een handelscursus, een credictbank, enz. (Applaus.) Inl. heeft beweerd, dat de geestelijkheid is te gen volksontwikkeling. Maar hij lette dan op het werk der missionarissen in landen, waar toch geen concurrentie is met de openoare school. Inl. zeide, dat dr. Kuyper de Hoogeschool het belangrijkst achte. Maar „Ons Program" bedoelt toch heel iets anders dan inl. meedeelde en in derdaad worden de hooge ideëen niet aan het volk gebracht door de kinderen, maar van de katheders der universiteitenin die richting sprak en schreef dr. Kuyper die volstrekt niet is tegen de ontwikkeling, die ieder op de levens- markt behoeft om bestand te zijn in den strug gle for life. Inl. heeft gesproken van de Fransche revolutienok zij is gemaakt niet door het volk, maar door de intellectueelen. En inl. conclusie dat dr. Kuyper zou zijn tegen volksontwikke ling is verkeerd. Inl. heeft een uiting van den heer DeSavor- nin Lohman meegedeeld. Indien deze dat wer kelijk zóo heeft gezegd, dan is spr. het roerend eens met inl. afkeurende woorden. Iul. zeide dat het Kabinet Mackay het aantal leerlingen per klasse verhoogde van 45 tot 55. Waarom deed het dit; niet omdat het tegen, maar omdat het was vóór volksonderwijs. Door zijn beginsel was Minister Mackay verplicht, ook te zorgen voor de mannetjes van zijn partij, die zoo stiefmoederlijk werden bedeeld door den Staat omdat de liberale partij den duim op 't zundgat hield. Om nu te kannen uitkomen met het kleine subsidie moesten, om inden aanvang genoeg leerkrachten te hebben voor de bijzon dere scholen, de klassen grooler gemaaktmaar de klassen behoefden niet zoo groot te wezen en er zijn zelfs Gemeenten waar een onder wijzer slechts 30 leerlingen par klasse heeft. Wij, R. K., hebben ook liefst een onderwijzer op elke 40 kinderen omdat ook zij heel goed weten, dtt met zulke groote klasse niet zoo veel is uit te voeren. Inl. zeide, dat mgr. Everts zich heeft ver klaard zelfs tegen een onderzoek van de moge lijkheid van university extension. Er zou over het al dan niet goede hiervan te praten zijn, doch dit zou thans worden een te zeer acade misch debut. Inmiddels heeft Minister Borge- Bius het ii gevoerd en daaruit blijkt dan to h dut de tegenstand der veel gesmade kerkehjken niet zoo heel erg is geweeBt. Inl. heeft gesproken over den schadelijken invloed der schoolbesturen. Zeker, ook in onze partij zijn fouten gemaakt, maar alle mensciien zijn feilbaar. Doch vergelijk eens de salarissen door menigen Gemeenteraad en die door den bisschop van Haarlem voor de onderwijzers vastgesteld. Daaruit kan alleen blijken, dat er nog wel schoolbesturen zijn, die belang stellen in en gevoelen voor hun onderwijzers. Inl. heeft gewezen op de tentoonstellings- prijzen. Spr. is 't roerend met hein eens, dat zulke prijzen geen maatstaf zijn; maar liet aantal analphabeten wordt van jaar tot jaar minder on dat er nog analphabctei zijn in België is niet de schuld van de R. K. alléén zelfs in de provincie Luik zijn er nog 99 op elke 2000 lotelingen; inl. heeft het zelf gezegd. Inl. had het ten slotte over de Chr. naasten liefde. Dit is een épineus punt in een vergade ring als deze. Ook onder R. K. volgen velen net Ch r. beginsel der naastenliefde niet na, maar ik moet er toch tegen opkomen, dat niet eerlijk ieder zijn best doet om anderer ideëen te doen eerbiedigen. Mijn jongens knikkeren met andere jongens en vragen niet naar hun gods dienst mijn vrouw koopt waar ze even goede waar kan krijgen voor tuinder geld; ik heb goede vrienden naar wier geloofsovertuiging ik nooit vroeg. In de practijk is er dan ook niet die haat tusschen Calvinisten en U. K. als iul. wel aangaf. Wij bijzondere onderwijzers gaan er trotsch op, het beginsel prediken, onze naasten lief te hebben als ons zeiven. U is natuurlijk niet overtuigd dat gebeurt nooit maar dit wilde ik toch vastleggen ga niet door op uw vooroordeel, doch onderzoek en ge zult zien, dat bet bijzonder onderwijs zoo goed mogelijk wordt gegeven en dut het slechts hierin verschilt van het openbare, dat we het geven naar onze overtuiging (langdurig applaus). Inleider, iep iceerend, zeide, d .t hij in het kwartier dat hem res te s echts enkele zaken kon beantwoorden. De heer vau Lent hield een rede over In t recht der minderheidik ontken dat recut niet, doch wil alleen zeggen: ziet luo b(j het doen uwer keuze. Ik geloi-f g.arne, dat de heer Van Leut parsoonlyk het recht tot dwingen om in te gaan ni< t opeischl maar de K. K. partij doet dit wel. De beer Van Lent iul'ormeere maar eens by de Vuicentianen. Debater zelf heeft erkend, dat de Wtt v^n 1885 gelijke gelegenheid gaf aati allen om gord Lager ondenvys te geniet n. Wat wil bn meer? Alle kiu- deren kouileu dat ouderwijs volgen zooals zy dat thans nog doen in plaatsen waar geen sekte-scholen zyn en waar de ouders nooit eenig bezwaar maken tegen de opeubare schooldie bezwareu komen van gau.ch anderen kant. Deb. Qteft gezegd dat Calv. en R. K. op een Kileinetcr na net zelfde g< loof hebben. Dat gelooft bij zelf niet; zyn cuhecbismus heeft h m geleerd Calvinisten ziju keiters eu scheurmakers (rumoer). Ik ben zelf opgevoed op eeu It. K. School en keu den K. IC Catnecnismus net zoo goed nis de heer Vau Leut (applaus eu afkeuriug). In ieder geval heelt dr. Kuyper geschreven, dut er een Hemelsbreed verschil is tusschen Calv. eu R. K.; men leze ziju „Maranutha". Deb. zegt het te bc treur- n, dat men de openbare school heeft belasterd. Wat helpt zuo'n betuiging 't Is alsof lemaud 't afkeur!, dat hij een ander den hals heelt afgesneden. Het uad niet moeten gebeu ren iloch liet is gebeurd en wel van den zooge naamde.] stoel der wysrei.l in de kerk zeil, waar tucu iu geeu geval in hartstocht mag gesproken. Deb. epoite met de lieleie der Übemie party voor de opeubare school; doen deze was er Diet voor de liberalen, maar voor neutraal onderwijs. Deb, sprak over de gilden en de ruiddeustands- vereenigiugen. Juist in de gilden was de kerk de baas t ii had zij macht en toen later de arbeiders zich gurgeu vereeuigeu buiten de kerk om, ging de kerk amlere arbciders-vereenigingen opricuten en verdoelde daardoor de krachten. Ook indemiddeu- stiuds-vereeuigingen speelt zij de baas; zie maar naar de stembus. Deb. prees de missionarissen iu Cniua. Zeudt ze naar Drente, al is daar ook uiet zooveel winst te baleu als in China. Deb. zeide, dat ik „Ons Program" verkeerd uit legde. Hy leze dan tocu eens wat dr. Kuyper schreef op bladz. 214. Deb. bracut lof aan Minister-Mackay maar had deze Cur. Minister dan niet eeu Cur. meerderheid iu db Kamer Had hij d »n booger subsidie gegeven voor de bijzondere ecuolen en een puar oorlogssche pen ouvoi.ooid gelaten. Neen, bei was er hem om te doen, het oj,e..baar on terwys te uekken. Deb. bet.vyfelde het of mgr. Ev. rta het wel zóo gezegd heelt. Ia verzeker uern uogmials, dat hij uet zóo zeide. Deb. heelt niets begrepen van hetgeen ik zei over de aiialpiiabuteu iu België. Nog eens: vergelijk de cijfers k02 eu 302 in uet Rooinsche- en 99 in het niei-Rooiuscbe deel. Deb. heeft beweerd, dat ook de bijzondere ouder wijzers hun best doeu om den groudregel van het Cruistendom (neb uw naasteu liet als tuelyeu) in te prenten. Dat zei ik immers óok, maar ik voegde erbij, dat zy groote teksten uaugen iu huu scuolen, doode letters, ducu geen dadeu verrici ten om (te kinderen by e.ka»r ti breugen. Zij worden in tegeudeel van elkaar gebracht duur de kerk, die beu scheidi, en st.-eds is de suljjtzwam (rumoer). Deb. noemde zien Cur. omdat ook by toepast het „bemin uw uuasie als uzelven", den regel dien ge iu alle godsdiensten vindt, lang vóór het Christendom bestoud, óok iu de laudeu waar nu de missioua- rissen werken. Deb. viudt de verwijdering tusschen Calv. en R. K. uiet zoo groot, omdat zij samen naar de slembus gaan: maar -zy gaan daar alleeu samen neen omdat uaar buit te behalen is Aud-re zakeu kan iul. thans niet bespreken. De heer Van der Klein dankte inleider eu debater voor de wijze waarop zy huu meeuiugen haddeu gewisseld eu hoopie, dat Uet gehoorde zou stemmen tot u dinkeu. ludiou de neer Van Lent bereid inocbt ziju tot uadur debat dan zit hem daar toe gairue gelegenneid worden gegeven. Hierop werd de bijeenkomst gesloten. RECLAMES. la gemakkelijk klaar te meken r fijn van smaak. De Hoer eu Mevrouw Van WEEZEL ERRENSKiepe geven kenois van de ge boorte van een ZOON. Amersfoort, 26 Februari 1909. Heden overleed te. Barneveld, na een kortstondig lijden, onze innig geliefde en zorgdragende Moeder, Behuwd- en Grootmoeder NKELTJE GRIFFIOEN, weduwe van den heer G. VV. BOON STRA, in den ouderdom van bijna 64 jaar. Uit aller naam N. van OMMEREN— boonstiia. C. van OMMEREN en kind. Amersfooort, 23 Februari 1909. Heden overleed onze hartelijk geliefde Behuwddochter en Behuwd zuster M. J. A. HUBERS— MUNLIEFF in den ouderdom van bijna 37 jaren. AmersfoortD. HUBERS. B. M. HUBERS— Rijnders. Baarn, C. HUBERS. N. HUBERS— Mijnlieff. Lcuboc (Atjch), G. C. G. MF.RZ— Hubers. G. F. MERZ. Amersfoort, G. W. J. HUBERS. H. M. E. HUBERS. J. A. HUBERS- Van den Broeke. 25 Februari 1909. Ten kantore van METHORST &VAN LUTTERVELD, kassiers en commission- uairs in effecten, wordt tegen 15 Maart GEVRAAGD een Eigenhandig geschreven brieven aan het kantoor, Muurhuizen 15. Door de afd. Utrecht van de NED. VEREENIGING TER BEHARTIGING DER BELANGEN VAN JONGE MEIS JES zal D.V. op 1 Maart a.s. eeu geopend worden voor dienstboden en andere betrekkingzoekenden. Nadere inlichtingen te bekomen bij de directrice Mej. HAIJE, Oudegracht, Tolsteegzijde 68, Utrecht. Bestuur Mevrouw Havelaar—Van Beeck Calkoen, Presidente. Mej. Cockuyt, Secr.-penningmeesteres. Mevrouw Blom vau Geel—Huijsman. Mej. 'J'eelen Speelman. Mej. Winkel. Zie in VEENENDAAL'S - - KUNSTHANDEL de étalage van VOIGTLANDER'S STEINKUN8T- PLATEN. WESSAJVEN LAAN, WORMERVEE R. Opgericht 1705. Koniuklijke Fabrieken. Voedert uw vee met de zuivere murwe merk tie „Ster", en W L uitmuntend door hoog eiwit- en vetgehalte en voedingswaarde EERE-D1PLOMA Parijs 1900. NEGEN GOUDEN MEDAILLES

Historische kranten - Archief Eemland

Amersfoortsche Courant | 1909 | | pagina 2