Dinsdag 10 Januari 1911. No. 7917. 60e Jaargang. FIRMA A. H VAM CLEEFF AMERSFOORT. Verschijnt Dinsdag Donderdag- en Zaterdagmiddag. Abonnement per 3 maanden f\. franco per post f 1.15. Advertentiën 16 regels 60 centelke regel meer 10 cent. Bij regel- abonnement reductie, waarvan tarief op aanvraag kosteloos. Legale, officieële- en onteigenings- advertentiën per regel 15 cent. Reoiames 15 regels f 1.25, elke regel meer f 0.25. Groote letters naar plaatsruimte. Bewijsnummers naar buiten worden in rekening gobracht en kosten evenals afzonderlijke nummers 10 cent. Bij advertentiën var buiten de stad worden de incasseerkosten in rekening gebracht. KORTEGRACHT Postbus 9. Telefoon 19* KENNISGEVINGEN. HONDENBELASTING. BURGEMEESTER en WETHOUDERS van AMERSFOORT herinneren belanghebbenden aan art. 1 der Veror dening op de invordering eener belasting op de hondenluidende .Ieder, die belastingplichtig is voor een of meer .honden, doet daarvan jaarlijks in den loop der „mamd Januari aangifte ten kantore van den .Gemeente-ontvanger door invulling en onder- .teekeniDg van een grdrukt bescbrijvingsbiljet, dat, .aldsar kosteloos wordt verstrekt. .Voor ben, die het bescbrijvingsbiljet niet kunnen .onderteekenen, geschiedt zulks namens hen door .den Gemeente-ontvanger bij de inlevering van het .biljet". In verband met bovenstaand artikel wordt met nadruk er op gewezeD, dat zjj, die belastingplichtig zijn, voor de aaDgifte ten Gemeentehuize in den loop van Janusri hebben zorg te dragen, zoodat de penning niet meer zooais. in vorige jaren thuis wordt gebracht en de verschuldigde belasting aan buis in ontvangst wordt genomeD. Overtreding dezer bepaliug wordt gestraft volgens de bepalingen der Gemeentewet, onverminderd de verplicbtiDgtot bepaling dor verschuldigde belasting. Amersfoort, 9 Januari 1911. Burgemeester en Wethouders voornoemd, De Burgemeester, W UI JTIERS. De Secretaris, J. G. 8TENFERT KROESE. BURGEMEESTER en WETHOUDERS van AMERSFOORT brengen ter algemeene kennis, dat de markten in 1911 zullen worden gehouden 1. de HALFVASTEN-PAARDENMARKT op 27 Maart 2. de PAASCH-PAARDENMARKT op 20 April 3. de St. BARTHOLOMEUS-PAARDEN- MARKT op 21 Augustus 4. de St GALLEN-PAARDENMARKT op 17 October 5. RUNDERMARKTEN op Dinsdag van iedere week 6. WEEKMARKTEN tevens voor schapen én varkens, Vrijdag van iedere week 7. JAARMARKT van 23 tot en met 28 October, terwijl als lootdag wordt aangewezen Woensdag 18 October. Amersfoort, 9 Januari 1911. Burgemeester en Wethouders voornoemd De Burgemeester, WUUTIERS. De Secretaris, J. G STENFERT KROESE. Zelfbeheersching. Driftige menschen zjju nog de kwaad ste nietwel zjjn zjj dikwijls lastig in den omgang, maar toch hebben ze in den regel iets aantrekkelijks. Gewoonl|jk zjjn z|j goedhartig van aard en niet traag van beweging. Onverschil ligheid hehoort niet tot bun karakter eigenschappen. Zjj kunnen warm-worden over iets, dat hen belang inboezemt. Zjj hebben een gloeiroden afkeer van al hetgeen saai is en laks. Met lieden, die zich de dingen, welke hun aangaan, niet aantrekken en Gods water met de groot ste kalmte over Gods akker laten loopen, hebben zjj in geen enkel opzicht eenige overeenkomst. Hun rechtsgevoel is meest al scherp ontwikkeld, al handelen zjj ook vaak in drift onbillijk. Wel worden zjj licht boos en soms verschrikkelijk boos, maar booa-bljj ven ligt niet in hun aard boos-bljjven kunnen zij maar heel kort. Hun boosheid, soms stijgend tot heftige woede, is als een doornen vuur, hoog op vlammend en fel knetterend, maar spoe dig verteerd en uitgebluscht. Hun toorn, plotseling opbruischend, zóo geweldig, dat men zelfs bang voer hen kan worden, is een bewjjs van eerljjk karakter. Wel wordt die eerljjkheid verkeerd toegepast, omdat zjj geen nauwgezette rekening houdt met het verstand en geen lang overleg pleegt met de wjjsheid, maar zjj is ongeveinsd, evenals de verzoening, die spoedig volgt en wbarljjk uit liet hart komt eu weldadig aandoet. Driftige menschen verstaan gewoonljjk de kunst van veinzen nietzij geven zich zooals zjj zijn en laten met geljjke oprechtheid hun deugden zien. Maar met dat al zjjn driftige menschen soms zeer lastige menschen. Zjj maken den dageljjkschen omgang moeiljjk. Men moet hen altijd wat ontzien. Men dient er, als men ten minste der? vrede met hen bewaren wi', steeds rekening mee te houden, dat zjj vuur vatten op een eenigszins onvoorzichtig gekozen woord en in volle vlam staan eer men er aan denkt. Terwijl zij anderen spoedig iets kwaljjk nemen en opvliegen om iets, dat eigenljjk niets is, meenen zjj zei ven dik wijls vrij spreken te hebben en alles te mogen zeggen, wat hun voor den mond komt. Zjj bedoelen het niet kwaad, want in hun drift denken zjj niet na; maar door hun niet zorgvuldiggekozen woorden, in drift gesproken, wonden zjj menig-, maal den naaste en doen hem daardoor soms groot leed. En met herroeping van de booze, driftige woorden is het gedane kwaad niet altijd weggenomen. Soms werkt het na. Het werkt na bjj den onver zoenlijke, die den driftige, óok al vroeg hjj in oprechtheid vergiffenis, niet ver geven wil en op wraak zint. Maar het werkt ook na bjj den teerhartige-, die maar niet vergeten kan, hoe graag hjj ook wil, het booze woord, dat hem griefde en een wond sloeg, die bljjtt schrjjnen. In het eene en in het andere ge val werkt het in drift gesproken woord óok na voor hem, die het sprak. Hij heeft een vriend van zich vervreemd. Een huismoeder was bezig met haar werk. Haar dochtertje keek met groote nieuwsgierigheid toe en leunde daarbjj te sterk op de tafel, zoodat deze omviel en eenige borden, die er op stonden, braken. Driftig geworden, gaf de moeder haar kind een paar slagen en zei,Ga heen, ga heenje bent mjj ook altjjd in den weg". Veertien dagen later werd het kind ziek. IJlende in hevige koorts riep zjj eens: .Moeder, zou er wel plaats voor mjj zjjn in den hemel?" «Waarom vraag je dat, mjjn kind?" vroeg de moeder. .Ach", was het antwoord, ,u hebt gezegd, dat ik u altjjd in den weg was en nu hen ik zoo bang, dat ik den En gelen óok in den weg zal zjjn en dat ik daarom niet in den hemel mag ko men". Wat had de moeder niet willen geven, als zjj die driftige woorden had kunnen terugnemenNooit, nooit zou zjj weei driftig worden op haar kind, dat zjj toch zoo liefhad. Dat kon zij niet meerwant weinige dagen daarna stierf haar meisje. Wat had de moeder gewonnen met haar drift De borden werden niet meer heel, haar kind was er door beangstigd terwjjl het stierf en zjj zelve hield haar leven lang een pjjnigend gevoel, als zjj dacht aan hetgeen zjj niet bedoeld, maar toch misdaan had. CVT x«-' behoorde ook deze, dat hjj, voelde hjj de drift opkomen, niet sprak dan nadat hjj tot twintig had geteld. Driftige menschen zjjn geen gelukkige menschen. Wjj allen hebben zelfbeheersching noo- dig om te kunnen doen, en vooral om Da te laten wat niet mag, om te zjjn, die wij behooren te zjjn. Verliezen wjj onze zelfbeheersching, dan komen wij tot dingen, die wij later betreuren. Toen Kalif Hassan eens aan een maal tijd' zat, liet een zjjner slaven een schotel vallen. De Kalif werd rood van toorn en stond op het punt, uiting te geven aan zjjn boosheid. De slaaf, die het zag en bevreesd was, wierp zich terstond voor zjjn meester op de knieën en sprak de volgende woorden uit den Koran.Het Paradijs is voor degenen, die hun toorn bedwingen". ,Ik ben niet toornig op u", antwoordde de Kalif. ,en voor degenen, die vergiffenis schen ken aan hen, die hun kwaad doen", ging de slaaf voort. ,Ik vergeef u", zei de Kalif. .maar bovenal voor hen, die kwaad met goed vergelden", sprak weer de slaaf. ,lk schenk u de vrijheid en bovendien deze beurs met goudstukken", was het antwoord van den Kalif. Kalif Hassan toonde een verstandig man te zjjn. Hij bewees vatbaar te wezen voor wjjze redenen en in staat tot goede daden. Hjj ontweek het kwade en deed wat recht was. Hjj onthield zich van schade en werd om zjjn wjjsheid geprezen. Een zjjdeling8che blik kan iemand al driftig maken een niet kwaad bedoeld, ongelukkig gekozen woord hem prikkelen tot drift; een klein ougeluk hem doen opstuiven. Zie en hoor den driftige. Hjj wordt wit als eën ljjk of het bloed stjjgt hem naar 't gelaat. Een woordenstroom vloeit hem uit den mond. Houd hem zjjn woorden niet na. Gjj zoudt hem onrecht doen. Roep zjjn medeljjden in met wien hjj zoo be jegent en gjj ontwapent hem. De driftige is driftig onedel is hjj niet. En de diiftige zelf zoeke schuld bjj zich zeiven. Zjjn temperament maakt hem het leven moeiljjk. Hjj heeft, meer dan kalme na turen, zich de inspanning op te leggen van de zelfverloochening, nu jer dau kalme naturen zich te verzetten tegen de ver zoeking. Ziehier een goeden raad tegen de drift. Vooreerst, oef ene de driftige geduld met de menschen. Zjj hebben immers ook geduld te oefenen met hèm. Vervolgens gebruike hjj alle middelen, die er zjjn voor het voeren van zjjn j zwaren strjjd. Kleine middelen helpen vaak tegen groote kwalen. Tot de leef- I regels, welke Cicero zich voor, schreef, Eén goede daad deen eiken dig. Een Padvinder moet eiken dag een goede daad doen of een dienst bewjjzen aan anderen. Hjj heeft zelf te beslissen, aan het einde van dien dag, of hjj in derdaad aan dat artikel van de rad- vinderswet heeft voldaan. In het begin van zjjn Padvinders-loopbaan is het mis schien moeiljjk om dat niet te vergeten. Een opperbest middel »s leg een tweeden knoop in je das of io je halsdoek. Bjj de uniform behoort een haïsdas ol halsdoek. Die wordt losjes omgeknoopt maar de uiteinden leenen er zich toe on. er een tweeden knoop ia te leggen. Dai is een uitmuntend herin neringsmiddel, want knoop je dien doek los en zitten er twee knoopen in, dan weet je, dat j j den volgenden dag twee goede diensf n moet doen en dat je ten achter bent o j de P.V.'s, die gedurende den afgeloopei dag hun plicht deden. Doodeenvoudig is het om te weten waaruit nu eigenljj k die gewenschte goede dienst of daad kan bestaan. Het recept daarvoor is: Kjjk uit je oogen op straat en in huis; buiten en binnen kan je iemand helpen, door hemofhair van dienst te zjjn. Je huisgenooten en je vrienden zuil in misschien eerst een beetje vreemd op- kjjken van die ongewone dienstvaardig heid. Dat went wel. Gebruik je verstand. Doe niets haastig en denk er om, dat er nog ergens een spreekwoord ligt te duttenaangeboden diensten zjjn nist steeds welkom. Dit oudbakken gezegde is niet stee ls en niet heelemaal waar. Als je ziet of hoort, dat iemand )f iets. hulp kan gebruiken of moet hebbel, dan behoef je niet meer te weifelen. Stap er dan maar op af en help. Je hegrjjpt dus wel, dat je eerst eren moet nadeDkeu of en tot hoever die hnl p moet gaan en vooral hoe je het, liet it zoo onopgemerkt mogeljjk, kunt klacr spelen. Bewjjs nooit diensten met hoop op belooning. Een Padvinder neemt geen fooitjes aan I Salueer en loop weg en laat deugeei, die u beloonen wilde, stomverbaasd staai kjjken. Men zal dan wel langzamerhand gaan begrijpen, dat een der eigenschappen vu t de Padvinders i9: ridderlijkheid. Denk er dus om dat eiken dag de goede daad of dient, moet geschieden. Ben je ten einde raat hoe, kjjk dan eens in de dierenwerek rond je. Daar is nog veel hulp te biedei en wjj zullen in dit blad nog heel vee', gelegenheid hebben om nader op deic nuttige zaak te wjjzen. Maar, dat een P. V., vooral nu, iu den winter, in stad en dorp niet elk uur van den dag iets zou kunnen vin den waardoor hjj dien tweeden knoop in zjjn das los mag maken dat maakt men ons niet wjjs. De Nederlandsche jongens kjjken goed nit hun oogen'en hebben ook goed hnn verstand. Dus

Historische kranten - Archief Eemland

Amersfoortsche Courant | 1911 | | pagina 1