I voor den vooruitgang cn dc vrijheid, maar ook een waarborg voor den vrede. De vrijzinnigheid zegt, dat de coalitie mil- lioenen werpt in de bodemlooze put van het militairisme. De coalitie had inderdaad die gelden veel liever besteed voor sociale doel einden, doch zij moest ze aanwenden voor de defensie, omdat zij den vrede wil en den oorlog wil eeren. Kan Nederland niet behoorlijk zijn neutra liteit verdedigen dan staat vreemde tusschen- komst te vreezenhetzij Duitschland, hetzij Engeland, hetzij Frankrijk zullen dan ons land bezetten, ten einde te voorkomen, dat een tegenstander het doet. Weten echter de buren, dat wij onze neutraliteit kunnen hand haven dan zal men ons met rust laten en de rust zal behouden blijven voor landman en koopman, voor industrieel en geleerde. In 1903 hebben we gezien, van hoe zeer groote waarde het is, dat de overheid kan rekenen op een flink leger. De vrijzinnig heid, getuige Minister Staal, denkt daar anders over. Is het gdzag in handen der vrijzinnigheid, welke afhankelijk is van de s. d., dan is de binnenlandschc rust niet onder alle omstan digheden verzekerd. De vrijzinnigheid verwijt de rechterpar- tijen, dat deze godsdienst vermengen met politiek. In stede er zich over te verheugen, dat de Protestanten het zoo goed kunnen vinden met dc Katholieken werpen de vrij zinnigen knuppels in het hoenderhok en zet ten in hun blader, en hun vergaderingen de Protestanten op tegen de Gereformeerden en dc Katholieken, cn omgekeerd. De vrijzinnigen behoeven werkelijk aan de rechterzijde geen verdraagzaamheid te leeren. Immers een Katholiek Minister stelde geld beschikbaar voor een hooger subsidie aan predikanten cn voor de 17de predikants plaats tc Rotterdam. Juist de vrijzinnigen, juist alle vrij-liberalen, stemden tegen. Wil men den vrede behouden, Iaat dan de coalitie aan het roer. Iilijft zij aan het bewind dan zal zij rekening blijven houden met dc zedewetten, door menschen gemaakt, doch óok met dc wetten van God Almachtig. Moge het Gode behagen, het land een Chr. Regeering te blijven geven. Werke ieder mede tot het behoud der Chr. meer derheid in de Tweede Kamer. Om 8.25 kreeg het woord mr. A. I. M.J. baron Van Wijnbergen, Roomsch-Katholiek Kamerlid voor Arnhem, die over De politiek der rechterzijde* ongeveer zeide Ontegenzeglijk is het op dit oogenblik, vlak voer de groote verkiezingen, moeilijk te weerleggen hetgeen van den overkant tegen het Kabinet en de rechterzijde wordt aangevoerd. Immers men schijnt in de laatste weken te hebben afgezien van zakelijke be strijding; wel een bewijs, dat men eigen zwakheid hoe langer hoe meer begint in te zien. Van de concentratie en haar program verneemt men hoe langer zoo minder; ge heel naar de voorspelling van mr. Van Houten. Een zakelijke bestrijding blijft uit en wat doet thans dienst? Vooral het anti-papisme. Dit blijkt dc hoogste troef te zijn. Ik erken, dat ik tot zekere hoogte betreur, dat op die wijze haat en verdeeldheid tus schen menschen van de zelfde natie worden aangekweektmaar toch ook weerhoe fel ler het anti-papisme optreedt, des te liever is me dit cn het zou me spijten als Tideman cn de zijnen van het tooneel verdwenen. Tegen een eenigszins ernstige beschouwing is dit anti-papisme geen oogenblik bestand. Het is geenszins Staats-gcvaarlijk, dat de Katholieke kerk in Nederland bestaat. Nie mand minder dan mr. W. H. de Beaufort heeft nog 31 Mei geschreven: Alles wat thans wordt gedaan om d' vrijzinnigen ver dacht te maken ten opzichte hunner houding tegenover den godsdienst, is eenvoudig bang makerij Juist, dat is het rechte woordbangmakerij. Wij, Katholieken, behoeven van de vrijzin nigen niets te zeggenwij hebben slechts voor te houden dc verdachtmaking, hier0e- qualiflcccrd als bangmakerij. Laat ons eens een oogenblik ernstig na gaan hoe het staat met dc zaak der Katho lieken in Nederland. Wij Katholieken wen- schcn »o hebben, te gebruiken, te behouden de zelfde rechten die ons zijn gewaarborgd; niets minder, maar ook niets meer. Wenscht gij, wanneer de linkerzijde in de meerderheid komt, ons onze Grondwettige rechten te ontnemen, zegt het dan zegt het dan ,iu, op dezen oogenblik. Toch is er ccn bestaansgrond, doch een gansch andere dan men voorgeeft. Het anti papisme, waarmee in dc laatste dagen zoo wordt geschermd, richt zich niet tegen Rome. Ik wensch uit tc zonderen hen, die geen voldoenden kijk hebben op de dingen en mecnen, dat zij tot behoud der Protcstant- sche kerk met de concentratie moeten op trekken tegen dc coalitie. Hetgeen we thans tc hooren en tc lezen krijgen, is verkiezings- anti-papisme, stelselmatig aangekweekt onder leiding der »Nieuwc Rottcrd. Crt.«, toch stellig niet een orgaan tot behoud der Pro- testantscbe kerk, al kleedt het zich in deze dagen ook in eer. kerkelijk kleed. Dit anti papisme stuurt regelrecht aan op het modern ongeloof. Onthoudt dit wel. Dc beteekenis, het doel, de strekking van dit verkiezings-anti-papisme is niets anders dan de geloovige Protestan ten te doen vergeten, dat het ook hun taak is, het geloof te verdedigen. Het Roomsche spook wordt thans ten tooneele gevoerd en terwijl allen aandachtig naar het tooneel zien, wordt aan de achterzijde der zaal het Kruis naar beneden gehaald en vervangen door de roode vaan van het ongeloof. Gode zij dank ziet de over-overgroote meerderheid reeds in, dat onder de valfcche leuze tegen Rome* strijd wordt gevoerd tegen Christus. Zij heeft goed onthouden, dat men van de Roomschen niet veel en van dc fijnen* hcelemaal niets moet hebben en zij blijft trouw aan de lessen van Groen van Prinsterer. Ik geloof, dat de verkiezingskansen ozoo goed staan en dat, nu de sociale wetten ook door de Eerste Kamer zijn aangenomen, zal Worden bewaarheid de profetie, door dr. Brons veld in het October-nummer van «Stemmen voor waarheid en vrede* geschreven»dan verkrijgen de vrijzinnigen niet de stemmen van vele geloovige Protestanten en de zege der coalitie is dan gewis*. Net als de mannen van het Anti-tariefwet- comité zijn dé vrijzinnigen te vroeg begon nen zij hebben den kiezers tijd gegeven om na te denken. Daardoor is de zege der coalitie gewis. Slechts éen vraag is te stellenhoe zult gij, linkerzijde, regeeren. Geen enkel ernstig man der linkerzijde gelooft, dat de linker zijde kan regeeren. Waar de zaken zóo staan, ia het voor ons een dure plicht, te zorgen, dat ons land niet wordt overgeleverd aan een avontuur. Daar- cn hebben, uit zuiver landsbelang en uit gezond verstand, we met alle kracht te trachten, het Kabinet te handhaven omdat de linkerzijde ik herhaal het niet kan regeeren. Te meer zullen we <Jit Kabinet trachten te handhaven omdat het heeft ge- toond, te kunnen regeeren en omdat we weten wat het verder wil doen. Het heeft zijn taak schitterend volbracht, I zoowel wat aangaat de oplossing van het defensie-vraagstuk (militiewet en leger-orga- nisatie) als wat betreft de sociale wetten, waarnaar 30 jaar reikhalzend werd uitgezien Gevoelt men wel voldoende de zeer groote beteekenis der sociale wetten, die nu weldra in het «Staatsblad* zullen prijken De rechtsche arbeiders zijn voldoende ontwik keld al zijn ze niet liberaal om de beteekenis er van te beseffen. Dankbaar dient ook herinnerd aan de Zedelijkheidswetten, waartegen de linkerzijde in de Tweede Kamer stemde, doch die, na éen jaar in werking te zijn geweest, blij kens de officieele rapporten heerlijke gevol gen hebben gehad. Aan Minister Heemskerk is steeds ver weten, dat hij niets deed voor het onder wijsin het schitterend propaganda-boek der concentratie heet het zelfs«het ant woord zal kortweg moeten luidenniets*. En toch heeft de linkerzijde dagen en dagen zoek gebracht met de bestrijding van niets. Wij zullen trachten dit Kabinet te behou den ook omdat wij diep er van overtuigd zijn, dat hierdoor de Chr. beginselen meer en meer zullen doordringen in het openbare leven, wijl deze Regeering erkent, dat zij Gods wil heeft te volgen, óok als Ministers der Kroon. Is het niet diep droevig, dat ook in ons vaderland het ongeloof meer en meer bru- taal-driest optreedt. Is het niet hoogst be denkelijk, dat 14 dagen geleden «De Bode*, het orgaan van den Bond van Ned. onder wijzers, de Ossendorpers, die officieel hun steun hebben aangeboden aan de concentra tie, kon schrijven«terug naar den Bijbel is ondenkbaar*. Eindelijk zullen wij het Kabinet trachten te handhaven uit zuiver nationaal oogpunt. Wij mannen van rechts zijn het in vele opzichten eens, óok in liefde en eerbied voor het Huis van Oranje. Wij wenschen niet alleen niet den steun van hen, die hierover niet zoo denken als wij, doch wijzen dien steun zelfs af. Wij zien in het behoud der Chr. Regeering een krachtigen waarborg voor het behoud van de Kroon en het mag wel eens herinnerd in onze dagen van ge zagsondermijning, dat de beste waarborg voor het behoud der Kroon is een geloovig volk. Waar wij dit mede kunnen bevorderen door het behoud der Chr. Regeering gaan we den op handen strijd te gemoet met enthasiasme en met vertrouwen, omdat we het Kabinet vertrouwen, opdat Nederland blijve een Chr. natie, omdat we daardoor meewerken tot een krachtigen steun van het Koninklijk Huis. Al onze krachten zullen we inspannen op dat in dit jubeljaar Nederland niet krijge een vrijzinnig-socialistische Regeering. Mr. J. Ankerman. Kamerlid voor Harlingen, kreeg om 9 uur het woord om te spreken over«Zijn de geestelijke be langen des volks veilig bij het Kabinet- Heemskerk* en zcide ongeveer: De strijd, dien we thans doormaken, is wel een rcer merkwaardige. Aan de linker zijde wordt met alle kracht gewerkt om dc huidige Regeering van haar zetels te ver drijven en door gezamenlijke krachtsinspan ning uit het regeeringskasteel te drijven. Het zou de moeite loonen, eens na te gaan de merkwaardige geschiedenis, welke we hier te lande op politiek gebied hebben doorge maakt. Door de linkerzijde is steeds gezegd, dat het intellect om 's lands zaken te besturen feitelijk alleen berustte bij de linkerzijde en steeds is uit de hoogte neergezien op de achterlijken van de rechterzijde. Trots dit beweren is thans voor de derde maal een rechtsch Kabinet aan het bewind, bestaande uit mannen, die op ieder terrein zich kunnen meten met de beste politici der linkerzijde. Als we nu nagaan op welke wijze de tegenstand wordt gevoerd, dan zien we, dat de geestelijke stroomingen der linkerzijde zich hebben vereenigd onder een leuze, die 20 jaar geleden niemand zou hebben geloofd. Het concentratie-program is gedrenkt met beginselen, waarvan de liberale partij zelfs enkele jaren geleden niets wilde weten. Men trekt thans aan de linkerzijde op onder de leuzen Algemeen kiesrecht, Staatspensioen, vóór de openbare school zooals die thans reilt en zeilt, en vóór de Hervormde kerk. Bij wijze van spreken, is 't op dit oogen blik zóo, dat Jood en Heiden zich opmaken om te behartigen de belangen der Ned. Hervormde kerk. Het Nederlandsche volk heeft nog gcens- ïs vergeten, dat algemeen kiesrecht Is geïntroduceerd door revolutionnairen, dat de deftige vrij-liberalen niets moesten hebben van openlucht-meetings en dat zelfs de man nen van de liberale unie er niets van wilden weten, zóo weinig zelfs, dat er scheiding kwam in de linkerpartij en de Vrijzinnig- democraten zich afzonderden. Bij de laatste verkiezingen is steeds op den voorgrond getreden, dat een tiental, hoogstens een dozijn bij de eerste stemming in de Kamer kwam, doch dat alle overigen afhankelijk waren van de gunst der s d.a.p. Hiermee wil ik geenszins zeggen, dat de liefde der unie-Iib. haar grond heeft in de vrees voor het gemis van den steun der s. d. a. p. De vrij-liberalen, de conservatieven in hart en nieren, wier orgaan is de «Nieuwe Cft.«, hebben steeds zich met groote kracht verklaard tegen algemeen kiesrecht. Thans echter beweren zij, dat algemeen kiesrecht er nog wel mee door kan, mits de Eerste Kamer óok krijge het recht van amendement. Bij de concentratie hebben de vrij-liberalen hun beginsel prijs gegeven. Mr. Tydeman heeft onomwonden verklaardwij hebben ons beginsel niet kunnen volhouden omdat de andere partijen er zich niet mee konden vereenigen. Ja maar, zegt men, de vrij-liberalen be dongen, het amendementsrecht later nog te kunnen aanhangig maken. Neen zij hebben bedongen, er later nog eens over te kunnen praten. Ketelaar heeft dezer dagen te Am sterdam gezegdde vrij-liberalen mogen er nog wel eens over praten, maar er vóór stemmen, mogen ze nooit meer. Zóo verloochenden zij hun beginsel. Toch durft mr. Ter Spil ons, Chr. hist., verwijten, dat wij niet beginselvast zijn durft hij uit varen tegen onze Roomsche medeburgersdurft hij ons aan wrijven beginselloosheid, terwijl de liberale partij haar gansche eer verspeelt met deze ver kiezingen durft hij verklaren, dat hij een beslist voorstander is van algemeen kiesrecht en Staatspensioen het heerlijkst Dorado is, dat we kunnen begeeren. En dit alles, terwijl de liberale partij bekend staat als strijdster voor vrijwillige verzekering en als oer-con- servatief. De heeren hebben zoo fier, ook in de Kamer gezegd, dat zij niet zouden aanvaar den de verantwoordelijkheid der Regeering doch de heer Roodhuijzen heeft te Rotter dam uitgerekend, dat de verhouding in de nieuwe Kamer zou worden 46 links tegen 44 rechts en dat dus de linkerpartijen ster ker zouden zijn dan de rechterdoch hij vergat, dat er niet 90, doch 100 Kamerleden zijn en dacht niet aan de 10 s. d. Niemand, zelfs niet de allervurigste con centratie-man, denkt, dat de liberalen 50 ze tels zullen krijgen en toch debiteerde de heer Roodhuijzen zulk een oneerlijkheid. Erger nogin plaats van haar te laten zwem men, haar weer te beschouwen als «slip 01 the pen*, schreef hij bij het verslag in de «Nieuwe Rott. Crt.« een ingezonden stuk, dat de zaak voor hem nog maar verergerde, en de heer Van Santen zei te Delfthet streven moet zijn, te krijgen 46 plus 10. Maak nu zelf maar de toepassing. Het ergste is als we de concentratie Dezig hooren over de school en de kerk. Allen kent gij den strijd, die van rechts is gevoerd vóór de bijzondere school cn allen weet ge, dat de oorzaak van den strijd hierin zit, dat de liberalen de neutraliteit hebben gebracht in Staatsschool en ook in de Rijks-universiteiten. In 1876 hebben ;.ij ge zegd we zullen aan de Rijks-universiteiten niet langer laten onderwijzen de leer aan gaande God en zij stelden daarvoor Reli- gions-Geschichte, de leer der verschillende godsdiensten der wereld. De kern der theo logie. het middelpunt van het theologisch onderwijs aan de Rijks-universiteiten ts dus niet langer de persoon Gods. Steeds zeer krachtig is geprotesteerd om het veelhoofdig monster der neutraliteit tc keeren herhaaldelijk is gezegd, dat do min derheden des volks niet tevreden zij' inet neutraal onderwijs. En wat antwoordden dc zich noemende vrijzinnigen? «Welnu, dan moeten die minderheden maar onderdrukt- Aan de liberale zijde moest men toch ecnig respect hebben voor dc millioenen, die van rechts zijn geofferd voor het onder wijs. En wat hooren we? «Vrijheid van de bijzondere school? Wel neen; diaconieën en Vincentianen zullen dan geweldigen dwang oefenen en dit moet gekeerd*. Zij vergeten, dat de kerk, welke ook, niet is een instituut om voedsel en kleeding te verstrekken, doch is aangewezen op de geestelijke belangen harer leden. Wat is er dan op tegen, dat die kerk zorgt, dat haar leden, die niet ge diend zijn van het doen behartigen der gees telijke belangen van hun kinderen door de openbare school, de kinderen kunnen laten op voeden in een bijzondere school? Dc offers, die de mannen van rechts zich getroostten, moesten eerbied afdwingen van gansch het volk en een groote schande is het, dat de vrijzinnigheid op haar meetings en in haar bladen de vrije school bespot. De Bond van Nederlandsche onderwijzers heeft het neutraliteitsbeginsel consequent doorgevoerd en niet alleen theologisch, doch ook politiek neutraal zich verklaard. Wel sprak de Bond dit jaren achtereen uit op zijn congressen, doch dit is niet zoo aan stonds juist gevoeld en goed begrepen. Eerst toen Oossendorp er zich op beriep, gingen de oogen open en meer nog toen de leden van den Bond weigerden, deel te nemen aan feesten voor het Oranjehuis. Toen eerst bleek de knuppel in het hoenderhok gegooid, zóo zelfs, dat Kamerleden door ons land trokken en de heer Marchand zeide, dat de grootste vijanden der openbare schoo' waren de openbare onderwijzers en dat de heer Roodhuizen zich alweer schuldig maakte aan een >slip of the pen* toen hij de open bare onderwijzers bezwoer, den kinderen althans eerbied te leeren voor het Oratije- huis. En trots dit alles is voor de vrijzinnigen de openbare school het instituut bij uitne mendheid. Dit is oneerlijke, valsche politiekzij weten heel goed welke geest uitgaat van den Bond. Precies het zelfde vinden we op het ge bied der kerk. Hier merkt ge daarvan niet veel, doch tc meer in die strek' n des lands waar de geest van het modernisme opper machtig is. Zeven jaren was ik predikant in Friesland en dus mag ik uit ervaring zeggen, dat uit de coalitie geen gevaar dreigt voor de Ned, Hervormde kerk. Ik tart elk liberaal éen daad te noemen, door de coalitie ondernomen tegen de Hervormde kerk. Het spijt me werkelijk, dat hier geen debat is (Gelach). In zoo'n debat wordt steeds geschermd met den wassenden invloed der Roomsche kerk. Als Protestant mag ik dit betreuren doch ik moet tegelijk erkennen, dat dit haar goed recht is. Weet ge wat de vijand is der Hervormde kerk Het modernisme, dat haar grondzuilen heeft ondermijnd en nog ondermijnt (geroep: bah In het Noorden des lands zijn gemeenten voor gemeenten aan te wijzen waar dit blijkt. In mijn kerk liet mijn moderne kerkeraad 's middags een modern predikant optreden (GeroepmooiIn mijn gemeente staan nog aan den Hofkant, bij Wommels, vier arbeiderswoningen, die ik liet bouwen, omdat mijn moderne diakenen die menschen uit hun woningen gooiden. Op dc kerkcplaats had ik een boer, die bij mij kerkte. De modernen zeiden hem, dat hij niet moest stemmen met de orthodoxen, want dat hij dan de plaats af moest. Jan Rienstra en Douwe de Groot, die op de diaconie-boerderij woonde, moesten van de plaatsen af, zoodra hun pacht om was en vrijzinnige boeren kwamen er op. Predikanten als ds. Iloogenhuyzen wier pad steeds langs rozen ging en die geen strijd hebben gekend, kunnen zich deze din gen niet voc 'stellen en ik kan me niet voor stellen, dat predikanten, die staan op het standpunt der belijdenis van de Ned. Her vormde kerk, kunnen meenen, dat de vrij zinnigheid de grondzuilen der kerk niet nog meer zal ondergraven. Ik zou zeggen non talis auxilio (niet zulk een hulp). (Geroep Wel Rome). Ik wil ingaan ïp dat Rome. Als ik woon in een huis, dat goed is beschut, goed gefun- deerd, goed gegrendeld, ben ik niet zoo bang voor een indringerdoch anders wordt het als menschen, die me belagen, in mijn huis sluipen, er zich vestigen en de grondzuilen wegnemen. Voor wie buiten staat, kan ik me beschermen. Zooeven is gesproken van den post door een Katholiek Minister op de Staatsbegroo- ting gebracht voor de 17e predikantsplaats te Rotterdam. Ge weet, dat ds. Kromsigt c. s. telkens aan de Regeering verzocht, toch iets te doen voor de groote steden, Mevrouw Van Krullelaan te een bekwame, P. Liefst midJ®11' Opgave van t-a Schriftelijke

Historische kranten - Archief Eemland

Amersfoortsche Courant | 1913 | | pagina 2