C11I Cut De heer E y s i n k rapporteert, namens de commissie, dat het beheer van den Penning meester in volmaakte orde is bevonden. Aan de orde is de rondvraag. Daar niemand iets in het midden wenscht te brengen, wordt de vergadering, die te 8.30 aanving, te 9.12 gesloten. Wie meent te klagen te hebben over het gaslicht, neme kennis van de advertentie der Gemeente-gasfabriek in dit nummer. In 1913 zijn hier aangekomen en gelost 964 schepen met een totaal tonnenmaat van 108 763 en van hier geladen en afgevaren 2 56 ischepen met 28 402 tons. De stoomboot deed 100, de motorboot 141 reizen. In 1912 kwamen aan 797 schepen met 83 803 tons. Paardenarts 2e klasse H. J. Weekenstroo, gedetacheerd bij de Hoefsmidschool, wordt overgeplaatst bij het 3e regiment huzaren, te Amsterdam. De Minister van Oorlog heeft nieuwe be palingen gemaakt omtrent het toekennen van vergoeding aan militieplichtigen. Zie nog Laatste berichten, In den schaakwedstrijd tusschen de Amers- foortsche en de Apeldoornsche club, hier Zaterdagavond gehouden, won Amersfoort met 61/2 tegen 3V2 van Apeldoorn. Reeds Zondagochtend werd hier en daar in de omgeving der stad schaatsengereden op slootjes. Gister reden er enkelen op »De Maat*. We herinneren, dat het verboden is, zonder verlof van den Burgemeester zich te bege ven op het ijs der stadsgrachten. Drie Delftsche studenten, die, naar »IIct Vaderland* meldt, hadden vernomen, dat indertijd kapitein Wagner in 24 uur van Den Haag naar Amersfoort wandelde, oe- sloten dien tijd te verbeteren. Woensdagavond om 11 uur vertrokken zij uit Delft en Donderdagavond om 8 uur kwamen zij in goede conditie te Amersfoort aan. De heer P. Voskuilen heeft Zondag wil gehad van zijn eere-avond ter herdenking van zijn i2'/2"jarig dilettant-tooneelspeler zijn. De zware rol van Cyrus Blenkarn, in »De fabrieksbaas* is hem niet te zwaar gebleken en over 't algemeen stonden de leden van »Door Inspanning Uitspanning* hem zeer verdienstelijk bijvooral mejuffrouw Chr. Heins, de ijverige Secretares van deze an dere Koninklijke vereeniging, de winster tevens van reeds menigen prijs in voordracht wedstrijden. De groote zaal van de sociëteit »Vereeni- ging«, waar de feestvoorstelling werd gege ven, was tot in de uiterste hoekjes bezet en stemde met daverend applaus in met de woorden van den heer Louwerens, den Voor zitter, die, bij de vijf medailles, welke de heer Voskuilen in verschillende wedstrijden wist te veroveren, thans een zesde, 2n herinnerings-medaille hem aanbood, een welverdiende dankbetuiging voor hetgeen de jubilaris voor D. I. U. doet. Het nieuwe programma van het bioscoop theater aan de I.angestraat biedt weer groote afwisseling. Heel leerrijk is het fraai gekleurde beeld »Het leven der dieren*; werkelijk grappig de Cines-film »Lea als pop*, in welke de hoofdpersone niet alleen een zeer goede actrice maar ook een heel vlugge en eenige gym- naste is. Aardige film-trucs levert de beel denreeks» Komische gedaanteverwisselingen*, en Willy en de Parijzenaars* doet zien hoe men zich kan bevrijden van gasten, die wat al te veel noten op hun zang hebben en vergeten, dat ze niet thuis zijn. Het groote uummer is »Ware liefde zege viert*. Het geeft weer hoe een jong advocaat, aanvankelijk gevestigd in een provincie-stadje, op aansporing van een studiegenoot naar Parijs gaat, waar hij zoowel zijn moeder als zijn aanstaande vergeet. Weldra wordt hij daar zoo beroemd, dat de bladen zijn portret geven. Hierdoor komt hij in aanraking met minder goed gezelschap. Het bericht, dat zijn moeder ernstig ziek is, doet hem ech ter tot inkeer komen en terugkeeren naar de zijnen. Nog juist intijds is hij gered. »Het laatste schot van den sheriff* speelt in het Wilde Westen en geeft, naast zeer fraaie landschappen, de zelfopoffering van een vrijbuiter, die, door den sheriff doodclijk gewond bij een worsteling waarin hij den sheriff doodde, diens weduwe den prijs doet verdienen, welke op zijn aanhouding werd gesteld. Dr. G. J. Heering, Remonstrantsch predi kant te Arnhem, sprak hier Donderdagavond in een goedbezochte vergadering der plaatse lijke afdeeling van den Ned. Protestanten Bond over »Het geloof in Gods voorzienig heid*. Ongeveer 30 jaar geleden schreef Rein hard Hugenholtz, een voorman der moderne rich ting, over >Wat hebben wij te denken van Gods voorzienigheid* doch thans nog heerscht omtrent dit punt allerlei onzekerheid I en velerlei misverstand, een gevolg hiervan, dat we hebben te doen met voorstellingen en opvattingen, welke samenhangen met ons gemoed. Wat hebben we te verstaan onder Gods voorzienigheid Het woord voorzienigheid* klinkt wat al te menschelijk en is ontleend aan vooruit zien*, dat niets Goddelijks is. In hoofdzaak kunnen we accoord gaan met art. 13 der Nederlandsche Geloofs belijdenis, al stellen we ons de wijze waarop de schepping plaats had eenigszins anders voor. Geen toeval, geen blinde macht, geen noodlot regeert den loop der dingen, doch een Almachtige wijsheid. Hetgeen we rond ons zien gebeuren, ver duistert bij tijden die opvatting (de knech ting der Polen, het onrecht, den Zuid-Afri- kaanschen republieken aangedaan, rampen als die van Messian of van de Titanic, de ziekte bacil die den mensch in de kracht zijns zijns levens wegrukt van wie hem noode kunnen missen) doch ook uit dit alles spreekt wijsheid, zij het ook een wijsheid, die wij niet kunnen begrijpen, en ieder ernstig mensch bezit dan ook bewust of onbewust dit geloof, dat is een ingeving Gods. Zelfs het consequent atheïsme, zelfs het historisch materialisme hebben een soort geloof en wie niet opgaat in mechanisch materialisme moet gelooven in een boven- menschelijke ordening der dingen. Dat geloof kan aan het wankelen gebracht door schokkende gebeurtenissen door pijn kan men het tijdelijk kwijt rakendoch bet keert terug. Het geloof is een behoefte des menschen, dien ge niet moet vragenhoe kunt ge geloovendochhoe kunt ge niet- gelooven. Eerbied en geloof liggen oneindig dieper dan ons gemoed kan peilen. Men verwarre echter niet begrijpen met het ge heel verschillende gelooven. Het spreekt vanzelf, dat wij, kleine men schen, Gods wegen niet kunnen begrijpen Hij is immers God en wij zijn slechts men schen (Jesaja »Uw weg is niet mijn weg* Job). Zoo zeer terecht zegt Bruining ik kan de doelmatigheid eener machine niet beoordeelen tenzij ik haar in haar geheel kan overzien. Evenzoo maakt een mensch zich belachlijk, die zich een oordeel aanmatigt over de wereldorde. Carlyle zegt, in »Helden en heldenver- eering* dit staat voorop bij den Moham medaan Allah akbar (God is groot) e' »Islaam« (dat wij ons overgeven). Geven wij ons over met gelatenheid, niet uit noodzaak, dan zal het goed zijn. Dat is de ziel van het Mohammedaansch geloof, maar óok dat van de Christelijke leer. Met dit groote onderscheid nochtans, dat de Mohammedaan is fatalist, terwijl de Chris ten vertrouwt op God en Zijn bestuur van alle dingen en weet, dat zonder Zijn wil geen muschje op de aarde valt. De Christen weet, dat God de toekomst maakt, doch met ons, en dat, als we tegenwerken, God nog een bouwsteen van ons maakt. Pas al? we al het andere hebben gedaan, mogen we zeggen Heer, Uw wil geschiede. De toekomst is gesluierd, het heden ver bijstert ons vaak; doch over het verleden glijdt het eeuwige licht, dat tot ons zegt: gij zijt geleid. En dit geeft ons kracht voor de toekomst. Prof. Bruining zegtDe erkenning, dat ook het kwaad bestaat uit Goddelijke be schikking, doet krachtiger strijden. Men onderscheide echter zedelijk kwaad, de zonde, en natuurlijk kwaad, het leed. Houdt nu Gods bestuur ook rekening met den enkelen mensch? Sommigen ontkennen dit en zeggen: De mensch heeft de Godde lijke en de zedelijke wetten in het oog te houden. Anderen meenen, dat de mensch slechts heeft te letten op de natuurlijke wet ten wie van een hoogen toren valt, sterft wie liegt, wordt niet geloofd. En zij ontken nen Gods individueele zorg. Doch wie zóo denkt, denkt zich God te klein, te zeer men schelijk. Men maakt God niet grooter door Hetn verheven te achten boven het kleine. Zijn zorg strekt zich evenzeer uit tot de kleine dingen in het kleine leven der kleine men schen als over de groote zaken van het groote leven der groote menschheid. De wetten regeeren niet; er wordt gere geerd met behulp van die wetten en Gods alwijsheid geeft leven aan die wetten. Voor het geloof in Gods voorzienigheid is alle plaats in de moderne wetenschap. Wie deze dingen onvereenigbaar acht, dwaalt. Wel degelijk houdt dit geloof rekening met de wet der causaliteit, niet als d e, doch als een factor. Zoomin op verstandelijke als op zekelijkheidsgronden kan het geloof in Gods voorzienigheid worden bestreden. In het begin de- moderne richting is er een zoogenaamd ethische strooming geweest, die alles terugbracht tot de leer van oorzaak en gevolgdoch dit standpunt is op en kele uitzonderingen na door de moderne predikanten weer verlaten. Verworpen moet worden de gedachte, dat God geen rekening houdt met den enkelen mensch. Wie die gedachte huldigt, ziet over het hoofd de innerlijke waarde van den mensch en dat de menschelijke ziel haar doel heeft in zichzelve, omdat zij is verwant met God (Gott und die Seeledie Seele und i h r Gott). De kudde is den Herder lief, omdat elk schaap Hem even lief is. Zoo heeft elk men- schenleven oneindige waarde, omdat elke menschenziel oneindige waarde heeft, daar zij is een voorwerp van Gods oneindige liefde. W'e het leven en de waarde van den enkelen mensch g?rmg acht, verlaat den Christelijken bodem. Bij het zien van veel leed, van veel dat ons, menschen, wreed en ellendig voorkomt, is het zeker moeilijk, te gelooven aan Gods alwijs bestel; doch beter is het, te vertrou wen op het »al wat tot mij komt, is uit des Vaders hand* en te bedenken, dat naast heel veel leed, ook heel veel vreugde wordt ge schonken door God, den gever aller din gen, en te denken aan Gellert's lied »0 goedheid Gods, nooit recht geprezen*. Het is God, Die in pijn en in vreugde tot ons komt. Waarom dan leed Het antwoord van den Calvinist, die ten deze het oud-Joodsche standpunt inneemt, luidtde mensch lijdt om zijn zonden en als gevolg van de zonde der stamouders in het Paradijs. Doch deze bezoeking der nakome lingen in het verre nageslacht is onvereenig baar met de liefde Gods, welke immers is heenreikend over het leed, en wordt danook beslist afgewezen in Lucas XIII en Johan nes IX. De specifiek Chriftelijke levensbeschou wing leert den mensch te beseffen, dat hij zijn ziel moet bewaren voor God, dat de zichtbare wereld slechts is het middel tot de onzienlijke wereld Gods. Men is dikwijls geneigd, te vragenhoe valt dit of dat te rijmen met Gods goedheid en alwijsheid Doch wie iets bezit van Christus dringt die vraag terug en erkent later, dat het eene of andere leed heeft mee- g. verkt tot verbetering, dat volkomen waar is het »via crucis, via lucis* (de weg des kruises, de weg naar het licht), dat volko men juist is Luther's woord Groszes Leiden, grosze Kraft, Grosze Kraft, groszer Sieg, Groszer Sieg, groszer Gnaden. Wij menschen kunnen niet bepalen, het geen nuttig of noodig is. Dat kan God al leen. Alle dingen, die ons overkomen, dienen ons ten beste. De hand Gods leidt ons. Wie zijn kruis blijmoedig opneemt, zal bemerken, dat een steeds sterker kracht hem schraagt, dat het goed is, zijn kruis te kussen en stil te zijn. Het geloof in Gods voorzienigheid is niet een wereldbeschouwing, doch op de eerste plaats een levensbeschouwing, een beschou wing van eigen leven, bezien in het licht van Gods kracht en goedheid. En wie dat geloof huldigt, zal telkens beter begrijpen, dat leed niet verbittert, doch verbetert. Dat leed plaats heeft door Gods bestel, kan ieder begrijpen. Doch zonde? Het men schelijk weten is te onontwikkeld om dit raadsel op te lossen en daartoe moet het onopgelost worden aanvaard door ons, die slechts menschen zijn. Als we onrecht lijden, moeten we geloo ven in Gods voorzienigheidals we onrecht doen, zijn we niet op Gods wegen, want men kan niet de zonde dienen en te gelijk gelooven in Gods heerschappij,. Wordt ge pijnlijk getroffen, ga dan in uw binnenkamer en bidt om kracht, die u ook zal worden gegeven. En als dan uw hart wordt opgeheven tot God, zoodat gij Zijn liefde in en om u voelt, vraag danVader, zijt Gij het, Die mij dit oplegt?* Ge zult dan vernemen; »Wic anders? Zijt ge niet geheel in Mijn hand Ja, wij zijn geheel in Gods hand. Niets kan ons bereiken buiten Hem. Hij is groot, Hij is goed en Hij weet, hetgeen goed voor ons is. Wie in zulke heilige oogenblikken dat antwoord heeft vernomen en denkt aan de 139ste Psalm, gelooft in Gods voorzienig heid, al spreekt heel de wereld hem tegen. De Centrale der anti-revolutionnaire kies vereniging «Nederland en Orar.je* verga derde hier Vrijdagavond. Uit het jaarverslag van den Secretaris blijkt, dat. ondanks de teleurstelling wat be treft de Kamerverkiezing, er geen sprake is van ontmoediginguit dat van den Penning meester, dat er een tekort is van f992.10. Ds. A. M. Donner werd herkozen tot lid van het moderamen. Zondagmiddag omstreeks half een werd een pas geheel vernieuwde trouw-coupee van de firma Kleber Van Wamelen door den wind 111 den Westsingel gestuwd. Zij wrfs uit^ een der stallen gehaald om een ander .-ijtuig naar buiten te kunnen brengen. Gelukkig was het water nogal hoog, zoo dat althans de voeren niet braken door den val van den vrij hoogen walkant. Jntusschen beloopt de directe schade aan de kussens en het schilderwerk zeker een f150; waarbij nog komt de non-activiteit van het vehikel Pas tegen vier uur slaagde men er in, het koetsje weer op den beganen grond te bren gen. Ook de politie hier maakte gister een to tal processen-verbaal op tegen agenten, sub agenten en wederverkoopers van Lotisico-, Tijdgeest-, Witte Kruis-, Fortuna- en andere loten. Een Maandaghouder werd gister door de politie tijdelijk opgeborgen. Terwijl hij zijn roes uitsliep, werd ontdekt, dat hij nog 10 dagen te goed had. Hij is heden naar Utrecht geleid en daar ingesloten. Een minderjarige, die hier rondzwierf, werd naar Amsterdam op transport gesteld. 1 Een poosje geleden werd -te Hilversum zwaar geijverd voor de instelling eener Xa- I mer van Koophandel en Fabrieken en zij werd dan ook bij Kon. besluit ingesteld. Natuurlijk moest er thans ook een Kie zerslijst gemaakt en daarvoor meldden zich aantwaalf belangstellenden, of, nog juister gezegd, 4 firmanten uit een zaak, 2 firmanten uit een andere en 6 handelaren of nijveren. Er zijn stellig 400 kiesgerechtigden. De groote verdelger van het geluk is na ijver. VOETBAL. Het Quick-terrein werd Zondag evenals het veld te Almeloo afgekeurd. De Alme- loo'ers achtten het niet de moeite waard, aan de leden der H. V. C. een doellooze reis te besparen. II. V. C. II ontving achter Rustoord Voorwaarts II, uit Utrecht. De Rustoorders deden zooals men dit van aanstaande kam pioenen mag verwachten en lieten de Voor- waartsmenschen met een 5—0 nederlaag huiswaarts keeren. Rust ging in met 1o. H. V. C. III bracht uit Utrecht, door een doelpuntloos gelijk spel tegen U. V. V. 5, éen puntje mee. Quick II ging naar Doorn om een vriend schappelijke wedstrijd te spelen tegen S.S.S. aldaar. Als altijd werd tegen de Doornschc menschen een prettige wedstrijd gespeeld het resultaat was een 6 —3 nederlaag tegen de jeugdige ie klassers. FU VI. Vestiging en vertrek. GEVESTIGD. B. v. d. Hazel, olieslager, Zaandijk naar Monnikenp. 20. J. A. v. d. Lummel, z. b„ Amsterdam n. St. Andriesstr. 1. A, Lan- kamp, arbeider H. S. M, Neede n. Pijpersstr. 13. A. C. Coenen, huishoudster, Bolsward n. Langestr. 57. A. Klerk, leerlooier, Bosch n. Soesterweg 198. J. W. Morven, chauffeur, Driebergen n. Westerstr. 37. C. Huisman, arbeider, Rotterdam n. Nicasiusdwarsstr. 7. Mevr, Hoogenboezem, z. b., Tilburg n. Sta- tionsstr. 19, H. Brinkerhof, assistent H.S.M., Vorden n. Pijpersstr. 4. H. G. den Broeder, winkeljuf., Winsum n. Lange Beekstr. 3. J. E.Smit, z.b., Haarlem n. Wilhelminastr. J. Donner, student, Leiden n. Arnhemschew. 9. M. A. J. Eijkholt, z. b., Amsterdam n. Nieuwstr. 29. A. Bouwman, dienstb., Soest n. Langestr. 151. H. H. Schreuders, z. b.. Oud Vroenhoven n. St. Jorisstr. 44. II. H. v. d. Hazel, dienstb., Hilversum n. Westerstr. 83. R. A. Kochheim, rijwielherst., Texel n. Arnhemschew. 89, J. A. v. d. Last, arbeider, Haag n. Bisschopsw. 7. Wed. J. Spanhake, z. b., Utrecht n. Groote Koppel 8. G. W. Weenink, z. b., Walsum n. Woest.w. 67. V. Hilversum, z. b., Amsterdam n. Scher- bierstr. 14. H. Hendrikse, dienstb., Haren n. Regentcssel, 9. A. Boersen, landbouwer, Barneveld n. Hoogew. 65. J. Eggink, onderw., Kampen n. Parallelw. 6. A. Nie- weg. winkelb., Assen n. Utrechtschew. 29. II. K. Kriller, chauffeur, Schoorl n. Wes terstr. 39. J. Hazenwinkel, z. b., Bedum n. Bergstr. 5. A. E. v, Achterbergh, modiste, Haarlem n. Arnh.str. 1. j P. J. v. Schaik, kapelaan, Arnh. n. Langcgr. 4. A. V. Wechel, houtvester, Indiü n. Mariel. 12. H. Wolfswinkel, timmerman, Canada n. Muurhuizen 3. VERTROKKEN. J. J. Oonnekes, onderw., Sch.p.str. 52 n. Vianen. J. E'. v. Veen, leerares, Wijersstr. 5 n. Winschoten, C. Los, kleermaker, Muurh. 901 n. Woerden. J. v. Ommeren, assistent II. S.M., Pijpersstr. -in.Amsterd. I. te Kulve, smid, Leusderw. 15011. Wouden berg- E. Smit, dienstb., Kampstr. 25 n, Rotterdam. C. D. G. Genemans, stoffeerder, Gr. St. Jansstr. 20 n. Apeldoorn. J. Slee king, dienstb., Woest.w. 13 n. Bussum. I If. de Bree, dienstb., Achter Luiaard 22 n Heemstede. E. v. Straten, z. b.. Driest 12 n. Nijmegen. C. J. v. Eijk, bloemist, Bis schopsw. 81 n. Loppersum. B. J. v. Osch, kellner, Langestr. 51 n. Utrecht. W. G. v. t Z' b"' BerSslr- 22 Groningen. I AiJ LAPPelius v- Hoboken. z. b. Oldenb.l. 24 n. Haag. L. A. de Jong., kinderjuff, Pr. Mariel. 24 n. Utrecht. I f. C Lansheer, dientb., Regentessel. 1 n. Haar- lemmerhede, N. Regter, kermisreiziger, Appel m. 12 11 Ar Klooster, z. b., Leusd N. v. Keulen, smiïl, Qt G. J. Ruitenberg, k n. Utrecht. L. J. Dalstr. 4 naar Aran 1. b„ Westsirigel 2* v. Leeuwarden, z. fa recht. P. Kool, zj| werpen. A. BislJ# Almeloo. P. N. M. 5 n. Ierland. H, Krommestr. 36 n- z. b., Soeslerw. 327 r ten, z. b., Socsterwe Schouten, z. b„ Soes A. Schouten, z. b^£j- j. v. Doesburg, spefe n. Utrecht. J. M. V 101 n. Groningen, j Langestr. 7 tl. Bos'- Laatste Men seint ons uit; De Tweede Kaï motiön-Tcrlaan, str herhalings-oefening ingelijfden vóór I* leggen de rappor! met verkorten dien tillerie, te Amersfom AMERS WISSEL- ea.E (Mr. 8. (J. VAN IVEL Kortegracht 11. Telegramadres: Assurantiën. Credieten. Coupons. Deposito's. Effecten. Verhuurt loket speciaal gebouwde volgens tarief, od te zijnen kantore. I De vereeniging »H alhier stelt zich vooi geven in het verlag Eerste hnlj ong< f Dozo cursus zal v f. toegankelijk zjju-* Wie er aan wei zich vóór 20 dezei melding van beroi Secretaris Amersfoort, S JanA Comité voor Amen Voor een )>eperjf< minste iS-jarigen lea om deel te nemen 1 ter opleiding tot |il colonne). Zich aan te mêidffi middags tusschen half den Voorzitter, artsj. huizen 21 bij de Korjej Comité voor Amersl Voor ten hoogste 1» gelegenheid om deel koHtoIoozen ter opleiding tot HELP Zich aan te mefden middags tusschen half den Voorzitter, arth huizen 21 bij de Koctei

Historische kranten - Archief Eemland

Amersfoortsche Courant | 1914 | | pagina 2