Zuidsingel 5 Attentie. \zpr szsar* issh :~r m. J. IRIfflA WILT GOEDKOOP YISCH M FRUIT ETEN G. AARSEV. Belastten zich met alle bankzaken tst Gemeentelijke Arbeidsbeurs GEOPEND eiken werkdag van 8 to to t0t 3 UUr: van Maandags en Vrijdag, van 6'/, Int 7'/. Aanbiedingen ran werboeke„deil op 4 November 1920. ST"0" "MWr-talp 93 pondwerkers siga„„,„ak,„ jongste kautoorb. r sigarensorteetders (vrouw) 3 s|ageri kantoorbed. (vr). t stejo-typiste 1 kelloers-teerling „„„„.i,,,, 3 loopknechts tuinman 77 losse arbeiders 1 uitpoetsers 2 magazijnknechts 2 voerlieden 1 marmerpolijster 4 werkvrouwen 1 metselaars 2 wisselloopers 1 meubelmakers 1 zolenstanzer Aanvragen van werkgevers. 1 dagmeisjes 1 naaister (huis) 3 electnciens schilders (huis) 4 fabrteksjongens 3 specialisten (worst- 1 huishoudster fabricage) 1 kantoorbed. (aank.) 2 stukadoors 2 mont. (2e klas) 1 typiste 8 metselaars 7 timmerliedeo Voor aanvragen van werkkrachten door patroons woonachtig buiten de Gemeente raadplege men de opgave op de stads- aanplakplaatsen. Alle vragen en aanbiedingen te richten tot de Arbeidsbeurs, in het gebouw der voormalige Ambachtsschool, Achter Davids- hof No. 2, telephoou Int. No. 374. ADVERTENTIEN. Notoris TE LEUKEN te Amersfoort zal Woensdag 17 November des avonds half zeven ure precies in het >Boompje« aan den Heiligenbergerweg aldaar in het OPEN BAAR VERKOOPEN Gemeente Amersfoort. Koopen één en twee: Twee woonhuizen met flinke erven aan de Coninckstraat nos. 4 en 6 groot respec tievelijk 1.40 aren en 1.71 aren, voorzien van gasleiding. Mondeling verhuurd no. 4 aan Jansen voor f3,25 (door de huurcom- missie goedgekeurd f3.50) en no. 6 aan Vastenburg voor f3.50 per week. Koopen drie tot on met tien Complex woonhuizen, pakhuis erven en bouwterrein tusschen Korte Gracht, 01- denbarneveldsteeg en Valkestraat groot 1012 M2., zeer geschikt voor bioscoop, groote kantoren, fabriek, enz. enz. als: Koop drie: Het Heerenbuis Korte Gracht no. 18 met erf en uitgang naar Valkestraat, voorzien van electrisch licht, gas- en waterleiding. Bevattende groote kamers, ruim entree. In eigeu gebruik bij Amersfoortscbe Courant, Koop vier: Drukkerijgebouw met gang gr. ±176 M2. Valkestraat no. I9. I„ gebruik alsvoren. Koop vyf; Bouwterrein aan de Valkestraat (front 12 M.) achter A'damsche Bank i 27 2 M2. Koop 20B Het woonhuis Korte Gracht no. 20 hoek Oldenbarneveldsteeg met erf en pakhuis aan de Oldenbarneveldsteeg no. 2 samen groot 1.78 aren. Verhuurd het woonhuis per 3 mnd. voor p. w. f8.65 aan de Wit, en het pakhuis aan van de Woem voor fo.6o p. w. Koop zeven De woning met erf Oldenbarneveldsteeg no. 4 groot 36 centiaren. Verhuurd aan Harselaar voor f 0.50 p. w. Koop acht De woning met erf Oldenbarneveldsteeg no. 6, groot 36 centiaren. Verhuurd aan van der Heijden voor f0.50 p. vv. Koop negen De woning met erf Valkestraat no. 23, hoek Oldenbarneveldsteeg, groot 40 cen tiaren. Verhuurd aan Maarssen voor f 1.50 per week. Koop tien De woning met erf Valkestraat no. 21, groot 32 centiaren. Verhuurd aau van Deuveren voor f 1.50 per week. Koopen elf 011 twaalf: Twee woonhuizen onder een dak met schuurtjes en tuintjes aan de Kleine Nachtegaalsteeg nos. 108 en 109 groot respectievelijk 1.30 en 1.40 aren. Voor zien van gas- en waterleiding. Verhuurd no. 108 aan Wed. Snijders voor f2 en 109 aan J. Kimman voor f 2 per week. In massa komen koopen 1 en 2, koopen 3 en 4, koopen 3,4 en 5,koopen 7 en 8, koopen 9 en 10 koopen 6 tot en met to, koop en 3 tot en met 10, koopen 11 en 12. Aanvaarding en betaling 17 Maart 1921; 3, 4 en 5 in eigen gebruik en overige koopen in genot huur 17 Maart 1921. Bezichtiging Dinsdags en Donderdags van a tot j ure. Breeder bij biljetten. Inlichtingen ten kantore Notaris TE LEUKEN, Zand 39, Amersfoort. 2e MEISJE P. G. GEVRAAGD te 's-Gravenbage tegen half November of later in klein gezin z. k. een P.G. Bekend met versteilen. Hoog loon. Brieven onder letter E. C. bur. van dit blad. VAN RIJN'S demsuMOSTERD M" Met het oog op de nieuwe Arbeidswet kunnen 'savonds na 7 uur en Zondags geen medicijnen meer thuis bezorgd worden DE AMERSFOORTSCHE APOTHEKERS ADVOCAAT EN PBOGUKEDR is vanaf heden te spreken dagelijks behalve Vrijdags van 9!/,—luur VAN LIMBURG STIRUMLAAN 2. Vrijdags van 9—3 uur LANGESTR. 99. BEZOEKT DAN DE VISCH EN FliUlTZAAK Alle soorten gorookto viseli togen lage prijzen. Tem grossier in gedistilleerd. JENEVER 40 procentf 2.00 BRANDEWIJN 40 f2.,o CITROEN 40 f2.00 COGNAC 40 f2.50 alle soorten wijn en samos, bisschop, portwijn en likeuren tegen zeer lage prijzen. Alles buiten den hond van distillateurs. Beleefd aanbevelend, ■■■■■mti MACH. SCHOENMAKERIJ LAVENDELSTR. 9b, P. P1JPERSTR. 41. H.H. Zolen en achterlapp. Geklonken f 3.25 Houtgepind f3.50 Doorgecaaid f3.75 Achterlapppen f 0.80 Dames zolen en achterlapp. Gekl. f 2.25 Houtgepind f2.50 Doorgenaaid f2.75 Achterlappen f 0.6o Ondermans zolen en achterlapp. Gekl. f 2.50 Houtgep. f2.75 Doorgen. f3.25 Alle kleinere maten, prijzen naar grootte. H.H. Voorschoenen f8.50, Dames f7.50 Maatschoenen alle soorten en modellen van prima grondstoffen en ver beneden winkelprijzen. Aanbevelend, A. VAN VU UREN. Zonder prijsverhooging halen en bezorgen. BLOED bleekzucht, ARMOEDE ^GebrulM MIJNHARDT'S f STAALTABLETTEN Kantoor te Amersfoort: Westsingel 9a, Telepbcsn 93 HOLLANDSCHE CONCERTDIRÊCTIEI): G DF KOOS Amlcttia - DINSDAG S NOVEMBER S uur. Tweede groot Solisteu-Concort AM A DE GEVIERDE AUSTRALISCHE VIOLISTE. Aan den YleogelLouis Sclinitzler. WERKEN VAN: NARDINI, SINDING, DVORAK, WEBER, ENZ. Entrée f2.50 rechten. Abonnementen ftt.50 rechten. Kaartverkoop LManohaudel LOUIS KLEIN Anug. plunUbespr. in Auiicllia 11.30—12.30. 1 eigenlijk n.l., dat de Jood op dien sabbath alléén onderdaan is van den Koning der Wereld, en van niemand In dit verband zij gezegd, dat de sabbath pas begint, wanneer hij voorbij is, dat hij zijn moet werpen op de komende werkweek en geven tot den volgenden sabbath toe. Het »zeer belangrijke, dat er bijkomt toont zich in de bestudeering van de Joodsche geschriften. Deze komt er noodzakelijk bij, omdat voor veel Joden dit de eenige dag Is, waarop zij hun ziel kunnen ver heffen tot de hoogte, die het Jodendom geeft. Het is een plicht van buitengewoon veel beteekenis voor den Jood, zich met Joodsche studie bezig te houden. Dit klinkt vreemd, omdat voor de Joodsche wetenschap het woord theologie gebruikelijk is, een woord echter, dat ter zake volkomen onjuist is. De studie van het Jodendom toch is niet een theologische studie in den gewonen zin van het woord. Zij wil nl. niets anders dan den Jood tot den wetende maken, om zich tot volledigen mensch te kunnen vormen, en is dus niet als fn/f-studie te beschouwen. Het is derhalve een plicht van ieder, die gevormd wil worden, zich met baar bezig te houden. Van oudsher is bij de Joden deze studie van de Boeken in eere geweest; van oudsher waren er geen anal- phabeten onder hen. En in de middeneeuwen bv., toen bij de Christenen het lezen en schrijven een privilegie der geleerden was, toen werd iedere Jood, die niet thuis was ln de Joodsche litteratuur, met geringschatting door zijn geloofsgenooten beschouwd. Wil de Jood wezenlijk Jood worden, dan moet hij zich wel met deze studie bezig houden, al vergt zu veel tijd en inspanning, omdat hij weten moet, wat hij doen moet voor zijn Jodendom en waarom. Een beroemde Joodsche sententie zegt zelfs: de Thora- studie weegt tegen alles op. De weldadigheid en de liefde zijn ook al weer door de Joodsche plichtenleer in vaste banen geleid, waarbij evenwel is op te merken, dat veel van deze voor schriften alleen in het Joodsche land te verwezenlijken is. Als voorbeeld is te noemen, dat wanneer een Jood landeigenaar is (en van oorsprong zijn alle Joden landeigenaars en landbouwer»), en wauneer hij dan zijn land heeft bearbeid en de oogst komt daarop te I staan, dan moet hjj, wanneer hij gaat oogsten, be ginnen met het allereerste van den oogst af te zonderen en daarmee naar Jeruzalem trekken, het aan God wijden en ten slotte aan de priesters geven; zoo krijgen ook de niet-landbouwers hun deel.Verder moet hij op een hoek van zijn land de oogst laten st ian, opdat de armen daar kunnen komen en voedsel vinden. Hierbij is weer nauwkeurig aangegeven, wie wel en wie niet bij de armen hóóren, en de Wet zegt, dat wie onnóódlg van dit deel der armen neemt, het eenmaal zal moeten doen. Wanneer dan de opbrengst van het land in de schuur is, dan moet eerst weer een gedeelte afge zonderd worden voor den priester, 1 deel voor den Leviet, sommige jaren een tiende voor de armen; de toren dieren zijn voor den priester. Aan de ijden moest door weduwe, wees en vreemdeling deelgenomen wordeo. Maar ook zondsr het eigen land zijn èn liefdadigheid ón weldadigheid plicht, bevorderd door het voorschrift een tiende eerstgeboren van onze zuivere winst af te zonderen tot een door ons zelf beheerde, maar ons niet toebe- hoorende armenkas, Waar dus het Jodendom in volle kracht leeft, daar vindt men ook eene vervulling van de Joodsche plichten leer. Daar noodt de rijke den arme aan tafel. Waar de Joden «modern» worden, daar openbaart zich wel eens «stands»verschil. De Joodsche Wet echter eischt: ontvang de armen in uw huis, want met hen komt de «tegenwoordigheid Gods». Zóó voedt de plichtenleer de Joden op. Voorschriften, die nog sterk in het oog springen, zijn de Joodsche spijswet en de huwelijks-wet. De spijswet zegt o.a., dat de Joden geen varkensvleesch mogen eten, wat dan waarschijnlijk ook wel bet eenige ls, dat de nlct-Jood er van weet. Dit is echter slechts ecu miniem déél er van. Als wij zouden willen zouden wij namelijk kunnen zeggen: de ge- Joodsche keuken staat beschreven in de Joodsche plichtenleer. Van veel echter dat ln dit opzicht ls voor geschreven, vatten wij de beteekenis niet. Waarom is bv. Alle gebruik van bloed, zonder tenlge uitzondering, verboden? Wij weten echter wèl, dat het woord van den goddelijken meester van waarde is, en zien ook wel de geweldige opvoedende kracht die hiervan ls uitgegaan, waardoor de Joden een onbedwingbaren afschuw gekregen hebben van al wat bloed is, en waardoor zij zoo uiterst voorzichtig zijn met al wat bet menscbelijk leven in gevaar kan brengen. Hiermee in verband staat ook de Joodsche slacht methode, de meest humane wijze van slachtcn.JDat het de voornaamste en zeker de eenige bedoeling is. dat te zijn, mogen wij niet beweren. Het ls echter be-* grijpelijk, dat een dergelijk voorschrift, door den Schepper gegeven, een gchcele reeks motieven moet hebben. Practische motieven zoowel als ethische, en een massa waarvan wij nog goen kennis hebben. Tot de spijswet behoort nog veel meer, o.a. een nauwkeurig onderscheiden wélke dieren geoorloofd zijn. Het eten speelt in het Jodendom een belangrijke rol zooals trouwens bij alle menschen. De grondslag is, dat het lichaam er niet is voor het eten, doch het eten voor den geest, d.w.z. dat het eten er is voor een li chaam, dat beschouwd wordt als drager en dienaar van den geest. Het vleesch is de bode van den geest, en het Hebreeuwsche woord voor «vleesch* heeft dan ook de stambeteekenis van «bode». Nu moet dit lichaam een goede dienaar van den geest blijven. Het Bijbel woord zegt: gij hebt u bleraan te houden, niet opdat gij uw lichaam niet verontreinigt, doch opdat gij uw zielen niet verontreinigt I Tot de plichten behooren verder een aantal, die de belangrijkste momenten van het leven begeleiden. Wij noemden reeds het huwelijk. Ook hierbij komt een bepaald aantal handelingen van opvoedende kracht. En op den Grooten Verzoendag b.v. Is dat eveneens het geval. Bij bet huwelijk wordt een aantal lofzeggingen uit gesproken, die het beginsel van het huwelijk kort samenvatten, waarbij dit op een hoog plan wordt ge heven. Zoo vaak bereikt het huwelijk niet de hoogte waartoe het bedoeld is, en dat is in het Jodendom voorkomen. Daar worden man en vrouw gehecht tot twee levenskameraden, die de keten van het menschen- geslacht zullen voortzetten. Daar gaat het dus niet om zooveel mogelijk genot, doch juist om, wanneer men oud geworden is," het hóógst gevoel voor elkander te hebben en te begrijpen, dat men deelachtig is geweest aan den meeat voortreffelijken arbeid ln het leven. De formaliteiten bij het huwelijk brengen o.a. mee, dat de man iets geeft t en haar aldus koopt haar iets, dat bij in haar handen legt, en dat symbo liseert dat zij het leven dóór samen zullen arbeiden. Joodsche huwelijkssluiting 1 Étti ,®«y| Het tweede gedeelte van is dan, dat de vrouw nu In het huis plaats neemt, waarmede zij dan haar koninginneplaats' in het huis van baar koning heeft ingenomen. Volgehouden is bij alles, dat het gééstelijke en niet het stoffelijke in het huwelijk overheerscht. Vereischt is dan ook een voortdurende beheersching der zinnen. Volgens een Joodach gezegde in den Talmud krijgt dan ook de Jood iedere maand zijn vrouw als bruid terug. Door dit voortdurend beteuge len wordt de innigheid van het Joodsche huwelijk op buitengewone wijze versterkt en verstevigd. En men ziet ook hoe van dit alles een geweldige opvoedende kracht moet uitgaan. Ook op den grooten verzoendag en op Nieuwjaars dag zijn er van die symbolische handelingen van groot gewicht. Vóór alles echter is daarbij natuurlijk nood zakelijk, dat de Joden begrijpen, waaróm dit alles zoo Wanneer b.v. signalen uit de bazuinen weer- hóórt ze wel doch begrijpt ze niet, aan gaat uiteraard het effect verloren. Wanneer de Jood op den verzoendag de hoogte der engelen b zooals de oude uitdrukking luidt dan mor natuurlijk de waarde zijner gebeden (dit zijn e poëtische stukken) begrijpen. Wie eenvoudig j prevelt, zonder den zin te vatten van wat hij zegt, op het gemoed van zoo iemand kan daardoor geen invloed uitgeoefend worden. Wanneer dat echter wél het geval is, dan gaat er van zulke eenvoudige dagen groote invloed uit op zijn gemoed. Het terugzien op het afgeloopen jaar en de daaraan voorafgegane jaren van zijn leven, het zich zelf eerlijk afvragen wat .d daarin goed was, wat verbetering eischt, de moreele tol dwang, die bierbij komt, voert hem hooger op. gebeurd. Wan klinken, en

Historische kranten - Archief Eemland

Amersfoortsche Courant | 1920 | | pagina 3