Dinsdag 9
November 1920
No. 9406
70e Jaargang
stadsnieuws.
bevolking.
Uitgave van do Drukkerij „DE AMERSFOORTSCHE COURANT" voorheen Firma A. H. van Cleeff.
Verschijnt DINSDAG-, DONDERDAG- en ZATERDAG. ABONNEMENT per 3 maanden f 1.franco per post f1.15. Afzonderlijke nummers 5 cent.
ADVERTENTIËN 1—6 regels 95 cent; elke regel meer 15 cent. Bij regel-abonnement reductie, waarvan tarief op aanvraag kosteloos. Legale-, officleele- en
ontelgenings-advertentiën per regel 20 cent. RECLAMES 1—5 regels f 1.55J; elke regel meer 30 cent. Incasseerkosten worden in rekening gebracht.
Inzending van advertentiën op den dag van verschijnen uiterlijk 10 uur, voor het Zaterdagnummer uiterlijk Vrijdagavond.
REDACTEUR: K. LUBERTI, AMERSFOORT BUREAUX KORTEGRACHT 18 EN VALKESTRAAT 19, TELEFOON 19.
KENNISGEVINGEN.
PUBLICATIE.
Bakkersnachtarbeid.
De Burgemeester van Amersfoort
maakt bekend.
dat ter gemeentesecretarie kamer No. 3 ter inzage
ligt een aanvraag van
J. ARONSON,
om vergunning tot het verrichten van bakkersarbeid
tusschen 8 uur des namiddags en 6 uur des voor
middags in het perceel Langestraat 143.
Op Maandag 6 December a.s., des voormiddags
tien uur, zal in het raadhuis gelegenheid bestaan om
ten overstaan van den Burgemeester bezwaren tegen
de aanvraag in te brengen.
Daarbij worden zoowel de aanvrager als zij, die be
zwaren inbrengen, in de gelegenheid gesteld zich naar
aanleiding van de bezwaren mondeling en schriftelijk
te verklaren.
Zoowel de aanvrager als zij, die bezwaren inbrengen,
kunnen gedurende acht dagen vóór het bovengemelde
tijdstip, ter secretarie der gemeente, van de ter zake
Ingekomen schrifturen kennis nemen.
Amersfoort, 6 November 1920.
De Burgemeester voornoemd,
v. RANDWIJCK.
WINKELSLUITING.
Burgemeester en Wethouders van Amersfoort,
brengen ter openbare kennis,
dat ingevolge artikel 1 sub 3 c en d der »Ver-
ordenlng op de Winkelsluiting* het sluitingsuur der
winkels op werkdagen van 22 November tot en
6 December, van 17 tot en met 24 December en
31 December e.k. zal zijn 9 j uur 's avonds.
Amersfoort, 5 November 1920.
Burgemeester en Wethouders
voornoemd,
De Burgemeester,
v. RANDWIJCK.
De Secretaris,
A. R. VKENSTRA.
KENNISGEVING.
De Burgemeester en Wethouders van Amersfoort
breugen ter kennis,
dat in de gemeente Hoogland een geval van milt
vuur is voorgekomen.
Amersfoort, 5 November 1920.
De Burgemeester voornoemd,
v. RANDWIJCK.
Steenstr. 6 Mej J. Burgy, E. v. Meysterw. 3 naar
Arnh.weg 62 C. ten Braak, Muurh. 29 naar 't Laantje
Mej. M. Kingma, Muurh. 29 naar't Laantje 1
Mej. A. v. d. Water, Varkensmarkt 1 ib naar Snoukaertl.
- Mej. A. de Blij, Regentessel. 2 naar v. Bemmel-
str. 57 Mej. M. v. d. Flier, Teut 512 naar Walikerst.
25 J. v. Diggele, Bolleweg 7 naar Woest.weg 92
J. Hoogkamp, A. 'tOude Stadhuis 1 naar Havik 14b
Mej. N. Vlug, Langestraat, 12a naar Hellestr. 85
Mej. G. Fliek, A. Paul.l. 7 naar Leusderw. 258
W. Kladder, v. Bemmelstr. 20 naar Valkestr. 7
Jhr. J. Godin de Beaufort, Heil b. weg 39 naar St.
Anfridusstr. 2 H. Tijsseiing Heil.b.weg 39 St. Anfri-
dusstr. 2 Mej. W. Tolboom, Z. Singel 70 n. Muurh. 5
P. v. Haselen, K. Beekstr. 1 n. Snouckaertl. 22 J.
Prins Fokkes, Langestr. 109b naar Sch.penn.str. 31
R. Veenendaal, Soesterw. 87® naar Soesterw. 310
Mej. H. Uding, Utr.weg 35 naar P. 3uysl. 8
T. Buitenhuis, Sch.penn.str. 2 naar Leusderweg 216
H. v d. Vis, Liend.weg 58 naar Methorststr. 12
J. Wiss, L. Vrouwestr. 38 naar Hellestr. 20 M.
Sterk, Soesterw. 48 naar P. Pijperstr. 11 J. Stulven-
berg, Verhoev.str. 68 naar Langegracht 18 - Mej. E.
Dabringhausen, Arnh.weg 30 naar v. Bemmelstr. 33
W. Droogers, Kortegracht 16 naar KI. Haag 15
M. Luyendijk, Kamp 66 naar St. Anfridusstr. 9
H. Stael, Kamp 66 naar St. Anfridusstr. 9 J.
van Goor, Kamp 66 naar St. Anfridusstr. 9 A.
Kiene, G. Doustr. 12 naar G. Doustr. 14 Mej. H.
v. d. Broek, Utr.weg 87 naar Utr.weg 125 H. v.
Appel, Bissch.weg 80 naar Verhoev.str. 27 Mej.
C. Meijnen, Arnh.weg 60 naar Fred. v. Blank.h.str.
36 C. Groeneveldt, A, Paul.l. naar P. Buyslaan 8
J. Frima, J. v. Oldenb.l. 18 naar Limb. v. Stlruml.
2 A. Spoel, Kamp 20, naar Breestr. 72 J. v.
d. Eshof, Soesterw. 214 naar Stationspl. 2 Mej. M.
Plante, v. Bemmelstr. 57 naar Regentessel. 2 A. v.
d. Twee!, Langestr. 1 naar Kruiskamp 84 J. Roe
land, Langegracht 18 naar Paternosterstr. 3 P.
Gouw, Dievenweg 13 naar Woest.weg 82 Mej, J.
IJzerman, Woest.weg 150 naar Arnh.weg 1 R. v.
't End, St. Agathastr. 19 naar Coninckstr. 56"' G.
v. Gelder, Vlasakkerw. 42 naar Langestr. 68 H.
Geerhof, Utr.weg 7 naar B. Wuyt.laan 69.
Firma K. W. JAEGER
AFLEVERING BINNEN 8 DAGEN
WINKEL: FABKIEK
LANGESTR. 74 - KAMPSTR. 90 -96r
TELEFOON 198.
Opgaven van verhuizingen binnen de
gemeente van 15 tot 20 Oct. 1920.
Mei. J. Burgerhart. Langestr. 33 naar Arnh.weg 67
Mei W. v. d. Glas, M. Withoosstr. 5 naar Miere-
veldstr. 65 - Mej. A. te Kulve. H. v. Viandenstr.
21 naar Varkensmarkt ttb - H. Cardinaal, Sch.penn.
kade 17 naar Sch.penn.kade 40 H. Quispel, lvl.
Koppel 9 naar Oliesteeg 7 - G-J?ke1, f 5.5re
naar Verhoev.str. 29 M. v. d. Molen, Rembrandt-
str. 42 naar Scheltemal. 3 G' Bruuyn' Leusderw-
204 Scheltemal. 4 - F. Ferrare. Muurh. 3 naar Soes
terw. 161 J. Bakker, Soesterw. 109 naar Leusderw.
IX - C Prins. Leusderw. 56 naar Kroontjesmolen 14
J. Baarschers, P.-Bothl. 24 naar P. Bothl. 38
Wed. G. Rissink naar Utr.weg 136 naar Hems.usl. 7
Dr. Ph. Peyrot, P. Buysl. 27 oaar d® Wrtlaan
Mej. H. Wernert, P. Buysl. 27 naar de Wu.aan H.
de Lange, Bolderstr. 25* naar Bolderstr. 29 - Mej.
W van Veluw. Kcrkstr. 3 naar Pr. JuhanapL 3 -
T v. Wijland, Bissch.weg 50 naar Dievenweg 9 -
Mej. S. v, Barneveld, Gasthuisl. 4.naar Bergstr. 37
T. Hoeksma, Breestr. 60a naar KI. Koppel 28
J. Timmerman, Krankel.straat 5 naar Langegracht
2 ia - Wed. J. Huynen Krankel.str. 5 naar Lange
gracht 21a G. Overwater. Kruiskamp 30 naar J-
De bronzen medaille voor «2 jaren trouwen dienst
wordt op 19 November a.s. toegekend aan den fourier
J. J. Klaasing van het 5e Regiment Infanterie thans
gedetaceerd bij de Militaire Politie.
Tweede Abonnements-Concert.
Op het tweede der door het Concertbureau Hans
Augustin in »Amicitia« georganiseerde Abonnements
concerten Zaterdag 20 November, zal optreden de
groote zangeres Ilona Durigo. Marcel van Gooi zei
begeleiden.
Vereeniglng »H e t Volksg'
Vorige week werd te dezer stede de eerste vergade
ring gehouden van de hier ter plaatse opgerichte ver-
eeniging »Het Volksgebouw Deze vereeniging stelt
zich ten doel, door het bijeen brengen van gelden de
beschikking te krijgen over een kapitaal, om daarmee
een gebouw te stichten en te exploiteeren
moderne-arbeiders-beweging hier ter plaatse. Op deze
vergadering werd besloten om hen, die dat plan sym
pathiek vinden, in de gelegenheid te stellen de ver
eeniging te steunen, ten eerste door lid of donateur te
worden, en ten 2e door een of meer obligaties te nemt
welke zullen worden uitgegeven ten bedrage van f 5.
f 10. en f25.—, rentende 3
Inlichtingen zijn te verkrijgen bij den Secretaris-
Penningm. den Heer J. v. Doorn, Jan Steenstraat no. 7,
alhier.
ds. B1 n n e r t s.
(Slot).
Wij hebben gezien, dat wij niet bij de optimisten
moeten staan, doch moeten wij nu wel bij de pessi
misten gaan?
Hebben de genoemde pessimisten de werkelijkheid
wel zoo gezien als ze is? En wanneer wij nu eens
naar hun persóón gaan kijken, dan merken wij, dat
bv. Schopenhauer de meest onmogelijke onder de
menscbcn was, dat bij met iedereen ruzie had. Maar
zou hij ons dan objectief kunnen vertellen, hoe wij
de menschen moeten beschouwen En Larochefoncauld
leefde aan het hof van Lodewijk XIV, waar zijn
maximes allicht juist waren, doch elders zijn er toch
nog wel andere menschen en echte dankbetuigingen.
Ook die man beeft dus niet objectief en nuchter
de werkelijkheid gezien.
Verder was Rousseau een man met buitengewone
gaven. Maar welk een zonderling I Met wat linksche
en vreemde manieren bewoog hij zich onder de men
schen! Neen, hij is toch ook geen goede gids.
Zoo is het ook met Immanuel Kant, hoe zeer een
der grootste denkers die de menschheid heeft op
geleverd. Maar hij was ongehuwd en blesf zoo vreemd
van alle zorgen en vreugden en ook van alle schoon
heid welke de wereld biedt.
De pessimisten zijn dus wel waard dat wij naar
hen luisteren, doch overgeven aan hun leiding moeten
wij ons niet. Daarvoor zijn zij niet objectief genoeg.
Zien wij nu eens naar Frits Reuter en Peter
Rosegger, die toch allesbehalve pessimisten zijn en
die toch met open oog de werkelijkheid hebben ge
zien. En Goethe, de groote geest, die heel goed ge
weten heeft hoeveel donkers in 's menschen hart kan
wroeten en die toch geen pessimist was.
De pessimisten hebben dus groote waarheden naar
voren gebracht, en elke levensbeschouwing, die daar
mee geen rekening houdt, Is niet waard te worden
overdacht. Wij moeten dus niet meedoen aan de be
wering van Jan Rap, dat de wereld vooruit gaat. Wij
kennen de hypothese, die van de evolutie, waarbij
wordt aangenomen dat het volgende het betere is en
dat wij zoo langzaam komen tot bet allerbeste, tot bet
ideaal, tot het koninkrijk Gods. Doch dit is verdwazing.
Nu zijn er verschillende oplossingen voor deze
groote problemen; vergelijkende zullen wij trachten
de juiste te vinden.
De eerste oplossing dan is die van het geloof aan
bet «paradijs* en dat dit eenmaal weer op aarde zal
komen. Maar dit geloof berust op een mythenatuur
lijk is het paradijs-verbaal niet als werkelijkheid be
doeld. Deze kijk op de werkelijkheid moeten wjj dus
laten varen.
De tweede oplossing Is die van het Boeddhisme.
Dit is de pessimistische, die antwoord geeft op de
vraag: hoe kunnen wij ontkomen aan dit leven, dat
toch eigenlijk een ramp is, waarmede wij moeten breken.
Het ware boeddhisme is dan ook een monnikspij.
Terloops zij bierbij opgemerkt, dat deze gedachte van
de wereld is een ramp, ook in het christendom van
de middeneeuwen sterk naar voren komt. Men denke
de kloosters en de kluizenaars. Ook deze be
schouwing is de ware niet.
Een ander antwoord, dat ons nuchtere Hollanders
meer sympathiek is. Is dat de arbeid het leven waarde
zou geven. Wij zijn op de wereld zoo heet het dan,
om iets te doen. Het zelfde antwoord geeft ook Goethe's
Faust, en ieder kent het woord van Zola: travaillons.
Doch ook de arbeid geeft niet volledige voldoening,
niet de levenswaardeering welke wij moeten hebben.
De schaduwzijde ervan Is, dat de arbeid ons van ons-
zelven afleidt. En zonder zelf-inkeer Is toch geen vast
heid mogelijk. En is het leven al die arbeid wel waard
Neen, het ware antwoord ligt ergers anders! Wij
hebben reeds gewezen op het boek fob. Job heeft
alles verloren, kinderen, have en goed. En hij
murmureert wel, maar ten slotte zegeviert toch bij hem
het vertrouwen en zegt hij in volkomen berusting:
<Goa is groot en wij begrijpen hem niet.» Dat nu
is niet het laatste woord van wijsheid, doch het begin
er van: dat wij maar mensehen zijn.
En zien wij vervolgens naar het nieuwe testament,
waarin wij ee.i leer vinden die wel degelijk rekening
houdt met het pessimisme, maar die ten slotte ons toch
brengt in nieuw licht. Want het Evangelie, hoe vol ook van
woorden over duisternis en droevig lot in deze wereld,
roept ons toch op tot een leven van harmonie,
tot het eeuwige leven, het eeuwige leven dat slechts
in ons zeiven te be-leven is en dat slechts bereikt kan
worden in vertrouwen en in gehoorzaamheid. In 3
woorden Is hier alle wijsheid gelegdGod, onze Vader.
Dit is alle rijkdom welke Jezus over de wereld heeft
uitgestort. Wie dat nazeggen kan, komt door pessimisme
heen tot nieuw licht.
Wij moeten dus bet optimisme achter den rugheb-
ben, méégenomen zijn door het pessimisme, doch ten
slotte den moed en de kracht hebben om op de stem
van Jezus Christus te antwoorden en te vertrouwen in
God. Dan geschiedt dit groote wonder, dat het pessi
misme wordt omgezet in Iets anders en nieuws. Dan
gaat aan den mensch in vervulling, dat het de ver
goddelijking Is van het lijden. Dan aanvaarden wij
het leven en den arbeid en woont in ons de verzekerd
heid, dat het einde goed zal zijn en goed moet zijn.
Wel hebben dus de pessimisten voor een groot
deel gelijk in hun beweringen, doch niet in hun con
clusies, omdat zij bij de zichtbare wereld blijven staan
en omdat zij het geloof missen. En dat geloof is het
wat wij hebben moeten, het geloof in die christelijke
wereldbeschouwing, waarbij wij in vrede kunnen leven
en sterven.