Adverteert in dit blad! Tenniste HET MYSTERIE EERROODE OOQEN GEVESTIGD TE UTRECHT f SB.900.0i0©.-- nominaal INSTITUUT VOOR PHY5I5EHE THERAPIE NIEUWE UNIE RECLAME MET MET 13 PCT. BON. De» week Donderdag. Vrijdag en Zaterdag geven wij voor f 1.30 of 11.50 de volgende artikelen A. roor f 1.50 net 15 proeent bon I pond boogatfijne botermelange, i pond prima koffie, 1 ons thee, 1 ene cacao, 1 reep chocolade, 1 ontbijtkoek, 1 pakje pudding (citroen, vanille, fram bozen, amandel of chocolade), 1 pond erwten of bruine boonen of capucijnera. B. voor f2.50 mot 15 proeent kon pond boogatfijne botermelange, Va pond prima koffie, l ons thee, 1 ons cacao, 1 pond erwten of bruine boonen of capucijoers, 1 ontbijtkoek, 1 pakje pudding (citroen, vanille, fram bozen, amandel of chocolade), 1 pakje zelfrijzend bakmeel, ■/a pond Rijst, l/a p. tarwegrlesmeel, 1 pak havermout. Zoolang de voorraad strekt. U NIE-WINKEL TE AMERSFOORT I.ANGESTRAAT 43 Amersfoortsch Bioscoop- en Variété-Theater Laug ostraat PROGRAMMA TAN 17 t/m 20 DECEMBER 1920. 1. Amersfoortache Bioscoop-courant. 2. Tootling dor dieren. 3. Het geheimzinnige hnls, Detective- Drama In 5 afdeeüngen. Alleen op vettooulngsrecht van de Bens film-comp. Den Haag 9. Teder had geljjk, Coinedlo. PROGRAMMA TAN 21 tot en met 23 DECEMBER 1920. 1. Hap-sonrant. Actueel. 2. Wiesbaden en omgeving. Natuur. 3. Leve do sport. Komisch. 4e Serie DEI DEMON De strijd in het donker (Cowboj-ülm) Verwacht binnen enkele dagen de prachtige film Op het Vaticaan. Z. H. de Paus Benedlctus de X Ve. Voor het eerst In de geschiedenis heeft het opperste hoofd der R.K. Kerk toe stemming verleend zich te laten filmen. De Bedevaart van de Ridders van Columbus door Z. H. den Paus In audlentle ontvangen. Loge fl.OO. Eerste rang 80 ct. Tweede rsng 50 ct. en Derde rang 35 et. DE DIRECTIE. Maatschappelijk Kapitaalf 25.000.000 Waarvan geplaatst en volgestort f 0.100.000 Reservef 2.100.000 Ondergeteekende bericht, dat op Maandag, 20 December 1920 van dos voormiddags 0 tot des namiddags i nnr, bij de Rotterdamsche Bidkvereeniglng ti Rotterdam, Amsterdam's-Grarenhage en bij alle kantoren van de Nationale BankvtmniglDg en Znid-Nederlandsche Handelsbank de Inschrijving uitsluitend voor Aandeelhouders zal zijn opengesteld op: Aandeelen haror instelling, lxx Mtuls.ls.on van flOOO- tot dsn koers van 100 pCt., bonevens 2 '/a Pct- registratiekosten. Prospectussen en Inschrijvingsbiljetten zijn bij do Inschrljvlngskantoren verkrijgbaar. NATIONALE BANKVEREENIG1NG. UTRECHT, 10 December 1920. BAARN TEL. 177 - NW. BAARNSTR. 2 Tcchnlsch-Dirccteur JACQ DEKKER. Npreekaur: Dinsdag, Donderdag en Zaterdag van l'/j—fl/s nor. Voor minvermogenden's avonds van 7—7'/i nar. Afdeellng voor Electrlache-, Heetelucht- en Waterbehandeling Diatbermle, Massage, Vibro- en Douche-masaage, Beweglngtkuren, Zweedache Heil- en Aderogymnattlek, Kuostzonbestrallng enz. Behandeling van: Zennw-zwakte en andere Zcnuwstoornlasen, zooaio Nlapelooa- held, Hartpjjnen, Nervoaze hartkloppingen, Nerveuze rouetlpatle, Chronische hool'<lpjjn«n, Zenuwpijnen (ischias en andere neuralglen/ Verlammingen na hernen- beroerte, kinder paralyse, knenzlngcn, Tabes on sndere rnggemergsaandoenlngen. BEHANDELING IN OVERLEG MET HUISARTS OF SPECIALIST. Volksuniversiteit. J. TAL Opperrabbijn, Utrecht, over: JODENDOM EN J0DENHE1D. Vt/Jde lezing. (Vervolg). Het ooderwerp van hedenavond Is minder onbe kend dan de vorige: bijna leder heeft wel eens van Bijbel en Talmoed hooren opreken, al Is daarbij de bijbelkennis onevenredig aan die van den Talmoed, van welke laatste de meeaten alleen den naam kennen. Het Jodendom staat met belde In nauwe betrekking. Er wordt wel eens scheiding gemaakt tusechen een Bijbelsch Jodendom en een Talmoedis Jodendom; maar het Jodendom erkent die scheiding nieterkent den Talmoed alleen als geheel dezelfde leeringen en beginselen uitsprekend als de Bijbel en ze verder uit werkende. Over wat de Bijbel ls, hoeft hier weinig gezegd te worden. Ook In Nederland heeft lang de goede ge woonte geheerscht om lederen dag één of meer hoofd stukken uit den Bijbel te lezen, en veel uit dit boek Ia daardoor lu het leven vastgeatampeld. Maar of daar door ook het Wezen van den Bijbel duidelijk ls ge worden De Bijbel bestaat uit 3 gedeelten: te. «Ie vijf boeken van Mozes, ze. de Profeten en 3e. de Geschriften (zonder meer). Het ie Boek van Mozes bevat eensdeels historie, anderdeels voorschrlfteu, en wel historie in de eerste plaats van de familie der menschheid, teu tweede van de stamvaders en ten derde van het Joodache volk tot Mozes' dood. En daar tusschen In zijn dan de Joodsche wetten geplaatst. Een .karakter-beschrijving vA dit allee Ie niet te geven, zou een te breedvoerlgo bespreking elechen. Het Is het fundament van Israels overtuiging en leven, maar ook het Christendom staat geheel op den basis er van; ja, het heeft invloed gehad op allen die naar het hoogere hebben verlangd. Iets moge echter over den stijl gezegd worden. Stijl en Inhoud hangen hier tea nauwste samen. Daardoor Is het ook zoo moeilijk de juiste beteekenis er van la vertallug duidelijk te maken. De bijbel toch Is een echt Hebrecuwsch boek. Kort en sterk, ale de ■teen-schriften waarin de oudste oorkonden werden vastgelegd. Bijna nooit Ie er daarbij onderling ver band Matchen de zinnensteeds wordt verondersteld dat de hoorder of lezer er zoo bij Ie, dat deze het verbaod zelf legt. De feiten worden plastisch voor den geest geplaatst, en de hoorder moet met veratand en gemoed zelf concludeeren en meegevoelen wat er zich afspeelt. Dat Is groot en maselef, doch eigenlijk alleen te proeven In het Hebreeuwsch. Niet alleen In de vijf boeken van Mozea vindt men dezen stijl, ook In de Profeten la bet zoo. Wij onder schelden daarbij de eerste en de latere profeten. Do eersten deelen eenvoudig de historie mee, vanaf het sterven van Mozea tot den terugkeer uit Babylonlê naar Palestina (336 v. Chr.). Dat loopt over een tijd vak van 10 eeuwen. Alleen datgene, wat van belang la voor den pragmatlacben Indruk, dien bet boek moet maken, wordt daarin verteld. Het la due geen gewoon geschied-verbaal. Hut vertelt de feiten, doch doet ze ziea onder het bizonder licht van do taak van Israel met zijn heel bizonder levensbeginsel. Vandaar ook die nadruk telkena op den Innerlijken. godedlenatlgcn en zedelijken toestand. De latere profeten-boeken zijn helaas fragmenten. Fragmenten van de redevoeringen, door de groote mannen van Israël uitgesproken. Wij weten er eigenlijk niets van, onder welke verhoudingen deze redevoe- r'ngen gehouden werden. Wij kunnen ons wel indenken koe b.v. een JerenHa optreedt, maar wij vinden In de profeten stukken cn gedeelten, die volstrekt niet altijd wijzen op samenhang. Redevoeringen, uitgesproken zonder voorbereiding, zoo maar opgekomen. Ook daarom fragmenten, omdat het zeer wel mogelijk ls, dat de profeten gedeelten weglieten bij het op schrift brengen, omdat hetzelfde vroeger al gezegd waa en zij geen herhalingen wenechten. En soms ook gaven zij alleen verkorte aanduidingen van de redevoeringen. Maar nauwkeu-lg weten wij van dit allea niets. Doch uit dat, wat wij hebben, zien wij nog de ge weldige kracht, waarmede zij onbevreesd hebben ge sproken wanneer God hen droog. In dit verband zij er nog op gewezen hoe Jeremla klaagt over bet profeet-zijn (C 6 vera 11)»En van Goda gramschap ben Ik vol Ik ben op en kan het niet weer In mij opgesloten houden maar het uitstorten over het kind op straat en bet gezelschap der jonge mannen,...* Ze moeten du> spreken, kunnen het niet In zich opsluiten. Want wat Is een profeet? De man die ge dwongen wordt: spreek, roep, gij moet roepenI Do profeet la op een zedelijke hoogte geplaatst bóven de menecheo, hij ziet door de gebeurtenissen heen en vat allea samen, ziet hoe het goddelijk bestuur naar een bepaald werelddoel leidt. En de profeet moet het roepen, tot koningen en legere, bij meet spreken, tot de massa, al la deze nog zoo zedelooa; totds vrouweo al zijn zij varstokt In boosheid; tot jong en oud, tot ministers, landbouwers en soldaten. Hij moet, omdat hij de blinden ziende moet maken en de dooven hoorend, zoolang er nog Iets te redden la. DAt Is de profeet, en zóó hebben zij ook gedaan. Zij hebben er smart voor ondervonden, men heeft ze vervolgd, maar ze konden niet anders. En wat die mannen ge zegd hebben Ie voor one van onmetelijk belang, omdat wij daardoor het hoogste van het Jodendom leuren kenaeo. En niet alleen uit een litterair en wijageerlg, maar vooral ook uit eeu moreel oogpunt la het voor het nageslacht van ontzaglijke waarde. Het derde gedeelte van den bijbel zijn dan de pealmea, de Spreuken van Salomo, het boek Tob, de vijf rollen, ea dan neg eenlge hlstotlache boeken. De Psalmen zijn algemeon bekend. We zullen er bier niet over twlaten of ze allea oud zijn, of dal er vee! ttlt later tijd. ziin Dat ze een kostbaar bezit zijn, hoeft niet betoogd te worded. Hél wordt reeds bewezen door het feit, dat ze overal gelezen worden. Vóór de wereldoorlog Is sr veel kwaad gezegd over de psalmen, er ls gezegd dat al het mooie ar van reeds aanwezig Is In de «psalmen* der Babylonlërs. Maar toen de wereldoorlog met al zija rampen over oae kwam la er echter niet gegrepen naar de Baby lonische psalmen, doch wel naar die der Jodeo. Dtór zijn Immere woorden te vinden voor alle ontroeringen van het menschelljk hart. De psalmen zijn allen uit ■temmingen van het gemoed geboren, uit blijdschap en uit smart, en paaeen daardoor juist bij alles wat er In ona omgaat. De Spreuken vormen een echt boek der wijsheid. Of allea van Koning Salomo Is, valt nist te onder zoeken; seker Is véél van hem afkomstig. Men vindt hier schatten van levenswijsheid, die echter niet te begrijpen zijn In een verloren half uurtje. (Wordt vervolgd),

Historische kranten - Archief Eemland

Amersfoortsche Courant | 1920 | | pagina 3