ELOOKER
CACAO.
m
m
m
m
m
m
m
m
I
süHHHBBH
C. de Jager -Langestraat
PISUISSE en BLOKZIJL
Ontvangen de Nieuwe Engelsche Stoffen
G. van Duin, Langestraat 143.
Fabriek van I. M. van Kempen Zonen,
DAALDERS
BEVESTIGE
BB
BS
BB
BS
BS
BS
BB
Klompen belast, Diamanten vrij.
BOERDERIJ
Bekwaam behanger
Amicitia.
De Tarief wet beteekent:
Mr. JOHN OUILL, Engelsch Onderwijzer.
Directeur-Eigenaar der Berlitz-School te Apeldoorn,
B. RUITENBERG Hzn. Utrechtschestraat 21.
Magazijn van Goud, Zilver en Horloges.
De verpakking is eenvoudig; alles
is ten koste gelegd aan de kwaliteit;
daarom zoo goed.
F KREUPELING MEIJER.
Grafmonumenten. Schoorsteenmantels.
BH^ar^gggsgSESHHigaEs^ar^igagSHH
EH23E?SeaE!SKiE!50ISÏHE5JZ2E5at
HEEREN FANTASIE HOEDEN.
Zwarte Dames- en Heeren Glacé Handschoenen.
Een mooie uitgebreide collectie Dassen.
SPECIALITEIT HEEREN MODE-ARTIKELEN.
1HIBS
lie,
fie aan
voelt, voelt men tegelijk de zware verant
woordelijkheid, die rust op de voormannen
der weermacht. Zij moeten zijn goede op
voeders. Maar er is nog moer. Zij hebben
ie zorgen, dal de jongeling opgekweekt
kracli %vordt in het gevoel van saamhoortghcid,
VJtw*
e strjj
•trijd gcr gedompeld worden «in een versterkend
8 v0° bad van gemeenschapsgevoel en dat bad moe
ien de voormannen voor hein bereiden. En
als we nu willen weten of dat gelukt is, dan
kijken we naar jongelieden, die 15 jaar lid
al di
t kuo
ving
g hed
En
redei
n, ziji
ii wi«i
wind
weeg
e doa
oorlq
et
•achli
dot
ntw ik
ooi ali
keiinj
bi-ede
i
oedi
'g om
staa
-oners
■s, di<
L van
»r ge
(vaar
trui
krijg!
dan
mva-
irden
wi
en
daad
e be
reikt
van
ons
irlog
lied
ïooit
die noodzakelijke voorwaarde om te komen
op hooger peil. De jongeling moet in het le-
be-
von-
'gen
de
een
t de
ons
we
?ten
de
aar d ;jjn geweest van de gemeenschap, of ze wer-
kelijk begrijpen, dat ze lid zijn van den Ne-
derlamlschen stam, waaraan ze alles dan
ken en waaraan ze zich moeten geven met
waarachtige liefde. Blijkt het, dat dat niet
zoo Is, dan zijn we tekort geschoten, dan
heeft bezieling ontbroken en is er voor mots
gewerkt.
Spr. zet hierna uiteen, wat men onder
tucht moet verstaan, waarvoor in de eerste
plaats wordt vereischt toewijding. In de ka
zerne en -op het oefeningsterrein hindert
spr. het meest de kille nuchterheid. Een
eerste voorwaarde voor opvoeding is warm
te Men moet de dingen zien in hun waarheid
en dan verandert alles als bij tooverslag. De
waarheid nu is, dat de jongens zijn Ned.
burgers, die gehoor geven aan hun heiliigsitan
plicht., om .zich weerbaar te maken. Als: mem
dat ziet voelt men wairmite. Vroeger kwatmoii
de miliciens in de (kaizome lalsi ibdjgjgen, eai
werden ook ©enigszins als biggen- behandeld.
Gedeeltelijk ïs 'dit ireéds veinainidierd, dlat ar
jongelieden komen, die ©intvamigeni wortdon
met het volkslied, dait in ons 'doét- voölen ide
taak voer do gemeensohtaip, en wijding goeft
aan die itöak.
Een eerste \-o or waarde voor een good o|pi
voeder is zich zelf te (bunnen wegcijferen. De
opvoeder moet zorgen geen majesteitje te zijn
en walns zijn van Olie ijdelheid. Verder hoéft
hij te zorgen, dait (geen onireöhit gestdhiedlt, Klit
blies vernietigt, wat oir fin ide opvoédiqg «s.
En hooger dan hot woord, sttant de daad. Do
opvoeder geve daa.rom het voortbeteDd, ïoope
vooral niet met zijn fouten te koop -etn, wiake
or vooral voor, zijn. fouiben niiet voor deuigldlan
1% te geven.
Twee fouten, waarop Velen Struikelen zijn
do fouten vaar Wijntje en Trijntje. Als iomoiiidi
zwak is, ban men zeggen: we zijn kinderen
van onfcdn tijd. Maar ails verdoemelijk moe-
ten we het beschouwen, dait het uitingen zou
den zijn van mannelijke toradht en mannelijke
fierheid.
Rekening moot gehouden wonden mét het
eigeridommclijke van ieder en leerling, terwijl
kalmte nummer één is. UStvoerLg zet Spr. een
en ander nog uiteen,temvijill lvij toni slotte er
op wijst, dat er één braöhll is, waaruit laille
knacihtóu onteixruitendialt lisi ig-enegenlhéidi
voor de soldaten. Geen1 woekelijildheid, miaar
•kracht in dienst vatn. 'het. hoogeine, ton ibaite
ran het (geheel. Niet lief zijn, om Oielf ibe zijn;
dat is een vuilheid, en Iheeflt met warme (gene
genheid niets <te maken.
De rede werd (Luide toegejuicht. Met een
hartdlijk woord van dkrtïk sloot de vooüizittetr
de vergadering.
Katholicisme en Roomsch
Katholicisme.
In de Remonslrantsche kerk hield gis
terenavond dr. H. J. Toxopeüs voor do afid.
van den Ned. Protestanten Bond, een lezing
over opgenoemd onderwerp,
Spreker zeide, met zeer verschillende aan
doeningen en gewaarwordingen op le tre
den. Toen het verzoek tot hem kwam, het
onderwerp te (behandelen, heeft hij alleen
met zekere aarzeling daaraan kunnen vol
doen. En aan den anderen kant toch ook
weer met een gevoel van (blijheid en vreug
de. Met aarzeling, omdat het onderwerp voor
zijn persoon zoo hijzondler teer is.
Naar aanleiding van hetgeen sipr. geschre
ven en gesproken heelt, is het vorig jaar
voor hom voorbijgegaan met een voortduren
de gedachtenwisseling in Ide nieuwsbladen.
Hij was blij, dat dat tot rust was gekomen,
en nu zal er weer over gesproken worden.
Maar toch ook met een gevoel van vreugde,
omdat hij nu enkele dingen* die scheef staan,
weer recht kan zetten.
Er zijn er, die in spr. zien een verkapten
Jezuiet, en hoewel hij veel eerbied heeft voor
de Jezuïeten rekent hij {zich bij voorkeur
toch niet tot dieze categorie van menschen.
Nagaande wat hem alzoo naar het hoofd
is geslingerd, wijst spr. op een artikel van
zijn hand in „Eenheid", over: „Het tijdelijk
karakter van het Protestantisme". Hij heeft
daarin geschreven, dat het Protestantisme
als vorm van godsdienst voorbij gaat. De
godsdienst is eeuwig, maar de vorm niet. Er
is echter nog een andere redlen, om dat van
het Protestantisme le zeggen. Het bevredigt
heel weinig der menschenharten, houdt le
veel rekening met verstand en wil, en te wei
nig met hart en gevoel.
De" criliek daarop is niet uitgebleven. Het
Weekblad voor Yrijz. Hervormden sprak van
een bevrienden aanval op het Protestantisme,
en dat er eigenaardige Iheoriën in voorkwa
men, die los aan elkaar hingen. Dat is nu
wel waar, maar het zijn dingen, die spreker
voelt.
Toen schreef in „Eenheid/" dr. de Jong uit
Utrecht van „een onbegrijpelijke verzuch
ting", maar tevens moest deze erkennen, dat
spr. in liet wezen der zaak gelijk had.
En in de N. Rolt. iCrt. schreef dr. J. P.
Canncgieter uit Veendam een stuk: „On
rechtmatige .waardeering van de R. K. kerk",
waarin gezegd wordt, dat spr.. ter wille van
do vrijzinnigheid coquetteert met Rome.
In zijn antwoord heeft spr. gezegd, dat dit
allerminst zijn bedoeling was. Meer dan eens
hebben in „De Protestant" van zijn hand
stukken gestaan* die nu inieli juist vleiend
waren voor Rome en haar gedoe. Maar iets
anders is het, dat in het protestantisme
leemten voorkomen, die men bij Rome niet
vindt. Die leemten moeten noodzakelijk aan
gevuld worden, zal hel' Protestantisme le
vensvatbaarheid hebben.
Niet mindler is er to doen geweest over de
lezing: De verhouding der vrijtz. Hervorm
den tegenover het N. T.
In „Het Centrum" is ©en artikel geschre
ven „Naar Rome", waarin verteld werd, dat
spr. op weg was naar Home en zijn gemeen
te dien kant opstuurde. En in de Twentsche
Courant werd geschreven, dat spr. de biecht
had geprezen. Dat heeft hij echter niet ge
daan, daar de biecht gedwongen is en niet
vrij.
Hierna maakt spr. duidelijk, dat in de his
torie onderscheid is tusschen katholieke en
R. Katholieke kerk. De prediking van Jezus:
„Bekeert u, waint het Koninkrijk der He
melen is nabij", is spoedig vervangen, het
geen spr. nader aantoont, waarna hij er op
wijst, dat bij Paulus twee sacramenten, doop
en avondmaal, voorkomen. De historische
Jezus treedt bij hem op den achtergrond en
de metaphysische Christus komt op den
voorgrond. Daarom is gelukkig, dat we heb
ben de Evangeliën, die, althans de eerste
drie, de historie van Jezus geven. Het vier
de Evangelie is ontstaan onder het gnosticis
me de theosofie onzer dagen. Onder inwer
king van het gnotisme is ook ontstaan een
practisch kerkelijke richting. Toen kwam liet
ambt, presbyters, bisschoppen en diakenen,
diie den clerus vormden. In den beginne was
do regeling democratisch, later aristocra
tisch en ontstond de priesterheerschappij.
Zoo is dc Katholieke kerk geboren, de al-
gemeene kerk, welke volstrekt niet was de
Roomsch Katholieke 'kerk.
Dat blijkt uit twee voorbeelden. In de twee-
d'e eeuw is een strijd gevoerd omtrent den
tijd der Paaschviering. Het Oosten verzette
zich tegen den bisschop van Rome, een 'be
wijs ,dat men hem aandurfde. Het tweede be
wijs blijkt uit den strijd of de ketlerdoop
geldig was.
De bisschop van Rome zei ja, uil practi-
sche overwegingen.
Rome is altijd practisoh. Maar die bisschop
van Carthago, Cyprianus, zei neen.
Alleen om der wille van de historie moet
men dus reeds onderscheid maken tusschen
de twee begrippen: Katholiek en Roomsch-
Katholiek. Het laatste is eigenlijk een contra
dictio in terminis*) Katholiek toch wil zeg
gen algemeen, maar Roomsch bindt aan Ro
me en ds dus beperkt tot een geestesrichting.
Uit het Katholicisme is het iRoomsoh Ka
tholicisme geboren. Eerst ontwikkelde zich
het episcopaat, het bisschoppelijk gezag. Uit
den kring van bisschoppen heeft die vain
Rome zich omhoog weten te werken, na een
hevigen strijd met den bisschop van Kon-
slantinopel, waardoor ide scheuring is geko
men in R. Kath. en Grieksch Kath.
De R. K. kerk beroept zich op Mattheüs
16 18—19 en leert dat Jezus, vóór hij van
de aarde wegging, aan Petrus gaf de sleu
telmacht en daarmede de -macht om ovèr de
geloovigen te regeeren. En die macht is over
gegaan op zijn opvolgers, die zitten op den
stoei van Petrus.
Maar Spr. zou dlan wel eens willen weten,
wat Rome doet met iden tekst, waar Jezus
lot Petrus zegt: „Ga weg achter mij, satan!"
Spr. zet 'dan uileen* hoe de inacht der bis
schoppen van Rome ontstond en hoe in de
2e eeuw uit de Kath. kerk de R. IC. ontstond.
Deze kenmerkt zich door de hooge beteeke-
nis, welke toegekend wordt aan den Paus.
Alle hoog gezag berust bij hem, wanneer hij
spreekt is het afgediaan. De paus is de hoog
ste autoriteit en heeft dat in de middeleeu
wen geducht laten voelen.
Keizers en koningen hebben voor hem ge
bogen en dit trekt spr. juist aan, omdat hij
daarin ziet, dal het geestelijk© zegepraalt
over hel wereldlijke.
In die R. IC. kerk beslaat een groot-e schei
ding tusschen de priesters en leeken. De
eersten zijn middelaars tussdhen God en de
menschen en zij dienen de sacramenten toe.
Ook de Herv. en Lulh. kerk kennen sacra
menten; maar bij de R. K. zijn het middelen,
waardoor Gods genade wordt meegedeeld,
en bij de Herv. kerk hebben ze alleen gees
telijke beteekenis. De vrijzinnige Protestan
ten hebben alleen symbolen.
Na er op gewezen te hebben, dat vele men
schen, ook van sprekers gemeente in hun
hart goed R. K. zijn, vraagt hij: Wat is eigen
lijk de godsdienst voor do iR. K.?
Het doel is, in den hemel te komen. Reeds
Cyprianus leerde, dat, wie (Tie kerk niet heeft
als moeder, God niet kan hebben als vader'.
Zij, die goed hun plichten nakomen, komen
in den hemel, erlangen de eeuwige zaligheid.
De R. IC. kerk kent ook hel en, als tusschen-
stadium, vagevuur, waar ieder mensch een
tijdje in verblijft om van de zon-dle te worden
gereinigd. Rome leert, dat onze zonden zeer
groot zijn, maar in plaats van te denken aan
de gelijkenis van den Verloren Zoon, leert
het, dat men uil het vagevuur komt door
voorbidding, zielemissen en aflaat.
De aflaathandel nu (Loet het geboorteuur
slaan voor het Protestantisme. Luthcr heeft
zijn mannentaal gesproken, omdat hij dn den
'biechtstoel het gevaar had loeren kennen van
den aflaathandel.
Na ecnige minuten pauze bespreekt spr.
zijn waardeering van het Katholicisme en hel
R. Katholicisme in verband met liet heden-
daagsche Protestantisme. Spr. wil zich zeer
voorzichtig uitdrukken en zegt: lk heb ka-
tholiceerende sympathiën, d.w.z. sympathiën
die gaan in de richting van het Katholicis
me, en bedoelt daarmee niet de R. IC. kerk
van heden. De geest «van het R. Katholicisme
openbaart zich zoo duidelijk in de jongste
pauselijke besluiten, dat veneer redeneeren
overbodig is. Die geest is zóó bekrompen en
wil eeuwig terughouden, wat niet terug te
houden is. Men wil den vooruitgang in den
ken terughouden, want in de R. IC. kerk
heerscht het onvoorwaardelijk gezag. Wan
neer men de gezagslcer wegneemt, houdt
men op R. IC Je zijn. Niemand minder dan
Brunetière zei dan ook: „Wat ik geloof,
vraag het aan Rome." Dat geeft te dienben.
Als zoo'n man dat ze^, voelen we, dat we
gansch andere menschen zijn, die leven in
de vrijheid en niet gelooven, wat we met
ons versland kunnen beredeneeren. Het ge
loof is bij Rome geen kwesttie van persoon
lijk bezit, bij de Protestanten juist wél.
Wat spr. wèi bedoelt is, dat zijn katiholi-
ceerende sympathiën hierop berusten, dat het
hedendaa-gschc Protestantisme te nuchter en
te rationalistisch is.
De mensch beschikt over versland, gevóél
en wil. In den godsdienst is doinimiain o©k
sprake en -heeft men drieërlei richting, n.L
1) Tegenspraak in woordten.
liet intellectualisme, de mystiek en het mo
ralisme. Het komt sptr. voor, doil de .protes
tanten wel ernst maken roet iuodltectuiallisane,
en moralisme, maar mót mót het mysticisme,
m. a. w. hol tegenwoordige pi'oitesfcaintismé
redeneert en beredeneert veel, muar is niet
aangelegd qp verdieping van 's monssahen ge
voelsleven. Er is wel eens beweeaid. dait de
zvg.n. stille diciüst van de R.-K. dn hot pro
testantisme onmogelijk is. Maar dat pleit
tLan niet voor, maar tegen het protestantis
me. Want stille dienst is een uiting vtah dc-
rotie, daar is .aanbidding, adoratie, dus echte
religie.
De mystiek kom/t bij liet protestantisme
niet tat haar recht. Godsdienst is bij vele
menschen .niets anders dan zedelijkheid of een
soort van verstandelijk betoog. In beide ge
vallen is er weinig beziefling, geen echte de
votie, geen diopheid van godsdienst. Hot pro
testantisme staat wClenisdhaippel'ijk hoog en
oo,k zedelijk, maar ten opzichte van hot- ge
voelsleven. schiet het protestantisme van te
genwoordig te kort. Dat hoeft -Luther niet ge
wild, die was oen mysticus waai de zuiverste
soort.
In liet protestantisme van tegenwoordig Is
dus te weinig mystiek. Er zifhiar een gevaar.
Wanneer men dc waarde van liet intellect
gaat overdrijven, koirit men tot een dar atu-
tianalisme. Overdrijft men liet moralisme,
dan krijgt men de gelijkstelling van 'gadis -
dienst en zedelijkheid. -Miaar overdrijft men
de mystiek, dan js hlét göviaiar miag iffroottelr,
omdat het gevoed in zich ikiafti (hebban (liet
hoogste en ook helt Itaiagste. Vamdiaiag staalt die
mysticus -dicht bij Go(d en moiTgen ver Mam
God. Ma-ar al is er gevaar, dait maig otas tadh
niet weerhouden om te zeggen:, dat hdfc te
genwoordig protestantisme te weinig diep
heid en innigheid van gevoel igóeft. fief
bekommert zich te weinig om 's menschen
zielohe.il en zielenood. Het woord van Je
zus: „Wat baat 'hot dm mensch, al wint hij
ni de heerlijkheden dezer -wereld1, en hij
lijdt schade aoin zijn ziel" word't it© vcdl ver
goten. Dat de mensch ook zoo iets heeft tuis
een ziel, met nood en en -bdhote.fition', wonidj
uit het oog verloren. Wij zijn door oiïlerlei
omstandigheden dar wereld! gelijkvormig ge
worden, en Jezus' woodd is wal walt op dent
achtergrond geraakt. Nu hóeft- men laille otairu
dacht voor ma a tsdhapp-elijk© kwes/tües-, m-alar
ör zall eón tijd kamen, dkitt men vraagt: Hoe
staat de mensch tegenover zijn God? En dian
zal "de mensch meer weak gaan miakan van
zijn zdefl.
Spr. wensaht niets te zeggen ten gunste van
den biechtstoel, maar de instelling voin de
biecht heeft -een element, doit good is. Iéder
mensch heeft zijn zangen en verdriet, eijm) las
ten en teleurstellingen, en ieder menscli is
«liet 'altijd in staat direct tot God ftJe gaan.. Er
zijni oogertblikken, diait we zoover vain Giold!
'afslaan, dait wo ibohaefte gevoelen te (gaart
spreken met een mensiah'. Niu kunnen- we gaan'
spreken met ouidens- of vrienden; malar waar
hebben we -dam voorgangers Moor, als we niet
tat hen kunnen gaan' Daar hebben we de
v r iji w il l i.g c 'biociht, liét élement van ziels
zorg voor de bik ommorde, tobbende ziel.
Godsdienst is toch meer voor den tabbonden
dan voor den gelukkigen mensch. Br is geen
kwestie van verplichte biecht, maiar wel go-
wenscht, dat het protest»ntoamc eenigpazihs
een anderen weg opging en in den voorgan
ger oak zag een, die zorgt en trtadlit te zor
gen voor de ziel. Spr. bedoelt d/usi niets an
ders idkm een -vrijwillige -biecht, dj© berust op
onderling -vertrouwen.
Al® die zorg voor die iziel niét k'omufc, (ge
looft spr., dat het einde valn het protcsttan-
misme nabij is. De mensohem willen ook be
moediging, vertroosting on vci^lliéhtinig van
de bedroefde ziel.
Daai is er nog iets, dolt spr. in- hel tegen
woordig protestantisme tegenstaat, n.l. daiti
het door sectelvaal heeflemaal versoheurd is-
En wat inn-erlijk verscheurd 5$, kam weindg(
kracht uitoefenon.
Spr, staat in die meeningon rtjet alleen.
Prof. Lake, een autoriteit o-p tniealogisch ge-
bi-ed, schreef in een airtiik-ol <*ver WiHia-m
J aan es, den man van het fraigmontarisme, dlat
■als iliet ■protestantisme tgeen zong maakt met-
don zielenood, zijn einde nabij dis. En ook
Paul Sabattier wijst zoo vole leemten in' het
pro-t-ctshanLiSme aam. Wat wij' «dJain- willllen?
vraagt s.]w\ Een ideaal tkalthoTicisime, woiair-
in mystiek, symboliek en aiesthétiek, d. i. eert
verdieping van oUzen kunstzin. Er wcxPdt te
veel rekening gehouden met vérstand en wil
en te weinig met verbeelding. Dait ideale
katholicisme moet ecliWr dooit (mokken 2(jn
met den coht-cn protestaiatsolién vrijhéids-
geesl; er moet zijn absolute vrijheid.
Men zou het ook kunnen omkeer en en spre
ken van een ideao/1 protestantisme, dat zich
ven-ijkt met de beste elementen vort het ka
tholicisme.
Waarom spr. d-cze dingen zegt? Omdiait iliét
protesibartfisme Van tog-en-waord-ig te -eenzij'diig
verstainidelijk is, het 'houdt te weinig rekening
met het verbeeldiugslea-en en is zoo koiud. Er
is liaasl niets in onze kcriien, dat opwekt onze
fantasie. H<et protcstiantidme kent te weinig
eeredienst, mon probeert dien dienst rijker
te maken e,n v-oelt dus, dat die er zijn moet.
Onze tijd is een tijd, die met sterken aan.
dra-ng zoekt de ziel van menschen en dingen.
Er is een tijd geweest, dat men meönkie, dat
dc ontwikkeling kier meresdrén ging -valh,
binnen -naar buiten. Nu voelt men, dait het-
andersom gaat. Verdieping Main het innor-
lijk leven moet het zijn. Da-aiTom heeft men
aa-u eenzijdige intellectiueele MOarilichting en
ontwikkeftimg niet genoeg. Onze it'ijd zaïl -e-en
godsdienst moeten scheppen, wa-aniiai de bes
te el-ementen vin kaïtihoilicisme en pmo'teislta.n-
tismc vereonigd zijiv.
Burgerlijke stand
19 Maart 1912
GEBOREN: Augiwtina Maria, d. v. Augns-
timis Firancisous Verst-nacten en Matria Hen-
drika van lvooy.
telegrafisch Weerbericht.
N*ar waarnemingen in den roorgen r&n
20 Maart 1912.
Medegedeeld door het Kon. Ned. Met.
Instituut U de BilL
Hoogste stand 773.9 te Horta, laagste stand
730.6 te Stomoway.
Verwachting lot den avond van 21 Maart:
Krachtige, later tijdelijk afnemenden Z.-W.
tot Z. wind, meest zwaar bewolkt, waarschijn
lijk regenbuien, weinig veranderin in tem
peratuur.
met ol zonder IioncIi- en heidegrond
TE KOOK* GEVItiiUD. Opgaaf van
grootte, koopsom en wanneer to aanvaarden
worden ingewacht onder lett. O. P. N. buroau
van dit blad.
gevraagd,
voor vast work by J. II. POZZI, Utrecht, Oude
Gracht W.Z. 107.
Emser Pastilles
50 CENT PER DOOS.
Concert Directie MAX VAN GELDER, Amsterdam
AMI: lts KOOKT.
Donderdag 21 Maart 1912*
Journalisten-Chansonniers,
De Vertolkers
van het Levenslied.
NIEUW Internationaal Repertoire.
Aanvang 8 uur.
PRIJZEN DER PLAATSEN f 1.50 en f 1.
IMnntsbeapreking nis gewoonlijk.
J
Is ts spreken eiken Zaterdag, IANGESTRAAT 7. AMERSFOORT,
boven den Coiffeur van EIMEREN, waar men alle Inlichtingen krijgen kan.
■'rirnnllea tbii al I 1Cnr.p.lM.eo ïan af fO.fO.
voor het a. s. Seizoen.
Tel. 243.
Dames- en Heeren-Kleermakerij.
UNIFORMEN. LIVREIEN.
Steeds voorradig een keurige collectie
van uitsluitend 1"e klas Goederen, -:
Steenhouwerij - IV11 li el min ast rit ut - Auierftfoort.
Eerste kwaliteit MarmerslUp. Alle soorten Natuursteen.
In diverse prijzen voorbanden de Nieuwe Modellen