J
R. VAN DEN BURG -- Amersfoort.
L
l
Co.
Bonkenburg en
Stncadoorswerken.
Voorjaars- en Zomerhoeden.
Het E Y S IN K Rijwiel
j. H HULST, Soesterweg 8,
Uit den omtrek.
Van den Hak op den Tak.
KORTE GRACHT 22.
JOZEF KLEIN,
Vleugels, Piano's, Pianola's,
Hmerilcaansche Orgels.
Cocrloopend 50 a 60 instrumenten voorhanden.
t0 Magazijn en kantoor, Arnhemsehestraat 8.
2,le Magazyrj en speciale inrichting voor reparatie
Koestraat 6.
Ontvangen de
Expositie van Modelhoeden en de laatste Parüsche Nouveauté s.
B. MICHELS.
Wie een Naaimachine noodig heeft
en geene „SINGER" koopt,
benadeelt zichzelf.
SS^^Ei-lAATSCHAPPIJ,
Amersfoort, Westssngel 43, hoek Varkensmarkt.
OVERAL DEPÓTS.
Bloemen. Bloemen. Bloemen.
EXTRA AANBIEDING.
Kweekerij „Blcsmlust"
Heemstede bij Haarlem,
isaeden aanprachtigs reclame kistjes afgesnedeii
bloemen van Bolgewassen, Narcissen, Hyacinten, Tulpen
enz, per kistje fl—Frissche aankomst wordt door ons
gegarandeerd- Prijscourant over voorjaarsbloembollen sn
planten op aanvraag gratis en franco. Ons onbekenden onder
rembours of na ontvangst van postwissel.
heeft sedert jaren een
uitstekende renommé
om den buitengewoon
lichten gang.
Een sorteering van
onze machines ls te
zien In ons magazijn;
ETSINK.V
I llfet lander luistert naar liet vexzo-ek der
geestelijkheid. Niet om den bisschop onaange-
naam te zijn, want deze is zeer bemind in
rijn diocees, maar omdat vele katholieken
de strenge bepaling kinderachtig vonden en
niet meer geschikt voor dezen tijd. Het aller-
Wege zich ontwikkelende vereenigingsleven,
waarin de vrouwen ook hoe langer hoe meer
eene voorname rol gaan opelen, draagt er
ook het zijne toe bij, dat de zoo lang volge
houden maatregel in het gedrang begint te
komen. Daarenboven wordt het verzoek van
den bisschop toch op allerlei wijzen ontdo
ken, sinds de middelen van gemeenschap
met de groote steden zoo menigvuldig zijn
geworden, dat de dorpsbewoners gelegen
heid te over hebben om in de naburige ste
den zich te gaan vermaken, waarbij het op
de terugreis in den nacht soms allesbehalve
stichtelijk toegaat. Zeker is er op hel eigen
dorp meer toezicht en zou de trek naar de
steedsche amusementen verminderen, naar
mate er op de plaats der inwoning meer ge
legenheid was voor gepaste ontspanning.
Daarom wenschen ook vele welmeenende
katholieken, dat de bisschop dc strenge
bepaling, boven omschreven, welker hand
having de onderhoorige geestelijkheid in den
tegenwoordigen tijd heel wat moeite en last
veroorzaakt, zal intrekken, overtuigd als men
is, dat de zedelijkheid er niets minder op zal
worden.
Een beleedigd honden
koopman. Een bekend hondenkoopman
hce.ft aan het bestuur der N. V. Tooneelver-
ecniging een briefkaart met den volgenden
in h oud ge zo n d e n
„M. II.! Ik woonde een dezer dagen in uw
theater de voorstelling bij van ^Nwia". Hier
in komt het gelegde voor: „alle homdenkoop-
hii zijn dieven". Ik, als koopman in honden
zijnde, acht mij door dit gezegde ten hoogste
beleedigd. Indien deze woorden niet uit liet
stuk geschrapt worden, zoo zal ik een aan
klacht wegens laster tegen u indienen."
Smaadschrift. Voor de rechtbank
te Heerenveen heeft terechtgestaan dc heer
J. H., onderwijzer aan de o. 1- s. te Tynje,
beschuldigd van smaadschrift.
In het „Friesch Volksblad", sociaal-dcmo-
eralisch weekblad, van tl Januari jl.. kwam
voor een artikel: ,.De herstemming (voor de
Prov. Staten) in Scholerktnd en het strooi
biljet der vrijzinnigen", in welk artikel de
onderteekenaren \an dat strooibiljet werden
besproken en van één dezer mr, H. W.
Jonkers, advocaat en arr. schoolopziener te
Kortezwaag onder meer werd gezegd:
„In zajai kwaliteit als grondbezitter schaamt
diezelfde vrijzinnige mr. Jonkers zich niet,
om de weduwe van z'n overleden huurder
zoodra hij kans ziet, meer huur te bedin
gen, dank zij den noesten arbeid, waardoor
bedoelde overledene de waarde van z'n
grond heeift doen stijgen onder leugenach
tige voorwendsels van z'n boerderij te ver
drijven ofschoon de huurderes gaarne van
baar recht zou hebben gebruik gemaakt, om
In he<t contractueel gewaarborgde huurjaar
te blijven wonen."
Gemeld artikel was geteekend: J. Hilvers,
Tynje.
Mr. Jonkers achtte zich door bovenbedoel
de woorden beleedigd en eischte van den
schrijver, dat deze z'n excuus zou aanbieden,
wat door dezen werd geweigerd, zoolang
hem niet de onjuistheid van het geschrevene
bleek.
Toen heeft mr. Jonkers bij de justitie een
klacht ingediend.
Mr. Jonkers, als getuige, geeft van het be
doelde geval de volgende lezing: Een boer
derij van hem was tot Mei 1904 in huur bij
Wijnstra te Tynje In 1903 werd Wijnstra zelf
eigenaar van eene boerderij en vroeg aan
mr. .T. verlof diens boerderij een jaar eerder
te mogen verlaten, wat ook werd toegestaan.
Toen Wijnstra inmiddels overleden was,
deed de weduwe aan mr. Jonkers heizelfde
verzoek, wat ook werd toegestaan
De boerderij werd nu opnieuw verhuurd
en bracht meer pacht op, wijl de grond door
den pachter Wijnstra, met financieel? hulp
Van mr. Jonkers, zeer verbeterd was en W.
de laatste jaren niet duur woonde. Immers
dc boerderij bracht 2 maal zooveel pacht op
als W. betaalde.
De weduwe W. bevestigt een en ander;
deelt mede, dat beklaagde indertijd we] bij
haar is geweest, maar zij hem omtrent dit
geval niets heeft medegedeeld.
Het O. M. requiroerde wegens smaadschrift
één maand gevangenisstraf tegen beklaagde
Hilvers.
Als verdediger trad op mr. Men dels, te Am
sterdam, die concludeerde tot ontslag van
rechtsvervolging, wijl naar pl.'s opvatting
bekl. heeft gehandeld te goeder trouw en in
Eet algemeen belang.
stig gelegenj men kan het terrein gemakke
lijk 'bereiken, waar het hoogstens 5 minuten
wandelen verwijderd ligt van het station
Huis ter Heide, aan de spoorlijn Utrecht—
Zeist. Het is aan alle kanten omgeven door
beuken- |en sparrebosch, waardoor breede
wandelwegen loopen; voor een openlucht-
samenkomst zou men moeilijk een schooner
en stemmender omgeving kunnen vinden
dan hiér geboden wordt. liet bestuur heeft
alle maatregelen genomen, om het den be
zoekers zoo aangenaam mo'gelijk te maken:
er zal op het terrein een yerverschin.gstcnt
worden opgeslagen, lectuur van vrijzinnig-
godsdienstigen aard zal hier en daar te koop
zijn, voor hen diie per rijwiel komen zal ge
legenheid bestaan dit aan goede bewaking
toe tc vertrouwen en te half 2 begonnen,
zal de samenkomst vóór half 5 geëindigd
zijn, zoodat dc meesten vóór den avond we
derom thuis kunnen zijn. Het terrein ligt
ylak bij het hertel „Huis ter Heideen dus
in de onmiddellijke nabijheid van het sta
tion. Ditmaal zal het optenin'gswoord gespro
ken worden door ds. P. J. Glasz, Doopsge
zind predikant te Utrecht, terwijl gesloten
zal worden door ds. Van Loenen Martinet
uit Bussum. Verder zullen vier sprekers op
treden, t. w. ds. C. C. de Kloet ui't Uitgeest
(onderwerp: „Iemand en iemand"); de heer
J. L. Snoek, hoofdonderwijzer te Utrecht,
(onderwerp: „De kruisvaanderskreet); ds. J.
C. Voorduijn uit Naarden (onderwerp: .God
en natuur") (en ds. P. Eldering uit Botter
dam, (onderwerp: „Het ware leven")
Het vorige jaar waren er 8 sDrekers in het
geheel, thans zullen er 6 zijai. Di'. is met opziet
gedaan, om de pauze iets langer te kunnen
doen duren, waardoor het geheid een rus
tiger karakter krijgt. In de pauze zal het
orchest koralen uitvoeren. Het hoofdbestuur
is zoo gelukkig geweest, ook ditmaal weer
op de medewerking te mo'gen rekenen van
een uitstekend militair muziekcorps; dc ka
pel van het regiment genietroepen uif
Utrecht zal hel glemeenschappelirk gezang
wederom begeleiden en daarenboven een
aantal nummers "ten gehoorc bvlengen uit
oratoriums. Dit zal het plechtige onzer sa
menkomst niet weinig verhoogen.
Het hoofdbestuur vertrouwt, dat alle vrij
zinnigen ui't geheel de provincie Utrecht 'en
het Gooi zullen opkomen naar Huis ter Hei
de, om aldus te toonen de kracht en de be
zieling hunne vrije vroomheid. Overal in
den lande zijn het vori'ge jaar deze samen
komsten uitnemend geslaagd, hoewel het op
vele plaatsen een probeeren was, een eer
ste begin. Voor Utrecht en het Gooi zal het
nu de tweede openlucht-samenkomst zijn;
men was het vorige jaar zéér tevreden, maar'
hoopt thans, dat hel aantal bezoekers, twee,
driemaal zoo groot zal weze En dat kón.
Ook hier wint de vrijzinnige godsdienst
méér ten méér veld. Welnu geve men van
dien groet en ontwikkeling blijk, door op
den Hemelvaartsdag bii duizenden saam te
stroomen op het heerliike landgoed ..Zand
bergen" te Huis ter Heide, waar dan het
gemeenschappelijk lied te sterker zal opstij
gen in het bosch, aldus 'gevende nieuwen
moed en een dieper wortelende overtuiging,
waardoor ons vrijzinnig christendom zal
winnen aan mannen en vrouwen, die zich,
hun hooge roeping bewust, opnieuw zullen
aangorden, om pal te staan voor het heilige
reebt, dat zij vooral in deze daigen, méér dan
ooit, als een pand van onschatbare waarde
hebben te verdedigen.
Mogen dan velen behoefte etevoelen, op
den Hemelvaartsdag zich tot dien plicht te
doen opwekken.
Ervan door. Drie jongens van 16
en 17 jaar hebben te Haarlem bij een bewo-
'ner van de Rozenprinsdraat een kistje met
f 93 weggenomen. De pleegzoon van den be
stolene, die een van de daders was, is met
z'n vrienden naar Antwerpen gegaan en
heeft daar het geld verteerd. De twee kame
raads zijn berouwvol in Haarlem terugge
keerd, maar J. T., de pleegzoon, is te Ant-
Verpen achtergebleven.
Openlucht-Samenkomst
van Vrijzinnig Godsdiensfigen voor
Utrecht en het Gooi.
Het hoofdbestuur van bovengenoemde
Olx.mlucht-samenl.omst schrijft ons:
Evenals in 1912 zal ook dit jaar op den
Hemelvaartsdag (1 Mei) een Openlucht-sa-
pienkomst van Vrijzinnig-godsdienstigen
plaats vinden op het landgoed „Zandber
gen' tc Huis ter Heide, voor dit doel wel-
yrillend afgestaan door den heer Blooker.
Utrecht zal alzoo niet achterstaan bij Gelder
land. Noord-Holland en Zuid^Holland, waar
de vrijzanni'gen óók op den Hemelvaartsdag
bijeenkomen in hunne bosschen. Huis ter
Heide is voor Utrecht ca liet Gooi zeter ga&-
(W-eekpraatje).
„Vraag nooit -een dame naar haar leeftijd!" !s
een eisch der beleefdheid, geboden door de coquei-
terie der sehoone sekse, die nu eenmaal zoo lang
mogelijk jong wil blijven. Hoe sterk de coquetteric
bij d« dames kan gaan, althans bij die van bet
Hemelscbe Rijk, vertelt ors een Fransch blad
Een heer, die juist uit China naar Parijs terugge
keerd is, vertelt van een bestuursmaatregeldie
allen Chineezen verbiedt opium te gebruiken; al
leen de 60-jangen zijn van de „hardheid dezer wet"
vrijgesteld; zij worden ongeneeslijk geacht, men Iaat
bun hun genot om hun ouden dag niet onaange
naam te maken. Maar dit bevel heeft een gevolg
gehad, waaraan de regeering zeker niet ge.'aeht
heeft. Plotselijk weme'de het van mannen over de
60, 's nachts vooral waren alle opiumschuivers 60
jaar en ouder. Allerlei kunstmiddeltjes werden ge
bruikt om flinke veertigers en vijftigers er als zesti-
geTS te doen uitzien. Spoedig kwam de regeerrng tot
de ontdekking van het bedrog en het regende straffen
op de kunstmatige grijsaards. Maar één zaak is
opmerkelfijk, dat onder al de gevallen, waarin deze
fraude werd gepleegd, gen enkel is, dat een vrouw
er zich aan schuldig maakte, hoewel het opium
gebruik onder de Chineesehe vrouwen evenzeer ver
breid is als onder de mannen. Geen enkele dochter
van het Hemelscbe rijk schijnt er toe te hebben kun
nen besluiten om zich t-er wille van bet opiumgenot
ouder te maken dan zij is. „Daaruit blijkE dat. de
axpietterie sterker is dan elke andere ondeugd."
Dat zegt het- FraJ'sche blad, niet wij.
Ook uit het volgende, betreffende de moderne
Chineesehe voorschriften om te groeten, blijkt dat
men in China niet afkeerig is om van boven af te
dccreleeren.
De president van de Chineesehe republiek, Juan-
schikai, heeft in een reeds lang gevoelde behoefte
voorzien, en wettelijk de offi-cieele wijze van groe
ten vastgesteld. Reeds vroeger legde hij de kleeding
bij officieele gelegenheden bij geschrifte vast. Zijn
verordening luidt:
1. Om te groeten licht men den hoed en buigt-.
2. Bij officieele ceremoniën licht men den hoed
op en buigt driemaal.
3. Bijminder officieele gelegenheden volgt de
buiging éénmaal.
4. Op straat wordt alleen de hoed afgenomen,
niet gebogen.
5. Dit voorschrift geldt niet voor officieren, sol
daten, agenten van politie, kortom voor allen aan
wie een bijzondere wijze van groeten is voorgeschre
ven.
6. Voor vrouwen geldt hetzelfde voorschrift, met
dien verstande, dat zij niet den hoed afnemen.
De beroemde ItaliaaDsohe componist Verdi zou
zich met deze groet-voorechriften zeker moeielijk
hebben kunnen vereenigen. Hij was van nature een
weinig brommerig en zelfs onbeleefd. Als hij te Genua
wandelde, keek hjj gewoonlijk „over de menschel»
heen", om maar niet genoodzaakt- te zijn, de vele
groeten te beantwoorden. Op een zijner wandelin
gen werd hem plotseling de weg versperd door een
der dames uit de eerste kringen van Genua. Verdi
botste tegen haar aan. cn aan voorbijloopen wa3
geen denken. Pardon, zei mevrouw. U bent
toch Giuseppi Verdi? Jawel, bromde haar slacht
offer. Dezelfde, die den Rigoletto geschreven
bectfr.? Jawel! Dan moet ik u er toch od
attent maken, dal uw hoed vuil is. Verdi rukte
den breedgeranden hoed1 vlug ran zijn hoofd, en
de dame barstte in een hartelijk la-chen uit, want
geen stofje was op deu hoed te ontdekken. De
mec-ster eft aarde zijn waarschnwster verbluft aan.
„Maar mevrouw, wat beteekent dat?" Dat beteekent,
antwoordde ze resoluut, dat niemand op de wereld,
ook niet de man, die den Rigoletto heeft geschre
ven, zich mag veroorloven tegenover anderen onbe
leefd te zijn. Juist- wanneer men den Rigoletto ge
schreven heeft, moest men speciaal tegenover dames
zioh de beleefdheid aanwennen, den hoed af te
nemen. Vooral wanneer de dame nog wel het eerst
groet 1
Verdi hoorde 't standje gedwee aan, presenteerde
daarop de dame zjjn arm en wandelde zoo. al zijn
kennissen groetend, den boulevard al eindelijk nam
hij den hoed maar onder zijn arm, want het was
„niet te dóen", beweerde hij, om hem vooitdurend
af te nemen, O, de zachte invloed van- 't vrouwelijk
geslacht I
Ook iu Frankrijk* hoofdrad heeft men zich den
vorigen zomer druk gemaakt over de vranghoe te
groeten, -speciaalhoe men kan groeten zonder hord.
De gril der mode heeft er toen namelijk toe geleid,
dat de heeren. ook uit de beste kringen, zonder hoed
op straat gingen. En het is niet meer dan natuur
lijk. 'dat de mode o\ernl elders nagevolgd werd. Men
breekt zich thans het onbedekte hoofd, hoe de
heeren zonder hoed in het bizonder de dames moe
ten groeten. Nu kunnen zij niet meer met een
zwaaiende of stijve beweging, met gratie of onbe
holpen den hoed afnemen. Met de hand een
klein, welwillend teeken nuken, of zelfs op militaire
manier de vingers aan de muts slaan, welke er niet
is, zou ook niet zeer te pas komen. Dus hoe mi te
groeten in de hoedelooze toekomst? De beweging,
den hoed voor een dame af te nemen en in de hand
to houden, was een echt ridderlijke, galante bewe
ging.
Moet men nu het bovenlichaam op eerbiedige wijze
buigen? Misschien, want dat is ten slotte ook de
groet, welke in den salon toegelaten en voorgeschre
ven is. Maar zou het weer geen grappig gezicht
tÜn. een heer. dio aan den overkant van de straat
een bekende z:et en haar een tooncclgroet brengt
Eenige jonge heeren hebben 't voorstel gedaan de
genen, die men ontmoet, een „glimlachje" toe te
zénden D.tt is echter ook niet in ernst op te nemen.
Men kan niet goed tot een ambtgenoot of zaken
vriend of ouden bloedverwant een klein vriendschap
pelijk glimlachje richtenen ook tegenover een
hooggeplaatste dame, aan w.e men zijn eerbied wil
bewijzen, zou dat een misplaatste vertrouwelijkheid
zijn. En ook in alle gevallen, waarin men een zekere
plechtigheid en ondergeschiktheid wil toonen, zou
het glimlachje totaal uitgesloten zijnAndoren
meenen, dat men terug moet keeren tot den mooien
eerbied'gcn groet van de Oosterlingen de
hand op hart en voorhoofd. Dat maakt wel indruk
op het tooneelmaar op .straat? En deze
groet kan onder sommige omstandigheden zeer goed
staan, maar ook zeer komisch het hangt er
geheel van af. wie hem uitvoert en hoe!
Men ziet. dat het niet- zoo gemakkelijk zal - ijn.
ee.i eenvoud-ige, gemakkelijke practische en elegante
manier van groeten te vinden.
Van de groetgewoonten komen we op andere gc-
brnikeu.
Bij vele volken bestaan eigenaardige gebruiken
bij het begraven der dood en.
De Japanners leggen een zakje met- theebladen
onder het hoofd van het lijk.
Dc Peruanen begraven hun kinderen zoodanig, dat
één hand buiten het graf ops-teekt, om daar van tijd
tot tijd wat voedsel in te leggen. De Andomannen
zetten hun kin leren een schaal met melk op 't graf.
Op het Maleisch Sohieredand geeft men de dooden
een teerpenning mee in het graf. Ook pleegt men
er een laddertje -in het graf te leggen, terwijl op zij
openingen worden aangebracht, waaruit de ziel van
den overledene zoo norwlig kan ontglippen.
Op Korea worden de dooden in reiskostuum be
graven. Al deze bijzondere gebruiken wijzen op een
geloof aan een vonrtbe.-taan der ziel.
Hebben de vrouwen den naam van ijdel te zjjn,
de mannen schijnen sgms in deze Yoor de dames
niet onder te willen doen.
In een Londensche socic-teit werd onlangs over de
vraag: „Zijn'de mannen ijdel", druk gedebatteerd.
Hoe het antwoord op die vraag te vinden?
Een origineel En-gelsehman kwam op den volgen
den invalBij gelegenheid van een bal posteorde hij
zich niet een vriend In de vestibule van het, gebouw,
waar de danspartij gegeven werd Aandachtig wer
den alle heeren opgenomen en degenen geteld, die.
vóór zij dc balzaal binnentraden, zorgvuldig hui no-
haren in orde brachten. Het resultaat was. dat van
dc dertig genoodigde heeren. negen en twintig zich
voor de deur nog even met hun frisuur in het zak-
spicgeltje bekeken.
De dertigste ging binnen zonder zich om zijn haar
te bekommeren. De man was la Bismarck gekapt-,
hel was volle maan bij hem.
Jammer, dal wij dezen mijnheer No. 30 niet, het
volgende recept kunnen toesturen, misschien kon hij
er zijn voordeel mee doen. Jt Is een recept tegen
kaalhoofdigheid, dat iemand, volgens het ..Mdbl.
tegen de Kwakzalverij" vond in oude familiepapie
ren van omstreeks 1840. Het luidt
„Mr. Lameille, kapper te Orleans, heeft een mid
del uitgelonden om do kaalste hoofden vruchtbaar
te maken. Hij plaatst- zeer fijne Engeische naainaal-
den Bohttiersgewijze in buigbaar hout, d-rukt ze ter
behoorlijke diepte in den schedelhiud en strooit fijn
geknipt hoofdhaar van een gezond kind van zeven i
of acht jaar in de wondjes vervolgens bedekt hij
het zaaisel met een dun laagje van echte Macassar J
olie, 't welk oin den anderen dag vernieuwd wordt.
Met drie weken zal men het schoonste plantsoen van j
glansrijk haar zien opgaan, dat oogen kunnen aan
schouwen."
Wonderbaar, niet waar, maar niet bepaald aange
naam. Misschien prefereert iemand een kuur van
den modernen tijd: 't beoefenen der muziek.
't Middel Is uitgevonden door zekeren Henri de i
Par wille, die taallooze bewijzen voorhanden heeft
van de goede werking. Ieder weet, dat- musici, spe
ciaal viool- of piano-kunstemakers, zich gewoonlijk i
verheugen ui een zeer weelderigen haargroei.
Aan deze omstandigheid ontleent de Parville z\jn
voorschrift„Wilt gij niet tot de kaalhoofdigen gaar
beüooren, bespeel dan jjverig uw viool of uw piano.
En als argument voor zijn bewering voert hij aan,
dat de muziek een onmiskenbare werking op hi t
zenuwstelsel uitoefent, dus ook de voeding van het
eefsel beïnvloedt, met dit gevolg, dat de heele
physiologische individualiteit van den mensoh van
muziek afhankelijk is. Hét procent kaalhoofdigen
onder musici bedraagt elf.
Het zijn voornamelijk de instrumentalisten ond-.
de musici, die door hun vibreeren de kracht hunnei
haar%aten beïnvloeden. De vertegenwoordigers van
strijkmuziek lijden minder aan haaruitval, dan d
van koper-dito, integendeel is een violist- ondenkbmr
zonder hevigen haardos, terwijl men in een bin a -
orkest nog al eens een maan ziet schemeren. Ook
mannelijke pianisten zijn in den regel van een ilin-
ken kuif voorzien.
Of de muziek ook invloed heeft bij de vrouwen?
Dit vragen wij ons afmaar naar een antwoord
zoeken zou evenveel beleekenen oh in. de toiletge-
boimen der dames-pianisten dringen.
Cello, harp en contrabas doen in baargro eik wall- i
t-eit voor de piano niet onder. Hobo en bas hebben
echter in dit opzicht zeer geringe eigenschappen,
evenals klarinet en fluit
Een fanfaremuziek oefent zelfs een zeer verderf
lijken invloed uit. Onder haar beoefenaars is de
hoornist het slechtste af. Was zijn hoofd eens ge
dekt door een dichten haardos, na een paar jaar is
hij dien stellig kwijt.
KEUVELAAR.
belasten zich met
naii- cn verkoop van
Effecten, Wissel* en
Coupons.
Sluiten prolongatie
Sat é-I nricliting.
Eeu croote Collectie
Stalenboeken van
Behangselpapieren
is weder voorradig; zoo ook do mennek
Kinderkamerfriezen.
Vraag s. v. p. op zletit.
Aanbev. L, VAN WIJNGAARDEN*
Arnls. weg 39.
Krnnkeledenstr. 24 bij den Grooten
Toren en by de Vischmarkt.
Inkoop vau Heeren- en Dameskleedliig
en Meubelen tegen de hoogste waarde.
Ook aan huis te ontbieden.
beveelt zlcli beleefd aan, voor alle
voorkomende 8iacadoors-Silicaat en
Witwerke».
Steeds nagemaakt.
EXCELSIOR BANDEN
Nooit geëvenaard.
Generaal-Depöt ED. KLEY, Fredorikspleln 29, Telefoon, Noord 6518, Amsterdam.
A A -A-
LAJ
OPGERICHT 1887.
- - - - van al 25 Maart - - - -
Zand 13
Aan nevenstaand uithangbord zijn de winkels
te herkennen, waar inderdaad SBNGER-
Maehines verkocht worden.
Hesiut parceff.
Speciale aMeeling onder controle» uitsluitend voor rywiel-reparfttle*
EYSINK Fabrieken.