IJVERIGE AGENTEN
Kinder-, Promenade-, Sport- en
Opvouwbare Wagens,
Ingezonden Stukken.
ADVERTENTIËN.
DANKBETUIGING.
Jozeph Pieter de Jager,
MUZIEKSCHOOL.
Inschrijving van nieuwe Leerlingen
AMICITIA.
WOENSDAG 4 MAART, 'sav. 8 uur:
LIEDERAVOND
T8LLY KOENE
Ibacb Concertvleugel, Vertegenwoor
diger Firma Stoker Choorstr. Utrecht
Gevraagd over geheel Nederland solide
De Eerste Rotterdamsche Spaarkas/
„DE VLIJT"
Utrechtscheweg 59
Ontvangen een prachtcollectie
IVI U IJ 9| (t/o de Appelmarkt)
frmersfnort. Door haar initiatie! alleen is de
oprichting der Ambachtsschool mogelijk ge
weest. Thans heeft zij zelve het geld noodig
%oór een zuster-inrichting. Toen het echter
bij oprichting der Ambachtsschool zwaar
Was aan geld te komen, gaf zij het grond-
kapitaal.
Spreker wfllde voor de pessimisten van
dien tijd hier constoteeren, dat de laatsdc
penning is teruggegeven kunnen worden.
De tweede financieele moeilijkheid is ge
legen in de eerste raming. Bij het denken
aan mogelijke uitbreiding ook voor M. T.
6., bleek dat f 80.000 moest worden f 100.000,
fuinig berekend.
öBij de rondvraag vroeg de heer van Dul-
pen ofl de teekencursus voor w>lwassenen
Voldoende vorderingen brengn.
Het antwoord luidt dat de onderwijzers
Wol lof zijn over het werken. De deelnemers
tfjn echter wel wat 'heterogeen wat teeken
kennis betreft. Volgend jaar hoopt höt be
stuur een voorbereidingsklasse toe te voe
gen voor hen, die niets aan teekenen hebben
gedaan.
R.-K. O n d e r w ij s.
•De Eerw. Zusters der Congregatie van O. L.
/Vrouw besloten ter gelegenheid van het a.s.
veertigjarig priesterjubilé van Z. D. den Aarts
bisschop tot het oprichten van een Zusterhuis
met scholen „het St. Henrlcusgeslichi" in de
parochie van den Zecreerw. heer Pastoor T.
Th. Andriessen. te Munstersche Veld, in de
Drentsche veenen.
Zoo zal dan in Drenthe, de provincie die in
haar wapen de beeltenis voert der H. Maagd,
door de Zusiers der Congregatie van Onze
Lieve Vrouw het eerste Zustersiklooster na de
Hervorming worden gesticht, met bet schoone
doel de jeugd ook dóór deelachtig te doen
worden aan het voortreffelijk Katholiek on
derwijs. Daarmee is tevens de langgekoesterde
wensch vervuld van oud-pastoor Vinke, die
ïoo vol ijver en belangloos voor hel onderwijs
fóer parochie gearbeid heeft. Eemb.
Grondw. gelijkstelling: voor man
eu vrouw.
Gisterenavond werd in Amicitia een meeting
gehouden door het plaatselijk comité voor
Grondwettelijke gelijkstelling voor man en
vrouw, waarin als spreeksters optraden mej.
M. Kramers en de hceren \V. van Diesen en
"Dr. J. van Leeuwen.
Mej. C. J. E. Leinweber, presidente van het
comité opende de vergadering en deelde mede,
dat deze belegd was als inleiding van de actie
voor het volkspelilionnemeret.
De heer van Diesen daarna het woord
verkrijgende, wijst er op, dat thans gevraagd
wordt algemeen kiesrecht voor mannen en
vrouwen. In de laatste jaren -is een wijzi
ging gekomen in de beweging voor vrouwen
kiesrecht. Minister Heemskerk bespeurde nog
niets van die beweging en toen is een groot-
6che beweging op touw gezet^ waarin mevr.
Jacobs o.a. zcide „Minister Heemskerk ziet de
vrouw niet, laten we zorgen, dat na de ver
kiezingen de vrouwen min. Heemskerk niet
meer zien." En dat is gelukt.
Meer en meer interesseert de vrouw zich
voor de publieke zaak en thans nu het volks
petitionnement voor gelijkstelling wordt in
geluid, is de gelegenheid te Loonen, wat de
Volkswil is, waarnaar minister Cort v. d. Lin
den zeide te willen regeeren.
Min. Heemskerk wilde een soort huismans
kiesrecht, met uitsluiting der vrouwen, ter
wijl Cort v. d. Linden heeft toegezegd algemeen
kiesrecht voor mannen en wegnomen van de
beletselen ln de grondwet voor het vrouwen
kiesrecht. Daarmee mag de vrouw niet te
vreden zijn en daarom is het gelukkig, dat
dit petitionnement wordt op touw gezet.
Spreker zet dan uiteen, waarom de vrouw
hel kiesrecht moet hebben. Vroeger \ond de
vrouw haar werkkring in huis, maar in den
huidigen tijd zijn tal van vrouwen gedwongen
buitenshuis haar werk te zoeken. Daarmee
heeft zij tevens veel belang gekregen bij de
wetgeving en van het hoogste belang is,c dat
bij een evenlucele regeling van den vrouwen
arbeid, de vrouw invloed kan oefenen op de
regeerders. Ook de huwelijks wetgeving eischt
dringend herziening en tal van wetten grij
pen in het huiselijk leven, maar de vrouw
heeft geen recht van meespreken.
Het petitionnement wordt gesteund van
'al van zijden. Thans is het vrouwenkiesrecht
gekomen meer in de sferen der actueele po
litiek en door het teekenen van het petition
nement zal men aan min. Gort v. d. Linden
flen volkswil bekend maken. Als een bazuin
geschal moet het gaan van Noord tot Zuid:
het Nederlandsche volk wenseht het alge
meen kiesrecht voor mannen en vrouwen
Vastgelegd in de grondwet.
Wegens overvloed -van copy moet de rest
van dit verslag tot Maandag blijven liggen.
Tlicosopliie in hel dagelijksch
leven.
Voor een openbare bijeenkomst in de Remon-
strantsche Kerk alhiersprak Dinsdagavond
namers de Amersfoortsche loge der Theosofi
sche Vereeniging Nederlandsche afdeeling, de
heer J. J. Hoogerwerff, uit Rotterdam, over het
onderwerp„Theosofie in ons dagelijksch le
ven'.
Spreker had opgemerkt, dot bij velen die in
aanraking komen met de Theosofie en hare
leeringen, en de waarheden waartoe deze lei
den, tot een schijnbare tegenstelling komen,
wanneer zij deze plaatsen naast of tegenover
de waarheden, lie zij in het dagelijksch leven
ontmoeten. Het gevolg daarvan is dikwijls twee
ërlei óf men komt tot de conclusiede Theoso
fie is niet geschikt voor het dagelijksch leven,
óf men wordt bezield met het verlongen de
geestelijke waarheden der Theosofie na te leven,
door het leven zelf ter zijde te laten. Beide ge
volgtrekkingen zijn onjuist. Om tot een juis
tere oplossing te komen, moet het feit der uni-
verseele Broederschap, waarvan wij allen deel
uitmaken, den grondtoon vormen van de mo
tieven die ons drijven tot onderzoek en nale
ving dier waarheden. Bovendien dient men voor
al in 't oog te houden, dat die schijnbare tegen-
«telling vooral daar uit voortspruit, dat men
bij deze overdenking te veel dit leven van thans
beschouwt als ons geheele leven, als één enkel
rebeuren, terwijl het inderdaad niets meer is
dan één dag, in dat lange leven dat achter en
voor ons ligft. Ziet men dit 1 erven als één van
een reeks levens, waarin onze evolutie voltooid
Wordt, dan staat men er onmiddellijk geheel
•odors tegenover, en dit niet alleen, maar dan
Reclames.
TNE man gevoelt zich Jonger en de
I- I U vrouw ziet er frisse her uit,
houden door het geregeld gebruiken van
wanneer z$ hunne gezondheid onder-
ziet men in, dat handelen, werkzaam zijn in de
richting van evolutie is; uitstel van handelen
daarentegen niets geeft, maar verderfelijk is.
Ieder Theosoof heeft haar wel gekend die
zucht om in afzondering het leven van de ziel
uit te leven, doch dat was steeds verkeerd, want
dan zou men geen rekening houden met den
grootsten factorzich zelf.
Neen, midden in 't leven zijn de beste kan
sen voor de ziel, van de individualiteit om tot
groei te geraken. Want wij menschen van nu
zijn zéér langzaam zich bewust wordende indi
vidualiteiten. De mensch is niet te vergelijken
met een onbeschreven blad papier, maar hij is
iels, een bewustzijn, een karakter gevormd in
vele tijden. Wat hij is, is het resultaat van erva
ringen in vorige levens. Zoo heeft hij ook in
die levens de tijden doorleefd waarin het kas
tenstelsel bestond, het stelsel dat alle menschen
verdeelde in vier kasten, en waarin de eigen
schappen geleerd en de ervaringen opgedaan
moesten worden resp. van de kaste der land
lieden, der kooplieden, der krijgslieden en der
priesters. Dat dit kastenstelsel nu voor onzen
tijd niet meer geschikt zou zijn, komt juist daar
door, dat door de ervaringen, daarin opgedaan,
de ziel, ons karakxer reeds te veel zekere indi-
viduoliteit heeft ontplooid. Maar dit principe
is in onze phase van ontwikkeling nog zeer
vaag, nog zeer zwak en wanneer men mij toe
voegt, dat de individueele ontwikkeling toch al
zéér lang bestaat en groote vorderingen ge
maakt heeft, en dat bijvoorbeeld als gevolg van
het inzien van de waarde van den mensch de
slavernij nog geen honderd jaar geleden werd af
geschaft, dan vraag ik u aldus spreker
is de hedendaagsche zooveel gunstiger dan de
toenmalige? Welk een groot percentage van alle
menschen is nog slaaf van hun hartstochten en
niettegenstaande de inspanning die zij aanwen
den tot vrijmaking? En als men dan wijst op die
velen die allen in dat opzicht als vergevorder
den zijn te beschouwen, dan moet ik wijzen op
de massa's gedachten-slaven, conventie-slaven,
enz.
Wij leven nu in een phase van de mensche-
lijke ontwikkeling waarin begint te ontstaan het
begrip van <le groote verantwoordelijkheid vooi
eigen leven en samenlevingde individualitei
ten zijn aan 't ontstaan en daarmede het begrip
van eigen keuze van werkzaamheid. Thans dient
er voor gewaakt te worden, dat het Ik daarbij
niet als een afgescheidenheid als een opper
machtig Ik beschouwd wordt.
Want de menschheid in haar geheel is een
deel van de openbaring, een deel van alle ont
wikkeling en aan de krachten tin zekeren zin de
Hoogere machten) die achter elke openbaring,
achter de wereld der verschijnselen verborgen
ligt, kunnen we ons toch niet onttrekken. Want
juist gekomen op het stadium van eigen keuze
brengt dit er ons toe, te willen wat die Wil in
openbaring bedoelt, dat iszich mede verant
woordelijk voelen. Doch als hoogere Machten
(krachten) de openbaring besturen, vanwaar dan
wantoestanden?
De Theosofie leerter was eenmaal een ideale
maatschappijin die oude samenleving verricht
te ieder, in de kaste waartoe hij behoorde, zijn
taak met vreugde, de deugden beoefenende dier
kaste. Maar thans vragen we ons afis een
ideale maatschappij, eene uiterlijke, die glad
verloopt, zonder fouten? Neen, wij moeten ver
der zien, don dien buitenkant. En daarom, on
danks alles, is onze huidige maatschappij er
een, waarin doel is geworden „samenleven", dat
Is ontwikkelen tot volmaaktheid, en daarom ook
moet deze tijd er een zijn van groote wrijving,
bij het streven naar zelfstandigheid, en toch
ook weer niet ten koste van anderen. Langzaam
gaan we vooruit. Gold een dertig jaren geleden
nog niet algemeen „de leer van het overwinnen
van de meest geschikte bij dieren en menschen"
met als hoogste wijsheid, dat de Staat aan alles
zoodanig maar den vrijen loop moest laten, en
zien wij nu daarin niet een groote kentering ko
men." Meer en meer ontwaakt in alle landen
het streven om het onderdrukken der zwakke
ren door de slechteren tegen te gaan met de
verplichting tot ingrijpen van de overheid.
Ten opzichte nu van den Theosoof en de sa
menleving diene, dat hij zich niet uitsluitend
bezig houde met de geestelijke waarheden, maar
dat het mede zijn plicht is, zich te bekommeren
om die samenleving zelf. Wij zijn een deel van
de maatschappijwij zijn allen verantwoordelijk
voor die maatschappij, zooals die nu ismede
verantwoordelijk doordat wij haar in vorige le
vens en in dit leven opbouwden en verantwoor
delijk voor wat zij in de toekomst zal zijn. Ont
trekt men zich daaraan dan gaat het verant
woordelijkheidsbesef verloren.
De Theosofische Vereeniging, als zoodanig,
houdt zich niet bezig met politiek. Maar wel
schenkt zij haar kracht aan hen, die him leven
wijden aan de evolutie der maatschappij.
Elke strooming die ook maar eenigszins in
onze lijn gaat, dienen wij te kennen en heeft
recht op onze volle sympathie.
Eenmaal zal de tijd komen, dat de stoffelijke
maatschappij niet meer onze eerste krachten
vereischt en dat de geestelijke opbouw hoofd
zaak wordt.
Maar ook de inrichting daarvan zal geschieden
door menschen. Hij die dat tot stand zou kunnen
brengen, zou een genie zijn, en toch zou 't
niet goed zijn, dat dit aan een genie overgela
ten werdwij zouden dan critiek kunnen oefe
nen.
Aan den opbouw van zulk een maatschappij
moeten allen medewerken, daardoor allen ver
antwoording dragende.
Het eerst noodige daartoe zal zijn onderschei
dingsvermogen, dat isgoed leeren zien wat
die ontwikkeling belemmert, maar óók wat haar
bevordert. Eerstens is de maatschappij niet onze
vijand; zij is onze beste vriend. Bouwden wij
haar niet zelf op?
Wij moeten leeren haar te veranderen. Daar
bij moet het ons gaan ols de vogel in dat oude
Indische verhaal, die een schoone vrucht zag
en er heen vloog en telkens weer andere, nóg
schoonere, nóg hooger, tot dat zij, in den hoog-
sten top terechtkomende, de grootste schoon
heid kreeg te aanschouwen.
't Is daarom noodig, dat ieder mensch ook het
leven, met zijn leed en strijd zooals die gestre
den moet worden, leert kennen als zijn vriend»
en de juiste be teekenis van smart leert Inzien.
Het komt spreker voor. dat wanneer lijden ons
deel is, wij de oplossing verkeerd zoeken door
te vragen, waarom of hoe kan ik smart ontgaan.
Ons karkter is opgebouwd uit vele opgedane
ervaringen en moet vele verdere ervaringen op
doen om andere eigenschappen aan te kweeken,
zoodat in dat karakter op zeker punt in zijn
evolutie nog vele onvolmaaktheden voorkomen,
vele leemtenen wanneer nu de feiten in ons
leven als het ware contact hebben met die leem
ten, doet zich dat kennen als leed. Daarom, als
wij inderdaad wat willen veranderen, laten wij
don alleen onze houding veranderen, want veel
maatschappelijk leed vindt zijn oorzaak in de
houding van den mensch zelf.
Een ideaal-str.at kon alleen bereikt worden
door menschen die bereid zijn, daarin te leven.
Die voorbereiding geschiedt mede door critiek
en aanval. Dit nu zullen Theosofen doorgaans
niet zoo sterk kunnen. Maar zij zullen sterk
symphatiseeren met al hetgeen den stempel
draagt van Geestelijke Eenheid. Al hetgeen op
Eenheid wijst, moeten zij steunen en het feit,
dat dit bij velen zal geschieden door middel van
de gedachten nadenken over de oplossing van
maatschappelijke vraagstukken en uitzenden van
hulpvolle gedachten mag aiet onderschat
worden.
Wij leven in een phase der menschelijke ont
wikkeling, die de verstandsontwikkeling ge
noemd kan worden.
Resumeerende, besloot spreker met er den
nadruk op te leggen, dat wanneer eenmaal in
derdaad in de samenleving sprake zal zijn van
een plaats maken voor den geest, dit alleen te
bereiken zal zijn als de jacht naar stoffelijke
verlangens tot het verleden zal behooren.
Door een der aanwezigen werd gebruik ge
maakt van de gelegenheid tot het stellen van
vragen. Na de beantwoording daarvan werd de
bijeenkomst door den heer Reiman, president der
Amersfoortsche loge, gesloten met een woord
van dank tot den spreker, en er belangstellenden
op wijzende dat het adres van het Secretariaat
is Utrechtscheweg KM* en van de boekerij
Schimmelpenninckstraat 40.
De treinen naar Leeuwarden en
Groningen.
Wanneer er geen wijziging komt in de ont
worpen regeling zal het den reizigers van hier
in de richting Groningen met den aajust. Zo
merdienst lastig worden gemaakt In plaats
van de groote gecombineerde treinen, welke
de verbinding van Holland met het Noorden
onderhouden, zullen worden ingelegd afzon
derlijke treinen voor Leeuwarden en Gronin
gen. Hel zullen zijn z.g. D-trcinen. Die voor
Leeuwarden zullen hier stoppen, die voor Gro
ningen zullen Amersfoort voorbij stoomen.
Zulks beduidt groot ongerief voor hen die
van hier en uit den omtrek met spoed naar
Groningen willen. De Holl. Spoor drong op
wijziging aan. Eemb.
Apotheek.
Morgen is alleen geopend de apotheek van
den heer van Wisselingli, Langestraat 118.
Fietslantaarn aansteken 6.03.
Nieuwe fabriek?
Het gerucht gaat, dat een Duitsche auto
mobielfabriek hier werkplaatsen zal vesti
gen. Ter plaatse, waar men het weten kan,
wist men hier echter niets van.
Aanbesteding St. Bonifaciua
Hedenmorgen werd door het bestuur van de
R. G. Bouwvereeniging ,,St. Bonifacius" aan
besteed, het bouwen van 80 woningen aan
den Socsterweg. onder architectuur van den
heer Herni. Kroes.
Er werd ingeschreven met en zonder kel
ders, de biljetten in perceelen werden niet
geopend. Inschrijvers waren:
C. J. Kuntz, Amersfoort f 146.800 en
f 13S.OOO: L. J. Hemels, Amersfoort r 146 172
en f 141.568; O. Blanken, Amersfoort/" 145.350
en f 139.900; Gebr. Boonakker f 145.900 en
f 137.365; F. Carrée, Zeist f 145.5-17 en
f 133.168; M. Bakkeren, Princehage f 142.500
en f 129.500; E. van Amerongen, Arnhem
f 139.450 en f 132.550 en A. Haar, Wage-
ningen f 132 350 en f 121.800.
Voor gas- en schilderwerk:
A. van Mierst, Middelburg f 18.700; R. van
Lent. Almelo f 15.500; H. Platvoet, Enschedé
f 12.900; J. G. Platvoet, Enschedé f 12.820:
J. Siero, Enschede f 12.681; H. v. d. Bos,
Heemstede f 12.200; Gebr. de Lange, Soest
f 11.919; C Kriller, 's-Hage f 11.680; Th. A.
Lambo, Voorschoten f 11.450; P. Hoogleer,
Driehuizen f 10.890; A. Timmermans, Amers
foort f 10.592; J. W. de Vaal, Amersfoort
f 10.496; S. H. Massa, Amersfoort f 10.375;
T. van Slooten, Amersfoort f 9090; Firma
Stabel en Zwikker, Zaandam f 9780; M. J.
van 't Lent, Amersfoort f 9345; A. van Put
ten, Utrecht f 8990; H. Pothof, Groningen
f 8732; K. Bruinsma, Groningen f 8667.
De gunning is aangehouden; de levering
moet plaats hebben met 1 September dc helft
en 1 November 1914 de andere helft.
PREDIKBEURTEN.
Zondag 1 Maart.
St. JORISKERK.
(Blijkens opgave in de Amersf. Kerkbode.)
Voorm: 10 uur: ds. Pannebakker
Nam. 2 uur: ds. Mciners.
Bediening y.~d. H. Doop.
's Av. 6 uur: ds. Meiners.
REMONSTRANTSCHE KERK.
tHeerenstraat.)
Voorm. 10 uur: ds. Hooykaas,
Godsdiestoefening voor jongelieden,
's Av. 7 uur: ds. Hooykaas,
Godsdienstoefening voor de gemeente
DOOPSGEZINDE KERK,
(Blankenheimstraat.)
Voorm. 104 uur: ds. E. M. Ten Gate.
EVANG. LUTHERSCHE KERK,
(Langestraat 61).
Voorm. 104 uur, ds. II. J. Toxopeüs
GEREFORMEERDE KERF
Langegracht
Voorm. 10 uur: Ds. Donner.
'®Av. 5-i uur: Ds. Donner.
GEREFORMEERDE KERK,
(Zuidsingel).
Voorm. 10 uur: Ds. Teerink.
V Av. 54 uur: Ds. Teerink.
Woensdag 4 Maarti
H; Av. 7$ uur: ds. Teerink.
Gemeenschappelijke «flënsl
VRIJE GEREFORMEERDE GEMEEN!*,
Voorm. 9J uur: Godsdienstoefening
*l Av. 5 uur: Godsdienstoefening,
CHR. GEREFORMEERDE GEMEENT&
Lokaal „De Zaaier".
Voorm. 9J uur: Godsdienstoefening.
's Av. 54 uur: Godsdienstoefening
HERSTELD APOSTOLISCHE GEMEENTE
ln de eenheid der Apostelen.
Geb. Eben-Haëzer, Muurhuizen 113.
Voorm. 10 uur, Godsdienstoefening.
Av. 5 uun Godsdienstoefening.
OUD-KATH. GEMEENTE.
St Georgiuskerk, Zand 16&
Voorm. 10 uur: H. Dienst.
'bAv. 6 uur: Vesper.
Hoogland.
NED HERV. KERK.
Voorm. 94 uur: Ds. Thomson.
L e u s d e n.
NED. HERV. KERK.
Voorm. 94 uur: Ds. Schallenberg,
AGENDA.
Dagelijks: Bioscocp Langestraat.
Zaterdag en Zondag Bioscoop de Arend.
28 Febr. Amicitia. Uilvoering Muziekschool.
2 Maart. Amicitia. Liefdadigheidsuitvoering
Sanat. fonds Onderofficieren.
3 -Maart. Hotel Rellevue. Jaarverg. Ned
4 Maart. Amicitia. Concert Tilly Ko.aen.
10—12 Maart: Amicitia. Bazar Ghr. Nat
Werkmansbond
13 Maart. Amicitia. Hel Tooneel, dir. W.
Rovaards (Mijlpalen).
14 Maart. Amicitia. Openbare verg. Onze
Vloot.
15 Maart. Amicitia. 2e Prop. Feestavond,
Geh, Onth. Toon. Ver. Bescheiden Pogen.
Centr. Boter-export
18 Maart: Amicitia. Uitvoering Amersf.
Ordhest Bereen.
19 Maart: Amicitia. Uitvoering Amersf. Or
chest Vereen.
20 Maart. Amicitia. Lezing van DShne.
21 Maart. Amicitia. Lezing van D§hne.
23 Maart. Amicitia. Nulsavond, Hullebroeck.
25 Maart- Amicitia. Lezing ds. v. Krevelen
oyer Staatspensioen.
27 Maart: Amicitia, Concert mevr. Vleming-
v. d. Bergh.
1 Anril Rem. Kerk. Ned. Prot. Bond. Le
zing dr. G. A. v. d. Bergh v. Eysinga»
17—20 April. Circus Althof.
Burgerlijke Stand.
van 28 Februari 1914.
GEBOREN: Geene.
OVERLEDEN: Een als levenloos aangege
ven kind (vr.)
Telegrafisch Weerbericht.
Naar- waarnemingen in den morgen van
28 Februari 1914.
Medegedeeld door het Eon. Ned. Met
Instituut te de Bilt.
Verwadhtinig tot den avond van 1 Maairt:
Hoogste stand 771,7 te Hortalaagste stond
731,0 te Vestmanoer.
Matige zuidelijke tot zuidwestelijke wind,
nevelig tot Half bewolkt, weinig of geen re
gen. weinig verandering in temper aituur.
Het opnemen van ingezonden stukken heteekent
geenszins dat de Redactie met den inhoud
instemt
De egpie wordt aan den inzender niét
teruggegeven.
Mijnheer de Redactenr!
Beleefd verzoek ik opname van onderstaande
regelen in Uw blad en betuig U daarvoor bij
voorbaat mijn dank.
Ieder burger acht zich tegenwoordig gerech-
1f
tigd kritiek uit te oefenen over de openbar*
zaken en dat is gezond en heeft lichtzijden.
Redelijkheid evenwel boven alles f
Waar is het Gemeentebestuur en wanneet
komt de tijd, dat i e d ej inwoner over alle be*
stuursmoatregelen tevreden is?
In vergel'jking met vroegere dagen, mogen
wij constateeien, dat onze „vroede vaderen"
thans uen het algemeen belang hun krach*
ten wijden. Dit stemt tot voldoening en belooft
goeds voor de toekomst.
Doch ter zake! Een „Natuurvriend" beklaagt
zich in Uw blad over het opruimen van boom en
in onze plantsoenen.
Is dat beklag gegrond? Kan men van het
goede niet te veel krijgenP Vergeet Z.Ed. dat
licht en lucht de eerste factoren voor gezondheid
zijn? Groeien de bloemen, de heesters, de niet
omgehakte boomen niet beter, wanneer er ruimte
komtP Wat groeit er op den boschbodem, be
houdens enkclo voorjaarsbloeiers, die klaar zijn
wanneer de bladeren aan de boomen komen?
Zou een plantsoen met te vee! geboomte niet op
een bosch gaan gelijken, waar vooral het mos
wel'g tiert?
Moet op de plantsoengroepen niet het zonlicht
speien, om ze goed te doen uitkomen?
Ik vlei mij, niet minder dan de geachte inzen
der de natuur oprecht lief te hebben en maak
menige wandeling in Amersfoort's schoone om
geving. Hoe menigmaal is 't mij daarbij op^
vallen, terugkeerend in de stad, hoe duf en muf
't in de plontsoenen rook, vooral bij vochtig
weer.
Er blijft inderdaad in de plantsoenen voldoende
geboomte over, dot de interessante oude bouw
werken mooi stoffeert en aan ouden van dagen
schaduw biedt.
Dan hebben we nog de heerlijke omstreken
en bosschen, die tal van steden Amersfoort be
nijden en voor menschen met gewone boenen en
longen zonder bovenmatige inspanning te berei
ken zijn.
Dit wilde ik graag in 't midden brengen tegen
over de m. i. niet gegronde klacht van den gc-«
achten inzender.
Hoogachtend,
Uw dw. dr.,
J. J. DE KOEIJER.
O, HET ZETDUTVELTJEI
Mijnheer de Redacteur!
Vergun mij eenige ruimte, om op het door mij
geplaatste stukje in Uw blad van Woensdag 1.1
terug te komen. Het ligt niet in mijne bedoe
ling hierdoor nogmaals te wijzen op den onzin-
nigen (om daarvoor geen scherpere uitdrukking
te bezigen) inhoud van het artikel „Een ernstig
woord tot alle tegenstanders van Plaatselijke
Keuze."
Integendeel; de geachte inzenders „eenfge
voorstanders van Plaatselijke Keuze" hebben In
Uw blad van gisteren, het mysterieuse daarvan
trachten weg te nemen, waardoor die zaak thans
voor ieder die slechts lezen kan, klaar? en dui
delijk? is.
Ik wensch er evenwel op te attendecren, dat
bij het zetten van mijn stukje een gedeelte is
weggevallen, hetwelk ik alsnog zeer gaarne ge
plaatst zal zien, teneinde het daardoor meerd-r
recht te doen wedervaren, en om reden dan het
aan mijn adres gericht antwoord gevoegelijk
achterwege zou zijn gebleven. Immers „Eenige
voorstanders" enz. zouden zich niet hebben
schuldig gemaakt aan het plegen van plagiaat
daarvoor is de strekking van hun betoog te «ru
stig en hun streven te nobel.
Dankend voor de opname.
Hoogachtend,
JOH. D. HOLMER.
Amersfoort, 28 Febr. '14.
Onderschrift van de Redactie
Het „zetduiveltje" is hier onschuldig j w ij
hadden eenige regels geschrapt, omdat ze te
scherp-persoonlijk waren.
Wij sluiten thans de discussies over deze zaak.
Married:
ARNOLDA DAANEN
to
PETER H. VALKENBURG.
February, 25, 1914. Chicago, 111.
Voor de zeer talrijke bewijzen van deel
neming ondervonden bij het overlijden van onze
geliefde Echtgenoote, Moeder en Behuwdmoeder,
Vrouwe JEANNE B4CDUIN,
betuigen wij onzen hnrfelijken dank
Uit aller naam,
W. H. PIEPERS.
Tilburg, 28 Februari 1914.
Voor de vele blijken van deelneming onder,
vonden tijdens de ziekte en het overlijden van
onzen dierbaren Echtgenoot en Vader,
betuigen wjj onzen liarielijken dank.
In het bijzonder aan het Amersfoortsche Politie-
oorps.
Uit aller naam,
Wed. J. P. DE JAGER -vak Laar.
in de klassen voor de eerste prondon van mu
ziek. koorzang, solo-zang, klavier, viool, violon
cel, alsmede in de examen-klassen op
Maandag 2 Maart e.k.,
van 12 tot 2 nnr, in liet Schoolge
bouw Krommestraat 56.
DE COMMISSIE VAN BEHEER,
Begeleider Wilhelm Scholz,
Prijzen der plaatsen: f 150; leerlingen
van inrichtingen van nnderw|js f I.—
verhoogd mei 5 pCt. acteursrechten
Plaatsbespreking by loting, 's mid
dag» half één.
voor den verkoop vim Spaarboekje?
(tot levering van Man n tact aren en
Huishoudelijke Artikelen).
Hooge provisie en incasseerloon.
Brieven te richten tot
Planlagewes É6, Bollcrilam.
Prima En«relschc sajet lil 3-4-5 en 6
draad» 23 ct., 28 et. en hooger.
Prima gskleurde sajet 24 oir)
en hooger.
Koopt onze reclame kou» 70 ct. per,
paar, 3 paar f 2.—.
ruim 75 stuks.
In alle Ulenren. modellen en prijzen.
Correcte afwerking.
(Zie étalage ln winkel en masazijn.)
GHH I C LiSfilïSTBWT 115,