RIJN- en MOEZELWIJNEN koopt uwe" J. A. SCHOTERMAN Zn. Uit den omtrekT STADSNIEUWS. Telefoon 145. Utr. str. 34. Het eerste schip was Zondagmiddag te 12 Hiiir, het tweede omstreeks half vijf door een (Duitsche duikboot in brand geschoten, waar na de bemanning aan bovengenoemd Sche- /veningsoh visschersvaartuig werd overgege ven. Nadat hun op last van den inspecteur ivan politie Herfkens, wd. chef in de Scheve- ningsche politie-afdeeling, op het bureau Duinstraat voedsel was verstrekt en de kapi tein van een der booten, die een voeteuvel had, door hem was verbonden, werden zij door de zorgen van den Noorschen consul naar Rotterdam vervoerd, waar zij in het Skandinavisch Zeemanshuis werden opge nomen. Voor den reeder van de „Sch. 445" betee- kent het een schedepost, daar 2ijn schip de Vischvangst-jnoest afbreken, om naar Sche- y,eningen terug te keeren. Vervalsching van uitvoerconsenten. De heer Johan Meyer verzoekt aan de N. R. Ct. mede te deelen, dat de vervalsching ,van uitvoerconsenten, waarvan dezer dagen melding is gemaakt, niet aan het licht is ge komen dank zij de bemoeiingen van den heer Westerouen van Meeteren, hoofdin specteur der N. O. T., doch door zijn ('s hee- ren Meyer's toedoen; deze heeft zich per soonlijk tot de heeren W. v. M. en de Ville- neuve gewend met het verzoek naar de echt heid van het door hem gekochte consent te willen informeeren. En zoo kwam de zaak aan het licht. Een merkwaardige regeling. Men schrijft ons: Toen in 1863 de gemeenten Haarlem- merliede en Spaarnwoude Houtrijk en Pola- nen, en Zuidschalkwijk werden samenge voegd, werd in de betrekkelijke wet van 27 Juni 1863 S. 93 bepaald, dat de afdeeling Houtrijk en Polanen in den hoofdelijken om slag der nieuwe gemeente vooraf voor één vijfde bijdraagt, niettegenstaande overigens «de gemeente er geen afzonderlijke huishou dingen voor de verschillende afdeelingen op na houdt, zooals elders wel voorkomt. Dit geschiedde indertijd omdat de afdee ling Houtrijk en Polanen (het tegenwoordige Halfweg) arm was en de overige deelen be ter gesteld; de laatsten zouden wellicht tegen een samengaan op voet van gelijkheid be zwaar hebben geopperd. Deze bepaling is meer dan 50 jaar in de afdeeling Houtrijk en Polanen (Halfweg) een steen des aanstoots geweest. En dit werd steeds erger, naar mate Half weg in bloei en welvaart toenam, hetgeen vooral het geval werd toen op het in 1863 nog bestaande IJ de vruchtbare Houtrak- en IJpolders ontstonden met hunne florissante bevolking. De toestand is nu al jaren lang- zóó, dat het vroegere armlastige Houtrijk en Polanen (Halfweg) een grooter belastbaar inkomen heeft dan de overige deelen van Haarlem- merliede en Spaarnewoude te zamen. Ook is de vraag gerezen of dit artikel der wet van 1863 (lex specialis) nog wel van kracht is, nadat in 1897 in art. 243 sub IV der gemeentewet (lex generalis) is bepaald, dat het percentage voor alle belastbare in komens gelijk is. Thans heeft de Raad in zijn laatste ver gadering op voorstel van Burgemeester en Wethouders met 6 tegen 5 stemmen (voor stemmers in Houtrijk en Polanen, tegen stemmers elders wonende) besloten aan de regeering het verzoek te richten wel het initiatief te willen nemen tot eene wijziging der aangehaalde wet van 1863, teneinde daaruit de gewraakte bepaling te verwijde ren. De vrouwen naar Den Haag. Het hoofdbestuur der Ver. voor Vrouwen kiesrecht heeft geen toestemming kunnen krijgen voor het houden van een optocht in Den Haag op 19 September, den dag der opening van de Staten-Generaal. Het heeft nu een ander plan bedacht. En wel naar in het Maandblad wordt medegedeeld om op 19 September Den Haag als het ware te overstroomen iftet onze kleuren, met onze propaganda. Het moet worden de geel-witte-vrouwenkiesrecht-Dins- "dag. De dag van de opening der Kamers is al tijd voor Den Haag een dag van buitenge wone drukte; vele menschen uit andere plaat sen komen over om de Koningin naar het Binnenhof tee zin rijden en nu, zegt het hoofdbestuur, moeten al deze menschen, in woners van Den Haag en vreemden, er aan herinnerd worden, dat wij het algemeen vrouwenkiesrecht vastgelegd in de Grondwet eischen. Wij stellen ons voor, dien dag eerst in groepen van hoogstens 10 vrouwen op straat te staan met onze geel-witte strikken en doekvlaggen, om propagandabiljetten uit te deeleen. „Daarna in den middag in groepen verder door de stad of naar Scheveningen te gaan om ook daar onze geschriften te verspreiden, om ten slotte s avonds een groote landelijke meeting (als die van 21 Noyember 1915 in Amsterdam) in den Dierentuin te houden. Daar zal de Troonrede besproken worden." Alle vrouwelijke leden worden voorts op geroepen, deel te nemen aan den vrouwen- kiesrechtdienst, die Woensdag 20 Septem ber tot de Grondwetsvoorstellen in openbare behandeling zijn geweest en de beslissing gevallen is, zal eiken dag, dat er zitting is van de Tweede Kamer en zoolang de zitting eiken dag duurt, op het Binnenhof aan den ingang van het gebouw der Tweede Kamer een groep vrouwen staan met geel-witte strikken en met een bord, waarop een steeds wisselend opschrift, den bekenden eisch in houdende. Bij mooi en leelijk weer, bij regen en zonneschijn, bij warmte en koude, altijd sal die groep vrouwen daar moeten staan op ge regelde tijden afgelost door een andere groep. Gem. visscher ij school te IJ m u i d e n. De te IJmuiden in aanbouw zijnde visscherijschool is zoover gereed, dat de opening op 5 September a.s. is kunnen worden vastgesteld. De werklieden aan de Hem- b r u g. Aan de vaste werklieden is, naar men aan Het Volk meldt, tegen 1 Januari a.s. loonsverhooging toegezegd en voor de losse zullen iedere maand de loonen worden herzien in verband met het verrichte werk. Het person eel van de Zee land. Bij de Stoomvaart Maatschappij Zee land zijn vijf machinisten, die weigerden in dezen gevaarlijken tijd verder te varen te gen 1 October ontslagen, terwijl een groot aantal leden van het stokerspersoneel tegen 15 September om dezelfde reden is ontsla gen. Het toebrengen van bajo netsteken aan z ij n kind. Het gerechtshof te 's-Gravenhage deed gisteren uitspraak in de zaak H. J. V., varensgezel te Delftshaven (Rotterdam), door de rechtbank te Rotterdam veroordeeld tot 1 jaar en 6 maanden gevangenisstraf wegens het toe brengen van bajonetsteken aan zijn twee jarig zoontje in zijne woning aan de Wijde Steeg te Rotterdam, welk zoontje later is overleden, terwijl echter geen verband tus- schen den dood van het kind en het toe brengen der verwondingen met de bajonet is aangenomen. Het vonnis werd bekrachtigd. Doodgeschoten. Te Afferden is hedennacht de zeventig-jarige R., die ver moedelijk zijn in Duitschland wonenden kin deren eenige levensmiddelen wilde brengen, doodgeschoten. Kind ej" en aangereden. Gis terenmiddag zijn in de nabijheid van het ter rein van de H. IJ. S. M. te Schiedam twee kinderen, resp. 5 en 3 jaar, van A. M. de Jager aldaar, door een met paarden bespan nen wagen aangereden. De oudste werd zoo danig aan het hoofd verwond, dat het kort daarop overleed; de jongste kwam er met een paar ontvellingen aan de handjes af. Mo torboot in brand ge raakt. Woensdag namiddag geraakte ver moedelijk door het warm loopen van den motor op den Amstel voor het Clubgebouw van de Roeivereeniging Willem Hl de witte renboot Orchide van de vliegmachinefabriek Spijker in brand. De bekende vlieger Wijn malen en vijf anderen, die in de boot geze ten waren, sprongen overboord. Een zeven de, die niet zwemmen kon, bleef op de punt van de boot zitten. Hij werd door een roei boot uit zijn netelige positie gered, waarna men het brandende vaartuig onder water zette. De brandweer, die spoedig ter plaatse wasTtehoefde geen assistentie te verleenen. Men tracht de Orchide weer op te halen. Schooi- et. Kerknieuws. Prof. miP. Pet zei wegens het bereiken van zijn 70ste jaar aen het einde van den cur sus 10161017 het ambt van hoogleeraar te Groningen moeten neerleggen. Alg. Synode der Ned. Nerv. ICerk. XXIV. Voordat met het aan de orde zijnde onder werp, n.l. de behandeling van het rapport over den modus vivendi, wordt aangevangen, dient prof. Daubanton een motie in, om het ontwerp, zooals het daar ligt, aan de provinciale kerk besturen en classicale vergaderingen te zenden met verzoek hun oordeel daarover te laten ken nen. Deze motie komt in bespreking. Prof. Aalders verklaart zich met die motie niet te kunnen ver eenigen. Hij heeft een vierledig bezwaar. Deze motie is lo. niet te vereenigen met den wensch der zes hoogleeraren, die het oo-rdeel der Sy node over het voorstel willen vernemen; 2o. niet met het rapport der commissie ad hoe; 3o. niet met de reglementen (bepaald art. 62 al 2 A. R., en 4o. met met de waardigheid der Synode. De secretaris zou zich wel met de motie kun nen vereeiugen en meent, dat tegen de door prof. Aalders aangevoerde argumenten wel het een en ander valt in te brengen. Men kan toch wel verzoeken aan die vergaderingen om zich over het beginsel uit te spreken? De verschillende leden verklaren zich tegen de motie en meenen dat de Synode moet voor gaan met van haar oordeel te doen blijken, en ook dat, zooals het ontwerp daar ligt, daarover moeilijk te adviseeren zal zijn, aangezien he* oordeel daarover geheel zal afhangen van het beginsel. Na ampele discussie wordt de motie verwor*» pen en bepaald, dat met de behandeling der zaak zal worden voortgegaan. De discussies over den modus vivendi ne men, nadat enkele andere zaken zijn behandeld, een aanvang. Prof. Daubanton brengt eerst zijn praeadvies uit on begint met een pleidooi voor het behoud van het historisch gewordene. Het concept laat het kerkelijk instituut als uit wendig instituut wat het ishet laat vrije ontwikkeling aan het organisch leven, dat, ge differentieerd, in ons kerkelijk instituut onmis kenbaar aanwezig is. Het concept bevordert eon gezond confessioneel leven en denken; geheel verschillend van conressionalistisch schijnleven. Gezond confessioneel leefden, helaas, een korte spanne tijds slechts onze vaderen. Zij erkenden de golving der leer tengevolge van de golving in het leven en eischten om die 5 jaar revisie. De „politieleen" verhinderden dit en daardoor werd gezond confessioneel leven onmogelijk. „Con fessioneel" is het schoone etiket, waaronder te genwoordig een conservatief confessionolisme ter markt wordt gebracht. Zooals in Israël het roepen was: „De tempel, de tempel" zoo is de kreet nu de confessie", door duizenden die de letter der confessie niet kennen en den geest daarvan nog minder verstaan. Wij hebben geen levende confessie. In woord vorm bewaard hebben wij het geloof der va deren, maar van ons eigen ectueele geloof heb ben wij geen gemeenschappelijke vertolking. Toch binnen de Kerk is niet alleen versteening. Dan zou er geen strijd zijn. Rechts en links is geloofsleven, maar yan één organisch leven en dus van één leer, aller convictie uitdrukkend, is geen sprake. Men bewere dus niet met dr. Kromsigt, dat het concept van een modus vi vendi „tornt aan de leer", want er is niet één door heel onze Kerk beaamde leer. Spr. brengt eenige voorbeelden bij van de werkelijkheid onder het tegenwoordig onoprecht régime. En voorts is er bij allo verschil tusschen links en rechts niet een gemeenschappelijk ter rein? Hebben de Unitariërs niets, niets van Chris tus? Kunnen wij in formeelen band niet samen leven met handhaving van ieders betrekkelijke zelfstandigheid? Spr. vindt het modernisme aan positieve elementen arm; veel rijker de ortho doxie. Mogen wij echter het weinige, dat zij hebben, verachten? Is dit in uitwendig verband samenleven ver scheuring van de Kerk? De „Kerk", zooals zij naar Gods raadsbesluit bestaat, is nooit echter realiteit in de geschiedenis geweest. In de ge schiedenis treedt in allerlei twisten de diffe- rentieering reeds op. „Kerk" onderstelt een ééne leer welnu, naar dien maatstaf hebben wij geen Kerk meer. Laat ons onbewimpeld erkennen want eer lijk duurt het langst dat we geen Kerk maar een kerkelijk genootschap zjjn. Uileenscheuring van dat genootschap is ver nietiging van heel veel gceds. De Synode voele haar verantwoordelijkheid handele niet hiërar chisch, maar slure het ontwerp de Kerk in. Prof. Aalders stelt voorop, dat er onderscheid gemaakt moet worden tusschen het historisch gewordene en de waardeering er van. Dit komt ook uit waar gesproken wordt over de Kerk. De Kerk, zooals die is, en het kerkbegrip zijn twee Men gaat te rade met het empirisch zijnde, waarin alles zijn plaats heeft, niet met den norm, waaraan de werkelijkheid moet wor den getoetst. Hier moet over het principieele verschil gesproken worden. Hel oude Christendom was onverdraagzaam er. moest dat zijn omdat het zich achtte d e godsdiensten dien godsdienst niet op één lijn wilde gesteld zien met de andere godsdiensten. Spr. ziet niet in, dat men zal kunnen spreken van het gemeenschappelijke, dat in onze kerk is- In het concept wordt nadruk gelegd op den vrede. Als er slechts relatie! verschil is, is dat gemakkelijk te verklaren, maar principieele ver schillen mogen niet „en bagatelle" behandeld worden. Een grief is dat er omlijning ontbreekt. En toch eischt men dat elke groep een welomschre ven grondslag zal leveren bij het classicaal be stuur. Alle vrede zonder vrede des gewetens is voor spreker niets. Hij neemt geen genoegen met het relativisme. Er is principieel verschil tusschen gezond en bedorven leven. De hier ge boden uitweg is geen uitweg. Spr. verwacht geen vrede, meer juist meer strijd. Het nu voorgestelde is niet nieuw. Sinds 1873 zijn steeds pogingen in dezen geest gedaan. Hij be schouwt dezen modus vivendi als rustend op opportunistische gronden. Maar een modus vi vendi moet naar zijn aard een tijdelijke maat regel zijn, terwijl hier iels wordt voorgesteld, wot blijvend zal zijn. Dit concept de kerk uitzenden, gaat niet. Er zijn te veel, ook kerkrechtelijke bezworen. Maar een moreel bezwaar is, dat de synode toch eerst verplicht is te zien of het ontwor- pene is te realiseeren. Wij leven in een tijd van verdrogen. Dit ver dragen wil niet zeggen, dot men alles legiti meert. Boven den vrede gaat de waarheid. Een vrede tot eiken prijs. De secretaris wijst er op, dat proL Daubanton nadruk legde op vreedzaam samenwonenprof. Aalders op het handhaven van het groote be ginsel, dat de kerk, waarvan onze kerk een deel is, heeft te handhaven. Toch staan zij eigenlijk niet tegenover elkaar. Als de waar heid er onder zou lijden, zouden de ontwer pers niet met dit ontwerp gekomen zijn. D© secretaris verklaart, dat de modus vivendi hem heeft teleurgesteld. Hier zouden we geen tijdelijken, maar een blijvenden maatregel krij gen. Spr. acht de practische moeilijkheden on overkomelijk. Hij adviseert het concept niet aan te nemen. De vice-president ds. Weyland, heeft zich verleden jaar sceptisch uitgesproken. Het was voorzien, dat strijd zou in 't leven geroe pen worden. In de kerk zijn stroomingen, die niet gedoogen, dat andere stxoomingen bestaan. Toch acht hij het niet goed dat de kerk zich nu niet zal uitspreken over het voorgestelde. Spr. stelt ook de waarheid boven alles. Maar wij zien de waarheid onder verschillend licht. Het goede in onze kerk is voor hen dat wij er in kunnen leven met verscheidenheid van in zichten en telkens gedwongen worden eigen in zicht te toetsen aan dat van anderen. Mot de toelichting gaat hij mee, waar gezegd wordt dat iedere richting uit het leven is opgekomen; niet wederrechtelijk. Do kerk moet zich hier uitspreken. De heer De Groot verklaart zich te vereer.igen met het gevoelen van prof. Aalders. De heer Zoete heeft zich afgevraagd Wat is het doel van dit concept? Vreedzame samen leving mogelijk te maken en. een einde te ma ken aan de partijtwisten. Hij vreest, dot het tegendeel het gevolg zal zijn. De strijd zal ver scherpt worden. Hij verklaart zich tegen dit ont werp. Zilveren priesterfeest. Gisteren herdacht majoor F. J. H. Evers, hoofdaalmoeze nier bij hel Nederlandsche leger, zijn zilveren priesterfeest. Des morgens te 9 uur droeg de jubiliaris in de parochiekerk van den H. Jacobus, Parkstraat te Den Haag, een plechtige H. Mis op. Pastoor G. C. van Noort, uit Amsterdam, sprak de feestrede uit, waarin hij wees op de verdiensten van den jubilaris als priester en aalmoezenier. Vele belangstellenden woonden de plechtig heid bij, w.o. oud-minister Kolkman, jhr. Alting van Geusau, dir.-generaal der Posterijen en Te legrafie, verschillende katholieke hoofd- en su balterne officieren, bestuurderen der R. K. Mili- tairen-vereenigingen, van de R. K. Onderofficie- ren-vereeniging „St. Martinus" enz. De receptie des middags te twee uur aan de pastorie was zeer druk bezocht, terwij] voorts vele schriftelijke en telegrafische gelukwenschen inkwamen. Nog wordt omtrent het jubileum gemeld, dat generaal Klerk de Reus, commandant der le divisie, generaal Ophorst, commandant der Stelling Amsterdam, en het bestuur der vereenf- ging „Onze Vloot" bloemstukken zonden- Reclame* BIJ Het Kon. Ned. Meteor. Instituut deelt mede Gistermorgen om 7 uur 9 minuten, tijd van Greenwich, werd aan het Meteorologisch Instituut te de Bildt, een sterke aardbeving opgeteekend op een afstand van ongeveer IOOO K.M. in Zuid-Oostelijke (of Noord- Westelijke) richting. Vermoedelijk in Zuid west Oostenrijk of Noord-Italië. Behalve deze werden van Dinsdagmorgen 7 uur 36 minuten tot gistermorgen 8 uur 20 minuten nog 10 zwakkere aardbevingen geregistreerd, van welke de oorsprong waar schijnlijk in dezelfde streek is gelegen. R. K. Kiesvereeniging. Morgenavond vergadert de Kiesvereeni ging „Recht en Orde" in de bovenzaal van den R. K. Volksbond. Besproken zal worden eerstkomende raadsverkiezing. Amersf. Gemeentebelang. Naar wij vernemen houdt de vrijzinnige kiesvereeniging Amersf. Gemeentebelang Woensdag 23- Aug. a.s. een ledenvergade ring in de Zwaan. Veevoederbureau's. De minister van landbouw, nijverheid en handel heeft ingesteld veevoederbureau's, o.a. een te Utrecht voor de provincie Utrecht. Tot leden van dat bureau zijn benoemdG. Hooghiemstra, te Utrecht; J. Das Dzn., te Utrecht; Th. A. van Eyck, te Utrecht; A. J. Looxma van Weideren baron Rengers, te AmersfoortM. baron Taets van Amerongen te Renswoude. Cadettenschool. De leerling der Hoogere Burgerschool al hier, A. F. J. Brummer Broekhoff, komt in aanmerking voor eene plaatsing aan de Cadettenschool te Alkmaar. Examen Fran sch. Te 's-Gravenhage slaagde voor het exa men Fransch L. O. mej. A. T. Bon, te Lex- mond, oud-leerling van de Rijks-Normaal lessen alhier. Examen Teekenen. Gisteren slaagde te 's-Gravenhage voor het examen teekenen M. O., akte Ma., onze stadgenoote mej. E. D. C. Oosterman. Internationale School voor W.ijsbegeer te. Zijn cursus vervolgende, begon dr. Fischer Woensdagmorgen met er op te wijzen welk een kloof, er gaapt tussohen 1750 en den tijd daarna. Het-is gewoon verbazingwekkend. Wie de litteratuur wijsgeerig beschouwt, wordt getroffen, dat sinds dien tijd geheel andere tonen, en veel rijkere, worden aan geslagen. Hoe komt dat Het maatschappe lijk leven verandert geheel. De Fransche revolutie heeft eenmaal beteekend de bevrij ding van de menschheid. Maar men zag slechts in den burgerstand de wereld. Dat al heeft zich geopenbaard in de litteratuur, de mensch treedt als mensch in de litteratuur op. Voor 1750 is de litteratuur de weer spiegeling van het leven der heerschende klasse, door hen zelve doorleefd. Na 1789 treden de menschen, die zelf leven, van het tooneel af en worden vervangen door de in- tellectueelen. Na 1750 waren de intellectu- eelen eigenlijk maar sukkels. Men moet maar eens letten op den eerbied voor de menschen die iets waren. De verandering was dan ook niet in alle opzichten eene ver betering. In de nieuwe litteratuur heeft de mensch zich zelf leeren-Jcennen, hij werd zich zelf bewust in de Natuur. Wij erkennen het meest ons zelf buiten ons. Wij bouwen met onzen geest de buitenwereld op en als een nieuwigheid zien we daarin wat eigenlijk in ons zelf geboren is. Vandaar de natuurver- eering reeds bij den vader der romantiek Rousseau, die 't eerst over de Natuur spreekt, alsof er zeer iets belangrijks is ge beurd. Het meest merkwaardig zijn zijn „Confessions." Zonder noodzaak of dwang gaat hij precies vertellen hoe hij is geweest. Hij heeft veel op zijn geweten en toch laat iemand zeggen, dat hij beter is dan deze. Rousseau verne dert zich zelf, maar tracht tegelijkertijd de conclusie af te snijden die vent is niet veel. Zoo begint Rousseau onmiddellijk dat gene te doen, wat we zien in den physiolo- gi^chen roman. Rousseau is Fransch, noemt men hem het eerste hoofdstuk, dan is het tweede hoofdstuk hoofdzakelijk Duitsch en het der de is weer Fransch en het vierde eigenlijk ook. De nieuwere litteratuur moet komen tot geleidelijke vervanging van al wat in haar wereld bestaan heeft. De oude wereld werd bezield door de muze, de moderne idee is overtuigd dat de mensch de hoogste open baring van God is. De muze verdwijnt niet, maar het is niet meer de muze der oudheid. In den nieuweren tijd komt de bezieling uit den mensch zelf. Er is een enthousiasme voor de natuur en een enthousiasme voor den mensch. Spr. doorloopt nu de voornaamste vorm typen der moderne litteratuur. De roman tische stijl is de kunst om het treffendste en roerendste uit te kiezen. Daartegenovel is het naturalisme, dat het leven neemt zoo* als het is, in zijn uiterste consequentie hel realisme. Het geheim van alle naturalisme is het grootsche, het massale van de we reld, daardoor aangegrepen ging men schil deren wat men zag. Dat ontaerdde in hel verre realisme in de z.g. riool-litteratuur. Het naturalisme is opgevolgd door hel symbolisme, .dat weer in zekeren zin kiest, maar veel minder dan in de romantiek. De romantisch-schrijver is regisseur, sleept too* neelen aan; de symbolist is sober, geeft too neel la Verkade. Hij ziet even vrij rond als de naturalist, maar alles interesseert hem niet in gelijke mate. Hij kiest en groepeert dan in superieure kortheid de zaken, het geen Spr. nader aantoont met een stukje proza van Paul Verlaine, een klassiek voor beeld van het symbolisme in het verhaal. Het nieuwste is de neo-romantiek. Het oude herleeft weer als reactie tegen het koude naturalisme. Een treffend staaltje van neo-romantiek is „Pierrette" van Stey- nen, hetwelk Spr. voorleest. Hedenmorgen vervolgde dr. Fischer z;jn cursus. De cardinale verandering in het midden der I8de eeuw hing samen met een maatschappelijke verandering. De littera tuur vertoonde in eens een ander karakter, de burgerlijke mensch ging optreden. Op het oogenblik dat het intellect voortkwam uit den burgerstand, ging het zich tegelijkertijd daarvan vervreemden. En dat is volkomen 'begrijpelijk. Een jonge man, die zich wat voelt kon niet in dien kring van den burger stand leven, met zijn kleine werk. Geheel de 19de eeuw door is die idee gebleven, dat een schrijver zich niet bezig kan houden met het gewone dagelijksche werk. Een deel der schrijvers is door de mazen heen gekropen en heeft zich een positie in de maatschappij veroverd, een ander deel is voor de mazen blijven steken en voelt behoefte het net te verscheuren en men wordt verdediger van het bohème. In het laatst der 18de eeuw was voor dan jongen schrijver de natuur het andere van den mensch. De natuur in haar eenvoud wat het beginsel. Een goed voorbeeld levert dfl Engelschman Wordsworth, een man overi gens, die niet thuis hoort in de beweging, waarin hij gezet is. Met een verwijzing naar Nietsche's Die Geburt der Tragödies zet spr. uiteen, hoe in de moderne idee de Dionysische gedach te is doorgedrongen. Als een klomp proto- plasma, welke zijn armen uitzendt, heeft dat zich gevestigd. Een der stroomingen is die der romantische ironie, maar de meer voor komende is de daemonische, uit den nacht. Een voorbeeld geeft Tristan van Wagner. Het enthousiasme uit de Sturm «~n Drangperiode" heeft niet lang geduurd. Wie het al heeft gevonden, tracht het vost te houden. Maar dan botst hij direct op de koude werkelijkheid. De romantici gaven de wereld een klap in 't aangezicht, maar daar tegenover kan men zich ook beperken. Goethe heeft de eerste periode der Romantische verblinding, de Noorsche ro mantische wir-war werd hem te bar, meege maakt. Later heeft hij zich er afgewend en het gezocht bij Hellas. Voor zijn dicht-pro- ductie is dit wellicht nadeelig geweest, maar hij heeft er zijn persoon mee gered. Zijn eerste deel van Faust voltooide hij voor zijn afkeer der romantische periode. Spr. zet ver der uiteen, dat de Gretohen-Tragödien feite lijk zijn een afrekening met de romantische wir-war. Naast de natuur staat de liefde; ter ill s- tratie waarvan spr. een beknopte uiteent ting geeft van Lucinde van Schlege! Corrigendum. De laatste regel van het verslag der Int School voor Wijsbeg. in ons nummer van gisteren, moet luidenwat de litteratuur* periode der romantiek onmiddellijk voorbe reidt. Concert. Programma van het concert, hedenavond op het terras van Amicitia, te geven dool het muziekkorps van het Depot, Bataljon VIII. 1. Marsch. 2. Athéna, ouverture, L. Langlois. 3. Luna Walzer a. d. operette „Frau Luna". P. Lincke. 4. Rigoletto, fantaisie sur l'opéra. G. Verdij 5. Marsch. 6. Le moulin au Rocher, ouverture. C. Q Reissiger. 7. Fantaisie sur Hérodiade. Massenet. 8. Die Meistersinger von Berlin. P. Lincke 9. Finale. Waterpolo. De Tel. weet mee te deelen, dat de polo* wedstrijd, welken A. Z. en P. C. Zondag j.K' moest spelen tegen D. J. K. te Amsterdam/1 volgens beslissing van de polocommissi* reglementair door de Amersfoorters is ver» loren met 50. Fabricatie sigaretten. De heer Vierdag, Utrechtschestraat 44( alhier, is op het practische idee gekomen/ in zijn magazijn een demonstratie te doen geven van de fabricatie van sigaretten. Eeii Rus, bekwaam sigarettenmaker, zal geduren de eenige dagen sigaretten fabriceeren vorm en smaak naar ieders verlangen. AGENDA. Heden Amicitia Concert. Bioscoop Langestraat. Museum Flehite. Openbare Leeszaal (Beukenlaan) 10-* 12J4, 2X—10 uur, Zondag 2«—5K w*E Maandag 25410 uur. 1824 Aug. Bioscoop Langestraat. 18—21 Aug. Bioscoop de Aieni 28—31 Augustus. Amicitia, Concert. 20 Aug. Alg. Verg. Volksbond tSgS* Drankmisbruik

Historische kranten - Archief Eemland

Amersfoortsch Dagblad / De Eemlander | 1916 | | pagina 3