STADSNIEUWS. ADVERTENTIÊN. V Is te hopen, dat de manschappen, 't zij Snet of zonder schip, spoedig losgelaten Knorden. Nijk. Crt. zichtspunt, uit 't universum, 't geheel, moe-dat is de vrijheid volgens de opvatting van ten we de vlakte van de waarneming te bo- Spinoza. ven komen. Hoe kan de mensch dit universum bena De substantie verrijkt zich tot het subject. Het absolute dat door alle relativiteiten Kennisgeving. Sluiting Bureaux Gemeente-Secretarie. Burgemeester en Wethouders van Amersfoort zijn. De wereld, natuur en leven, te ver deren, bereiken? Niet door opeenstapeling been zich laat gelden, het substantieele, is van waarnemingen. \V ij zelf echter zijn de weer nie< denkbaar zonder 't relatieve. Het microcosmos, waarin de wetten werken ook w®re 's ten slotte, dat niets waar is, dan t van den macrocosmos. Het Geheel is niet solute, de Idee, de Geest of God. een opeenstapeling, doch het is in ons: het centrum van de wereld ligt in ieder bewust- .^rengen ter olgemeene kennis, dat de bureaux [ider gemeente-secretarie op Donderdag 31 Au gustus a. s., bij gelegenheid van den verjaardag Jyan H. M. de Koningin, gesloten zullen zijn. L Het Bureau van den Burgerlijken Stand is, in- 'dien daartoe door een belanghebbende aanvrage jiwordt gedaan, dien dog voor het publiek ge opend des voormiddags van 8*A tot 9 uur, uit fluitend tot het doen van aangiften van geboorte jof overlijden. De aanvrage geschiedt aan het Gemeentehuis, mondeling of schriftelijk, uiterlijk tusschen 8 en QYi ure des voormiddags. Amersfoort, 29 Augustus 1916. Burgemeester en Wethouders voornoemd. De Secretaris, De Burgemeester, A. R. VEENSTRA. VAN RANDWIJCK. De Raadsverkiezing. De afdeeling Amersfoort van den Vrijz. Dem. Bond besloot in hare vergadering van (Maandag 28 dezer, de vrijz.-dem. candida- tuur van Nijnatten over te nemen, evenals 'die van de heeren Bonk, Looxma van Wel- 'deren Rengers en mr. van Traa, allen ge steld door de Vrijz. kiesvereeniging „Amers- foort's Gemeentebelang." komen we- tot 't b e g r i p. Hierover morgen. Corrigendum. In ons verslag Int. School voor W'isbe- staan uit de idee, is de taak van de bezin-geerte van gisteravond stond, dat het aan- ning. Daarop "bezint de bezinning zich. - De bezinning is echter niet alleen een handeling van het kenvermogen, doch ook levensvoering, levensrichting, praktijk. Ze is leven, niet naar de uiterlijke afmeting (ge volg en oorzaak in ruimte en tiid), doch naar de innerlijke afmeting. Bezinning is Inkeer; 't zich richten naar het inwendige, naar 't I tal deelnemers van den cursus van dr. De Hartog was 35. Dit moet zijf\ 55. Volksbond tegen Drank misbruik. Ter gelegenheid van de 42ste algemee- ne vergadering van den Volksbond tegen Drankmisbruik, werden gisteravond hoofdbe- Candidaatstelling. Bij het ter perse gaan van ons blad waren candidaat gesteld voor den gemeenteraad: District I: A. J. Looxma, baron van Wei- deren Rengers (vrijz), A. van Nijnatten (vrijz. dem.), B. Noordewier (S. D.), J. Over- eem (S.-D.), Mr. L. Stadig (A.-R.), J. Th. W. Nieuwendijk (R.-K.). District III: Mr. A. van Traa (Vrijz.); J. Bonk (Vrijz)., P. Voskuilen (S. D.), J. W. Polder (S. D.), Mr. L. Stadig (A.-R.), en J. 2Th« W* Nieuwendijk (R.-K.). internationale School voor Wijsbegeerte. Dr. J. D. Bierens de Haan opende gister avond den derden vacantiecursus. Ter inleiding wil Spr. een beschouwing ge ven over „de wijsgeerige bezinning". Er is onderscheiden wijze van levensvoe- ren, doch per slot is 't alles deelnemen aan hetzelfde leven, het groote leven van den algemeenen, absoluten geest. Dit absolute leven openbaart zich in drie trappen: eerst in den natuurmensch, dan in den cultuur mensch, ten slotte in den geestelijken mensch. De eerste leeft het leven als tijdpas- seering, de tweede als arbeid, de geestelijke mensch echter leeft 't als bezinning. Die onderscheiding in drie trappen is een in den lijd; doch ook en vooral naar het gehalte. Het natuurmenschelijke, dat onder aan de ladder staat, heeft ook zijn richting in het denken, 't Neemt slechts waar, zonder dat de beeldvorming (Spinoza) imaginatie tot be gripvorming wordt. Een wereld van menig vuldigheid gaat aan ons'voorbij en de laagste itrap van kennis is, dat we die wereld waar nemen, zonder haar te doorschijnen met het licht van geestelijkheid, dat we In ons dragen. Van natuurmensch wordt de mensch ten slotte cultuurmensch. Cultuur is arbeid. De cultuurmensch kent zijn werktuig en de be- teekenis daarvan in hét raderwerk der maat schappij: hij kent zijn plicht. Hij is niet meer de tijdpasseerder, die de onbepaalde materie waarneemt, maar de arbeider, die vorm geeft aan bepaalde objecten. En zooals de natuur mensch zich zijn God als een toekijker denkt, stelt de cultuurmensch zich zijn God als een /werker voor, die de raderwerken der werel den voortbeweegt. De cultuurmensch stelt zich vaste doeleinden voor oogen en tracht die doeleinden te leggen in de wereld rond om, die hem een arbeidszaal is. Aan deze trap beantwoordt ook een trede in het den ken, n.l. de ratio, begripsvorming. Dit kennen beperkt zich niet tot louter waarne men, doch het legt verbanden, relaties. Het zoekt de algemeene wet in de vergankelijke sfeer der objectieve verschijnselen, opdat 'deze als een orde voor ons denken verschij nen zullen. Dit is de taak van het weten schappelijk denken: die taak om de heele /verschijnselenwereld te registreeren komt nooit ten einde, want die Kunst ist lang und kurz ist unser Leben. Met de verstandsken nis i s de geestelijke mensch niet te voldoen. Er moet zijn een hooger weten, dan van het Scheidend en schiftend, verbindend en wet- frenmakend verstandelijk weten. De geestelijke mensch staat boven dit ^erstand door zijn bezinning. Het gees- jtelijk leven is bezinning. Die bezinning is Henken, doch niet alleen als cerebrale func tie, doch ook als levens voering. Dit zijn de drie trappen van het kenvermo gen: het leven gaat van spel over de plicht kot de wijsheid. Bezinning scientia lntuï- jtiva zegt Spinoza is het denken niet als verstandelijkheid, doch als redelijkheid. De geheel onwijsgeerige mensch is een naïeve realist, die zioh onderwerpt aan een /objectieve wereld, die hij tot zich laat komen. lAls de mensch echter het Zelf ontdekt, heb ben we het beginsel van wijsgeerige bezin ning: de ware bron van het leven komt van binnen uit. Deze mensch is gekomen tot ver wondering, en gelijk Plato zegt: de wijsbe geerte begint bij de verwondering. Hij ziet In, dat de objectswereld, die de natuur- jmensch als waar aanvaardt en waaraan de teultuurmensch nog gebonden is, een sluier Is, geworpen over Het Andere: alle Vergangli- rhes ist Gleichnis. Gelijkenis van het wereld- innerlijke beeld, dat tevens het wereldbeeld stuur en afgevaardigden ten stadhuize offi- is. Het zich betrekken op het ééne en cieel door het gemeentebestuur ontvangen. eeuwige middelpunt: de idee, de goddelijke waarheid. En deze bezinning maakt vrij: zij is de hoogste levensvoering. Cursus D r. H. W. Ph. E. van den Bergh van Eysinga. II. Na zijn historisch overzicht gaf spr. eenige algemeene begrippen alvorens te beginnen met de categorieën van het „zijn" De rede die aan alle dingen ten grondslag ligt, komt in den mensch tot zichzelf, tot be- Behalve het Dag. bestuur waren ook eenige raadsleden aanwezig. De burgemeester heette allen welkom in onze gemeente, die het waardeert hoofdbe stuur en afgevaardigden in deze gemeente te zien en wel omdat de bereiking van het doel van den Bond, voor een groot deel ook ligt in de lijnen van het gemeentebestuur. Tal van middelen, ruim 70 worden gebezigd. Spr. denkt aan de verbetering der Volkshuis vesting een der beste middelen om den ar beider af te brengen van den drank. Dit mid del heeft de gemeente ook aangevat. Ook wustheid. Ontwikkeling is vormverandering, maatregel tot verlaging van het maximum er is een subject dat een reeks van vormen aantal vergunningen is hier aangegrepen, of phasen doorloopt, die het subject uit zich Subsidies worden verstrekt aan de Leesza- te voorschijn brengt. Het wereldsubject is het volkomen zich ontwikkelend subject. Het subject is de Idee, de wereldlogos, die eeuwiglijk haar invloed zal laten uitvloeien in natuur en zelfheid. Er is geen godsdienst, of ze heeft ge waagd van de triniteitVader (Idee), Zoon (natuur), geest. Het wijsgeerig denken zal hebbep te gaan van het alleralgemeenste naar het bijzondere toe, deductie. Men kan niet komen tot deductie, voor men heeft de inductie, die gaat van 't enkele naar 't algemeene. Ze zijn beide waar en volgens spr. samen goed.' De methode van ontwikkeling is dialec tisch. Dialectiek is de beweging van het denken zelf. De plaatsruimte laat niet toe een uit eenzetting te geven van de verschillende categorie, alleen een schetsmatig overzicht kan hier volgen. Z ij n (these), is niet houdbaarn i e t-z ij n is de antithese en'twordenis de zijnthese Het begin i s niet, maar wordt. In het worden zijn twee momentenhet ontstaan en vergaan, die als resultaat geven het ge w orden e. Het worden kunnen we niet denken zonder het a a n z ij n, wier mo menten iets en iets anders eindig zijn. Dus hier zijn we aan de grens, de eindig heid. Er tegenover staat de oneindig heid. De grens dat is de ontkenning, die aan 't iets moet aanwezig zijn. Iets heet gesteldheid door zijn grens, door zijn negativiteit. Hier weer proces van veran dering. Daéraan is geen grens en zoo krijgt men de eindelooze verandering. We naderen de categorie van de veel- eenigheid. Er is strijd tusschen monisten en dualisten, maar beiden hebben gelijk. Geen eenheid zonder veelheid. De religie heeft altijd bedacht, dat godsdienst is mid den in 't eindige zich met 't oneindige één te voelen, zegt Schleiermacheréén te weten zeggen wij. Nog eenige der voornaamste categorieën heeft spr. ons voorgehouden. Uit de quali- tatieve sfeer komen tot in de quantitatfève. In de grootte, in het getal is het continu- discrete. 't O n m e t e 1 ij k e Is in alle maat, in alle quantitatieve grootten als 't ontastbare, als de Idee, de idealiteit. De wereld van 't zijn is in 't w e z e n der dingen overgegaan. Het wezen is wezen krachtens hetgeen daaraan vooraf is ge gaan. 't Is kinderachtig om te zeggen, dat 't wezen der dingen nooit te kennen is. Het wezen is niet onkenbaar, als we maar ge dacht hebben. De verschijning is een verschijning van het concrete wezen, naast den schijn. Alles is gelijk, alles is in wezen één, men kan alles vergelijken. De identiteit met zijn momenten on derscheid, tegenstelling en tegenstrijdigheid voert ons naar de categorie grond. Waar het ding is, daar is het wezen, en waar het wezen is, daar komen de eigenschappen. Zoo i6 de w e t er niet zonder de ver schijnselen. De wet Is deel, terwijl we haar in haar algemeenheid kennen als g e- h e e 1. In deel is bedacht het veelvuldig heidsmoment. De wet doorgedacht is de kracht. De kracht zelf is de uiting, zooals de uiting kracht blijkt te zijn en men kan niet oordeelen over het innerlijke, tenzij het zich heeft geuit. Als we de werkelijkheid beschouwen tils de eenheid van wezen en verschijning, dan hebben we een categorie die heet moge lijkheid, n.l. de werkelijkheid genomen als louter identiteit. Toevalligheid is de tusschenscha- len, terwijl de kermis is afgeschaft. Ook de circulaire inzake de volksvoeding is met de grootste sympathie ontvangen, zoodat maat regelen worden beraamd, ook daarin verbe tering te brengen, waarbij de steun der Huis houdschool wordt ontvangen. Gebroken werd met het gebruik van drank bij officieele gelegenheden, toen voor 4 jaar de leden van den Raad den burgemeester een diner aanboden. En de stemming leed er niet onder. Spr. onderschrijft de woorden van den voorzitter der afd. Oosterbeek, waarin werd uiteengezet welk een schoone toekomst nog voor den Volksbond ligt. Spr. hoopt, dat de algemeene vergadering van morgen zal me dewerken aan de verwezenlijking van die toekomst en besluit met de beste wenschen voor den Volksbond. De voorzitter mr. dr. Snijder van Wisse- kerke deelt mede, dat de Volksbond wist, dat Amersfoort ongeveer ligt in het midden van het land, waar de afgevaardigden uit al le richtingen kunnen samenstroomen. Maar we wisten ook te vinden een bloeiende stad en een bestuur dat alles doet dien bloei te behartigen. We wisten hier goed onderwijs te vinden en ook dat tal van maatregelen tot beperking van het drankgebruik zijn geno men. Dank zegt spr. voor hetgeen gedaan is voor de verbetering der volksvoeding en hoopt dat dit voorbeeld navolging zal vin den. Spr. 1 oodo LV. aan 't hoofd der gemeente zal slaan, niet alleen voor hem zelf maar ook voor den j Volksbond omdat we weten, dat de zorgen I der gemeente en die van onze zaak in zoo goede handen zijn. I Ten slotte uit spr. zijn hf -oschen j voor den bloei der gemeente. I Daarna werd thee en limonade aangebo den. Voor het Gemeentehuis had zich het Bel gisch harmoniekorps opgestéld, waarna in optocht naar Amicitia werd gemarcheerd. Hedenmorgen kwart voor tien ving de al gemeene vergadering in Amicitia aan. De algemeene Voorzitter, mr. dr. F. W. J. G. Snijder van Wissenkerke, opende de vergadering met een rede, waarin hij, na den gebruikelijken welkomstgroet, eenige beschouwingen wijdde aan den wereldkrijg als bespotter van al die deug den en idealen, waarvoor ook de Volksbond ijvert bij zijn strijd tegen drankmisbruik, aan den oorlog, ontstaan uit gemis aan zelfbeheer- sching, die naastenliefde omzet in folterlust en volkerenhaat, de kinderen, in stede van ze te beschermen, tot hongerende halve weezen maakt, het huiselijk geluk verwoest, spaarzaam heid doet plaats maken voor verspilling van mil- liarden, millioenen menschen onttrekt aan hun werk tot bevordering van de volkswelvaart, alle edele gevoelens onderdrukt. Waar in Nederland, dat gelukkig niet behoeft mede te doen aan dien gesanctionneerden moord, deze gevolgen van den oorlog zich zooveel minder deden gelden dan in de ons omringende landen, vond zelfs in zeker opzicht de drankbestrijding steun in den oorlog. Niet alleen werd bij die duizenden, die onder de wapenen werden geroepen, hpt verant woordelijkheidsgevoel gesterkt en dus de matig heid in de hand gewerkt, maar tevens leerden zij, die in hun gezin achterbleven, de noodzake lijkheid van bezuiniging kennen, waar voor het gewone levensonderhoud zooveel meer geld dan vroeger wordt gevorderd. En bezuinigen doot ieder- verstandig mensch allereerst op artikelen van weelde, bovenal op die van schadelijke weel de als drank. Zoo heeft de Volksbond, die vooral aan de sociale zijde van het alcoholvraagstuk zijn aandacht wijdt, in den oorlog een medestan der gevonden tot het rechtstreeks tegengaan van drankmisbruik, tot het breken met drinkgewoon ten, tegen welke onze Vereeniging altijd met alle kracht heeft gestreden. In weerwil van die werkzaamheid van onzen de gehcele maatschappij verbeterende en haar den prikkel tot drankgebruik ontnemende, dan het individu tot geheelonthouding bekeerende zoolang het daarop niet is voorbereid en sterk gemaakt tot vrijwillige onthouding. Van drink gewoonten mag ook in den Volksbond geen sprake zijn, want de gewoonte van gebruik is ook in zijn oog misbruik een zelfs „matige Zo° drinkgewoonte" is onverecnigbaor met het doel van den bond. Vreemd genoeg bleek dezelfde spreker toch niet afkeerig van den steun dergenen, die het „niet drinken en niet schenken" nog niet willen of kunnen aanvaarden, want dezulken wenscht hij als „begustigers" zijner vereeniging aan te werven. Zij, die tot dusver als „matigen" tot vij anden der geheel-onthouding werden verklaard, worden nu als „begunstiger" ingehaald; „met het geld van zulke personen zoo zeide de voorzitter van der Meulen kunnen wij onze actie toch voeren, straks wellicht steun verleenen bij reclasseeringswerk of ontsponning geven aan onze jeugdclubs." Op een andere kentering in de zienswijze der geheelonthouding wees ook mr. Snijder toen hij er de aandacht op vestigde, dat op meergenoemd Congres niemand tegen het Gothcnburger stel sel, vroeger door hen algemeen verworpen, was opgetreden, integendeel dat stelsel nu werd aan vaard, althans indien invoering van Plaatselijke Keuze onmogelijk mocht blijken. Mocht te eeniger tijd de wetgever, door het Gothenburger stelsel verder aan de drankbestrij ding medewerken, daaligt een zeer ruim arbeids veld ook voor den Volksbond open. Doch vooraf is nog veel ander werk te doen. Al dadelijk mis schien bij de demobilisatie, die mits volko men verantwoord spoedig komen moge; wan neer dan ingevolge den wensch van den Minis ter van Binnenl. Zaken de drankgelegenheden een of meer dagen mochten worden gesloten, is het de taak ook van onze afdeelingen den voor goed naar hunne haardsteden teruggekeerden de gelegenheid te openen op gepaste wijze aan hun vreugde en vroolijkheid uiting te geven. Met den wensoh dat de agenda dezer vergade ring in vriendschappelijke samenwerking zou worden afgehandeld tot heil van den Volksbond, opende de algem. voorzitter de 42e algemeene vergadering. Aan het jaarverslag van den secretaris ontleenen wij het volgende Allereerst wordt een overzicht gegeven van hetgeen gedaan is tor bestrijding van den ster ken drenk als volksdrank en de verspreiding vian kenni-s. Verschillende afdoelingen adresseerden om beperking van hot aantal vergunningen. Op het gebied der -volkshuisvesting werd veel goeds tot stond gebracht te Hilversum, Zutphen en Rotterdom. BeteTe woningen voor den arbeider en die betere woningen beter bewoond von die ge dachte cn van de overtuiging dat een gezelli ger tehuis ihet gezinslaven versterkt goor de Volksbond uit, als hij wqdstrijden uitschrijft in 'f kweeken van groen en bloemen. Welgeslaag de Floraliafeesten werden gehouden door Al- blos serdam, Bergen, Hasselt, Heiloo, Purme rend en Voorburg, en dezelfde gedachte leidde de afd. Tholen, Utrecht en Wormerveer tot de instelling van Volksbondtumen. Vele afdeeürygen hebben door het orgenisee- ren van (kookcursussen en kooklessen, volks keuken-demonstraties en voedingsvoordrachten getoond in te zien, dat een oordeelkundige voe ding in tien strijd zoowel tegen het elcoho- k'sme als togen de tuberculose oen machtig wa pen is. De huisvlijicursussen in tal van afd. worden stelselmatig voortgezet. De Commissie v. Huisvlijt-Hondenarbeidcur- sussen trad heihoaldelijk voorlichtend en raad gevend op. De op haar voorstel ondemrvomen uitgaaf von Huiavlijtkaarten is een groot succes gewonden. In één jaar verscheen reeds de 4e oplaag. Vanwege de Centr. Comm. v. ontwik keling en ontspanning dor gemobiliseerd en w-er- don ze op groote schaal verspreid'. Gedachtig aan de leus, dat een gezond© ziel cn een gezonde wil huist in een gezond lichaam, heeft de afd. Tiel met veel bijval een cunsus v. lichamelijke opvoeding gehouden, hebben Lei den en vooral Nijmegen het openluchtspel be vorderd en daden Dmxparlo en Winterswijk slappen in dezelfde richting. Het Werkfonds, vcirmeeïxte met f 662.52J en bedraagt thans f 9626.074. De Volksbond is dit jaar getreden uit de Nationale Commissie, tegen het Alkoholisnue. Het hoofdbestuur, nam dit belangrijke besluit, nadat een zesjarige ervaring tot zijn teleur stelling had geleerd, dat het sUjeven naar sa menwerking in de commissie geen bruikbare en bevredigende uitkomsten had opgeleverd en 1. Volksliederen. 2. Marsch, Granada, J. Sallabert. 3. Ouverture Adieu Bourgogne, F. Mourgun 4. Wals Theresen (Granda Valse de Concert), C. Fauf^ 5. Fantaisie, Het Landjuweel, E. Ellegier» 6. Ter bevordering van den Volkszang. Volks (-school) liederen uit „Kun Je nog zingen, zing dan mee"! No. 4. Vlagges lied. No. 11. Een liedje van de zee. No. 13. De Kleinste. 7. Characterstück Dans la forge. (Im def V'aldschmiede), R. Eilenbergv 8. Wals, Baiser d Adieu, H. Holztrngei^ 9. Fantaisie, Les Dragons de Villors, par. E. Mullot 10. Finale. Zwemwedstrijden. Voor den 2 K.M. wedstrijd op Donderdag a.s. hebben zich 12 dames en 33 heeren aangemeld. Als prijs is voor dezen wedstrijd een wisselbeker uitgeloofd, terwijl het kam pioenschap van den U. P. Z. B. er aan ver bonden is. Na afloop krijgen we verschillende wed strijden in de Zweminrichting, o.a. schoon- springen door leden van de Holl. Domes- zwemclub (Amsterdam); demonstratie zwem slagen door den héér Pezie en hindernis- zwemmen. Verder krijgen we ook een polo-wedstrij* A. Z. en P. C. IINeptunus. Broodkaarten. Houders van broodkaarten, wonende te Amersfoort, en zij die in Leusden aan den grens van Amersfoort wonen en hiervan kennis gekregen hebben, worden er nan her innerd, dat zij V r ij d a g 1 September en Zaterdag 2 September a.s., van 's morgens 9 uur tot namiddag 5 uur, tegen afgifte van hunne broodkaart, eindigende 31 Augustus a.s., hunne nieuwe kaart over Sep tember kunnen in ontvangst nemen, aan het broodkaarten-bureau Appelmarkt (ingang Groenmarkt). Aan hen die hunne kaart niet op de daar voor vastgestelde dogen hebben ingewisseld, wordt geene nieuwe kaart uitgereikt. Broodkaarten per post bezorgd, worden beschouwd als niet te zijn ingeleverd. Coöp. SI a ge rij. In een gisteravond in de Arend gehou den vergadering is besloten tot definitieve oprichting eener coöperatieve slagerij. De statuten werden vastgesteld. De slagerij wordt gevestigd Nieuwe Weg 2. In het bestuur werden gekozen de heeren J. Warnser, voorz., E. Roodhuijzen, secr.- penn., G. A. v. Mechelen, H. Palm en G. Castein. AGENDA. Heden Bioscoop Langestraat- Alg. ver. Volksbond tegen Drankmisbruik. Tentoonstelling A. Renoir. Museum Flehite. Openbare Leeszaol (Beukenlaan) 10— 122%10 uur, Zondag 2%5'A uur. Maandag 2^—10 uur. 30 Aug.2 Sept. Nieweg Langestraat. Tentoonstelling A. Renoir. 31 Augustus. Amicitia, Concert. 29 Aug. Alg. Verg. Volksbond tegen Drankmisbruik. 30 Aug. Openlucht-theater Birkhoven, Lauseloet en Sanderijn. 5 Sept. Openb. Verg. Vrijz. Kiesvereen. In Amicitia. 7 Sept. Gemeenteraadsverkiezing. 17 Sept. Birkhoven N. M. V. Sportfeesten. Reclame G. SAS BACH, Coiffeur-Coiffeuse, lltrechtscheweg 50. Speciaal adres voor Haarwerken. kei, vdi£ voert naar de noodzakelijk- Bond- waarvan zijn daden allerwcge setuigen, heeft de voorzitter der Nederl. Vereeniging tot afschaffing van alcoholhoudende dranken dezer dagen op het Studie-Congres en in haar jaarver gadering goedgevonden tot ons het bedekte ver wijt te richten, als steunden wij wat hij „matige drinkgewoonten" noemt. Bij het gebruik van die zich zelf weersprekende woorden, heeft hij on twijfelbaar den Volksbond op het oog gehad, die door de voormannen der geheel-onthouding meermalen smalend een vereeniging van „matige drinkers" is genoemd. Dat de Volksbond niet geheel-onthouding doch alleen matigheid eischt, h e i d. Er is een innerlijke noodzaak in 't ge heel der dingen en innerlijk is dat toeval moment in de noodwendigheid. Datgene, wat als het eenig mogelijke door alle toevalligheden zich accentueert, geeft de substantie. (Spinoza). De substantie is niet buiten de modi, maar er in, aan de veelvuldigheid ten prooi. Er is een verhouding van substantiën, die de vertegenwoordiging- van den Volksbond m do N. C. A. nutteloos was. Modht wellicht in de toekomst op andere wijze een betere kans op vruchtbare samenwerking üciunnjen worden verwacht, don zal de Volksbond, neer de mee ning van het tegenwoordige hoofdbestuur, niet in gebreke blijven met vereende krochten den strijd te voeren m die gevallen welke voor ©an gemeenschappelijke actie in acnmerking ko men. Het aantal afdeelingen steeg met 3 en be draagt thans 123. Het ledental ging achteruit met 1500, vermoe delijk in verband met de tijdsomstandigheden. De rekaning over 1915 werd vastgesteld in ontvangst en uitgaaf tot een bedrag van f 19807.57. Koninginnedag. Op Donderdag 31 Aug. a.s., ter gelegen heid van den jaardag van H. M. de Koningin, wordt in het kamp fe Soesterberg een groot turnfeest gehouden, georganiseerd door den turnkring „En avant". Medewerking wordt verleend door den turnkring „Les amis reu nis" te Harderwijk en de Escrime et foot- ballclub „Zeist". De wedstrijden zullen door muziek worden opgeluisterd. v 5 Examen. Mej. P. J. J. M. Linders, van hier, slaagde te 's Gravenhage voor het examen Eransch L. O. tnysterie, wat wij zoeken, van het onbepaal-j op elkaar werken en dan hebben wij de cau- pare, dat slechts in de verschijning bepaal-saliteits-verhoudingj tevens een omgekeerde a Wiizedi^d^n2^"^ rl U 'S-de h°ugSÜ verhoudin? wederkerigheid van werking is. Om 'praktische on taktische redenen L, ^r0r' en zin verklaart, Om j en het absolute. I bestrijdt hij alleen het misbruik, liever gansch wereld te xerstjan qii het hoogste «e-1 Het absolute, fcgt slflh zelf bewerkende, I «en yolk ontwikkelende en opvoedende, liever ttorgerWke Stan* van 29 Augustus 1916. GEBOREN: Geen. GEHUWD: Lambertus de Winter en Ca- trina Adriana Cornelia Korndewni. Arie den Boer en Helena Vonk. OVERLEDEN: Geen. Kaasmarkt. Aanvoer 30 wagens met 7925 K.G. Prijzen 56 58.50 per 50 K.G. Gestemp. 57 58.50. Handel vlug. Amersfoortsche Bad- en Zweminrichting. De temperatuur van het water waé heden morgen 7 uur 65 graden Fahrenheit Telefonisch Weerbericht. Naar wa i in 'Vu - i ti vao 29 Augustus 191ft UtdtgedMU door het Kon. Kei UeL Instituut l* d* Rüt Hoogste stand boven 757 in Zuid-DuitscK» land, laagste stand 748.1 te Skagen. Verwachting tot den avond van 30 AugA Zwakke tot matige O. tot Z. wind, half to| zwaar bewolkt, mogelijk eenige regen mei kans op onweer, aanvankelijk warmer. Fietslantaarn aansteken 8.27 uur. Burgemeester Wethouders dol °J Gemeente Amersfoort zullen op Vrijdag 9' Muziekuitvoering. Aanstaanden Donderdag 31 Augustus, op den verjaardag van H.M. de Koningin, wordt door de Amersfoortsche muziekvereeniging directeur de heer A. L. Maas, (onder lei- J ding van den heer A. v. d. Brande) een uit-het Kantoor Gemeentoworkon afd. Central^ September 1910 des namiddags ten 2 aré ion Gemeentehuize Aanbesteden Bestek No. 9. Het aanleggen en rioleeren van een gedeelte van den Hoofdweg, gelegen in hot Soestor- kwartier. Bestek met teekeningon zijn verkrijgbaar uq voering gegeven in het plantsoen, Aanvang j Boekhouding van 8 uur. ProgrammabeUün« T*° 11 80 Augustus 1918 af tsgeJl

Historische kranten - Archief Eemland

Amersfoortsch Dagblad / De Eemlander | 1916 | | pagina 3