EMILIOH
WIINHANDEL1. A. SCHITERMAN Zn.
tetMstteirffll 34. Wel. IIS.
Uit den omtrek. sr _„r
Van het onderwijsartikel (art. 192) reeds in j bevolking van IJsselstein, Benschop en Lo- omvat de gebieden, die de menschelijke
ide eerste helft van de maand October in
ppenbare behandeling komt. In verband met
het feit, dat hierdoor de buitengewone open
bare vergadering van dien bond, die is bij
leengeroepen op 21 en 22 October a.s., ter
{bespreking van de onderwijs-bevrediging te
pik met schrik en angst vervulde, kan als geest als faculteiten heeft t.w. redelijkheid,
geweken worden beschouwd. zedelijk bewustzijn, aesthetisch gevoel en
Slechts één patiënt, lijdende aan de be
kende verschijnselen, is nog levensgevaar
lijk ziek. De overigen zijn gëheel hersteld,
en nieuwe gevallen deden zich tot heden
laat zou komen, heeft het hoofdbestuur be- niet meer voor.
doten deze algemeene vergadering te ver-. -
vroegen en vast te stellen op 7 en 8 Octo- j STADSNIEUWS.
De Rijksverzekéringsbank.
Herhaaldelijk duiken gerüchten op omtrent
/verplaatsing van den zetel der Rijksverzeke
ringsbank naar Den Haag en wordt minister
Lely het plan toegedacht, daartoe binnen
Herstemming.
Uitslag van de gisteren gehouden her
stemming voor 4 leden van den Gemeen
teraad.
j District I. Aftr. 1919P. H. J. Nleuwen-
niet al te langen tijd wijzigingen van de On- I (r.-k.) 255 stemmen; A. v. Nynatten
gevallenwet voor te stéllen. Naar van goed j (vr* ^89 stemmen. Gekozen A. v. Ny-
togelichte zijde wordt medegedeeld, is .van natten.
eH^S;rr^rSeS^ete„.bafiVenfeis Mz.^rsa,,Vmr. fs.Tgi™ rT
Is éen tijdelijk gebouw. De bedoeling is te j^"* 275 stemmen- Gekozen baron ,ochS dat'zich uit Het
District UI. Aftr. 1917. Mr. L. Stadig (a.-r.) Saestesleve" «nneHIJk, het heeft de
344 stemmen; mr. A. v. Traa-(vrijz295 -u,l,ng n°od,g' omdat deze den vorm aan
stemmen. Gekozen mr. L. Stadig.
Aftr. 1919. J. Bonk (vrijz.) 310 stemmen;
T. H. J. Nieuwendijk (r.k.) 331 stemmen. Ge
kozen T. H. J. Nieuwendijk.
religie. Wat is nu de verhouding tusschen
de zelfveredeling en de cultuurschepping.
Volgens Wundt is het geestesleven er ter
wille van de cultuur, die het meerdere is.
De ware verhouding wordt hier echter mis
kend. Wel is de gemeenschap veelheid van
individuen en is de enkeling er slechts een,
doch die is een persoonlijkheid welke naar
-innerttjke verhoudingen leeft (in verticale
richting), terwijl de samenleving naar uiter
lijkheid voortbeweegt. De mensch is voor
zich zelf eeuwigheidsmensch, de maatschap
pij is vergankelijk. De cultuur is dus het
mindere. Op zich zelf is zij zelfs dood; hij
heeft geleefd in den geest van den schep
per en zal weer leven in dien van den ver
staander. Toch moet men de waarde van de
cultuur niet miskennener zonder ware-'t
bedoeling
perceel voor de
tijdelijk gebouw.
Amsterdam een groot
Bank te doen optrekken.
Het zal echter nog verscheidene jaren
duren, alvorens daartoe wordt overgegaan.
Schippersactie te Gronin
gen. Het hoofdbestuur van den Algemee-
nen Schippersbond heeft, volgens de N. Gr.
Ct., van het bestuur van de Scheepvaart-
Centrale bericht ontvangen, dat men op het
voorstel aangaande het ontslaan van den
heer Vos, directeur, nietwenscht in te gaan.
Dientengevolge zal de strijd in de schip
perswereld scherpere afmetingen gaan aan
nemen. Er zullen van de zijde van den han
del maatregelen getroffen worden; maar ook
het hoofdbestuur van den Schippersbond
staat niet stil. Er zullen pogingen door den
handel worden aangewend, om heden drie
schepen vanuit Rotterdam naar Groningen
te zenden. De Rotterdamsche schippers zijn
daarvan echter reeds op de hoogte .gebracht,
en ook op de Groningsche schïppersbeurs
weet men van dit voornemen af. Dag en
nacht zullen de havens bewaakt worden, dag
en .nacht wordt ook nog voortdurend voor
de woning van den heer Vos gepost. Op de
schippersbeurs heerschte gisteren een nor
male gang van zaken.
De schippers raadplegen in alle voorko
mende gevallen hun hoofdbestuur.
Duitsche smokkelaars. Voor
de rechtbank te Roermond stonden gisteren
ongeveer 600 Duitschers terecht, wegens
smokkelarij. Het O. M. eischte tegen ieder
bij verstek 10 boete of 10 dagen hechte
nis.
Dienstweigeraar. Voor den
krijgsraad te Arnhem stond voor de derde
maal wegens dienstweigering terecht de
landstormplichtige D. H., uit Leeuwarden,
die verklaarde uit godsdienstige overtuiging
dienstweigeraar te zijn en dan ook den 3en
Augustus j.l. aan een herhaald bevel om
zich te ontkleeden voor het geneeskundig
onderzoek, geen gevolg had gegeven.
Thans vorderde de auditeur-militair tegen
bekl. 6 maanden militaire gevangenisstraf
met ontzegging.
Inbraken en hunne gevol
gen. In verband met de vele inbraken te
Weesp en Weespercarspel heeft het ge
meentebestuur besloten de door de tijdsom
standigheden verminderde straatverlichting
niet langer te laten voortbestaan, doch we
derom alle lantaarns aan te steken.
In den afgeloopen nacht heeft de te
Weesp op de loer liggende politie een vier
tal personen gearresteerd, die- met een
bootje aanlegden aan het terrein eener fa
briek en bij aanhouding niet konden op
geven wat ze aldaar hadden te verrichten.
Verdronken. De vierde stuurman
P. C. M. van het' van Baltimore den Nieu
wen Waterweg binnengekomen Nederland-
sche stoomschip Algenib, is op de Noord
fee overboord geslagen en verdronken.
Marktberichten.
Clermnrkt Rotterdam.
15 September 1916.
Kipeieren V. P. N. f 10.10 f 00.00
Regeerinj? f 8.00f 8.40
Eendeieren V. P. N. f 9.00—0.00
Regoering f 8.40f 0 00
Aanvoer V. P. N. 1275.
Regoering 68369
Totaal 69644.
Oude Kippen f 0.750.94.
Oude Hanen f 0.78—0.00.
Eenden f 0.81—0.00.
Aanvoer 42 ptuks.
Reclame
per anker f 34.—,
per flesch - 0.85,
pins t 1.50 per anUer acci;us.
Een J u b il
Den 19en September 1916 Is het 25 jaar
geleden, dat Dirk van Daal, agent van po
litie 3de klasse, speciaal voor den nacht
dienst als zoodanig te Amersfoort benoemd
werd.
De agent van Daal heeft zich in dien tijd
bij het Amersfoortsche publiek bemind we
ten te maken door zijn kalme en bezadigde
manier van optreden, tevens was hij voor
zijn collega's een goed en betrouwbaar ka
meraad.
Het zal dien dag den geachten jubilaris
aan belangstelling dan ook zeker niet ont
breken en in geen geval zal deze dag on
gemerkt voor hem voorbijgaan.
Personalia.
Donderdag 14 Sept. herdacht H. Gijs-
bertse den dag, dat hij voor 25 jaren als
sigarenmaker in dienst trad bij de Nederl.
Tabak- en Sigarenfabriek G. v. Dorssen
Zoon, alhier. De firma overhandigde hem
als blijk van waardeering een gouden hor
loge met inscriptie.
Int. School voor Wijsbegeerte.
Cursus Dr. J. D. Bierens de Haan.
VI.
Een bijzondere tegenstelling is die tus
schen 1 ij d e n en geluk. Op deze wijze
het geestesleven geeft, 't Geestesleven nu
is wel meer dan zijn vorm, doch kan toch
niet zonder die vormgeving. En in dien uif-
wendigen spiegel van de cultuur vindt de
mensch zijn eigen innerlijkheid weder.
't Geestesleven is ontvouwing van de per
soonlijkheid. En dit is een nadering in de
richting van het levensdoel, van de opname
van den mensch in God. In hoeverre is dat
doel genaderd door den redelijken mensch,
die in ons reëel is geworden? Het begrip
van, het geloof aan een hoogererr
mensch vinden we overal verspreid, in
de meest verschillende levensleeren.
Kan nu de hoogere mensch gedacht wor
den? Daar komt het per slot van rekening
op neer, want wat zuiver gedacht kan wor
den, is. Het begrip nu van den Übermensch
is dat van het hoogere bewustzijn, dat het
schouwende weten en de intel-
lectueele-liefde als lichtkern en
aureool omvat. De redelijke mensch heeft
de redelijkheid alsnog in den vorm van het
scheidend verstand, niet in dien van de
aanschouwelijkheid. Het schouwende weten
ziet alles in één blik, weet zich zelf als de
onëindigen geest. En daaraan paart zich de
intellectueels liefde, 'waarin alle strevingen,
alle gevoelens dan verkeerd zijn. Dat is de
liefde tot niets in de bijzonder, waarmee de
Godheid zichzelf liefheeft in den mensch.
In dat hoogere bewustzijn is tevens alle te
genstelling overwonnen, afgelegd.
De verwerkelijking, ontplooiing van het
geestesleven is een proces. Doch daarin zijn
doorleeft de mensch de tegenstelling in het °tabiele inhouden t.w. r e d e 1 ij k h e i d,
e\tn' .'zedelijkheid, schoonheidszin
Het denkende en strevende subject is i
_:_u j_-_'4en rengie.
Dat deze vier faculteiten van den men-
datgene, dat werking van zich doet uitgaan,
is activiteit. Die activiteitsbetooning nu kan
bevredigd of tegengewerkt worden, 't Geluk
dan is de bevrediging, 't lijden de belem
mering van onze activiteit.
Het geluk, de bevrediging kan weer op
twee wijzen plaats hebben. Passief onder
gaat men het geluk dat van buiten krach
tens een voorwerp toevloeitdat is de lust
Maai^strikt passief is geen enkel geluk, ook
schelijken geest onderscheiden zijn, behoeft
geen betoog. Wel, dat er een betrekking
tusschen ze is; dat ze op een innerlijke wij
ze ten slotte één zijn. De faculteiten zijn
in de eerste plaats bewustzijn; 't streven
volgt er uit. 't Bewustzijn verschijnt op twee
wijzen n.l. als de theoretische rede, 't ken
vermogen en de praktische rede, de bele
ving. In de theoietische rede straalt het
den zouden we zeggen h a a s t-e v e n-
goed, als verleden week den Lof der
rechts-wijsheid verkonden.
De revue van de Wijsbegeerte te Amers
foort in 1916, had veel succes.
We hebben gelachen.
De ware, nieuwe Geestigheid toch vindt
zijn oorsprong in de Wijsheid, is ook mo
ment der kunst-categorie.
Het was een zeer schoone avond, voor
waar I
Vanmiddag besluit een lunch aan den
Doodenweg den laatsten vacantie-cursus.
dit niet. De dorstige mensch, dié door een yan de zjch verwerkelijkende idee.
dronk water verfrischt wordt, heeft geluk j Dat -8 d<? waarheidf die we in het denken
niet alleen door een object van buiten af, vjnden Doch 't theoretische bewustzijn
roept om het practische. Het ware, eenmaal
ingezien, wil zich in ons omzetten tot een
anderen vorm; den vorm van de wetmatig
heid in de zedelijkheid. Zoo volgt dus de
zedelijkheid uit de rede en is het gevoel een
geval van, een gevolg van het ware in ons.
Het zedelijk bewustzijn beschrijft de wetge
ving als Ideaal; elke deugd kan een facet
zijn van de ideale persoonlijkheid. Maar dan
is ook eigenlijk de zedelijkheid een bewust
zijn aangaande de Idee, aangaande het ware
zelf, dat zich als wetgeving tegenover ons
verhoudt. Wat we in het theoretische den
ken bezitten, straalt hier direct in ons. We
beleven hier de Idee, die we ginds weten.
Het practische bewustzijn gaat nu naar
een nieuwen vorm van denkerschap over;
den schoonheidszin. Deze is meer dan de
nuchtere opmerking van het schoone, n.l.
een bewogene, innerlijk rythmische opmer
king van de Idee, veraanschouwelijkt in de
onpersoonlijke natuur.
Het redelijke bewustzijn kent het ware,
het zedelijke bewustzijn doorleefde het;
doch nog altijd in een tweeheid van de wet
matigheid en de ontvanger daarvan; de
schoonheidszin bezielt het. Doch er is nog
steeds een tegenstelling; er moet nog een
voltooiing komen. Dat is het religieuze be
wustzijn, waarin alle tegenstellingen zijn
opgeheven, waar alles wat voorafging is op
geheven in de eenheid van eindigheid en
oneindigheid.
W ij s h e i d.
Gisteravond vierden de philosophen feest,
natuurlijk een philosophisc.h feest, d. w. z.
er was wijsheid en haar tegendeel. Idee en
ook' i d e e en k u n s t als derde moment der
drie-eenigheid.
Dr. Bierens de Haan vervoerde" ons met
doch doordat een werkzaamheid in hem, die
gestoord was, weer regelmatig wordt. Doch
nog in wijderen zin kan 't geluk actief zijn,
m.n. is er geluk als de in ons werkzame
werkkrachten onbelemmerd functionneeren,
naar buiten werken. Geluk is machtsgevoel,
't Lijden is het onmachtsgevoel, het belem
merd zijn in hare uiting, hare functie van
onze activiteit.
Thans niet mèer de psychologie, doch de
„meta-psychologie". De grondnoodzakelij-
ke tegenstelling tusschen lijden en geluk
moet voortspruiten uit de groote levenste
genstelling tusschen natuur en geestesle
ven. Doch'dit verband is niet zoo eenvou
dig. De levensdriften van het zinneleven als
geheel hebben geen doel; 't eenige resul
taat is dan ook het bestaan, 't in gang blij
ven van het natuurleven. En dit doellooze
van het levensbestaan is het lijden, want
zoodra de mensch dit beseft, komt bet on
machtsgevoel. Drum wëre es besser, dass
es nicht entstunde; denn all was lebt ist
wert, dass es ze Grunde geht.
De weg des levens is, dat het subject niet
maar aan dat onmachtsgevoel tracht te ont
komen, dooh het overwint en sctreeft naar
de innerlijke bevrediging. Die bevrediging
des menschen in zich zelf is het hoogere
geluk. Doch we zijn niet steeds bij machte
die zuivere innerlijkheid te grijpen. Ech
ter zijn ook de rechtvaardigheid, schoon
heid, scheppende kracht enz. gelukken, al
len afstralingen van dat eene geluk, dat de
zuivere, loutere innerlijkheid is.
Tusschen 't driftenleven en 't geestesle
ven is geen kloof, doch een geleidelijke
overgang. Dat is de practijk van het
geestesleven. Eenzelfde macht drijft
voort, continu. De practijk is slechts moge-
lijk door vervorming; 't driftleven wordt niet zijn gedicht ,,'t Ontwaken van Epimenides
gebroken, doch vervormd, veredeld tot denaar hoogere regionen. De heer Reiman zat i
geestelijkheid. Het verkeerde van het men-J aan 't klavier. Mevrouw van den Bergh van
schelijke driftleven ligt in zijn chaotische 1 EysingaElias en mejuffrouw Pierson gaven
eindigheid. Deze moet worden gezuiverdI ons muzikaal geïllustreerde poëzie te ge-
geordend. De mensch bezint zich van het nieten. Mej. Siepman van den Berg zong j
De Bilt. De predikant der Ned. Herv. ^even tot den levensregel, van de orde-1 Haendel en mej, Schuurfnans Stekhoven
Bioscoop Langestraat.
De bioscoop Langestraat bestaat niet
meer, dat wil zeggen de oude bioscoop. De
ze toch is verdwenen en hei schapen in een
modern bioscoop-theater, dat een vergelij
king met de fraaist ingerichte bioscopen
kan doorstaan. Wat daar door practische
verbouwing is tot stand gebracht is haast
niet te gelooven, men moet dat zelf gaan
zien. Maakte het lange, smalle zaaltje vroe
ger geen grootschen indruk, thans is door
verbreeding en fraaie beschildering een
zaal verkregen, welke een vroolijk aanzien
biedt en de gezelligheid dan ook in niet ge
ringe mate verhoogt. Aannemer en schilder
hebben alle eer van hun werk en de directie
zal, hetgeen trouwens genoegzaam bekend
is, wel zorgen, dat al hetgeen te zien en
te hooren wordt gegeven niet weinig zal
meewerken tot het geven van een uitste
kend geheel.
Gister avond had een feestelijke voorstel
ling plaats in het geheel nieuw gerestau
reerde bioscoop-theater, waaraan nu tevens
een variété verbonden is. Er werd gespro
ken en bloemen werden aangedragen, bloe
men en nog eens bloemen. Van alle zijden
kwamen Flora's kinderen binnen als zoove
le gelukwenschen aan de directie. In een
oogwenk was het leuke tooneeltje met bloe
menmanden, kransen en bloemstukken ge
vuld en het talrijke publiek toonde door har
telijk applaus in te stemmen met de felici
taties.
Daarna kregen we het variété gezelschap
met de revue „Boft 'ie even".
Menamuseerde zich kostelijk en herhaal
delijk steeg een daverend gelach op. Het
succes was dan ook buitengewoon en we
mogen veilig zeggen, dat Amersfoort voor
het uitgaande publiek een groote attractie
is rijker geworden.
't Is bekend hoe deze bioscoop-directie
er steeds naar streeft actueele films te ge
ven. Meermalen reeds maakten wij ook in
ons blad melding van de uitstekende keuze
der programma's. Verduidelijkt door de
goede explicatie van den heer Hartlooper
en begeleid door-buitengewoon goede mu
ziek worden de verschillende films steeds
met aandacht gevolgd. Thans komt daarbij
de aangename afwisseling van een variété,
zoodat men moeilijk meer kan'wenschen, om
zijn avond genoeglijk te slijten.
T oonkunst.
Naar wij vernemen zullen Maandag 18
Sept. de repetities van het zangkoor weer
een aanvang nemen en wel des avonds te
8 uur voor de dames en te 9 uur voor de
heeren, in het gebouw der Muziekschool.
In studie zal worden genomen „Die Schop*
lung" van Jos. Haydn, welk oratorium men
in de maand December met begeleiding van
het Arnh. Orchest 'hoopt uit te voeren.
Reeds heeft zich een aantal zangers en
zangeressen opgegeven om het koor te ver
sterken, maar het bestuur hoopt, dat nog
velen dit goede voorbeeld zullen volgen,
om het heerlijke werk eene zeer goede ver
tolking te kunnen geven. Voor medewer
king kan men zich aanmleden bij de loco
secretaris, den heer van den Bovenkamp,
Utr. Straat of des avonds in de Muziek-
sohool.
Amersfoortsche Muziek-
vereeniging.
Maandag 18 Sept. wordt door de Amers
foortsche Muziekver., directeur de heer A.
L. Maas, (onder leiding van den heer A. v.
d. Brande) een uitvoering gegeven in het
plantsoen van het volgende programma
1. Marsch, Le Congo. J. de Wolff.
2. Ouverture, Le Roi de Jour, arr. Rin-
chardt L. Villermin.
3. Wals „la veuve joyeuse."
4. Fantaisie, Mosaique Sur l'Opera
Stradelle, arr. Kessels.
5. Ter bevordering der Volkszang. Volks
school) liederen uit „Kun je nog zingen,
zing dan mee I" No. 48. Oogstlied. A. Lij-
sen. No. 49. De Nacht. No. 50. Beter te ge
ven dan te ontvangen. J. L. v. d. Broeke.
6. Marsch, Spaarmint O. Turing.
7. Ouverture, Sous l'égide de la Liberté.
A. Gouvaert.
8. Wals. A Toi valse de E Waldteufel,
par. J. Bouchel.
9. Sevillia, Marche Espagnole. L. Mon-
tagne.
10. Finale.
Voetbal.
Quick speelt morgen in de tweede be
kerronde op Birkhoven tegen O. D. E. I uit
Amsterdam.
H. V. C. II dat in de 3de klasse Oost
N. V. P. speelt krijgt achter Rustoord be
zoek van Z. S. C. uit Zwolle.
De Bilt. De predikant der Ned. Herv. tot levensregel, van de orde-Haendel en mej. Schuurfnans Stekhoven S 1 u i t i n g s-R e u n i e der N. M. V.
Aeri, alhier ds. B. Batelaan, komt voor op het l°°sheid tot de orde het driftleven wordt dcoeg een stenogram voor, de conversatie Qp de onJangs gehouden bestuursverga-
- J:41,4 l-.1 tn__ 4afin;o<i»n *Wt«»s der;ng js 0.m> besloten, op 8 October de
6-tal voor de
Schoonhoven
Ned. Herv. gemeente te
dienstbaar gemaakt aan het'ideaal. Dan van drie niet nader te definieeren diertjes
worden de aandriften tot aspiraties, totaan den Doodenweg. I
p T geestdriften. 1 In de pauze kwamen met de limonade de
unsc o en. er voorziening in en Geestesleven is de zelfontplooiing van Char ode (niet te verwarren met cha-
^on.ngnood alhier, mede ontstaan door den de persoonliikheid. Maar het is een r a d e) en zelfs de Amersfoortsche Burger-
Maervoe van anuan jl., wordt in de vol-1 werk de samenleving n.l. het schep- vader moest er aan gelooven, maar. hoe, dat
gende week door den architect H. Onvlee, pen van cultuur. vertellen we later wel eens bij gelegenheid
e aarn> a aar de aanbesteding gehouden i de cu](uur de persoonlijkheid te- in eén nabetrachting over den Gemeente-
van 44 woningen. rug op de basis, waaruit hij opgerezen V. raad.
De ziekte, die men voor cholera nostras de groepsziel.. De cultuur is niet dë stcffe-t *Wf. P. Tideman introduceerde den Lof der
hield, en die gedmende eenige weken de i lijke beschaving, doch is zelf geesteliik en Zotheid en dat deed Z.E.Gestr., als we durf-
sluitings-Reunie te houden op het terrein
te Birkhoven, terwijl het in de bedoeling
ligt dan tegelijkertijd de Wedstrijden te
houden die op 17 September a s. waren vast
gesteld en dientengevolge dus zijn verzet.
Apotheek.
Morgen, Zondag, is hier alleen geopend
de apotheek, van den heer J. J. P. van Wisse-
iir.gh, Langestraat 118. TeL 213
PREDIKBEURTEN.
Zondag 17 September 1016.
1 St. Joriskerk.
Voorm. 10 uur en des avonds 6 uuo Dods*
dienstoef ening.
Gatthuiskerk.
Voorm. 10 uur: Godsdienstoefening*
Wijkgcb. Bethel en Dfac. Sch. 't Sluisje.
Voorm. T0 uur Kinderkerk.
Wijkgebouw Monnikenpad,
Av. 6 uur Godsdienstoefening.
Remonstrantsche Kerk.
Heerenstraat.
Voorm. ÏOK uurDs. Hooykaa#,
Evang. Luthersche Kerk.
Langestraat 61.
Voorm. 10SA uurDs. H. J. Toxopeüg.
Doopsgezinde Kerk.
(Bipnkenheimstraat).
Voorm. 10* uur, ds. S. Lulofs, yan
Haag.
Gereformeerde Kerk.
Langegracht.
Voorm. 10 uur, ds. H. A. Munnflc,
Bunschoten.
's Avonds 5* uur, dr. H. Kaajan, yan R<$
terdam.
Z u i d s i n g e 1.
Voorm. 10 uur, dr. H. Kaajan.
's Av. 5* uur, ds. H. A. Munnfli
Vrije Gereformeerde Gemeente.
Voorm. 9* uur: Godsdienstoefening*
"«Av. 5 uur: Godsdienstoefening.
Chr. Gereformeerde Gemeente.
Lokaal „De Zaaier'
Voorm. 10 uut: Godsdienstoefening.
Av. 5* uur Godsdienstoefening.
Hersteld Apostolische Gemeente
in de eenheid der Apostelen.
Geb. Bben-Haëzer, Muurhuizen 113*
Voorm. 10 uur Godsdienstoefening.
'b Av. 5 uur: Godsdienstoefening.
Oud-Kath. Gemeente.
St Georgiuskerk, Zand 15 a*
Voorm. 10 uur H. Dienst.
Av. 6 uur: Vesper
HOor.i A Ni
H« r erk.
Voorm. 9* uurds Thomson.
LEUSDEN.
Herv. Kerk.
Voorm. 9* uur: Ds. Schallenberg.
KANTONGERECHT AMERSFOORT.
H. v. D., Barneveld, strooperij, f 3 of 2 w^.
ken tuchtschool.
H. v. G., Nijkerkexveen, dronkemsch. bij la
herhaling, f 6 of 1 maand tuchtsch.
J. D., Baarn, wieirijden zonder licht bij her*
haling f 4 of 3 weken tuchtschool.
W. de W., Amersfoort, overtr. Wapenwet*
f 3 of 3 weken tuchtschool en vernieling vaft
den in beslag genomen boksbeugel.
J. W. B., Barneveld, strooperij, f S of 8 da
gen hechtenis.
T. W., BameveJd, idem, idem.
J. v. A-, Soest, idem, idem.
G. v. W^ Amersfoort dronkenschap, f lfl
of 10 d.
J. A. ten H., Amersfoort, dronkenschap 3e
•herhaling 3 weken hechtenis.
J. de R., Amersfoort, dronkenschap f 6 of
6 dagen.
Z. v. V., Baarn, dronkenschap, f 8 of 8 d,
D. J. S., Leusden, 1. wieirijden ronder licK^
f 3 of 3 d., 2. wieirijden en niet stilhouden o$£
vordering der politie, f 8 of 8 <L
R. G., Barneveld, overtr. Jachtwet, 2 maal
f 20 of 2 maal 15 d. en verbeurd verkl. gewee^
en 2 hazen met uitlevering daarvan subs. W
betalen f 32 of te ondorgaan 17 dagen hedvté-
nis.
A G. H., Hoogland, overtr. Visscherijwet
f 8 of 8 dagen en verbeurdverklaring schakel*
M. v. d. G., Spakenburg, te kleine visch ii\
opslag hebben, 10 of 10 d.
A R., Spakenburg* te 'kleine visch vervoe«
ren, f 5 of 5 dagen.
J. H., Spakenburg, te kleine visch vesrvoerei^-
f 5 of 5 dagen.
J. R., Amersfoort, overtr. arbeidswet, 6 of
6 dagen.
F. S. v. E., Amersfoort, overtr. arbeidswet,
f 4 of 4 d.
G. Kv Baarn overtr. drankwet, 2 moei f JO
of 2 maal 10 dagen.
C. M., Amersfoort, overtr. Leerpl.wet, f 10 of
10 dagen.
H. v. A., Amersfoort, overtr. Leerpl.wet, f 10
of 10 dagen.
J. G. K„ Amersfoort, overtr. Pol.verord.
Amersfoort, f 2 of 2 d.
L. H. J. de S* Oudenbosch, overtr. Verord.
Militair Gezag, f 3 of 3 d.
GEMEENTELIJKE ARBEIDSBEURS
Aanvragen van werkgevers.
op 14 Sept. 1916.
le. Volwassenen: 1 banketbakker, 1
electriciesv 3 kleermakers, 1 kopergieter, 2
meubelmakers, 1 huisschilder, 1 schoenmaio«j>
2e. Leerlingen en jongens: 4 dag^
meisjes, 1 schoenmaker,. 1 sigarenmaker, 9
schoenenstiksters.
Aanbiedingen van werkzoekendeö
op 14 September 1916.
le. Volwassenen: 1 banketbakker, 8
breister1 corrector, 1 ccstuumhaaister, f
depothoudster, 1 concierge, 1 gouvernante, Vt
grondwerkers, 3 monn. kantoorbedienden, 1
kinderjuffrouw, 1 kruideniersbediende, 2 lm-
nennaaisters, 1 loodgieter, 2 hulp in de hudB"'
houding, 1 tweede-meid, 1 opperman, 1 steen»
drukker, 3 stopsters, 5 timmerlieden, 1 wa®dW
vrouw aan huis, 6 werkvrouwen, 21 -losse eifr.
helders.
2e. Leerlingen en-jongens: 1 bank»
werker.
Reclames
G. SASBACH, CoiffeurCoiffeu»®,
Utrechtscheweg 50.
Speciaal adres voor Haarrrerteen.
Burgerlijke SuiMt
van 16 Sept. 1016.
GEBOREN: Geen.
OVERLEDEN: Gee»