.H.G. Alvers
Sanies- en Kmderconfectie
ia FEEEEIMODES.
B
mm VESSELS
Groote prijsverminderin
Langstraat 117, A^ESSTODKT, Taiephaoi 93
SPORTNIEUWS.
veer half één, waren langs den weg du i zen- hand drukte, hem zenuwachtig toevoegde:
den nieuwsgierigen verzameld, die den ju- /rLouis, ken je me nog'' en hem een kistje
bilaris en diens zuster hartelijk toegejuicht sigaren in den arm duwde, om dantrotsch
hebben.
t Was eerst ruim twaalf uur, toen de
j schouwburg leeg begon te loopen. De politie
had een groot gedeelte van den Amstel af
gezet en toen het publiek naar buiten kwam,
werd gezorgd dat allen in de richting van
de Hoogesluis gingen, zoodat alles ordelijk
j verliep. Intusschen hadden zich reeds ge-
A.
en gelukkig in het juichend publiek te ver
dwijnen.
Dergelijke kleine trekjes, zooals er zoo
vele te vermelden zouden zijn, vormden B.
met de bruisende geestdrift der massa de j
groote beteekenis van deze huldebetooging; C.
het was het volk, de burgerij van Amster
A.
Amersfoort: AmersfoortZeistenoren.
Quick 2—Poors Wit.
2e klasse.
Rhenen: Rhenus 2En Avant.
Utrecht: SportlustMoorsscn.
V. O. G.Zwart Wit.
St. Boys—Utrecht 2.
Driebergen: Driebergen—Stichteiuu n.
Utrecht: Voorwaorts 3Velox 3.
Laren: Laren 2—'t Gooi 4.
Boorn: Boom 2—Victoria 3.
3e klasse.
Doorn: S. S. S. 2S. D. O.
Utrecht: PrestoEn Avonit 2.
T. O. G.Driebergen
B. KRAAL
LAN&ESTRAAT 28104
TELEF. 348.
dam in al haar geledingen, een groot kun-
ruimen tijd van te voren vóór het gebouw stenaar eerend, die in de eerste plaats om I
de deelnemers aan den stoet opgesteld. t zÜn kunst, door meer dan een geslacht be-1
Zoo zagen wij daar het onmisbare „dela- wonderd, maar toch ook om zijn persoon in j Qm Vecnendaol: V. V. C—De Bilt 2.
chement" glazenwasschers met de steeds harten van het volk een gioote plaats in- Zeist: Zeistervoren 5S. F. C. 2.
walmende fakkels, dan stond er een eere- neemt. I Rijzenburg: Rijz. Boys—EKnkwijk.
escorte herauten te trappelen, in een his-Zo° ™>et hij het ook wel gevoeld heb- C Utrecht: Stichtenaren 2-4.
lorisch costuum gekleed en met een drie- ben; want hoe zichtbaar goed deed hem dat ïn^h^lY 'A
kanten steek op. Kranig zaten de studenten, gemoedelijke: „Lang leve onze Louis! dat
die de eere-wacht vormden, op hun paar- onophoudelijk uit duizenden kelen om hem
den. Zooals men weet, was deze fekkelop- heen opklonk,
tocht georganiseerd door het „Amster-!
Het Louis Bouwmeester-comité heeft
het volgend telegram van Z. K. H. Prins
Hendrik ontvangen: Met dezen gedenk
waardiger! dag mijn oprechte gelukwen-
schen; dat u nog vele jaren voor de loo-
neelkunst bewaard moge blijven.
Een moordenaar aange.
houden - Naar de „Zuid-Limb." bericht damsch Studcnten c Vandaar ook,
is de dader van den moord voor .eenrge d£( veIe studenten met baretten en
maanden nabij de Locht gepleegd op oen eveneens enkele meisjes-Studenten zich
bakkersknecht Spiertz uit Heerlen, aange- vóór Gerré bevonden om den jubilaris te
houden. De moorccnaar vertoefde te Aken begeleiden. Boven de hoofden staken de
en is een Belgisch soiaaat, die als wielnj- scharl«ken bokken van de senaatsrijtuigen,
c!er langs de grenzen dienst need. Hij was jwe.e vierspannen met de koetsiers en palfe-
voor eenigen tijd gedeserteerd. niers in hun opzichtige kleedij uit.
—Moord. Men meldt uit Venlo aan Het publiek had eindelijk den schouwburg
de Msb.verlaten, de fotografen hadden hun toestel-
In de Sevenumsohe boss-chen is het lijk len ingesteld, zoodat het spel kon beginnen-
gevonden van zekeren J. Franssen, arbeider Zoodira de onverwoestbaar-jeugdige 78-ja-
aan de be onlabriek „Lim'ourgia" te Blericlc. rige onder de peristyle verscheen, hieven
Men vermoedt, dat hij tengevolge van mis- de studenten het „Io-vivat" aan, dot hij
h' ndeling overleden-is. naast den rector van het A. S. C. en den rrp n!UE.cc onnDrUO
Nader bericht men aan het blad, dat in voorzitter ven het huldigings-comité, jhr. A. LrJturi Mo, Ij Intro Ml ollur no.
verband met dezen moord te Sevenum door XI7. G. van Riemsdijk, in het rijtuig staande
de murechaussée een 4-tal personen zijn aanhoorde. Hierop volgde het bekende stu-
aangehouden en naar Roermond overge» dentenlied, dat eindigde met „Leve deUIT DEN OMTREK.
bracht. I.S.S.A. 1
Weer klonk gejuich; in het tweede Tijtuig I
Russische kroonjuweeïcn stapte mevrouw Mann—Bouwmeester metHulde aan overleden F r a n-
Sedert eenigen tijd liepen te's-Graven- drie Senaats-leien, onder wie een meisje- sche soldaten,
hage geruchten dat eenige buitenlanders studente. van de Frcnsche legatie heeft mej. L. Roos-
Achter de
E.
Amersfoort: Poors Wit 2Quick 3.
Zeist: N. A. S. 2Boorn 3.
Amersfoort: Amersf. Boys 2—Zeisten.
Hilversum: Ililv. Boys 2—B. F. C.
D. O. S. V. 2Donor 2.
Gooische BoysNoorden.
Personalia.
Voor den dienst in Ned. Indie is bestemd
de heer L. C. H. Mutsaers alhier, nis tech
nisch ambtenaar bij den dienst voor water
kracht en electTioiteit.
IiKVEBÏIS® TAN Moderne »S-c1,l 1 derkunst.
Voor_ een goed bezette zoal sprak gister
avond in ..Amicitie", daartoe uitgenoodigd
door de afd. Amersfoort ven „Het Nut van
't Algemeen", prof. Vogelsang over moder
ne Schilderkunst.
Spr. noemde kunstenaars geen analyti
sche theoretici, maar als afeten de theore-
Cp Uitnoodiving !isch? Ven. b™en bolich-
r; -i r»___ *en' hooren wij iets, wat zeker de moeite
voor een bedrag, dat in de millioenen gul- Achter deze rijtuig-en sloten zich de male Nepveu, dochter yen clen burgemees- Dürer geze' cl* De Kunst 'lkt °a rif'k '^de
dens geschat werd, trachtten, verschillende landauers met de commissie-leden aan. ter van Apeldoorn, (er gelegenheid van de nntliur* Yischevrèn kan^cLe 'i? eft
sieraden, hoofdzakelijk paarlen, aan den man Langzar.m zette de stoet zich in bewe- herdenking van het sluiten ven den wapen- zey ^/,en,t dlC mechanische afhoéldi''Y
te brengen, bij voorkeur aan zeer kapitaal- Ondanks de groote volte op straat, stilstand en ter eere van c'e in den oor'og werkelijkheid is nooit Kuns/ EeiYkunst-
krachtige personen of firma's, 'welke siera- fhiedde het voorttrekken in goede orde. gevallen Franschen, gistermorg-en een wefk 0Gn confegsie va.n den maker 'na-et
den heetten afkomstig t-e zijn van het voor- Wel trachtten zoo nu en dan nieuwsgieri- krans gelegd op het graf ven Fransche sol- tegenover een publiek maar te^en zich/elf.
malige Russische Tsarenhuis. oen z:c^ *n <le" stoet te dringen, doch de- daten, die tijdens hun inierneering in het SeleCti«e zal plaats vinden en de ortkt za-i
De Haagsche recherche, die van die ge- Jonden weer vlug weggewerkt worden. bamp bij Milligen zijn overleden en wier oor^elend zijn ontroermbelijden. Dit zii
ruchten kennis kreeg, stelde een onderzoek Hoogesluis en vooral op den ete- stoffelijk overschot begraven is op de R.-K. de CTr0ndslao- van de verstandhouding d e
in. Het mocht haar gisteren na veel moeite, ringschans stonden de nieuwsgier:en, d:e begraafplaats te Apeldoorn. Spr b tusschen zich en zijn toehoorders
Nijk'crk. Dinsdagraoi^en had -onder vvenscht.
o.a. na een Nick Carter-achtigeir autotocht, zich na afl<)0P een wandeling naar huis ge-
gelukken, in deze zaak klaarheid te brengen. ^roosl "toeten hebben, want er reden geen
De bij de zaak betrekken bende werd ge- ^ams "t'^er, vele rijen dik.
arresteerd en de z.g. juweolen bleken te be
staan in 35 parelsnoeren en eenige pakjes
losse paarden, blijkens deskundig onderzoek
op één na alle valsch.
De gearresteerden beweren dat zij geen
bedrieglijke handelingen op het oog hadden
en de snoeren voor elk aannemelijk bod van
de hand hadden willen doen.
Dat de recherche een goede vangst ge~
„Leve Bouwmeester!"
„Leve mevrouw Mannf"
Zoo klonk het voortdurend en dan werd
ex met ifbeden en zakdoeken gewuifd. Tus
schen de gordijnen der huizen waren vele
hoofden van belangstellenden te zien. Hier
en daar meenden wij reeds witte nachtja
ponnen te zien schemeren. Bouwmeester
wilden zij zien.
De optocht, die niet lang was, vereeni-
Yerscli vorkr baar
X SlfrfT f^lCOLAAS yi
20 a 25 RFR «HTS ¥53 J \f den sprak.
A^THONC.vanBUUREW
vw. 6w- Brood- en Kniiketba'^kcr.
daan heeft, blijkt wel hieruit, dat juist van aKNII. str. 21 tel. 431
de Amsterdamsche politie een verzoek was amersfoort.
Ingekomen tot aanhouding van zekeren per-
soon en dat deze behoorde tot de thans ge-
arresteerden. Hij is op transport gesteld naar
Amsterdam.
Ongeregeldheden bij de
dominiale m ij n. De Zuid-Limbur
ger meldt, dat naar de gevangenis te Maas
tricht zijn overgebracht de heeren R. en H.,
resp. directeur en kassier der dominiale
mijn, in verband met de gepleegde admini- gingen hadden zich haast niet aangesloten,
stratieve onregelmatigheden. ^irig [n flinken pas over het natte asfalt,
De vermiste ƒ100 0. Ver- zoodat ruim 1 uur het Leidscheplein be
dacht van diefstal van een bedrag van reikt was. Daar was de volte geweldig, en
ƒ1000 ten nadeele der Prov. Ge'dersche de rit van den diamanten jubilaris tusschen
Electrische Mij., gepleegd ten kantore von fakkellichtjes over het „plein langs de
het gemeentelijk electrkitedtsbedrijf te donkere massa van den Stadsschouwburg
Apeldoorn, is ook gearresteerd G. W. te As- maakte een overweldigenden indruk,
sen, den broeder van den reeds gearresteer- loen de optocht den ingang van net
den klerk van het gemeentelijk bedrijf te American Hotel aan de Marnixstrrfat-zijde
Apeldoorn. bereikt had, schalde opnieuw het Jo vivat"
op tusschen de muren der huizen.
Inbraak. V. oensdagavond iaat is inge- j Maar <je onvermoeide, sterke man ging
broken in de kantoren van de firma Gorter n£>CT njet huiswaarts.
en Bohe, ijzerhandel aan het Akerhof te 5p tfe 'bovenhaal' werf een receptie ge-
Gronmgen. De twee inbrekers hebben zich houden, een receptie zonder speechen,
door het uitsnijden van een glasruit toegang maar tallooze handdrukken, naar van-
verschaft tot het perceel, de brendkast ge- zelf spreekt. De zaal vulde zich met een
forceerd en verschillence schrijfbureaux en vrocvlijk gestemd gezelschap. Te midden van
leden doorsnvueld. De chef der zaak, de ve]€ studenten zagen wij acteurs en actri-
hee-r Prijt, en diens echtgenoote, die boven ces jn meer voyante toiletten, en de
het kantoor wonen, zijn nog slaags geweest rfkirnstmaccenassen" ontbraken daar even-
met de inbrekers, die evenwel ontkwamen,
veel belangstelling de eerste steenlegging Nooit wordt kunst gewrocht öm het na-
plaats van den bouw der arbeiders.vonin- luirrbeeld, maar om aan de hand hiervan
gen van de bomvvereerug iig „De Goede t"6 zeggen en aldus eeuwige dingen te
Wonmg" te NïjkerkeTveen. De heer Ds. benaderen. En bij deze selectie is gebleken,
Koolhaas en onze Burgemeester voerden dat uiterste vereenvoudiging artistiek zeer
aearbij het woed, ier wj! ook de heer J. we|mogelijk is. Kunst behoeft geen formule
Verboom, vertegenwoordiger van den rao- Maar wel is verdraagzaamheid onzerzijds
dernen Bond van Vub. err en. eenige woor- vereischt om kunst te verstaan.
u i j Louis Bouwmeester, die de pas' verleende
- Verbrand. - Het tweejar.g k,nd ow3erscheldin aan een bréed comman- C
van K. te Doetmchem had het ongeluk een Qm» d&n hafe door
kon met kokende me k over het lichaam te r, i nm
rx 11 i velen hartelijk gelukgewenscht, en ook om
krijgen. De kleine is aan de gevolgen over
leden.
zijn zuster vormde zich een kring belang
stellenden. Vele vriendelijke woorden zijn
-hooi- en Kerknieuws. If no" tot Iaat in, ?]c\gVZ5fh2
oe stemming werd hoe later het werd, hoe
- Rector J. J. van Liempd. f opgewekter.
Gistermorgen is te Amsterdam, waar hij tij- De correspondent der N. R. Ct.
delijk vertoefde, overleden Rectore J. J. van spreekt, naar aanleiding van den tocht door
Liempd. Hoofdadviseur van den Ned. R.-K. Amsterdam's straten van een grootsche
Textielarbeidersbond en Rector vorv liet Lielde- volkshulde, indrukwekkende door het mas-
gc ticht van den H. Aloysius te Helmond. snle en de bruischende geestdrift waarmede
De overledene werd geboren in 1879. zij gebracht werd; meer indrukwekkend nog
Vergadering van opper- omdat het van al de duizenden, die er aan
rabbijnen. Naar wij vernemen is te deelnamen, een spontane, een individueele
Amsterdam een vergadering gehouden van hulde was.
alle opperrabbijnen in ons land. De verga- Het bleek, toen de stoet zich bewoog tus-
dering, welke onder presidium stond van schen de menschenhagen door, als duizen
den heer Van Leen, opperrabbijn te 's-Gra- den honden naar hem werde.Ti uitgestoken,
venhage, hield zich bezig met de algemeene a^5 bloemen werden gestrooid voor de poo-
b el eng en van het Joodsche volk in Neder- te" der trappelende paaiden, als bouquet-
land. 7e" en losse bloemen, zelfs orchideeën
neerregenden op en rondom Bouwmeesters
Kunst en Wetenschap.
zegewagen. Het bleek telkens, als ds vrou- B.
wen onder het volk elkaar, met iets van
verheerlijking Ln den blik, „Louis" aanwe-
elfs
BoHffiueestet fiiamaiiteo tcest.
'n Ware zege-tocht zoo lezen wij o. m. zen; het bleek b.v. toen een juffrouw,
het N. v. d. D. is de nachtelijke rit de politie trotseerenc'e, zich ruir.; baan elle-
geworden na afloop van de feestvooi stelling boogde tot vlak voor heb rijtuig, met een:
in „Carré" naar het American Hotel. On- „Stop, stop effe!" tegen den gala-koetsiers
Hlaniks het late uur, de stoet vertrok enge- op den rooden gala-bok Bouwmeester de
VoelbAlprncranunt v«or Z
Nederl. Voctholljond.
Westelijke efdeeling.
Ie klosse.
Ams-terdom: V V. A.-H. V. V.
.Hoorlein: TJoarlemD. F. C.
Amsterdum: A F. C.SporlaaTu
Den Hoog: H. B S.Ajex.
Utrecht: IL V. V.Blauw Wit.
O vergan 2E1.1 a s se
Hilversum: 't Gooi—Quirk.
Amsierdom: D. E. C.—Hermes.
Rotrerdam: Fei'c-noovd—R. F. C.
Schiedam: S. V. V.R> C. H.
Den Hang: A. D. O.—H. F. C
Worm er veer: W. F. C.—Stormvogels
Reserve Te klasse.
Haarlem: 1L F. C. II Ajax II.
Amsterdam: Sp-erimn 11A. F. C 11.
Blauw Wit 11--n. y. v. 11.
Schiedam: Hermes 11— S. V. V. Jl.
Rotterdam: V. O. C. II—Fciieroord 11.
Den Haag: Quick 11H. V. V. 11.
2e klasse B.
Den Haag: V. U. C.—Victoria.
Bussom: A. W.— Hilversum.
Zeist: ZeistOlympie.
Gouda: Gouda—D. O O.
Utrecht: Velox—Hercules.
3e klasse C.
Alphen: Alpher—Faarn
Laren: I.aren—Wi'h. Vooruit.
Amsterdam: 1. O. G Vriendenschaar.
Utreclit: D S.— Voorwaarts.
Reserve 2e klasse.
Utrecht: Hercules 11—O. D. F. TT
Amsterdam: A F. C. II1P. C. H. 11.
Hrlversum: Hilversum PD O. S. 1L
LTf-pecht: Hercules 111—U. V. V. 11L
Hilversum: Vktrria IkA. W. 11
Oostelijle af deeling.
Te klasse.
Deventer: TT D,Theole
Enschedé: Tub "mieEnschedé.
Zwolle: Z. A. C.—Vitesse.
Zulfen: Be OincbHrrcelo.
ZuideFP-e efdeeling.
Te klasse.
Tilburg: Willem 11- 8. V V.
Bergen ptj Zoem; Pc.?ko—l^Eddelfcurg.
Breda: N. A. C Velodtas.
Pen BoschW>l^rfm;naN. O. A. D.
Maastricht: M. V V.Brednnio.
Noord^li^'e efdeeling. s
Te klasse.
Grc-ninger»: Fe QuickForward.
Meun el: ATcid.esH. S. C.
Vcendem: Ve nd, mG. V. V
Winschoten: W. V. V Velocitas.
Utr. Prov. Voctbolbcrd.
Te klasse.
Utrecht: D O. O. 2Pkenus T.
Utrecht T—Kampong 2.
Ares TDe Bilt I.
Hilversum: Gooiland*t Gooi 3.
Donor— Kihr. Boys.
De beeldeivd'e kunst vangt in de TQe eeuw
aan met de neo- classisisten, de gevers van
het eenvoudige werkelijkheidsbeeld,
i Toch was dat eenvoudige werkelijkheids-
beeld geen pbotografie, men herhaaldie
slechts dfef~<ene, wat „sprak", maar het ge^
heel „zei" op stuk van zaken niet al te veel.
Op hen volgden de romantici. Zij eisch-
ten, dat de schilder, wilde hij iets waard
zijn, kans zag uit te beelden, een man die
vallend uit een verdieping, de grond nog
•niet heeft bereikt.
Arrthemschestr. 15,
- b|B PlijlBI.
„DE GEiüFRSCHE VALLEI'
GETASTEURISBE8DB MELK
N FI.ESSCH EN MEI' CAPSULE SLOITING
f2 een kooksmnnlt-
Zag de artist geen kans de actie van pijl
snelle val te suggereeren, dan was hij geen
meester van zijn sensaties. Het was onmo-
j gelijk .zulk een onderwerp objectief uit te
j beelden en gaf dus een veel sterker per
soonlijk accent aan de kunstbegrippen.
En Claude Manet sprak„Als jurylid zou
'k nooit bekronen, integendeel zou ik steeds
weren den man die 'n oog juist weer zou
geven T" Wat meende Man et hiermede?
Dat wie objectief en anatonisch, koud en
precies een oog gaat schilderen, 't' vermo
gen mist daarin een gloed, een geest, een
intuitie te gevoelen en dus geen artistieke
waarde in zich heeft. Dit is feitelijk het pro
gram der impressionisten. Het duurt steeds
eenigen tijd, voordat het publiek met een
formule meegaat, maar 't g t, al duurt
I het even, voordat het de afkortingen, de
I codeteekens ziet en begrijpt, door de artis-
j ten overeengekomen.
i In den aanvang van de T9e eeuw werd de
vastomlijnde, klassiek-romeinsch-scu'lptura 1 e
teekening als veelzeggend gevoeld. David
zegt in dezen vorm zijn sensaties uit en
ook de portretkunst bedient er zich van.
Toch is deze portretkunst geen ccpieer- j
werk, de accenten spreken onloochenbaar,
maar ze zijn geen hoofdzaak. I
De ongeloofelijk gedetailleerde land^-
schappen (Barend Koekoekwaren vol op
zettelijke nuancen en afwijkingen, lichval-
jlingen en vlakvullingen, die een artistiek
i effect teweegbrachten en aprés tout
van selectiie getuigden,
i Maar de JRue de Berxve" van Maner
bracht iets nieuws. Hier waren h\ dit zon
overgoten schiderij wel onderdeelen nog
aanwezig, maar als men er op wil ingaan,
kaïn dat niet samenhang was zoo intens
geworden, dat ontleding onmogelijk blijkt-
Men ziet op de®e schilderij geen seomge*
voegde steenen, maar een huis en 't huig
fc feitelijk niets dan n «onderdeel der straat
en de straat is tenslotte slechts één hevige
zonneglans. Wij 20ste eeinvers aanveardeni
en begrijpen deze schilderij, deze wijze van
getuigen van ondervonden ontroerirg. Dó
gebezigde tooi verstaan wij vlot. En wij
denken, dat wij dat zelf gevonden hebben.
Maar t is noet waar. Deze synthese is vonl
Maniet zelf en van hen. die eens zich mèf
hem lieten uitlachen en verguizen. Welnu,
deze wijze van uiten heeft men verscherpt-
I Men heeft het verband steeds meer veiinn
nigd, de samenhang immer vaster gesnoerd',
en als Piznrro een winterlandschap schiN
dert, is de koude glans von een dun no
sneeuwlaag onlosmakelijk van kouvervreten1
afgevroren kleumfigirren, blijken de geniale
smecren verf niet weg te nemen van hef
werk, zonder het te veTmimken en zijn zij
apart gezet: zinloos.
Het gevaar van deae techniek is, dnt ieder
talentje zich haar eiven maakte, zonder de
kern te kennen, wat het „luminisme" heeft
aangekleefd. Van Cézanne is het woord
„11 nous fout woe pe-inture solide pour nos
musées". En deze overtuiging gaf split sin*
gen in den gang der kunstontwikkeling en
bracht schilderijen voort waarop hetzelfde
van toepassing was, wat Ven Deyssel van
de litteratuur van '80 zei„Ik woet, wat onb
breektde gedachte!"
Zcodra één kunstenaar van «„«ave protes
teert tegen een formule van kunst, is die
kunst dood. Dit bleek ook hier. Mannen
kwamen, die gedachte in de schilderstuk
ken voorop gingen stellen; die van hun
schilderij een satvre of ©en aanklacht, een
waarschuwing of een woord van meélij
maakten een infiltrant afzon. Hef optische
werd bijzaak en de tael werd hoofdzaak.
Het volgend voorbeeld bewijze primitie-
velijk hoe oneindig verschillend artistieke
vizie is.
Een stoel is te schilderen ah meubel van
vezelig hout, dat zijn nerven vertoont oon
hem, die het vergrootglas bezigt. Men ziet
naar lofwerk en spijkers, naar biezen die
overlangs en overdwars loonen en kan on
eindig voortgaan detfiil te detailleeren.
Een stoel is te schilderen tik iets, dat hef
zonlirht g>ple^enheirl geeft omhoog te klim
men Iwnes gedTaaide pooten, die glimlicht
jes geven, nanr de zrtttn" die een heele
lirhtplos is en dnn weer stijlen van de leu*
ninrr lanvs, fiin en liinig.
Een stoel is te schilderen ols poolig en
evenwichtig staand op een af geboend vloer
tje, stoer en onwrikbaar, armzalig gemat,
waarurt de ellendige armoe spreekt van haar
„bezitter". Die stoel heeft een gewicht te
dT&gen en heeft dus een vorm von weer-
stend, van verzet gekregen.
Volgens d-e laatstgenoemde conceptie
kan een kunstwerk van zoo aamgriipende
overdrijving zijn, dat het u naar de keel
vliegt. In d i e wijze van ontroering notee-
ren was Van Gogh ongeëvenaard. Kunst
kan een vlammende slag zijn in het gelaat
van wie het ziet. Dat is het expressionisme.
En nadat deze phase is doorgemaakt
heeft men naar nóg hooger gegrepen om
algemeenheden te suggereeren en sensa
ties ?*n ruimte, van dimensi-e te doen aan*
voelen als beteekenis en als schoonheid.
Dit ruimte-beginsel, dit kubieke beginsel is
het „Kubisme". Het Kubisme wil het mas
sale geven en voor dit massale, deze Tuimte
kunst heeft de menschheld in 't algemeen
veel minder oog dnn voor cokvriet of vlak-
versiering. Dit verklaart, dat voor de bouw
kunst (nis kunst) veel minder belangstelling
en „kijk" bestaat dan voor schilder- of
beeldhouwkunst.
In de „Tijger" van Marck is alles tot cy
linders, prisma's, kubussen, kegels, enz.
herleid omdat de artist alleen hierin het ge
voel kon uitdrukken, dat hem besprong toeni
hij ziich het roofdier als ruimte-vulling dacht
Na de pauze besprak Prof. Vogelsang het
Futurisme, een beweging nog vóór den oor
log in Italië ontstaan bij schilders die de
volgende formule huidijden. „Als ik de
deur van een vertrek doorga, zie ik een
stoel. Doch niet die stoel alleen, ik zi-e de
vloer, een kast, een wend. Maai- bovendien
jïDg is mijn geest gelijkertijd vervuld van
laat ons zeggen vreugdé om iels, dat
voorbij is doch wat nu nog invloed op mij
had. Schilder ik rtu die stoel endiestoel
alleen, dan moet ik in die schildering
den indruk verwerken van de vloer, de kast,
de wand en van de vreugde om iets voor*
bij. WanL— zeggen de Futuristen ner*
gens is een wet, dat maar vanaf één ge
zichtspunt tegelijk mag worden geschilderdj
Dat is eenzijdig en mechanisch. Alle gen
waarwordingen tegelijk opgeschreven geeft
de volle sensatie weer.
Zoo geeft de schilderij „Het Lachen'' ak
les weer wat de schUder zag, dacht en om
derging, terwijl „de onrustige danseres^
verscheidene sl^nden, de gewaarwordingen1
van den toeschouwer en het karakter def
danseuse in één syinbonl "wil samenvatten.
Pailo Picasso is in zijn werk dualistisch,
Terv.ijl hij geniet van 't spel van ver^chilh
lende vlakken treeft Uf gelijkertijd sensa*
ties van wat hem treft in een eujet, wat
cerebaal en— consequent doorgevoerd
onartistiek zou zijn.