AMERSFOORTSCH DAGBLAD „de eemlander" i JURO BEliUlü G GG83 HU, OEÜDE BLAD. PLANTENBOTER BINNENLAND. VOEDZAAM 2ie Jaargang No. 926 Zaterdag 25 November 1922 De „Pallas Athene'^gedachte. Wu de Nederlandsche regeering door het verleenen van de vergunning om af te wij ken van. bij de wet erkende, leerplannen aan „Kallas Athene" gelegenheid laat hare plannet: practi ch uit te voeren, heeft het Nederl. Genootschap voor Opvoeding en Onderwijs „Pallas Athene" gemeend aan veler wensch te moeten voldoen door hare leidende gedachte nader te omschrijven, de gedachte, die ten grondslag zal liggen aan het Opvoedings-instituut, waarvoor de plan nen bij de Nederlandsche Afdeeling dei- Internationale Stichting P. A. in werking zijn. Sinds de oprichting dezer stichting zijn alle „Pallas Athene"-werkers elkaar zóóveel nader gekomen dat er nu door in- nerlljken groei en onderlinge samenwerking een eenheid van denken en streven is ont staan, die men terecht de „Pallas Athene"- gedachte kan noemen, de gedachte n.l. dat het menschdom moet komen tot voller men- schelijkheid, dat de nieuwe inensch zich geestelijk bewust moet worden. Dit is wat anders dan de „bewustwording der individualiteit", die de Renaissance in luidde. In de Middeleeuwen was de mensch, zeer in 't algemeen gesproken, een groepe- üng; hij ging op in de massa; het enkele menschenleven had geen waarde. Toen kwam de Renaissance, die den mensch zich opnieuw van zijn eigenwaarde bewust deed worden, van zijn individualiteit. Nu echter Is het tijd voor den volgenden stap, nu moet de mensch zich geestelijk bewust wor den, bewust van zijn samenhang met het v.ereldgelicel, niet om er zich in te ver liezen, zooals de Middeleeuwer in de mas sa, maar om er zich in te weten opge nomen, bewust van zijn innerlijke waarde, sindsdien evenwel beter begrepen. Door de persoonlijkheid, die hij zich door al die eeuwen heen moet hebben verworven, kan hij nu de stem van zijn hooger, zijn ware zelf doen klinken, een stem, die hij reeds in de stilte van zijn gemoed heeft gehoord. Hiermee nu is niet gezegd, dat er vroeger geen „persoonlijkheden" in dezen zin waren. Voorbeelden uit oude, verre be schavingen te noemen zou overbodig zijn. Genoeg zij het te herinneren aan de groote figuren uit het oude Hellas, waarheen de naam „Pallas Athene" ons terugvoert. In het Athene der 4e eeuw v. Chr. was op voeding: opvoeding van 4en mensch, van 's menschen inborst, van den staatsburger; aankwecken van eigenschappen reeds met -den volksaanleg gegeven. Deze voorden nu onderschrijft de boven genoemde stichting „Pallas Athene" ook, en, om een levende bron voor de geheelc onderwijswereld te worden, stelt zij als middel om haar leidende gedachte te verwe zenlijken: zelfwerkzaamheid in ware Broe derschap, d.i. de weg der zei (-verwerkelij king. Op werk moet hier de klemtoon val len; en daarom zal in de P. A.-scholen het zwaartepunt de arbeid zijn, in welken vorm ook, waaraan de mensch zich met geheel zijn wezen moet geven. In een specialen vorm gedacht, kan die activiteit ook in waarts gekeerd zijn; in den zin bijv. van Maeterlinck's bekend gezegde: Agir, c'est aussi écouter, se recueillir, se taire. Maar in welken zin dan ook, altijd als dienst, als toewijding. De nieuwe mensch werkt be wust, uit vrijen wil (als gevolg van inzicht), mee aan het Ware door „maat in alles" te houden, aan het Schoone door zijn ar beid aan de gemeenschap te geven, en aan het Goede door zichzelf en anderen te lee- ren begrijpen. Daartoe zal hij komen door zelf-opvoeding. Jonge menschen moeten niet „worden" opgevoed, ze moeten leeren zichzelf op te voeden. En daarvoor geeft de opvoeder het voorbeeld. Want nooit is de mensch „klaar"; elke dag, elk uur dat hij leeft, kan hem, jong of oud, meer geestelijk bewustzijn brengen, d.i. hem inniger doen gevoelen, helderder doen beseffen, intenser doen weten, dat alles met alles verband houdt, dat de groote samenhang in het we reldgeheel is de cosmische Liefde, Liefde, want: aantrekkingskracht, van het stand punt van den mensch uil bezien; doch in hoogste instantie: scheppingskracht, want: vereeniging in den geest. Haar heilige vonk ligt in alles en allen; net komt er maar op aan die te ontdekken Aardsche, natuurlijke liefde is er een, nog oiet tot ons geestelijk bewustzijn geraakte, afspiegeling van. Door zelfkennis echter ,<an men deze louteren tot geestelijke liefde, die den mensch weer helpt boven zijn na tuurlijke impulsen eji aandriften uit te ko nen, hem innerlijk evAiwicht geeft en hem ten slotte zal leeren te leven van uit zijn diepste zelf, in blijde overgave aan het Wereld-Zelf. Zoo komt hij dan tot innerlijk weten; maar niet dan na offering van den geheelen mensch aan het beginsel der Liefde. Zichzelf verliezen is zichzelf vinden, leert ook „Pallas Athene". En alle onderwijs moet dientbaar gemaakt worden aan het begrijpen van dit beginsel. Of het onderwijs nu aan kleine of aan groote kinderen wordt gegeven, of het geschiedenis, teekenen, let terkunde of wat ook zij, nooit-mag het om het vak zelf worden onderwezen, maar altijd met het onuitgesproken doel als ach tergrond: opvoedende factor te zijn in het leven van den jongen mensch, wiens leven niet door den opvoeder, maar slechts door Evenals het „ken u zelf", een zin spreuk van den tempel te Delphi. Zoo heeft ook John Galsworthy zoo juist opgemerkt: the more perfect the proportion, the greater the truth. hem zelf alleen aan banden kan (en moetj worden gelegd, banden, die hij in ge hoorzaamheid moet leeren te aanvaarden, eerst als gehoorzaamheid aan anderen, la ter aan zichzelf, banden, die zijn steeds groeiend inzicht hem zal doen beseffen noodig te zijn tot het bewaren van de rich ting in zijn levensproces, hoe uiteenloopenid die richting bij ieder afzonderlijk ook zij. Hiermee is verklaard het standpunt van geestelijke vrijheid, waarop „Pallas Athe ne" staat en wat haar tot zinspreuk deed kiezen het Apollinisch devies „Ken U Zelf", dat de godheid den menschen als 't ware bij de geboorte meegaf, door hen allen ver schillend te „scheppen" naar aanleg, aard en vermogens, doch gelijk, door Zelf de grond van hun grond te zijn. Zoo slaat het „Ken U Zelf' evenzeer op den opvoedeling als op den opvoeder. Niet één bepaalde richting komt in „Pallas Athene" tot uiting, doch alle elementen in het levensproces komen er tot hun recht. En, evenals deze elementen in het menschenleven één orga nisch geheel vormen, zoo staat „Pallas Athene" ook ale riclflingen voor, niet los van elkaar, doch in organisch verband. En dan worden onder „alle richtingen" niet slechts de moderne verstaan, al werd er boven gesproken van den „nieuwen" mensch, maar wordt evengoed aandacht ge schonken, aan vroegere pogingen op huma- nitairen grondslag, waardoor de mensch trachtte zijn leven te leven van uit liet eeuwigheidsbeginsel. „Dans la philosophic de l'éducation, comme en toute chose, nc séparons pas l'esprit de tradition et l'esprit de progrès", merkt Compayré terecht op. Zoo vindt men dan ook in „Pallas Athene" de verschillende stroomingen van alle tijden weerspiegeld: de geestelijke vrijheid van een Montessori zoowel als van een Francis Ba con; de zelfwerkzaamheid van een Fröbel eerst, een Dewey later; de zedeLijke richting en naastenliefde op internationalen grond slag van de „Moral Education League" zoowel de toewijding cn ernst voorgestaan door een Gunning in onze dagen of een Co- menius voqrhcen; de „joy of education", de geestelijke vreugde van Ligthart of van de New Teaching nu, zoowel als van Pesta- lozzi toen; de kinderkennis van een Francke zoowel als de paedologie der nieuwere ziel kunde. Kortom, „Pallas Athene" wil, op op voedkundig gebied, streven naar wat Chris tus bedoelde, toen hij de woorden sprak: „Ik ben niet gekomen om de vyct te ont binden, maar te vervullen." En, zooals bijv. Montessori haar ge dachte-gebouw optrok van de steenen, door hare voorgangers aangedragen, en deze zoo tot een nieuw geheel vcreenigde; of zooals Pestalozzi in zijn tijd de synthese was van al degenen, die ook hadden ingezien, dat opvoeding een zaak is van sociaal belang, zoo is „Pallas Athene" weer een diepere samenvatting van deze allen, een Synthese in den waren zin van het woord, gebouwd op een inzicht in de geheele samenstelling van den mensch, zoodat diens physieke, emotioneele, intellectueele, moreele én gees telijke kant tot ontwikkeling kan worden gebracht. De „Pallas Afhene"-gedachte is dus al lerminst een stelsel, inaar een levens-' gedachte, die ons uiterlijk bestaan zoodanig moet beheerschen, dat wij in daden, gevoe lens en gedachten toonen te kunnen leven direct van uit onzen diepsten grond, cfle ook de Wereld-Grond is, het einddoel en de reden van ons bestaan. Dat pad van zelf verwerkelijking, waarlangs „Pallas Athene" den mensch bewust wil leiden, loopt van lichamelijke beheersching, over die van ge voel en verstand, en over begrip en aan schouwing van den Wereld-Geest naar de godsverwezenlijking, die, zij het niet bereik baar, zich toch al van den beginne af op het pad doet gelden als offering, d. i. on zelfzuchtige liefde in eiken vorm. G. TE WINKEL. H. ELZE^AAR Langestr. 84 Tel. 328 Amersfoort Kantoorboekhandel Kantoormeubelen Advertentie-Bureau Brlevsn alt da Hetstad. In de laatste jaren, mede onder den druk der crisitjjden heeft men zich wel genoodzaakt-ge zien nieuwe belastingen uit te vinden. Inder daad, het woord uitvinden is hier niet verkeerd gebruikt, 'want men kan met eenige bewonde ring opzien tegen hetgeen op fiscaal gebied is bedacht. Waarlijk zijn het uitvindingen, mis schien wel het resultaat van langdurig zoeken en probeeren. We noemen bijvoorbeeld de in stelling van het handelsregister dat dienst moet doen als bron van inkomsten voor de Kamer van Koophandel. Heeft iemand ooit om dat re gister gevraagd? O, natuurlijk zoo gek is iets niet of er is wel iemand te vinden die er voor deel bij heeft of er een groot belang in ziet. Maar dat zegt niets. Veel gewichtiger is het dat een verpliohting wordt opgelegd met de fededeeling dat die in het eigenbelang van den man is en dat die ;;ian zelf het tegendeel meent. We vernamen dat sommige handelslieden uit drukkelijk verzochten niet te worden ingeschre ven in het handelsregister, hoewel ze verplicht blijven te betalen. Een tweede fiscaal monstrum is de zakelijke bedrijfsbelasting. In welk geniaal brein deze belasting is uitgevonden, zullen we maar niet nagaan. Zulke genieën verdienen een monument. Hebt ge negen arbeiders in dienst, dan be taalt ge niets, hebt ge er tien dan moet ge een bepaald bedrag per arbeider in de gemeente lijke schatkist storten. Waarom? Geen enkele plausibele reden is ooit voor zoo iets opgegeven. Bestaat er een rechtstreeksch verband tussehen de opbrengst van een bedrijf en het aantal ar beiders? Heelemaal niet. Is er ergens een mar kant verschil tussehen een bedrijf van negen en één van tien arbeiders? Ook al niet. hoeveel man van de politic kon zwemmen. Het Wil men de ware grondgedaohtë van een be-bleek te zijn 5 pet. Juist voor den Haag met zijn lasting als deze weten dan wijzen we op het grachten en zijn zee is het noodig dat de politie telkens voorkomende verschijnsel dat men tracht goed kan zwemmen. Bovendien is zwemmen de op groote uitgaven een kleine belasting te leggen eenigste sport die nuttig en goed is. We verheu- zoodat deze in vergelijking met dat bedrag niets gen ons daarom zeer over dit nieuwe initiatief te beduiden heeft. Het hoogste bedrag dat aan waardoor alle inspecteurs en agenten op den zakelijke bedrijfsbelasting voor één arbeiders be-duur zwemmers zullen- worden. In de laatste taald moet worden is 12 gld. per jaar. Op een jaren is de beoefening van het zwemmen in den loon van 1500 gld. maakt dit niet veel uit, maar Haag enorm toegenomen o. a. ten gevolge van voor den patroon is een vijf en twintig maal dat de opening van een eersterangs zwem- en bad- bedrag wel een bedragje geworden. Maar zelfs inrichting en tengevolge van de opleving van het al is dit niet zoo, dan nog: waarom verhoogt men zijn belasting niet in plaats van een nieuwe belasting te koppelen aan een bepaald deel van zijn bedrijf. Het dwaze systeem dat altijd weer de klein tjes ontzien moeten worden, heeft geleid tot het bepalen van den aanvang der belasting bij tien arbeiders. Maar ook ditmaal is dit een fout. Een zaak met negen arbeiders kan schatten op leveren, een onderneming met negentig liggen zieltogen. Neem de Nederlandsche Spoorwegen, wier uitgaven voor 90 pet. Joonsuitgaven zijn. Het aantal in dienst zjjjide arbeiders loopt in de duizenden. En de winst? We weten het allen hoe veel er te kort is. Zal toch op dit bedrijf de zakelijke bedrijfsbelasting gaan drukken. Aan het bezwaar dat bij den lOen arbeider plotseling voor 10 betaald moet worden, terwijl de eerste negen vrij uitgaan, tracht men in den Haag te gemoet te komen. Tien arbeiders zullen nu tien maal wtee gulden, elf, elf maal drie gul den enz. kosten totdat bij twintig het maximum is bereikt van twintig maal twaalf gulden. De twintigste arbeiders kost dus 31 gulden aan be lasting. Het systeem is verre van fraai en eenige redelijke gr idslag is daarvoor niet aan te wij zen. Het is het dood-eenvoudige pluk-maar- raak-systeem. De derde belasting die altijd weer groote on- eenigheid geeft, is die op de openbare verma kelijkheden. Op den duur zal men het monster van een belasting ook moeten opgeven, want ook hier is het niets dan willekeur wat het mo tief is. De bruto-inkomsten zijn nimmer een maatstaf voor een bedrijf en zelden is dit min der het geval dan bij een schouwburg-exploita tie waar de uitgaven niet aan een grondstof of aan werkkrachten zijn verbonden. Heel andere factoren beheerschen dit „bedrijf" en het is dus de grootst mogelijke fout om een belasting daar op te leggen op de bruto-inkomsten, die niéts zeggen voor de beteekenis van de onderneming. Zelfs de belasting op de bioscopen is gansch willekeurig en gaat ook uit van de gedachte, dat er geld wordt uitgegeven en men dus wel iets meer lean vragen van degenen die tóch bezig zijn geld uit te geven voor hun plezier. Op dezen weg voortgaande kan men nog heel wat belas ting invoeren. Waarom heft men 's Zondags geen belasting op het wandelen of op het tram verkeer, dat immers uitsluitend voor genoegen dient Als het er maar om gaat zal het altijd gemakkelijk 2ijn allerlei bronnen aan te boren voor belastingen, wanneer men niet meer let op de rechtvaardigheid en de billijkheid. In de begrooting voor onderwijs vonden we ditmaal voor het eerst een wensch uitgesproken, dien we gaarne ondersteunen. Doze betrpft de toelating van kinderen tot de Gevangenpoort. Het denkbeeld wordt aan de hand gedaan om een entrée te heffen zoodat kinderen niet in massa's meer in deze griezelige inrichting zul len komen. Wij zouden nog wel verder willen gaan en willen voorstellen dat de toegang voor kinderen beneden zestien jaar werd verboden, leder jahr komen lange stoeten kinderen in den Haag en een stereotiep bezoek is altijd voor deze inrichting. Waarom men dit doet en welk paedagogisch heil men daarin ziet, is ons niet duidelijk. Zijn wij wel ingelicht dan .gaan de Haagsche scholen nimmer naar deze afgrijse lijke instelling toe. De minister moge dus eens overwegen of het niet gewensoht is een verbod voor toegang van kinderen uit te vaardigen. Als biznderheid vermelden wij ditmaal dat thans met groot elan gestreefd wordt naar het bevorderen der zwemkunst onder de politie. Dit lijkt een niet zoo heel erg wereldschokkend feit. j Het is toch van veel gewicht. Een paar jaar ge- leden werd een enguete gehouden om te weten vrije strandleven. Gelukkig stellen de Haagsche autoriteiten uitermate veel belang in de bevordering der zwem-kunst en zij helpen daaraan gaarne mede. Uit de Pers. DE ZEDELIJKE KRACHT VAN LEGER EN VLOOT. Wat de (c. h.) Nederlander in verschil lende beschouwingen ovór het legei-vraagstuk treft, is dat h. i. te geringe plaats wordt inge ruimd aan het geen he{ blad toeschijnt een der hoofdvragen te zijn bij elke defensie-beschou wing n.l. deze vraaghoe versterken wij de zedelijke kracht van leger en vloot Er schijnt niets zoo moeilijk te zijn, als in defensiezaken het juiste woord te spreken. Te verwonderen is dit niet. Elke Minister van Oorlog of Marine elke chef van den Generalcn Staf of den Marinestaf weet slechts één ding zeker: dat hij met be perkte middelen zal moeten werken voorts is alles onzeker. In het bizonder is onzeker, en dat is wel de meest ernstige moeilijkheden, da laak, waavoor Leger en .Vloot gesteld zullen worden. Degeen, die leiding geven moet, onder stelt zeker samenstel van gebeurtenissen, waartegen hij afwerende maatregelen moet nemen. Een aanvoerder, die aanvallend wil optreden, gelijk steeds de lactiek wus van den Diritschen Generolen Staf, kon zijne le- gerinrichting geheel doen beantwoorden aan zijn aanvalsplan. Slaügt hij er in aanvaller te blijven, zoo is zijn kans om te winnen groot. Wordt hij echter gedwongen tot verdedigend opereeren, dan wordt zijn positie dadelijk moeilijk. Het lot van het Duitsche leger in den laatsten grooten oor log demonstreerde deze moeilijkheid wel zeer sprekend. Een Rijk als Nederland, dat elke gedachte van aanval principieel verwerpt, maar zijn beste krachten wil geven tot taaie verdedi ging van den nationalen bodem, verkeert omtrent zijne defensie steeds in.deze moei lijkheid omdat nooit iemand vooraf met zekerheid kan zeggen waor het gevaar het meest zal dreigen en van welken omvang dat gevaar zijn zal. Ieder b.v., die de jongste gebeurtenissen volgt in Engeland, Frankrijk, België en de Rijnprovincie^ gevoelt dot er ook voor Ne derland gevaar dreigt. Maor van die allen is er niet één, die nauwkeurig aard en be teekenis van het dreigend gevaar kan om schrijven. Het is mede deze onzekerheid, die de on derscheiden deskundigen onderling zóó af wijkenden blik doet'werpen op hetgeen noo dig is voor de defensie. Muor écn ding staat voor allen vast en rrtisschien juist, omdat het zoo vast staat, wordt er te weinig aandacht aan gewijd écn der hoofzaken voor de defensie is, dat Leger en Vloot dat zijn de men schen, die het leger vormen en de vloot be mannen zelf geloof hebben in hunno roeping. De zedelijke kracht van het leger en vloot, het moreel van den troep, de eigenlijke waarde van de gansche defen sie, hangt daarvan af, of de menschen, die het verdedigend werk zullen doen, geloo- ven in de schoonheid d.i. in de noodza kelijkheid en dc mogelijkheid van hunne taak. Die gelooft verzet bergen. Een leger, dot gelooft, redt het vaderland. Een vloot, die g e lo of t doet wonderen. Daarom is het zoo gevaarlijk in het open baar over allerlei onderdeden der defensie te kibbelen. De één twijfelt aan de juistheid van dit onderdeel, de tweede aon de doel matigheid van het andere deel, een derde werpt weder andere onzekerheden' op. Nog noodlottiger is het wanneer tegen strijdig© bevelen van verantwoordelijke personen* onzekerheid en wantrouwen wek ken. Het oude spreekwoord„ordre con- tro-ovdre désordro" beval' zoo veel 2cggcnde waarheid. Als de verantwoordelijke mannen had den kunnen peilen het kwaad, aon h e t moreel onzor Maïine gedaan door het onverwacht bevel tot t h u i s b 1 ij- ven van het moederschip P e l i ka a n, ter wijl dit schip tot uitvaren gereed lag zij hadden zich nog wel tien molen bedacht eer zij dit bevel lieten uitgaan. Een zoodnnig-misplaatsto zuinigheid kost' schatten. Daarom is het bedenkelijk als bekwame mannen zoo lichtelijk in den mond nemen de woorden „dit kan niet cn dat goat niet." Een waarachtig gelooviiro bewaort zijn zielestrijd voor de binnenkamer. Aan dc wereld toont hij alleen zijn overwinning. Elk ernstig man, door ecnig ambt mede' verantwoordelijk voor onze nationale ver-j dediging in Moederland cn Koloniën, br— woro zijn onderzoek cn overweging voor het studeervertrek. Aan de wereld toone hij al leen zijn overwinning I Dit i-s do onafwijs bare voorwaarde voor de bewaring der zedelijke kracht van Leger en Vloot. MR] S. VAN HOUTEN OVER DE A.S. ST ATEN -VERKIEZIN GEN. De jongste Staatkundige Brief van mr. S. van Houten is gewijd nnn de o.s. verkiezingen voor de Provinciale Stalen. Tot dusver is er geen blijk, schrijf mr. Vnn Houten, dot de Vrijheidsbond duidelijk cn krachtig voor een liberaal program gaat Strij den cn schijnt dus candidaatstelling van libera len naast die van den Vrijheidsbond geboden. Na »*ogeguan te hebben, hoe zijn pogingen bij de .Kamerverkiezingen om alle liberalen op een lijst te vcreenigen, zijn uitgeloopeh op het verkrijgen van één Kamerzetel/ maont schr. de libpralen aon om bij de verkiezingen voor de Provinciale Stoten eendrachtig op te treden. En 't is dunkt mij duidelijk, aldus mr. Van Houten, dat zij de oorzaak der tweedracht moet vermijden, die gelegen is in de wet zelve door de toekenning der mandaten zoo goed als ge heel van do ploatsi g op de lijst afhankelijk to maken. Dit kon geschieden door aanneming van het door het comité-Van Houten gevolgde stelsel Van toekenning der mandaten, mits er iemand aan het hoofd der lijst wordt geplaatst, die in geen geval een mandaat aanvaardt. Immers zou anders bij olphubetische plaatsing op de lijst het voordeel, dientengevolge aon het hoofd der lijst te komen, te groot zijn, daar vele kiezers, die geen persoonlijke voorkeur hebben, gewoon zijn den eersten candidaat te stemmen. Ov< r die eerste plaats doet men althans beter in een bijeenkomst der candidaten bij stemming te be slissen en over de andere plaatsen bij loting. met verrassende resultaten voor alle onder staande ziekton, nieuwe cn oude, zelfs onge neeslijk verklaarde. Voor elke ziekte vor- schillend middel. Suikerziekte. - Onmacht, - Bloedarmoede, Eiwitziekte, - Nierontstcking, - Asthma, - Hoost, - Bronchitis. - Huidziekten (huiduit slag. huidvin, eczeem, jeuk, puistjes, enz. onverschillig waar: baard, hoofdhaar, anus, enz.) - Rheipnatiek. - Jicht, - Zenuwpijn, - Verkalking der bloedvaten, - Aambeien. Constipatie - Alle ziekten der urinewegen, blaas en speciale organen der vrouw, (ont steking, pijnen, verschillende vloeiingen, ge heime ziekten, vernauwing, ontsteking van den voorstandsklier, badwateren op ellcen leeftijd, aandrang tot dikwijls urineeren. Zelfs indien gij alle vertrouwen in cïc ge neesmiddelen verloren licht, aarzelt dan toch niet om bij M. SNABILLE, Groote Markt 7. Rotterdam, aan te vragen een der gratis brochures No. 12 omtrent de producten van Dr. DAMMAN, specialist voor kruiden be handeling, benevens de bewijzen van gene zing. Verzoeke duidelijk op tc geven voor welke ziekte. 31 Tot dQ Statenverkiezingen komende bepleit mr. Van Houten een proefneming op kleinere school met het stelsel, dat hij voor de verkie zingen voor de Tweede Kamer heeft ontwor pen en hij schetst daarvan de werking aan de hond van een voorbeeld. Ook de toekenning der plaatsen enkel naar het persoonlijk verkregen aantal stemmen, zoo als door het comité-Van Houten dezen zomer werd aangenomen, werkt, schrijft de heer Van Houten, echter onbillijk, waar het een groote lijst geldt, van welke verwacht wordt dat een aantal plaatsen zal worden toegewezen. Voor de beoogde proefneming bestaat, be sluit schr., bij het lijnenstelsel een groot be zwaar, det weggenomen is wanneer men weder met door een bepaald getal kiezers gestelde in- dividueele candidaten te doen heeft, n.l. de ge woonte van velen om tc stemmen op het hoofd der lijst. Bij aanneming van het hierboven aangewezen middel, n.l. plaatsing aon het hoofd dor lijst van iemand die, bedankt, kar» het bezwaar wor den opgeheven door diens stemmen gelijkelijk te verdeel en over de ovorige candidaten. Berichten, DE RIJKSMIDDELEN. Blijkens het overzicht van de opbiengs' der middelen in hoofdsom en opcenten over de nf- geloopen maand wijst dit een belangrijke ver meerdering van het totaal-generaal aan, or wel van 36,836,811 gld. in het v. j. tot 47,806,721 gld. in October 1922. Deze toename beloopt dev- halve rond II millioen gld., welk ongetwijfeld verheugend accres nochtans niet aan een ver betering van den economischen toestand te dan ken is, ook al mag in de afgeloopen maand op enkele gebieden van nijverheid en handel cervige

Historische kranten - Archief Eemland

Amersfoortsch Dagblad / De Eemlander | 1922 | | pagina 9