Openbaar Onder w ij s. We vestigen de aandacht van ouders en an dere belanghebbenden op de in dit nummer voorkomende advertentie inzake de aangifte van leerlingen voor de opleidingsklassen voor de H. B. S., Gymnasum enz. Vooral voorstanders van het openbaar onderwijs, die hun kinderen naar een bijzondere school hebben gezonden, omdat de opleidingsscholen waren verdwenen maken we er in het bijzonder attent op. De nieuwe Herv. Kerk. In de Amersf. kerk is een cliché opgenomen van de nieuwe Ned. Herv. Kerk, welke in het Leusderkwartier zal worden gebouwd. De be doeling is, dat tegen Kerstmis van dit jaar de kerk in gebruik zal worden genomen. Bidstond. Donderdag 20 Maart a.s. wordt des avonds 7 uur in de St. Joriskerk een bidstond gehou den voor het gewas. Eucharistische avond. Ter voorbereiding van het Internationaal Eu charistisch Congres wordt door de K. S. A. te dezer stede een eucharistischen avond georga niseerd, welke zal gehouden worden Maandag 24 Maart in Necofa. De Dominicaner Pater Dal- matius van der Geest uit Nijmegen, zal als spre ker optreden, terwijl de gezamenlijke koorzan gers onder leiding van H. Nieuwstad uit Baarn. gewijde muziek zullen ten gehoore brengen. Jubileumconcert Amersf. Orkestvereeniging. Donderdagavond 20 Maart a.s. geeft de Amersf. Orkestvereeniging in Amicitia onder leiding van den heer Willem Meyer een Jubi leumsconcert, ter viering van het feit, dat 12!A jaar geleden het orkest door den heer G. van Aaken werd opgericht. De oorsprong van het thans jubileerende orkest was een ensemble- klasse onder leiding van den heer Van Aaken. Om dit jubileum tot iets bijzonders te maken, heeft men er voor gezorgd, voor deze gelegen heid de vereischtc bezetting van blaasinstru menten aan het orkest toe te voegen, zoodat het mogelijk was, dc Symphonic van Beetho ven, No. 8 in f dur in studie te nemen. Naast deze Symphonie vermeldt het programma on der meer de Suite l'Arlesiennc van Bizet, dus ditmaal een programma, dat geheel nieuw is Als solist heeft de tweede solo-cellist van liet Utrcchtsche Sted. Orkest, dc heer Ludwig Werner, zijne medewerking toegezegd. Daar de volle zalen op Nuts- en Volksavon den we! een bewijs zijn, hoe populair de Orkest vereeniging hier is, zal zeker ook het Jubileums concert dc sympathie van het Amcrsfoortschc publiek hebben. Uitgaan. Bioscoop „De Arend". In de bioscoop „de Arend" gaat als hoofd nummer het tweede gedeelte van „Sodom en Gomorrha". De vertolkster van de hoofdrol, Lucic Doraine geeft ock in dit gedeelte, waar in de straf, de ondergang en verwoesting van Sodóm en Gomorrha op het doek gebracht wordt, uitstekend spel te zien. Was het eerste gedeelte van verleden week vol spanning, dc serie die thans vertoond wordt is zeker niet minder boeiend. Voor hen die het eerste ge deelte niet hebben gezien wordt hiervan een kort overzicht gegeven, zoodat zij het geheel toch kunnen volgen en begrijpen. Het bij-programma laat ceitige aardige kluch ten zien, o.a. Tramweeën en Broncho Billy grijpt. Amersfoortsche Bioscoop en Variété-Theater. De bioscoop in de Langestraat vertoont tot en met Maandag als hoofdnummer een sensa tioneel speeldrama in 5 acten, getiteld: „Woes te Elementen". De hoofdrol in deze rolprent wordt gespeeld door Hobarth Bosworth, die hiervan een zeer goede vertolking geeft. Voor al de scheepsbrand geeft mooie opnamen te zien. Het programma vermeldt verder als bij- nummers,, Schapen en Wol", opnamen uit het land waar Hóllandsche pionniers de grondleg gers van rijkdom en welvaart waren, „De Gou vernante" en „Koppige Punch". Een program ma, dat met zorg is samengesteld. Lezing den heer Drop. Voor de afd. Amersfoort van den Ned. Pro testantenbond trad gisteravond in de Remon- strantschc kerk op dc heer W. Drop, alg. secr. van de S. D. A. P. te Amsterdam, die voor dezen avond tot onderwerp had„Geloofs- overtuigings-stuwkracht tot maatschoppelijken strijd", een onderwerp, dot wij, om het be hoorlijk tot zijn recht te doen komen, belangrijk genoeg voor onze lezers achten om er een uit gebreid verslag van weer te geven, willen zij er inderdaad iets aan hebben; jammer zeker, dat de belangstelling te wenschen overliet. Spr. begon zijn lezing met een aanhaling van prof. Heering, door deze uitgesproken in een olgemeene vergadering van de Remonstrant- schc Broederschap in 1321, n.l. ce citeering van deze woorden „Het Christendom heeft ongescheiden, in één levensverband twee zij den een persoonlijk-verinnerlijkende cn een wereldhcrvormende. Waar een von beide zij den afsterft, is het met zijn kracht en toekomst gedaan." Met dit woord is het sociale element in de godsdienstige overtuiging cp den voor grond gebracht Vooral sedert dezen tijd zegt spr., heeft de gedochte, dat de kerk het maat schappelijk geweten moet zijn in het middel punt van onze belangstelling gestaan, voor zoo ver die belangstelling uiting zoekt in een ge- dachtenwisseling over richtlijnen en tencbnzen, die het optreden von godsdienstige organisaties bepalen. Eenheid van opvatting omtrent de VToag of de kerk een sociale taak heeft is er, zelfs in vrijzinnige kringen, nog niet. En vooral, zoodra men tot een bevestigend antwoord op die vraag gekomen is, zelfs als men de kerk een sociale taak toekent, dan dreigt het weinige dat be reikt is, onmiddellijk weer uiteen te vallen, als dc onverbiddelijke volgende vroag aan de orde komt„waarin bestaat de sociale taak der kerk en op welke wijze moet die taak dan wor den vervuld? Soms meent men zeer positieve opvattingen en uitlatingen te pokken te hebben. Als de Re- mónstrantsche Broederschap zich officieel doet vertegenwoordigen op een wereld-vredescon gres van arbeiders-orgonisoties, is dat een symptoon van zeer positieve stellingname. Im mers dot congres, gehouden December 1922, was bijeengeroepen op den gTondslag, dat men non de economische cn politieke macht der ge organiseerde arbeiders \'an alle landen een grooten invloed in den strijd tegen oorlog en oorlogsgevaor toekende. Ontdaan von alle fran je was de beteekenis von dat congres geen an dere, dan dot men de verwachting versterkte, dat het middel van de partiecle cn algemeenc werkstaking dienstbaar mocht worden gemaakt en moest worden gemaakt aan iedcits poging om het uitbreken van oorlogen te verhinderen. 'Dc Wereldbond der Kerken deed het een enkele maal niet minder. Het Internationaal Vrijzinnig Godsdienstig Congres in 1922 gehouden, heeft met grooten nadruk vastgesteld, dat er ondeel bare tegenstellingen zijn tusschen het economi sche en politieke leven eenerzij ds cn de ze delijke beginselen van het Christendom ander zijds. Het was, zoo is toen uitgesproken, dc plicht van ieder Christen* om over deze tegen stellingen cn hare oorzaken na to denken, zijn persoonlijke, maatschappelijke en politieke hou ding aan die Christelijke grondbeginselen te toetsen en er toe mede tc werken, dat het Christelijk geweten sterke invloed bekome op het economische cn politieke leven. Op een Cociaal Congres, vorige zomer van wege den Ncderl. Protestantenbond gehouden, is do algemeen maatschappelijke taak van het godsdienstig genootschap en den godsdiensti- gen mensch nog al en zonder grooto tegen spraak op don voorgrond gesteld. En in dc Vrijzinnigen Jongeren-Organisatie, openbaart zich telkens weer de behoefte om uit de gods dienstige overtuiging consequenties te trekken ook voor het maatschappelijk leven van iederen dag en van onzen tijd. Nu spreekt spr. van avond niet over het we ren, de beteekenis, het optreden en dc positie van de Kerk, maar zal trachten toch wat die per te graven dan dezen vorm, waarin gods dienstig denken en beleven zich uiten. Dan mag allereerst worden vastgesteld, dat de uitingen, die spr. aanstipte lang niet vertolken een ge meenschappelijke opvatting von een groep in menig opzicht overigens gelijkdenkende men schen. Zelfs dat het Christendom ongescheiden in een levensverband twee zijden heeft, dit wordt maar tot op een zeer gering© hoogte algemeen en gemeenschappelijk aanvaard. Kenmerk vun de Vrijzinnige Godsdi?nstigc opvatting was en is, volgens spreker wel aller meest, dat de religicuse levenservaring, het be leven on doorvoolen van geestelijke levenswaar- do niet bindt oan kerkleer cn belijdenis, aan schriftgezag en dogmatiek. Vrijheid van den ken, vrijheid van onderzoek, volledige aanvaar ding vnn de resultaten der wetenschap op ieder terrein ter toetsing aan dc eigen vrij gevormde voorstellingen over alle dingen van geestelijken aard, dut was jarenlang dc trots cn dc glorie van onze vrijzinnigheid. Terecht. Met groote ergernis bekijken wij de Kleermaker udt dc Pastorie van Mastland en de fanatieke dogmati cus van onze dagen vervult ons met afkeer. Wij hangen er niet meer aan bij voorkeur tc getuigen, dat wij Vrijzinnig Christelijk zijn, wij aanvaarden de ruimere definitie die Spr. zoo straks reeds gebruikte, dot de religieuse mensch ook iemand kan zijn, die het Christen dom niet aanvaardt Wij erkennen de elemen taire beteekenis, die in alle bekende, ook z.g. heidcnschc godsdiensten aanwezig was en is. En om dc ketterjager, die zweert bij het „Woord Gods" en die bij de ongeloovigc-n indeelt al de genen, die dc onfeilbaarheid der Schrift in twij fel trokken, holen wij gemoedelijk de schouders op. Het Anti-rev. Orgaan „Dc Standaard" is de zer dagen begonnen met een serie artikelen, on der den titel: „religieus© ervaring als protas- tentsch beginsel". In het eerste art kei komt men op tegen de bewering van katholieke zijde ge uit, dat karakteristiek protestant, het woord ge loof gedefinieerd kon worden als religieuse er varing. En als dan de schrijver van cit couran tenartikel vrijwel juist omschreven heeft, dat dc vrijzinnig godsdienstige opvatting zeer sterk onder den invloed stoot der moderne theolo gie die op haar beurt door do ongeloovigc Wijs begeerte aansluitende bij Kont, wordt bc- heerscht, wordt de onderscheiding tusschen recht- cn Vrijzinnige aldus gemankt Het hoog ste voor den Vrijzinnige omtrent hoogc en on zienlijke dingen is, dat wij niet weten en niet zullen weten. In raadselen wandelt de mensch op aarde, terwijl de rechtzinnige steunt op een goddelijk oppergezag, dat een drager van dat gezag onderstelt, het een zoowel als het ander geopenbaard in de Heilige Schrift. Dc religieuse ervaring is het kenmerk van de godsdienstige levensovertuiging. Ook, cn hier is weer een lypcerende opvatting van den vrijzin nige, omdat een godsdienstige levensovertuiging slechts waarde heeft als deze tot uiting komt in het leven van iederen dag. Alweer tot zoover gaat alles goed cn is er eenheid van opvatting. Hoogheid vun karakter, waarheidsiiefde. zin voor recht, liefde tot de naasten, oprcchth?id, ge strengheid tegenover zich zelf, mededeelzaam heid, hartelijkheid, het zijn de vrijzinnige symp- tonen van een religieuze cn godsdienstig© le vensovertuiging, zich verantwoordelijk weten in al zijn doen en loten, erkennen, eerbiedigen en bevorderen van het hoogste ideaal van zedelijke ord?, dat een mensch zich stellen kan, dut is het kenmerk van echte geloofsovertuiging. Ge roepen tot volmaaktheid, bekleed met een ko ninklijke priesterschap, in die woorden vinden wij de vertolking van onze innigste levensopvat ting. En wij zijn hierin eens, dat dit olies slechts bcstoon kan, groeien kon, onderhouden cn ver sterkt kan worden als de eenc zijde, de verin- nci lijkende kant van ons geloofsleven zuiver is cn bloeit. Moor alweer, zoodra wij moeten gaan spreken over dc wijze waarop de vruchten in een innerlijke geloofsovertuiging moeten worden verwerkt, dan is het mis, ondanks schoonc re devoeringen en congressen. De Remcnstrantschc predikant Wannee heeft in zijn boekje „Religieuze levcnscpvattingr los van het Christendom" daarover nog al een on ander gezegd. Op den ontwikkelingsweg die de menschheid gaat, is het Christendom een phase geweest. De tij:'en, dat het Christendom de menschen diep in de ziel greep, als in den wordingstijd, in de Middeleeuwen, een korten tijd nog in dc Reformatie, dot het hun heelo mensch-zijn doorstraal de, cn hun leven gaven met een hartstochtelijke geestdrift, die tijden zijn voorbij. H©e langer hoe minder heeft het Christendom voor de levenspraktijk beteekenis. En het Vrijzinnig Christendom, zoo zegt Wan nee, v/as do smart, maar al te vaak beproe ving, die den mensch te dragen gegeven is, •minder rechtvaardiging van een zedelijke wereldorde. Het Vrijzinnig Christendom, oor deelt Wannee, ontbreekt Werkelijkheidsbesef. Terwij! do wereld kreunt cn hongert en lijdt, leeft het in een roze «fecr en zingt het Gods Vadcroog sluot trouw en teer in vreugde cn smart ons gade Zijn liefde waakt, dat evenzeer Ons wel cn wee ten beste keer En niets zijn kinderen schade. Dit Christendom, zoo roept hij uit, zal de wereld niet veroveren, Dat vreest spr. met hem. Inderdaad. Maa; de bedenking die spr. tegen de opvattingen van Wanne© heeft, is, dat ook hij stoot op het Officieele Christendom, zoonis het zich in recht- cn vrijzinnige kringen in het uiterlijk optreden openbaart. Als onze geloofs overtuiging bestanddeel is van persoonlijk in nerlijk leven, als 't do verwerkelijking cn ver werking van ons heiligste denken cn gevoelen, von onzo diepste cn reinste intuïtie, wij ver werpen immers do oude leerstelling, dat de mensch geneigd is tot olie kwaad en onbekwaam tot cenig goed, dan vraagt die geloofsovertui ging consequenties. Als wij geloovcn in wat Just Havclaar noemt, dc oorspronkelijke goed heid van den mensch in de onschendbare we zenlijkheid van den geest, dan vraagt die ge loofsovertuiging, dat wij al de beletselen, die den mensch, den echten mensch, geschapen naar Gods beeld, verhinderen en in den weg staan om het ideaal van volmaaktheid tc bena deren. En Gcd, niet waar, is ons den Eeuwigen, Ongeziene Geest die het weTeldal draagt en stuurt naar de volmaaktheid toe. Als wij ge loovcn in de bestemming van den mensch en van do menschenwercld, als wij innerlijk diep overtuigd zijn, dat die bestemming is den hoog-, stcn vorm van zielenadel te benaderen, dan eischt de consequentie de vorming van een sa menleving met een beschaving cn een cultuur, die daartoe de grootst mogelijke gelegenheid biedt. Zoo kan uit onze overwegingen maar één conclusie voortvloeien. Het is de conc'usic, dat een levende geloofsovertuiging zich noodwen dig zal moeten bezighouden met do economi sche en politiek© verhoudingen, in de samenle ving. Die economisch© en maatschappelijk© verhoudingen zullen moeten worden getoetst aan dc eischen dio onze geloofsovertuiging stelt. Het is een nieuw© vraag, die zich hier aan ons voordoet, de vraag of de economische en poli tieke verhoudingen voorwaarden moeten bieden om don enkelen mensch cn de menschheid als geheel te doen beantwoorden aan de hcogst ideo len van cultuur en beschaving, karakter en zie lenadel, die ten slotte dc elementaire kenmer king van een godsdienstige geloofsovertuiging is. Dan wel, en dit is c!e keerzijde van deze vraag of slechts de doorwerking vun een gods dienstige overtu-'ging meer is dan kerk en pries- terschap, oneindig veel meer dan kerkleer en belijdenis, een overtuiging die wortelt in de proctijk v«n 't leven, cie een stuk van ons eigen leven is, dc mogelijkheid scheppen zal tot ver andering van do maatschappelijk© verhoudin gen. Het is op dit punt, dat gij en ik, zegt spr., uiteengaan. Spr. weet het, dat de materieel© omstandigheden niet beslissend zijn voor do gemoedsgesteldheid vnn den mensch. Maar, vraagt spr., durft gii ontkennen den geweldigen invloed van de materiecle levensomstandighe den cp de geestelijke ontwikkeling, op de gees tesgesteldheid van den mensch Meent gij, dat de kinderziel groeien cn ontkiemen kan, ver stikt als deze wordt in de sloppen en stegen in de groote steden, driehoog achter, waar do ouders met groótc cn kleine kinderen huizen in één kamer, niet of slecht gemeubeld Wat oordeelt gij, dat de jonge ontluikende droomen van het kinderhart zullen uitgroeien tot geestesv/oordtn, als het den nood en dc zorg en het leed, het moterieele leed, heeft er varen om zich heen iederen dag, en gedreven wordt naar de fabriek met den kinderarbeid, om met dc opbrengst daarvon, don nood tc ver lichten Wat dunkt U, zal daar niet blijven sluimeren in het d:opste van het vezen van duizenden, omdat het de schoonheid van het leed niet leerde verstaan, omdat de literaire wereld een onbekende grootheid is, omdat beeld houw- cn schilderkunst buiten het bereik ge bleven zijn En als gii, met uw liefdadigheid, uw Kprripakko.tten en Sintcrkloassurprises, uw ontvrikkelings- cn toynbeowerk bezig zijt, zoudt gij dan meenen, vraagt spr., dat het gemis ver goed en het gebrek opheft Het tegendeel is waar. Maak den kring wat wijder. Het vernuft cn de Intelligentie hebban de eenvoudige wereld gemaakt tot het mechanisme van heden. Do menschen hebben uit vuur en water stoom ge maakt. Zij maakten het wereldverkeer, zij bouw- d?n d fabrieken, zij vormden 'het handelska pitaal. En inert het geld, dat ruilmiddel was, maar dat tot berit is uitgegroeid, vormde zich lang zamerhand dc kapitalistische wereldorde. Schrikt niet van dat woord. Immers gij erkent de samentrekking van alle maatschappelijk ge beuren cp die oene groote niet, vergrooting van winstmogelijkheden. O zeker, spr. erkent, dat de kapitalistische productie cn de distri butie wijze zijn verdienste had. Het heeft ge leid tot de opvoering van het individueel© cn massale arbeidsvermogen tot zijn allerhoogste spankracht, tot de ontwikkeling van een energie, dio alle takken van wetenschap dienstbaar t© maken wist aan de oen© groote wetwinst maken Maar voor het overige volt er niets goeds te zeggen, want het kapitalisme heeft in zijn nood wendige consequenties, geleid tot dc harde dienstbaarheid, tot de levenslango afhanke lijkheid van millioencn. Dc arbeid von deze mil- lioenen was noodig in het moderne levun, was een schakel in het raderwerk der wereld, maar die arbeid werd tot een koopwaar. 'En ook een deel der productiekosten werd het loon, omdat het middel is geworden in den concur rentiestrijd. Waorlijls niet alleen voor wie wij arbeiders plegen te noemen. Wat is de taak van een directeur ccner N. V. Zorgen voor de levensvreugde van de honderden, die ui", zijn handen werk en brood ontvangen Neen, zorgen voor het dividend van den aandeelhou der. Spr. wijst er dan op wat prof. Quack in zijn boekwerk „de Socialisten" vertelt van de op komst d^r Text iel-industrie in Engeland Niet in de dienstbaarheid zelve bestaat de aanklacht tegen de kapitalistische grondslagen der we reld, maor de afhankelijkheid materieel en daardoor vaak geestelijk vormt de octe van beschuldiging. Die aanklacht wordt gvvormd, dat in den mensch het beste men moet hier weer gevoelen de aanraking met iedere levende religieuse levensopvatting, het meest eigene, het onontbeerlijke gedood wordt. Het verlies van de eigen zeggenschap over 's levens op bouw, dot is het geweld, gepleegd op den adel van het individu. Spr. citeert verder ecnige uitspraken van verschillende schrijvers cn politici als van Karl Marx, Engels, prof. Boland cn meer an deren, om te eindigen n\et deze geloofsbelij denis De religieuze socialist gelooft in de besturing der wereld naar hare volmaaktheid toe. Hij ge looft, dat die Wereldmacht God. Wot is 'n naom aan den mensch de taak opdroeg, dc ontzaglijk groote taak, om uit dc chaos- orde, uit dc verwildering, regelmaat, uit de wanorde harmonie te scheppen. De religieus socialist gelooft dat het socialistisch beginsel cn socialistische wetenschap der menschheid gegeven is, omdat doordoor de verwezenlijking van die groote cultuurtoak mogelijk gewor den is. Zoo zegt de een het socialisme roept, cn de andere zegthet is God. Maar beiden goloo- ven in de oorspronkelijke goedheid van den mensch in de wezenlijkheid van den eeuwigen geest. Zulk een geloofsovertuiging is stuw kracht tot maotschnppelijken strijd. Door den heer J. Hofland wordt, naar aan leiding von een der uitgesproken stellingen met den spr. een kleine gedachtcnwisseling gevoerd, die echter na toelichting door den spr. spoedig overeenstemming tusschen beide sprekers heeft bereikt. Ook de heeren Dr Mie- dema en Erkelens maken 'n enkele opmerking die tot genoegen door den spr. wordei) beant woord, om daarna deze bijeenkomst te beslui ten met een woord van dank, gesproken door Dr Miedema aan den spreker. Dc militaire dienstplicht In dc groote zaal van Amicitia had gis teravond een openbare bijeenkomst plaats, waar dc hoer luitenant P. Ch. J. Kiès, com mandant van den Kaderlandstorm een voor dracht hield over den militairen dienst plicht. Dc bijeenkomst werd geopend met een kort inleidend woord van den heer Dr. van Rij, waarna de heer Kiès zijn voordracht aan ving met de mcnschenmassa tc verdeelen in drie hoofdgroepen, n.l.: lo. dc anti-militairisten, 2o. dc grooto massa, zonder vast begrip, cn So. de militair- isten. Achtereenvolgens gaat dc hoer Kiès dieper in op ieder van deze drie. groepen. Velen zijn van meeni.ig, dat hot anti' militairisme en het dien9tweige rings ver schijnsel iets nieuws is. Toch is dit uiet zoo. Reeds in de 2de eeuw na Christus kende men de dienstweigering. Door alle eeuwen heen heeft het militaire vraagstuk zich op den voorgrond geplaatst cn heeft het zich aan dc grooto massa op gedrongen. Spreker toont vervolgens aan, hoe iedere groote gebeurtenis met strijd gepaard gaat of door strijd gevolgd wordt. Dc oorzaak van den oorlog moet men niot zoeken in het bestaan van de legers, doch in den mensch zelf. Daarom geeft het niets, als men de legers afschaft. Door afschaffing van liet militairisme voorkomt men den oor log niet. Dc aandrift tot strijd, die zijn oor sprong vindt in den mensch zal blijven be staan. Toch heeft het anti-militairisme één voor deel. Het stelt dagelijks het oncultureelo van den strijd met geweld van wapenen op den doorgrond. De anti-xmlitairisten kan men weer onderscheiden in drie groepen en wel: lo. zij, die uit religieuse overwegingen den dienst weigeren; 2o. de anarchisten, zij, die alkccrig zijn van ieder gezag en 3o. de „mode-maniakken". Voor hen, die uit religieuse overwogingen weigeren de wapenen to dragen zijn thans bepalingen ciic het mogelijk maken dat zij niet als militair, doch als burger bun staats dienst kunnen volbrengen. Over hen. die met anarchistische bedoe lingen tegen den militairen dienst zijn, wil spreker niet verder ingaan. Hun standpunt is z. i. niet door te voeren. Over de derde catagorio sprekendo, merkt de heer Kiès op, dat er talloos velen zijn, die a tors et a travers rnecnen. dat een militair niets liever doet, dan andere menschen doodon. Dat ook dit standpunt belachelijk is. behoeft geen nader betoog. Vervolgens behandelt spreker uitvoerig het stelsel van do militairiston. waaronder spreker hen wil rangschikken, die van het militairisme het doel maken inplaats van het middel In het vervolg van zijn voordracht wijdt spreker breedvoerig uit over den Volken hond. Veelal wordt hierover met eenigc min achting gesproken. Hot valt echter niet te ontkennen, dat dc Volkenhond. ondanks den korten tijd dat zij nog slechts bestaat zeer veel gedaan liceft en tot stand heeft ge bracht. Hot leger is en blijft een noodzakelijk kwaad. I'et militairisme is een instrument, rint de mat ter beschikking moet staan om ernsti r tc voorkomen. Dc ir (idengroep omvat dc menschen, die geen vast omlijnd begrip hebben van het militairisme, hen, die de zaken nemen zoo als zij zijn, die zich er niet koud en niet warm over maken. Met nadruk wijst spreker er vorder op, dat het leger hier tc lande, zooals ook duidelijk in de Grondwet omschreven is, dient uit sluitend ter verdediging. Na een korte pauze vervolgt de heer Ivics zijn voordracht cn spreekt dan speciaal over het vooroefeningsinstituut Het is nu een maal een feit, dat het militairismo in ons land niet zeer gewild is. Ons volk is niet militairistisch, zelfs niet zeer militair, niet soldatesk. Do vorm van het militairisme is meer dan het feit zelf dc oorzaak van deze antipathie. In ons land is steeds een vreemd stelsel ge ïmporteerd. Het kazerne-systeem is volgens spreker in strijd met liet karakter van hot Ncderlandsche volk. Er moet gestreefd worden naar een systeem overeenkomstig den volksaard. Het instituut van dc vooroefening brengt hierin cenigo verandering en ook de Kaderland storm. De Kaderlandstorm (ICl.m.) is de kern van het Vóóroefenings-Instituut (V. I.) Terwijl bij het V. I. zich alle jongelui (van 16 jaar tot 1 Januari van het jaar waarin zij 19 wor den) kunnen aanmelden, zijn in het. onder deel K.l.m. diö vcrecnigd, welke leerling of ex-leerling van middelbaar- en gelijkgesteld onderwijs zijn. Het doel van het V. I. is de jongelui ge legenheid tc geven zich door vrijwillige vóór oefening gedurende enkele uren per week (voor den K.l.m., bovendien een aantal vacantiedagen) tc bekwamen voor den rong waartoe men hen in het. Leger zal aanwijzen. Do oefeningen zjjn gratis cn ln of nabij de woonplaats, in het zomerkamp is eveneens voeding en legering gratis, terwijl de vrij willigers het traktement van hun rang ont vangen. De nieuwe wet op den dienstplicht zegt, dat men wordt aangewezen voor de opleiding van een rang (genegen of niet genegen) het geen betcekent, dat zij, die Lager onderwijs hebben 5% maand dienen, zij die 1 of meer jaren Uitgebreider onderwijs genoten 9 maanden en zij die in dc 4e klusse zaten van een H. B. S. en dergelijke 12 maardon. Het vooroefenings-instituut met Kader- landstorm vermindert dien diensttijd tot iy2 maand. Door dit systeem blijft de jonge Nederlan der dus nagenoeg buiten dc kazerne cn wat belangrijker is wordt zijn studie of werkkring niet geschaad. imfnéi's vóór- oefening heeft plaats in vrije uren, dc dienst tijd in vollen werk- of studietijd. Indien dit systeem intensief doorwerkt, geeft het oen groote bezuiniging en kunnen In e naaste toekomst velo garnizoenen en kostbare kazerne-terreinen worden gemist. De heer van Rij sluit hierna met een enkel woord dc bijeenkomst. H o t e I-C a f é-R e s t a u r a n t „N e u f". Het bekende café-restaurant „Neuf" van den beer A. v. d. Brand, aan de Stationsstraat heeft een belangrijke uitbreiding ondergaan. Bij het café-restaurant is thans de gcheele bovenver dieping toegevoegd, welke geheel als hotel is ingericht. Wij waren in de gelegenheid een en ander te bezichtigen en kunnen niet nalaten te verklaren, dat hier werkelijk in een behoefte is voorzien. Er zijn zeven kamers waar voor tien personen logies is. De vertrekken zijn eenvou dig doch zeer hygiënisch ingericht. De meubi leering is geleverd door de firma J. G. van Leur. De logiesprijs is zoo laag mogelijk gesteld, terwijl voor een uitstekend ontbijt wordt zorg gedragen. Wij twijfelen niet of talrijke reizi gers zullen van dit hotel gebruik maken. N uts-Spaarba n k. Wij verwijzen belanghebbenden naar de in dit nummer voorkomende advertentie van dc Nutsspaarbank betreffende de nieuw© bepalingen voor het opzeggen van grooto bedragen door de inleggers. Thans kunnen n.l. bedragen tot f 090 zonder voorafgaande kennisgeving worden opgezegd. Bekeurd. Tegen twee hakkers alhier is proces-ver baal opgemankj terzake overtreding van de arbeidswet. Een persoon, die een rijwiel zondor bel bereed is eveneens geverbaliseerd. Diefstal van 0.82. Het Hoog Militair Gerechtshof deed uitspraak in de zaak tegen W. van Houd 21 jaren, ge boren te Hilversum, sergeant bij het 10e Regi ment Infanterie, die door den Krijgsraad te \s Hertogenbosch was veroordeeld tot zes we ken gevangenisstraf, met verlaging tot den stand van soldaat, ter zake dat hij op 15 De cember 1923 te Amersfoort op een kamer der kazerne IV waar hij met den sergeant W. ge legerd was, ten nadeele van dien sergeant heeft v/éggen o inert een bedrag van ongeveer f0.82 cn zulks na zich den toegang tot het kastje van dien sergeant te hebben verschaft door mid del van een vaischen sleutel. Het Hof verbeterde de kwalificatie doch be vestigde de opgelegde straffen. O pen bare donken schap. Tcrzakft openbare dronkenschap is eou persoon in arrest gesteld. Zondagsdienst doktoren. Morgen hebben dienst de doktoren Eggink, Van Enst en Jorissen. Zondagsdienst en nachtdienst, apothekers. Morgen en de gehecle week 's nachts heeft dienst de apotheker D. H. G. Ittmann (firma van der Zoode Jong). PREDIKBEURTEN Zondag 16 Maart. St Joriskerk. 10 en 6 uurDienst Bethel-kerk. 10 uurDienst Wykgebouw Monnikenpad 10 en G uurDienst Gasthuis Kerk. 10 uur Dienst Diaconieschool ('t Sluisje). 10 uur Kinderkerk. Gebouw Schielver. „Prins Hendrik" (Stoovestreat). 70 uur Jeugdkerk. Remonstrnntsrhe Kerk (Heerenstraot). 10.30 uurDr. R. Miedema. Doopsgezinde Kerk (Blankenheymstraat). Vrijzinnig Hervormden. 70.30 uurDs. W. Banning uit Sneek. Evang. Luth. Kerk (Langestraat). 70.50 uurDs. d? Jongh. Geref. Kerk (Longegracht). 70 uurDs. Dcnner. 5.50 uurProf. Dr. A. Noordtzij uit Drie bergen. Geref. Kerk (Zuidsingcl). 10 inn-Prof. Dr. A. Noordzij uit Drieber gen. 5.30 uurDs. Donner. Christ. Geref. Kerk (W. v. Mechelenstraat) 1U en 5.30 uui Godsdienstoefening. Vrije Geiot Gemeente. 9.30 en 5 uui Godsdienstoefening. Oud-Xoth. Gemeente (Zand 13 A). 70 uurH. Dienst 6.50 uurVesper, Legei des Heils (Havik). T I 70 en 6 uur Dienst Christian Science (Laantje 3). 70.30 uurHóllandsche dienst Barneveld 9.50 uurDs. Roppard. 5 uurDs. Van der Wal. Hoevelaken. 9.30 en 2 uurDs. Doornveld Hoogland. 9.30 uurDs. Reeser. L e u s d e n. 70 uurde heer L. ten Elicifc uit Soest. N ij k e r k. 9.30 uurDs. Van Nieirwsnhuyzen. 2 uurDs. Van Heuven uit Niikeikerveeiv 5 uurDs. Van Melle.

Historische kranten - Archief Eemland

Amersfoortsch Dagblad / De Eemlander | 1924 | | pagina 2