PULLOVERS
L. HOUBAER,
SPORTNIEUWS
STADSNIEUWS.
BEÜSCHT
Maison de Nouveauté
GRATtS
Utr weg 38, Tel, 302.
Moderne JAPON-STOFFEN
j De nieuwste kleuren in prima fluweel
Nouveauté's in zijden stoffen
Uw smaak,Uw aard,
Is'tbuigen waard.
PUDDINGFABRIEK A.J.POIAK-GROHIMGE.M
Langes'is"aat 62-64-65
Heeren- en Kinder-Kleeding.
in al'.e kleuren vanaf f 6.50.
Zie de étalages
klaart pleiter, dat het hem onverklaarbaar is,
dat de heer Blok ondanks alles wat tegen hem
geschreven is, is blijven zwijgen. Tegen De
Bcus werd niet ingegrepen, men heeft hem
niet vervolgd. Bij hem moest wel de overtui
ging komen dat hij schrijven mocht zooals hij
deed. Hij had heel Culemborg achter-zich, het
geen uit verschillende artikelen, die niet door
De Bcus geschreven zijn, blijkt. Als men zegt
dat tengevolge van de artikelen van De Beus
de heer Blok gegijzeld is. is dit onjuist. Hij is ge
gijzeld door den rechter-commissaris to Tie!
omdat hij dc waarheid niet gesproken had. ïn
de N. Culemborgsche Courant van 5 Nov. '24
wordt erkend, dat de heer De Beus handelt in
het algemeen behing, Hij heeft niet de Culem
borgsche bevolking op sleeptouw genomen,
maar vertegenwoordigde de Culemborgsche
bevolking.
Dein handelt pleiter over dc interpellatie
in de Kamer. Dc minister vond geen aanleiding
om De Beus te vervolgen.* De interpellatie in
den gemeenteraad ging in dezelfde liin. Alles
moest Dc Beus dus versterken in zijn goede
trouw bij het schrijven van zijn artikelen.
Het neerleggen van kransen van de Culem
borgsche bevolking op de graven van de
vermoorden, 'was een daad van piëteit, maa:
ook c-cn - prote-', dat men niet in de door de
bevolking aangegeven richting zocht. De man.
die door den tegenpleitcr een hystericus ge
noemd is, heeft deze prctcstbetuoging in alle
kalmte geleid
Ten opzichte van het .punt dat vier getuigen
Haveman met Blok hebben gezien, vier be
trouwbare menschrn, concludeert pleiter, dat
het zeer begrijpelijk is als De Beus dan Blok
een leugenaar noemt. Don is zoo'n uiting geen
kwade trouw. D1 meet protest aanteekenen te
gen de insinuaties van den tegenpleitcr, dc
persoon van zijn cliënt betreffende.
De Beus heeft bij den rcchter-commissaris
verklaard, dat hij niet commissaris Blok on
middellijk van medeplichtigheid aan moord
heeft willen beschuldigen. Wel dat commissa-
lis Blok willens en "wetens Haveman heeft be
schermd., De reden dat De Beus in zijn arti
kelen verder is «*<->o'nnn dan bij den rechter
commissaris, is de houding van commissaris
Bink tegenover de g'-luigcn.
Een toestand als deze dat een commissaris
van politie reeksen aanvallende artikelen laat
pnsseeren, is nog riooit in ons land voorge
komen. Dc houding ven mr. Hofdijk is door
de hoogste rechterlijke autoriteiten niet afge
keurd. Daar meet een reden voor zijn.
Pleiter acht het eerder mogelijk dat psychia
ters de ontoerekenbaarheid van den heer Blok
zullen vaststellen dan d.ic van den heer De
Beus. Uit de ve rschillende getuigenverklaringen
is gebleken, dat de heer Blok niet in alle op
zichten de waarheid spreekt. Dit vindt pleiter
voor een hoog politioneel ambtenaar zeer ern
stig. De heer De Beus heeft gestreden voor de
waarheid, hij heeft gehandeld in het algemeen
belang. Pleiter vraagt vrijspraak voor zijn
cliënt of anders een vonnis, waarin rekenin
gehouden wordt met de overtuiging van de
Culemborgsche bevolking
PI vraagt om in het vonnis dc eerlijke over
tuiging van den heer De Beus tot uiting tc wil
len brengen. (Applaus op de tribune, de pre>
cident hamert).
Bij dc repliek merkt mr. Bourlier op, dut al
les wat mr. Muller Mussis gezegd heeft, buiten
de "aak omgaat, fifths een knso pleidooj_ge-
wecst, maar de tcgenpleiter heeft de rechtbank
op sleeptouw genomen en spreker incluis. Plei
ter houdt vol, dat commissaris Blok op de
laagste wijze is aangevallen. Men moet nic'.
aankomen met de bewering dat commissaris
Blcv niet op de artikelen van De Bcus geant-
woc: J heeft. PI zou dergelijke artikelen ook.
aan zijn laars gelapt hebben.
Mr.' Muller Mossis repliceert. Mr. Bourliei
beschouwt de massa als stommelingen, maai
vier notabeien hebben toch het stuk waarin
gevraagd werd om financieelen steun voor De
Beus, onderteekend. dit gesprekken met tal
van notabelen heeft pl. vernomen, dat wat De
Beus geschreven heeft,* gedacht is door heel
Culemborg. Dc heer Dc Bcus heeft den steun
vas intellectueeic-n, het is niet de domme mas
sa zooals voorgesteld is die met hem
sympathiseert.
De Gitspraak wordt begpald op heden over
14 dagen.
Voetbal.
BEKERCOMPETITIE N. V. B.
H. V. C. I.Haarlem 1.
Zondag a.s. speelt op het sportterrein „Birk-
hoven", H.V.C. I tegen de ex-Te klasscr Haar
lem I voor den N.V.B.-Beker.
A. F. C. „QUICK".
Jaarlijkschc olgemcenc vergadering
Dc 'A. F. C. „QUICK zal op Zaterdag 10
September 1926 in Hotel „De Zwaan
(Schwemmer) haar jaarlijkschc algemeene
vergadering houden.
IXe OLYMPIADE - AMSTERDAM 1928.
Op 2 en 3 October a.s. vergadert te Zurich
het Zwitsersch Olympisch Comité ter bespre
king van het programma der Olympische Win
terspelen.
Op dc vergadering zal de datum der Winter
spelen vastgesteld en de technische en finnn-
tieelc vraagstukken behandeld worden in over
leg mot dc voorzitters der danibij betrokken
commissies. Het plaatselijk comité van St. Mo-
ritz zal op deze vergadering vertegenwoordigd
worden.
Het werk op het Stadionterrein is thans in
vollen gang. De aannemers hebban onlangs op
de Jaarbeurs in Leipzig de allernieuwste ma
chinerieën aangekocht, waardoor dc uitvoering
van den bouw aanmerkelijk kon worden be
spoedigd.
Zij, die zich met ingang van
1 Qctóber aboneeren op het
Amersfoorfsch Dagb'sd ont
vangen de tot dien datum
verschijnende nummers
KENNISGEVING.
Hinderwet.
B. cn W. van Amersfoort,
Gelet op artikelen 6 en 7 der Hinderwet,
Brengen ter kennis van het publiek, dat een
door F Ruitenberg ingediend verzoek met bij
lagen, om vergunning tot het uitbreiden van
een houtzagerij en het daarin plaatsen van een
Electromotor van I!^P.K. in het perceel, alhier
gelogen aan dén Hooglandschen weg No 44, op
de Secretarie der gemeente ter visie ligt en dat
op Donderdag, den 30 September aanstaande,
des voormiddags te half elf ure gelegenheid
ten Raadhuize wordt gegeven, cm, ten over-
staon van het Gemeentebestuur, of van cén
of meer zijner leden, bezwaren tegen het uit
breiden van de inrichting in te brengen.
Amersfoort, den T6 September T926
De Secretaris, De Burgemees:rr,
K. KAAN Jzn. v RANDWIJCK.
PERSONALIA.
Gisteren herdacht den heer A. Boogcrman,
commies-chef ter secretarie alhier, den dag,
waarop hij gedurende 12% jaar aan onze ge
meente-secretarie werkzaam was.
LEEMING VAN /T.500.000.
Inschrijving opengesteld op
Dinsdag 21 dezer.
De Nederlondsche Landbouwbank te Am
sterdam stelt op Dinsdag 21 Sept. 1926 de
inschrijving open op: 1.500.000 414 pet.
Obligatiën (waarvan reeds onderhands ge
plaatst 500.C00) der gemeente Amersfoort,
tc haren kantore, alsmede bij hare bijkantoren
te. Alkmaar, Breda, Eindhoven, Hoorn, Pur-
m erend, Roermond, Roosendaal en Venray.
De koers van inschrijving is bepaald op 99%
pet. Wij herinneren er aan, dat dc Voorzitter
van dc Raadsvergadering sprak van een koers
van 97% pet. en geen der raadsleden wees hem
op deze vergissing.
De leening wordt uitgegeven in stukken van
1000 en 500. Nominaal aan toonder, welke
zijn voorzien yan halfjaarlijksche coupons,
waarvan dc eerste vervalt op 31 Dec. 1926.
Bij overteekening geschiedt de toewijzing
zooveel mogelijk pondspondsgewijze, terwijl
het recht wordt voorbehouden bij de toewijzing
inschrijvingen, zonder opgaaf van redenen, ge
heel of gedeeltelijk niet in aanmerking te doen
komen -
Voor de betaling der rente worden verbon
den alle gewone en voor dc betaling der ge
wone aflossing alle gewone en voor buitenge
wone aflossing alle kapitaalsmiddelen der Ge
meente.
Dc coupons en losbare obligaties zijn be
taalbaar Je Amersfoort tsn kantore van den
Gemeente-Ontvanger te Amsterdam bij dc
Nederlandsche Landbouwbank.
Dc opbrengst van deze leening moet strek
ken tot dekking van
a. het verstrekken van cone geld-
leening aan de Woningstichting
„Sint Ansfridus'' 167.900.
b. het verstrekken van ceïtc geld-
lecning aan de Woningbouw
vereniging „Frisia" „293.000,
c. het verstrekken van eenc geld-
leening oan do Woningbouw
vereniging „Goed Wonen" „125.000.
d. de kosten van restauratie van
den Onze Lieve Vrouwe Toren 234.000.
c. dc kosten van het slachthuis „370.000.
f. schoolhouw aankoop terrein Nc-
verberg, bouw woningen Bol
derstraat en eenigc kleinere ob
jecten 221.560.
g. uitbreiding der Waterleiding en
tot afronding 62,360.
h. een deel der kosten van disagio
op deze leening 25.580.
De Gemeente Amersfoort had op I Januari
T926 een bevolking van 35266 zielen.
Dc schuld der Gemeente bedroeg per 1 Ja
nuari 1926 in totaal 7.777.800,gewone
leeningen en 267.565.08 annuïteitsleenin-
gcn.
Tengevolge der thans aan te gane leening
i wordt de totale leeningsschuld, buiten de an
nul tcitslcennigen, 9.277.800.—, waarvan voor
rekening van de gemeente huishouding
2.406.366.14, voor rekening van het grond
bedrijf ƒ3.351.682.065, voor rekening der pro
ductieve bedrijven (Gas, Water, Electriciteit)
2.029.677.076, voor rekening van het Wo
ningbedrijf 720.522,89, voor rekening der
overige bedrijven 769.551,83.
Volgens dc per 1 Januari 1924 gehouden
vijfjaorlijksche taxatie bedraagt dc waarde van
het Grondbezit 3.564.973,—.
Het belastbaar inkomen over 1925/26 be
droeg ƒ12.864 900.-.
Het hcffingspercentagc voor dc Gemeente
lijke Inkomstenbelasting is progressief. Het vér-
merugvuldigingscijfcr der Inkomstcnbelaslieg
bedroeg over het belastingjaar 1925/26 1.55,
over 1926/27 1.45., dc opbrengst over 1925/26
1.007.000.-.
ONTSPANNING VOOR MILITAIREN.
Muzikale uilvjcring.
In aansluiting aan hetgeen wij reeds vermeld
den over de muzikale uitvoering, die a.s. Zater
dagmiddag te 3 uur gegeven wordt in de
Nieuwe Kerk non den Leusderweg, vernemen
wij nog, dat o.m. zal worden uitgevoerd:
Alt-Rhapsodie van Brahms door Mevrouw
Schmidt Marlissn-Geltzonleuchcr, met mede
werking van het Chr. Mannenkoor „Jubal cn
dc Staf muziek van hot 5 R I.
Deze uitvoering zal dus niet plaats hebben op
de Vlasakkers, zooals aanvankelijk de bedoe
ling was.
AVONDOEFENING VAN VLIEGTUIGEN
EN ZOEKLICHTEN.
Hedenavond van 912 uur.
Hedenavond van 9 tot 12 uur zullen te
Socsterbcrg vliegocfcningen worden gehouden
in samenwerking met zocklicht-afdeelingcn en
dc luchtdoclartilleric.
CONCERT AMICITIA.
De ccmmandant van het rtïgiment grena
diers heeft het bestuur van de sociëteit Ami-
citia op heden avond van G tot 10 uur een
concert aangeboden.
DE LEGEROEFENINGEN IN DE OMSTRE
KEN DEZER GEMEENTE OP 22 EN 23
SEPTEMBER
Enkele bijzonderheden betreffende
het verloop.
Dc Lcgercefeningen, welke op 22 cn 23
September a.s. in dc omstreken van Amers
foort worden gehouden onder leiding van den
Commandant van het Veldleger, zullen wor
den bijgewoond door den Minister van Ooi-
log
Bij deze oefeningen zol als Commandant
der Blauwe (Oost)-partij optreden de Gene-
aal-Majoor van Dam van Isselt, commandant
der Ic Divisie, die van Zaterdag a.s. tot 25
September met zijn gehcclen staf intrek zal
nemen in het Hotel Terminus ulhier.
Als Commandant der Roodc (Oost)-partij
tieedt op de Kolonel der Cavalerie Van Mens,
commandant der Lichte Brigade, tevens in
specteur van het wapen.
- Deze zal met zijn stuf ijitrek npmen in ho
tel de Zwaan te Soesterberg.
Hot Hoofdkwartier van het Veldleger is van
20 t.m. 24 Sept. gevestigd in het Berg Hotel.
De Gencraal-Mojoor Fortanier, Comman
dant der IVc Divisie zal optreden als Hoofd-
schcidsrechtcr.
®In verband met deze oefeningen worden de
volgende troepen samengetrokken
tc AmersfoortHet regiment Grenadiers,
het regiment Jagers, het 15e regiment infante
rie. het 2c cn het 5e regiment veld-nrlilleric,
een compagnie mitrailleurs tegen luchtdoelen
en eenigc vcrbindingsafdeelfngcn vun de Ge
nie.
tc Hoevelakencene verkenningsafdecling,
bestaande uit Cnvaleric en wielrijders.
te. Hamcrsveld—Nicuw-Lcusclen Wouden
berg het 4e, 10e en 22c regiment infanterie
te Scherpcnzccl het 6e regiment Vcld-ar-
lillerie*
le Doorn: een afdeeling aangespannen Ves
ting-artillerie.
te Rijsenburg en Driebergen een afdeeling
zwaren leger-artillcrie (motor-artillerie) en een
afdeeling luchtdoelartillcrie.
tc Zeist het 8e regiment infanterie.
tc Soest: het regiment'wielrijders en het
korps Rijdende Artillerie.
Voor zoover heden niet ter plaatse aanwc-»
zig komen deze troepen in den vóórmiddag
van den 2Tsten September aan en keeren 24
September naar hunne garnizoenen terug.
DE KOMENDE CULTUUR
Openbare vergadering „Religie of
VTijdenken."
Gisteravond had „De Komende Cultuur" in
de Keizerskroon een openbare vergadering be
legd, waar als sprekers optraden de heeren J.
Hoving, voorzitter van de „Dageraad" uit Am
sterdam en ds. Horrcus de Haas uit Zwolle,
met het onderwerp: „Religie of Vrijdenken."
De voorzitter der vergadering, de hoer I r. P.
Schut, opende de bijeenkomst met enkele al
gemeene mededeelingen en gaf hierna het
woord aan den heer Hoving.
Rede ven den heer Hoving.
De lieer Hoving ving aan met enkele
woorden te wijden aan den socialistischen pre
dikant, die eenigen tijd geleden is overleden,
ds. Bakker. Ds. Bakker was een breed aange
legd man. Hij kon twee geheel verschillende
standpunten verdedigen. Hij kon de meest ver
schillende dingen vereenigen. Mij heeft ge
tracht een sterk bewijs tc leveren van het be
staan van God. Uit al de schoonheden die er
zijn, zoo meent Ds. Bakker volgens spreker,
schoonheden van natuur en geest mag men
de gevolgtrekking nemen, dat er een maker
van dat alles moet bestaan en die moker is
God. Wij kunnen die woorden van Ds. Bak
ker echter niet als de geheele waarheid zien.
Hèf leven geeft nog meer. Er is nog een
andere kant van de medaille. Naast het vele
schoone, het gelukkige en het lichte van het
leven is cr ook leelijkheid ongeluk en duister
nis. Dot treedt iederen dog op den voorgrond.
Aon den ecnen kant een almachtige intelligen
tie, die alles leidt, oan den anderen kant zoo
veel afschuwelijks. Wanneer men zit bij het
sterfbed van iemand, wiens leven in dc kracht
van zijn jaren wordt afgebroken, dan vraagt
men, wat is dat voor een dom, wreed en ge
meen noodlot, die zulks heeft bewerkstelligd.
Al wat de mensch aan de religie heeft ge
schapen geeft antwoord op dc vraag yan al
het. leed in de Avereld. Een antwoord op deze
vraag geeft het Boeddhisme, dat zegt dat het
slechte op de wereld voortkomt uit begeerte.
De Joodsch-Christclijke lijn lost deze vraag
meer optimistisch op, n.l. dot het lijden ge
volgd zal worden door geluk. In verbond hicr-
medo wijdt spreker breedvoerig uit over het
hicrnnmools, woorbij hij verschillende citaten
uit den Bijbel oonhaolt. Do meeste van onze
volksgenooten, aldus spreker staan ook op het
standpunt van hot hiernamaals. Dat hierna
maals is dnn dc hemel. Doch waar is dc hemel?
Sinds Gallilcï ontdekte, dat de aarde draaide,
kan men niet zeggen waar de hemel is. Im
mers, zoo vervolgt spreker, wonneer men mij
nu vraagt „waar woont God", don wijs ik
naar boven. Doch over 12 uur is dc aarde
juist zooveel gedraaid dot precies de andere
kant boven is. Sprekende over dc Goddelijke
wil betoogt de heer Hoving dat het wereld
gebeuren niet bestuurd wordt door een Al
machtige, Die alles kan laten geschieden wat
Hij wil, doch door vastgestelde, onverander
bare natuurwetten.
Elke religie doet de vraag rijzen, „waarom
bestaat dc smart. Elke religie komt als een
golf over ons heen, cn overstelpt den mcnsch
met vragen. Met de socialistische beweging
komt echter dc wil om op narde gelukkig te
zijn. Men wil do smart overwinnen, en dat
brengt den modernen socialist geluk. Naast de
eerlijke functie in het leven vervult do 'gods
dienst nog een afschuwelijke functie in het
leven. Want dc godsdienst is geweest het mid
del van mcnschenvcrbruikcrs om andere m'en-
schcn gedwee lo maken en te kunnen gebrui
ken. Elk mensch aldus spreker, heeft dc volfe
beschikking over zichzelf. Dat is een natuur
recht, dat iedereen heeft. Doch zij die men-
schcn nocdig hebben gebruiken daarvoor den
Godsdienst. Immers zij zeggen ,,(^od wil het".
De kardinaal Mercier zegende de kanonnen
in België cn joeg met de woorden „God wil
het" dc Belgische jeugd in het vuur. Zoo is hut
in Duitschland gegaan, in Engeland, in Italië
zoo is het overal gegaan. Dc godsdienst wordt
maar al te vaak misbruikt. Er bestaat momen
teel een onrechtvaardigheid in deze mcnschcn-
mnatschappij. Wie is daar de schuld van. Dc
muker van deze menschcnmaatschoppij. Spre
ker betoogt voorts, dat God is een projectie
van het menschelijk ik-gevocl in het absolute.
God bestaat niet in werkelijkheid, maar in ge
dachte. Maar de gedachte „God" past niet unn
de werkelijkheid, is niet in overeenstemming
met de waarheid. Dan kan men de werkelijk
heid dood drukken en zich niet aan de werke
lijkheid storen, doch men kan ook dc werkelijk
heid met open oogen aanschouwen. Het eerste
doet de religie, het laatste doet de moderne
wijze van denken. Met enkele opmerkingen over
deze opvattingen besluit spreker zijn rede.
Rede van ds. Horreus de Haas.
Het woord was vervolgens aan d s. Hor
reus do H u o s. Spreker wijst er allereerst
op, dat het niet fijn gevoeld is van den heci
Hoving, ja zelfs grof, om aldus te spreken óvoi
ds. Bakker. Spreker heeft door ernstige be
denkingen tegen. Het gaat niet oan om iemand
le diskwalificeeren, zooals zulks door den heci
Hoving is gedaan.
De heer Hoving heeft verder een kant van
dn werkelijkheid besproken, die inderdaad wer
kelijkheid is. Het had spreker echter veel aan
genamer geweest, als de heer Hoving zijn, be
schouwing op eyn meer hooger plan had ge
plaatst. Dan zouden de resultaten ongetwijfeld
ook op hooger peil gestaan hebben. Ds. Hor-
"eus de Haas is van meening, dot de wereld
van dien aard is, dat cr dingen op wegen gaan,
waarop wij ze niet zullen volgen. Spreker be
strijdt dc uitspraak des heeren Hoving, he-
trcffend'e het onder- en boven van den hemel
Zulk een opvatting is alleszins oppervlakkig
te noemen. De vraag over de uitgebreidheid
van natuur en geest is in geen enkel opzicht
besproken, hoewel dio daar zeer nauw mede
in verband slaat, hetgeen nader wordt toege
licht. Wanneer men vaak over de Godheid ge
sproken heeft en men geeft dnn zoo'n mensch-
achtigc voorstelling van God, dan wijzen wij
die af.
De vragen van den heer Heving, waarom
doet God dit, en waarom doet hij niet dat
neemt spreker kinderlijk om niet te gewagen
ven kinderachtig. Wanneer wij van God et»
goddelijke dingen spreken, dan stellen wij nie\
zulke kinderachtige vragen. Door alle eeuwen
heen hebben alle denkers niet gesproken over
de mensohachtige voorstelling en gedachte var»
God maar over het bovën-mensohelijke.
Spreker wijst in dit verbond op den grooten
Ncderlandschcn denker Spinoza, die over dit
menscliachtige van God geenszins spreekt. D>.
godsdienst of zoo men wil de religie moet
staaji ver boven de menschelijkc voorstelling
van God. De heer Hoving verzuimt zich af te
viagen of er in dit religieuze niet een waarheid
is die blijft, immer en altijd. Wat zijn don die
waarheden, waarop de religie zelf wijst. In ant
woord hierop wijst spreker op het grootsohe, op
het wonderlijke, dat zich zoo vaak voordoet
irt het menschelijk leven. Inderdaad is er naast
het vele lichte in het leven, cok veel duisternis.
Dcch dc wereld is niet gemaakt door één
menschachtigc godheid.
De Perzen reeds voelden in .oude tijden een
Sirijd tusschcn een goede- en een kwade
macht. Dat is de strijd, het disharmonische,
dat er in de wereld bestaat. Uit het lijden is dc
religie gebcren. Uit het lijden is de gedachte
cn de wil geboren. Uit het licht, dat in den gec-st
van den mensch is, werd het gouden hart van
Jezus geboren. Dcch elke tijd heeft zijn ver
gankelijkheid. Ook het Nieuwe Testament V'
zijn verwachtingen, die wij niet deelcn. -
vocrig wijdt d$. Horréqs dc Haas hierover uit
en bespreekt naar aanleiding van de betoogen
van den heer Hoving de centrale gedachte van
het Nieuwe Testament. In het kruis van Jezus
viert de persoonlijkheid'haar victorie. Dc gees
telijke waarheid roept den mensch om een
kind des lichts te worden. Naar den geest heeft
de mensch geen recht op zichzelf. Dot cr mis
bruik gemaakt wordt van godsdienst, dat is
helaas maar al to waar. Maar daarom moet de
zaak znlve niet verworpen worden. Wij heb
ben in ons leven een plicht en een taak. Er
worden veel negatieve waarheden gezegd,
maar wij moeten de positieve hebben. Wij
moeten de waarheid dienen om en ter wille
van dc waarheid zelve.
Replieken
In zijn repliek keert de heer Hoving -zich
heftig tegen het feit dat iemand die als pre
dikant in dienst is van menschengebruikers op
komt voor het socialisme. Als predikant be
looft men de liefdo voor het vorstenhuis te zul
len aankweeken. Hoe is dat vereenigbaar met
het socialisme. Spreker kan en wil dat niet
begrijpen. Waarvoor dienen verder do legcr-
predikanten. Niet om do jongo mannon gods
dienstig op te voeden, maar om hen wijzende
op God het vuur in te jagen.
Geroep vanuit de zaal„Je weet er niets
van 1"
Men moet'hierop dc boekjes van de lcgcr-
predikanten, aldus vervolgt de heer Hoving,
maar eens nalezen. Dan zal men zien dot eerst
komt de korporaal, dan do sergeant, vervol
gens adjudant, 1ste cn 2de luitenant, kapitein
enz. en tenslotte God. Wat dus een korporaal
zegt, is dus eigenlijk Gods wil. In het vervolg
van zijn repliek stipt de heer Hoving zijn stand
punt nog eens nader aan cn wijst nogmuals
op de hoofdpunten, die hij nog eens nader toe
licht, waarbij hij tot dc conclusie komt, dot het
wereldgebeuren niet valt te verklaren vol
gens één beginsel.
Ook ds. Horreus do Hoos voert nog
een korte repliek. Spreker bestrijdt nog cent»
verschillende .stellingen van den heer Hoving,
speciaal ten opzichte van dc taak van dc le-
gerpredikanten. Spreker is van "oordeel, dot het
geenszins dc taak is van de legerpredikontcn
om de jongelieden den oorlog in te jagen. Was
dat zoo, dan zou hij dat in geen geval goedkeu
ren. Ds. de Maas wijdt tenslotte nog enkclo
woorderf nun het grootc geheim in de wereld*
dat wij aanvaarden, het mysterie, dat we niet
kunnen begrijpen. Daaraan moelën we ons on
derwerpen aan de groote eenheid dio olies
draagt, aan het heilige, waarom olies zich groe
peert.
Dc vergadering wordt hierna door den voor
zitter met een woord van dank tot bcido sprc*
kers gesloten.
CHRISTELIJKE JEUGDORGANISATIE.
Algemeene Jaarvergadering.
Dezer dagen werd in Ebcn Hüczcr de AN
gcmcene jaarvergadering gehouden der Chris*
telijke Jeugd-Organisatio.
De Voorzitter, de heer Germans, opende
deze vergadering met het voorlezen van Psalm
91 cn ging voor in gebed.
De notulen werden onveranderd goed gen
kcurd.
Het verslag van den penningmeester gaf nan,
dat veel geld uitgegeven wos dit jaar, maar
toch hud dc C.J.O. dank zij de bazar nog al
een goed saldo.
De secr. bracht een zeer uitgebreid verslag
yit over de werkzaamheden, waaruit bleek dat
er dit jaar niet tot Maart, zoo als andere jaren,
moor tot einde Juli vergaderd wos, met zeer
goede resultaten wat het bezoek betrof.
In het geheel gaf de C.J.O. 5 avonden hand*
werk-onderricht in het gebouw der J.M.V. Sto-
vcstraat aan ongeveer 110 kinderen.
Verder gof ze Donderdngsovonds in twee of*
declingen les in houtsnijwerk in dc school
Beekstraat aan ongeveer 40 kinderen.
Afgeloopen winter werden cr 6 Openbare
samenkomsten gehouden voor de kinderen enf
grootcren met lichtbeelden, die zeer goed ge
slaagd zijn.
Voorts sprak het verslag van een Boottocht
met de kinderen naar Marken en Vollen-
dam.
Bij dc bestuursverkiezing werd dc heer Brem
keiaar herkozen.
Het bestuur is van plnn ook dezen winter;
hun werk weer als voorheen voort te zetten..
Enkele afdeclingcn zijn reeds weer begon*
ncn, doch de yolgende wfcck zullen alle al-
declingen weer op de zelfde pl frats- cn zelfde
lijd vergaderen.
Het bestuur vertrouwt dat ook dan alle kin*
deren weer present zullen zijn.
Bij de rondvraag Vroeg de afgëvootdigdo
van' de Chr. Besturen Bond of dc C.J.O. nog
wel voldeed aan het doel, waartoe zij opgc*
richt was. De Voorzitter kon oan de hond van
het reglement, hieromtrent een bevredigend
antwoord geven.
Niets meer oan de orde zijnde werd de ver*
•gadering met dankzegging gesloten.
DRANKVERLOF.
Burgemeester en Wethouders van Amcrs*
foort maken bekend, dat aan het Stadhuis is
aangeplukt een publicatie inzake een verzoek
van J. W. R. Coenen om dronkverlof in het
perceel Langestraat 51.
AANRIJDING.
De schuldige rijdt door.
Gisteren werd op de Hoogeweg een fietsen*
de militair aangereden door een vrachtauto!
die aon dc linkerzijde van den weg- en tege
lijk op het fietspad reed. De wielrijder werd
van zijn fiets in dc sloot geslingerd cn liep,
een wond aan zijn heup op. Met een porti*
culiere auto is de man naar het hospitaal
overgebracht. De bestuurder van de vracht*
auto bemerkte dat hij iemand had oangere*
den, keek even om doch reed verder kalrrt
door. Dc mentaliteit van 'dergelijke individuen.'
Staat niet op een hoog peil. De politie heeft
echter het signalement van dc auto, zoodot
dc bestuurder zijn verdiende straf wel niet zal
ontloopcn.
POLITIENIEUWS.
Bekeurd*
Tegen een drietal vrouwen, die gisteren on*
derling ruzie hadden cn die elkaar daarbij
"mishandelden is door dc politic proces-verbaal
opgemaakt.
RECTIFICATIE. T).
Sierkunst*
In, de kritiek von Just Haveloar over dö
tentoonstelling in Sierkunst, voorkomende in
ons blad van gisteren, kwamen een tweetal
storende drukfouten voor.
In den aanvang staat: Waar het spontane
werk van Greet Feucrstoin even duidelijk oan'
bezonkenheid wasdit laatste woord
moet zijn „won".
Ongeveer in het midden staat „Sommige gc*
dcëltcn kunnen even tc onrustig aandoen, over
het algemeen heeftMen .leze voor dit
laatste woord „treft".
OMREKENINGSKOERSEN.
Off. Not. Niet Off. Not.
IGSept 17 Sept 12 uur
Londen12.11'/, 12.11»/.
Berlijn
PariJ' 7.101
Brusselg.87
Zwitserland 48.23
Wecnen 35 25
Kopenhagen66.30
Oslo54.70
0.69.2 0.59.44
7.06
6 83 K
48.2
35.25
66.30
54.72^
Stockholm66.70 66;774
[.UCJEadc...2.404 'ft-2.43i(j