10r|0 korting. JOH. BOTTINGA WOüTERLOOD's BLIKGROEWTEN L. CLOO, Ütr.weg 42 Te!. 560 !n SVassa's Slijterij KïiC' AMES Prijs 1—3 regels 1 55 elke rcj.?;1 meer 0.50 Bij afname van 2'. ji blik Sorteering naar keuze Instellingen Fabrieksprijzen zijn verkrijgbaar: „Boolz' likeuren als; „C-ïme de Roses" „Crime deVenille" „Berliner Kummel" Bitterkoekje 13.- p.flesch en verder Ma3sa 3 Schilletje Advocaat Massa s Boerenjongens, enz HA7IX 41 - Telefoon 292 Alleen bij Langestraat 28 Derhnlve met een totaal n a- d e e 1 i g saldo van 55,086.26}* IX. Openbare Werken, met een voor de e 1 i g 'saldo van 5,307 35. X. Centrale boekhouding, met een saldo van nihil. XI. Keuringsdienst, met een voordcelig saldo van 28,832.37 XA. Krachtens a-rtikcl 41, tweede lid, der Reke ningsvoorschriften, moet het gchecle saldo van de rekfning van boten cn lasen van een bedrijf in de gemeente-rekening worden opge nomen. Hieraan is voldaan voor het Electriciteitsbedrijf zie volgno. 111e. Ontvangst en 406o. in Uitgaaf; voor de Waterleiding zie volgno. 114 e. in Ontvangst en 417 a. in Uitgoof voor de Reiniging zie volgno. 421 in Uit gaaf voor den Ontsmctiingsdienst zie volgno. 425 in Uitgaaf ad 10,803 07, waaronder 28.4T restant verlies over 1923verschil 10,774.66. Voor de Brandweer zie volgno. 430 in Uit- gcaf. Voor Bouw- cn Woningtoezicht en Woning bedrijf zie vo'gno. 434 in Uitgoof 51.654.01 Jé en volgno. 231 o. in Uitgaaf 3,432.25 (res titutie), totoal 55,086.26)* van het nadep- Jig verschil tusschen rente en aflossing over de jorèn 1922 t/m. 1924 betaald voor de op het perceel Langestraat 4 rustende schuld, plus ondcrhonsohc kosten en de huuropbrengst van dot perceel over hetzelfde tijdvak). Voor den Keuringsdienst zie volgno. 121 in Ontvangst cn 439o in Uitgoof. Ter verantwoording van het nadelig saldo van het Grondbedrijf ad 141.717.21 -f- 17.856 63 (Tuindorp) of totaal 159.573.84 wordt hierbif een wijziging van de gemeente- bcgrooting 1926 overgelegd. Evenzoo voor het nodeelig saldo van de Gasfabriek ad 29.520.86 J), welk bedrag wordt gedekt voor 12 003.58Y> uit, de reserve van het bedrijf en voor 17.517.27 A uit de reserve van het Electriciteitsbcdrijf, krachtens art. 10 der Verordening op het technisch beheer der Gemeente-Bedrijven. Het voordeelig saldo van „Openbare- Wer ken" ad f 5.307.35 wordt naar het dienst jaar 1926 overgebracht (zie bijgevoegde wij ziging begrooting 1926) ter bestemming voor ir. latere jaren eventueel te dekken verliezen. Blijkens de uitkomst der tellingen van de gemeente-rekening bedraagt het totaalder ge wone ontvangsten 3.735,109.21 en der gewone uitgaven 3,680,865.91 A zoodat' het batig slot bedraagt 54.243.25'* Hierbij is te voegen het saldo van de lijst „Achterstand" ever 1925 9,235-34}* waaraf voor nog te betalen rente en aflossing rente over 1925 2,888.75. rente over vorige jaren 665.Totaal 3,553.75. Hiervóór werd in 1926 reeds geroomd (zie volgno. 136 ir. Uitgaaf) f 665.—, Totoal 2,888 75 Aflossing over 1925/2000.— Aflossing ov-.i vorige -jaren 6000.-. Totaal 8000 Hiervoor werd in 1926 reeds geroomd (zie volgno 137 in uitgaaf 5000.biljft dus 3,000.- 5,888.75 Zoodat voor den dfenst 1925 een voordeelig saldo kon worden berekend van 57.580.89 Wij leggen hierbij over het rapport van den Verificateur der Gemeente-finoncien. In de re kening is volgno. 3 in „Ontvangst, nog te verhalen" (zie kolom 7) in overeenstemming gebracht met het door den Verificateur ver melde bedrag. Onder cit raclccÜg saldo komt voer een bedrog' van 23 86/39 a's extra afschrijving wegens buiten gcbruihstcllir.g van ovens, \\a- t.rgasfabriek (gebouwen en toestellen) cn transpprtir.iichiir-g (Brouwcrsche goot). GARNIZOEN. Bij Koninklijk Besluit is benoemd en aan gesteld bij het dienstvak der militaire odmi- nistrotic tot majoor de majoor-titulair M. A. Tcune alhier. Leveringen. Gedurende het tijdvak von 1 November tot en met 51 Januari 1927 is de levering van hooi, stroo cn turfstrooiscl voor het garnizoen te dezer stede opgedragen aan H. Gerritsen te Amersfoort (hooi tegen den prijs van 63.4 cent per 10 K GP. van Bevcrcn te Den Haag (stroo tegen den prijs van 27 4 cent per 10 Kg.); en het Verkoopbureau van Turf- strooisel te Rotterdam (turfstrooiscl tegen den prijs van 15 cent per 10 Kg.). NED. 'OFFICIEREN NAAR AMERIKA. Voor het eerst sinds vele jaren zal er weer een Ncderlnndschc équipe op het springcon cours te ^few-York uitkomen. Dinsdag '2 November vertrekken de vol gende officieren naar do Vereenigde Staten kapitein De Kruyff met Roland en Zwarte Griet (R. P.)ritm. Labouchère met Jopic Slim (R. P.) en Gair.In, en L it. A. Colenbran der met My Darling en Gaga (R. P.) 4O-JARIG BESTAAN VAN DE HOEFSMJDSCHOOL. Wedstrijd in hoefbeslag. Op 1 November o.s. bestaat de Hoefsmid- school te dezer stede 40 jaar. Ter gelegen heid van dit jubileum is een wedstrijd in hoef beslag georganiseerd, waaraan deelnemen hoef smeden en geëxamineerde aspirant-hoefsmeden van de cavallerie, van de artillerie en van de marechaussee. Deze wedstrijd omvat verschil lende onderdcelcn als Het overkruis beslaan van één vóór- en één achterhoef (met daarvoor te maken ijzers winterbcslag van een rijkspanrd met zoo veel mogelijk normale hoeven. Het maken van een balkiizer geen Belgisch balkijzer) voor een bepaalden hoef, welke te voren woidt bezichtigd en waarvan de maat mag worden genomen. Voor dezen wedstrijd- zijn verschillende me dailles bcschikbeor gesteld, waaronder één von Z. E. den Minister van Oorlog. Tci gelegen heid van dit jubileum zijn de gebouwen van de hocfsmidschool feestelijk versierd, terwijl dc wedstrijd zich in een prootc belangstelling mag verheugen. De eigenlijke herdenkingsdag van het 40-jarig bestaan is o.s. Maandag. Don zal bet jubileum door de leerlingen der school, in inticmen kring worden gevierd. Op den uitslag van den wedstrijd, die over enkele dagen be kend zal worden, komen wij nog nader terug. MUZIEK. ORPHEUS BIJ DE CO-OPERATIE. Een proefneming. Met de Orpheus, welke Gluck in 1762 com poneerde, betrad deze vruchtbare componist geheel nieuwe bonen, die zijn naam ols grond vester van een nieuwen stijl voor goed ves tigde. Hoeveel schoons Gluck overigens ook oan de wereld geschonken moge hebben, toch zou zijn naam nooit dien alleen door het wer kelijk genie te verwekken klank hebben gekre gen, als hij niet den moed had gehad me» orde, ingekankerde gewoonten te breken cn met iets nieuws, iets eigens voer den dag te komen. Tot een dergelijke daad behoort moed, groot geloof in het recht van bestaan van do nieuwe richting en een groot vertrouwen in eigen kun nen. Vóór dc Oipheus had Gluck reeds 30 opera's gecomponeerd. Als men de statige rij titels doorlc st, Aan valt het cp, dat ér slechts enkele bij zijn, die men zich van uitvoeringen an fragmenten op liederen-avor.den of door symfonieorkesten herinnert. Veel is geheel ver bleekt en vergeten. Na de Orpheus riep Gluck dan ook spijtig uit„Dertig jaar van mijn leven heb ik ver loren". Opmerkelijk is het. dot de weinige opera's, die Gluck nog no Orpheus comoo neerde (Alceste de beide Sphigénies, Armidc) ren heel wot bekender klor.k hebben don de 36 overige opera's bijeen. In Gluck's tijd was de opera-vorm bijna uit sluitend een middel om een aantal Aria's zoo veel mogelijk op uiterlijk effect berekend, aan een te rijgen. Het kwistig strooien met trillers en min of meer (doch gewoonlijk min) oosthc- tische versieringen was beslist een cisch. Colo- tuur-arifl's werden ingelnscht, niet omdat deze uit den aard en dc' stemming van een bepaalde situatie als noodzakelijkerwijze geboren werden moor omdat het nu zoo eenmaal gewoonte was. En bovendien het oppermachtige publiek ischtc al deze keel-evoluties, gelijk een variété bezoeker het niet zonder de den adem-bene- mende benauwenis kan stellen, die slechts het kijken naar een hoog in de lucht zich op een rekstok balanceercndc acrobaat hem vermeg to vrrschaffor. Komt niet ook door dezelfde oorzaken dc kunst in de tegenwoordige revue in de verdruk king Ik zei, dat voor het breken met een traditie moed, geloof en vertrouwen noodig was. Ovet deze eigenschappen beschikt blijkbaar ook dc hoer Poolman, dc regisseur van de Co-Opera» tie Ook hij breekt met sleur cn traditie en zoekt nieuwe banen. Ook in hem stormt en bruist het hij voelt zich onvoldaan de door de sleur aangelegde kluisters hinderen hem, hij zoekt.... hij zoekt Met de wederopvoering van Orpheus eer gisteren in den Koninklijken Schouwburg te den Haag heeft de heer Poolman propaganda wil len maken voor de in hem gerezen nieuwe denkbeelden geen door overmaat van klank soms storend orkest tusschen zaal en toonccl, geen zangers zonder acteertalent meer op dc planken, geen zich ongelukkig bewegend koor, meer de lachtlust-opwckkcnd dan de stemmine erhoogend. Orkest, solisten cn koor moeten geheel achter de decors blijven. De orkest ruimte kan geheel of gedeeltelijk worden over dekt en de eigenlijke handeling moet op het toonccl door zwijgende, maar in plastiek gc- oefende personen werden uitgevoerd. I Dut juist Orpheus vcor d -ze proefneming vnn dun rommelzolder werd gehaald, zal wel geen tccvol zijn. Bestaat er wel een andere opera, welke, naast een vrij wel volslagen ge brek con cmctionccle handeling, zulke hoegc 1 cischcn stelt aan de plastiek Dc klaagzangen van het koor in het eerste bedrijf, het versieren i van Euridice's graf, het gehccle twee bedrijf. waarin dc geesten van dc onderwereld Orpheus don doortocht naar de Elysccsche velden wil len beletten, het voorbijtrekken der zalige gccs- I ten in de Elysceschc velden, dat alles stelt zeer jheoge choreografische cischcn, waaraan een gewoon zankoor niet kan voldoen. Ook het Brstuur van de Amcrsfoortscho Opcraverceni- ging heeft zulks ingezien, toen het besloot zich voor de opvoeringen van Orpheus in het ko- mende seizoen van de medewerking van eenigc in dc plastiek geoefende krachten tc verzeke ren. Dcor de in de pers verspreide voorloopigc berichten omtront de uitvoering van eergiste ren waren de verwachtingen bij het publiek hoog gespannen. En hoe was nu het resultant Tot mijn spijt moet ik de vrees uitspreken dat 's Hecrcn Poolen's pocring niet als geslaogd mog worden beschouwd. ondanks dc verschil lende werkelijk bekoorlijke tnfreclcn, die het oog streelden cn do momenten waarop wij ge troffen werden door de schoonheden der muziek van achter de schermen. Als het grootste bezwaar tegen de nieuwe opvatting voelde ik het gemis aan eenheid. Men zag op het tooneel het bewegen der figurpn cn men hoorde achter dc schermen dc muziek als twee onafhankelijke elementen. Geen oogenblik heb ik, ondanks den besten wil bei der saamhoorigheid gevoeld cn daardoor miste ik ook doorloopend de ontroering, die dit kunstwerk in ccn normale opvoering in zoo hoogc mate vermag te wekken. Wat het publiek nu tc zien kreeg, was een modern beJlet op Orpheus-muziek. Doch ook een ballet, het rythmisch bewegen van eer* groep danseressen, de geste van een enkeling kan in staat zijn ontroering tc wekken, doch ook in dit opzicht schoot de opvoering van gisteren tekort. Zeker, er waren mooie momenten. Dc klaag- scène in het eerste deel, dc dans van dc acht zalige geesten in de Elysecsche velden meuk ten een bekoorlijken indruk/ maar hiermede ia het geheel niet gered. Het meest kon ik de weergove van de Euro- dicc-rol door Xanda Stradewska apprccicerch Dc Orpheus van Meta Jolles schoot tekort Ir* het uitbeelden von dc onuitsprekelijke droef heid, die deze rol onverbiddelijk cischt. Hin derlijk was, dat men tot achter in de zaal het met de vingers tokkelen op de touwtjes, die de harpsnaren vervingen, kon hooren. Ook het hoorbaar loopen en schuiven van de voeten op den houten vloer (waarom deze niet met een kleed afgedekt is ols een fout te beschouwen. Ernstiger was het, dat men non deyfurièn, die in het duister een dons hadden uitgevoerd met electrischc zaklantaarns in de hopd, geen gelegenheid had gegeven deze weg te leggen voordat het licht weer opging. Gedurende dc rest *7* hc-t bedrijf zag men hen nu in vol licht onhandig met deze anachronistische instru menten mnnoeuvreeren, hetgeen wel erg stum perig aandeed 1""' - Alle ïafYcelen speelden in'"hetzelfde decor van pnorsch-grauwc stof. Voor het eerste tofreel en voor dc onderwereld voldeed dit wel, maar voor dc Elysceschc vcMen lijkt ma oen lichter stof beter op zijn plaats. Het enkel veranderen von de lichtoffccten is voor het verkrijgen lan een anderen sfeer niet voldoen de. Met de vondst om de scène na Euridice's tweede dood weder bij dezelfde decoratie (een gestylecrde palm als bij Euridise's graf uit het eerste tofreel te doen plants'heb ben, kan men vrede hebben. Dat men daarbij echter de trap uit de Elysecsche velden laat staan is iets wat niet door don beugel kan, ondanks de symboliek, die men daaraan moge lijkerwijze kan verbinden. De muziek klonk door de lappen-decoratie sterk gedempt cn daardoor ging veel van de détails verloren. Over de muzikale schoonhe den van het werk wil ik niet uitwijden. Dc uit voeringen van „Orphée" door de Amcrsfoort scho Operovereeniging in het begin van 1927 zal nog voJop gelegenheid geven daarop terug te komen. Mevrouw Poolman—Meissner had de rol van Orpheus op zich genomen. Haar fraaie stem klonk af en toe niet geheel zuiver. Was zij wel licht niet goed gedisponeerd? Mevrouw Van RoalteHomeman zong de Ouridice met den von hoor bekenden glans. De Amor van Elso Hcinrich was wat zwak. Dc eind-conclusie is dus, dat, met alle wcor- decring voor het ernstig streven van den heer Poolman en van zijn bedoeling om iets nieuws tot stond te" brengen, toch zijn poging als mis lukt moet worden beschouwd. SCHWERZEL TOONEEL. Het Rika Hopper-gezelschop „Mcnske". Op uitnoodiging van een commissie uit ver schillende plaatselijke organisaties, die het vredeswerk voorstaan, gaf het Rika Hopper- gezelschap gisteravond in Amicitia een op voering van het vredesmonodromó van IJs brand Visscl „Menske". Zooals bekend is, wordt de rol van „Menske" vertolkt door Jacques von Hoven. Het was gisteravond niet de eerste keer, dat dit stuk te dezer stede werd opgevoerd. Ook het vorige jaar was zulks net geval. En bij die gelegenheid hebben wij reeds een uit voerige uiteenzetting van don inhoud der acht tafcrcelen gegeven en hebben wij ons oordeel over dit werk kunnen neerschrijven. Wij kun nen thans don ook volstaan met een enkele vermelding. Hoc men ook tegenover den in houd van dit stuk staat, erkend moet worden, dat Jacques van IToven schitterende staaltjes van toonèelspcclkunst aan den dag legt. De uitbeelding van zijn gelukkige vreugde in I, zijn woeste oorlogszucht in II en III, zijn waan zin en daarop volgende berusting in dc vol gende tafercelen is van dien aard, dat men werkelijk voelt, det hier kunst wordt gege ven. Het gegeven van het stuk is eenvoudig, maar dc uitweiking is van dien aard, dat het een stuk harde werkelijkheid uitspreekt. En waar het geheclc stuk door slechts één persoon op het tooneel is en deze ééne persoon dc aanwezigen moet blijven boc-icn, daar is het begrijpelijk, dat aan dc vertolking van die ééne rol geen lichte cischcn worden gesteld. Doch het bleek gisteravond wederom, dot de uitbeelding van de „Menske" fjguur bij Jacques van Hoven in uitstekende handen is. Jammer alleen, dat vooral in het begin de soufflcui I iets# te luid sprak. Het stuk is bedoeld ols pro- J paganda tégen den oorlog vóór den vrede. En als zoodanig kan de avond van gisteren alleszins geslaagd genoemd worden. Het tal rijke publiek gaf van zijn ingenomenheid blijk door ccn krachtig applaus no elk tafereel, ter wijl vóór dc pauze cn vóór het einde Jacques von Hoven meerdere molen teruggehaald werd. Dc Consequentie vnn Fotsocn, Jon Musch in de hoofdrol. Pirandello blijkt de tooncelschrijver die mo menteel het tooneel in vrijwel alle landen, zoo- al niet bchcerscht dan toch zeer sterk bcirt- vlocdt. Wij mogen het ccn voorrecht noemen, dot de N V. Het Schouw tooneel. Directie Adr v. d. Horst en Jon Musch bereid gevonden is één van deze veel bewonderde stukken ook j in Amersfoort tc kernen spelen cn nog wel met Jan Musch in de hoofdrol. Zonder eenigc overdrijving mag dit, in dit vroege toonccl seizoen, een evenement genoemd worden. Een [stuk als dit van Pirandello toont ons de too- Ineelkunst in zijn zuiverste vorm. Wie aandeel wil hebben in dc groote gecs- I tesbeweging van dezen tijd, wie het intcllcc- j tucele genot wil smoken de felle lcvens-harts- i tochtelijkheid draad voer draad te zien ont- knoopon tot de individuen los vap den schijn in volle levensechtheid voor ons stoon die ver zuimt» niet den 12cn November Jan Musch en de zijnen te komen zien in de schouwburgzaal van Amicitia. BIOSCOOP AMICITIA. Dc laatste dogen von Pompei. „De laatste dagen van Pompei". Dit is één von die groote Romeinschc films, welke men met belangstelling volgt, doch deze munt boven de voorgoondc, ols bijv. Quo Vndis uit, door grootcre opzet cn oudheidkundige en natuurhistorischo waarde, waarbij wij spe ciaal bedoelen Pompei en de Vesuvius. Deze film is in Italië opgenomen en grootcndeels door Italianen gespeeld. Duizenden personen hebben er oan meegewerkt, om een natuur getrouwe nabootsing von het oude Pompei te verkrijgen en men ziet dc massa's, die het Forum cn het Collossscum vullen, dc Romein schc spelen en de gluiperige leeuwen die los gelaten worden op wccrloozc slachtoffers. Eerediensten oan Romeinschc goden en godin nen, bochonoliën, gladiotorengcvcchten, enz., brengen er dc sponning in. Dc eenigc niet-Italióan, Bernhardt Goetzkc, valt op door sober spel, waarvan een buiten gewone kracht uitgaat. Goetzkc cn Maria Cordo, als het blinde meisje, dat Gloucus' on dergang bijno bewerkstelligt, maar hem weer redt, staan in spelpeil wel hoogcr don dc on deren. Moor men zou den Italianen te ecnen- male onrecht aandoen, wanneer men niet er kende, dot er veel moois tc woordeeren volt. De fotografie is uitmuntend, terwijl vooral dc scènes in de gevangenis van Arbnces zcci boeiend en de uitbarsting von den Vesuvius en dc verwoesting van Pompei momenten zijn, om nooit te vergeten. De roman van Bulwer Lytton, welke nis leiddraad voor de film heeft gediend, bezit voldoende sponning om steeds dc aandacht te boeien. AANRIJDING. Bij de Kamperbinnenpoort. Bij dc Kampei binnenpoort had gisteren een bofsir.g plants tusschen ren nuto cn een wiel rijder. De berijder van dc fiets kwnm er mot de schrik of, doch zijn rijwiel werd ernstig beschadigd. De automobilist, die de aanrijding veroorzaakt had, deed alsof er niets gebeurd was en reed kalm door. Door dc politic wordt een onderzoek ingesteld. AGENDA: Dagelijks Leeszaal Handelsregister, Arnh weg 23. Theosofische Bibliothrck, Laantje 3 Openb. Leeszaal (met Jeugdleeszaal) cn Bibliotheek, Muurh. 9. Kunstzaal „Sierkunst" Uircchtscheweg 111 Cinema Royal Langestraat. Hotel „De Witte". Zondags en Vrijdags Danszaal Klaasscn. Zatcrdog en Zondag, Deo ring Prinress-room Zaterdag en Zondag middag en avondconcert De Poort von Clrcff Woensdag en Zatcrdog Dancing 't Boompje. Zondagavond Dancing. Hotel National. Zaterdogs cn Zondags Dan cing De Arend. Vrijdag, Zcndbg, Maandag en Dinsdag Bioscoop. 28 Oct. Amicitia Dansavond voor leden. 28 Oct de Valk (foyci) Frysk Selskip. 28 October, do Valk. De Komende Cultuur 29 Oct Kunstkring voor Jongeren. Lezing Dr R Miedemn 29 Oct. Amicitia Amersf. Kunstkring Concert U. S. O. 30 Oct Dc Valk Tooneel Soc. Eensge zindheid. 30, 31 Or f, 1 Nov. Amicitia Bioscoop. 2. Nov. Rem. Kerk. Wijdingsavond. 3 Nov Amicitia Tooneel S E. O „De Ge- btoeders Kalkoen" 3 Nov. de Volk. (foyer). Instit. v. Arb Ontw. 4 Nov. dc Valk (foyer). Frysk Selskip 4 Nov. Amsvorde. Komende cultuur De heer Cor.siandsc 4 Nov. Rem. Kerk. Neder!. Prot. Bond. Le zing Ds. F. Kuiper. 5 Nov Amicitia (foyer) Ver «tin Huisvrou wen Lezing van me* r Schut—Gr<*endorst over voeding en voedingsmiddelen Hnlf 3. 6. Nov. De Valk. Mond-Harmonicaclub „Brovo". 8 Nov. de Valk. Prei. Chr Bond v. Spoor- cï) tramwegpersoneel 9 Nov. Amicitia, Amersf. Kunstkring Too- ncel-avond „Martinc". 10 Nov. dc Valk (fcycr). Inst. v. Arb Ontw 11 Nov Amicitia. Sonaten-avond Meycr— van den Burg 11 Nov De Valk Nooit meer Oorlog Fed-- talie Herdenking Wopenstilstond. 11 Nov. de Val); 'lover) rrysk Selskip. 12 Nov St. Joriskerk. Zanguitvoering Blin- denkoor uit Amsterdom. IJ Nov f\n;i*i;»a NV. il t* ««im**!"!. „De Conüejiieiitio ar. L«ois.*n. 13—21 Nov. Aftwrsi. Kunst» ring. J'mtoor- stclling schilderijen cn c ali.uh werk va*» Jnn Mankcs. 13 Nov. de Volk. Toonvel-Frysk. SsLkip. 13. 14, 15 Nov. Amicitia Biosro p. 14 cn 15 Nov De Vnlk. Bioscoop. 16 Nov do Vnlk O B -avond. 10 Nov. Amicitia. Nulsnvom! (lering A!t). 17 Nov. de Valk (foyer) Instl: v Arb Ontw. 18 Nov. de Valk (foyer) Frysk Selskip 18 Nov Rem. Kerk Ncdcil Prot. Bond Lezing Ds. F. Kuiper. 19 Nov. Kunstkring v. Jongeren. 20 Nov Dc Valk St F.nnciscus-Voordrnch- ten wedstrijd. 20 Nov Amicitia Soiréc A Z. en P. C. 21, 22 cn 23 Nov. Dc Volk. „Het Hol- landsch Toonccl." 22 Nov. Amicitia Amersf. Kunstkring pianc- nvond Willem Andricsscn. 24 November. English Association. Lezing Prof. Ifar Evnr.s. 24 Nov. dc Volk (foyer). Inst v Arb Ontw. 25 Nov dc valk (foyer). Frysk Selskip. 25 Nov. Amsvorde. Komende Cultuur. Ds. Schcrmerhorn. 27. 28. 29 Nov. Amicitia Bioscoop. 27 Nov dc Vnlk Toonccl PTT 28 Nov Amicitia (foyer). Thcos. Ver. Lezing mevr. v. Hinloopcn. 2 Dec Rem. Kerk. Ncdrl. Prot. Bond. Lezing Ds P Kuiper. 6 Dec. Amicitia. St Nicolnasfccst. 7 Dcc. Amlcitio. Toonccl-ofscheid mevr. Mann Bouwmeester 11 Dcc. „Dc Valk", Ncd. Rcisvcrecniging, Feestavond. 14 Dcc. Amicitia (foyer). Theos. Ver. Lezing den heer Bolt 17 Dec. Amicitia. Amersf. Kunstkring abonn concert. Mia Pcltcnburg. 18 cn 19 Dcc. -Aroicitin. Kleine Stem 29 Dec. Amicitio Mntinéc van 't Nut. 1, 2, 3 Jun. Amicitia. Bioscoop. 4 Jan De Valk. O B avond. 6 Jan. Amicitia. Kunstkring. ToonceluitV. Rcinaert de Vos. 8 Jan. De Valk. Tooneel Soc. Eensgezind heid. 12 Jan. Amicitia. Toonccl S. E 0 13 Jan. Amicitio. 't Nut. 15 Jan. Dc Valk Frysk Selskip. 15, 16, 17 Jan. Amicitia. Bioscoop. 19 Jan. Kunstkring voor Jongeren. Lezing de heer Adriaans. 19 Jan. Amicitia Amersf Kunstkring *W*n - concert. Holl. Strijkkwartet. 22 Jan. Amicitia. H. B. S. bal. 22 Jon De Valk N B A S-avond. 25 Jan. Dc Valk O. B. avond. 25 Jan. Amicitjn (foyer). Thcos. Vcr. Lezing mevr. Ros—Vrijman. 27 Jan Amicitia. Sonaten-avond Mcvcr— van don Burg 29, 30, 31 Jon. Amicitia Bioscoop 1—5 Fcbr. Amicitia. Bazar. 5 Fcbr. Amicitia. Bal-Masqué S. E. O 8. Fcbr. Amicitia. Amersf Kunstkring. Haydn kwartet 12, 13, 14 Febr. Amicitia. Bioscoop. 15 Fcbr De Valk O B avond. 16, 17 Ecbr. Amicitia. Nuts-Toonccluitvoc- ring S. E- O. 22 Febr Amicitia (foyer). Thcos. Ver. Lezing rncj Dijkgraaf. 26 Fcbr. Amicitia. Foyer, 't Nut. 26, 27, 28 Febr. Amicitio. Bioscoop. 28 Fcbr Dc Volk Soc. Eensgezindheid. Bul masqué 4 Moart Amicitio Amersf. Kunstkring U. 5. O.-concert. 10 Maart Amicitia. Sonatcn-ovond Meycr— van den Burg 12, 13, 14 Maart. Amicitio. Bioscoop 15' Maart. Amicitio (foyer). Thcos. Vcr. Lc- *in? den heer Stam. 16 Maart Amicitiu 't Nut. 16, 27, 23 Monrt. Amicitio Bioscoop. 23 Moart Kunstkring voor Jongeren. 26 Maart. Amicitia, foyer, 't Nut. UTRECHT. Stadsschouwburg. 28 cn 29 Oct. Jushny s TheaterDer Blauc Vogel j 30 Oct. Dc Ncderl. Opera Zangers. „Mor- tho" 8 uur. T Nov. N.V. Het Schouwtoonccl „Peer Gynt" Kwart ever 7. Telefonisch Weerbericht Noor waarneming in dch ochtend van heden. Hoogste stond 772.1 te Isofjord. Laogste stand 743.8 tc Brest. Verwachting tot den o^rond van 29 October Meest matige wind uit O. richtingen, zwaar bewolkt tot betrokken, waarschijnlijk eenigc regen, weinig verandering in temperatuur. WIELRIJDERS. Fietslantaarn .aansteken 5 uur 8 min. omrekeningskoersen Off. Not. Niet Off. Not 27 Oct. 2S Oct. 1 uur 1LI2V. i2.i H Berlijn I'.AP.45 0..V.47 70* 0 96i/a /wiiserland 48.26 48.26 05.85 Kopenhagen on 55 Of 52'/, sio 02 00 f 2 55 Stockholm 00 V5 6 (.82 >4 New-York 2.00V- 2.51*.

Historische kranten - Archief Eemland

Amersfoortsch Dagblad / De Eemlander | 1926 | | pagina 3