OPTIEK
G. VAN DUIN
Onze aanbieding voor
STADSNIEUWS.
jioeden Mantels Japonnen
£Hivondelle}
Dioeden =:-
RECI.AMES
Van I4 regels 2 05, elke regel meer 0.50
ONTVANGENDE NIEUWSTE ZOMER-
W. K. van Rossum
16 IS Langestraat
Amersfoort
Speciaal Atelier voor het
maken en veranderen
M e_
Wij hebben ook voor U
den juist passenden bril
Uitgebreide keuze in diverse monturen
juwelier
Tel. 898
Opticien
Kennisgevingen»
De Voorzitter van het Hoofdstembureau in
den Kieskring I maakt bekend, dat het proces-
'verbeul dei- zitting van gemeld hoofdstembu
reau van de gehouden stemming ter verkiezing
van leden van den Gemeenteraad in afschrift is
aangeplakt en ter gemeente-Secretarie voor een
ieder ter inzage is nedergelégd.
Amersfoort, 27 Mei 1927.
De Voorzitter voornoemd,
C. VAN RANDWIJCK.
De Voorzitter van het Hoofdstembureau in
den Kieskring II maakt bekend, dat het proces
verbaal der zitting van gemc-ld hoofdstembu
reau van de gehouden stemming ter verkiezing
van leden van den Gemeenteraad, in afschrift
is aangeplakt ter gemeente-secretarie, voor een
iedor ter inzage is nedergelegd.
Amersfoort, 27 Mei 1927.
De Voorzitter voornoemd,
CORN. RUITENBERG
De Voorzitter van het Hoofdstembureau in
den Kieskring III maakt bekend, dat het proces
verbaal der zitting van gemeld hoofdstembu
reau van de gehouden stemming ter verkie
zing van leden van den Gemeenteraad, in af
schrift is aangeplakt en ter gemeente-secretarie
voor een ieder ter inzage is nedergelegd;
Amersfoort, 27 Mei 1927.
De Voorzitter voornoemd,
J. W. JORISSEN.
TOONKUNST.
Openbare uilvoering der
MuziekschooL
Niccolo Porpora, beroemd zangmeester in
de eerste helft der 18e eeuw, kreeg eens een
eerzuchtigen en ongeduldigen leerling, die
snelle resultaten wilde zien van zijn studie. De
maestro gaf o^efeningen en niets dan oefe
ningen, een jaar lang. De discipel wilde
wie wil dat niet? spoedig „een liedje zin
gen". Zijn meester dacht er anders over en
decreteerde dezelfde oefeningen wederom voor
een jaar. En zoo gedurende meerdere jaren.
Toen eindelijk de vereischte keelvaardigheid
was verkregen en de oefeningen volmaakt wei
den uitgevoerd, zei Porpora „Zie, nü kunt gc
zingen, wat ge wilt. J.., i.k heb u niets meer
te leeren". Deze anecdote, al of niet histo
risch, is van blijvende beteekenjs, óók voor
onzen tijd. Het musiceeren is met de „demo
cratiseering" der muzikale kunst in de 19e en
20e eeuw, vrijwel algemeen geworden en do
muziekscholen bij menigte bieden gelegenheid
tot het verkrijgen der noodige oefening
voor den dilettant, naast verder-reikend on
derricht voor hen, die dc muziekbeoefening tot
hun vak willen maken. Dat hier in het bizon
der de muziekscholen, wejke „Toonkunst" in
verschillende gemeenten van ons land moge
lijk maakt, worden bedoeld, spreekt van zelf,
scholen, die allereerst de beginselen en lagere
techniek hebben bij te brengen, het elemen
taire onderwijs dus moeten dienen. In dit
opzicht alléén reeds, heeft de maatschappij
het mag hier wel eens gestipuleerd worden
het muziekleven in Nederland een krochtdadi-
gen steun gegeven en doet dat nóg. Want in
deze scholen wordt alles geïnstrueerd, wat voor
den amateur onmisbaar is en daarbij zijn zij
tevens kweekplaatsen, waar het muzikaal ta
lent, de geschiktheid van verdere vak oplei
ding vanzelf voor den dag komt. Van hoeveel
bekende musici(ac) wordt niet vermeld„hij
(zij) ontving het eerste onderricht aan de mu
ziekschool van Toonkunst te X."?
De ouders en verzorgers van muziekbeoefe-
nende kinderen wenschen resultaten te hooren,
zij verlangen voordrachtsproeven, velen liefst
zoo gauw mogelijk Hier nu komt een plicht
getrouwe directie van een muziekschool voor
een moeilijkheid te staan. Zij is zich met
Porpora bewust van de eigenlijke taak van
het onderrichtniet het spoedige „een stukje
spelen" of „een liedje zingen", maar de vol
hardende oefening, de technische voorberei
ding tot het serieus dilettantisme na jaren, in
enkele gevallen de eerste inleiding in het, vak.
We voelen allen, waar de moeilijkheid schuilt
de oudess verlangen „utile dulci", met veelal
vollen nadruk op „dulci". Maar Porpora en
andere grootmeesters der muziekpaedogogiek
wijzen in «ndere richting de o e f e n i n g zij
uitsluitend doel en verwachting.
Om nu aan het „in beginsel" niet onbillijke
verlangen eenigermate tegemoet te komen,
laat Toonkunst aan haar scholen een jaarlijk-
schc openbare uitvoering houden, waar een
aantal leerlingen den bereikten graad hunnei
oefening kunnen toonen^ pretentieloos en
zonder rivaliteit. Ook in Amersfoort. En e r be
staat alle aanleiding het nuttige werk dezer In
stelling eens in het openbaar te memoreeren,
te meer, waar ze, practisch gesproken, als een
openbaar instituut kan beschouwd worden.
Het werk der school wel te verstaan. Men
verwacht geenerlei beoordeeling van de indi-
vidueele of groepspraestaties der leerlingen om
zeer begrijpelijke redenen. De heer Willem
Meyer en zijn staf nemen in' het muzikaal on
derricht hier ter plaatse en in de omgeving
een zekere centrale positie in. De school trekt
leerlingen uit velerlei milieu en uit menige
plaats buiten Amersfoort. Het 'honderd-en-zoo-
veeltal leerlingen bewijst, dat de school ge
waardeerd wordt, al zou haar capaciteit toe
laten, in nog véél ruimeren kring haar onder
wijs tot nut te doen strekken. Directeur en leer
krachten beijveren zich om strijd de jongelui
degelijk voor te bereiden. Er wordt hard
gewerkt aan de Amersfoortsche School
van Toonkunst. Dat bewees deze uitvoering
opnieuw. Een programma van excusez du
pcu I eventjes vicr-cntwintig nummers (soms
groepen), wachtte op afwerking, van een ver
scheidenheid en veelzijdigheid, die ook op dit
punt een uitermate gunstigen indruk geeft van
wat er in de school leeft en wordt gewerkt.
Ontbraken klassieken als Couperus, Mozart,
Haydn, Beethoven, Schumann, Schubert, Men
delssohn natuurlijk niet, daarnaast werden
proeven gegeven van den beminnelijken Tau-
bert (waarom wordt deze nagenoeg gene
geerd?), Granados (een uitstekend vertegen
woordiger van de kerngezonde en vituil-krach-
tige Spaansche muziek van heden), R. Strauss
(een tamelijk onbekend concertdeel van dezen
orkestreus) enz. Jammer, dat de beide liederen
van Sommcr (óók een onverdiend genegeerd
componist) wegens ongesteldheid van de exe
cutant moesten vervallen. Voor een goed slot
was gezorgd Sonate Op. no. 23 van Proko-
ficff, waarmee de school bewees het modern-
muzikale leven mee te leven. 'Alle respect voor
de phenomenale productiviteitéén opus om
vattende minstens drie-en-twintig sonates, al
beken ik graag nog géén meenig tc koeste
ren over dc hoedanigheid van dit oeuvre.
Beoordeeling van het geprest *erde is hier
niet ter plaatse. Dat het ccnc jmmer beter
idee gaf van de vorderingen dan het andere,
wien zal dot verwonderen? Dot er leerlingen
zijn, die zich vaster in den zadel gaan voelen
of zich al heel geed weten te bchcerschen,
worde hier met voldoening geconstateerd op
credit van henzelven èn van de school. In het
algemeen mag getuigd worden, dot de Keuze
van koorzangen met het jaar gelukkiger blijkt.
Ditmaal v. Tussenbroek, Dalcroze, Zagwijn en
Maillars. Dc tijd van cantaten voor kinderkoor
is voorbij. Hetgeen aan de jeugd te zingen
wordt gegeven valt binnen haar bereik en
spreekt veel meer tot de fantasie. De oudere
klassen kregen ook eens een opera-koortje
voor te dragen, wat weer heel andere cischen
stelt als een fijne compositie van Zagwijn.
Kortomer was hier „elck wat wils", gelijk
ook in de bonte reeks instrumentale praestatics
met, als eenig bezwaar, een bedenkelijke leng
te van programma. De regelmatige, conscien-
tieuse afwerking daarvan, de goede geest die
deze uitvoeringen telken jare kenmerkt, heeft,
blijkens het hartelijk applaus van de zeer volle
zaal, ouders en verzorgers voldaan. De school
van Toonkunst-Amersfoort moge toenemen in
groei en bloei als instelling van technische
oefening, van voorbereiding voor het
muzikale leven van het opgroeiende geslacht,
tot voldoening van de leerlingen, niet minder
tot die van den volijvcrigen directeur en de
toegewijde leerkrachten. Moge Porpora ook
voor onzen tijd nog beteekenis hebbenop
de oefening komt het aan.
B.
PREDIKBEURTEN.
Zondag 29 Mei.
Ned. Herv. Kerk.
Sint Joriskerk
10 uurDienst.
6 uurDs. Pannebakkcr.
Nieuwe Kezk.
10 uurDienst.
6 uurDienst.
Bethelkerk.
10 uurDienst.
Gasthuiskeri.
10 uur Dienst.
Wijkgebouw Monnikenpad.
10 uurKinderkerk.
Diaconieschool (t Sluisje).
IC uurKinderkerk.
Gebouw „Eben-Haëzer", (Muurhulzen).
10 uur Jeugdkerk.
Remonstrantsche Kerk (Heerenstraat).
10 30 uur Dr. R. Miedema.
Evnng Luthersche Kerk (Langestraot).
10.30 uur Ds. S. Bange uit Amsterdam.
Doopsgezinde Kerk (Blankenheimstraat).
10.30 uur Ds. F. Kuiper.
Vrijzinnig Hervormden.
(Doopsgezinde Kerk. Blankenheymstraat).
7 uur Mej. J. A. Houmersen uit Koedijk.
Geref Kerk (Langegiacht).
10 uur Ds. Schouten.
5.30 uur Ds. H. Ph. Ingwersen.
Geref Kerk (Zuidsingety.
10 uur Ds. A. Hoeneveld.
5.50 uurDs. Schouten.
Geref. Kerk in hersteld Kerkverband.
„Ons Huis", Korte Gracht.
10 uur de heer P. A. E. Sillevis Smith uit
Amsterdam.
j 5 uurde heer P. A. E. Sillevis Smith uit
Amsterdam.
Christ Geref. Kerk (W. v Mechelenstraat).
10 uur Dienst.
5.30 uur Dienst.
Vrije Geref Gemeento.
9.30 en 5 uur Godsdienstoefening.
Oud-Kath. Gemeente.
Seminarie-kerk Muurhuizen.
10 uur H. Dienst.
Leger des Heils (Havik).
10 en 7.30 uur Bijeenkomst. Leidster Kapl-
teine Van der Starre.
Christian Science (Laantje 3).©
10.30 uur Hollandsche dienst.
Ned. Herv. Kerk/
Barneveld.
9.30 uur Dienst.
5 uurDienst.
Hoevelaken.
10 uur Ds. Schallcnberg uit Leusden.
6.30 uuiPreeklczen.
Hoogland.
10 uur Ds. Reeser.
6.30 uur Ds. Reeser.
L e u s d e n.
10 uur Ds. P. Flieringa, Em. pred. te Drie
bergen.
N ij k e r lc.
9.30 uurDs. van. Voorthuizen.
2'uur: Ds. van den Nieuwenhuijzen
5 uur Ds. van Melle.
ScherpenzeeL
10 uurDs. Harthoorn.
2.30 uurDs. Harthoorn.
Soest.
10 uurDs. F. A. van Scheik uit Kam
pen.
6 uur Ds. J. I. van Schaick. Intrede.
S o e s t d ij k.
Chr. U. L. O. School (Spoorstraat).
Geen opgave ontvangen.
Soesterberg.
10 uur Ds. Barcndrecht uit Austerlitz.
6 uur de heer Ds. A. G. van der Heide uit
Amersfoort.
Woudenberg.
10 uurDs. Pannebakker uit Amersfoort.
6 uur Geen dienst.
AGENDA.
Dagelijks
Kunstzan! „Sierkunst" Utrechtscheweg 111
Moderne Engelsche Textielen.
Cinema Royai, Langrstraat
Hotel „De Witte." Zondags Concert.
Danszaal KJaassen. Zaterdag en Zondag
Dancing.
Leeszaal Handelsregister, Arnh weg 23.
Theosofische Bibliotheek, Laantje 3.
Openbare Leeszaal (met Jeugdleeszaal) en
Bibliotheek. Muurhuizen 9.
Princess-room Zoterdag en Zondag middag
en avondconcert
De Poort van Cleef. Zondags Concert,
't Boompje. Zondagavond Dancing
De Arend. Vrijdag, Zondag, Maandag en
Dinsdag Bioscoop.
1 Juni. Openlucht-meeting in het Plantsoen.
Blauwe Week.
4, 5 en 6 Juni. De Valk. Orde van de Jonge
Tempelieren.
12 Juni Birkhoven. Turnkring. Athletiekdog
van Excelsior.
19 Juni. Birkhoven. Excelsior atletiekwed
strijden.
26—28 Juni Tweede congres voor Gods
dienstonderwijs.
30, 31 Juli, 1 Aug. de Valk Jongelieden Ge
heel Onthouders Bond.
UTRECHT.
Stadsschouwburg.
28 Mei. „Frau Warren's Gewcrbe". 8 iui
30 Mei. N.V. Ver. Rotterd Hofstad Tooncel.
„Dc heer en mevrouw die en die8 uur.
ZONDAGSDIENST DOKTOREN.
Morgen hebben dienst de doktoren Nicolal,
Duyvis en Schreuder.
ZONDAGSDIENST EN NACHTDIENST
APOTHEKERS.
Morgen en dë geheele week 's nachts heeft
dienst de apotheker W. A. van den Bovenkamp.
Uit mooi Amersloort.
PAARDENBLOEMEN.
Een aardig object om op een wandeling naar
buiten eens te letten is een Paardenbloem. Er
zijn nog wel menschen, die niet weten dat wat
zij een bloem noemen, eigenlijk een verzame
ling is van een hcelcboel bloempjes, net nis
een bouquet dus. Toch is dat zoo. Wat van de
Paardenbloem de kroonblaadjes lijken worden
lintjes genoemd. Trekken we zoo'n lintje er af,
dan gaat er iets mee, dat bij nadere beschou
wing blijkt de complete uitrusting te zijn van
een bloempje. Onderaan zit een wit-groen
vruchtbeginseltje, waarop een krans van haar
tjes staat. Die haartjes vormen de kelk van
het bloempje. Daarbinnen is een geel buisje,
van meeldraden gemaakt; meeldraden, die zich
naar binnen met een spleet openen. In het
buisje nu groeit de stamper omhoog, ten
minste: de stijl daarvan met bovenaan 2 draad
vormige stempels. Die draadjes zitten in het
buisje netjes tegen elkaar aan, maar als ze er
bovenuit zijn gegroeid, dan krullen ze om en
kunnen ze stuifmeel vasthouden. Vroeger
meenden we, dat dit een kunstige inrichting was
om zelfbestuiving tegen te gaan en kruisbe-
vruchting, die we meenen dat zoo noodig is
om goede kiemkrachtige zaden te krijgen, te
bevorderen. Die meening leed wel wat schip
breuk toen bleek, dat Paordenbloemen, die in
de knop van alle geslachtsorganen werden ben
roofd, toch goed zaad vormdenl
Intussckciv. daar breken wij nu ons hoofd
niet mee. We liggen aan den weg of in een
wei het kunstig gevormde stelletje uit mekaar
te halen en begrijpen nu, dat alle bloempjes
te zamen een bloemkorfje heeten, een korfje,
gevormd door de groene blaadjes, die we oor
spronkelijk als kelk hadden betiteld, doch die
we nu omwindsel noemen.
Over dat omwindsel nog dit: Bekijk de bin"
nenste omwindselblaadjes eens door de louf)e.
Hebben ze bovenaan, aan de punt dus, een
heel klein hoorntje, desnoods knobbeltje, don
hebt ge een bloemkorfje van een zeer fijn-
bladige Paardenbloem, dien we de Hoorn -
Paardenbloem zouden kunnen noemen. De
Paardenbloem heet wetenschappelijk: Taraxa
cum officinale en deze hoorntjesvorm heet nog
corniculotum of eigenlijk glaucescens comicu-
latum. Het laatste woord beteekent: hoorn.
Na al deze geleerdheid de raad: zoek zo
eens; kijk maar vooral naar zeer fijn verdeelde
bladeren. Vooral op schralen bodem groeien
ze: op den Berg bijvoorbeeld. En onthoud:
Paardenbloemen en Paordenbloemen zijn twee.
RECLAMES
.Van 1—4 regels 2.05, elke regel meer 0.50
.Dolly Moaer=ne rtosho
mantel met heenen-nevenj
Doop ae effectvolleolangen
huid 90pneeeinq opknoop
en ma nchetten.zal deze man
tel «n elh opzicht voldoen.
Sfryü f.11. S
Jfóezoeht onze öpeeiale ofdeeling
2)a/7]05 - en Klndenhoeden.
Hoowe! in het betene.ab >'n het eenvoudigegenpe
zyn onze ppy'zen zeep eoopdeelig
.lama" ?eep voopdeeli'pe
manlel <n pnima oiP5 fPo_
veps met zeep aparte 01/5-
se panneepinp op <r>ooQ
eo manchetten en onaen
aan der> 200m r-jQjf 0p -
zqde pevoePCL
ifye5 f22.50
LAHGESTÜ.
HOEK KRONMESTR