ZATERDAG
DECEMBER WEER
33 Zendt tijdig Uw
„KEITJES" in.
Cognac Vieux xxx
Wijnhandel J. A. SCHOTERMAN Zn,
99
per flesch f 4.50.
Wollen
STADSNIEUWS.
ÜTR. STRAAT 17 - Gevestigd 1878 - TELEFOON 145.
KEITJES
van 1—5 regels f 0.50 Bij 3 plaatsing f 1 Elke regel meer 10 cent. Uitsluitend bij vooruitbetaling.
DAMESBEL 407 OP EN WIJ ZENDEN TER KEUZE,
NACHTHEMDEN SLAAPSOKKEN, PYAMA'S, ONDER-
1 IURKEN, DIRECTOIRS, KOUSEN. SLOBKOUSEN
1 SPATTEES, PULLOVERS. VESTEN, JAPONNEN, HAND-
f SCHOENEN, IJST RUIEN.
.JVHIRONDELLE"
W. K. v. ROSSUj.1
LANGESTRAAT I6HS
NOG BETER, KOMT U ZELF EVEN.
DRIE PASKAMERS ZIJN DISPONIBEL.
De Amersfoortsche Tandheelkundige Polikliniek
Bergstraat hoek Ütrechtscheweg Tel 294
Geopend op Werkdagen van 9 12 uur
Dinsdag i -, 0
Vrijdag i van 7~8 "ur nm-
Vast tariej
VEREENIGING „MAARTEN LUTHER"
Lezing von (Is. J. W. K. Hoevers.
Maandag- jJ. hic-Id ds. J. W Iv. Hoovers,
Evangelisch Luthersch predikant te Den Heag,
zijne aangekondigde lezing, niet onderwerp
Godsdienst en Opvoeding". Vooraf speelden
de hecrcn Eysmann Jr. en dc heer v. d. Berg,
resp. viool en orgel, het Adagio Cantabclc van
Pietro Nardini.
Spreker stelde de vraag, wet verstaat men
onder godsdienst en opvoeding, en het verband
tusschen die beiden?
Hij dacht zich c!k der onderwerpen op zich
zelf te behandelen, om daarna het verband
daartusschen te bespreken.
Opvoeding. Er bestaan 3 soorten van groot
brengen, n.T. het opfokken, het vee betreffend,
opkweeken, waar het planten geldt, en opvoe
den voor wat den mensch aangaat. Nu is het
zeer eigenaardig, dat een ieder die zich tot
opfokken en opkweeken geroepen acht, zich
eerst de noodige wijsheid eigen tracht te ma
ken, wil hij kans hebben op succes, maar op
voeden meent men zonder voorbereiding te
kunnen aanvangen, met het ambt, zoo rede
neert men, komt het verstand.
Niets is echter minder waar dan dat, erv de
praktijk doet dan ook allerlei kromme spron
gen zien, terwijl buitengewone onkunde zich in
alle standen der maatschappij voordoet.
Op de vraag „wat is het doel van de op
voeding", zou aan de hand van vele schrijvers,
veel zijn tc antwoorden, doch spreker wilde
alles samen vatten in het zeer eenvoudige ant
woord, zich zelf overbodig maken.
Gij voelt wat dat zeggen wil, zich terugtrek
ken, telkens meer totdat het kind cllécn kan
gaan, op eigen bccncn kan staan. Spreker ver
deelt die opvoeding in drie phesen, n.l. die van
liet geheel hulpbehoevend© kind, wat zich het
bestaan niet bewust is. d© tweede phase, als
het zich leert verplaatsen, en hierbij breekt dc
grootste moeilijkheid voor de moeder aan,
cn do derde phase als het kind zoover gekomen
ïs, dat het zich geheel alleen kan redden, de
wereld in gaat, zooals de volksmond zegt, dc
ouders overbodig zijn.
Ja, overbodig zijn dc ouders, maar gelukkig
het kind wanneer het dc ouders ook dan nog
niet kan missen wanneer het in het hart den
grooten dank bewaart voor al hetgeen zijne
Ouders voor hem of haar hebben gedaan. Dat
oogenblik van scheiden is eene der moeilijkste
cn pijnlijkste oogenbhkken voor dc ouders, al
hebben zij met hunne opvoeding niet anders
verlangd, en veroorzaakt vaak botsing wanneer
n.l. «^n kind een anderen kant uitgaat dan de
ouders wilden.
Juist na die scheiding, meende spreker, be
hoeft die band niet verbroken te worden, ja
kreeg zelfs een dieDcr en r-delc-r gevoel, het
geen h.j voorstelde als ccn koord met een
knoop erin, het cene einde in de henden der
ouders, het andere hteid het kind vast; wan
neer nu aan dat koord getrokken werd, gin
dc knoop vaster aan.
Een der moeilijkste declen der op\ocding is
het kind te leeren willen, vader cn moeder zijn
immers zoo geneigd geen anderen wil dan dc
hunne in het gezin te duiden, toch zullen zij
goed doen hun kind te leeren willen. Immers,
een mensch zonder wil is stuurloos, daarom
tot geen prijs den wil in het kind breken.
Er is een tijd dot het kind zweert bij hetgeen
roder cn moeder zeggen, zij alléén weten het.
Jater wordt hét de ondenvijzeri om tenslotte
tot het eigen inzicht te komen, cn wanneer dm»
het willen goed gevormd is, verkrijgt het kind
een wel-ovcrwogcn bezit.
Zoo ook in het geestelijk leven.
Ook daar ontwaakt het leven, het bc-gint be
lang te stellen, het gevoel van goed en kwaad
ontwaakt, eerst omdat vader en moeder hei
zegt, tot het moeilijk oogenblik dat het kind
gaat vragen, waai om dat wèl, en dat niet mag
Dat vragen wordt aandringendcr naarmate den
omgang buiten het huis, verkeer met andere
kinderen grooter wordt.
Dan komt het zeer moeilijk tijdperk, n.l. van
het zedelijk bewustzijn, dan kunnen ouders wc.
eens den moed ontzinken, bij dc problemen
hun door het kind gesteld. Dan is het lijdstip
aangebroken dat men 'het kind leert voelen dat
er een hoogcre stem is dan veder cn moeder,
don moet het kind over Godsdienst gesproken
worden. Er zijn ouders die dot niet tot hunne
taak achten, andere-n weer die hun kind geen
dwang willen opleggen, het moet later maar
zelf kiezen, zeggen zij, en noemen zich dan erg
liberaal.
Dommer opvatting kan men haast niet be
denken, al zal het kind in de huishouding, bui
ten den Godsdienst gehouden worden, al zullen
die ouders geen invloed uitoefenen, zij zullen
echter, en vaak tot gToote schade, ervaren, dat
anderen die invloed wel zullen uitoefenen, me
nigmaal op verkeerde manier.
Thans het 2e deel: r.De Godsdienst."
Y7«t is Godsdienst
U zult zeggen, een onnoozelc v raag, het
woord zegt het toch en toch is ct geen moei
lijker vraag dan deze.
Ervaren schrijvers kunnen het niet eens wor
den, cn toch heeft men het aangetroffen in de
oudste tijden, bjj dc meest, zoowel als bij dc
minst ontwikkelde volkeren en het bestaat
thans in alle deelen der wereld, in alle gele
dingen der maatschappij.
Men kan zeer veel over Godsdienst spreken
en schrijven, doch evenmin als men een© ver
klaring kan geven wat liefde is, wat kun$* nog
veel minder dat wat het allerhoogste is.
Beginnen do menschen over God te spre
ken, dan ontaardt dit veelal in twist, de een
beweert er alles ven te weten en dat de ander
dwaalt.
Weer anderen moet gij niet komen praten
over Gcd en Godsdienst, daar doen ze niet aan,
doch in gesprekken van ernstige mannen en
vrouwen- vaak aanvangende met de meest al-
ledaagsche dingen, komt men vaak zonder dat
men het merkt op het terrein van den Gods
dienst, omdat of men het tril of niet wil be
seffen. achter elke zedelijke, achter eike maat
schappelijke handeling God verscholen is. Hij
zit met zijn wil achter alle dingen van het le
ven.
Gemakkelijker is hc-t daarom te zeggen wat
geen Godsdienst is, zooals Jezus het zoo tref
fend heeft gezegd, dat alle uiterlijkheid, schijn
is
Men kan de Godsdienst niet aantrekken en
uitdoen, als het Zondagschc jasje of jepcmnc-
tjo, dat na afloop van den Zondag weer keurig
wordt opgeborgen.
Men kon menschen niet als Godsdienstig re
kenen, al nomen zij ook buitengewoon trouw
de plichten van den Godsdienst waar.
Kent gij vreeselijker woord dan Godsdienst
plicht, spreekt men ook van liefdeplicht.
Godsdienst brengt niet de plicht mede lid
te zijn van een kerkgenootschap, hetgeen men
vaak uit gewoonte, uit sleur, soms erger mo
tieven geworden is.
Jezus geeft in dnt opzicht cr.s het treffend
beeld Aan den Farizeéei. zij weten procies wat
God kan en niet kan. Zij wegen ieder wensch,
kennen eiken Godsdienst.
Wie zal het aandurven, om te verklaren wie
niet of wel Godsdienstig is.
Wjj kunnen het benaderen, door tc zeggen,
Godsdienst moet men beleven, voelen, uitga
dragen boven het leven, zich bemind voelen
door God, dan eerst dan voelt de mensch de
band met een hoogcre wereld.
Nu het verband tusschen Godsdienst en op
voeding.
Ouders zullen zich de vraag gesteld zien;
rullen wij onze kinderen ook spreken over
Godsdienst
Er zijn er die ja zullen 2 eggen, cr zullen ei
ook zijn voor wie het geen \raag, voor wie het
vanzelf sprekend is, die niet rullen kunnen na
laten, hunne kinderen in te leiden.in dat vooi
hen van zoo hoog* waard*, doch er zullen ei
ook ziin die bezwaren hebben, b.v, men echt
het kind er niet rijp voor, doch die zelfde
ouders doen hun kind wol muziekles geven,
alsof het daar rijp voor is.
Weer anderen zeggen, de Godsdienst geeft
maar aanleiding tot twist,tot die zou spreker
willen zeggen, juist, het ware te hopen dat het
kind det nooit leerde, leer het echter het heili
ge, leer het knielen en eerbiedig zip-
Wij willen geen beschouwingen, geen prec-
ken voor het kind mear lielde kwee-ken toi
God, het gevoel ontwikkelen dat er een hoo-
gere, een heilige macht is.
Hoe zullen wij er over spreken
Men kan iemand riet heren godsdienstig te
zijn, dat is in een mensch of hot is ©r niet in.
wel kunnen wij pogen het gevoel, dat in iede»
menschenhart leeft, wakker te Toepen.
God slaapt zoo vaak in het hart der men
schen.
Jezus zag Gcd niet alleen in den prieste?.
cok in don Samaritaan, doch ook in de over
spelige vrouw.
Wie kan dat mooier doen dan een moedei,
door 's avonds bij het naar bed brengen van
de kleine het dc knietjes to leeren buigen ei-
een o zoo eenvoudig gebedje te spreken.
Een eerste eisch om het godsdienstig gevoel
-» het kind aan tc kweeken, is dat er eerbied
oor het ge'.oof heerscTjt, dat de ouders dat
niet door woorden, ('och ook door hunne da
dep toonen. Het kind moet voelen, dat als e.
er God gespreken wordt, dit met den mees-
ton eerbied gebeurt.
Ten slotte noemde spreker hel kind, het we
zen van het geloof tc leeren bijbrengen, dooi
het te lccrcn bidden aanraking zoeken met den
Heilige, een kind leert zoo gaarne bidden, en
wie kan dat beter dan de moeder bij wie, ah
het kinderhart het meest beroerd is, het troos'
zoekt. Later zal het, mensch geworden, kind,
•ooral in moeilijke oogenblikken. met innigt
dankbaarheid, aan die ontroerende oogenblik
ken terugdenken en or u innig voor danken
Om dat te kunnen moeten vrij zelf God ge
grepen hebben, wij kunnen niet geven van wei
wij niet hebben. Geeft God aan uw kind in het
leven mede.
Wie God in het hart draagt wordt door een
schutsengel gedragen.
Tot slot werd Abendheid van Hans Ha se.
door orgel ©n viool ten1 gchoore gebrach».
waan.a de voorzitter den spreker hartelijk dank
zegde voor zijne innige, ontroerende rede.
Aan den kerkeraad werd dank gebracht voor
het belangeloos beschikbaar steden van de
kerk, cn dc hoeren Evmarn cn v. d. Berg voor
hun mooi spel.
WEDSTRIJD OP DE IJSBAAN.
Op a.s. Vrijdag.
Bij voldoende deelname, zal Vrijdag 23
Dec. r.-m. te half 2 een wedstrijd in hard
rijden gehouden worden voor jongens en
meisjes, kinderen \an loden der Dsvereeni-
ging, beneden den leeftijd van IS jaar.
LEZING LUIT. KOPPEN.
Uitgesteld.
De lezing met lichtbeelden van luit. Kop
pen over zijn vlucht Amsterdam—Batavia op
Donderdag 22 Dec. a.s. moet tot nader te
bepalen datum in Januari uitgesteld worden.
AANBESTEDING.
Vliegtuigloods.
Door de Genie werd hedenmorgen alhier
aanbesteed de bouw van een vliegtuigloods
aan da Lucht vaartafdeeling tc Soes torberg.
Raming f 39.875.
Constructie-werkplaats© n dc Vries Robbé
Co. te Gorkum f 36.960
Mulder's Handelsmaatschappij
Soesterberg -57.250
Arinm. bedrijf alhier v/h. T. \an
Hoogevest pion A f 39.693
plan B S 42.993
Aanm. bedrijf Wh. van V ijnen to
Dordrecht 42.290.
BURGERLIJKE STAND»
Geboren: Marien, z. v. Leonardus Ploe
ger en Hendrik© ven Zanten.
Overladen. Een als levenloos aange
geven kmd
TOONKUNST.
Bach-Uilvocring.
Dc groote Leipziger cantor Bach heeft nim
mer kunnen vermoeden, dat zijn coréposiries
eens wereldvermaardheid zouden verwerven.
Het heeft dan ook bijna een eeuw geduurd,
voordot Boch opnieuw werd „ontdekt". Eeist
na het opdiepen van de Mattheus Passion door
Mendelssohn in 1620 vangt de Baclicultus,
zooals wij ze thans kennen, aan. Doch nu staat
het fundament ook des te hechter.
Bach- heeft niet alleen nimmer bevroed, daf
zijn werken een zoo gTOOtcn roem zouden ver
werven, hij heeft, in tegenstelling met zijn tijd
genoot HÜndel, noch voor zijn composities,
noch voor zichzelf, dien roem gezocht. Hij
schreef muziek, deels uit liefde voor zijn vak,
deels op bestelling. Zijn werken waren bestemd
voor de kerk of voor dc binnenkamers der
keurvorsten cn andere kunstbeschermers. Nim
mer heeft hij gedacht aan uitvoeringen in con
certzalen in dê massa-bezet ting, zooals wij ze
thans kennen. Hij was geen gevoelsmensch,
die de muziek gebruikte om eigen leed» uit te
schreeuwen of eigen vreugde lc doen jubelen
over de menschheid. Hij was geen muzikaal
schilder van aangrijpendo gebeurtenissen of
grootscho natuurtafereelen. Hij wns geen dich
ter van liefdezangen, geen lyricus of romanti
cus Hij was musicus en niets meer Gelijk een
architect uit steenen een imposant monument
schept, zoo construeerde Bach uit noten eer»
muzikaal bouwwerk, maar een bouwwerk dan
ook ven eruwentrotseerende schoonheid. Hij
beheerschte, evenals een good, aj-chltect, zijn
materie»*] en kende of ontdeklo de wetten der
muzikale constructies. Bach was ten architec
turaal musicus van een innerlijke onbewogen
heid cn een uiterlijke grootschhcid als do we
reld noch voor noch na hem gekend heeft
Juist die onbewogen evenwichtigheid is oor
zaak, dat hij vaak zonder schade heclc brok
stukken muziek, die ter illustratie van luchti-
gen tekst dienden, elders opnieuw gebruikte
voor dramatische situaties en andersom.
En zoo gebruikte hij gelcgenhridscomposities
als ^der zufricdcnsteilte Aeolus", waarvan
Toonkunst gisteren de tweede uitvoering in
Nederland gaf, weer voor andeic doeleinden,
nadat alleen de naam van Dr. August Müllci,
te wiens eere het werk gecomponeerd was, in
een andere was veranderd.
Zooals hierboven reeds opgemerkt. zal Bach
wel nimmer gedacht hebber» aan een opvoering
van deze „ucreidsebe Cantate" in groote stijl
in de concertzaal. Het werk draagt geheel den
stempel van gelegenheidsmuziek en behoort
dan ook, te oordcelen naor de uitvoering van
gisteren, tot zijn minder sterke composities, nl
•krijgen wc ook in d i t we: k weer buitengewone
staaltjes te hooren van zijn contrapuntischo
gave cn al bewonder*n \vo dc onvergelijkelijke
muzikaliteit, waarmede hij twee of drie instru
menten als begeleiders van de menschelijke
stem gedurende een lange periode een zelfde
motief oneindig laat hcholen zonder dat coit
de aandacht der toehoorders verslapt.
Als solisten werkten mede Mevrouw Ver
meer, die du jopram zangeres Julia Röntgen,
dio door indispositie verhinderd was, verving,
de alt Mevrouw Annie Vlcmingvan den
Bergh, de tenor Marcus Plooyer cn de bas
Herman Mulder. Mevrouw Vermeer beschikt
over goed materiaal. Soms is de toon wat ge
knepen en is de overgang van het een© register
in het andere te veel hoorbaar, doch de stem
heeft glans cn de voordracht valt te loven. In
dat opzicht overtreft ze Mevrouw Vletwng,
wier voordracht to weinig expressiet is. Tech
nisch is haar zingen af en vooral in da forti
klinkt de stem mooi slralend. In de samen
zang met de sopraan viel af en toe cenige on
zuiverheid op tc merken De tenor Marcus
Pfooy zong zijn partij muzikaal en wars van
mooidoenerij. Hij heeft esn mooi geluid en oén
goede voordracht. Minde; goed voldeed dc bas
van den Heer Herman Muider. De stem is stug
en spreekt moeilijk aan. Iedere toon wordt op
zichzelf aangezet, hetgeen een vermoeienden
indruk op den hoorder maakt, terwijl ook do
zuiverheid nog al eens in het gedrang komt
Hij zal dus zijn techniek nog belangrijk dienen
tc verbeteren.
Het koor kwam eerst op volle kracht in de
Mis in A dur, welke na de pauze vertolkt werd
Hier kregen we ook pes den waren Bach te
hooren. Welk een wonder van contrapuntiek is
niet de in recitatiefstijl geschreven canon van
het „Christe Eleison"! Hoe bewonderenswaar
dig is de polyphorvie van de stemmen der twee
fluiten en de sopraan met de pizzicati der vio»
len in het „qui bollis peccata mundi"!
Klaarblijkelijk dirigeerde ook de leider, de
Heer Willem Meijer, dit werk met meer animo
dan dc cantate. Was zijn leiding voor de paur^
nog wat mechanisch, in de Mis gaf hij zich
volkomen en bewonderden wij dc mooie nuan
ceering der stemmen in dc beide koren. Voor
al in het eam-angskoor was het klankvolume
der verschillende stemgroepen zuiver legen el
kaar afgewogen. In de andere koren domineer
den de sopranen een enkele keer to veel, waar
door de duidelijkheid in het gedrang kwam,
doch dc totaalindruk is dat er ijverig is gest»i-
dcerd cn dat de diri;gentzijn tank met emst
heeft opgevat cn met talent ten einde heelt ge
bracht.
SCHWERZEL,
PERSONALIA.
Onze stadgenooten do heeren F. W. Wieg
man en G. C van Doorn slaagden tc 's-Gre-
trnhego voor het TelesraafTfidicaalexaTncn.
DE ONBEREDEN ARTILLERIE EN IIET
VELDLEGER.
Een Dagorder van Generaal
Muller Massis,
Door den Luitenant-Generaal, Commandant
van het Veldleger, is de n.v. dagorder uitge
vaardigd
„Op 15 December treden, ingevolge Minis-
teriëelc Beschikking, de uit het voormalige
Regiment Vesting-Artillerie gevormde Ie en
2e Regimenten Onbereden-Artillerie in het
verband van het Veldleger. Ik heet deze
korpsen daarbij welkom cn reken, cr op, dat
ook in het nieuwe verband een ieder van hocg
tot laag met volle toewijding zal arbeiden
can de volmaking van het onderdeel, waar
toe hij behooTt.
Aan de onderdeeien, die reeds tot het Veld
leger behoorden, draag ik op overal, waar
zich de gelegenheid zal voordoen, de meest
mogelijk© samenwerking to betooncn. opdat
het doel der samenvloeiing, namelijk het ver
krijgen ven een zoo innig mogelijk verband
in alle doelen der Weermacht, zoo spoed'g
en volledig mogelijk worde bereikt."
PADVINDERS-NIEUWS
Vrede cp aerdc,
In menschen ccn welbehagen.
Men schrijft ons;
Padvinderij cn de Kerstgedachte, hebber»
die wat met elkaar uit to staan, zult go mis
schien vragen. Mag ik als antwoord verwij
zen naar hetgeen de gewezen Engelschc ad
miraal Allan op dc jongst gehouden Interna
tionale Vredesconferentie te Amsterdam tot *n
onzer wclpcnlcidcrs zcidcr,l think Scouting
is the most splendid institution in the world,
because it is the only way of spreading the
ideas end feelings of peace and friendship
between the boys all over the world." (Naar
mijne meening is dc Padvinderij dc meest
voortreffelijke instelling cp de wereld, om
dat het de cepigc weg is om de denkbeelden
en gevoelens, van vrede en vriendschap tc
verspreiden tusschen do jongens over de gc-
heelo wereld). En is niet het verspreiden van
dc gevoelens van vrede cn vriendschap het
zelfde als het bevorderen van de Kerstge
dachte Vrede op Aarde Niet praten maar
doen, dat is de ware padvindersgeest. Niet
praten over wereldvrede, maar in de jeugd
over de geheclo wereld doen groeien het be
sef van saam.hoorighe.id, van broederschap,
dat is in dc eerste plaats dc taak van do
leiders in de Padvinderij. O, dat wo ouders
en allen wier medewerking van zooveel hulp
voor ons streven kon zijn, steeds bc-tcr do
groote waaide von dat stroven konden doen
beseffen, dat zij meer dan tot mu toe groot»*
beteckenis voor dc v redesgedachte. van onze
beweging mogen gaap inzien.
Onz* Amcisfoortsche Padvinders hopen Za
terdagavond 21 Januari een feestavond tc
geven, waarin zij U wat me«pr vertrouwd zul
len kunnen maken met hun werk. Wij hopen
U daarover nog spoedig- nader in te lich
ten. Houdt Gij dien avond voor hen open,
komt kennis maken met hun strevenwij zijn
overtuigd dat het U niet berouwen zal.
AMERSFOORTSCHE USVERE0N1GING.
Ook gisteren is er op dc
baan vrij druk gereden.
Ook gisteren is cr cp do banen aan den
Bisschcspweg vrij aardig gereden. Gistermid
dag was er muziek van het Vrijwillig Muziek
corps der Huzaren onder leiding van kapel-
mc-eester Klijncn. De muzeik speelde cr vroo-
lijk op los el was het voor de heeren bijna
niet om uit te houden, midden op de baan.
Het was werkelijk geen wonder, dat in som
mige kleppen der koperen blaasinstrumenten
get-n beweging te krijgen was. Zij, dio des
middags geen gelegenheid hauden om te lij
den gingon gisteravond. Zeer velen hcbüen
den straffen Oostenwind getrotseerd en heb
ben menig baantje gereden. Het lcelc echter
cf het ware genoegen ontbrak En eigelijk
geen wonder. Met den wind in den rug gir.g
het nog, doch kroeg men den wind tegen, dan
viel het lang niet mee. Daarbij was do toe
stand van het ijs er niet beter op geworden
cr waren enkele goede gedeelten, doch het
aantal scheuren was legio. En ook dc vast
gevroren sneeuw was lang niet overal ver
wijderd. Nu moet erkend worden, dat de
omstandigheden waarin het ijs zich gevormd
heeft, niet bepaald gmnstig te noemen zijn.
O L had men echter door cenig wateT op de
baan te brengen wel heel wat kunnen ver
beteren. Van bestuurszijde werd ons echter
medegedeeld, dat dit ook meerdero malen
geprobeerd is, dooh dat de daarvan verwach
te resultaten zijn uitgebleven. Als wij ons niet
vergissen, was liet op banen elders wel moge
lijk water op hot ijs to brengen; waarom zulks
hier niet kan begrijpen we eigenlijk niet goed.
Hoe het ook zij, de toestand van het ijs is
momenteel verre van ideaal te noemen. Doch
met een weinig goeden wil kon men ïfjden.
We zogen gisteren, dat de verwachte tent in
middels gearriveerd was. Men was druk bezig
met het opstellen cn inrichten, zocdat die de
zer dagen wel in gebruik genomen zal wot-i
den.
WIELRUDERS.
Fietslantaarn aansteken 4 uur 8 m?rf4