„Quick STADSNIEUWS. 38? 38? 38? Eerste Amersloortsche Stoompersim E. FRANK ENHUIS £)i. H. van Raalte, Amersfoort. A/d. Stoffen Veloulines in Zwart Stlarine, Bei°e, Lila, Havanna Roseda. Wollen Veloulines in alle kleuren. Mouselines=de-Laine in groot assortiment. Crêpe chine, in foulard dessins m. m van Raalle. 3K 385 •X U kunt er weer tegen mdien Uw regenjas is gestoomd en waterproof is gemaakt bij de H Stationsstraat 16b - Tel. 344 IAND 3 GOUD, ZILVER, DIAMANT en HOELOGES Spec aal adres voor TROUW- EN VERLOVINGSRINGEN vaiia i 6.- REPARA Tl EIN RICHTING AAN HUIS Reserve 2e klasse A. 'linkwijk 2St. boys 2 Hercules 4—Kampong 3 U. V. V. 6—Z. N. C 2 Reserve 3e klasse A. All Ready 2—Hercules 6 Afdceling D. Voorwaarts 4N. I. O. 2 Zeist 4Kampong 4 Utrecht 3—Hercules 3 3-0 4—0 3-0 2—4 n. d. Here. ii. opg. Reserve 4e klasse A. Vclox 3—St. boys 3 4—2 OVERZICHT. Mot was gisteren schitterend voetbahveer. er is zoodoende een flink programma af ge werkt. In de eerste klasse won Amsvorde normaal van de Harderwijker boys 3—1, de Amersfoorters moeten nu nog een wedstrijd spelen en wel togen All Ready, 'bij gelijk spel is Amsvorde reeds kampioen. *t Zal dus Zondag wel spannen aan dc Prins Hendrik laan. Am. Boys verloor van St. Boys met 4—3 terwijl Al Ready verloor van 's Graveland. De stand luidt: Amsvorde 13 10 3 0 23 41—15 En Avandt 12 9 1 2 19 68-18 's Graveland 13 5 3 5 13 34—36 Am. boys 12 4 3 5 11 14—17 Bussum 12 5 1 6 11 24—27 Stichtsche boys 13 3 5 5 11 2330 Hard. boys 11 2 1 8 5 24—45 All Ready*) 10 1 1 8 1 11—50 Voetbal. HET OOSTEN. Eerste Klasse. n.O.T.O.Enschede Z.A.C.—A.C.O.V.V. Ensch. BoysGo Ahead 2c Klasse A. K.H.C.R.O.D.A. T ubantiaGcrmanicus 2e Klasse B. Arnh. BoysOostcrbcck ThcolcQuick Derde Klasse A. G.F.C.Almelo NeedePhcnix LochemBorne 3c Klasse B. La PremiereColumbia ActiviaDavo Derde Klasse C. ZutphaniaHumanitas Derde Klasse D. S.M.L.Rhenus HET NOORDEN. Eerste Klasse. G.V.V.G.V.A.V. AchillesVclocitas FrieslandVeendam LeeuwardenAlcidcs Tweede Klasse A. Leeuwarden 2Sncek Tweede Klasse B B.A.T.O.—Forward H.S.C.—Upright Be Quick 2Appingcdara NoordsterIioogezand Derde Klasse A. Alcides 2—Gorredijk Derde Klasse B. Frisia 2—Lemmer 3e Klasse C. Veendam 2Stadskanaal UIT DEN U P.V.B- DE COMPETITIE, lc klasse. AmsvordeHard. boys Slichtschc boys—Amersf. boy.' \s GravelandAll Ready 2c klasse A. N. I. O.—Amorongen PrederodesEl ink wijk MinervaD. U. C. Afdeeling B. HilvertSopla 3e klasse A. Jutphaas—Breukelen Reserve le klasse. En Avant 2—U. V. V. 3 Zeist 2—Donar 2 B. F. C 2—Velox f 3-3 4-2 2—1 5-1 7—1 1—2 1—2 3—0 2—1 2—2 2-4 11—0 2—1 4—3 1—2 1—4 3—3 04 3—1 7—0 2—5 37 2—1 <>-3 0-3 3-1 43 afg 2—0 2—6 32 n. d. AMSVORDE I-HARD. B07S 4-0. Voor een talrijk publiek bond Amsvorde gis teren den strijd aan tegen de Hard. Boys. Beide ploegen zijn geheel volledig cn onmiddellijk na den nftrap ontspurr zich direct een levendig spel van doel tot doel Zoo moe', de Amsvorde keeper zijn talenten toonen of spoedig daarna zwermen de Amsv'iorde aanvallers voor het het doel der Hord. Boys. Toch duurt het nog vrij lang voor dat er gedoelpunt wordt, maar wanneer er een half uur gespeeld is scoort de thuisclub Voor de rust wordt er niet meer gedoelpunt, zoodat de tweede helft met 'een IO voorsprong voor de zworthemden ingeat. Na de hervatting komen de gasten gevaarlijk opzetten, doch doordat een schutter in de voor hoede ontbreekt weten ze hun aanvallen niet in een doelpunt om te zetten. De thuisclub doet het beter cn verhoogt haar score (2-0). Dit doelpunt heeft een negatieve uitwerking op het spel dat aanmerkelijk daalt en nog voor dat de scheidsrechter het einde aankondigt brengen de Amsvorde-spelers den stond op 4—0. Mot deze uitslag komt dan het einde. Een tegeitDunt hadden de bezoekers zeer zeker verdiend. Zon dag a.s. soeelt Amsvorde in Utrecht tc-gen All- Ready. Bij een gelijk spel reeds is Amsvorde kampioen, een titel die zij volkomen waardig is gezien het behaalde resultaat. HOLLAND-BELGIli. De samenstelling von het Hol- londsche cl) tal De T. C. van den N.VB heeft het o.s. elftal samengesteld, dat op H Maart a.s. in het Stadion te Amsterdam zal uitkomen tegen België. Doel v. d. Meulen. Achter Denis, van Kol. Midden v. Boxtel, Massy, v. Heel Voor Elfring, Ruisch, Tap, v. d. Griendt, Weber. Reservesde Boer, v. d. Zaim, Verlcgh, Smecis, Kluin, van Gelder. Wielrijder». PROVINCIALE VERGADERING VAN DEN N. W. B. Over het ol of niet liquideeren. Gisteren werden wederom provinciale ver gaderingen von den N. W. B. gehouden, waarop uitsluitend besproken werd of men al dan r.iet tot liquidatie van den bond wenschte over te gaan. Alleen voor Noord-Holland is dc verga dering vastgesteld op heden Vóór liquidatie spraken zich uit de provincies Zuid-Holland en Iimburg. Tegen liquidatie verklaarden zich Noord-Bra bant. Utrecht, Zeeland en Gelderland, terwijl Groningen zich principieel eveneens tegen li quidatie uitsprak, doch het nemen van een defi nitief beslui; een week uitstelde. (De Courant). OLYMPISCHE SPELEN 1928. AMSTERDAM. De Scherm wedstrijden. Chronologisch overzicht van de scherm- wedstrijden, welke van 29 Juli t/m. 11 Augus tus 1928 in het Olympisch Scherxngebouw worden gehouden 29 en 30 JuliFloTct, équipe (Hoeren) 51 Juli en 1 AugustusFloret, individueel (Hoeren) Floret, individueel (Dames) 5, 4 en 5 AugustusDegen, équipe (Hee- ren) 6 cn 7 Augustus Degen, individueel (Hce- ren) 8 en 9 Augustus Sabel, équipe (Heeren) 10 en 11 AugustusSabel, individueel (Hee ren) Het gewicht en de afmetingen van dc wa pens degen, floret en sabel, zirn vastgesteld door de Federation Internationale d'Escrime. De wapens van de deelnemers zullen door het OTganiseerend comité worden gewogen en ge meten. De wapens, welke overeenkomstig het relgement in oide zijr. bevonden, zullen wor den gewaarmerkt en de Voorzitter van iede- ren wedstrijd zal zich ervan moeten overtui gen. dat het door iederen schermer te ge bruiken wapen voorzien is van genoemd waar* mtrk Om het goede verloop der wedstrijden te waarborgen is door de F. I. E. een speciaal reglement v$n orde en discipline voor dt schermwedstrijden vastgesteld, dat van toe passing is op alle personen, die aan do schermwedstrijden deelnemen of deze bij wonen. KENNISGEVING. Hinderwet. Burgemeester en Wethouders van Amers foort brengen ter openbare kennis, dat bij hun besluit van 24 Februari 1928 aan de Bataaf- sche importmoatschappij cn hare rechtverkrij genden voorwaardelijk vergunning is verleend tot het oprichten van een benzine installatie met een ondergrondsch reservoir en een bo- vengrondsche aftapinrichting bij het perceel alhier gelegen aan de Hellestraat no. 37. Amersfoort, 25 Februari 1928 Burgemeester cn Wethouders voornoemd, De Secretaris, De Burgemeester, K. KAAN Jzn. w RANDWIJCK. GEMEENTEZAKEN. STUKKEN AAN DEN RAAD. Bijzonder logor onderwijs. Schoolgebouwen. B. cn W. schrijven oan den Raad Naar aanleiding van het adres van het be stuur der verceniging tot bevordering van Chi. Nationaal Schoolonderwijs te Amersfoort, d.d. 30 Januari 1928 (ingekomen 1 Februari 1928), welk adres in uwe vergadering van 2 Febr j i. om advies in onze handen werd gesteld en in welk adres verzocht wordt de gelden, noo- dig voor de stichting van een gebouw en dc aanschuffing van schoolmeubelen, dnerordei begrepen de leer- cn hulpmiddelen, ten behoe ve van een in de omgeving van de Justus van Effcnlaan te stichten school voor gewoon lager onderwijs te mogen ontvangen, hebben wij de eer u het voigende mede tf doelen Volgens artikel 73 der Lager Onderwijswet 1920 moet bij een dergelijke aanvrage o m worden overgelegd een vei klaring, waaruit blijkt, dat de school zal worden bezocht (in een gemeente met 25.000—50,^00 i .goretenen), door ten minste 60 le-riingen. De door bovengenoemd schoolbestuur ovct- gelegde lijsten bevatten een opgaaf van 107 leerlingen. Bij een ingesteld onderzoek is gebleken, dat hieronder behooren: 75 kinderen, die de schcoI-Miercveldstraat bezoeken; 5 kinderen van dc school-J. v. Dieststraat 5 kinderen van de school-Fr. van Blanken- heymstraot; 4 kinderen van de Openbare school no. 8; 14 kinderen, die 1 September a.s. naai school kunnen of wegens leerplicht naar school moeten; 4 kinderen, die met het oog op hun leeftijd eerst 1 September 1929 naar school kunnen Voor het beoordeelen van de vraag welke leerlingen mogen meetellen, is tevens te letten op II eerste lid van artikel L1XV der wet van 16 Februari 1923 (Staatsblad no. 38) ge wijzigd bij de wet van 30 December 1927 (Staatsblad no. 428) luidende „Tot I Januari 1929 zullen bij de medewer king tot de stichting cener nieuwe school onder de leerlingen, waarop de verklaring, bedoeld in het eerste lid van artikel 73 onder a, be trekking heeft, niet worden medegerekend leer- 'ingen. die de door hen bezochte gelijksoortige bijzondere school zouden' verlaten, doch voor wie op die school gelegenheid tot plaatsing in de voor hen bestemde klasse zoude blijven, tenzij aanzienlijke toeneming van de bevolking in eenig deel der gemeente tot de stichting aanleiding geeft". De laatste zinsnede „tenzij.... geeft" is in het onderwerpelijkc geval niet toepasselijk. Ei blijft dus neg over te beantwoorden de vraag, of voor de door het schoolbestuur opgegeven kinderen, voorzoover zij reeds een bijzondere school bezoeken, gelegenheid tot plaatsing in de voor hen bestemde klasse blijft. Dit moet in ieder geval bevestigend beantwoord worden ten aanzien van de kinderen, die thans de scholen J. van Dieststraat en Fredcrik van Blankenhcymstraat bezoeken; tezamen 10. Deze 10 leerlingen mogen dus voor de nieuwe school niet meetellen. Bedoelde vraag kan ech ter niet bevestigend beantwoord worden ter» opzichte van het meerendeel der opgegeven leerlingen, die thans de school-Miercveldstraat bezoeken. Dc lokalen van die school zijn ge bouwd voor maximaal 36 leerlingen, terwijl het aantal leerlingen der verschillende klas sen thans bedraagt Te klasse 56 2e klasse 71 3e klasse 46 4e klasse 41 5e klasse 41 6e klasse 36 In verschillende klassen is dus overbevolking dientengevolge kunnen verschillende voor de nieuwe school opgegeven kinderen, die deel van die lciossen uitmaken, worden medegeteld voor de nieuwe school, zooals bijgevoegd staatje A aangeeft (in totaal 44 kinderen). De 4 kinderen, die thans de openbare school 8 bezoeken, mogen ook meetellen, de 14 kin deren, die thans nog niet schoolgaan even eens. De 4 kinderen, die met het oog op hun leeftijd eerst 1 September 1929 naar school mogen, moeten o.i. buiten aanmerking blijven Zooals uit bijgevoegd staatje B meer over zichtelijk blijkt, konden dus 73 leerlingen op de ingeleverde lijsten ter voldoening aan arti kel 73 eerste lid sub a der Lager Onderwijs wet voorkomend, in aanmerking. Daar overigens ook aan de vereischten, om schreven in artikel 75 der genoemde wet vol daan is, dient de gevraagde medewerking te worden verleend, zoodot wij U bijgevoegd ont- werp-besluit ter vaststelling aanbieden. FLORJS VERSTER EN ZIJN WERK. Lezing von Mr. Fcltkomp op a.s. Dinsdag. Zooals wij reeds vermeldden zal de heer Mr. W. C. Feitkamp a.s. Dinsdagavond in de Re- monstrontsche kerk een lezing met lichtbeelden houden over Floris Verster cn diens werk, rulks in verband met de Verster-tentoonstelling in de Poth. Men deelt ons hierover nog mede, dat deze lezing gratis toegankelijk is voor leden van den Amersfoortschen Kunstkring en tegen een klein entrée voor nict-Iedcn dier vereeniging. f VOLKSUNIVERSITEIT. Voordrachtavond Charlotte Kohier. De voordrachtsavond van mevrouw Chorlot- te Kohier, die Vrijdag 23 Maart zou worder» gegeven, wordt op verzoek van de kunstenares nu gegeven Vrijdag 9 Maart aanstaande, om 8 uur in „Amicitia". Het programma blijft ongewijzigd. TENTOONSTELLING FLORIS VERSTER. Door de Amersfoortsche Kunst kring in het gebouw „De Poth". Zaterdagmiddag is in het gebouw der stich ting „-Armen de Poth" geopend een tentoon stelling van werken van Floris Verster, welke expositie georganiseerd is door den Amers foortschen Kunstkring. Het openingswoord werd gespreken door Jhr. den Beer Poortu- gael, die het een groot voorrecht noemde, dat Amersfoort deze belangrijke en bijzondere ex* positie mag huisvesten. Spreker brengt dank aan allen, die daartoe hebben medegewerkt. Vervolgens houdt spre ker een korte beschouwing over Verster cn diens werk. Zooais hij daar woonde op Groe' ncndaal met zijn vrouw min of meer eenzaam, leefde hij niet in de breedte maar in de diepte, Hij had geen afleiding noodig van buitenaf. De eenvoudigste dingen hadden voor hem groole beteekenis. Die hadden voor hem een buitengewone schoonheid en werden onder zijn penseel ook werkelijk grootsch. De manier waarop Verster schilderde kenmerkt zich door twee uiteenloopende kanten, die ten nauwste samenhangen met zijn mentaliteit. Aan de eene kant een onstuimige, vaak toomeloozc harts tocht voor kleuren en het volle leven waaruit een ontroering opstijgt en zijn grootheid dui delijk doet zien. Maar daarnaast een vaak stille zelfbeheersching. Doch deze beide kanten, deze beide uitingen zijn het juist die maken, dat men voor zijn werk in groote bewonderinj staan. Spreker stipt voorts de verschillende pc- riode's nan in Verste-r's lever» en werk en ein*- digt met den wensch dat deze expositie ten gevolge zal hebben, dat het werk van dezen grooten kunstenaar de waardeering zal vin den, die het verdient. Het is, zooniet met bevende hand dan toch met bevend hart, dat ik het waag iets te schrij ven over Floris Verster. Want vèèl en voor treffelijk is reeds door anderen over Verster geschrevendoor Bremmer, door Plas- schaert, bovenal door A. M. Hammacher in een drietal opstellen die in de loop der jaren in Elsevier's Maandschrift verschenen. Ik hoop dat mijn lezers die opstellen nooit lazen of, indien gelezen, ze weer vergeten hebben I Want alhoewel men aan een vluchtige krantcn-re^ censie de eischen niet stelt of stellen mag van oen volledig doordachte en gerijpte kunstbe spreking, toch zouden mijn weinige opmerkin gen een al te droevigen indruk kunnen maken op een ieder, die zich het woord van Ham macher herinnerde. Ik vermoed dat op meiügen leek Vcrstcr den indruk zal achterlaten van een voortreffe lijk schilder te zijn en daarmede „basta" I Men is immer' geneigd de meesters der schilder kunst te splitsen in de twee zoo misleidende groepen van „groote menschen" en „groote kunstenaars" waarbij dan een Verster in de laatste rubriek wordt onder gebracht. Deze ver gissing is in zooverre begrijoelijk, dat het werk van Verster, voor onzen tijd, weinig proble matisch aandoet, daarenboven te van-zelf sprekend schijnt, te natuurlijk cn te exclusief ook, dan dat het al dadelijk den schijn ver wekt de menschheid een nieuwe of hemelschc- boodschop te brengen. Men zou zelfs kunnen gaan meenen, wanneer men Verster vergelijkt met bijv. van Gogh of Toorop, dat daar toch niet zoo hèèl veel is omgegaan in dezen een zamen, teruggetrokken menschzeer zeker althans dat daar niet zoo hèèl veel hem be wust door het brein is gestormd I Inmiddels, dat Verster een voortreffelijk schilder was, daarover geloof ik behoeft niet meer te worden gedisputeerd. De dagen zijn nu eenmaal voorbij, dat men zich dood ergerde aan bijv. het „onsmakelijke" onder werp der geplukte hanen. Verster's picturale begaafdheid is thans voor ons zoo duidelijk geopenbaard in al zijne werken, dat wij ons alleen nog maar verwonderd afvragenhoe was het toch mogelijk dat deze kunstenaoj zich nooit verleiden liet tot een leeg rumoer, een verblindend vuurwerk van schilderlijke vir tuositeit „zonder meer". Maar dat dat alleen al 1 is reeds een vol ledig bewijs dat Verster mèèr was dan een „voortreffelijk schilder" dat hij tevens was een diep levend mensch, een mensch, levend van uit een diepe, innerlijke en waarachtige kern. Want het is reeds veel waard, het leven wezenlijk te ondergaan, te kunnen ondergaan, zich bloot te stellen aan het stuwende, stor mende leven, zich zonder ommezien en om- voorwaardelijk daaraan te geven en dan het ondergane weer uit te storten op het deck, fel en hartstochtelijk, als in een schoonen brand van laaiende kleuren. Maar mèèr nog is het waard, zich te bezinnen op dat leven, dat levcn-van-buiten-af te laten rijpen, langzaam oan, totdat het allengs geworden is een lcven- von-buiten-uit, anders gezegdhet leven te overzien, richting gevend er tegenover te staan Hoe juist heeft niet van Gogh ge zegd, dot men begint met van* de natuur ic nemen, maar eindigt met alleen te geven Dat schoone begin maar nog schooner einde kunt ge nagaan bij Verstcr op deze tentoon stelling. Ge kunt gemakkelijk volgen, in het vijftigtal hier geëxposeerde werken, de groote en stijgende lijn van zijn groei. Die groei, van den woesten hartstocht, van het driftig dorsten naar bloemen-weelde en al vervoerender kleu renpracht, van het onverzadigd zwelgen in der dingen schoonen schijn, naar de gebonden*- hcid, naar de verstilling, naar de sereniteit, eerst op dc wijze der nauwgezette studie en p.iet-loslutende aandachtigheid in de waskrijt- teekeningen)dan later, weer schilderend in olieverflosser, vrijer, vooral dieper en milder De brand der begeerten was toen gebluscht De hartstocht, onmiddellijk opwellend uit de zinnelijke oerbronnen van het leven, was toen gelouterd en geheiligd. Het laatste werk dat hij schilderde, drie roode tulpen in een v het is een glimlach en een afscheid. Geen „ne men" meer nier, maar een „géven voor t laatst I geen signatuur van eigen kracht, maar een zacht volledig afstand deen van zichzelf. Het vroegste der hier aanwezige werken is naar ik ineen het schuchtcr-innigc ,,huis met de bloempotten" (ook wel „de luis aan do ketting" geheeteneig. H. L. Morra). Het werd op twintigjarigen leeftijd geschilderd, maar verraadt reeds een groote eigenheid, en zeker een buitengewone gevoeligheid (terloops vestig ik de aandacht op dc sensitieve wijze waarop onder meer de kruislatten van dc ramen werden gepenseeld). Dit werk bleek een der vroege voorboden, te zijn van een imponeerend geestelijk gebeu ren, dat zich ongeveer tien jaren later ten volle begon ai te spelen. Uit dien tijd dateert dan o.a. het schilderij van dc „twee geplukte ha nen" (1891 eig. A. W. den Beer Poortugael) alsook het nog karakteristieker werk„O. I. Kers in persischc pot" (1892 eig. R. P. van der Mark). Het zijn werken uit den eersten grooten bloeitijd (zie ook de Lelies on de Tul pen I), vol zware orchestrale kleur-wemeüng, vol heftig cn verrukkend kleur-branden De vorm wordt veelal verontachtzaamd in eer» zich-té-buitcn-goon aan de kleur koeler en fijner in de geplukte honen, klaterender in d< O. I. Kers, donker-pralendcr in de vorstelijke lelies; lillendcr, hijgender nog "in de driftige duistere tulpen. Hoe boeiend en machtig deze werken var. meer aardsche allure ook zijn mogen, Vester is hier nog niet op zijn grootst daarvoor was het te zeer nog een nemen, een gulzig in-drin- ken van het duizendvoudig licht- en kleuren- wondcr dat wij leven noemen. Vester schoen vol -n vervuld van dot leven, van den bloei on dt vaart van dat gloedvolle leven maar het was te zeer nog het leven der heidenschc hartstochten om blijvend te boeien. Evenals Cézanne, maar op andere wijze, voorvoelde Vester het gevaar van de olgeheele verwilde ring van deze kunst-soog begreep hij, dat hij zich in moest houden om r.iet geheel wegge zogen door de verraderlijke draaikolken van dit zoogenaamde impressionisme. En hij gaat met vvoskrijt teekencn, naar ik meen voor het eerst in 1892. Deze techniek dwingt hem tot het kleiner formaat; tot een langzaam, meer methodisch te werk gaan; tot de grootst mo gelijke preciseering en uitvoerigheid; tot een noodzakelijke beperking en gebondenheid. Het beteekende voor hem allereersteen vrijwillige cn heilzame tucht Maar niet aldooi wist hij zich te beteugelen! Telkenmale opnieuw was het alsof hij 't niet langer uit kon houden en barstte bij weer los in temperamentvolle kleur-ontladingen. Ge moet deze werken begrijpen als de noodzake lijke „veiligheidsklep" voor zijn hartstochtelijk wezen als bevrijdingsmomentcn van zijn picturale uitbundigheid. Toch is ook in deze werken zekere kentering wel te bespeuren; de vorm wordt allengs vaster, de kleur helderder, het geheel organischcr gebouwd Daarnaast dan ontwikkelde zich het nieuwe element bij Vester en kreeg al meer en meer de overhand. In die strak-bepalendc, op het tijdeloozo gerichte waskrijtteekeningen voelt men, hoe Vester zich dwong tot de grootst- mogelijke objectiviteit hij wilde dieper door dringen in hètd wezen der dingen de dingen tot in het hart zien I Elk kleinste toevallig» hcidje had zijn liefde en wilde hij onbevangen zien, beeldend begrijpen in verband met het overige: als noodzakelijk dus eri gróót. Niets mocht hij hierbij overslaan, want ook het nie tigste was van waarde was een uitstraling van het Al-Eenig-Zijnde. Zoo ontstonden dan de kleine stillevenszie slechts op deze expositie het „vaasje met sneeuwbes'' (omstreeks 1902 eig. J. G. L. Nolst Trénité). Zulk een werkje is van een in dringende, ademlooze directheid men moet het niet verwarren met soortgelijke uitingen van Jan Mankes. Mankcs omtastte voorzichtig de dingen met een gevoels-aandacht, hij om zwachtelde zc als 't ware in een floers van sentiment, in een dichterlijken droom. Hij was en hij bleef in den grond: romanticus. Niet zoo Vester, die evenals Cézanne steeds afwijzender kwam te staan tegenover al wat het constante en belangloozc schouwen in den weg stond. Zijn levenscontact was van' een dusdanige directe puurheid, dat hij geen verdere aanlcnoopings- punten van noodc scheen te hebben met ons aller menschelijk bestaan. Onder deze waskrijtteekeningen vestig ik ter loops nog dc aandacht op de .Jdooglandschc Kcrkgracht te Leiden) uit 1898 (eig. H. P. Bremmer) stellig een van zijn superieurstc werken. Alles is hier sril en strak, edel, roer loos; elk levensrumoer werd ver-af gehouden. Eigenaardig is het, hoe in de werken uit de vroegere periode de dingen naar u toe komen, als 't ware op u af stormen terwijl in dil zwijgend werk alles terugwijkt tot het vlak, en tot üchtcr dat vlak, steeds verder terugwijkt en u meevoert naar al ijler klaarten van den geest. Het levensbesef dat zich uitspreekt in dit schijnbaar zoo nuchter-nauwgezet werk grenst dan ook aan het mctaphysische cn rcli- gieuse. Het is mij niet mogelijk meer de werken uit de derde en laatste periode uitvoerig nog te bespreken. In zoo verre is dat don ook niet noodig, dat deze periode in vele aspecten te begrijpen is als de samenvatting der beide andere. Vester keert terug tot het vrijere schilderen, maar thans is alles rijper nog en dieper. Daar is een vaste beslotenheid geko men in het werk afstand, ruimte, adem van eeuwigheid I In de ,J9rie Blikken Kannen" (1905 eig. A. W. den Beer Poortugael) treedt het menschelijk accent sterker naar vorendeze drie kannen (breed, sterk, monumentaal ge zien) doen denken aan drie wezens of diertjes die tezamen schuilen een menschelijk saam- hoorighcidsgevoc-1 werd hierin uitgedrukt. Dan het „Kransje Voorjaarsbloemen" (1918, eig. W. Scherjon)hier past alleen een eerbiedig zwijgen. Voor mij is het op deze tentoonstel ling het meesterwerk. Dan de portretten (bij Vester niet altijd op de hoogte der stillevens Het zelfportret het portret van Mevrouw Hirinck (eig. W. C. A. Hirinck), met een laten gloed van rijpe, verzadigde kleur Wij zijn dc Amcrsfoortsche Kunstkring wel zèèr dankbaar dat zij deze tentoonstelling heeft wéten te organiseeren. Onder de aanwezige werker» bevinden zich enkele, die ik zonder overdrijvingen zou willen definieeren als zim- de sub'iem. Van harte hoop is dan ook, dat niemand hier ter stede deze gelegenheid on benut voorbij zal loten gaan om voor het eerst, of nógmaals, dit diepe, nobele en hartstochte lijke werk te bezien. W. JOS DE GRUTTER.

Historische kranten - Archief Eemland

Amersfoortsch Dagblad / De Eemlander | 1928 | | pagina 2