DE LAATSTE WEEK!! „KEITJE" Gratis een plaats The Loop STADSNIEUWS. Tot 10 November geven wij aan ieder, die een voor 3 plaatsing a f 1. opgeeft in de Bioscoop „Amicitia" voor de groote circusfilm DE METAALARBEI- DERSSTRIJD Beslissende keer in 't conflict? SPORT Deze kaarten zijn geldig voor de voorstellingen van 10, 11 (alleen middagvoorstelling). 12 en 13 November a.s. Kritiek der Christelijken op de werkgevers In de gister gehouden vergadering der geor ganiseerde Christelijke metaalarbeiders is zon der debat een resolutie aangenomen, waarin voornamelijk gezegd wordt „Door de bindendverklaring der arbitrale uit spraak is deze uitspraak wet geworden Een niet-inachtneming ervan is een inbreuk op het staatsgezag. Waren de arbeiders tegen de uit spraak in verzet gekomen en in stoking ge gaan, dan zou hun van de zijde der werkgevers stellig inbreuk op het tarief cn vergrijp tegen het staatsgezag voor de voeten zijn geworpen. Dit verwijt maken thans de arbeiders het ver bond van werkgevers in het noordwestelijk in dustriegebied. De werkgevers voeren den strijd niet ingevolge bindendvcrklaringzij hebben dezen strijd reeds lang voorbereid Zij stem den tegen het staatsgezag met als doel het ter- zijdeschuiven van het arbitrage-stelsel en van de tarief-idee. Van de rijksregeering wordt verwacht, dat zij de werkgevers tot erkenning van wet en rerht dwingt. De resolutie waarschuwt tegen betoogingen en uitdagingen van politiek links-georiënteerde elementen. Aan de Cour. wordt d.d. 4 Nov. bericht Naar allen schijn is in het metaalconflict een beslissende wending te wachten. De rijksminis ter van arbeid en die van economische zaken overwegen het ondernemen van bemiddelings pogingen op basis van een nieuwe regeling Men zal n.l. trachten beide partijen ertoe te bren gen vervroegde onderhandelingen omtrent den arbeidstijd te voeren voor de totstandbrenging van een nieuw contract voor den duur van een jaar. In geval een vrijwillig accoord tusschen beide partijen niet kan worden bereikt, zal een nrbiitrale uitspraak geveld worden, waaraan beide partijen zich bij voorbaat onderwerpen. De in deze uitspraak te vervatten regeling zou den werkgevers zeker equivalent voor een zwaarderen loondruk kunnen bieden In ieder geval zal de regecring probceren vóór de be slissing van het arbeidsgerecht over dc vraag van de geldigheid der eerste arbitrale uitspraak een compromisactie te beginnen. In dit verband verdient opgemerkt te worden, dat tot dusver do actie van het verbond van werkgevers tot vaststelling van de vraag of de arbitrale uitspraak geldig is of niet, in tegen stelling tot alle andersluidende berichten nog niet rij het arbeidsgerecht te Essen of het rijksarbeidsgerecht is ingediend. In ieder ge val xel de regeering alles beproeven om een het geheelc Duitsche economische leven ont- wrichtenden strijd tot doodblocdens toe te ver mijden. Symptomatisch voor de gchecle situatie is dc van wege de werkgevers steeds weer met na druk betoogde bereidwilligheid, te allen tijde in onderhandeling met de vakverenigingen to treden. Natuurlijk denkt men er aan werk geverszijde geen oogenblik aan dc octie ook maat een stap vorder door te drijven don strikt noodig is. Op een vergadering van den Christelijken metaalbewcrkersbond te Essen werd medege deeld, dat 15.000 arbeiders in het district nic-t zijn uitgesloten. Dezen hebben met hun werk gevers langs minnelijken weg op de basis von de bindend verklaarde arbitrale uitspraak een regeling getroffen. Massabctoogrngcn van Chris telijke metaalarbeiders. Essen. 4 Nov (V D.) Het vakverceni- gingskertel der Christelijke metaalarbeiders heeft heden (Zondag) In het geheele Ruhrge- bied demonstrates gehouden tegen de uitslui ting De districtsleider Burghartz h';eld te Es sen voor een reusachtige vergadering een rede over den toestond Hij wees er op, dat het recht oen den kant van de arbeiders is en bewees mei omvangrijk materiaal (kosten, etc dei producten, verkoopsprijs, enz.) dat de N. W groep de vastgestelde loonsverhoogingen kon dragen Verder vermaande hij de arbeiders tot onvoorwaardelijke discipline De vokvereenig-Hgs^ecretaris Groene wees cr op. dat de Christelijke metaalbewerkers zich aonslo'en bil den e-'sch. dat de rijksrege ring onm'ddellirk zou bijeenkomen om stelling te nemen tegenover de situatie. De communisten verlangen een rijksdegzittmg. B e r 1 ij n, 3 Nov. (V D.) De communisti sche 'ijksdngfractie heeft, naar aonleid'ng van de uitsluitingen in hot Roergebied, een voor stel tot het onmiddellijk bijeenroepen van den rijksdag ingediend en vrogen gesteld, d'e tot "rondslag von de gewensche discussies kunnen dienen. Men gelooft echter niet, dat rijksdag-presi dent Loebe, nadat alle voorbereidingen zijn getroffen om den rijksdag op 13 November a.s bijeen te roepen, bereid is den eisch der corhmunicten in te willigen. Vo'gens het re glement von orde kunnen de communisten hun eisch slechts doorzetten, als ook ondere frac ties bereid ziin hun voorstel te steunen, aan gezien de pres'dent den rijksdag slechts bijeen moet roenon, als een derde von hef aantal af gevaardigden daartoe den wenrch te kennen geven Hel is niet uitfëslo*°n, <Jat Se rijWdng- prcs:dent binnen eenige dagen bet senioren convent bijeen zal roeoen. teneinde z:rh op de hoogte te stellen van de meening der ver schillende fracties. Wc'kloozenuitkeering voor de uitgesloten metaalbewerkers Berlijn, 3 Nov (V D.) Het bestuur van het bureau voor arbe'd"bcmiddeb"ng cn werk- loo7en-verzeker:ng zal, in tegenstelling met- andersluidende geruchten, eerst a.s. Maandag bijeenkomen, teneinde te beraadslagen over de toch-ische maa'regelen. die getr^fen dienen te worden in het geval, dat de uitgesloten me taalbewerkers in het Roergebied werkloozen- endersteuning zullen k-i'^en He* h«stimr ven dit bureau kan n'et beslissen over de principi- eele vraag of dc ui'geslotenen cl of niet voor werkloosheids-uitkeering in aenmerking ko men. De beslissing doorover berurt bij het bestuur van het rijksverzekerirgsbureau. Volgens wetteb'ike bepaling kan op werk- looshcids-iriikeerinor pes aonsprnek word°n ge maakt na een wachttijd van 8 dagen. Binnen dezen termijn zal het rijksverzekeringsbureau waorschijnlijk geen beslissing nemen. NATIONAAL CONGRES VOOR DE BINNENSCHEEPVAART. Te Brussel geopend. Brussel, 3 Nov. (V. D.) Het eerste Belgi sche congres voor de binnenscheepvaart is he den geopend in tegenwoordigheid van konirg Albert en den minister van openbare werken Baels, door den staots-minister Segers Hij wees op het groote belong von de ontwikkeling von de binnenscheepvaart door verbetering win de waterwegen, bevordering van den scheepsbouw en van het onderwijs. Minister Baels verzekerde in een rede, dat de regeering zooveel mogelijk dc binnen scheepvaart zal bevorderen, o.a. door bespoe diging van den aanleg van het kanaal van Luik naar Antwerpen en de verbetering van de verbinding van Antwerpen met den Rijn kon niet lang meer op zich laten wachten. AMERSFOORTSCHE HOCKEYCLUB. Zaterdag soeelde A. M. H. C. tegen Be Fair. Omstreeks half 3 fluit de scheidsrech ter beginnen. Dadelijk reeds is een zeer groot overwichft der A. M. H. O, welke tijdens de geheele wedstrijd, uitgezonderd enkele on gevaarlijke aanvallen van Be Fair, behouden is, duidelijk merkbaar. Na ruim 5 min. weet de midvoor uit een kei f'ge voorzet van rechts te doelpunten 1—0 voor A. M. H C. Telkens weer wordt de bal door de vleu gelspelers opgebracht, maar door herhaalde lijk off-side staan der voorhoede gaan dc kansen verloren. Na een tijdje brengt de reefcts-buiten der A. M. H. C. snel op, een voorzet volgt, en de rechts-binncn zorgt door een keihard schot voor een 2—0 voorsprong der A. M. H. C. Met deze stand gaat de rust in. Na de thee ziet men weer hetzelfde spelle tje: de A. M. H. C. sterkl m den aanval en Bc Fair verdedigend. Zelfs de geheele half- linie der A. M. H. C. zit af en toe bij 't doel •an Be Fair. In deze periode begaot de Be Fair achterhoede verscheidene fouten, welke strafcorners opleveren. Doch hieruit weet de voorhoede niet te doelpunten dank zij 't goed verdedigen v. d. Be Fair-keeper, Even komt do Be Fair-voorhoede naar voren, moor de ongevaarlijke aanvallen worden gestuit en de bal wordt weer naar de A. M. H. C.-voorhoe- de geretourneerd. Deze stuit meestal op dc links-back, die een goede partij speelde, ofschoon af en toe wel wat al te forsch. Verdere doelpunten blij ven uit, zoodat de A. M. H. C. de tweede competitiewedstrijd met een 2—0 voorsprong beëindigde Over 't algemeen is er niet zoo goed gespeeld als anders. De invaller-keeper heeft slechts I bol gehad, welke hij naor be- hooren verwerkte. De 3 halfs snoeiden goed, en steunden de voorhoede uitstekend. Zaterdag a.s. speelt A. M. H. C. I een vriendschappelijke wedstrijd thuis tegen Kame leon, welke uit spelers van 't Gooi I cn Gooi H bestaat. A. M. H. C. II gaat Zondag met een mixed elftal naar Deventer, om haar revanche-wed strijd tegen Deventer te spelen. ZWEMMEN. De LItrechtsche Zwemvereeniging „Zwem- lust zal op Maandag 19 November a.s. een Provinciale Zwemwedstrijd organisecren in de Overdekte Zwem- en Badinrichting aan de Biltstraet. Hoewel deze wedstrijd in hoofdzaak een ad- spirantcn-wedstrijd is, ter propaganda der zwemsport onder de jongeren leden van Zwemverenigingen uit de Provincie, zijn er vervolgens nog diverse nummers voor do ouderen, zooals parenzwemmen, estafette, schoonspringen gevolgd door 'n polomotch. KERKERAADSLEZfNG NED. HERV. GEMEENTE. „Dc Orde van de Ster". Bij dc eerste Kerkeraadslezing van den win- tet, was de Nieuwe Kerk vrijwel gch'oel -ge- vuld. Ds. L. D. Poot, predikant te Haarlem sp-ak over rDe Órde van de Ster" In het inleidend woor 1 noemde ds. Pnnnebakker dil een onderwerp dat in vele horten en gedachten leeft Na romen zong en gebed ving ds. Poot zijn ondej werp aan met een korte uitweiding over het Sterkamp te Ommen, waar 38 volken wa ren vertegen woord'gd, geschaard om den Bmhrr.oanschen jongeling Sionee, die tijdens hot kamp ven T927 de Krishna Moerti. de in- curretie van Christus zou ziin gewonden. De Goerve. de H^er van het mededoogen zou van ziin lichaam bezit hebben genomen. Deze K. M is de ex p en ent en dc incorporatie van dc Orde- van de Ster. Joh Mott van de Wereld Christen Studen- tenvereeniging noemde deen ii{d een crisis moment voor het Evangelie Golven vloeien over en weer tusschen het Westen en Indië Wij bouwen kerken in tnJ,:ë cn dc Goster- l'ngen storten hun evangelie over het werken uit Dc ziel enzer hcschaving is weg; een ontkerstende ph'losofie heeft het Christendom in de harten gedoodmen vegeteert op ge weten. Daar staat tegenover het joncre Azië, dnt huiverend ontwaakt en een heidendom bezit rpAt gevoel gc eerbied voor e)1e s<-hcocelen. We moeten cms wegschomen. De Oosterling ziet ons beeld m onre pers, Vtteratuur en bioscoop en vraagtMoet vandaar onze be keering komen Een Thibe^oeoscb priester wekt in een preek od om aan de harbanrsclw» demonen van Europa met hun dtnvel^che zeden vol zelf zucht het licht te brengen. De Oosterling ziet met deernis, verachting en weerzin op ons neer. Spr. behandelt in het kort Boe 'ha's leer, volgens hem meer philnsophie dan religie rijn leer van Wen >n lijden en uitdooven van levensbcgeerlijkhr'd, om daarna neer te dalen in de rust van het Nirvana. Het evangelie van Krishiv» Moerti moet men hooren tegen den klankbodem van Boedho s leer. 't Christen "'om ntaet diametraal tegen over Boedho's leerverlossing van de zonde en persoonlijke vrijmaking tegenover verlos- s'ng ven bestaan als oplcsring. Dc geweldige inging, dien Boedho in het westen heeft gevonden, berust op dc alge- meene vermoeidheid Van God en Evangelie vcrvö"en is men ges'ogen uit hef evenwicht men is vleugellam geworden. Alle absolute woarhe;d is door het slijk resleurd en men smakt onnieuw ne«r het absolute. Spr beziet de Thr-osophischë Orde al- een voot het westen pask'nar Bo^hisme, en h"sp~eekt de personen van mevr. B'avotrici on Anny Besant. waarover hit zich sceptisch uit, en bet zoete verloop, dat een groote tegen-tellirg vormt met de groote Godman nen, die r1-e ellende \pn hun velk dee'den en kerven zetten in het leven. K M. schiint sar. toe een zuiver hoifges'emd id^el'st tc zijn. Sed"^ oAn paar jaar is vcrondAriog op t» merken 't Is of hij achteruit krabbelt cn z:ch ontworstelt oan hvpnose van Annv Tn zün lcntste wprk is wondere tegenspraak; 't is of er ren crisis komen met als bij Johannes den Doc per. Men is er echter niet mee of te smeken van Opkooksel van oude ketterij, het Gnosti cisme waartegen de apostel Johannes reeds waarschuwt. ,i i Tevens en nergens sprako van God. Het luidt het Oneindige, maar niet de Oneindige; alles is abstractie. Moet dat ons nu uit den modder optrekken t Is alles echter diep berchnmend voor ons, went dit olies spruit vaak uit een hunkeren van hongerenden cn dorstenden. In het Oosten, dat zelve raar ons komt. staat do oogst wit van riioheid von Christus Mogelijk dot Hij ingriipt buiten ons om, wil met ons kibbelend christendom. Wat heeft het Boedhismc voor Arië met haar Viwten, hea* paria's, haar k i n d °r hu-we1 ü1 A n cmdaan voor geestelijke cn zedelijke ophef Eng Het Thecsofismo moet ons echter op dc kn;eën brengen, maar ook ons doen toonet., dot het christendom geen uitgebranJe krater is maar een vulkaan van geloof en hoop en con fontein van liefde. Aai, het Theosofiame is deze goede kant. dat het gericht is naar binnen. Het ;s spreker liever din de térormie van het t»t«»vloerschc materialisme van een 30 jaar golfden. Aan het eind von zijn rede witst sor. op de teekenen des tiidp het overal onduiken von valsche christenen. Hij wiist op Du:tsch- lamd en op P»rzië. rijn hoorders wenscht hii toe Kiishna Moerffs te 2ijn, dragers van Christus, met open oogen voor de werkelijk heid. Hoewel gelegenheid zou worden gegeven om vrogen te stellen, werd hiertoe niet over gegaan. om, zooals de Pannebokker zei, den indruk van het gesprokene riet te verflau wen. Daarenboven zou. gezien het uur. slecht* weinig tijd daarvoor kunnen disponibel zijn EXAMENS. Gisteren slaagde voor het doctoraol-examen biologie te' Utrecht onze oud-stadgenoote, mej. I. E. Uyldert. GARNIZOEN. De kapitein J. P. Briët en de te Luit. W. P. Schotman van 5 N.l worden met ingang van 15 Nov a.s. voor den tijd van 11 maan den bij de Luchtvaart-afdeeling gedetacheerd ter opleiding tot officier-waarnemer. TOONEEL. Drie weken op zicht. Het was geen onaardig idee van Fred. Lonsdale de nieuwe Amerikoansche ontdek king, het huwelijk te doen vooraf gaan door een proefhuwelijk op korten termijn, waarbij beide partijen zich nog kunnen bedenken ol ze de beslissende stap zullen wagen, tot onder werp van een blijspel te maken Hier ligt stof genoeg voor een sat/re waarbij bijv. een Shaw zijn bijtende ironie eens over het mo derne huwelijk zou hebben uitgestort, Lons dale was al blij met de vondst en heeft kans gezien een drietal bedrijven te vullen met een humor die wel geestig, maar niet steeds van goeden huize is. Het recept was eenvoudig, neem twee idio ten, kalmer gezegd menschen met ietwat op vollende afwijkingen, van verschillende Sekse, plaats daartegenover twee normnlo menschen, laat de mannelijke idioot verliefd worden op de vrouwelijke normale en omgekeerd Men behoeft geen wijsgeer te ziin, om te voorspel len dat bij een huwelijk de zaak fout gaat, bij een proefhuwelijk zijn er meer mogelijk heden, óf de twee normalen vinden elkaar en de twee afwijken jen eveneens in een nieuwe constellatie, óf dc twee abnormalen krijgen een lesje van de anderen en van elkaar. Lons dale koos de laats+e ojCossing, zonder de eerste los te laten; dit geeft aan het stuk een aardige spanning omdat onze vooroorlog- schc romantische geaardheid ons en wel in de eerste plaats het vrouwelijke deel van het publiek steeds doet afvragen hoe het zal oflooDcn, wie „elkaar kriigen". Het stuk is „bedacht" en dc personen even zoo, een sprankje leven zit er niet in, Cor van der Lugt speelde uitstekend de niais met ziin lethargische humor die de twaalfde hertog van Bristol is. Zijn onbewuste, beseflooze geestigheid bleef drie bedrijven op hetzelfde plan, goed typeerend, nimmer levend, even tegen het sW meer m den beproefden bliisp€lto*m. Fie Carelsen speelde de vrouwe lijkc dwaas de inslag der ofwijking is egoïsme en had met deze rol meer moeite, omdat temperament en charme haar steeds parten spelen. Zij blijft te menschel ijk voor het clowneske, begriplooze zooals van der Lugt het speelde, zij moet zich in zoo'n rol geweld aandoen en het is jammer deze be gaafde actrice in werk te zien, dot haar niet ligt Waarmee ik niet zeggen wil dat ook deze rol niet de moeite van het aanzien waard was, boeiend is haat spel steeds. Anton Roemer speelde Richard Halton, dc normale, ietwat romantische man. hij was, vooral in zi;n omkeer in het tweede bedriif, zeer goed Minnv Erfman als Helen Hayle kwam minde „uit de verf", alleen tn het twee de bedrijf speelde zij een knap scènetje, als zij den Hertog van Bristol den bons geeft, Aan haar lag het piet, maar aan de rol, waar uit niets te halen was. Hoe het afloopt? Wol, om de waarheid te zeggen na drie bedriivcp weten wij het nog niet, aan het einde blijven de twee egoïsten samen achter in het ingesneeuwde landhuis in Schotland en er ziin evenveel mogelip-heden als in het begin. Waarmede de deugdelijkheid van het nieuwe proefhuwelijks-institirut nog niet bewezen is, maar dat was dc bedoeling van den schrijver vermoedelijk ook niet, wèl om ons een emusantcn avond te bezorgen met een stuk. dat wij heden alweer vergeten zijn. Gelachen is er. soms zelfs hartelijk om werkelijk aordige vondsten. De decors en tooneelschikking, zoowel in 1 nis in de beide laatste bedrijven verdienen rog wel vermelding, op ons kleine tooneel valt nog wel wat te bereiken, het zw er alles zeer verzorgd uit, vooral in II en III maakte het een uitstekend effect. V. WERD HU BEDOELD Voor den politierechter te Utrecht stond gisteren terecht eer» zadelmaker van hier. Hij was door een agent van politie aangeroepen Hij moest afstappen omdat hij geen belasting- merk op zijn flets had Aangezien verdachte den agent reeds gepasseerd was en or meer perso nen in dc nabijheid waren, Is hij doorgereden. Even later is hij weeT door den agent, dio hem was nogeloopen, aangeroepen Toén was hij afgestapt omdat cr niemand anders i&. de straat was. De agent had hem toen ge zegd „Dot zal je duuT moeten betalen, dat kost je twintig gulden." Verdachte bekende, dot hij geen rijwiel- plaatje had, doch dat hij opzettelijk was door gereden, was niet waar Hij wist den eersten keer niet, dot de agent hèm had aangeroepen. De officier van justitie eischte 60.— boete subs. 30 dagen hechtenis. Verdachte houdt vol, dot hij niet wist dat dc agent hèm bedoelde en vraagt een lichtcra straf. De politierechter, in aanmerking nemende, dat verdachte nog nooit met de politie in aanraking geweest was, veroordeelde hem tot een geldboete van 30.— subs. 15 dagvr* hechtenis, KAASMARKT GEMEENTE AMERSFOORT, 5 November 1928. Aangevoerd 67 wagens bevattende 17500 kilo. Prijs 49—56 per 50 kilo. Handel vlug. NEDERLANDSCHE PROTESTANTENBOND. Vrijzinnig Protestantisme en Theosophie. In de Remonstrantsche kerk hield de afdee- ling Amersfoort van den Ncderlandschen Pro testantenbond een bijeenkomst, die door een vr,j groot aantal aanwezigen werd bijgewoond. Als spreker tred op de heer ds. G. Horreus dc Haas, irit Zwolle, met onderwerp„Vrijzinnig Protestantisme en Thesophie". Spreker ving zijn voordracht aan met op te merken, dat de verhouding tusschen Vrijzinnig Protestantisme en Theosophie een tijd-vraag is. En wanneer hij die vraag aan een beschouwing onderwerpt, wil dat geenszins zeggen, dat deze, «prekers meening, de algemeene denkwijze is von het vrijzinnig protestantisme. Immers het vrijzinnig protestantisme is niet ëén vaststaand ert voorgeschreven beginsel. Men zal onder vrijzinnig protestanten vinden menschen, die de theosophie afwiizen cn anderen, die dc theo sophie aanvaarden. Wat is theosophie? Letterlijk bcteekent het woord "godskennis". In verband met de om schrijving van dc verdere beteekenis van de theosophie memoreert ds Do Hans, dat in 1875 de Theoscpvischc Vereeniging in Amerika werd opgericht Bij de theosophie kan men in de eer ste plaats onderscheiden de exoterische theo- soohische gedachte, die uitgaat van het begin sel von het komen van een wereldeenheid. Voorts verlangt de exotische theosophie de be studeering van alle oude godsdiensten Tenslot te tracht deze studie kennis te krijgen van alle verborgen vermogens en krachten Tegen deze drie beginselen van de exoterische theosophie Tol geen enkel vrijzinnig protestant bezwaar hebben. Doch hiermede is niet alles van de theosophie gezegd. Het genoemde geldt slechts voor de exoterische, de populaire theosophie. Doch daarnaast stoot do esoterische theoso- ohie. Het naar binnen gekeerde van deze rich ting. Deze esoterische theosophie houdt zich ^ezig met de geschiedenis van de wereld van den mensch en von den goddelijken achter grond achter deze beide. Spreker wijst er ver volgens op, dat volgens Annv Besont deze ^soterische theosophie gebaseerd is op een ze vental wereld-perioden. Dc periode, die wij thans meemaken, is de vierde. No nog een drie tal van zulke wereldperioden zal de geschiede nis van onze nnrdsche wereld volbracht ziin. Breedvoerig wijdt soreker verder uit over de beginselen van de theosophie en komt daarbij "P de leer der reïncarnatie. Volgens do re-' incarnatie leer komt na den dood de ik-heid van ieder mensch weer terug in een anderen vorm, die rich aansluit bij de laatste levens vorm. Hierbij speelt de wet van orde, van Kar ma, de wet van oorzaak en gevolg aen zeer groote rol. Door het leven, dot men op het oogenb'ik leeft, bereidt men zijn volgend leven voor. Telkens heeft men in een voorgaand le ven het daaropvolgende in zijn eigen hond. Volgens de reïncarnatie Veert alles terug, tot dat dit terugkomen zijn zin heeft bereikt cn een wezen geboren is, dot een hooger bestaon waardig is. Het wereldgebeuren, zoo vervolgt spreker, wordt volgens theosophischp meenin gen, bestuurd door z.g.n. Mahadma's, hoogere en groote zielen, die nog wel op onze aarde bestaan en die zouden wonen in de valleien van Thibet. Deze Mahadma's beschikken over bo- venmenschelijkc krachten en kunnen zoowel in iedere persoon inkomen terwijl zij ook weer 'edcr menschelijk wezen kunnen verlaten. Wanneer één of ondere spreker een schitteren de redevoering uitspreekt, dan behoeft dat niet de spreker zelf te zijn, doch heel goed is het mogïijk, dat een of ondere Mahadmo in hem gevaren is. Men mag hierom schc-deropha- 'end lachen, aldus spreker, doch zoo staat het geschreven in theosop-hische stondaordwerken, waarvan de inhoud Üoor Anny Besant als waar wordt geautoriseerd. Spreker brengt voorts in herinnering den figuur van den jongen Hindoe, Krishnamurti. in wiens persoon Christus of Boeddha wederom tot de menschheid zou spre ken. In het tweede gedeelte van zijn voordracht wil Ds. De Haas zich stellen tegenover de vraag, hoe dc vrijzinnig protestontcn hebben ♦e staan tegenover de theosophische gedachte. Wanneer men ons oordeel vraagt over de the osophie, naor aanleiding van hetgeen soreker cr ven heeft medegedeeld, is dat een vrij lasti ge vraag. Immers het betreft hier een vraag von al- of riet geloof. Wanneer men een vol geling wil zijn van Anny Besant of van Bla- vatsky, wonneer men het gezag erkent van ^teiner en andere theosopbjsche voormannen, don is dat zuiver een zaak van nersoon'ijke oyertuicring. Doch volgens spreker is er bij de 'heoscphische wereldbeschouwing een groote 'osis fantasie rood.ig. Want bij de esoterische theosophie wordt men gesteld voor fantastische "n geheimzinnige waarheden, die men eenvou- 'ig heeft aan te nemen oo gezag van Arny "Vsont en anderen. In het bi'zonder gaat sore- '•cr nogmeahs de leeringen van reïncarnatie en armana. die op zich zelf niets nieuw* zijn, dorh reeds oude W'^chc gedachten. C/ngetwij- 'e'd is de leer van Karma in den grond waar. Zeer zeker is er een wet van oorzaak en ge volg, waaraan wc allen gelooven en die we al- 'en aannemen. Immers wanneer dp londbouwer larwekorrels zaait, don verwacht hij ook tarwe kunnen maoien en b.v. geen rog^c of "haver. En tot de reïncarnati,-leer zou men kunnen

Historische kranten - Archief Eemland

Amersfoortsch Dagblad / De Eemlander | 1928 | | pagina 2