GELD Vredelievendheid of Defaitisme? JOH. DE HEER G. A. Bonthuis BOEKHOUDEN. Piano- en Orgeihandel AGENDA INGEZONDEN STUKKEN Advertentiën geen spreekuur DIENSTBODE L. STOLBERG DAMES! PELTERIJEN Maison REINB0UD W. VAN DER MAAT J. W. M. SLUITER De vlucht uit de Poppenkast van Jan Klaassen en Trijntje" Mr. Frima over de rede van Ds. Dikboom. (Ingezonden). Geachte Redactie, Vergun me een klein plaatsje om op tc komen tegen de wijze waarop volgens het verslag in Uw blad Os Dikboom gemeend heeft don wapenslUstandsdag te moeten herdenken. Al i* Üs. Dikboorn toen niet als voorganger van de vrijz. hervormden op getreden, hij heeft nu eenmaal deze func- i ie en naai- hetgeen door hem in 't open haar wordt gesproken, worden de vrijzin nig hervormden beoordeeld. En wanneer Ds. Dikboom spreekt van: „Wij anti-mili- la iristen", stel ik er prijs op hier in 't open haar te verklaren, dat ik tot die categorie, niet wensch te worden gerekend. Ds. Dikboom herinnert zich het klokge lui van den Martinitoren te Groningen op 11 November 1918, maar het was hem als vroegen die klokken: „wat hebben wij gp" daan?" Het antwoord blijft uit. En het kon zoo gemakkelijk worden gegeven: Wij zijn, dank zij de paraatheid waarmee wij in 1914 de wapenen hebben opgenomen, er in ge slaagd te midden van den wereldbrand ons eigen land oorlogsellende en oorlogs verwoesting te besparen. Als Ds. Dikboom zijn zin krijgt, zullen wij een volgende keer do rol van Bcigió mogen overnemen. Gelukkig zijn er nog heel wat Nederlan ders, die daar niets voor gevoelen. En gelukkig dc Nederlandsche regeering ook niet. Ook overigens, wanneer tenminste het verslag in het A. D. juist is, maakt Ds. Dikboom zich van de grootste economische factoren met een paar woorden af. „Dit is ons toch wel geheel duidelijk, dat het in een oorlog gaat om geld en goed, en dat deze niet de vrcesehjkc offers rechtvaardi gen." Is dat nu niet sit vcnia verbo ouwewij vepraat? Wanneer een volksbe staan op het spel staat, is dat. voor een volk niet de grootste offers waard? Of zou den al <lio volken, die den strijd tot het bittere eind streden uitsluitend (de rcgcc- i ingen incluis) hebben beslaan uit driedubbele idioten Het is zoo gemakkelijk defaitisme te prediken!! Niet omdat ons volk zijn onaf hankelijk volksbestaan niet ten koste van alles zou willen verdedigen; maar omdat »le groole menigte nu eenmaal dom is en het onaangenaam vindt, dat c®n deel der jongens van-20 jaar eenigc maanden uit hun gewone doen wordt gehaald voor mi litaire opleiding. ,A\ ij willen, v\ ij mogen niet mee doen.'' Een heerlijk zinnetje, om dienstweigeraars tot eigen schade en schande te fokken. Maar niemand slipt de daarin gelegen drogredc aan met een: maar wij hebben immers niet meegedaan!! Ten slotte doet Ds. Dikboom een bcroop op den geest vau Christus, die de stuw kracht rnoet zijn voor het anti-militairis- nic. Ook hier is dc redeneering, voorzoover ik zien kan, valsch. Want Christus heeft wel rnct soldaten gesproken, die hem vroe gen, wat zij doen moesten. En Christus zei toen niet, dat zij dienst moesten weigeren, maar dat ze hun commandanten moesten gehoorzamen en hun plicht doen. Hetgeen precies liet omgekeerde is van hetgeen ons nu als Christus' geest verkondigd wordt. 't Is treurig, dat juist zij, die in vee! op zichten het jonge geslacht vormen en den weg wijzen, zoo weinig zin voor dc werke lijkheid tooncn te bezitten. En dat zij door een geslacht van weerloozon op to kvVèc- ken, dit maken lot een zekere prooi voor het zich steeds meer wapende communis me, in welks slavernij t z.t. misschien die zelfde vveerlcózc jongeren eens zullen ge raken Uw dw;, FRIMA. Daar juist komt de courant met het ver slag van oe rede van Ds. ITylkema op 12 Adv. Merkwaardig is daarin, de mededee- fing, dat anlimilitairist zijn, niet genoeg, zelfs eeiiigszins dwaas is (Van jc vrienden moet je 't hebben, Ds. Dikboom!) Daarna volgt even een tipje inzicht in dc werke lijkheid: „niet do militairen, maar de bur gers samen, de volksvertegenwoordiger maakt den oorlog". Dank U, Ds. Hylkema. Maar nu gc a hebt gezegd, moet ge ook b zeggen en er mee ophouden dienstweigering ie prediken of liever: beginnen do dienstpliohtigon aan te sporen trouw hun dienst te doen Want met „dc burgers samen" en de „volkacer- tcgenwoordigers" hebt ge zonder twijfel niet dc Nederlandsche burgers en de Ne derlandsche volksvertegenwoordigers be doeld. Want die zijn immeis zoo vicdelie- vend mogelijk ze zouden zelfs om ma- tcrieele redenen niet anders kunnen zijn. „Woorden alleen geven niets". Volkomen Maar. Maar laat nu de daad volgen en spoor Uwe cathechc&anten aan vrijwillig dienst te nemen en den vredelievende» NedeiIandschen Staatsburger een losje Ie geven. Laat zc het goede voorbeeld van den ros. majoor prof. Kielstra, Uw geloofs genoot, -\ olgen. F. Met dank aan dc Redactie v. h. Amensf. Dagblad, die me gelegenheid geeft tot ver weer, merk ik het volgende op: Allereerst io het niet j o mantor te gaan bestrijden op grond van artikels in de krant. Wanneer men verder de Vrijz. Hcrv. Ver. beoordeelt naar het woord door mij ge sproken als warm voorstander van „Kerk en Vrede", dan moet dat oordeel er naast zijn. „Wij Antimilitai risten," dat woord om vat personen van velerlei richting en van allerlei kerkgenootschappen. In „Kerk en Vrede" .33 an allo groepen samen. Het Christelik-antiinilitairisme van „Kerk en Vrede" wil geen weerlozen kweken, maar weerbare mannen cn vrouwen die op christclike gronden do moderne oorlog be strijden Wij zeggen „neen" tegen dc oor log omdat wij „ja" zeggen tegen Christus. Üw titel is foutief. Het christelik-anti- militairismc is geen defaitisme. „Wat heb ben wij gedaan." Niet wij Nederlanders, maar wij christenen. Solidair met christe nen van andere landen, medeverantwoor- delik \oor dc schuld die Christenvolkeren op zich geladen hebben, weten wij ons, waar Christus ons op 't hart bindt liet: „Gij zijt allen broeders. Dat ons leger de oorlog buiten Nederlands grondgebied hield kan ik zo maar niet geloven. Verder wat betreft datgene, wat U beti telt met een zeer oneerbiedig woord tegen over zwakke sexe, ik heb gezegd dat Ego cn Mammon, hobzucht cn winzucht in oor logstijd de grootste triumfen vieren. Heidenen, waaronder wij Christenen zen ding drijven hebbon op een congres in Chi cago gezogd: Schoon is Uw godsdienst, maar het leven van dc Christen volkeron vloekt ermee. Do geest van waarheid cn liefde leidt hen niet, maar de geest van alterlik profijt en geweld. Dat is bescha mende waarheid. In \errcwcg Jo meeslo oorlogen hebben machtsbegeerte en overwinningszucht de voornaamste rol gespeeld, alzoo Prof. Ba- vinck. een Gereformeerd theoloog. liet volksbestaan dat op het spel staat rechtvaardigt de grootste offers? Roman tiek die geen plaats meer vindt in een mo derne oorlog Of leest U er eens op na het Synthcs-juummer „Recht en Liefdo" van Uw collega Prof. Mr. Paul Scholtcn, waarin deze o.a. zegt: „Wie het Staatsbelang bo\cn alles ver heft, hij kan de eisch der liefde niet hand- li a\ en. En met de liefde offert hij op het recht. Het recht wordt zoodoende los gemaakt van de diepste Ievensgrond, die het in ons innerlijk leven heeft cn behoort te hebben. En lecht wordt synoniem met dc wil van do staaf." Dan rijst er voor ons op do machtstaat en nu nu wordt het Christenvolk be dreigd in die goederen, waarbij liet boven al belang heeft, bet recht, de liefde cn dc chrisielike moraal. Waar worden zo meer bedreigd dan in een moderne oorlog? Hier staat ons christelik volksbestaan op 'tepel. Dc oorlogvoerenden driedubbele idioten? Mogelik. Zeker zijn zc verblind geweest door machtsbegeerte en staatsvorgoding, verblind ook door een leuze als U aanheft: Het staatsbc'ang staat op het spel. Wij mogen niet meedoen. Er worden veel minder dienstweigeraars gefokt dan dienaren van de afgod: Machtstaak Noemt U list Christendom dat zo spreekt gevaar lik, gevaarlik ja funest voor het opgroei end geslacht acht ik liet Christendom, dat zo weinig zin voor do werke'ikheid toont, dat het zegt wat U zegt: Het volksbestaan staat op het spel (zie boven): dc grootste offers is het waard. Weet U wel, wat U zegt Bedenkt U het elke Christeliko waarde schendend karakter van do mo derne oorlog? Het zwakst is Uw betoog als vanzelfspre kend daar. waar U zich op liet Evangelie beroept. Niet Christus was het die de sol daten gehoorzaamheid leerde, maar Johan nes de Doper en ..de minste in het konink lijk der hemelen js meerder dan hij" zegt Jezus - Nu haal ik geen teksten aan maar wijs alleen op di» christelikc letter kunde der eerste eeuwen, waarin U meer dan eens kunt lezen, dat een goed Chris ten geen krijgsdienst deed. Het legerkamp van het licht cn bet legerkamp van dc duisternis verdragen elkander niet. (Tci- tuliianus). Deze militia Christi ontwaakt God dank. Wat betreft liet rode gevaar, waarop U ten slotte komt, dc bloedige revoluties heb ben plaats gevonden n a de oorlog. Niets zal zo zeer het rode gevaar en dc daaruit voortvloeiende ellcndo voedsel geven dan oorlog en inilitairisme Daar waar ik mo sterk voel, Mr. Frima daar ligt Uw zwakheid. Het Evangelie van Christus is mij boven alle dingen lief. U is een Vrijzinnig-Christen. Wijst U mij op grond \an Christus evangelie mijn fout. Ds. J. DIKBOOM VERKORTING VAN ARBEIDSTIJD. Op de Sopla-Icbrieken, Naar wij vernemen is met ingang van heden de arbeidstijd voor het vrouwelijk- pcrsoneel der Sopla-fabrieken ingekort. Bij informatie is ons gebleken, dat deze maatregel verband houdt met de electriei leitstarievcn en meer speciaal met de sper tijden, zoodat men den arbeidstijd zóó heeft geregeld, dat bij het aanbreken dezer sper tijden waarop een booger tarief voor de electricitcit ingaat, zoo min mogelijk wordt gewerkt. Het vrouwelijk personeel aan bo vengenoemde fabriek werkt nu niet later dan 4 uur 's middags. Deze regeling is mo gelijk geweest omdat dc voorraad der fa brieken voldoende is, zoodat men niet ge- genoodzaakt is om met volle kracht te blij ven werken TOONEEL. Ensemble Bouber: heeft Mazzel". „Nathan Tol welke artistieke prestaties Heiman Bouber in staat is, \all wel heel duidelijk te concludeert» uit zijn spel in „Nathan hoefl Mazzel", het Amcrikaanscho blijspel van Aëron Hofmann, dat gisteravond in Amicitia door het Groot Volkstooneel van liet Instituut voor Arbeidersontwikkelingen de V. A. R. A. voor het voetlicht werd ge bracht. Bouber heeft zijn talenten als ver tolker van het volkstooneel nog weer eens uitdi-ukkelijk kunnen souligneeren in het blijspel, dat weliswaar niet bepaald „uit. bet leven gegrepen" is, maar toch zoo vele L-nmi«chc cn scntimcnteele tooneeltjcs geeft. dat de aandacht van liet publiek geen en- kol oogenblik verloren gaat. Nathan Cohen (Herman Bouber) is dc gocdhurtigc Jood- scho schoenmaker, die alleen in armoede en ontbering zijn geluk vinden kan. Ilij leeft met zijn vriend Bill Lewis, hun ge zamenlijk pleegkind Jane en do huishoud ster Maggie in een kelderwoning van een van New-York's nauwe straatjes. Nathan's goedheid is bekend in de heele buui t, geeft zelfs wol eens aanleiding tot oneenigheid in zijn huiselijk leven. Niettegenstaande deze kleine kibbelpartijtjes heeft men een geluk kig familieleven, waarin gedeeld wordt door Tom, meesterknecht op ccn fabriek, de jongeman, die verliefd is op Janc. Geheel onverwachts krijgt Nathans dan een erfenis van 250.000 dollar. Doze ge beurtenis maakt den nieuwen bozitter tot een geheel ander menscb. De „nouveau richc" voelt het als een ommekeer in zijn leven cn uit deze o. a. in het negeeren van die personen, die voorheen zijn beste vrien den waren. Hij gaat dan wonen iu een nieu we omgeving met zijn nieuwe manieren, doch Maggie en Jane aanvaarden alles slechts sceptisch. Zij voelen zich voel beter op hun plaats in de vroegere omgeving, waar Bill Lewis thans met de vrienden achtergebleven is. Nathan koestert echter een onbeperkt vertrouwen in zijn geluks- brengcr, nir. Ives, die evenwel een valsche rel speelt in het zeer doorzichtige fortuin van den goedgeloovigcn rijkaard. Dan komt de onvermijdelijke ontgoocheling: er heeft een vergissing plaats gehad, dc erfe nis is niet voor Nathan bestemd geweest, maar voor zijn vriend Bill. De misleide schoenmaker keert daarop naar zijn oude omgeving terug, wuar Bill zich quasi- wreed betoont ter betaling van hot hem aangedane onrecht cn \an de onaango- name behandeling tijdens Nathans' korl- stondigo rijkdomsperiode, doch het blijkt dan, dat ook Bill's hart van goud is cn dat het geld tenslotte toch in goede banden gekomen is, waarvan ook Nathan maar nu in werkelijkheid zal kunnen profitee- ren. De eenvoud van voorheen zal ten alle tijde Morden gehandhaafd en doet do bijna verstoorde verloving van Janc en Tom tot stand komen. Alleraardigste momenten treft men aan het einde van I als de buren komen felici- teeren; in III als Lewis zijn ouden vriend gaat bezoeken, die uit hoofde van zijn for tuin geen collegialiteit meer wenscht; aau het einde van dit bedrijf als de ontknoo ping komt en Nathan een inncrlijken strijd te worstelen krijgt, Maarbij zijn spel ge tuigt van aangrijpende soberheid en over tuigenden eenvoud; benevens lal van an dere toonceltjes, die het stuk tot een blij spel maken in den goeden zin des Moords. Naast den speler van do titelrol treden Bill Lewis (Coen Hissink) en Maggie (Riek Berkhout) op als verzorgers van de goede sfeer voor den achtergrond. Het lieve pleegdochtertje Jane (Nelly Ernst) is een aardigo verschijning, die uitermute geknipt was voor de haar toebedachte rol. Ook de meer ondergeschikte figuren in dit tooneehverk kunnen met recht hun deel opeischen van het succes, dat gisteravond bij de goed bezette zaal zoo verdiend be reikt m-crd. Vóór den aanvang der voorstelling gaf de heer J. J. Hollcbrand, voorzitter van het Instituut voor ArbcidcrsontMikkeling, een korte uiteenzetting van den vooruitgang van de euHurcclc ontwikkeling der arbei dersklasse gedurende dc laatste dertig ja ren, m'aartoc ook liet tooneel zooveel bij dragen kan. R. VARKENSMARKT. TEL. 1309. Dc langdurige garantie van ons huis is voor U een absolute waarborg. D age 1 ij ks: City-theater, We6tsingel 7. Cinema Royal, Langestraat. Museum Flehite, Westsingcl, (Uilgczon- lerd des Zondags). Leeszaal Handelsregister. Arnh %veg 23 Theosofische Bibliotheek. Gsbouw Thoos Ver Regentesselaan. Dinsdags vfln 2 tot 3 uur Openbare Leeszaal (met Jeugdleeszaal cn Bibliotheek). Muurhuizen 9 R. K Leeszaal, Niemvstraal 24. Vredesbibliothcek. Arnh weg 50. Princess-rooiiL Zondag, middag- cn avondconcert. 17 Nov. Amicitia NV Het Schouwtoo- ncel „Haar andero Man (abonnement). 17 Nov. Amicitia Dansavond. Leden 104* uur. 18 Nov Amicitia Ncd Ver v. Huisvrou wen Lezing dr v Albarda, 18 Nov Amicitia. Amcrsf Kunstkring 2o abonnementsconcert. liet Ilollandsche StrijkkM-artct 19 Nov. VolksgebouM-. Lezing P. J Schmidt: „Twee botsende wereldrijken" 7Vj uur. 20 Nov Concert. Doopsgezinde kerk. 20 en 21 Nov. Amicitia Revue-voorstelling Frits Schakels. 20 Nov De Valk. Demonstratie N.V. Alu minium Handelsmaatschappij. 22 Nov. do Valk. Frysk Selskip. Grcatc Toa nieljouw. 22 Nov.7 Dcc., „dc Potli." Amcrsf. Kunst kring Tentoonstelling van moderne schil derijen cn bccldhouM'm-eik uit particulier bezit. 23 Nov. Do Valk. Feoslavond R. K. Ver eeniging v. Kantoorbedienden. 74* uur. 23 Nov. VolksgebouM-. Lezing T. v. Zadel hoff: „Tijl Uilenspiegel cn de Lamme Goed zak' 104* uur. 24 cn 25 Nov. Amicitia. Filmavond. R.K Oudorvereeniging. 26 Nov. Amicitia. Kindcropcrette. 26 Nov. De Valk. „VrouM-endag" der Soc. Dcm. VrouM'cnclub. 27 cn 2S Nov. Amicitia 't Nut. Tooneel- avond BouM-mccster Ensemble. 29 Nov. Amicitia. Feestavond Bond van Otid-ondcrofficicrcn. 29 Nov. Do Valk. II.B.S.-avond. 8 uur 30 Nov. De Valk. Feestavond „Bravo". 8 uur. 8 Dcc. de Valk. Vrijz. Ckr. Jeugd federatie Filmavond 74j uur. 13 Dcc. Do Valk. Ned. Rcisvoreeniging. Tooneel S uur. 17 Dcc. Amicitia „Jahn". Operette, 744 u. IS Dec. Amicitia. „Jahn', Operette, 74* u 19 Dcc. Amicitia. Ncd. Ver. van Huis vrouwen. 27 Dec. De Valk. Feestavond Mondbarmo nicaclub „Bravo. S uur. UTRECHT. 19 cn 20 Nov. Stadsschouwburg. Hel Am- stord. Tooneel: „De affaire Dreyfus". uur. 22 Nov. Stadsschouwburg N.V. Het Schouwtoonccl. Abonnemontsvoorstelling. (3e serie). Buiten verantM'oordcltjkbeid der Redactie, ONHOUDBARE TOESTAND VAN DEN LIENDERTSCHE WEG Geachte Redactie, U hebt mij in October van het vorig jaar zeer verplicht door opname van mijn inge zonden stuk je om de aandacht van de betrok ken autoriteiten te vestigen op den onhoud- baren toestand van den Licndertschcweg waarbij dc telling van den heer, Groegroo zelfs geen rosultaat kon opleveren vanwege het ontelbaar aantal gaten wat in dezen Meg zat. Zoudt U daarom dit ook nog m ïllon plaat sen? Direct na bedoeld ingezonden stukje m-erd er eenigo dagen flink geworkt om dc gaten, zoo goed cn kwaad als dit met die keien mo gelijk is, MCg te krijgen maur halverwege is men toen opgehouden waardoor het aller ergste stuk straat onveranderd bleef voort bestaan. Waarom? Komt er soms een nieu we bestrating, zoodat er anders dubbel werk plaats zou hebben? Wij dachten het eerst wel, maar toen er na een jaar wachten nog steeds niets gebeurde bleek ook deze gedach te ijdel. Dn weg is, vooral dat gedeelte wat vorig jaar zoo jammerlijk is misdeeld, meer onbe gaanbaar dan ooit terwijl het imitatie fiets pad bij bet minste buitje een aardig slootje is. Zou daar nu dezen m inter niets aan kun nen worden gedaan. Kan dat fietspad niet aan de andere zijde van den weg worden aangelegd dan kan het tonminsto afwateren in het daarlangs loopende slootje. Met eer» b.v. betegeld fiots-wandelpad (als op den omgeving zeer zijn gebuat en behoeven do Iloogewog) zouden alle bewoners, uit. dezo kinderen (die allen op Amersfoort zijn aan gewezen) niet met natte voeten op do scholen to komen hetgeen nu onvermijdelijk is. Het eventueel auu tc leggon fietspad met een soliede scheiding van den keien weg te hou den, opdat het niet zooals dit met hot oudo onbegaanbaar geworden pad is gegaan, door auto's cn m-agons kan worden gebruikt. Ver trouwende dat door do noodzaak aan onze wcnschen gevolg zal worden gegeven, en U Mijnheer de Redacteur dankend voor de plaatsruimte, Uw abonnA S. lIAHTOGfeVELD OMREKENINGS-OERSEN Off. Not. Niet Off. Not 15 Nov 17 Nov 12 uur 12.07» ii 59.25 °arijs 9.76'A 9.76'i 'russel 34.67'/. 34.67'/- 'urich 48-19 48.12'i Veenen 35.02 35.02 kopenhagen 66.46 66.47 66.48 66.70 Ncw-vork 2.48s/, 2.»8.68 De Heer cn Mevrouw BOLKEN—BACKER geven kennis van dc geboor te van hunnen zoon JOHAN HENDRIK. Amsterdam Zuid, 17 November 10:30. Deurloostraat. 124. Luthersche Diacöncssenhuis. Verloofd: S. M. LANGEREIS Jhr. F. GRAAFLAND. Amersfoort, B. Wuytierslaaan 51. Vaassen. OndertrouM'd: M. P. RINGELBERG Sum. der Rcg. en Dom. en TRUUS VAN DEN BRINK. Rotterdam. 17 Nov. 1930. Amersfoort, Krommestraat 54B. Neus-, Kee!- Oorarts voorloopig Mevr. AMENT-NEFKENS, Amersfoort, vraagt een flinke ccnigszins kunnende koken. Loon f 30. Denkt U er eens aan, dat een aardig mandje frait of comestibles voor de a.s. ST. NICOLAAS een welkome ver rassing is. Arnh.straat 1 hoek Varkensmarkt Tel. 941. Een schitterend cadeau HANDBESCHERMERS van OTTO KRUGER, Rijwielhandel. Laat nu Uw veranderen en repareeren bij Langestraat 74 Tel 627 Opleiding voor verschil lende examens Priv. doe handelsweten schappen. P. Pilnerstnaf TUINARCHITECT Pieter Bothlaan 16 TEGEN DEN WOEKER. Billijkst adres gem. voorw. Hooglandsche- Mog 24, Ambt. in vast dienst v. Rijk Gem„ Ned. Spoorw. ondcrw. bijx. oud. ook z. borg. Geen Lev. verz. Spaark of Obl. Vast tar. alle kosten 'nbegr. Veel verlaagd tarief, vanaf f 100.— Zitting Dinsdags en Donderdags 7-9 uur n.m. 5? En (oen het tweetal stond (e kletsen, kwam de knecht met Piero aan. Hij vroeg: „w aai- zijn de anderen'.'" Beiden blc\en stokstijf staan. Dat moest een van de spoken wezen, ze keken nu mot open mond. De bakker liet van schrik den broodbak vallen, de broodjes rolden op den grond. Zoolang de boerenknecht te paard bleef, bleven zij nog heel bedaard, maar hei word al spoedig heel anders, toen hij sprong van 't bruine paard. Nauwelijks was de knecht afgestegen, of beider haaste \lticht begon. De veldwach ter zag den hakker vluchten, wist niet hoe snej hij vluch ten kon.

Historische kranten - Archief Eemland

Amersfoortsch Dagblad / De Eemlander | 1930 | | pagina 3