AM EOSFOOBtTSCH DAGD1AD DE MUZIEK IN DEN AETHER HOUTZAAGER HEINEMAN Zaterdag 2 Mei 1931 .DE EEMLANDER" 29e Jaargang No. 257 Van 3 tot 10 Mei 'N BRUTALE AANRANDING RADIOPROGRAMMA AUTO'S MOTORBOOTEN 2 EN 3 MAAL DAAGS MET RUSTIGE ZEKERHEID HET SNELSTE TRANSPORT ONS VERVOER IS AF 20 MAN STAAN DAGELIJKS VOOR U KLAAR VERVOERT DAAROM GROOTE SPUI 19B - PER H H TELEFOON 28 Zondag. Hilversum Onze vriend Georg Philipp Telemann 16S11767), waarover ai meer op deze plaats gesproken werd, heeft een wit voetje bij den A.V.R.O.-octet-leider Louis Schmidt. En dat is maar goed ook, want Telemann's muziek is gewoonlijk aangenaam en onderhoudend. U herinnert zich, dat hij de meest beroemde tijdgenoot van Joh. Seb. Bach is geweest en dat zijn „tafelmuzieken" indertijd zeer gezocht zijn geweest. Om 12.30 kunt u een suite in g hooren over Hilversum, gevolgd door een pianoconcert van Karl Ditter von Dittersdorf (1739—1799)), den Oostenrijkschen tijdgenoot van Hay dn en Mozart. Dittersdorf schreef in den trant van de z.g. „Mannheimcrs" en van Mozart. Geen origineele muziek, maar levendig cn vroo- lijk. Nico Treep krijgt om 8.15 Sam Swaap, den concertmeester van het Residentie orkest, als gast, die het kloeke vioolconcert in a van Bach en het charmante Rondo capricioso van Saint-Saëns (18351921) met het A.V.R.O.-orkest zal spelen. Het overige belangwekkende van de Nederlandsche zen ders laten we voor de liefhebbers en diepen om 10.50 Berlijn, Langen berg of Zeesen uit den aether op. Dat is weer de Rijks uitzending der Bach-cantates en wel de cantate 108: „Es ist cuch gut, dasz ich liingehe". In Johannes 16 7 staat verder: „denn so ich nicht hingehe, so kommt der Troster nicht zu euch". liet werk 16 niet groot en bestaat uit drie aria's (voor bas, tenor en alt), een recitatief voor tenor, een koorgedeelte en elotkoraal. Het orkest is zeer bescheiden van omvang: strijkinstru menten (met orgel en cembalo), soloviool en 2 hobo's (subst. oboè d'amore). De bas-aria, waarmede het werk begint, heeft als obli gaat begeleidingsinstrument de oboè d'amore en de soloviool krijgt o.a. een be langrijke taak in de tenoraria: „Mich kann kcin Zweifel storen". De „Thomaner-cantor" Prof. Slraube heeft weer de leiding. Daventry (nationaal) concureert met de Duitschc zenders en brengt om 2.20 de Bach-cantate No. 51: „Jauc-lizet Gott in allen Landen" voor so praan-solo en obligaat trompet. Hier volgt Daventry niet do voorschriften betreffende de dagen, waarop de cantates uitgevoerd moeten worden. „Jauchzet Gott" dient als feestmuziek voor den lödcn Zondag na Trinitatis (het feest der heilige Drievuldig heid), dat dit jaar op 13 September valt. De Duitsclie uitzending is „pünktlich",. want de cantate 108 is bestemd voor den vierden Zondag na Paschen, Cantate genoemd. De Engelsche uitzending van de brillante colo ratuurcantate „Jauchzet Gott" wordt ver volgd door de cantate No. 50: „Nun ist das Heil und die Kraft", een werk, waarvan niet meer nauwkeurig vastgesteld kan worden voor welken Zondag Bach haar bedoeld lieeft. Men denkt voor St. Michael. Van het geheele werk is slechts het eerste dubbel- koor behouden, de rest is verloren gegaan. Doch deze dubbelfuga voor koor is van een lapidaire macht. De bekende Engelsche coloratuursopraan Eiste Suddabay werkt als vocaliste in „Jaucnzet Gott" mede. Het zal zeker de moeite waard zijn! Voor wie Daventry op dit uur niet toe gankelijk is en liever iets eenvoudigers kiest kan om 2.20 Hamburg beluisteren met vroolijke wandelliedjcs als „Bald gras' ich am Neckar, bald gras' ich am Rhein". Zomervoorboden van een pret tige vacantie! Ernstiger zaken worden over denzelfden zender om 4.40 behandeld met als thema- de nieuwe vorm van het lied. Componisten van dezen tijd als Haas en Petyrek krijgen onder meer een beurt. Kalundborg geeft om 7.20 een half uurtje goede strijk- muziek met het derde Brandcnburgsche concert van Bach voor drie violen, drie alt violen, drie celli en violone (soort contra bas); de sublieme ouverture van Handel „Theodora" en een Suite van Telemann. Langenberg vergast ons weer op mooie klassieke mu ziek om 7.20, doch brengt niet bepaald iets nieuws. Dat is ook niet noodig: vóór het groote publiek de schoonheid van één der Londen6clie symphonieen van Haydn er vaart zal er nog heel wat Kilowatts energie gespendeerd moeten worden. We gaan de zooveel honderdste uitvoe ring van Tschaikowsky's pakkende Ca priccio Italien of van de opwindende Slavi sche dansen van Dvorak maar voorbij en wijzen den liefhebbers van bas-barytons op Paul Lohmaun, die om 7.20 voor de micro loon van M n c h e n komt met liederen van Wolf, Moussorgski en Haydn. Lohmann is naast Schrey een der beste Duitsche bas-zangers. Arrigo Serato 6taat op de lijst der vaste romeinsche violisten; Rome geeft zijn spel aan de wereld prijs om 8.20. Praag geeft u een complete operette van Gilbert: „een Zomernacht"; Aardig, maar ook niet meer. Maandag. Het trio van Ernest Chausson (1855 1899) wordt om 4.00 over den zender door bemiddeling der V.A.R.A. uitgezonden. Chausson was Franechman, een hartstoch telijk Franschman zooals Debussy zijn nationaliteit heeft beleden. Maar Chausson stond onder den invloed van Wagner cn Franck, met wien hij de „oneindige" me lodie gemeen heeft. Intusschen is zijn trio zeer beslist de moeite van het aanhooren waard. Zoltan Székely, de jonge Hongaarsche violist, speelt op zijn Michel-Angelo Stradi varius om 6.40 werken van Bloch, Bartók enz. Het V.A.R.A.-orkest gaat zich op het (glibberige) pad der kamermuziek begeven cn zal ons oor willen boeien met de kamer- symphonie van den Italiaan Wolf-Ferrari (geb. 1876), gevolgd door „le Carnaval des Animaux" van Saint-Saëns. Saint-Sacns heeft deze muzikale grap bij zijn leven nimmer laten uitvoeren. De componist achtte zijn werk daarvoor niet ernstig ge noeg. In zijn nalatenschap is de partituur gevonden en spoedig gedrukt. Een der aar digste stukken daaruit is „de olifant", waar in de contrabas solist is en op een thema van Berlioz (dans der Sylphiden) een ko misch walsje maakt. „Le cygne" is een be roemd succesnummer voor cello. Liefhebbers van Chopin vergeten hun uurtje over B e r 1 ij u niet. Om 4.20 speelt de voortreffelijke pianist Baerwalt een reeks van den grooten Pool. Wie Brahms wat nader wil leeren keil nen, speciaal in diens variatiewerken voo\ piano, slaat natuurlijk de „grondslagen del' muziek" door de goede zorgen van Daventry (nationaal) om G.00 niet over. Te 9.20 begint het derde bedrijf van „Siegfried", tevens besluit van Wagners muziekdrama. Siegfried weerstaat hierin met 6ucccs de speer van Wotan (der Wanderer), komt zonder letsel uit een vuur poel (die „wabernde Lohc"), vindt de Wal kure Brünhilde en kust haar wakker. Brünhilde offert juichend haar goddelijke afkomst op aan haar vurige liefde voor Siegfried. Zij zingt jubelend: „Leuchtende Liebe, lachender Tod" cn werpt zich in Siegfrieds armen. Wagner schreef hier niet zijn nnnst geslaagde muziek, maar Debussy noemde Siegfried „een in beestenvellen gebonden blikslagerij". Kwestie van waar- decring Frankfurt geeft weer eens een „onbe kende" Mozart, doch er is veel bekends bij. Van 7.35 tot 9.05 kan men cassationen (van Gasse Steeg) hooren, een pianoconcert in A cn de zéér bekende g-moll symphonic. Heilsberg is de eenige zender, die om Schuman heeft gedacht. Dat wil zeggen. Schuman stierf 75 jaar geleden en dit is de aanleiding geweest den talentvollen com ponist heden om 8.30 te herdenken door een uitvoering van zijn „Faust". Een goede ge legenheid! We kunnen wel zeggen, dat Faust van Schumann nooit wordt gegeven Het werk is tamelijk groot en daarbij zeer ongelijk van uitdrukking. De eerste afdce ling bijvoorbeeeld is zooals dat in do muziekwereld bekencLis niet to redden Schumann componeerde namelijk ecnigö tafereelen uit Goethe's Faust en nam er uit wat hem het beste leek (de Tuinscène, Gret chen voor het beeld van Mater Dolorosa, de kerkscène, de dood van Faust, enz.) Waar schijnlijk wordt cr bij deze uitzending een keuze gedaan uit de verschillende koor- en orkestnummers, want de weerberichten komen reeds 65 minuten na het begin van deze Faust. Een vergelijking met Berlioz „La damnation de Faust" zal interessante uitkomsten opleveren. Een der weinige bijbelsche opera's komt om 6.20 in den aether over Leipzig en heet „Joseph in Egypte". Componist is Nic.Méhui (1763—1817). Het libretto volgt vrij getrouw het bekende bijbelverhaal en is verdeeld in drie bedrijven. Méhul schreef de muziek in 1807 en tot op dezen dag heefl zijn werk nog in verschillende steden van Frankrijk en Duitschland repertoire gehou den. W e e n e n poogt een heel oud opera-ljc van Adolph Hasse (16991783) „List boven list" weer leven in te blazen. Om 7.50 kunt u de resul taten hooren. Hasse was in zijn tijd van Madrid tot Petersburg en van Napels tot Londen beroemd. Maar nu weet niemand haast meer iets van hem. Dinsdag. H il versum Pijper spreekt over „de jongste Neder landsche muziek' van 7.308.00; van Bertus van Lier en van Piet Ketting worden sona tes uitgevoerd. Huizen. r Het ICR.O.--orkest geeft een geheel Fransch programma, dat gelegenheid tot ontspan ning en genieting schenkt. Bern heeft de aardige gedachte gehad om dans muziek uit eenige eeuwen achter elkaar te laten spelen. Om 8.30 begint dit lesje en zonder dat men het weet, zal do luisteraar tot frappante gevolgtrekkingen komen. De opera „Traviata" bekend genoeg om er verder niet over te praten wordt om C.50 uitgezonden door Budapest cn het loont misschen de moeite om even te 10.50 aan te sluiten op Hamburg waar men een zekere heer Schumann laat spreken voor de scholen over den modernen Duitscheif componist Hindemith, die men in de wandeling ironisch ,.hin damit" (wèg er mee) noemt. Leipzig heeft om 3.50 een Robert Kahn-uurtje. Deze componist heeft met Brahms en Joachim op voet van vriendschap gestaan, werd ge boren in 1868 en is thans nog leeraar aan de Hoogeschool voor Muziek te Berlijn. München vergenoegt vele ouderen om 6.55 met de overbekende opera „Martha" van Flotow. die tusschcn haakjes het grootste succes behaalde met de daarin opgenomen Schot sche volkswijks „Lctzte Rose". Woensdag. In de Nederlandsche programma's is veel goeds, maar weinig of niets bijzonders. In mijn agenda staat Huizen van 2.00—3.00 het trio opus 11 vaïi Beet hoven (dat eigenlijk geschreven is voor kla rinet, cello en piano) en het Bes duur-trio van Mozart. Daventry (Nationaal) zorgt natuurlijk weer voor de landseigen componisten door Vaughan Williams en Elgar uit te voeren. Dit feest heeft plaats om 7.20 en om 8.35. Frankfurt blijft hierin ook niet achter en geeft te 9.35 aan Philip Jarnack een deel van zijn zend tijd. Jarnach is Franschman van geboorte (1892), leerde de muzikale beginselen te Parijs, kwam met den Italiaan Busoni in aanraking cn is sedert dien door Berlijn opgeslokt. De componist is in zijn leven zeer bedrijvig gewcestf ist dit nóg en behoort tot de meest gevoelige cn vurmzekerste auteurs vanDuitschland. Milaan. Ik krijg ruzie met de zetterij, als ik u in het kort zou willen vertellen van de su blieme operette van Offenbach ..Orpheus in de onderwereld", welke' om 8.05 wordt uit gezonden. Daarom zwijgen wij. Wellicht la ter. Maar Offenbach is niet gemakkelijk to volgen, want eenige kennis <ler Griekschc Mythologie is onvoorwaardelijk noodig. Pa r ij s Mooie concerten! Parijs komt weer wat heter verzorgd voor den dag Om 8.20: Schiitz „Sinfonia Sacrea", om 8.50 een schat van superieure oude Fransclie symphoni- sche muziek. Donderdag. Natuurlijk, dat kan ons niet ontglippen. Hilversum zorgt voor de volledige uitzending van „die Meistersinger von Nürnberg" (6.30—11.30), Wagners zonnigste opera. Herman Rutters zal het een cn ander over de opera rnede- dcclcn; dus van 6.00 af is de microfoon voor deze onderneming geopend. Huizen heeft een pendant door van 8.15 tot 10.15 Mozarts C moll Mis uit te zenden, een werk van onoverzienbare schoonheid en van aangrijpende uitdrukkingskracht De sympohine in b van Borodine (183 4 1887) den Russischcn sterk nationaal getin te n componist hoort men weinig. Daarom zal Kalundborg de nieuwsgierige melomanen wellicht te 8.20 gerieven met dit werk. Vrijdag. Het trio van Chausson staat warempel w éér op het programma. Thans is de V.P. „R.oJ pcctemoer voor een half uur (van 9.30 —10.00). Uit de Europeesche programma's sprin gen namen naar voren als To9si Spiwa- kowski, voor wien Frankfort zorgt bij de uitzending van de symphonie espagnol van Lalo, een der meest geliefde vioolwerken. Langenberg las een programma bijeen, louter uit ,,Standchen" en „Serenaden" bestaande. De bloemlezing begint om 7.20. Uitstekend ge schikt, maar lang, lang. En dan nog wel Casella aan het "slot (30 minuten). Maar de radio-vriend is (soms) geduldig en hij schrikt ook niet aanstonds, als hij om 8.20 stemmende en zevende naar leuke muziek Londen Regional pakt. Dan maakt hij kennis met een der meest beroemde stukken voor strijkorkest van den laatsten tijd: vijf stukken voor strijdorkest van Anton Webern. Onthoud den naam eens, hij wordt gedragen door een man van groote verdiensten. Zaterdag. Hilversum. Het paedagogisch concert van 2.45 brengt uitsluitend muziek voor blaasinstrumenten o.a, ook van Nederlandsche componisten. Hamburg heeft om 8.20 een kamersymphonie in D van Porpora (Haaendels rivaal in Italië) op het programma en geeft zoowaar I-Iaydns kin derlijk gezellig zangspel of ..opera" te hoo ren, waarvan dc titel is „de apotheker". Dit is het eenige werk van Haydn, dat door de erven van Haydns broodheer, de vorst van Esterhazy, ter publicatie is afgestaan. De rest van Ilaydns drastische werken is voor liet grootste deel manuscript gebleven (met Uitzondering o.a. van „der krummc Peu- fel"). P. T. Het slachtoffer geboeid en met een revolver bedreigd. Hilversum, 1 Mei. Hedennacht heeft op den Bussummer grintweg alhier een brutale en ernstige, aanranding plaats ge had. Een juffrouw, ongeveer 25 jaar oud, fiet ste daar om half een in de richting Bussum cn werd nabij de grens van die gemeente ingehaald door een persoon, die van Hil versum af achter haar had aangereden. Deze gaf een trap tegen haar rijwiel, waar door het meisje viel en in de struiken langs het rijwielpad terecht kwam. Haar fiets ge raakte hierbij defect. De onverlaat sleepte daarop het meisje onder hevig verzet harerzijds mede naar het in de nabijheid gelegen rijwielpad, dat naar de zanderij loopt. Tijdens de worsteling bracht de aanrander haar een verwonding toe op het voorhoofd en dreigde haar met een revolver. Vervolgens zag hij kans haar handen met een koord te binden en haar een prop in den mond te steken, waarna hij haar aanrandde. De dader nam hierop met zijn fiets, die niet verlicht was. dc vlucht. In zeei' overspannen toestand ging het meisje midden op den Bussurnmergrintweg 6taan, teneinde te trachten de aandacht van een passeerende auto te trekken. Eerst de derde auto stopte voor haar en nam haar mede terug naar Hilversum, waar men zich bij het bureau van politie aanmeldde. Na een verhoor, dat de commissaris van politic haar afnam, werd onmiddellijk per auto naar de plaats der misdaad gereden cn in tegenwoordigheid van het meisje een nauwkeurig onderzoek ter plaatse ingesteld waarbij nog een gedeelte van het spat- scherm van haar fiets werd gevonden. Vervolgens bracht de politie het meisje naar de ouderlijke woning, waar men reeds in groote ongerustheid verkeerde over het lange uitblijven der dochter. (G. en E.) JAARVERGADERING WEGEN- VEREENIGING BARNEVELD. Barneveld, 30 April. Gisterenavond heeft de Wegenvereeniging „Barneveld" in het hotel „De Roskam" alhier haar alge- meene vergadering gehouden. Uit het jaarverslag bleek, dat ook in het afgeloopen jaar weer verschillende rijwiel paden zijn aangelegd, waaronder vooral, ook voor toeristen van elders, genoemd die nen te worden het pad langs den Kallen- broekerweg tusschcn Terschuur en Barne veld, en het pad langs den Arnhemschen karweg tusschen „De Raven" en de halte Stroe. Niettegenstaande er dus heel wat aan aanleg en onderhoud van paden is ten koste gelegd, sloot de rekening toch met een ba tig saldo, zoodat het ook met de geldmid delen tamelijk goed gesteld is. Hierop werden de bestuursleden, de hee- ren J. H. Heineman en J. Spelt, die aan de beurt van aftreding waren, als zoodanig herkozen. Voorts werd besloten het 20-jarig bestaan der Vereeniging op 11 Juli a.s. feestelijk te herdenken. HET GEZOCHTE BARNEVELDER HOENDERRAS. Barnevelt, 30 April. Uit alle landen der wereld komen nóg steeds bestellingen in van kippen en eieren van ons hoender ras. Thans is weer een dergelijke bestelling ingekomen van de Poolsche regeering, die hennen en hanen en bovendien broedeieren van hier wenschte te betrekken, welke be stelling reeds is uitgevoerd. TREURWILG. Oogenschijnlijk staat de mooie wilg bij de Utrechtsche poort al vol in blad. Een nogal haastige wandelaar vertelde me dat deze week, maar bij nader toezien blijkt, dat al dat groenige getint hoofdzakelijk komt van de katjes: do boom 6taat in vollen bloei. Als ge zoo'n katje afplukt, ziet ge, dat het een manlijk is, want er zijn meeldraden. Toch zou het niet onmogelijk zijn, dat u er ook een met stampertjes, dus een vrou welijk afhaalde, want bij treurwilgen komt het voor, dat beide geslachten op denzelf den boom wonen, wat bij wilgen anders geen regel is. Bij den meest aangeplanten treurwilg, de Salix alba, komt het zelfs voor, dat meeldraden en stampers aan het zelfde katje zijn te vinden. Bij den echten Treurwilg, Salix balylo- nica, is dat nooit het geval, tenminste niet bij die in Europa, want daarvan zij in dit werelddeel alleen vrouwelijke exemplaren te vinden. Dczo worden in ons land weinig aangetroffen, wat ik nu juist een reden vind om er eens ijverig naar le speuren. Om deze reden volgt hier zijn signalement, voornamelijk bruikbaar na den bloei: „bladeren eerst zijdeachtig behaard, later kaal, langwerpig tot smal lancetvormig. Bladstelen 810 m.M. lang, geelgroen cn behaard". Zijn van een treurwilg deze bladstelen van boven gootvormig cn maar half zoo lang, dan is het mogelijk dat u met den Japanschen wilg te doen hebt, die bladeren heeft van 510 c.M. lang en 1.53 c.M. breed. En heeft de wilg roodbruine, sterk glan zende en mooi blauw berijpte takken, dan kan het dc Berijpte wilg zijn uit Oost- Europa, een soort, die hier nogal veel op zandgrond wordt aangeplant. Dit alles is echter voor de botanische speurders. De anderen, dc gewone wandelaars, die toch wel goed uit hun oogen kijken, heb ben zeker een van onze allermooiste wil gen al lang opgemerkt. Zoo niet, dan ga men eens op het bruggetje staan voor do Korte Beekstraat. Een pracht! A. JOMAN. Zondag 3 Mei. Hilversum. 9.30 orgelspel door Joh. Jong, 12.30 A.V.R.O.-octet, 2.30 zang Baarn's meisjeskoor, 3.30 gramofoonplaten, 3.45 Ko- vacs Lajos en zijn orkest, 6.00 vooravond- concert V.A.R.A.-orkest, 8.15 semi-klassiek concert A.V.R.O.-omroep orkest, 9.15 con cert, 9.40 gramofoonplaten, 10.00 populair concert A.V.R.O.-orkest, 11.00 gramofoon platen. Huizen. 12.00 gramofoonplaten, 12.20 concert, 2.30 concert K.R.O.-sextet, 8.20 con cert, 9.30 gramofoonplaten. Daventry (Midland Regional) 220 vioolrecital, 2.50 concert. Kalundborg. 11J21 concert, 1.20 con cert, 3.20 gramofoonplaten, 7.21 klassieke strijkmuzick, 9.20 orkest cn solistenconcert, 10.10 dansmuziek. Langenberg. 12.20 Concert, 3.50 con cert, 7.20 Werag-orkcst, daarna dansmuziek. Maandag 4 Mei. Hilversum. 8.00 gramofoonplaten, 11.30 gramofoonplaten, 12.00 concert V.A. R A.-septet, 3.00 concert Amsterdamsch Trio, 4.00 vervolg concert, 5.15 concert V.A. R.A.-septet, 8.30 kamermuziek, 9.45 concert. V.A.R.A,-orkest, 10.25 6lot concert, 11.00 gramofoonplaten. Huizen, 8.15, 11.30 en 12.15 gramofoon platen, 12.30 orgelconcert Jan Zwart, 1.45 gramofoonplaten, 5.00 concert, 6.30 gramo foonplaten, 7.45 gramofoonplaten, 8.20 kerk- concert. Daventry (Midland Rigonal). 1.20 Re- gal orkest, 6.20 concert, 8.20 B.B.C.-orkest. Kalundborg. 1121 6trijkconcert, 2.50 concert, 7.50 piano-soli, 8.45 moderne Ame- rikaansche operettemuziek.

Historische kranten - Archief Eemland

Amersfoortsch Dagblad / De Eemlander | 1931 | | pagina 13