van
HCUf
F. H. LOMANS, Utr.str. 15
ELECTRO- EN RADIO-TECHNISCH BUREAU
F. H. LOMANS - Utr.str. 15 - Tel. 843
Wij vertegenwoordigen de bekende
DUCRETET en PHILIPS toestellen
Betaling in overleg met den kooper
y juieum
Si^twarfm
Ga niet eerder op vacantie voor aleer gij een
gramofoonkoffer gekocht hebt bij de firma
De nieuwste Edison- en Tri Ergonplaten voorradig
Een vijftal heerlijk-gezond muzikale en
ook zeer oolijko jonge zangers noemde zich
een paar jaar geledon: ,;!dc Revellers" en
7e veroverden er de wereld 7iiee. Niet al
léén met hun naam! Hun prestaties na
ren hoogst origineel en ieder kende dit
troopje onweeretaanbaron al zeer spoedig.
Ze lieten zich tip-toppen in allerlei poses
en bleken een gloeiende hekel te hebben
aan ernstige gezichten. Af en toe deden ze
aandoenlijk, zooals in ..Dinah", maar over
't algemeen bleven ze op concerten, op gra-
mofoonplaten en in de radio dc onweer
staanbare», dc kost el ij ken. Maar 't is hun
gegaan als met dc goode natuurboter: cr
kwam namaak. En nu moet. dc A.V.R-O. tij»
Zondag
aankondigen: de o r i g i n e c 1 e Revellers,
'ter onderscheiding van de nagemaakte: 'i Is
jammer, maar ook hier: een tijdsbeeld. U
kunt de Revellers höören op het station
Hilversum
ïusschen 8.15 en 10.50.
Niet minder amusant is waarschijnlijk
'de uitzending, welke de K.R.O. verzorgt
door Aken op
Huizen
aan te sluiten (7.10—10.10), waar Abraham's
victorieuze operette „Vlktcria und ihre Hu-
sar" gegeven wordt In den Akenschen
81 adsschou wb u rg.
Het eerste concert in het buitenland, dat
aandacht vraagt heeft plaats om 11.50 over
B e r 1 ij n, II aalburg, L a n g c n b e r g,
Zccsen.
De Bach-cantate No. 170 „Es ist ein trotzig
und verzagt Ding" is voor Trimtatis (Hei
lige Drievuldigheid) geschreven vermoede
lijk in 1735. Deze cantate heelt dc gemoe
deren der Baeh-kennois voornamelijk die
van Spitta, Wolf en mindere goden nogal
aanstoot gegeven. Als tweede muzieknum
mer komt hierin namelijk een sopraan-aria
voo). welke -geen kerkelijke doch we-
rcldsche rhyUimen heeft. Want deze
aria, is wezenlijk niet anders dan een
Franschc gavotte; een licht, zonnig en
•velgemoed stuk muziek, liet is belangwek
kend te onderzoeken, hoe Bach cr toe ge
komen is een wereldsche muziek in deze
cantate op le nemen. Daartoe moet men
weten, dat de tekst gelijken trecl houdt met
den dialoog' in Johannes 3 1—15. waarin
Nicodémus, dc „overste der Joden", oen ge
sprek heeft met den Meester. Nicodémus
durfde OlgenS den tekst dezer cantate Je
zus niet oerdei ontmoeten dan bij zonson
dergang den» ich füiehtc mich bei
Tage"). Dc leidsman der Joden toog dus
welgemoed tegen, het vallen van den
avond op weg en deze tocht wordt in do
sopraan-aria als het ware muzikaal geil
lustrecrd. Dc geheele aria is dus meer een
.situaticbceld dan een gevoelsuiting, zooals
Bach er ook in zijn Mattheauspassic ettc
hjkc heeft gescln even. Ik denk in dit op
zicht aan den ..marsch" in het eerste deel
VJèr Mattheaüs-passie. waar de hoho het
beroemde „hoornsignaal geeft (tenoravia:
„Ich will bei mcinem Jesu wachen"). Vooi
het overige biedt de cantate 176 een prach
tig aanvangskoor en een bijzonder schoon
slotkoraal.
De andere kerkcantate van Bach op de
zen Zondag geeft
Daventry (nationaal)
bm 3.20: „Ich weisz dass mein Erlöecr
lebt" (No. 160). Natuurlijk is deze cantate
bedoeld voor Paschcn. Het is een soloc-an-
'late voor tenor, met gebruikmaking \an al
lei eenvoudigste middelen gecomponeerd
(1713 of 1714). Er komen drie aria's in
.voor, die een tamelijk uitvoerige coloratuur
hebben. De recitatieven zijn directer ge
voelsuitingen. Het orkest bestaat uit con
tinuo (cembalo en orgel met fagot en cel-
do) en soloviool.
Hamburg.
Synagogale, lithurgiscrie muziek hoort
het groote publiok niet dikwijls. Onze N'e-
'dcrlandschc omroep voi'Qivtchtzaamt haar
wel niet, doch zij komt trcli weinig voor.
Hamburg zorgt om 9.10 vo u* de uitzending.
In hoeverre deze muziek zuiver synagogaal
zal zijn vermag ik van hieruit niet te be
oordeeld!, doch als de vkig inderdaad de
Hading dekt, dan zal het wel in orde zijn.
Voor het overige zeefde ik niet minder
'dan vijf Gorde opera's (operette) uit de
Europeesche programma's voor deze Zon
dag.
II a m b u rg
heeft om 8.20 „Madame Favart" n an eques
nffenbach, een kostelijk werk dat den
Fra.nschcn Meester der Operette ni 1878
weer ccn volslagen succes bezorgde na de
fatale inzinking der Amerikaanschc veis.
B e r 1 ij n
y.endt orn 8.20 de bekende lyri&chc opera
van Puccini: ..La Bohème uit.
Milaan
maakt een oudere opera v an Puccini: „Ma-
non Lescaul(1893)La Bohème is van
1896). Naar wij bemerkt hebben, wordt er
tamelijk veel nanr Milaan (Turijn) geluis-
teid; een kort résumé van den inhoud moge
dus hier volgen.
Het libretto i - bewerkt naar den gelijk-
namigen roman van Afcfcc Prevostenvondt
in Puccini een bekwaam naturalistisch
voélend toondichter, liét onderwerp voert
ons door dc liefelijkste oorden, maar ook
door de diepste krochten van liet gepassio
neerde' liefdesleven. Manon Lescaut (so
praan) bemint Chevalier des Grieux (tenor)
De broeder van Manon. sergeant bij dc
koninklijke garde (bas), wil haar liever met
Ccionfe (bas) laten trouwen. Nanon wordt
pntvoerd door «les Grieux. Lenigen tijd la
ter weet naar broeder dc schuilplaats te
ontdekken en verraadt deze aan Geronte.
Manon bezwijkt voor de verlokkingen van
den nieuwen pretendent en verlaat haai
eerste geliefde. Maar des Grieux weet op
zijn beurt Manon weer te bewegen mei hem
het leven te dcclcn. N'u grijpt dc overheid
in en Manon wordt wegens haar slechten
levenswandel tot deportatie veroordeeld cn
op een schip naar Amerika gebracht. Des
Grieux verhuurt zich als zeekapitein om bij
Manon te kunnen zijn cn te Nieuw-Or-
icans aangekomen sterft de ongelukkige
vrouw in de armen van haar eer6ten min
naar.
M li lacker
Brüll schreef dit werk in 1875 cn nog
steeds houdt hot stuk repertoire. Ilct. rata-
plan-koor der eerste finale met den komi
sche» sergeant Bombardon is minstens
even bekend als de sabelcoupletten van Of
jcnbach in de groothertogin.
De intrige .met het gouden kruis is te be
kend om het hier nog eens na te vertellen.
Het slot der opera brengt dc gezellige apo
ihcosc ais Bombardon, die het goudpn kruis
bezit na zijn terugkeer uit Rusland met
Christine zal gaan trouwen. Maar gelukkig
komt de jonge edelman, op wien Christine
natuurlijk verzot is op 't laatste oogcnblik
opdagen. Hij is dc rechtmatige eigenaar
van het gouden huwclijksoriderpand en cr
zijn twee gelukkige mcnsclien meer in de
wereld.
Rome
tenslotte geeft de „Dollardprïnces" om 9.00.
Maandag.
Hilvcrsu m.
Kamermuziek om 3.00. Het aangekondigde
kwartet voor fluit, viool, alt cn cello kan,
volgens liet programma, zoowel van Johann
Christian als van Johann Christoph Bach
zijn. Er staat: J. Chr. Bach. Dc laatste is
een oom van Joh. Scbastiaan cn Johann
Christian is de jongste zoon v an Joh. Scbas
liaan. Bij cenig nadenken moet liet kwartet
van den Londoner Bach zijn (gooi dc na
men niet door elkaar, geachte lezer). Im
mers. strijkkwartetten ook met deze origi
necle bezetting kende Joh Scbastiaan niet
en dus nog veel minder diens oudere oom
die reeds in 1655 stierf Ik wijs in dit ver
band op het voortreffelijk werk van Terry
over John Christian Bach (1929). liet vei
derc programma brengt nieuwe muziek:
'een serenade (1926) van Ludwig AVcber. den
loeraar voor compositie aan de Folkwang
scholen te Essen, een Duo (1929) van Vycpa
lek, den Tsjcliisclien componist uit de
school van Novak cn ccn trio (1929) van
Roussel voor fluit, altviool en cello. Dc V A.
R.A. verzorgt de uitzending. Om 0.25 begint
liet U.S.O. zijn concert dat onder leiding
staat van Hugo de Groot, dat weinig bijzon
dcr.s biedt, met uitzondering van liet tweede
deel. Dc serie Russische muziek is wèl ge
kozen. Harry Wiggclaar speelt onder an
derc do Russische fantasie \an Korsakoff.
B c r 1 ij n
doet iets voor zijn componisten-medebur
gers. Om 4.50 krijgt men gelegenheid iets te
hooien van Max Trapp, die momentcel in
Dortmund woont en leeraar is aan het Stc
delijk conservatorium. Ook van Arnold Ebel
den Berlijnschen voorzitter van dc Toon
kunstenaarsvereniging vvorclt iets uitge
voerd. Beide componisten schreven werkjes
voor kamerorkest. Hun roep als componist
is nauwclijk tot dc grenzen van hun land
doorgedrongen.
Dc Duitschers zijn knap m hei bedenken
van pakkende radio-titels. Zoo heeft Ham
burg (9.20) een uurtje „geniale jeugdcom
posities" cn L a n g e n b c r g (9.20) zendt
„Eiiisamo Mueik" uit. Bij de geniale jcugd-
composities staat onder meer dc blazcrsse-
renade van R. Strauss naast de ouverture
„a Midsummerniglitsdream" van Mendels
sohn cn dc D dur symphonie (zonder me
nuet j) van Mozart. En „eenzaam is het
kwintet van Braiims
Dinsdag.
Vrienden van Saini-Saens luisteren naar
Brussel
cm 3.20. Dan hoort men zelden gespeelde
werken naast jfavorictjes als „le cygne". Een
enkel foutje is er ingeslopen: Wedding cake
is voor piano met solo strijkkwintet en met
de Franschc marsch is bepaald de Marclie
militaire uit dc Suite algérienne bedoeld.
W arsclia u.
Szyinanowsky werd in 1883 in de
Oekraïne geboren. Tegenwoordig woont hij
in Warscliau is lecraur in de compositie
KORTE GRACHT 4 EL
TELEF.I
aan het Conservatorium en wellicht hei
hoofd der Poolschc componistenschool. Orr
9.40. wordt cenigen zendtijd afgestaan orr
zijn werken bij dc luisteraars meer bekene
te maken. Zijn v ioolconcert opus 35 alsme
de ecnigc pianovverken zijn in Europa bc
kend.
Woensdag
llilvcrsu 111.
Xcderlandsclic componisten moeten feite
lijk altoos maar zoo n beetje op den tast
werken. Hun composities worden zelden 01
nooit uitgevoerd cn do hoog noodigc con
Irölc kan dus even zelden plaats vinden
Een componist moet zijn stuk in werkelijk
heid hoeren om gewaar te worden in hoe
verre zijn voorstellingen beantwoorden aan
de uitvoeringspraktijk en omgekeerd.
Daarom prijzc men den V.a.R.A. leider, die
een deel van zijn programma (8.00) afstond
aan den onbekenden Alkmaarschen compo
nist Jac. Jansen en aan den nog minder be
kenden Ilan van Dalen. Van Seliafer wordt
dc ouitc pastorale uitgevoerd.
Daventry (Nationaal).
De opera „Turindot" van Puccini ontmoe
ten wij nog wel eens op dc programma s.
Thans zend Daventry haar uit om 8.35. Dat
wil zeggen alleen hei eerste bedrijf. Turan-
dot geldt als liet rijpste werk van den Ita-
liaanschcn meester. Dc partituur moet bij
zonder zorgvuldig doorwerkt zijn; de koren
en dc aangrijpende partij van dc jonge sla
vin maken steeds weer opnjeuw diepen in
druk. Het gegeven is naar ccn oude Oos
tcrsche sage uitgewerkt. Ilct censte bcdriji
speelt in dc poort van de muur om Peking.
Een keizerlijk heraut kondigt aan: „Turan
dot (chineo6ohe prinses, sopraan) zal den
man van koninklijken bloede trouwen, diï
dc 3 raadsels oplost, welke zij hem opgeeft.
Doch wie deze proef wenscht en niet door
staat zal vallen door dc handen van den
beul".
Het iaalste offer i.^ de Prins van Perzic, die
bij liet opkomen van clc maan moet sterven.
Qnder het volk beweegt zich Timur, een ont
troonde cn verbannen koning der Tartaren
(bariton), vergezeld van ccn jonge slav
TJiu (sopraan), llij ontdekt in dc menigte zijn
dbodgewaanden zoon Kalaf (tenor), die op
lik punt staat, als onbekende prins zich te
onderwerpen aan de drie raadselachtige vra
gen. Noch dc smeekbeden van Timur, noch
die van Liu (die lieni heimelijk liefheeft),
nolii de smartkreten^ van den stervenden
Perzische» prins kunnou iiem weerhouden
Hier eindigt het eerste bedrijf. Puccini heeft
zijil werk niet kunnen voleinden: Franco
Alfjmo schreef het laatste duet en de finale
der-opera. Lei sic opvoering in 19^0 te Mi
laan.
Donderdag.
IIu i'z e n.
1
Dc N.C.R.V. zendt om 8.3U Bccthovcns „Co-
riolah"-ouverture uit. Deze ouverture heeft
het treurspel van IL J. von Collin, Coriolan
tot. litterair apei<;u. Dikwijls denkt men aai
Shakespeare's gelijknamige tragedie, doch
die st'aat buiten het geval. C'oriolanus, bij
naam'van den Romeinschen veldheer Gajus
Marciho, verwerft de erkentelijkheid van
zijn medeburgers dooi zijn voorbeeldclooze
dapperheid. Hij iS van een onbuigzaam ka
rakter en weinig politiek aangelegd. Daar
door valt hij in ongenade bij het volk en
wordt nij uit Rome verbannen. Coriolanus
verb in cit zich met do vijanden van Rome on
slaat liet beleg voor zijn vaderstad. De Ro
meinenzenden Coriolanus' moeder, vrouw
cn kind als afgezanten om de stad te red
den. Camolanus zwicht maar toont zich hier
door oei karakterloos, llij pleegt zelfmoord.
Deze tragische episode uit de geschiedenis
van lietj Romeinsche volk door Collin vrij
naar Plutarchus gevolgd is de grondgedach
te van cli robusto concertouvertui c van Beet
hoven. Er komen twee thema's in voor: het
ceiste thbniacomplcN is tyuccrcnd vnnv Co
riolanus, het tweede typeerend voor de
smeckendc vrouwen. Het werk hooit men
zoo dikwijls, dat deze toelichting tot beter
begrip van de geestelijke situatie en achter
grond zeker gewenscht, althans noodig is
K a I u n d b o r g.
Deze zender heeft een aardig cn boeiend
half uurtje muziek om 10.35. Hans Necmaun
luitspeler tc Berlijn zal dan oude en nieuwe
luitmuziek uitvoeren. Deze uitnemende mu
sicus bespeelt ccn oude 2i-snarige hasluit
uit de acliticnd' eeuw. Men hooi t dus solo
stukken voor luit: ceu vrij groote zeldzaam
heid in radio en concertzaal.
Interessant zal het ook zij» kennis le ma
ken met syinphonieên van Leopold Mözart
en van Michael Haydn.
Leipzig
zendt deze uil om 7.50, alsmede een ton
certonr voor 2 violen en orkest van Leopolds
zoon, Wolfgang Mozart.
M h 1 a c k c r.
De componist Edward Morltz is in 1S91
tc Hamburg geboren. Hij werkte het laatst
te Berlijn onder Paul Juon en woont thans
in Duitschlands hoofdstad. Zijn symphonic
voor alt of bariton en orkest (dezelfde, wel
ke in Utrecht onder Cornelis gegaan is)
wordt om 9.30 uitgezonden evenals zijn ka-
mersymphonic opus 31. 11 ii is ccn tvpc var.
het soort componisten,-" die zich veilig voe
len onder de kudde-groepecrjng „gematigd
modernen".
W e e n e n
zendt orn 8.2(J „der Freischutz" uit.
Hilversum
We vergeten niet te luisteren naar don
legelijken w erkcr-in-dc-muzick Maarten
Dijk die door de zorgen der V.P R.O. 8.30
Vrijdag.
10.00 spreekt over oude dansvormen en de
pianostijl. Een ware bloemlezing ourle cn
nieuwe muziek zal het gesprokeno toeiicU
ten.
M h I a c k b r.
Een daad van boioekenis vei richt tic be
kende musicoloog Paul Bakker door de
spelleiding op zich tc nemen van Weber's
weinig opgevoerdo opera „Euryanthc", De
ze groote romantische opera komt om <-50
in den aether. Ilct iö onloochenbaar, dat dc
„Euryanthc" door de zwakheden van hei
libretto op hot tooncel weinig boeit, maar
wellicht kan dc nieuwe tekst, welke dc mu
zieknummers verbindt veel tot het begrip
en \vcl6lagcn bijdragen. In de „Euryanthc"
vindt men het compositorisch proccde, dat
Wagner later gevolgd heeft.
Vooral is dit merkbaar in de declamatori
sche kracht van Wcbcrs muziek, die met
groote zorgvuldigheid den woordtekst tracht
tc steunen. Het stuk speelt in 1110 in Frank
rijk na. de vrede met Engeland. Hoofdper
sonen zijn Lodewljk VI (bas), Adolar (tenor),
Euryanthc van Savoyc (sopraan), Lysiart
(bariton) on Eglantine van Pulsset (mezzo
sopraan). Dc handeling is tc uitvoerig om
deze in onze rubriek te beschrijven. Eerste
opvoering tc Wcenen in 1923, twee jaar na
lier groote succes met „der Freischutz".
Huize ii.
Zaterdag.
ij vestigen de aandacht op den vroo-
lijkcn avond, wolk-' dc -Genie \«in Utrecht
om 8.09 te verzorgen krijgt (K.R.O.)géén ge-
makkelijke opdracht. Doch voor verschei
denheid is flink gezorgd.
P. T.
DE VIJFDE TELEVISIEZENDER IN HET
DISTRICT NEW.YORK.
Wanneer de CólumbiQ-tclcvisiczcmicr 1
Juni as. in bedrijf gccdold wordt, znl het
distriet Ncw-Vcrk kunnen bogen tp vijf
televisiezenders. Er zal dagelijks door den
nieuwen zender goduronde zes uren wen
den gewerkt op ccn frequentie-band van
2750 tot 2S50 kilopciioden met een energie
%an 500 Matt. De zender bevindt zich cp
dc 23e verdieping van het Columbiüknn'.oor
aan dc Madisoen Avenu. De beelden tullen
zestig „regels" tellen 011 er worden er' 20
per seconde uitgezonden, wat. ruimschoot*
genoeg is om don indruk Nan beweging te
maken op het oog, omdat dc meeste bios
copen werken niet 16 beelden per seconde.
Dc zender zal uitsluitend voor televisie
worden gebruikt, IiocnvcI een klein deel der
uitzendingen zul worden gesynchroniseerd
met dc geNvono radio-uitzendingen van een
tw eetal andere zenders. Dit synclironiseercn
moet voorloopig nog beschouwd Nvorden al*
ccn experiment. In de eerste wekeu zullen
verscheidene gewone films worden uitge
zonden De reeds bestaaude televisiezenders
zijn L.X.B.S. tc NcNv-York, die dagelijks op
2150 perioden werkt tusschen 2 on 5 uur en
7 on 10 uur nam., behalve op Zou- en feest
dagen; W2XCR tc NcNv-York, «en nieuw
station, waarvan nog niets is vastgesteld.
Long Island city op 2920 kiloperioden van
1 tot 10 uur nam. en Passaic met 2035 kilo-
perioden voor dc televisie- en 1601 kilo-
perioden voor de geNvono radio-uitzendin
gen; deze zender Nverkt tusschen 9 en 10 uur
nam., Zon- en feestdagen weer uitgezon
derd. Alle tijden zijn NeNv-Yorksche stan-
daardtijd.
lollcitol
His Masters Voice.
W ij ontvingen een zevental .nieuwe plu
ten der H M V. ter bespreking. Onder déze
instrumentale werken, Nveikc opgenomen
werden, staat het fluitconcert in D van
Mozart nvcI bovenaan (L 835). Dat komt in
dc eerste plaats dooi de ongeNvonc schoon
heid van dc compositie zelf, doch onmiddel
lijk vraagt ook do superieure vertolker dor
solopartij, de fluitist Marcel Moy.se (Parijs)
onzen aandacht. De toonvorniing van
Moyse is „Fransch" cn w ie dit begrijpt, weet
genoeg. Doch Moyse is een onbekende, nie
mand heeft ooit van hem gehoord, de uit
zonderingen daargelaten. En dan is de een
voudige medcdceling over deze „Franschc"
loonvorming wellicht niet genoeg, om u
cenigszins mijn ontroering tc doen vatten,
welke door deze geïnspireerde en cvcnNvich-
tige reproductie zich van mij meester maak
te. Als het woord charme inhoud de be
grippen verrukking en stil geluk, bevallig
heid en bezielde uitdrukking, gespannen
kracht en aandoenlijke teoderheid, dan zog
ik, dal. dit concerto van Mozart gespeeld
door Marcel Moyse en het orkest van hot
conservatorium te Parijs de ware bckooren-
de charme liocft, welke niets geen
korrel en geen vezel te maken heeft niet
uitcihjkc schoonheid of leege opschik.
Charme is een uiting van lichamelijke,
doch bovenal van geestelijke vrijheid, doel
bewustheid en van bezieling Deze eigen
schappen bezit Moyse cn daardoor kan hij
dc gelijkwaardige eigenschappen van Mo-
zarls innige muziek ook volkomen en „spon
taan" repi oducccrcn. De discografiek heeft
haar Noortreffelijkheid met dit stel van
twee dubbelzijdige platen afdoende bcwc-
zcn.
Een andere plaat van groote bekoring is
de aria „Urna fatale del mio destino" uit
Verdi's „La forza del Destino (de macht
van liet noodlot). De aria is in haar boste
vorm steeds ccn moment van zelfinkeer,
Nan zelfbespiegeling; zij i* dus steeds
lyrisch door haar vervoering, omdat zij de
allerpersoonlijkste uitdrukking is van een
allerpersoonlijkst gevoel. Deze opvatting
vormt dc vocale cn psychische lijn, waar
langs de bariton Franci deze aria zingt. Wij
verstaan liet Italiaansch in dit. zangstuk
niet, althans niet Nvoord voor woord: doch
wij verstaan nvcI dc zeer intericurc kracht
van overtuiging in de buigingen der melo
die, in dc buigingen en welvingen van do
stem Het. zingen is in deze goN allen een
openbarende bekentenis van iemand, die
zich niet anders uiten kan. Verdi kon dit
niet anders, Franci deed dit niet anders.
De keerzijde dezer plaat brengt het duet
uit „II Trovatore„Per me ora fatalevoor
bariton cn bas. Het bestelnummer is D B
1262.
De suite uit ,,La boutique fantasque' i*
een extract uit de gelijknamige balletmu
ziek, welke rRespighi samenstelde uit wer
ken van Rossini. Herinner ik me goed, dan
stond het werk op het repertoire der voor
malige Russische balletten van DiagilCNv te
Parijs. Ilct is oen kleurig, aantrekkelijk en
muzikaal tafercel (mazurka, tarantella, ko-
zakkendans, valse-lentc, can-can ohz.).
Eugene Goossens dirigeerde het Royal op->-
ra orchestra, Covent Garden, dat de parti
tuur uitnemend reproducoerde. Bestelnum
mer is C 1996 dubbelzijdig.
De Mephisto wal6 -is een dubbelzijdige
plaat (D 1928), virtuoos gespoeld met écla
tante fluit en harpsolo cn soloviool. Liszi
componeerde uit Lcnau's Faust twee epoxi
des. De eerste is „Nachtliger Zugde twee
de onze Mephisto-Nvahs alias ..Tan/, in dei
Dorfschcnke". Als compositie blijkt lier stuk
sterk verouderd; als poötischc idee heeft
het zijn waarde.
Een andere, meer geslaagde en dankbaar
der compositie dirigeerde Albeit Coates
voor de opname I) 1861 en D 1862. Dat i*
het Spaansclie capriccio (Caprice Espagnol)
van Rimskj-Korsakoff. Deze onderhouden
de orkostsuite of rapsodie van Spaansche
volksdansen componeerde Korsakoff iu
1-387, een jaar dus voor de beroemde suiie
Shéhcrazade. Dc klankschilderende kracht
van dezen sterk nationaal voelenden com
ponist blijkt ook hier zoor opmerkelijk mi
liet is niet vroemd tc noemen, dat de latere
Bussisché componisten als Glazounof, Grci-
chaninow. Steinberg, Tschorepnin en Stia-
winsky in hem hun directen steun kond m
vindon. Tnvco opnamen, welke in een be
hoorlijke discotheek een plaatsje verdienen.
Van „La Maschcre" van Mascagni wei l
de ouverture opgenomen (C 2018), dubbel
zijdig. Het is niet tc ontkennen, dat. Mal
engin na zijn Cavalleria rusticana de hoog
gespannen verwachtingen, die men van
hem koesterde niet heeft bevredigd. Dat
blijkt zelfs uit deze - ONcrigens goed ge
componeerde ouverture. Het tweede the
ma is bloedui m aan melodische vinding en
zijn cadensjes doen zeer dor en gONvoon
aan. Niettemin heeft Mascagni zoo nu een
geniale vondst cn zijn orkostbCNverking
steeds zeer boeiend. Hierdoor kreeg do op
name de noodigc verve, waardoor zij zeker
belangwekkend is te noemen. Het staccato
der blazers is zeer bijzonder van kwalitei':
rank en toch sonoor. Alleen hierom een
Nvarc lust voor de ooren.
Een ten slotte last but not least liet
Scherzo in c kl. terts van Chopin (D 1811
gespeeld dooi Mischa LeNitzki. die u ver
steld zal doen staan van zijn mooien dóor-
zingenden aanslag, kern-gezonde muzikale
opvatting, duidelijke vorrabehcersching en
schitterende virtuositeit.
P. T.