HOEDEN CONFECTIE J STATEN IN NOOD edix mille francs „L 'JtHKUiiJJuujjti W Kv. ROSSUM 18 LANGESTRAAT ZOMER-OPRUIMING OPRUIMING VAN RESTANTEN TEGEN SPOTPRIJZEN N. Hogenbirk ZOMERSLAAP Hoe een geheel volk werd geruineerd ASSIGNAT *fbérie fr ERNST LUBITSCH GAAT VAN „WALZERTRAUM" EEN TOONFILM MAKEN HOE REMARQUE WERKT. Gedurende 10 dagen SCHOENHANDEL v.fu fa. JAC. KROES LANGESTRAAT 78 TEL. 351 door H. G CANNEGIKTER. Zooals do natuur haar winterslaap kent, heeft de cultuur haar zomerslaap. In het koude getijde kruipen de kikkers di.ip in het slijk en de beren verstoppen zich in hun holen. In de hondsdagen onttrekt zich het cultuurwezen, de mensch. aan de maat schappij cm in een vergeten hoekje te ve- ge toeren. Men spreekt altijd weer over de doodsch- heid van don winter, maar in de cultuur centra is de zomer eerst doodsch. Menigeen, die door de saaiheid van den komkommer tijd tot zwaarmoedigheid is vervallen, leeft weer op als hot herfstseizoen in het zicht komt. Dan begint de maatschappij te her leven, zooals de natuur in het voorjaar herleeft. Voor den stedeling, die niet met vacantie gaat, is Augustus een trieste maand. Al zijn kennissen de stad uit, sociëteit en schouw burg gesloten, slapte op het kantoor, stilte in huis. Niemand, dien hij op straat tegen komt, geen groet in de tram, geen gesprek in den trein Slechts overdadige zon of overdadige regen. Wat vallen de dagen lang met die prach tige avonden en loome nachten! Waar de prikkel van het gezelschapsleven reeds ont breekt, staat bovendien de hitte alle ener gie in den weg. Zelfs de ijverigste is wel gedwongen tot lanterfanten. Men luiert en wacht en mijmert over den tijd, waarop de betoovoring van de sc'noonc slaapster door de eerste herfst vlagen verbroken zal wor den en de werkdrift zich z<al kunnen ont laden. Vereenzaamd zit menigeen in den zomer te wachten op de terugkomst van de eerste winterboden. Allengs neigt de vacantio naar het einde; vensters ontsluiten zich, deuren worden geopend, oude gezichten verschijnen op do bekende plaatsen. O, de vreugde bij liet terugzien van die 'gebruin de gezichten, wélke men zoo lang heeft ge mist! Augustus is de maand van het heimwee. Men 6telt het wel voor, of de zomer het vroolijkst seizoen is, doch voor menigeen heeft dit jaargetij een droefgeestig karak ter. Er zijn menschen, die beter tegen den winter- kunnen dan tegen den zo me réiaap. Zij dragen hun eigen gemoedsgesteldheid over op de natuur. Want naar hun erva ring gaat er van heel de zomcrschc atmos feer een neerdrukkende invloed uit. De herfstvlagen prikkelen het bloed en lokken tot weerstand. De lof van den wind, die de haren doet fladderen en de longen doet hijgen, is vaak door dichters bezon gen. Ook de winter spoort aan tot strijd. In de plantenwereld vertoont zich de eeuwige worsteling tusschen dc opkomen de en de stervende machten cn verheven symbolen begeleiden de jaarlijksche zege praal van het licht over dc duisternis. In de lente is weliswaar het ijs gebroken en -de kou geweken, maar nog blijft de etrijd zwaar voor het prille groen en de teers bloesems. In koninklijken overmoed praalt de jeugd in Paaschpronk en Pink- sterdos. Vurige vlammen golven over dui nen en wei; dartele kreten doorschallen dc bosschen. Ifct groeiende leven gist cn woelt. Bruisend breekt een nieuwe generatie zich baan. Maar de zomer heeft geen nieuw schouw spel meer aan tc bieden. Dc strijd van het worden is afgcloopcn, de strijd van het ver gaan nog niet aangebroken. Alles staat nu in evenwicht. Roei loos, geluidloos. Slechts een norschc donder verbreekt af en toe de zwoele eentonigheid. De zomer is de man, die het doel heeft bereikt. De welvoldane burger; de rente nier, die op pantoffels zijn dutje doet. Die met een vetten glimlach terugkijkt op de dwaasheid der jeugd en aan den dood nog niet denkt. Hij heeft zijn zaken aan kant gedaan en 'gunt zich een welverdiende rush Wat gebeurt er voor goeds en groots in den zomer? Om zijn tijd te vullen, verzint men het verhaal van den zeeslang. Men gaapt met dc musschcn op de dakgoot cn suft met de herkauwende koeien. In den komkommertijd staat dc geschiedenis stil; in de hondsdagen staakt de wereld haar loop. Voor alles is er een tijd en zoo min wij aanstoot nemen aan den winterslaap van de dieren, mag de zomerslaap van den mcnsch ons verdrietig stemmen. Tegen de wetten der schepping tornt niemand ongc- j straft op; laat ons due ons niet. verzetten gelijk een kind dat dreint tegen 'f. naar be l gaan, maar geven ook wij ons gewillig over aan de algomcene loomheid, die in Augustus dc mcnschheid bevangt. door Dr. P. KRiiGER. Wij publicccren hier oenigo korle op stellen, die de ernstige financieele déba- clca der laatste eeuwen beschrijven. Dit ac- lucele onderworp zal zeer de bijzondere be langstelling onzer lezers genieten. I. Een llnancleel genie der achttiende eenw. Er zijn twee dingen, die op de ernstigste wijze een land economisch ten onder kun nen brongen en het groote bouwwerk van het geld- en industriewezen kunnen ver nietigen Hot eerste is de inflatie en het twocdo het failliet gaan van afzondorlijke zeer groote ondernemingen, waardoor de talrijke kleine zaken, die ermee jn verband staan, meegesleept worden in het verderf. Hoewel bat moderne bank- en geldwezen zijn oorsprong vond in Noord-Italic heeft de sidderende en bevende achttiende eeuw de eerste eigenlijke inflatie en het eerste failliet van een groote bank, waarvan het credict van een land afhing, niet daar tc lande beleefd, doch in Frankrijk Het is dc Schot John Law, aan wie de geschiedenis van het moderne bankwezen het eareto voorbeeld van een door zijn go- volgen rampspoedig failliet dankt, waar door een geheel land wordt meegesleept. Het merkwaardige cn verontrustende bij dit klassiek geworden voorbeeld is, dat Law niet maar een spe'er was, die onge lukkig was in zijn speculaties, maar een man, die liet geldwezen op geheel nieuwen grondslag trachtte te vestigen. Hij kende do wetten van het kapitalisme niet; hij kon ze ook niet kennen, want zü hadden zich in zijn tijd nog niet volledig gevormd. Daarom trachtte hij geheel op eigen initia tief op oconomisch gebied volkomen nieu we wegen in te slaan en is tenslotte geble ken, dat al zijn nieuwe wegen doodliepen cn dat men er slechts met ontzaglijke ver liezen weer uit kon komen. Ook zijn tijd- genooten hebben absoluut niet ingezien, waarom eigenlijk Law's onderneming schipbreuk leed, waarom zijn val onvermij delijk was. Het is interessant, hen zelf eens aan het woord te laten. Hun meening wordt o.a. uitvoerig beschreven in de groote en cyclopaedic, die in 1737' verscheen cn zoo omvangrijk was, dat elke moderne ency clopaedic er belachelijk klein bij lijkt. Daar wordt over John Law het volgende gezegd: „Law, John, een Schot uit Edinburgh ge boortig, liceft zich bekend gemaakt door verschillende uitvindingen op financieel ge bied, die zoowel Frankrijk als Engeland groot nadeel hebben berokkend. In zijn jeugd beproefde hij zijn geluk tevergeefs in den handel, in het spel cn door verschil lende plannen die echter geen bijval von den. Na den dood van koning Lodcwijk XIV ging hij naar Frankrijk en vond ge hoor bij den toenmaligen regent, den her tog van Orleans, die hem reeds vele jaren tevoren moet hebben gekend. in 1716 richtte hij met koninklijke privileges een Algemecnc Bank op, die later tot 'een Ko ninklijke Bank werd gemaakt, en in 1717 de destijds zoo genoemde West-Indische Compagnie, die het behalen van winst ten doeï had in dc Amcrikaansche provin cie Louisiana en mot name in een bepaalde, aan dc Mississippi gelegen streek. Van beide instellingen werd Law directeur on in korten tijd maakte hij zooveel winst, dat hij daarvoor het graafschap Tankerville in Normandic kocht, waarvan hij ook den grafclijkcn titel aannam, benevens veer tien andere belangrijke heerlijkheden, de kostbare bibliotheek van den Abt Bignon cn nog andere zaken, terwijl hij buitenge woon weelderig cn royaal kon leven. Aan gezien men nu meende, dat dit geld niet op geheel eerlijke wijze was verdiend, riep het parlement hem in 1718 op, en gaf. daar hij niet verscheen, bevel hem te arrestce- ren, wat de regent echter verhinderde. De ze benoemde hem in 1720, nadat bij in 1719 mot zijn vrouw dzn Katholieken godsdienst had aangenomen, tot Algemeen Controleur der Financien van Frankrijk, voor welk ambt hij weigerde, ccnige bezoldiging aan tc nemen. Toen cclitcr spoedig daarna dc aandeden der Compagnie op de helft van dc wnardo werden teruggebracht cn de bank mocits bad om haar betalingen te verrichten, werd het volk, dat Law als de oorzaak dezer maatregelen beschouwde, zoodanig tegen hem verbitterd, dat hij her haaldelijk in levensgevaar verkeerde cn de regent hem een lijfwacht geven moest. Toen de zaken steeds slechter gingen cn eindelijk dc bankbilietten, die men voor zijn goede munten in banden kreeg, in het geheel niets meer waard bleken, legde Law op het einde van 1720 zijn ambt neer en kreeg vergunning zicli naar zijn markle- «aat Effiat te hegeven. Vandaar liet de rc- Cïé<-\c K'wöse Van Ae\a Hypothfiquó sur les oomaines natiokaox. ofiu/ruro 15 3 Het eerste inflatiegeld, dat in Enropa verscheen: een Fransch bankbiljet uit het jaar 1792, gent hem naar de Nederlandsche grens brengen, nadat hij tevoren alle postmees ters bevolen had niemand een paard te ge ven dan acht uur na het vertrek van Law. Na zijn heengaan werden hem tal van malversaties ten laste gelegd cn een reke ning van acht millioen Trance opgemaakt, die hij de bank schuldig was gebleven, waarop men hem het graafschap Tanker ville ontnam, de overige heerlijkheden tot staatsdomein verklaarde en zijn meubilair bij opbod verkocht. Mij was intusschen tc Brussel aangekomen, begaf zich in 1721 naar Venetië; waar-hij'groote''sommen op de bank moet hebben gezet dn ging ver volgens naar Engeland waar het kort-.te\o- ren met de Compagnie du Sud, die op de zelfde wijze als de Fransche maatschappij was ingericht, eveneens verkeerd was ge- loopen Daarna reisde hij nog heen cn weer naar verschillende plaatsen; hij moet ook af en toe weer nieuwe plannen ge maakt hebben, cn stierf eindelijk in hel begin van 1729 tc Venetic. De eerste nederlaag van het papieren geld in Eu ropa. Zijn tijdgenooten beschouwden John Law dus als een bedrieger, die zich ten koste van andermans ongeluk verrijkt had Thans weten wij beter. Deze man ging uit van een verkeerde veronderstelling, vooral waar hij meende, dat papieren geld beter was dan gemunt edel metaal, zoodat hij ten be hoeve van zijn bankbiljetten het ruilver keer met munten liet verbieden. Hij meen de, door crediet nieuw kapitaal te kunnen verkrijgen, hij dacht, dat hij het in zeke ren zin uit den grond kon stampen, en vergat dat zijn bankbiljetten slechts ver tegenwoordigers van het werkelijke geld waren, dat hij eenmaal terug zou moeten betalen. Ilij heeft in totaal moer dan drie milliard aan bankbiljetten uitgegeven, waarvoor hij geen dekking bezat. Want hij was van meening, dat de grond, die hij door zijn bankbiljetten wilde mobiliseeren, een genoegzame dekking bood. De aandeden van zijn ondernemingen bereikten duize lingwekkend hoogc koersen; zij bereikten soms het twintigvoudige van dc nominale Eeu carica.uur, betreffende de noodver ordening op het reizenVele Duitschers wisten niet, dat het in hun eigen land zóó mooi was I waarde. In Januari 1?20 had hij het top punt van zijn roem bereikt; hij was mi nister van financiën. Toen begon het pu bliek hem echter te wantrouwen, men liet in ontzaglijke hoeveelheden zijn bankbil jetten inwisselen en spoedig ontbrak alle dekking. Ook een beter gegrondveste on derneming had een dergelijke run niet kun nen uithouden, zonder dc loketten te slui ten. In Mei was het met Law gedaan. In October werden de laatste bankbiljetten van onwaarde verklaard. Law zelf heeft tot zijn dood toe aan -de Juistheid van zijn inzichten geloofd; dc principieels fout heeft hij nooit ingezien. Hij heeft zichzelf even goed beschouwd als een slachtoffer van het misleide publiek, als het publiek zich beschouwde als slacht offer van een zwendelaar en bedrie ger. Hst is ook het geval-Law, waaraan Goelho gedacht heeft, toen hij in het twee de deel van zijn Faust Mefisto het paple ren geld liet uitvinden. De vermenigvul digde handteckcning van den keizer dekte Law's bankbiljetten op niet aanwezige schatten in gedeelten van 10, 30, 50 cn 100 Kronen. De eerste inflatie. Na dit merkwaardige intermezzo bekij ken wij de tweede opzienbarende financiee le uitvinding, die wij aan Frankrijk tc dan ken hebben, n.l. dc inflatie. In 1790 zagen de Jacobijnsche he?rschers van Frankrijk dat ook een revolutie niet zonder geld kan worden gevoerd. In hun kassen lieerschte een angstwekkende leegte, die snel ingrij pen noodig maakte. Zij kwamen daarom op de op zichzelf niet zoo slechte gedachte, nieuwe bankbiljetten uit tc geven, die door dc verbeurd verklaarde kerkelijke goede ren werden gedekt. Het waren volledige wis sels op deze talrijke, waardevolle bezittin gen cn ze kregen daarom ook den naam van assignation. Na ecnigen tijd had men dc dekking, die deze landgoederen ver schaften, uitgeput, doch men kon rustig doorgaan met het drukken van assigna tion, door de intusschen wear verbeurd ver klaarde goederen der emigranten tol dek king te nemen. Toen was men werkelijk aan de grens gekomen, doch men hield vast aan het oude gebruik en drukte welge moed verder. Een tijd lang gelukte het, door kunstmatig hoog gehouden koersen de assignation nog in omloop tc houden, waarvan de nominale waarde in den loop dor jaren was opgeloopen tot het ongehoor de bedrag van 45 milliard. Toen daalde de koers echter onverbiddelijk cn zeer snel. Toen men zich eindelijk in 1796 gedwon gen zag dc assignation, die niemand meer in betaling wilde nemen, uit het verkeer te nemen, blesk het, dat zij tot 1/30 1/100 van hun oorspronkelijke waarde waren ge daald. Dat was in elk geval een inflatie., die er wezen mocht, al kon zij ook in de verste verte niet worden vergeleken met de inflatie, die Duitschland, Oostenrijk en Rusland na den wereldoorlóg hebben bc- leefd. Men ruilde dc assignation voor ande re bankbiljetten der republiek, die men mandaten noemde cn van het begin af door gedwongen koersen moest ondersteu nen. Zon wist men zich nog met moeite tc redden uit de moeilijkheden, uit de eene inflatie in dc andere. Vastheid en zeker heid heeft de financieele wereld in h?t toenmalige Frankrijk niet gekend, voordat Napoleon dc teugels in handen nam en ook die periode van rust beeft niet lang geduurd, want de verloren veldtochten uit do laatste jaren van den groot en Corsi- caan ondermijnden de financiën van het land opnieuw. De financieele crisis, die toen in Engeland ontstond daarover zul len wij in een volgend artikel spreken {deed liet hare, zoodat eerst omstreeks 1829 leen werkelijke rust intrad. Maurice Chevalier in de hoofdrol. De New-Yorkschc bladen zingen lofhym- nen en geheel New-York zingt sedert korte tijd de schlagers uit de Walsdroom. De bes te krachten waren dan ook door Lubiisch geëngageerd. Claudette Colhert, een der be koorlijkste toonfilmactrices en Myriam Hop kins, eveneens een zeer bekende actrice kre gen dc rollen van Franzi en de prinse©. De origineele muziek van 06car Strausz werd door de componisten met vijf schlagers ver rijkt. Voorts moest maanden lang worden beraadslaagd om de toonfilmrechten voor deze operette te verkrijgen. Drie bekende schrijvers Vadja, Raohael- sen en Grey bewerkten de operette voor de film, doch het hoofdaandeel van de nieuwe teksten behoort toch aan Lubitsch. De uit beelding der 6cènes bevond zich in handen van den eersten Paramount-architect Prey- er De zorg voor de costuums wa6 Bruno Baruch toevertrouwd. Den Sen Dec. be gonnen de voorbereidingen der werkzaam heid, terwijl het draaiboek nog in bewerking was. Eerst den 15en Februari begonnen de atelierswerkzaamheden, die tot den eerster. April duurden, dus 45 atelierdagen. Voorts werden nog enkele weken aan de buitenop namen besteed. Midden in den winter moest de bloeiende Wiener Prater in bet New-Yorksche atelier van de Paramount worden opgebouwd. Om een klein geheim pje prijs te geven, zij hier verklapt, da*, gc- heele wagonladingen met groen-bebladerde boomen uit California naar New-York zijn getransporteerd om een goed beeld van het Prater te ontwerpen. De decoraties der hofburcht te Weenen en trouwens alle èlotinterieurs werden naar zeer gcedè voorbeelden geschapen. Van do Wcensclie 6traten bad men kleine modellen ontworpen, voor de 6traatopnamen in het koninklijk Flausenturm werd een natuur getrouw plaveisel in hel atelier aangelegd. Een probleem op zich zelf vormden do costuums. Daar het onmogelijk was om gar derobestukken uit Europa te laten komen wegens dc hoogc invoerrechten, moest alles in New-York worden vervaardigd. Daar do Amerikanen het milieu van de film al heel slecht aan kunnen voelen, kostte het vrij veel moeite om de staf van medewerkers de ideeën bij te brengen, die voor de uit voering van de finn noodzakelijk waren. Voor men aan het coupeeren ging werden eerst de verschillende kleuren en stoffen ge fotografeerd om hun werking op de film te constateeren. Dana zij de geste van Lubitsch om aan alle kleinigheden zijn beste krach ten te geven heeft hij aan alle moeilijkheden het hoofd weten te bieden en een film ver vaardigd, die weer voor 100 een Lubitsch product is. Remarque vertelt in een interview: „Mijn manier van werken? Ik schrijf niet gemakkelijk, doch met groote inspanning. Het zwaarste, maar ook 't gewichtigste is het wachten, het volhouden. Het is wel eens gebeurd, dat ik van 's morgens 9 tot 's nachts 2 uur heb gewacht voor ik begon te schrijven. Ontspanning, liefhebberijen? Ik heb mijn honden, mijn aquarium. En verder: er is maar één ding voor mij: in mijn auto rijden. Dikwijls raas ik weken achter elkaar met mijn wagen door het land. Ja, het is waar, ik rook ontzettend veel, terwijl ik werk. Vaak wel twintig si garen op één dag. Nog een geluk, dat ik geen sigarettenrooker ben; dan zouden het er 2 A 300 worden! Overigens, in Berlijn leef ik ook zeer teruggetrokken. Mijn vrienden trachten dikwijls mij naar feest jes te sloepen. Maar ik kan het nietover mij verkrijgen, onder de menschen te gaan. liet is onverdraaglijk als beroemd man aangegaapt te worden. Al wat mij van mijn werk afleidt, houd ik verre van mij. Daar om vermijd ik ook, voorzoover het maar eenigszins mogelijk is het contact met do openbaarheid. Het is voor mij stellig nog tc vroeg tegenover groote problemen een standpunt in te nemen. Mijn boeken be strijken immers slechts een beperkt gehied. Ik heb ook nog den tijd, ik begin immers pas tc leven met ruim 32 jaar. Ik weet zelf niet of ik werkelijk wel voor auteur geboren ben, of ik verder moet gaan met schrijven. Maar later zal ik mis schien wel eons een boek schrijven over dingen, die mij sterk belang Inboezemen, wellicht een werk over biologie. Maar voor mij is het gewichtig na tc denken, aan mij zelf te werken en tot klaarheid te komen over de wereld en de mcnschheid Dat is meer waard dan schrijversroem Deze din gen zijn voor mij het voornaamste. Hier aan verder te werken lijkt mij plicht te genover mijzelf". („BoekenzaalM.ï

Historische kranten - Archief Eemland

Amersfoortsch Dagblad / De Eemlander | 1931 | | pagina 15