F. H. LOMANS, Utr.str. 15 ELECTRO- EN RADIO-TECHNISCH BUREAU F. H. LOMANS - Utr.str. 15 - Tel. 843 Wij vertegenwoordigen de bekende DUCRETET en PHILIPS toestellen Betaling in overleg met den kooper Ga niet eerder op vacantse voor aleer gij een gramofoonkoffer gekocht hebt bij de firma De nieuwste Edison- en Tri Ergonplaten voorradig Radio ou muzikale beschaving dat dc muziek zich mocht laten bedienen' door dc radio! Dat de omroep eon zending Duitschland brachth en er toe nun karakter heeft te vervullen, daarvan wordt men zich deele tc verloochenen. Ik hoor nog lic- pas langzamerhand bewust. Maar het ver dc knappe, zakelijke, Beethovenachtige daagt Saint-Saëns. Zondag. Maandag. Hilversum. Er blijft intusschen in den aether nog ge- j noeg te waardeeren voor wie speuren wil. Voor de Vara-microfoon speelt de violist Ter voorkoming van misverstand wijzen wij Bram Bleekrode om 10.30 muziek om «de er op, dat onze taak niet is op ieder goed zieken wat op to vroolijken. Maar gezonde samengesteld programma tc wijzch, doch menschen, die toevallig vrij hebben, mogen meer de bijzondere uitzendingen le signa- ook wel eens luisteren naar dit goede pro- loeren. Zoo heeft de K.B.O. wel degelijk gramma. Het wijkt in elk opzicht af van recht op waardcorcndc vermelding door het geijkte schema en dat is verdienstelijk, haar aansluiting met hot Kurnaus tc Schc-De Suite van Manuel de Falla (1876) is een veningen, maar het programma (hoe goed arrangement voor viool en piano van de ook in elkaar gezet) Js niet beter of slech-bekende reeks Asturische Volksliederen van ter dan dc gemiddelde goede orkestuitzen- denzelfden componist, 's Middags speelt een dingen. Het concort van het Casino to jeugdige pianiste de etudes symphoniques Ivnockc, dat door Brussel om 9.20 wordt uit-van Robert Schumann een werk, dat tot gezonden, is in zijn soort minstens oven de standaardlitteratuur behoort. Het thema goed; doch ook weer niet zóó om den trom is de vinding van een dilettant; Schumann te roeren. Amerika kijkt veci «a voel verkeerds af van het oude Europa Maar dit keer is de nieuwe Wereld ons cón stadium voor. Het is misschien nog niet algemeen bekend, dat de grootste Amcriko-amjche Omrocpverccni- ging (do „National Broadcasting Company") een directeur heeft benoemd, die uitsluitend do samenstelling clcr muziekprogramma's voor zijn verantwoording krijgt. Dc dirigent van het „Roxy Symphony Orchestra", Erno Rapec, is- dc uitverkorene en ook de vcel- bcnijde. Intusschen is zijn taak verre van gemakkelijk. Deze betrekking staat aan allo zijden bloot aan dc meest onbarmhartige kritiek. Want Rapec Leeft in de eerste plaats de muzieksmaak van het publiek tc peilen. Dan moot hij deze leiden en ontwikkelen een levenstaak op zich zelf! Daar komt bij, dat de man een diepgaan de kennis van alle muziekstijlen van ver leden tot heden moet bezitten, naast een breed pacdagogi6ch talent, een onverwoest bare geestdrift voor dc opvoedende waarde van zuivere muziek, een scherp onderschei dingsvermogen tusschcn goede, slcchto en representatieve muziekkortom, Ernj Rapec moet wel buitengewone gaven neb ben om dc kritiek van leek en van vakman tc kunnen doorstaan. En die zal om ver schillende redenen niet malsch zijn! Men kan rustiger geloof ik als eenvoudig rentenier zijn couponnetjes knippen, dan dagelijks programma's to dicteercn, die als muziek-menu van den dag voor een millioe- ncn volk mooten dienen. Ik vertel dit geval niet anccdotisch, om het maar kwijt le zijn. Bij onze wekelijksche kruistochten door de programma's van de Europoescbc omroepslations is het gemis aan krachtige en gezaghebbende leiding dik wijls smartelijk voelbaar. Wij zullen niet gaarne beweren, ^at dit is te wijten aan do mate der kundigheid van dc dirigenten, die in geschiktheid echter evenveel variaties vertooncn als bij elk vak voorkomt. Samen stelling van programma's en deze voorbo reiden en uitvoeren zijn twee geheel-op-zich zelf-staande disposities van den geest. Twee of hoogstens drie programma's voor een klein, weinig uitcénloopend publiek kan in één hand blijven. Moet evenwel dagelijks een uur of tien muziek gemaakt worden, welke toegankelijk behoort tc zijn voor ver schillende kringen toehoorders, dan wordt de zaak veel ingewikkelder. Ja, wij mogen wel zeggen, dat het vraagstuk thans reeds zoodanig gecompliceerd is, dat slechts met beleid cn kennis van zaken een oplossing gevonden kan worden. Wij zullen ook niot gaarne beweren, dat de Amerikanen cr al zijn met hun directeur voor de programma's. Want éénhoofdige leiding en éénhoofdige verantwoordclijkhoid heeft haar voor- cn nadeelen. Dc voordeelen zijn duidelijk: eenheid in richting, In werk methode, vlotte afdoening van zaken. Doch het nadeel is, dat de weg tot een eigenzin nig en kortzichtig despotisme geopend i6. hetgeen in democratische tijden verouderd of onaannemelijk lijkt. Bovendien sluipon corruptie en protectie als wolven om hel geval heen cn in het bijzonder voor de pro paganda van nieuwe muziek is dc zaak niet aanbevelenswaardig. Maar de keerzijde van dit alles is ook weer niet bemoedigend; de verwarring en do smaakmislciding neomi hand over hand toe. Al tc veel verontschul digen zich de leidende instanties met dc frase „ons publick wil het" en dc muziek jes van Morena, Powell, Urbach, Krug, Blankenburg, Braga, Vollstcdt, Kctelbev en tutti quanti geven het gemiddelde niveau -san van onze muzikale beschaving in den aether. Dat een ncdergang cn een vervlak king van dc muzikale gevoeligheid door dit alles bevorderd wordt begrijpen de meeste Kuropecschc stations slechts ten dcclo. Po gingen om do muzikale cultuur op een hoo. ger plan te brengen hebben in Nederland, Engeland cn in Duiischland meermalen plaats gebod. Maar men vergeet, dat do successen niet zoo spoedig waarneembaar zijn als die van populaire. „Schlager". De vrucht van dergelijke pogingen zet zich langzaam cn moet ook langzaam doch aan houdend gevoed worden. Amerika heeft dc koe bij dc hoorns gepakt zc zijn ons daar dus voor. Dc radio-omroep behoort dc mu ziekcultuur tc dienen en het is tot op dezen dag vaak precies andersom geweest. Do ra dio bediende zich van muziek om bij haar luisteraars in 't gevlei tc komen. Inplaats schreef daar 12 variatie-etudes over plus een coda van 5 variaties. Huizen. De N.C.R.V. heeft anderhalf uur muziek aangekondigd van 5.00—6.30, als andere menschen hun avondmaaltijd gebruiken. In dien tijd zal men het hobo-concert van Benedetto Marcello (16861739) kunnen hooren. Bach heeft van Marcello eenigc thema's en cenige procédé's overgenomen. Vergelijkend luisteren zal zeker bevrediging schenken. Bern. „Die schone Müllerin" is een cyclus lie deren van Schubert (1797—1828), welke de geniale componist in 1823 schreef. Een .n- bekende, romantisch aangelegde professor te Dessau, Dr. Wilhelm Müller, leverde dc tekst voor dezen cyclus. Do goede man voelde, toen hij de gedichten klaar had, dat het toch niet zoo veel bijzonders w$s en dat ze als het ware schreeuwden om muziek. ..Ik kan noch spelen, noch zingen", vertel de hij „cn als ik dicht, dan zing ik en speel ik toch ook. Als ik die wijsjes kon opschrij ven, dan zouden mijn liederen beter in den smaak vallen dan nu. Laat ik me echter een golijkgezinde ziel to vinden, die dc wijsjes uit de woor den opdiept en ze mij teruggeeft." Inder daad was die „gelijkgezinde" spoedig go vonden. Schubert zag het bundeltje \an 25 gedichten eens bij zijn vriend Randhartin ger thuis. liet verhaal gaat, dat hij zóó ge Berlijn, Langenbcrg, Zcceen. Van 11.5012.35 heeft weer de rijks-uit zending van een Bachcantate plaats. Dc keuze moest voor heden, den twaalfden Zondag na Trinifatis vallen op: ..Ich armer Mcnsch, ich Sündenknccht" voor solötcnor en orkest. Prof. Straubc koos echter: „In allen mcincn Taten" voor koor, sopraan-, alt-, tenor- en baseoio (No. 97). liet meest te genieten zijn deze uitzendingen, ale men over partituur, klavieruittreksel of tekst be schikt. Men zou dan kunnen opmerken, dat Bach in deze cantate negen verzen van het kerklied van Paul Fleming achter elkaar door gecomponeerd heeft. Het eerste koor is van vorm zeer vrij. Het doet als een koraal fantasie, doch is feitelijk een ouverture met langzame inleiding, een gefigureerd allegro en een langzaam slot Niet dikwijls schreef Bach dergelijke 6tukken; de cantate No. 61 „Nun komm' der Heiden Heiland" heeft ook zoo'n merkwaardig ouverture-achtig stuk, waar een koraal ingebouwd is. Spitta, Bach's biograaf, wijst daar uitvoerig op. De cantate is overigens verschillend van waarde. t Het is niet te ontkennen, dat er j eenige droge sequenzen in voorkomen (in- lciding&koor). Maar do aria's zijn bijzonder lr^s^n- misschlcn 13 er boeiend; daarentegen is het duet cn dc "'"1 twee recitatieven van minder beteekenis. Dc alt- cn sopraanaria spannen ori6 inziens wol do kroon. Do instrumentatie is weer uitnemend voor dc uitzending geschikt: strijkorchcst, 2 hobo's, fagot, orgel. Dc solo viool (virtuoos cn in dubbelgrepen) is in dc tenoraria voorgeschroven. Over het ont staan der cantate zijn de geiccrden aan het twisten geweest. Spitta dacht 1734, maar later stelde Rust het jaar op 1716; voor dit laatste voolt men meer. Het werk heeft den Weimar-tijd ingeademd; men bemerkt dit aan talrijke kleine details. L a n g c n b e r g, M h 1 a c k e r. Vroolijkc cn charmante muziek geven deze zenders met „Monsieur ct Madame Denis' van Jacques Offenbach (van 1819 1880). Wc moeten vooral niet door dc voor gaande opmerkingen gaan denkon, dat dc muziok een soort pncckje in klanken is. „Zending" heeft een wijdere beteekenis, dan evangelisatie alléén. En „Meneer en Me vrouw Dcni6" is evengoed een brokje cul tuur als oen goede cantate van iaat ik zeggen Telcmann om de gemoederen niet al tc zeer te verontrusten. (Ik had „Bach" willen zeggen). Offenbach heeft bijna.hon derd dramatische werken op zijn geweten. „Monsieur ct Madame Denis" kwam in 1862 tot een eerste opvoering in Parijs. Offen bach staat in het zenith der klassicko ope rette. Na zijn waaghalzerij met Orpheus in dc onderwereld", dat in 1858 Parijs eerder verblufte dan enthousiast maakte, is Offen bach tot een groote productiviteit geraakt. Zij betcokenis ku nen we niet met een paar pennestreken vangen, doch te zeggen, dat hij één dor geniaalste musici was dor negentiende eeuw. Hij had oen rhythmlsch élan van ontzaglijke capaciteit Dc drama tische scènes klopten in elk opzicht mot dc bocid werd dcor de novcllistisehc gedich ten, dat hij nog dienzelfden nacht drie lie deren componeerde Dat kan best waar zijn, want Schubert schreef zeer gemakkelijk. Hij werkte niet zoo krampachtig als Beet hoven, zijn veclbcwonderde tijdgenoot. Dc cyclus van Schubert is ook gemak kei ijlt er toegankelijk dan de eerste gToote Duitsche liederencyclus ,.An die ferno Gelioblc" van Beethoven. Schubert werkte meer tafereel na tafereel of; zijn cyclus is en soort pren tenboek van de ziel; zonder commentceren dc tusschcnspelen, zonder philosophic of raadsel. Bern zendt het gehcelc werk van 20 liederen uit orn 8.20. W e e n e n Eveneens om 8.20 zendt men bier „Or pheus cn Euridice" van Gluck (17141787) in dc Parijsche zetting uit. Bruno Walter dirigeert: dientengevolge kan men verze kerd ztjn van een stijlvolle uitvoering. Dinsdag. Goede concerten brengen Budapest (8.20) en Daventry nationaal (8.20), veel nieuws echter niet. Aandacht ver dient Heilsberg. Hier dirigeert Herman Scherchcn twee „oude" werken. Als nummer 4 6taat aange- Kondigd: „die Hunnenschlacht" van Liszt en als nummer 5: „lm Walde" van Raff Liszt en Raff waren tijdgenooten; Liszt draagt de jaartallen 3811—1886 cn Raff 1822 1882. Beide componisten hebben beteeke nis voor den groei der program ma-muziek Dit onderwerp is een steen des aanstoots in de muzikale polemiek geweest en is dit nóg, voor een deel. De vraag wa6 namelijk actueel: is programma-muzick werkelijk beschrijvende of schilderende muziek. Dan wel: ie programma-muziek dc dichterlijk- muzikale uitdrukkingsvorm van beelden, tafcreelcn of situaties. Met andere woor den: heeft programma-muziek tot doel de taak van den schilder over te nemen, ja of neen. Tegenwoordig weten wij. dat do psychologische kant van de muziek geheel begrensd wordt door de natuurlijke wetten der muziek zelf. Programma-muziek is goed, wanneer zij de literaire situatie als volksbeeld geheel geabsorbeerd heeft; zij is fout, wanneer (leze muziek tracht haar eigeih aard te verloochenen door realisti sche geluiden in het klankbeeld te weven. Liszt en Raff zijn componisten, die feite lijk alleen getracht hebbon hun muzikale natuur te volgen, doch die niet voldoc»do Kracht of vaart hebben gehad om absolute muziek te schrijven. Ze hadden, om het eenvoudig uit te drukken, een aanloopje noodig. En dit aanioopje vonden zij in hun -programma". Overigens zijn beiden door Wagner's levenswerk moer dan vol komen achterhaald. Raff's „lm Waldo'* heeft verschillende afdeelingen. die nog wel de moeite waard zijn opmerkzaam be luisterd te worden, le afdeeling: „Am Tage; Eindrücke und Empf'ndungen"; 2e afdeeling: „In der Dammerung"; 3e aldv«- ling; „Nacht6. Stdles Wehen der Nacht sra Walde. Einzug und Auszug der wilden Jagd mit Frau Holle und Wotan. Anbruch des Tages". Ge ziet welk een kostelijk specimen van Duitsche romantiek. Leip zig zendt toevallig een ander werk van Raff „In de Alpen" uit om 4.20. Het Col legium musicum, dat reeds zooveel goeds gebracht heeft kan men voor denzelfden microfoon hooren om 9.30 met werken van Richter (1709—1789), één der hoofdverte genwoordigers der z.g. Mannheimcr School, van Paradisi (17591824) en anderen. Kalundborg, Oslo, Warschau, We en en hebben van 7.208.35 „de Too- verfluit" van Mozart (17571791) op hun programma. In den loop der weken hebben wij reeds meerdere malen over dit werk gesproken, zoodat het als bekend genoeg mag worden ondersteld. De opera de eenige van den Meester op Duitschen tekst wordt in Salzburg (zijn geboorteplaats en belangrijk arbeidsoord) opgevoerd. Müncbcn geeft verder om 6.25 „der Rosenkavalier" van Richard Strauss, waar over wij in het U.D bij gelegenheid van do as. opvoeringen door het Mainzer ensem ble onder Kienzl uitvoerig zullen berichten. Woensdag. Huizen. Vergis ik me niet. dan :s de sonate van Michel BI a vet (1700—1768) een tamelijk zeldzame verschijning in den aether, zoo wel als in de concertzaal. Blavet was in zijn tijd een fameus virtuoos op de fluit en een componist van eenige beteekenis. Zijn so nates zijn gebunde-.d in drie deelen. Lyonel de la Laureucie heeft zich het lot zijner on bekendheid aangetrokken door een artikel over Blavet te publiceeren in 1'année mu- sicale. Nochtans zweeft zijn protégé in de nevelen van die onbekendheid. Omstreeks 315 wordt deze 6onate voor fluit en piano gespeeld onder de auspiciën der N.C.R.V, Vrienden van Brahms stemmen natuur lijk af op Daventry (nationaal). dat onder leiding van Henry Wood een uit gelezen Brahmsproeramma brengt met do bekwame F.duard Steuermann als pianieè (8.20). (Wordt vervolgd in ons nummer van 26 Aug.) PIET TIGGERS. Het is ditmaal een fikschc stapel Decca- platen, die om bespreking vraagt, en van allerlei slag: klassiek en modern, dans muziek, amusementsmuziek, van alles wat. Daar is in de eerste plaats een plaat, die wij met zeer veel genoegen hebben gehoord, n.l. F. 2337, waarop zijn vastgelegd eonige fragmenten uit „Pctronshka" van Shrawinsky Hot werd wordt ge speeld door bot Parijsche orkest van Gatson Poulet, dc piano-partij spoelt een zeer verdienstelijk pianist: Jcan Doycn. Het wil ons voorkomen, dat deze moderne mu ziek geen gemakkelijk onderwerp is voor de gramofoonplaats. Maar Decca is erin ge slaagd, met medewerking van dit fraaie orkest, een uitstekende vortolking ervan - te geven. Decca kan hiermee ongetwijfeld rhythm.ck^cr muwek; kregen cigonhjj. voor dag komtn. Evenals trouwens K 578, waarop het Hastings Municipal Or- pas door de muziek hun spanning. Offen bach's muziek bracht zijn gestalten tot leven; hij was een wakkere kerel, vrij van kleffe sentimcntaliteiten, die een gulle, har-! telijko cn parodistische muziek schreef;' brutaal als een Parijsche „gamin", maar al-1 tijd zonder de pijnlijk-stcckcndo scherpte. chcstra (dat ook dikwijls voor do B.B.C optreedt) speelt. Tsjaikowsky's beroemde wals Kugon Onegin. Aan den anderen kant van deze plaats, die schitterend van toon is, spoelt hetzelfde orkest „Berenico" van Offenbach lecfdo in don tijd van don diep-T "k"0" sten bloei dar romantiek, toen hot voor do, wanneer wij ons allereerst tot do dames „gekleed stond om or kw«nond uitk, jeken b0 m0Ptcn wij no* te z.cn en te wandelen m zwart met ,AIvor- annkonrti ,waarmcc wjj cigcnlljkJ hatl. grijze garneering. De satyrlek van Otfen- (,en moc«n b innen) (|c Sereöada opus af bach was do rechte compensatie voor detgelcgd op K 582 cn 583. toen al verbleekendc droombeelden der romantiek. London regional cn Midland regional. Engeland geeft wel eens meer een vrien delijk knipoogje naar het buitenland Zo houden van reizen, dc Engclschen, cn daar om is het Fransche programma, dat heide stations om 4.35 uitzonden, welkom. Niot geheel en al begreep men daar in Brook- mans Park wat reprosentatiovo Franöche muziek is. Noch Isayo, noch Francoeur, noch Vieuxtemps zijn nu bepaald „Fran- schcn", al spraken zij don taal. Engeland deed er goed aan de tweede symphonic van Méhul, iets van Massenet, van Lalo, van Saint-Saëns te spelen. Dót waren Fran- schcn govoelig, gedistingeerd. Merk maar eens op, hoe sober do Franschen in hun uitingen zijn. Bruisende zielen zijn ze niet en zo prangen niet hun linkerhand op het hart, als ze met u praten. Alles wat zo te voel doon in dezen geest, Is hun van bui tenaf aangewaaid. Dc vervoeringen van d'Indy, van Duparc, van Chausson ach, k-astgclcgd op Dit magistrale werk, kamermuziek in den oppersten zin des woords, wordt gespoeld door viool, fluit en viola, resp. door de hoe ren Marcel Darrieux, Marcel Moyse cn Pierre Pasquier. Dc Beethoven-liefhebbers zullen plezier hebben van deze opname, die magnifiek zuiver is. cn in fraoicn stijl gespeeld. En dan nog: K 5S5: Toccata cn fuga in d mineur van Bach, een orgelsolo door Arnold Goldsborough. Het kerkorgel is niet een van dc gemakkelijkste instru menten voor dc gramofoon, en hot, heeft danook a! voor heel wat disilïusies ge zorgd. Spociaal door den nagalm. Maar dezo Deccaplaat is een van do boste orgelplaten, die wij den laatston tijd gehoord hebben; en dc orgelist weet uit zijn instrument tc ha len, wat hot bieden kan bij dit moeilijke werk van Bach. Een mooie aanwinst! Minder gelukt ia K. 584, het Torcadorslied uit Carmen, gezongen door den bariton Andro Gaudin, cn aan den anderen kant -Mireille" van Gounod, een vrij onbekend lied van Gounod. De opnamo is niet al te best, wat blikkerig, en niet zuiver in dc hooge tonen. Beter ziin de fraermenten uit Le Coq d' Or van Rimsky Korsakof, n.l. dc Bruidsprocessic cn de Introduction, op K 562 (beide kanten). liet is weer het Pou- lct-orkest, dat hier optreedt, en deze fraaio compositie van den grootcn Rus goed tot haar recht brengt. Bij Strawinsky hadden wij eigenlijk in één adem moeten noemen K 579, die onge twijfeld heel wat liefhebbers van do mo dernen zal trekken: de Falla's „Danse rituelle du Feu" en pantimime uit "Amour Sorcier. Hot valt toe te juichen, dat Decca zooveel aandacht besteedt aan de moder nen, en speciaal deze plaat zal velen wel kom zijn. Zij wordt uitstekend gespeeld door het orkest van de Opera Comiquc te Parijs, en dc kwaliteit van de opname is zeer gaaf. Als Decca op dezen weg voort gaat, krijgen wij dan ook nog eens dc Bolero van Ravel, cn ook Hindemith, en wat moderne Amerikaanschc muziek? (Grucnberg). Wc gaan over tot een wat vroolijkcr genre, en komen dan tot twee niet onver dienstelijke piano-soli op F 2327, gespeeld door Claude Ivy, een selection uit „Stand up en sing", en (aan den anderen kant) „Walking my Baby home". Het laatste nummer is beter dan het eerste, dat wat zwevend van toon is. Ivy moge geen Raie da Costa zijn, hij weet wat van een jazz pianist verlangd wordt. Een aardige plaat is ook F 2051, met eenige goede oude be kenden van den populairen Waldteufel: „Les Pat incurs" cn „Estudiantina", ge speeld door een mandoline-orkest. Men moet van dit instrument houden; heelo volksstammen verafschuwen het, maar vooral onze Oostelijke naburen zijn ge charmeerd van alle soorten tokkcl-instru- menten, en dc mandoline neemt cr zelfs een belangrijke plaats in in de jeugdbewe ging. En nu valt het zeker niet te ont kennen, dat dergelijke gedragen walsen als die van Waldteufel zich zeer eigenen voor ccn plectrum-orchest. Hot moet verwondering wekken, dat er nog niet meer platen zijn van het orchest, dat de luisteraars naar de B.B.C. op Zon dagavond zoo dikwijls aangenaam bezig houdt: dat van Tom Jones uit het Grand Hotel Eastbourne. Decca brengt thans F 2343, waarop „Evensong" cn „By the sleepy Lagoon", twee fijne melodieuze stuk jes, waarin Jones zelf de 6olo-viool speelt. En een uitstekende opname, mooi zuiver van toon. Wanneer volgt Albert Sandler? Nog een ander van dc radio bekend orchest speelt voor Decca, n.l dc Gleneagles Hotel Band onder leiding van Henri Hall; het speelt op K 581 „A musical comedy switch", een alleraardigste potpourri van allerlei oude bekende oporctte-wijsjcs, zoo-.vol van vroeger als van den laatsten tijd. O m. het. twee jaar geleden zoo populaire „Tea for two" komt er In voor. Wat vooral opvalt is de fraaio dooreenwerking van dc ver schillende motieven, waaraan tal van pot pourri-fabrikanten een puntjo kunnen zui gen. Dc plaat is tweezijdig, cn vooral het begin is ccn fijn staaltje van instrumentatie* Het Rovcllcr-gcnre blijft toch steeds nog navolgers vinden. Decca introduceert een nieuw trio: The Thrco Ginx, waarvan wij twee plaatjes kregen toegezonden: F 2340 en F 2350. Op het eerste zingen zij „When I dance with my girl" cn „Minnie", op dc tweede „It looks liko love" cn „When I take my sugar to ten". Zij hebben ongetwij feld gevoel voor humor en voor rythme, doch beschikken niet over de vocale capa citeiten van hun groote voorgangers; een uitgesproken bas, die zooveel relief aan dit werk kan geven is geen van driecn. Waar mee niet gezegd is, dat zij beneden rede lijkerwijs te stelten eischcn blijven. Ten slotte nog twee flansplaten, één van den bekenden Spike Hughes (F 2323) en ccn van The Phantom Players, de laatste met gezongen refrein (F 23Ó5). Rr.

Historische kranten - Archief Eemland

Amersfoortsch Dagblad / De Eemlander | 1931 | | pagina 17