ELECTRO- EN RADIO-TECHNISCH BUREAU
F. H. LOMANS - Utr.str. 15 - Tel. 843
Wij vertegenwoordigen de bekende
DUCRETET en PHILIPS toestellen
Betaling in overleg met den kooper
HOE NIEUWE SOORTEN
BLOEMEN ONTSTAAN
BE. OORLOGSKIP
Van 30 Augustus—5 September.
s Is nog steeds om te duizelen. De weko-
lijksche lectuur van het lijvige opschrift;
„radioprogramma's" levert honderden na
men van Handel tot Benatzky en toch is de
oogst pover. liet merkwaardige is daarbij,
dat vele programma's opmerkelijk op elkaar
gaan lijken. Dit is ook moeilijk anders te
krijgen. In de eerste plaats loopt de muzi
kale smaak van het radiopubliek on
danks politieke .of nationale verschillen
weinig uiteen. Men houdt in alle windstre
ken van Europa (en de kortegolf-amateurs
kunnen nog over verdere oorden praten)
veel yan „lichte" muziek cn alleen van
„klassieke" muziek, als het een half uurtje
Beclhoyen is.;In de tweede plaats lcijkéli de
stations;.elkaar vaak 4e kunst af. Verstan
dig is-het dan onr eeji tijdjo te wachten'met
hcU Janceeren van een of ander program
ma. dat in den aether, reeds Tang vergeten
is om dan-.weer als „nieuw" opgeld te :cloon
Het wordt ook hoe langef hoe moeilijker
ojri altijd iets nieuws to brengén. Waarom
brengt men niet meer hédend'aagsche mu
ziek? Er is één lichtpunt: iedere zender cn
iedere omroeporganisatie heeft een "eigén
kring vrienden-luisteraars ."Voor dien kring
blijft een programma altijd wel de ge
wenschte aantrekkelijkheid hóuden cn dat
is maar gelukkig ook. Trouwens, hoe vaak
moet men muziek hooren, vóór ze verveelt?
Hebt u wet eens nagegaan, dat u een ontel
baar koeren „Happy days"'hebt gehoord,
voor het liedje op de vuilnisbelt terecht is
gekomen? En muziek, wclkè' een zekere
stichting brengt zal altijd welkom blijven.
'Voor deze weck beperken wij oils' lot en
kcle stations.
Zondag.
Hamburg, Langcnberg1, Ze es en.
Dc rijks-uitzending der Bach-cantate be
gint om 11.5.0: „Du solist Gott, deinen Herrn
Licben". Het inleidingskoor voor deze tame
lijk ongelijkmatige cantate is bij; bet eerste
hooren wat monotoon. Doch als- men oor.be
zit voor strenge vormen cn wanneer men
daarbij in aanmerking neemt, dat- het hier
gaat om een goddelijk gebod CjHieg/sind .die
heiligen zehn Gehot"), dan begrijpt- men- de
eigenlijke bewegingshaard van deze cantate.-
Hier zou figuratie, ranke coloratuur-, eiï va-
rieêrcndÓ cantilenen indruischén tegen den
structuur der gedachten, liet goddelijk ge
bod is fier, kloek efi' -dtlldt geen tegen
spraak; -wfrarmf? zou Bacil over iets abso
luuts als in Lucas 10—27 geschreven staat
nog bespiegelingen houden?' Waarom medi-
toerende variaties schrijven? 'Waarom een
weelderige melodiek? De muziek is hier als
uit graniet gehouwen: stoer van lijn, com
pact van harmoniek en het, koraal wordt
door een solo-trompet in stralende klank
gcïntoncerd. De absolute waarde \an dit bo-
Rinkoor dringt met een nog groótcr geweld
tot den hoorder door, uls men bét vergelijkt
met de volgende sopraanaria. Deze begint
mooi, doch verliest spoedig haar vaart en
krocht in een dwaze cólprat"u-ur. Het órkèst
bestaat uit' strijkers, 2 hobo's en trompet"
Drie solisten: sopraan, alt cn bas.
Maandag.
'l^u iz o n.
liet orgelconcert in. den Utrechtschen Dom
wordt, heden uitgezonden. Op het program
rna kómt èeh'eenvoudig stukje voor, dat
mijn aandacht trekt. Het draagt tot titel
„Svrinx"; Debussy (1862—1918) is dc compo
nist, die het stuk voor splofluit ontwierp.
De ervaring heeft me geleerd, dat weinigen
dc gedachte van deze fluitmelodie begrijpen
De een hecht te' weinig, de ander te veel
waarde aan den titel. En veelal komt het
voor, dat men in het geheel niet weet wat
„SyrinxfA beleckent. Neem maar eens een
proef! Muziek heeft, waarde cn is boeiend
niet door het geheim der klanken, doch door
de waarde der geheimzinnige krachten, wel
ke door de muziek ontbonden worden. Het
is verouderd, cn ook onjuist, de muziek* te
verafgoden- als ,cen op-zichrzelf-staande
kunst/De kunst om de kunst is een begin
sel, dat gelukkig zook is geraakt. Wc
bouwen geen huizen om de gevels, doch om
er menschcn in onder te brengen. We schrij
ven geen muziek om dc k'iinSt der klanken
alleen, doch om het mcnschelijk-e een vor
menspraak te geven, dat in woorden onzég
baar is. Het verhaal, het argument, dc aan
leiding waardoor muziek ontstaat geeft cch
ter hoogstens de richting aan, waarin onze
gevoeligheid zich moet bewegen, oh het is
naar aanleiding van dit hoogst eenvoudig
stukje, voor fluit, dat maar eén minuut of
icr duurt, dat ik vóór deze régels aandacht
vraag. Do God Pan heeft altoos plezier ge
had in muziek, zang cn lichtvoetige nimfen
Eén van deze nimfen, Syrinx, kreeg hij op
het eerste gezicht, lief. Doch Syrinx moest
niets van hem hebben: een gedrochtelijke
verschijning, half mcnsch, halfbok. Zij
duchtte voor den god, doch Pan achtervolg
de haar cn was op het. punt Syrinx in te
halen. In haar nood smeekte Syrinx Gaea
(moeder aarde) om hulp. Gaea veranderde
haar in een bosch riet, juist op het oogen
blik, dat ze door Pan zou worden gegrepen.
Pan was zeer teleurgesteld (wie zou dit niet
zijnf?). en zuciittc lang cn klagend. Hij nam
toen zeven stukjes van hte riot, van ver
schillende grootte: en vervaardigde daaruit
en niuziekinstrumontje, dat thans nog
Pansfluit, hordei fluit- of-- Syrinx genoemd
wordt.
Is deze oude Griekscb» mythe1 niét i-vflF
rukkelijk in haar eenvoud! Do fjuittöon is
van oudsher lokkend, mild, capricious,
maai4 toch ook klagend cc melancholisch
Kn dit wórdt ons dóór deze mvtbe in herin
"ering gebracht. Als men dit aanvèardèn
wil, dan-is de-schoonheid van Debussy's
j.L'aprös-midi. d'un fauno" (Brussel,
Franschc uitzending; 9.20!) eveneens ontslo
ten. Doch „Syrinx" en „I/après-midi" .kunt
u ad infinitum beluisteren. Deze muziek
verveelt nimmer; zoo min als do natuur u
verveelt.
Wonderlijk, dat zoo'n eenvoudig pro
gramma-nummer tot zooveel gepraat -aan
leiding kan zijn. Het; gaat ten koste van
dc Fidelio-ouverture (Budapest 8.40), van
de Besrsymphonie van Mozart- (Brussel
5.20), van een Wagnerprogramma (Da-
ventry 8.20): maar is dit nu zoo'n bezwaar?
De belangrijkheid van een muziekwerk
fcoekt mfcif niet/in het aantal medewerkende
instrumenten; noch, in het aantal minuten,
die door epn uitvoering. i,u-beslag wordt
genomen.
Huizen.
Dinsdag
held. Of katholieke óf profestantsche gewij
de muziek-vormt de-massa van dc muzikale
'spijs, waarmee dc jeugd gevoed wordt, liet
lijkt ons niet* do 'slechtste toe!
H u i zen. Ik mag het concert (3.15),
/lat gegeven wordt bij gelegenheid van het
veertigjarig feestelijk bestaan der Ned. Or-
ganisten-Vereenlging niet vergeten reeds
hu te vermelden. Cornelis dirigeert te Am
sterdam dit concert, dat weer uitmünt door
zijn weloverwogen samenstelling. Do oude
liefde, welke Evert Cornells kocBtcrcn moet
oor de ,;orgcl' -symphonic van Saint-Saens
(herinneringen' aan zijn Amsterdamsche pe
riode als orkest-dirigent), blijkt niet geroest
te zijn. Want het programma sluit met diV
brécd-'ojigezette, féestelijke cn voórtrcffelij-^
kc werk. Jo' Vincent zingt békende stuk
ken uiThaar'repertoire.
planten zich vermenigvuldigen door zaad:
Dc bepanldtr «oor Hnr 'Ontstaan door selec
tie cn ook een nicw verkregen variëteit;
moet gestabiliseerd worden door jaren
lange zorgvuldige selectie. Dan aiipen
verkrijgt en behoudt men; cqi>/bcpaal<l ty
pe, want dc verschillende, uii hetzelfde
zaad verkregen plantjes vertoopén onder
ling nogal wat afwijkingen eriCzeifs «.aad
an een eenmaal gcstabiliseefdé variëteit
gééft 'op den duur, wanneer de selectie
nietvoortgezet »wordt, gedegenereerde plan
ten of althans planten met afwijkingen van
het standaardtype.
De nietgeslach-lelljke voort
planting.
Prachtig! liet concert voor drie violen
yan Vivaklt (16801743) krijgt in den Ne-
clcrlandschen omroep te weinig een beurt,
evenals de Divertimenti van Mózart (1750—^
1791). De uitzending van 8.00 begint met
Vivaldi* een Italiaansch componist, die veel
invloed op de Zuid- en Middel-Duitscho
componisten heeft' uitgeoefend. Vivaldi is
dus onmisbaar, als men de achttiende
eeuwsche muziek eenigszins van nabij wil
leeren kénnen. En over dc Divertimenti van
Mozart, die we vreemd genoeg nooit
iri de córicertzanl hooren, behóeven wij niets
té zeggen. Dat is muziek, welke door haar
onuitsprekelijke schoonheid ieder mensclv
kan ontroeren. Er is maar één gevaar: dc
uitvoeringspraktijk. Mozart ci9Cht een vol
maakte kunstenaar als reproducent; gees
telijk, formeel en technisch eén meester van
zijn vak. De Divertimenti moeten wekeil cn
weken achtereen bestudeerd worden,
ik mag wel uit "dc school klappen: dat karr
in de praktijk van ons muziekleven Piet
meer. En het zal de vloek en dc ncdergang
an onze muziekbeoefening tevens worden
De vloek van dé radio,- die ons onrijp#
luchten voorzet; gebrekkig voorbcreido
uitvoeringenlaat ons ovct iets ónders
spreken, 't Wordt duister.-
In den' loop van de week zal ons
prickjé: „de uitzehding van .heden" u wel
herinneren aan Kalun d bo r g (oude ccra-
jbalornuzick), aan Lo n d orn r e gi o n a l
Mpzört-pijo gl-ttmma). Ik- zwijg er thans
jpver, omdat onze; ruimte beper-kt -is;
5* y:l:: V-V-o j/woonsda®.
II ui ze ji. ..3
Ja, alweer Hliizeri. Maar nu niet om een
bespreking, dóch'om eé'n bericht. Het- N. C;
H. V.-orkest' speelt vandaag' vóór het cc^St
wel onder leiding van Frits Schuur
man. Schuurman is dó jong-bcriocrnde diri
gent van' het'; Haarlemschc Orkest: En het
Haarlcmsché Grkest is tevens N. C B. V.
prkest. Waaraan meii gelijk heeft. Waarom
niet een andere naam in eëh andere functie?
.Ovörigéns munt de N. C. R. V. tegenwoor
dig uit-door haar zéér verzorgde program
ma's. Schuurman debuteert ook biet góede
muziek.
M'ü blacker.
't Is niet toevallig cn niet zóó-maar, dat
ik Muhlacker vermeld. Om -5.20. begint na
melijk een Hugo WolLprogramma cn dit
noodigt tot éen kort woord uit. Hugo Wolf
(1860—1903) heb ik in één van mijn vorige
weekoverzichten getoond als" kritiküs van
zeldzame scherpte en.van zeldzame een
zijdigheid. Doch Wolf's beteekenis reikt ver
der. Hij is- de schepper van het sterke» le
venskrachtige moderne. lied. Ondanks een
zeer bevooroordeeld Wagnerisme, dat hem
gesloten deed houden voor veel andere mu
ziek, is Wolf in zijne liederen buitenge
woon onbevangen en sterk bewogen. De
drie liederen: „Denk es, 0 Seele", „An Ana-
creons Graf" en „Gebet" geven hiervan wel
cenig-idce, doch. ook wel wat beperkt. Wolf
moet men kennon iu zijn „Feuerrcitcr", 111
„Storchenbotschaft", in het brutale „Liod
cincs Verlichten", in het innige „Vcrborgcn-
licit." De uitzending geeft-als intermezzo dc
mooie Italiaansche Serenade en cenige mu
ziek uit Wolf's opera „der Corrcgi.dor"
(1895).
Donderdag.
Hilversum., .De A.V.R.O. vordert
onze aandacht op vóór het Duitsche Jeugd
koor, dat met het A.V.R.O.-strijkorkest om
8.00 voor de microfoon komt. Vermoedelijk
zal dit Jeugdkoor cenigc oude muzieken
van Duitsche picestcrs der zeventiende en
achttiende eeuw zingen, lmrrters, Louis
Schmidt deed een voortreffelijke keuze uit
deze tijden: llasse, Krieger, Schubert. Al
leen met het qrrangement uit het lvc.iz
kwartet van Ilaydn mogen we niet accoörcl
gaan.
Dat dc jeugd hier voor de mierpfoon zingt
is in zekeren zin dc manifestatie van. dc
groeiende belangstelling voor muziek 011
der de Duitsche jeugd. Deze jeugd ipoot
men niet te jong denken. Onder dc 16 jaar
zullen dc medewerkenden wol niet zijn, an
ders kon ook dc belangstelling voor- oude
snorrebaarden als-Trnetorius, Franck, Vee
chi, Lasso niet-zoo (liep zijn. Wat trekt zich
een. knaap van 13 jaar aan varr cén Madri
gaal van Monteverdi? Inmiddels mogen wij
wel op een -kardinaal verschilpunt tussohon
dc jcugcLmuziokbeocfening .in Duitschland
en elders (b.v. in Nedorland) wijzen. Duit
fechc jeugd is „entwoder" kathoHek;*„dder'
prótrstantsch. Dat wil zeggen: Duitsche
jeugd zingt"- graag gèwfyde ro izlék.Kom
daar eens bij ons om! Op de Duitsche scho«
Ion zingt de bevolking natuurlijk volbslie
deren, maar deze zijn niet in de meerder
H a.rn b u-r g. Nuttige vergelijkingen in
verband met het optreden van het jeugd
koor voor de A.V;R.O..kart#men trekken, al9
gc öm ^.05. de oudé" Madflgalcn beluistert,
welke het Volkskooi* uit Barmbeck ten bés
te zal geven. Dit; koor'tè in Duitschland niets
bizonders 'en hei hoéft" geen „naam V Tóch
zal liet do locks- Vari;' do kritiek kunnen
doorstaan mén "is-dtfóf; over 't algéheél ver
der dan bij oiis. Wij ndr'ijyen nog óp de ramp
zalige wiMkstukkeiV van dé liedertafelmu-
zickjc-s en '1 is nog altijd ceri vreemd ge
heim. dat onze koorzaiïgzingcrij niet geheel
en al tc niét is gegaan.
M u h 1 a c k c r -^ Opgelet! Om 9.35 komen-
rncestcrs van iLeii/ eersten rang^ voor do
microfoonFricdbevg, Flesch, IMatigorsky
In Dvorak's kwintet werken- twee mindere
goden mee Dat het'hier éen superieur mü
zickmakcn zal worden', lijdt geen twijfel
Vrijdag en Zaterdag.
De gebruikelijke zomerprogramma's, cha
otisch en jverdadig ars eén zondvloed. Hier
on daar houden nóg'Sommige rotsen 6tand
\V e e n e n heeft Zaterdag „die Meistersin
gep"; Brüe s-e K laat'i Ernanuel Feuórmann
hét celloconcert vah: ÖVordk spélen (Vlij
dag); II u i 'z h ze rid f de zesde 6ymphóni
van Beethoven uit (N.C.R.V.).; II e i 1 s b e r
geeft twee eórste'"tJ^?óéringén'op Vrijdag,
één van vonMB'artelstl^ÓYnpbiiisï eii Knt.ik.us
HL
<le
m
B erilj nsclVt' li ca d&n 1 c'.Wor'.S cbobnc^K u iisle:
(Vierde ^vmphonie).
5" HfÊT TIQGERS
da
Eon- eeuwigdurende bloeiende
roos.
Henry F: Rösénbcr'g^ cén Xe.w Yorkscb
rozénkweeker. heéft. ."p.ateilt gekregen óp
een soart rozen, dic',geregcld blijCt vloor;
Deze selectie is niet noodig bij planten,
die zich niet langs geslachtelijken weg
voortplanten "(door middel van zaad), doch
langs nietfgeslachtelijkon weg iooi stek
ken, bollen. worleletekJken. enz. Mcn .piant
dan eenvoudig liet superieure exemplaar,
dat men eenmaal hééft, voort langs '»nge-
èiacMelijicên wég. De nieuwe vet be
schermt nu speciaal het recht, om êcn be
paalde variëteit langs ongeslac*»lijnen
weg voort te planten. Vandaar dat Plan
ten, die als retgel door middel van zaad
worden voortgeplant, niét onder do wet
y allen; (le andere echter Wel. De pat ont
houder heeft nu het recht om van de oen
maal door hem' -verkregen; nlant' nieuwe
exemplaren te verkrijgen ioor 6lek kon,
óccnloeren, exl„ doch oen ander mag zoo'n
Van hem gekocht nieuw cxemolarrr niet
gebruiken om nog meer exemp'a
planton vari dezelfde varioteit. D» k.wc'c-
ker zelf mag dit natuurlijk wél uc en cn
Zoo is hij de eenige. die van de oene z no-
ratie op de andere de variëteit mag •oit-
plantcn, natuurlijk met het doe', om cie
verkregen exemplaren te verkoopon er. zóo
winst te behalen
Hij zou eventueel een patentaanvrage
kürincn indienen voor een variëteit, dié
milder vaardig is. vergoiokpn m°t de nor-
sprohkclijke .soort. Dat, ka,P hftt patentbu-
ijcé'u ook niets schelen, mil's- hét.een nieu
we 'Variëteit is. Door de hoogc onkosten, die
jan bot patontegj^ik vah*ce«
den zijn. zal echter geen enkele kweekcr
qcn plant, patenteercïli' wanneer deze niet
van groote waarde is;Tn het geval van Git
ijerste patcpt-de Nêw 'Dawn r-öos; betreft
Ijct zeker cent-bolöfi^rUk-é?vafnètiL -.want
deze rods 'blijft geregeld'rlöpVb'lö'oien.' -De
rozen zijn nog hifet uvjgeblooid,: of cv zijn
alweer groene on half open knoppen over
de «eheelo struik verspreid.
De New Dawn is. een-variëteit van (1e
zeer bekende Dy wan Fleet klimroos. Vier
jjaar geleden kocht Rosenberg twaalf van
(jie rozen van zijn broor August, waarvan
hij er elf weer verkocht, tcr.wiil hij dc
twaalfde in don tuin bij zijn huis zette.
Toch hij editor bemerk to. dat.de roos den
geheolon zomer on herfst bleef bloeien,
kweekte bij- er het volgend jaar 200 nieuwe
exemplaren van; clié tot "zijn gröoté verras
sing alle. zonder qen enkeje uUz.an.dering,
dezelfde eigenschap- vertoondon.-Kort na de
invoering der nieuwe plaiitwet vroeg hij
zijn patent aan, doch dit werd hem const
na ruim een jaar vóricend; in dioii tijd
door D. F. HELMHAUS.
Dit i» msTi sprookje, dat niet, zooals het
behoort, begint met: Er was eens
Niet, ojndat de kip er niet was, want die
was er wél, zooals. ik met alle zekerheid
hib kunnen vaststellen,. Maar om zoo dicht
mo'gelij'k bij den gewonen regel te blijven,
zal ik mét eén .'kleine var'iaqt beginnen
Het was'oorlóg.
De'Russen ep de Japanners bevochten
mekaar op 2eri schrikkelijke mhiiier cn in
de pauzes aten zo, om3af ze \*an dat-oor-
log/vgerch ontzettenden Kongea- kregen.
Zóo gebeurde het,, dateenige Kozakkon
'n groot: vuur karjlegden, om; ^en kippotje
te roosteren. De. r kok. va# de afdeelipg'
pakte het kakelende bcqstje, dat op eén
kippenren van cch v?róv,e»:de Japausche
vesting was buitgemaakt op, cn sprak.-op
plechtigcn toon tegen dit slachtoffer van
dén Russisch-Japanschen oorlog:
„Kippetje! Zeg het kippenlcv?n vaarwel'.
Ik ga je nu je hals afsnijden!"
Maar x>V.datzelfde oogenblik donderdo
in de verti het Japanschc geschut en sloeg
vlak in de buurt een granaat in den gronck
De Kozakkenkok schrok daarvan zóó he-
dat hij het ter dood. veroordeelde kip
petje los liet, dat hit ijlings op.qep loópen
zette.
Helaas werd hét onderweg dóór ébn 'gra-
narft-splinter In eén poét-geti-óffeii. zooclaf
het luid schreeuwend bleef liggen Een-iiii-
dclijdcnde verpleegster raapte het arme
bcestji op en legde hot gauw een snel ver
hand, aan? waarna, het naar liet hospitaal
werd vervoerd, om als op het slagveld ver
wonde verpleegd te worden. Toen ons kip
petje weer heeleroaal gezond cn. weer fliiik
ter been was, werd dc vrede tusschen Rus
land cn Japan geteekend cn*nam een, der
soldaten het'mee m^ar zijn dorp, waar het
een beroemde kip werd, omdat het dier als
oorlogsinvalide uit den Russisch-Tapan-
6chen oorlog gekomen was.
Het leven in liet dorp beviel de kip b#st.
Zij werd rrrct"onderscheiding'behandeld en
kreeg zooveel eh zoo lekker te éten als
haar hartje begeerde. In den omtrek wist
iedereen, dat in het doypje Maskiewsk een
kip leefde, die den Russisch-Japanschen
oorlog had meegemaakt.
Jaren gingen voorbij.
De groot» wereld-oorlog kwam.
Oostenrijksch-2 troepen marcheerden door
Maskiewesk
Dc so'.daat, die indertijd de kip had mee
gebracht, werd verdacht van spionnage ten
gunste van..do Russon cn gevangen geno
men. Zijn gelieele vermogen werd ver
beurd verklaard en dc. kip werd, speciaal
Tjaet bet o.og .op de officici*stafel, in beslag
genomen.
Do oude kip Werd als sfirk Van overtui
ging naar het hoofdkwartier gezonden en
daar aan den kok .gegeven om er iet6 lok-
kei*s van te maken; Dé officiëren verheug
den zich al. bij voorbaat op ,de kipp,ea,soep.
j.. v- t i werden zijn rozen door het uafentburenu
bloeien cn die hij dc New Dawn (nieuwe. J
- v* f.' «wxxw -1' -1' 1 geobserveerd onenkele exemplaren worden
dageraad) hóeftgcnöehlik inverband met l
dé; grootc yêrwachtirigbn;"dié hij nog y.arij u - -
deze variëteit hecfi. Volgens dé 111 I93ö;gc- J ^or?r>,P(«
,,„Vbcbbcn
wijzigde Amerikaanschc plantWet heeft de
kwéeker van een ni.cuwe variëteit dezelfde
rechten cn geniét ÏUj, (ie;zelfdo bescherming,
als tot nu toe werd^tóegekend aan uitvin
ders vhn nieuwe mafchines en procédé's.
Het recht, dat in het geval van den kweo-
kev beschermd wordt, is de voortplanting
dér variëteit langs nict-geslachtclijkon
weg.
Hoe ontstaan nieuwe va
riëteiten?
it zijn kweek er ij yor\yijderd en cl-
óm ahsólulo zokorhoid tc
if* plan bui. AV/?.vkoliik bleven
dat
bloeien. Dc New Dawn is rose en kriiert bij
koel weer een iéts* dOnkerdcV kleur. Dc af
komst van ie eerste .plant, die. van histo
risch belang voor de rozcnkweckerij is,
kon helaas niyt worden vastgesteld, doch
Augustus Rosenberg meent zich te herinne
ren, dat-het oen kruising was van oen oude
Dr. van Fleet.klimroos, en -een thecoos, die
weer een product van verschillende krui
singen w^as én drie of .vier maal. per jaor
bloeit. Thans zoekt Henry .Rosenberg naar
Om te beginnen dienen wij na tc gaan, pen .purp/mroode variëteit van. de New
Dawn do echje. kwéeker is nu, eonina.al
nooit, tevreden Daarvoor \vil Jiiigo^ruik
wat con variëteit eigenlijk is. Men ver
staat, daaronder een plant, die in alle be
langrijke kenmerken, gelijk of practisch ge
lijk is aan de oorspronkelijke soort. Hoe
oiytstaat nu een nieuwe variëteit? Dat kan
op twee manieren geschieden: spontaan en
door middel van kruising.Varieteiten, die
spontaan ontstaan, zijn betrekkelijk zeld
zaam en daarom is hét des te merkwaar
diger, dat dit eerste patent onder de nieu-
VN» pla*ntwct- zoo ontstaan is. Spontane va
riëteiten ontstaan gewoonlijk zonder- de
minste aanwijsbare oorzaak door een vcri
(metering in de weefsels van hét een-: of
ande'r groeiend, plantendeel. Daardoor ont
staat tevens een verandering in a' -wat
zich uit dat verandprdc plantendeel ont
maken van de
Kleinroos.
donkerroode Paul Scarlet
(Nadruk verboden).
RADIO IN EEN DERDE DER AMERI-
KAANSCHE GEZINNEN
Hoewel er iri Amerika geen ra.diobelas-
ling wordt geheven, heeft men er toch een
middel gevonden, om het aantal radioiofe
Wikkfelt. Men ziel neleens «an 'een ptant stellen te bepalen, en wel dooi- oen vraag
op de biljetten van dc laatste volkstelling,
'In 1/3 der geziniiCn bleek een radiotoestel
een bloem of vrïicht, die niét geheel over
eenkomt mot dé andere' bloemen résp
vruchten. Van het veranderde plantendeel PcrconlaPc nanl?
kan men stekken snijden, pf löten^ die op, 1 1
oen anderg plant wordeii geënt. Het optre
den van de eerste, spontaan voortgebrach
te variëteit, kan men echter op geen cnkc;
Je andere manier bevorderen. Sómmigen
verwachten in dit opzicht wel iets van be
straling, doch lot'dusver is van eepig
prAciisch resultaat niets gebleken.
Is men bij deze spontaan opgetreden va
riëteiten* dus^ afhankelijk .van het toéval,
bij kruisingen is dat niet het geval. Zeer
zéker ontstaan ook in de: natuur tal. van
niéuwe variëteiten rlxfor toevallige .krui
sing- maar de kweekers 'maken evengóed
op grootc schakl gebruik, van" kruisingen
om; niéuwe varietyiton te verkrijgen. Wij
hebben eén groöt aaDtal' bierplèritoh én
vruchiboomen te danken aan deze toeval
lige of opzettelijk tot stand gebrachte
kruisingen. Kruising veronderstelt, dit de
lijk 35, 46. Het' Amerikaansche ministerie
van handel' had 50. getaxeerd. Men hec.fl
zich dus daar vrij sterk vergist. In het gë-
heeTe land zijn' er ll/£ milliocn ontvang
toestellen. Dc taxatie is'échter niet overal
te hoog gewéést; iif Arkansas verwachtte
rëen 40.000 toestelkm fe - tellen en er blë-
Ic'eK er 90;000 te zijn. Het' kleinsto percen
tage luisteraars vindt men in Mississippi,
namelijk 5.4 New-York is uit den aard
der zaak de stad met de meeste radiotoe
stellen; er zijii er W< milliocn. Het aantal
:p<?rt>onén per gezin is gemiddeld 4; onder
oen' .igezin verstaat de Amerikaansche
vplkstcller alle personen, die inhetzelfde-
ljuis wo'nen. Op' bloedverwantschap' wórdt
niet gelet Eén hósp'ifaal,' een kostschool en
een pension tellen daar dus voor een „ge
zin." Het aantal luisteraars is dus met 45
millioën ruim getaxeerd.
met kip^ylragpji^i,
1 Maar d 2 kok schudde hel hoofd. Hij kon
ïjiet uitmaken, oT-ïtit eigenaardige product
der scliepipjng>een kip of ecp haan was.
Ónz%;' Uip- had na'meifjk ili dé jaarteïlmg
der kipRen;al-h.ecl wat kruisjes achter'don
rug. Zij was tanig géworden, had een ge
rimpeld vel gekregen cn ,al zoovele voeren
verloren, dat hetniet fneeé "mogelijk -was
daaraan te zien, van welk.geslacht zij was.
Öok logde ze gèen eieren mïer en kraaide
clvenmin kikeriki,. zoodat het voor den-kok
onmogelijk was te weten of hij een gebra
den haan. óf een -gesmoorde kip van het
Verschrompelde beestje moest maken.
Hij liet de kip dus loopen'.
Daarna zijn de wegen van dc kip op
aarde tamelijk duister 'gcbleécn.
Ik heb gehQqrd, dat aan de Balkan-grens
cn; Kip zich te midden van hét diclilste
Strijdgewoel waagde. Vanuit de buurt van
Triest, werd gemeld, dat een kip voor de
monding van een met schroot geladen ka
nen liep, juist toen het werd afgeschoten
Pe weinige veerch die de kip toen nog had,
is zij bij die gelegenheid alle kwijtgeraakt
Daarna heeft 'n schildwacht aan de Ita-
liaansch-Oostenrijksthe oorlogsgrens dc kip -
nog gesignaleprd. -
Eens kwam» van het Westfront een grap
pig telegram van" een telegrafist, die tijd en
een goed humeur had; „Een Franschman,
twee geiten en.een kip gevangen. Anders
van het Westelijk front geen nieuws".
Die kip was het natuurlijk.
Maar dat wisten ze. daar niet.
Ken rtirréiiH-rimid onder de"soldaten redde
het beest van een gewis verderf uit een eet
ketel cn hield het voor gezelschap bij zich.
Zoo maakt het-ëlte 'géycchtén mee én ging
mee op patrouille. Slechts één keer kreeg
het een schampschot, maar de wónd genas
sjnel en de kip wérd. voor dc tweede maal
bcróëmd. - Zij werd gepromoveerd tot mas
cotte van het detachement.
Toen volgde dc terugtocht der Duitschers
en de vrede Van Versailles. Ook voor do kip
was het toen vrede.
Er werd besloten den Dierentuin van Ber
lijn met dit unicum te vereeren, want het
geheelc leger in gansch Europa had al van
die merkwaardige kip gehoord. Het was ge
woonweg een wereldwonder.
Het geheele bataillon zou de kip in op
tocht nóar den Dierentuin in Berlijn bren
gen. Onderweg brak echter de revolutie ui1,
wat een grootc verwarring stichtte. In dio
verwarring wist de kip spoorloos te verdwij
nen. Het geheele bataillon betreurde dat
hevig en onverw ijld werden pogingen in het
werk gesteld, om te" trachten dc kip tbrug
te vinden.
Zij was echter weg cn zij bleef weg.
Niemand heeft ooit meer iets gehoord, van
die kin. die in haar lever..zooveel heeft door
gemaakt.
Alleen ik weet waar zc gebleven is.
Gisteren adverteerde een groot restaurant
dat hot zijn cliëntèle vooral de heerlijke
piepkuikens aanbeval: eenig in de stad!
Ik héb zoo n piepkuiken besteld.
De kei In er hrncht mij hot piepkuiken
Maar ik Tcori* net niet eten, zoo hard en
taaf-was'hét
Ongefwïjïeïd Wasnét dé beroemde kip eit
oorlogsveteraan.
Ik heb betaald en ben met tranen in rnün
oógen weggegaan