r jjXieuwsvan
'W. ^zwarlm
ISCW
F. H. LOMANS, Utr.str. 15
ELECTRO- EN RADIO-TECHNISCH BUREAU
F, H. LOMANS - Utr.str. 15 - Tel. 843
Wij vertegenwoordigen de bekende
DUCRETET en PHILIPS toestellen
Betaling in overleg met den kooper
HET VLIEGTUIG VEROVERT
NIEUWE AFZETGEBIEDEN.
Ga niet eerder op vacantie voor aleer gij een
gramofoonkoffer gekocht hebt bij de firma
De nieuwste Edison- en Tri Ergonplaten voorradig
VAN 6—13 SEPTEMBER.
Zondag.
Vandaag zal men met veel genoegen kun
nen luisteren naar de aria uit „Rodelinda"
van Handel, die Sophie IlaascPicncman
voor de A.V.R.O. zingt. Ook is kennismaking
met het spel van den violist De Ktljn aan
bevelenswaardig. Hij speelt voor de V.A.R.A.
een sonate van Senaillé, één van de „24
violons du Roi (Lodcwijk XIV), waarover de
Laurcncie uitvoerig geschreven liecft Ër is
trouwens veel goede muziek in den Neder-
landschen Omroep op dezen eersten Sep-
tcmber-Zondag Toch heb 'ik slechts twee
werken uit dc programma's gekozen, waar
over ik graag praten wil. Er i« wel meer
zeker! F.en „Geestelijk Concert" van Schütz
vordert niet minder onzen aandacht. Doch,
u weet: we willen ons beperken.
liet eerste werk is de Bacli-cantate* „Wcr
Dank opfert, der preiset mich". Het tweede
werk is dc komische opera: „der Wild
schütz" van Lortzing. De zenders B c r 1 ij n,
Hamburg, Leipzig, Lange nberg,
Zcescn verzorgen de Duitsche uitvoering
(11.5012.20)D a v c n t r y hooft hetzelfde
werk om 3.20 op zijn programma.
De cantates van Bach zijn niet altijd op
het repertoire der kerkelijk-litliurgischo
muziek gaweest. Bijna onmiddellijk na den
dood van den grooten Leipziger cantor
(1750), zijn ze vrijwel geheel verdwenen. Een
enkele keer heeft Bachs ambtsopvolger
Harrcr er een uitgevoerd. Dat was on
der andere bij het jubileum van dc Augs-
burgschc Kcrk-vredc; toen stond dc cantate
326 „Erhalt uns, Herr, bei deinem Wort" op
het programma. Doch zelfs de zeer ver
dienstelijke Johann Adam ITiller, die van
17S9 tot 1801 cantor aan do Leipziger Tho-
masschool was, heeft geen enkele cantate
van zijn grooten voorganger uitgevoerd.
Schicht en Wcinlig, die Hjller in zijn ambt
volgden, deden niets ten gunste der canta
tes. Eerst Moritz Hauptmann, die van 1842
tot 1S68 cantor was, nam er enkele op zijQ
repertoire. Met Otto Jalin en Rob. Schu
mann richtte Hauptmann de „Bach-Gc6cll-
schaft" op in 1850. In dit jaar werd een be
gin gemaakt met dc uitgaaf van Bach's
werken, welke pas in 1900 voltooid werd.
Felix Mendelssohn, Zeiter en Mosewius (de
eersten in Berlijn, dc laatste in Breslau)
zijn eigenlijk dc moedigste voorvechters ge
weest om tot een herleving van Bach vocale
en instrumentale werken te komen. Het
gedenkwaardige jaar 1829, dat de (sterk
besnoeide) uitvoering bracht van de Mat-
thtaüs-passioh',' iS~fcvcTis dc' aanvang 'der
Bach-renaïssance. En ruim honderd jaar na
dien datum kunnen we eerst gewagen van
een popülariseering van Bach's kunst.
Doch altijd zijn dc groote cantates veron
achtzaamd. Dc radio helpt ongetwijfeld
mede den achterstand in te halen. Een
reden voor deze overigens onbegrijpe
lijke verwaarloozing kunnen we vinden
in de moeilijkheden der uitvoeringsprak
tijk. Een partituur van Bacil lot leven te
brengen is niet zoo gemakkelijk als bet den
leek misschien wel lijkt. Uitvoeringen, die
lijnrecht tegen den stijl der 18e aeuweche
muziek ingaan, maken wij thans nog dik
wijls inedc. Zoo heeft bijvoorbeeld Felix
Mottl een Bach-partituur uitgegeven met
klarinetten, welke instrumenten Bach niet
gekend heeft althans, die hij niet gebruikt
heeft. Ook dc moeilijkheden der gencraal-
bas wisten vele dirigenten niet op te los
sen. Kortom, er is veel getobd en veel on
verantwoordelijks verricht.
De onderhavige cantate no. 17: „Wcr Dank
opfert" enz. biedt zoo'n moeilijkheid. liet
orkest bestaat uit strijkinstrumenten, twee
hobo's en orgel. Bach moet namelijk hobo's
gekend hebben, die lagere noten bezaten,
dan waarover onze tegenwoordige beschik
ken. De tweede hobo-partij gaat te laag voor
onze hobo's (bes onder de lijn). Daarom doen
eenige Bach-kcnners het voorstel om In-
plaats van de hobo's, klarinetten te gebrui
ken; hetgeen zeer bedenkelijk is. Dan komen
de vragen: hoe sterk bezetten wij het koor,
hoe moet do contihuo-parlij uitgewerkt wor
den, wat doen we met de hooge hoorns en
trompetten, zijn dc „flütes A bec", do gam
ba's en dc violonc's wel te missen, welk
soort clavccymbel moet gebruikt worden?
En al deze punten hebben verschillende op
lossingsmogelijkheden.
Bach heeft na 1734 eenige werken geschre
ven, de hij deels overnam uit vroegere com
posities. Deze 17de cantate heeft als inlei
dingskoor het volledige slotkoor uit de
Missa in G. Dit deel is een machtige koor
fuga: magistraal en toch sober. Merkwaar
dig is dc gewoonte van Bach om na deze
geweldige monumenten, coloratuur-aria's
in te voegen, zooals in deze cantate. Wel
licht moeten wij dit stijl-psychologisch toe
schrijven aan dc hegemonie der 1 tal ia a n-
sche renaissancisten, van wie Bach zeer
veel heeft overgenomen.
Lang a n b e r g.
Hier komt om 8.20 de komische opera:
„der Wildschütz" in den aether. Albert Lort
zing (18011851) is de dichtcrcomponist, die
naar Kotzebue's blijspel „der Rehbock" tekst
en muziek geschreven heeft,. Lortzing is d
eerste en wellicht de beste auteur van Duit
sche komische opera 6. Vóór hem hebben .ie
Duitschors ernstige opera's, meer of minder
romantisch getind, geschreven, Beethoven
(Fidelio), Webcr (Freischütz), Marschner
(Vampyr, Hans Heiling) en s.v.v. von Gluck
waren meesters der klassiek-romantische
opera's. En zelfs Mozarts „Zauberflóta" mo
gen we niet ondanks het groot getal ko
mische taferèelen rekenen tot de ko
rniscb „$piel"-opera. Die Zauberflötè is fei
lijk nog half en half „Singspiel". Drama
tisch verre ontoereikend waren de pogingen
van Weber, Marschner en von Gluck om
werkelijke komische opera's te schrijven. Ik
denk aan „Abu Hassan", aan „der IIolz-
dicb" aan „dc bedrogen Cadi" aan „die drci
Pinto's". Zonder ons aan het gevaar van
overdrijving schuldig te maken, kunnen wij
beweren, dat Lortzinge kleine talent hem in
staat gesteld heeft een superieur dramatisch
oeuvre na te laten, dat in hart en nieren
tooncclwerk is. Djttersdorf's en Hillor's
zangspelen zijn stamelingen in dit genre
vergeleken bij het werk van Lortzing. Het
duidelijkst toont zich de ontwikkeling der
komische opera in dc stijgende lijn, welke
Wagncr zeil" aangegeven heeft, llij noemde
achtereenvolgens Ililler's „Jagd", Ditters-
dorfs „Doktor und Apotheker", Lortzinge
„Zar und Zimmcrmann" cn zijn eigen „Mcis
tersinger" dc manifestaties dezer ontwikke
ling. En volkomen juist. Wagner's Meister-
singer is ondenkbaar (dramatisch gedacht
natuurlijk) zonder het werk van Lortzing.
Daarom mogen wij op deze uitzending van
een werk van Lortzing den aandacht ves
tigen. Doch het is wel zeer te betreuren,
dat dc luisteraar verstoken blijft van dc
feitelijke handeling. Die is trouwens maar
niet in een paar woorden te vertellen.
In verband mei deze komische opera is
het. mogelijk belangwekkend voor onze le
zers te hooren, dat Engeland feitelijk dc
bakermat is van dit kunstgenre. Engeland
gaf den stoot tot het ontstaan van het
Duitsclic zangspel wel zeker merkwaar
dig. En in deze oude Engclschc dramati
sche volksmuziek („The Beggars Opera")
zijn wij het cmbrys der operette. Daar den
ken wij tegenwoordig niet meer bij, als we
dc Walzertraum zien, of de Zigcunerbaron!
Om nu ten slotte tot „der Wildschütz" te
rug te kceren wijzen wij op de hoogst ka
rakteristieke muziek van Lortzing. Zijn
„Tsaar cn timmerman" heeft misschien
meer de voorliefde van het groote publiek,
doch dat is geheel ton onrechte. Zijn stijl is
onderhoudend cn muzikaal boeiend; hij is
dc man der „Konversationsoper". Het werk
houdt u vast, zooals een goede novelle u
boeit. Ge leest haar in een avond uit. Hans
von Bülow zei terecht van „der Wild
schütz": cine unserer besten komi-
schen Opern, das werk cines licbenswürdi-
gen, ehrlichon Talcntes, eines spezifischcn
Talentes für das musikalische Lustspicl
die gröszte Seltenhciten in Deutschland."
Deze beide Zondaguitzendingen vormen
dc hoofdschotel van onze bespreking der
aethermuziek in deze week
Maandag.
D a v c n t r y (nationaal).
Algemeen miskend, neen, dat mag niet
gezegd worden. Doch algemoen gewaar
deerd wordt de muziek voor piano „a quatre
mains" al dan niet op 2 vleugels toch zeker
niet. Een poging daartoe wordt, in den om
roep meermalen gewaagd. Hoevelcn zijn
echter uitverkoren om als apostel op te tre
den? In de „grondslagen der muziek" wor
den deze week de werken van Brahms aan
de orde gesteld. Het uitnemende pianisten-
paar: Ethel Bartlett en Rae Robertson spe
len vandaag do belangwekkende variaties
op een thema van Haydn. Een goede
„broadcasting" verzekert Daventry u vrij
wel stellig luisteren zal een vreugde
zijn
Dinsdag.
W e e n e n.
Zelden, zéér zelden krijgt men het groote
engrootsche strijkkwintet van Franz Schu
bert (17971828) te hooi en. Om 8.20 wordt
liet uitgevoerd. Schubert is de laatste in de
geschiedenis der kamermzuiek, wiens werk
voortgesproten is en begrensd wordt door
den titanengecst van Beethoven. Het C-dur
kwintet is daarvan een illustrc voorbeeld.
Het werk vordert een tweede cello bij het
strijkkwartet. Vroeger zou Schubert den
contrabas voorgeschreven hebben, doch op
latercn cn rijperen leeftijd, toen zijn geest
zich meer in den klank abstraheerde schijnt
hij deze octaaf versterkende bas niet meer
zoo noodig te hebben gehad Het kwintet is
een subliem specimen van betgeen er be
doeld wordt met „in klank abstrahèercn".
Dc muziek is een kracht van sterke gees
telijke waarde; deze wordt gmotscbcr en
tegelijk minder toegankelijk naarmate dc
componist meer afzit van de zuiver instru
mentale charme van het speeltuig. Muziek
wordt dan expressie, wordt geest; zij is dan
minder „spiel-tousik" cn meer voordracht
of beter voertuig van oen innerlijk gedra
gen bewogenheid. Wanneer de rust in uw
kamer het u veroorlooft, luister dan met
aandacht naar het schoone stemmenwecf-
sel van dit ongemeen schoone werk.
Voor het overige dezer week verwijzen
wij naar de officieele programma's.
P. T.
Vrachtvliegtuigen de grondslag voor handel
on passagiersverkeer.
door
L. D. LYMAN.
Spoedig zal een Amerikaanschc. lucht
vaartmaatschappij iets nieuws ondernemen
op het gebied van het burgerlijk luchtver
keer. Dan wordt n.l. dc eerste gercgeldo
luchtvaartverbinding geopend met vliegtui
gen, die uitsluitend dienen voor vrachtver
voer. Het vrachtvervoer als zoodanig is
niets nieuws; het is reeds jaren lang mo
gelijk, doch was tot dusver niet meer dan
een ncvenbedrijf. Dc Ford Company was de
eci ige, die geregeld goederen vervoerde,
doch zij onderhield geen publieke dienst
haar vliegtuigen hebben de laatste jaren
slechts auto-onderdeelen enz. vervoerd tus-
schen de verschillende Ford-iabrieken. Dc
resültaleu van de Ford Company bewijzen
echter, dat de luchtvaart zich op dit ge
bied van het goederenvervoer nog sterk kan
ontwikkelen. De eerste vrachtlijn zal van
New a over het Alleghany-gebcrgtc naar
Kansas City gaan cn ook 's nachts geëxploi
teerd worden. Een jaar geleden had men
zoo'n plan nog een slechte kans moeten
geven, want in 1930 werd door alle lucht
lijnen te zamen nog geen 180.000 K.G. aan
vracht vervoerd; hierbij is dan nog heel
wat ijlgoed, dat een gedeelte van den weg
per spoortrein aflegde. De Ford-vliegtuigen
daarentegen vervoerden 900.000 K.G. voor
het eigen bedrijf.
Dit jaar is er door de verschillende lucht
vaartmaatschappijen echter driemaal zoo
veel vracht vervoerd gedurende de eerste
vijf maanden van het jaar. als over hetzelf
de lijd\ak in 1930. De cijfers wekken nog
meer onze verbazing, wanneer wij bedenken
dat het passagiersvervoer een weinig terug-
geloopen is; het opheffen van niet-renda-
belc luchtlijnen 6chijnt hiervan de oorzaak
te zijn.
Het vrachtvervoer verwaarloosd.
Waarom hebben de exploitanten cl:
luchtlijnen niet eerder h'un voordeel gedaan
met vrachtvervoer/? Daarvan zijn in de
eerste plaats dc vaste vertrekuren en routes
de oorzaak. Evenmin als treinen en booten,
die speciaal post cn passagiers vervoeren,
nooit een groote plaats kunnen innemen in
hot goederenvervoer, evenmin kan men dat
verwachten van dc tot dusver gebruikelijke
passagiersvliegtuigen. De luchtvaart zai
evenals de andere middelen van vervoer
speciale vrachtdienstcn moeten organise»-
rcn.
Het was in Amerika tot nu toe zoo, dat
het vaste inkomen uit het contract met dc
posterijen het passagiersvervoer als zooda
nig mogelijk maakte. Had rnen dat voor
zien, dan was het passagiersvervoer ver
moedelijk nooit zoo uitgebreid. Doch in 1927
waren de Transatlantische luchten een
groote reclame voor de luchtvaart gebleken;
de menschen stroomden naar do vliegvcl
den om hun biljetten van 5 dollar neer te
leggen voor een ritje van 5 minuten. De
eigenaar van een passagiersvliegtuig ver
diende in dien tijd geld als water. Doch
toen vliegen niet langer een sensatie was,
maar een middel om zich van dc ccne
plaats naar do andere tc begeven, waren
dergelijke tarieven niet meer mogelijk. Toen
ondervonden de exploitanten der luchtlij
nen dat ondanks dc zorgvuldige keuze van
het meest rendabelo vliegtuigtype, ondanks
bezuiniging op personeel en diverse onkos
ten, het vliegtuig door passagiersvervoer al
leen evenmin geld kon opbrengen als een
boot of een trein. Dc basis van bet bedrijf
moet in al deze gevallen het goederenver
voer zijn.
De eerste pogingen.
WAT IEDEREEN NIET WEET.
Niet dc eiken, maar de populieren wor
den, zooals uit een nieuwe statistiek blijkt,
het moest door den bliksem getroffen.
In het Roemeensciie petrolcumgcbiod hij
Morcni brandt sinds Mei 1929 een onblusch-
baar aardvuur in een hoogte van zestig tot
tachtig meter. Dagelijks verbranden onge
veer 4J4 millioen Kubieke meter aardgas,
dat, naar men weet, uitstekend geschikt is
voor het drijven van gasmotoren.
De grootste koek. die ooit gebakken, was
bijna 16K meter lang. Koning Fredcrik
Wilhelm du tweede Ijet dezen koek vopr
zijn leger hakken en men gebruikte daar
voor 36 schepels meel, een vat boter, een
ton giet en 5000 eieren.
gen wordt meegegeven, is een zeer wissel-
allige bron van inkomsten; geregeld ver-
roer van bepaalde handelswaren komt wei
nig voor. In Texas worden levende kippen
vervoerd per vliegtuig; er sterven dan n.l.
veel minder dieren dan wanneer ze op on-
crschillig welke andere wijze worden ver
voerd cn daardoor is het vliegtuig ondanks
zijn hoogore vracht toch nog voordeeliger.
Ook de Imperial Airways vervoeren vrij
veel levende kippen en bloemen; dc Hol-
landscho bollenkweekers hebben dc lucht
vaart een grooten dienst bewezen, door aan
het vliegtuig de voorkeur te geven boven
den spoortrein. Toch is in Amerika dit goe
derenvervoer lang niet zoo belangrijk ais
in dc West-Europc^sche landen. De Impe
rial Airways hebbon ook nog een paar
/rachtvtiegtuigon in een soort van „wilde
vaart", doch de eerste geregelde verbindings
weg met vrachtvliegtuigen komt nu eerst
tot stand, dank zij het initiatief van de
Transcontinental and Western Air Service.
Toch is ook deze 1S00 K.M. lango luchtlijn
nog maar een proef.
Rekbare dienstregeling.
Enkelen zagen dat ook wel in en tracht
ten er geld mee tc verdienen. Zoo was er
een man. die met Bellanca-vlicgtuigon kran
ten vervoerde uit Chicago naar verschil
lende plaatsen in Wiscousin cn vandaar
weer naar Chicago terugkeerde met verschc
groenten en bloemen, waarvoor hij een
vrachtprijs kon bedingen. Op lit gebied kan
er nog veel gedaan worden; zoo is het vlieg
tuig het aangewezen middel om voor dc be
roemde Californischo orchideeën een bijna
zekere markt te veroveren in New-York en
Washington. In het Zuiden verdient een on
dernemende man een goed inkomen door
verschc visch van dc kust van de Golf van
Mexico te vervoeren naar verschillende
plaatsen in het binnenland. Dergelijke gc
vallen komen echter sporadisch voor. Het
vrachtgoed, dat met dc passagicrsvliogtu
Er is wel een, dienstregeling, doch dc
vliegtuigen behoeven niet op de minuut af
to vertrekken. Als er haast is mc-t een zen
ding, die b.v. nog een boot moet halen, gaan
zij eerder weg. ZIJ zullen ook goederen in-
en uitladen op tusschenstations, waar zij
slechts landen, als er zaken te doen zijn. Dc
vracht zal nog tamelijk hoog zijn. doch al
tijd lager dan voor een postpakket. De tarie
ven hangen natuurlijk af van den afstand
cn van dc grootte der lading, doch dc basis
is in ons geld ongeveer 31A cent per K.G. per
K.M.
Men verwacht dat door dozc vrachtdienst
nieuwe afzetgebieden worden geopend.
Visch, dat altijd versch moet zijn, zou van
uit de groote steden tot ver in don omtrek
verspreid kunnen worden. Men hoopt zelfs
in samenwerking met andere luchtvaart
maatschappijen een vrachtdienst te kunnen
organisceren, die zich over het-gehcelc land
uitstrekt, evenals dat met het spoorwegnet
het geval is. Hierover worden thans nog
conferenties gehouden Het doel is, dat elke
plaats met een vliegveld, dat thans door
luchtlijnen wordt aangedaan, ook open zal
staan voor vrachtvliegtuigen. liet publiek
moet weten dat er geregeld b.v. dagelijks of
tweemaal per week een vliegtuig vertrekt
naar A. cn dat dc goederen daar cn daar
Gezorgd moeten worden. (Bij voorkeur aan
een adres in het centrum van de stad). In
deze tijden is een nieuwe, groote onderne
ming altijd een waagstuk, doch zoo ooit,
aan is er hier een kans op een 60lldc en
rendabel bedrijf.
Hit-cI-lhe-Weok.
Een paar weken geleden ontvingen wij
door bemiddciing van het gramofoonhu^s
„cle Discus" ti Utrecht een serie van 10
onbreekbare gra.mofoonplaten. De Dunum
Products Corporation tc New-York, welke
deze roode schijven in den handel brengt,
doopte ze alle met den familienaam. „Hit
of the Week" het succes van dc week. En
ik zeg cr dadelijk bovenop: „It hit my
fancy" het viel juist in mijn smaak.
Toen ik me in deze „hits" verdiepte re
gende het bakstecncn en ik mopperde als
elkeen tegen hot humeur-bedervende zo
merseizoen. Maar één dezer dansplatcn
doet u dan aanstonds glimlachen: „Mye
bluebird was caught in the rain". Een
amusant melodietje, een machine-rythmc,
een écniimentcelc refreinzang en een sap
pige instrumentatie och, hot leed is
spoedig vergeten. Het zijn ééndags-muziek-
jes, deze hits-of-thc-wcek; je% hoeft cr niet
bij tc denken cn cr is geen enkel „interes
sant" detail in tc bespeuren. Maar ze zijn
fleurig in het muziekleven; ze hebben niets
tc zeggen en ze zijn op hun tijd toch wol
kom juist door hun vroolijk en zorge
loos gebabbel.
Toch heb ik zo later nog even heel
serieus gekeurd. Want het belangrijke vin
deze dansmuziek is de voortreffelijke in
strumentatie van de even voortreffelijke or
kesten, die in de studios voor de opnamen
gespeeld hebben. Een partituurtje van 'ie
alom-bekcndc foxtrot: ...lust a gigolo", no.
1128, ziet or allercharmanüst uit. En ook:
„Cheer up good times are corning", no. 1076,
heeft deze doorschijnende instrumentatie;
vlot on goed gezet Een goede soloviool,
een zuivere trombone, uitstekende rcfroin-
zang en wat al meer zij. „Sweetheart of my
student-days", nó. 1117. is dit tufeschcn
haakjes een zuiver plagiaat Fantasie op
Tschaikowsky's „bloemen wals" behoorde
het stukje te heeten. Maar is het oigonlijk
wel zoo erg? Men is het zoo gauw weer
ergoten. Maar u moet ze eerst eens hoo-
j ren. „Hit of the week" is een serie der
moest muzikale dansplaton van don laat-
ston tijcU
neming Solvegjs Lied van Gricg cn Ave
Maria van Schubert. De groote dubbelzij
dige opname geeft een zeer geslaagd beeld
van dc buitengewone stemmiddelcn van
deze zangeres. Het innigst, het eenvoudigst
ook van uitdrukking is Jo Vincent in het
mooie lied van Grieg. Schubert is minder
ontroerend; misschien komt dit ook eenigs-
zins door de droge, korrelige harp, die hier
het piano-accompagnement vervangt. Schu
berts Ave Maria is gedacht voor zangstem
cn piano; het lied komt niet onbeschadigd
uit dc kunstbewerking met orkest te voor
schijn Dat hebben wij twintig jaar gele
den al geconstateerd, toen Julia Culp haar
groote successen boekte met een ragfijn
raczza voce in het onderhavige lied. Ook
Julia Culp zong Schubert graag met or
kest. doch het was niet meer Schubert, die
we bewonderden. Méér werden we geboeid
door hei verbluffend mezza voce van Culp.
En dat is echter niet de hoogste opgave
voor een kunste nar esse! Jo Vincent zingt
liet Ave Maria eerlijker van loonvorming,
meer open doch wat nuchter. In Grieg
geeft zij veel te genieten. Het nummer der
plaat is D IT. X l.
Met bijzonderen nadruk vestigen wij dc
aandacht op dc opname der Leonorc-ouvor-
ture No. 3. Hier is Columbia op z'n best!
Mengelberg cn het Concertgebouworkest
zijn dc executanten, zegt dit al niet ge
noeg? Luister dan eens naar den ronden
gcvoeligen viooltoon: naar dc meesterlijko
nuanceeringen (een diminuendo van deze
6trijkers to hooren is een subliem detail')
naar cle nauwkeurige staccati, die geen on
derdeel van eon sccundc te kort of ie lang
zijn; naar dc bewonderenswaardige egali-
teit in toonsterkte bij 32ste figuren; naai
de mooie fraseer ineen bij het afwisselend
spel tusschen fluit en fagot (2e deel van
plaat 1, clicht bij het centrum der plaat);
naar de juichende trompetsolokortom...
de reproductie i6 een lust voor oor en ge
moed De keerzijde van plaat II brengt een
brillantc opname van de Turkschc raarsch
uit de „Ruïnen van Athene", eveneens van
Beethoven. De platen dragen de nummers
L. X 129 cn 130.
P. T.
Amusementsmuziek.
Dccca heeft zich gehaast een plaat aan
de markt tc brengen van den Hollander
Willy Thunis, rondom wicn eenige maan
den geleden zooveel rumor is geweest in
Dresden. Kort daarop speelde hij in eenige
operettes in zijn vaderland, cn thans komt
cr oen plaat van hem. Niet uit „Das Land
der Lachelns", maar een tweetal liederen*.
„Eva" en ,Du lieb ich kpmm zu dir". Thu
nis' stem lijkt heel veel op dien van Tau-
ber (niet alleen doordat hij ook falset
zingt) cn dat bcteckcnl, dat zijn orgaan
zich goed op de plaa't laat vastleggen. Do
articulatie is echter niet duidelijk, do o>-
chcstralc begeleiding daarentegen perfect.
Het nummer van dc plaat is M. 30061.
Columbia zond ons oen tweetal pla-
ten van „The Happy Duet", achter welken
naam Jeanne Horsten en Louis Noiret
schuil gaap. Op DH 51 staat „Zeg het met
muziek", waarin dc vrouw opspeelt, cn de
man zijn antwoorden geeft op de woorden
cn muziek van bekende volkswijsjes. Een
aardige plaat, goed duidelijk, zoodot do
luisteraar geen woord ontgaat. Maar
men moet van het genre houden, wat nog
meer geldt voor DIT 52, waarop „Tropen
wee" cn „Mijnwerkers verjaardag", speci
men van die liederen, die onze humoristen
wel verplicht zijn tc maken, omdat humor
nu eenmaal „een lach en een traan" is, en
de laatste vooral niet vergeten mag wor
den. Het sentimenteels lied is nog altijd
een gewild artikel! Ten slotte Columbia
DW 2035: „Amors wachtparade" van Ri-
vclli, cn „Zwergpatruille" van OttoRathke,
twee karakterstukjes met aardige xylofoon-
partijen. Het eerste is bepaald een zusje
van dc Heinzulmfinnchcns wachtparade!
Rr.
To Vincent zon:
Columbia.
voor dc Columbia-onder-