ELECTRO- EN RADIO-TECHNISCH BUREAU
F. H. LOMANS - Utr.str. 15 - Tel. 843
Wij vertegenwoordigen de bekende
DUCRETET en PHILIPS toestellen
Betaling in overleg met den kooper
IK BEN OVERREDEN
VAN 13 TOT 20 SEPTEMBER.
H il VC1-6U Dfl.
Zondag.
Vijftig jaar is Albert Lort zing geworden
en toen hij in 1851 nn con hard en vreugde
loos leven stierf, bleef een talrijk gezin on
verzorgd achter. Dit is geen wereldschok
kende mededecling; het sombere feit vol
trekt zich dagelijks. Niet alléén de kunstc
naars zijn het, die moeten zwoegen on sjou
wen om hun schamel bestaan wat dragc
1 ijker te maken. En we mogen hen dus uit
sluitend hierom niet tot de tragische liel-
don der menschheid verheffen, al is dit te
doen gebruikelijk. Maar onze vriend
Lortzing is u herinnert liet zich mis
schicn uit ons vorig weekoverzicht - de
schepper van dc Duitsclie komische opera,
cn dat geeft een anderen kijk op het geval.
Hij is geen groot man geweest en mis
schien ook weer wel. Doch dan van het
zelfde stoere formaat als do mcnsch, wien
het beschoren is dc armoede te dragon.
Ondanks drukkende lasten van het dage
lijkschc leven componeerde Lortzing gra-
tieuze, geestige muziek en hot lijkt wel of
de kunst om do Muzen te dienen hem de
eenigc vertroosting ia geweest.
Dezen Zondagmorgen wordt het muziek
archief van den rustigen radio-luisteraar
woef* uitgebreid met de ouverture en dc
balmuziek van zijn romantische sprookjes-
opéra „Hudine'Y Het Va ra-orkest vergast
ons wijders op een rapsodie van den En-
gelschman Guetav Holst, de Rocmoensche
Dansen van Bartók en de 5c symphonic van
Tschaikowsky. Holst is geen frontstrijder in
de muziek. Hij behoort eerder tot het goede,
degelijke soort der kleine renteniers. U be
grijpt, muzikaal gesproken, natuurlijk. Ze
onderzoeken niets, ze doen niets, zo teren
oh verteren 6lechts. Lieden als Holst zijn
zeer zeker representatief in nun soort: ze
hóuden van de muziek en bewijzen haar
eeredienstcn. Zonder hun goedmoedige bur
gerlijkheid zou het muziekleven de ironie
der tegenstellingen missen. Holst is braaf,
nationaal, sentimenteel, goedhartig en gul
nis Samuel Pickwick. Hulde aan deze men-
schcn! Bartók is een gansch andere natuur.
Reeds zijn landaard innakt dit aannemelijk.
Hij is Hongaar tot in merg cn nieren; maar
geen „nurj'-hiusicus. Hij is een hartstoch
telijke onderzoeker van oude volksmuziek.
Doch geen ^archeoloog. die dc spade in den
grond steekt om liet genoegen te smaken
oude prull'en op te diepen. Zijn scheppende
geest zocht naar dc sterke tradities van het
volk en die loven nog het krachtigst in do
oude onvolprezen volksliederen. Bartók's
Roemcenschc dansen zijn voort reffclijkc
cómposities geworden, bezield door het oude
lied.
De A.Y.R.O. verzorgt 'e avonds do uitzon
ding van hot Kurhaus-conccrt te Schcv
hingen, waar Mcta Hagodoorn het 5e piano
concert van Beethoven zal spelen. Deze aan
kondiging doel mij denken aan eon oud
boekje van Theodor Frimmel ,.Xeuc Boei
lioviana". Daarin komen eenigc interes
santé mcdcdcclingen voor betreffende Beet
hoven als pianist. Carl Czcrny 'dezelfde
etudencomponist. die dooi onze brave leer
lihgen grondig verafschuwd wordt) komt
bij Trimmel aan het woord: „Zijn houding
(van Beethoven n.l.) bij het «pel was mees
terlijk, rustig, edel en mooi. zonder dc ge
ringste grimassenHij drong bij het on
derwijs ook aan op eon mooie houding do
vingers (volgens do manier van Ph. E
Bach, waarnaar hij me les gaf); hij zelf
kon nauwelijks een docimc spannen". Een
vriend van Beethoven, Wcgeler, veroor
deelde het spel van den Meester in 1791
(toen hij dus 21 jaar was) als volgt: „Beet
hoven, die tot dien tijd nog geen grooten.
uitmuntenden klavierspeler had gehoord,
kénde de fijne nuancecpingon in de behan
deling van het instrument nog niet; zijn
spel was ruw en hard. Op een reis, toen hij
in Mcrgenthcim kwam. bracht men hem iu
kennis niet Sterkei. Stcrkcl speelde zeer
licht, bijzonder liefelijk en etnigszins
damesachtig Beethoven stond in gespan
nen aandacht naast hem. Ook hij moest
spelen en hij deed dit tot verbazing van
dé toehoorders -- op volmaakt dezelfde, ma
nier, die hem hij Sterkei had getroffen. Zoó
gemakkelijk viel het hem zijn speelman ie
naar die van een ander te richten.De
zelfde Czernv verhaalt nog een aardig ge
val. Czerny somt ecnigc pianisten uit Boei-
hoven's tijd op (rond 1800 dus waaronder
Ook een zekere Jolinck voorkomt, die be»
rocmel was door zijn brillont c-n elegant
spel. „Ik herinner me nog", zegt Czerny,
„dat Je lillek eens mijn vader vertelde, dat
hij 's avonds bij een familie was gev.oodigd,
waar hij een lans zou breken met een
vreemden pianist „Dien zullen we «.ons af
maken", had Jolinck erbij gevoegd. Pen vol
genden dag vroeg mijn vader, hoe Ie wed
strijd was afgeloopen „O!" zei Jelinck
neerslachtig „die avond van gisteren zal
-mc lang heugen! In dat jong* mcnsch
steekt dc Satan. Nooit heb ik zóó hooron
spelen! Hij fantaseerde op een door mij ge
geven thema, zooals ik zelfs Mozart nood
heb hooien fantasceren. Daarna spoelde hij
eigen composities, die in de hoogste mate
wonderbaarlijk en grootsch zijn. Hij brengt
op het klavier effecten te voorschijn, waar-
Van wij nooit gedroomd hebben." Uit deze
en andere verhalen kunnen we ons ecnig
beeld vormen van Beethoven's beteekenis
als pianist. Dat zijn epol spoodig door do
tóenemende. doofheid sterk verminderde is
algemeen bekend. Cherubini zegt kortweg:
„het is ruw". Clementi vertelt*, „slechts wei
nig ontwikkeld, niet zelden woest, zooals hij
zelf, maar altijd vol geest". Maar allen zijn
het er over eens, dat de Moester ongemeen
groot is in de vrije fantasie en in hot be
reiken van grootsche effecten, pit 5e piano
concert (van 1809), „het verhev ons te. van alle
pianoconcerten", zegt d'Albert, heeft Beet
hoven zelf nooit in het openbaar gespeeld.
Zijn leerling Car] Czerny «peelde het in
1812 te Weenen en een krantenbericht zegt
eenvoudig: „een nieuw klavierconcert van
Beethoven had geen succes Doch Leipzig
ontving het werk zeer gunstig, dat was in
1810: „het zeer talrijke auditorium geraakte
in een geestdrift, welke zich nauwelijks niet
de gebruikelijke betuigingen van erkente
lijkheid en vreugde tevreden kon «tellen."
Dit superieure pianoconcert staat thans nog
ann dc spits in dit genro en het loont zich
door de virtuoozc pianopartij uitnemend
voor een uitzending.
Huize n.
Een leerzame les krijgt men gratis, ais
u afstemt op dit station om 3.00. Dan
komt door bemiddeling der K. R. O. het
pianoconcert in Es van Liszt in den aether:
dit is dc matinee van het Kurhaus. 's Mid
dags Liszt's koele, brillante maar onderhou
dende muziek; 'savonds Beethovcns gran
dioze compositie. Beide planoconcerten, bei
de groot van bouw, beide in Es groote terts
en toch, hoe verscheiden.
B e r 1 ij n.
Het concert uil Koningsbergen brengt een
naam, die weinig bekend is, maar ecnige
aandacht waardig is. De eerste uitvoering
is namelijk aangekondigd van een Sympho-
nische wals van Conrad Bock. Deze com
ponist is in 1901 te Scliaffhausen geboren
cn schrijft een weinig onproblematische,
frisschc muziek. Het tikje polyfonio en het
tikje aangewaaide noo-classisistischc opvat»
Jing, die hij in Parijs opgedaan heeft, zijn
Harry von Os (zang) en Felix de Nobel
(piano) samengesteld. Zij brengen dit van
11.0012.00 voor de A.V.R.O.-microfoon. In
het bijzonder gaat mijn belangstelling uit
naar de kleine stukjes voor piano van
Fauré, Ibcrt cn Bertus van Lier. Het is
niet noodig, dat men de belangrijkheid van
een muziek slechts afmeet naar lioar leng
te. Ik zou het zelfs tegenwoordig juist
andersom willen formulceren. Kortheid ie
oen verdienste cn deze verdienste heeft
onze oud-stadgenoot Bertus van Lier (leer
ling van Willem Pijper) zich eigen ge
maakt. Het „Reiscbuch" van Kreuck zong
Harry van Os reeds eerder voor dc micro-
Joon; het schijnt hem en anderen goed te
bevallen.
Huizen. Nu ik loch aan het vermel
den van goede programma's ben. mag ik
zeker niet verzuimen de N. C. II. V. weer
te signaleeren, die van 5.00—0.30 een reeks
uitnemende muziek voor viool, sopraan en
piano brengt. Ook zal dc inleider vnn dezen
avond (G. van Ravcnszwany) interessante
mcdcdeelingcn kunnen doen over het on
derwerp zijner keuze: de rcformatieperiodc
cn het muziekleven in dien tijd.
Daventr y.
'Wie Jan Smet>rlin niet kent. kan cenig
idee van zijn geweldig-knap pianospel krij
gen, als men afstemt om 7.50 op dit station.
Smotcrlin is oen der boste Chopin-spclcre
van deze dagen en d? beide etudes van zijn
grooten landgenoot-voorganger, die hij uit
gekozen heeft, kunnen u wellicht in deze
overtuiging vensterken.
K a Iu nd borg.
Moderne muziek een uur lang! Van
10.25 tot 11.25. Waag er uw ooren cn ge
moedsrust eens aan! U hoort d? brillant-
de essence's, waarmee hij zijn muziek sma- j ?oinstrumcnteorde PetrOuch ka -suite van
kelijk weet te maken. Hij kent geen „Welt»
schmerz"; Beck is een luchthartig bewoner
van een majestueus land. In het hoogge
bergte is geen plaats voor zoetelijke mij
meringen.
tangenber g. \V eonen
en andere Duitsclie zenders verzorgen te
11.50 de Rijksuitzending der Bach-cantatc.
Middags om 3.20 geeft Daventry hetzelfde.
Hoewel het programma
Strawinskv. die eigenlijk niet een« meer
da rcomtste verwondering cfer Muzen is;
vervolgens het jazz-nchtigc pianoconcert
van Albert Roussel (geb. 1869 in Tourcoing)
en ten slotte een suite uit lief opera-ballet
Padmavati van denzelfden auteur. Ik voor
mij hoor den Roussel vnn 1914'18 (Pad
mavati) liever, dan den Rousscl van 1927
(pianoconcert). De componist is in dit con
cert te biecht gegaan bij nu, laat ik
niet zeggen bij den duivel, maar voel min
der is hel naar mijn gevoelen niet. De jazz
_.Jinn, i I is oen genre op zich zelf. zooale de vlotte,
geheel volledig is, zal toch wel do cantate, v,
v- m.» t/i niets nutte novelle m ;cn weekblad dit is.
No. 1ÜU: „Was Gott tut, das ist wohlgctan
c Maar van een écn-dags verhaal make men
bedoeld zijn. Bach schreef namelijk drie
composities op ongeveer denzclfden tekst,
met gelijken titel. De eerste compositie is
vermoedelijk van 1731, de tweede van 1733
en de laatste van 17,35. Hij putte bovendien
nog in deze lOOsle cantate uit een vorige:
„die Elenden sollen essen". Het slotkoor
van No. 100 is hetzelfde als in „die Elen
den", doch alleen kleuriger geïnstrumen
teerd en van een uitgebreid instrumentaal
naspel voorzien. Iïet orkest bestaat uit
strijkcnsemble, 2 hoorns, pauken, solofluit,
oboè d'amorc on oiwo). Kon bijzondere be- I don fr,,noton, kr.'»? ,va" f'jn. eerlmeen on
kornis zal bet voor hen zijn. die Hermann i Ilim ddol, behoorde h„ tot do
Schey (bas) gehoord hebben, dozen uitno- i groep componisten, welke de pn Beethoven
menden zanger in de mooie cantate weer te I -Brahms-Regm getrouwelijk gevolgd heb-
ontmocten. Annv Quistorp is in Utrecht ook j,)0"- !n ''oeverre dit nog beteekenis heeft
lang geen onbekende meer. zoodal er alle ™or vn"" "'"«'.kkohng der muziek be
aanleiding is om dc uitzending te belui»- h<";von W J, ,han'i ",ct ™T,m ""'l
te laten. Met Rogers dood liep de stijl m
het moeras vast en liet jonge Duitschland
heeft voor een deel dit feit erkent. Waar
mee niet bewaerd wil worden, dat do po
gingen om nieuwe wegen op te gaan, steeds
succesvol moeten worden genoemd.
geen roman in zóóveel dooien en een jazz
is ten cenenmalo geen pianoconcert. Even
wel, icdar dier! jon zijn pleziert jen
M h 1 a c k c r.
Een kort herdenkingsconcert, gewijd aan
de verdiensten van Waldemnr von Bnus-
sorn (186G—19311 wordt om 9.50 uitgezon
den. Dc componist is weinig bekend en hij
zal ook wel het mièët geëerd worden in
leren.
P r n a u'.
We hebben een langen Zondag! Maar er
is ook zooveel belangwekkends te hooren!
Praag zendt oni 9.40 het Magnificat van
Bach uit, ecu tamelijk beknopt werk. Het
duurt Ongeveer 35 minuten! Wie zich een
dienst wil bewijzen, zorgt er voor do tekst
van liet Magnificat in zijn bezit tc hebben;
dit verdiept het genot en schenkt grootcr
voldoening. Het Magnificat is één der drie
evangelische lofzangen, hier: de lofzang
vau Maria in het huis van Zachnrias (Can
ticum beatac Marine virginis). In de katho
lieke kerk wordt hot. Magnificat in dc ves
per gezongen; dan is de compositie in oude
middelceuwsche modaliteit geschreven,
voorafgegaan en gevolgd door de gebruike
lijke wisselgezangen (antiphoncn). Dat Bach
oen majestueus Magnificat op zijn naam
hoeft staan, mag wol wat meer bekend zijn.
Wij zullen ons niet verdiepen in de vraag,
welke de redenen zijn, die Bach als pro-
testantsch toondichter genoopt hebben terug
te grijpen naar het typisch-roomschc
Magnificat. Merkwaardig is liet inmiddels
zonder cenigen twijfel. Do oorspronkelijke
titel luidt: Magnificat a due Soprani, alio,
tenorc, basso, .3 trombe, tvmpali. 2 traversi.
2 hautbois, 2 violini, viola e continuo di
J. S. Bach. In goed-Ilollandsch dus: Magni
ficat voor 5-stommig gemengd koor, 3
trompetten, pauken, 2 dwarsfluiten, 2 hobo's
en strijkorkest. Er bestaan twee partituren
van; dc eerste in Es, de tweede in D, welke
de meest gebruikelijke is. Vermoedelijk
schroef Bach hot werk voor Kerstmis 1723,
dadelijk na zijn indiensttreding te Leipzig.
De hoek pij Iers van liet stuk zijn de groote
koren, die groote uitvo^ringsnioeilUkheclen
opleveren. De solostemmen wisselen do
groote koren af; bijzondere aandacht ver
dient liet groote duet (alt, tenor) met de
heide obligaat fluiten: „et misericordia".
Dinsdag.
II u i z c li.
H i 1 v o r s u m.
Maandag.
Een uitstekend, stijlvol en toch afwisse
lend programma hebben dc jonge musici
Onze omroepverecnigingen laten ovar het
algemeen zich toch niet geheel en al bio
logeeren door het spook ..publiek". Welis
waar moet er veel „lichte" muziek gagévcn
worden, doch men begrijpt ook wel. dat zoo
nu cn dan pogingen aangewend moeten
worden om de muzikale waardeering op
oen hoögcr niveau tj brengen. De K.R.O.
toont dit stroven zeer loffelijk mei haar
orkestconeert, dal van 8.0011.00 wordt
uitgezonden. Dc werken van Ramoau on
Beethoven vormen d? hoofdschotel van dit
concert, wolko omgeven wordt door klei
nere gerechten, die smakelijk opgediend
- de muzikale digestie bevorderen kunnen.
K a l u tl «I b o 1* g.
.1 ohun Svendsen stierf in 1911 en wercl
éen-en-zeventig jaar. Zijn romance is het
lievelingsstuk in onze huiskamers gewor
den. Al het ovorigj is vrijwel in de scha
duw der Vergetelheid geraakt, maar zijn
land genoot en diepen hem zoo nu en dan
weer eens uit de historie op. Om 10.35 gaat
zijn «irijkoctct opus 3, een w»rk, dat méér
orkestrnol klinkt, dan voor kamermuziek
wenschelijk is. Toch is hel van vinding
frisch en de melodische gevoeligheid heeft
nog niets van zijn kernachtig karakter ver
loren. Hei mag. nu door dc radio zooveel
vergeten muziek naar voren moet worden
gebracht, zijn plaatsje bè*t hebben.
Hilversum
Woensdag.
Aan de opvoering van Joh. Strauss' 21-
gsunerbaron d>or het Malnzcr Stadtthea-
ter, zullen wij een afzonderlijke bespreking
wijden
Huizen.
Met veel aandacht zal geluisterd worden
naar het N.C R.V.-orkest, dot weer met 3Cii
mooio «infonia von Boch (can to te 43) het
programma opent. Het lijkt ons op den weg
dezer omroeporganisatie tc liggen t.z.L een
aanvang te maken met cl» uitvoering van
volledige cantates van Bacli. Nu blijft het
wel wat tc veel fragmentarisch, dit keuze-
maken uit allerlei protestantsch-religieuze
w arken.
Hamburg. Do plaatsruimte nood
zaakt ons voor do rest van de week tc vol
staan met enkele opmerkingen. 8.20 is het
uur, waarop men de uitstekende sopraan
Anne Marie Sottmann en de gelijkwaardige
bas Paul Glimmer kan hooren in de gezel
lige wercldsche cantate van Bach „de strijd
tusschcn Phoebus en Pan.
L o u d c n r g i o n u 1. Sir Henry W}od
vestigde al een paar jaar geleden dc aan
dacht op zich door zijn voortreffelijke uit
voeringen van do Brandonburgsche concer
ten van Bach. Eveneens om 8.20 (men moet
dus kiezen!) wordt een uitgelozen Bach-pro-
gramma gegeven. Nota bene: 2 Brandon
burgsche concerten, 2 pianoconcerten, af
gewisseld door aria's uit verschillende kerk-
cantatos.
Donderdag.
Hilversum. Het A.V.R.O.-Concert
gebouworkest-concert, onder leiding van
Nico Troep heeft de fameuze violiste C.ecilia
Hansen als soliste uitverkoren. Zij speelt
Mendelssohn's eenigc vioolconcert; geen 110
viteit' Maar het zal wel steeds nieuw blij
ven door de zeer bizondere wijze, waarop
Cecilia Hansen dit tintelende werk repro
duceert.
Huizen. Het divertimento vail Haydn
voor viola d a more. viool cn collo behoort
tot de mooiste specimen van dc edelaardige
18e ccuwsche muziek. Do N.C.R.V. zorgt
voor uitzending om 5.45. Ook liet strijk-trio
van Schubert schittert als een parel op
ieder programma.
Bern, Droölnu, Budapest, Heils
berg. Al deze stations beijveren zich
de Fidelio vnn Beethoven in de mooist
denkbare vertolking thuis t« brengen. Felix
Weingartner, één der intelligentste en kun
digstc dirigenten der wereld, leidt liet ge
heel. De geschiedenis van het ontstaan van
deze eerste cn ecnigc opera van Befetho
ven is hoogst boeiend. Hot is misschien
minder bekend, dat Beethoven zijn libretto
uit-Frankrijk kreeg in de. vertaling van
Sormleithncr. Cherubini schreef er muziek
bij en het kreeg den titel van „Les deux
journécs" en een zekere Paer componeerde
eveneens op denzelfden tekst in ISOV
een opera getiteld „Kleonora ossla l'aniorc
conjugate'' (Lconore of de echtelijke liefde).
Beethoven heeft aan zijn Fidelio met groo
ten ijver gewerkt. Men kent het onderwerp0
Don Floresian ligt geketend in een staats
gevangenis bij Seville, waarin de gouver
neur Pizarro hem onrechtvaardig en hei
melijk heeft opgesloten. Lconore, vrouw
van Florestan. heeft zijn spoor gevolgd <*n
meldt zich als loopjongen verkleed onder
den naam van Fidelio bij den cipier llocco
nan. #ij wordt in dienst genomen. Fidelio
tracht haar gevangen gemaal te ontdekken,
doch Rocco heeft de strengste bevelen van
geheimhouding. Op con zekeren dag komt
Pizarro in de gevangenis en eischt van
Rocco, dot deze Florestan uit den weg zal
ruimen. De minister heeft namelijk verno
men. dat er m dc gevangenis een aantal
onschuldig veroordeelden zijn ingesloten
wenscht een onderzoek in te stellen. Rocco
weigert den moord te begaan. Pizarro zal
zelf Florestan den doodelijkcn stoot toe
brengen. Hij daalt in de kerker af, nadat
er schildwachten zijn uitgezet, die de. komsi
van den minister door trompetsignalen moe
ten alarmceren. Pizarro. vergezeld van Roe
co en Fidelio is in Florestans kerker cn op
het moment, dat de rampzalig onschuldig
veroordeelde door den degen van Pizarro
zal vallen, werpt Fidelio zich tusschcn den
belager on zijn slachtoffer in met: „TódV
erst sein Weib!" Op dit oogenblik kondigen
dc trompetsignalen de komst van den mi
nister aan. Florestan is gered, Pizarro wordt
in ketens geklonken en vreugde heersclit
alom. Dit is - zeer beknopt de gedachte
van deze opera Is het wonder dat Beetho
vcns geest, die steeds open stond voor de
erkenning van de smaad van hot onrecht,
geheel bezield werd door deze gedachte'
Vooral de figuur van de liefdevolle, zelf
verloochenende oclitgonootc Lcónore heeft
Beethoven sterk geboeid. Hij schreef voor
deze opera niet minder dan vier óuver-
ture's, de laatste, in E-dur. wordt meestal
voor opora-opvoeringen gebruikt. De meest
indrukwekkende is echter de bekende 3e
Lconore-ouverture cn het is niet buitenge
sloten, dat Weingartner deze heeft geko
zen voor dc Gcnccfschc opvooring.
Vrijdag en Zaterdag.
Wij verwijzen thans naar dc officiecle
programma's en oaar do beknopte daee-
lijksche rubriek ..de ultzonding van van
daag"
PIET TI6GERS.
door BILLY HARD.
Gistermiddag tegen vijven ben ik door ee»
auto overreden. Tot op dit oogenblik ben ik
er nog vast van overtuigd, dat ik gelijk had
en dat de chauffeur dc schuldige was. Maar
de agent heeft hem laten loopen en roïj heb
ben ze rustig op straat laten liggen, omdat
in elk handboekje voor „Eerste hulp bij
ongelukken" staat Laten liggen tot de dok
ter komi
Wel hebben ze me gevraagd ol ik me be
zeerd had. Ik wees op mijn gescheurde pan
talon cn wreef langs mijn scheenbeen. Eeit
beetje bloed kwam op mijn hand. Maar ik
zcide, dat ik heelemaal geen pijn had. Ik
wilde alleen gelijk hebben, want ik was in
mijn recht.
Maar geen der omstanders begreep me.
Toen een dokter kwam. zeldc hij „Lichte
schaafwonden aan het rechter-scbeenbeen."
Dc agent noteerde mijn naam, bedankte den
dokter en beval nic. op tc staan. Ik weiger
de. Toen beval hij me, op te staan en hern
naar het bero" te volgen.
Natuurlijk kon ik beat opstaan cn wan
delen, maar ik wou niet. Ik was overreden
en Wilde mijn Recht. Zij hadden den chauf
feur moeten vasthouden, want hij was d-;
schuldige, daar blijf ik nu nog bij. Ik bleef
dUrr liggen.
„Man", zei de agent, „verkoop nou geen
grapjes, d'r mankeert je toch niks en hij
trok mc aan mijn arm.
„Jawel, maar het zou mogelijk kunnen
zijn. dat me wel wat mankeerdezei ik, cn
ging weer liggen.
Hebt U gehoord dat U opstaan moet", riep
hij nu, „d'r is U toch niets overkomen?"
„Agent D'r had me wel iets kunnen over»
komen hield ik vol.
„Dc auto heeft U.tocli niets gedaan?"
„Doet er niet toe, de chauffeur heeft ver
keerd gereden."
„Doet er niet toe. want U mankeert toch
niets."
„Doet er wél toe, hij is dé schuldige en
daarom had U hem moeten aanhouden.
„Heb ik gedaan."
„U heeft zijn naam niet opgeschreven."
,.lk heb zijn nummer opgenomen."
..Waarom heeft U don ook mijn naam op
genomen?"
„Omdat het best kun zijn, dat U de schul
dige is."
„Ik was woedend en sprong op, ora in een
gemakkelijker houding het debat voort te
zetten. Maar op dat oogenblik mengde zich
een heer met gezond verstand in het ge
sprek. De meneer beantwoordde volkomen
aan de voorstelling, die men zich maakt van
iemand met gezond verstand. Ronrl, blozend
gezicht, das in gedekte kleur en een para-
pluic.
...Agent2ei hij. „pak dien man toch op.
Mijn gezond vorstand zegt me. dat hier een
verdachte bedoeling achter schuilt. Zulke
mensehon heb je meer cn daar moest een*
een flinke opruiming onder gehouden wor
den."
Een dame tnet een konijnen-bontjas be
greep hem direct.
,.Ja, onlangs was er nog zoo centje bij ons
in dc straat. Ging op den grond liggen rol
len en steunde alsof hem wat mankeerde
Jawel De meneer (lie hem hielp opstaan,
is zijn portefeuille nog steeds kwijt.".
Andere vrouwen met boodschappen-ta^-
schcn bemoeiden zich ook met het geval cn
scholden op fuifnummers, die 's middags a!
dronken waren, en niets eens blij waren als
ze zonder een schrammetje uit een aanrij
ding te voorschijn kwamen.
..Ja", zei een portiers-vrouw, die haar
hoofd uil de donkere loge stak. „Onze Lieze
heeft onlangs ook met zoo'n nummer ken
nis gemaakt, die zei rlat hij haar zou trou
wen. HA Verdrinken moesten ze dat tuig!"
De atmosfeer werd langzamerhand be
paald vijandig.
„Mensehon roep ik uit, „klets nou niet
Ik ben overreden en ik ben in mijn recht en
de chauffeur is de schuldige. Ik protesteer
tegen liel optreden van dezen agent, die
hèm laat loopen cn mij opbrengen wil
Daarna legde dc man met 't gezonde ver
stand mij zijn hand op den schouder cn zei:
..Jongeman, wind je niet onnoodic op. dat
zou je nog eens leelijk kunnen opbrekeh.
Wees blij. dat je nog jc beencn hebt en loon
nu vlug haar huis; dc agent kijkt toevallig
niet naar je.
„Maar ik ben lieelemaal niet bang voor de
politie", zei ik, „ik ben overreden cn ik wil
mijn recht. Ik heb niet den auto aangere
den. maar die heeft liet mij gedaan."
.Dat doet niets terzake", onderwees do
meneer mij, kalm vermanend, „het gaat liier
maar alleen erom wie de schuldige is en dat
mag alleen de politic zeggen. Zoo hoort
het."
Hij nam me bij den arm en leidde me
zachtjes langs den agont hoen, een eind
verder de straat op. Ik kan zworen dat de
agent het zag, maar hij deed net of liij niet*
merkte.
..Zoo", zei do verstandige meneer, „nu is
alles voorbij, oen volgende keer beter. Wan
neer U de volgende maal overreden wordt,
moet U ervoor zorgen, dat U niet vlak voor
de voeten van oen agent gaat Itggen."
Met die wijze woorden verdween hij
Een oogenblik later merkte ik. dot mijn
portefuille ook verdwenen was.
WAT NIET IEDEREEN WEET.
Naar wij weten, hebben tot. dusver 2635
keizers en koningen over 75 volken in de
wereld geregeerd. En van dezen hebben,
«oor zoover kan worden nagegaan. 27 do
hand aan zichzelf geslagen,'zijn 29 den ma»-
teldood gestorven on hebben 95 vrijwillig
den troon verlaten; 109 zijn in den strijd ge
vallen. 110 op wettige wijze veroordeeld cn
terechtgesteld; 331 werden met geweld van
hun troon gestooten en 15 eindigden hun
leven in waanzin. Wat de anderen betreft,
van hun lot ia weinig to 2eggen. omdat het
lót van tal van keizers cn koningen niet
roecr kan wórden nagegaan in de. in duis
ternis gehulde, geschiedenis der wereld.