VOOR GRAMAFOONS F. H. LOMANS, Utr.str. 15 ELECTRO- EN RADIO-TECHNISCH BUREAU F. H. LOMANS - Utr.str. 15 - Tel. 843 Wij vertegenwoordigen de bekende DUCRETET en PHILIPS toestellen Betaling in overleg met den kooper EEN ONDERDEEL DER FILMFABRICAGE De nieuwste Edison- en Tri Ergcnpiaten voorradig SCHIPBREUKELINGEN 4 27 September tot en met 3 October. ftlber, Cannabich, Bach, Mozart, /Jebassy, Stravinsky. Het overzicht van clczc week zal nlot zeor uitgebreid behoeven te zijn, ditmaal. Wan neer men de vele kolommen met namen cn titels, titols en namen en tijden met een popelend potlood heeft afgespeurd (dus er niet in een amcrijtje is doorgerend) en dan nog eens nagaat hoevelo kruisen, strcepen of uitroapteckcns een muzikale sensatie hebben gesignaleerd, dan blijkt die oogst niet groot geweest te zijn. Wanneer men In zulk een overvloed van muzieken op een keuze uittrekt, spreekt het van zelf dat men alleen dót van een annotatio voorziet, wat nu nlot eiken dag uw loudspeaker pleegt te ontvlieden. Wat cr do volgende week aan wezenlijk muzikaals tusschcn de nijvere radio-bijon Ketclbey, Strauss, Lan- lier, Léhar, Komzak, Suppó, Sousa, Kalman, Waldteufel, Sullivan, Ziohrer, Lincko, Fó- tras, Millócker c.s. is uitgestrooid behoort grootcndeels tot hetgeen men wel „air bion connu" pleegt te noemen. Zonder het hier met naam cn toenaam te arrestcoren kan ik u verzekeren dat er menig onverganke lijk meesterwerk voor uilzending is uitver- verkoren, zooals b.v. Zondag avond uit Huizen de Symphonic van Ccsar Franck, door ons U. S. O. te spelen. Speciale aandacht verdient ongetwijfeld 'de uitzending van de Sonate voor violoncel en piano van Claude Debussy (Berlijn, 6.35). welke wordt voorgedragen door den emi- nenten cellist Emanuel Fcuermann, met Sophie Fcuermann aan don vleugel. Deze Sonate is de eerste van een serie „six sona tes pour divers instruments", welke De bussy in 1915, dus drie jaar voor zijn dood, projecteerde. Slechts de helft van zijn voor nemen heeft hij kunnen uitvoeren: deze cello-sonate, die voor fluit, harp en altviool en de vioolsonate. Deze sonates wilde De bussy laten verschijnen onder zijn glorie- j rijk gespecificeerde naam: „Claude Debussy, musicien francais". Onder dc meest depri-; mecrendc omstandigheden kwam dit werk i tot stand: uc componist werd reeds belaagd' door zijn fatale ziekte en rondom woedde de wereldoorlog) welke hem zeer hoeft aan gegrepen. Dc violoncel-sonate is een werk van felle interieur© vervoering. Ze vangt aarr met een Proloog (gebaseerd op de dorischc toonreeks), daarop volgt een gccs- tiic serenade cn het werk besluit mot een fa.*.,inccrende finale. Wellicht zint, het u, avonds (dc „trait-d'urrionis toch gc- l.-gd) over Hilversum (V.P.R.O.) te luisteren naar de Tweede Yioolsonatc van Willem l'ijpci'. 1 lLoewcl uit een geheel ander oogpunt (immers: „ohnc die Gcschichtc iot man nur ein unerfnhrenes Kind") lijkt mij ook het concert uit dc Hofbibliotheek van het slot Donauschlingen (Mühlacker cn Freiburg, 6 uur 20) ccnigc opmerkzaamheid waard. In deze antiquarische omgeving speelt men (bepruikt?) een sinfonia van Cannabich cn v ioolconcert van Lindpaintncr. Cannabich behoorde tot do componisten der z.g. Mannhcimcr school, die cr toe over gingen liet clavecimbel uit het orkest to verdrijven. In zijn eerste werken gebruikte Cannabich het nog; lator niet meer. Deze Sinfonia wordt te weinig gospocificcord aangokondigd om na te gaan, uit wolkc pe riode zij stamt. Doch na oenigc maten kun nen wij ons Zondag overtuigen. Von Lindpaintncr leefde later (begin 19c eeuw). Hij componeerde menige opora cn was in deze hoedanigheid con collega van Lortzing, Nicolai en Marschner. Dit concert besluit met een Sinfonia van Dittcrs von Dittcrsdorf. Maandag ochtend van 11 tot 12 jammer dat het uur voor velen zoo ongunstig is treedt het Trio Kwant voor do microfoon (A.V.R.O.) met oon even verzorgd als aanlokkelijk1 programma. Karin Maria Kwant zingt twee merkwaardige liederen van Mozart. Het eerste draagt het bijkans sensationoelc op schrift: „Als Louise die Briefc ihroa unge treilen Liebhabers verbranntc". Het be- bekoort, evenals „An Cloö", dat Karin Kwant hierna zingt, tot Mozart's z.g. door- gecomponeerde liederen. Het is een harts tochtelijk, dramatisch lied cn het volgende vormt hiermee door jzijn zeer aanvallige cn elegante melodie (reeds het plano-voorspol is eon onvergelijkelijk fijn stukje Rokoko) een goedgekozen contrast. Ja*» Wagenaar speelt in dit uur „Lc Ca rillon dc Cythèrc" van Coupcrin, cn de Pre- ludb. Sarabande cn Toccata van Debussy's Suit* „Pour le Piano". De Prelude vooral is con zeer pianistisch geschreven' stuk, waarin de latente krachten der heelo toons schaal met groot effect tot. stroomende ac tiviteit zijn gebracht. Cor Kwant speelt, be houdens ecnigc obligaat-partijen, een fluit sonate van Handel en „Pan" van Roussel Misschien zijn er om 5.20 (Langenberg) ecnigc muzikale actualiteiten te beleven Onder het devies „Muziek van dezen tijd" vvorru cr ecu „Simfoni6chcs Klavicrkonzort" van Roslustock cn een „Romantische Bal- letsuitc" van Rcusz aangekondigd. Do titols klinken mij, oerlijk gezegd, wat archaïs tisch in dc ooren. Doch racn kan niet we ten, wat voor Trojaanscbo paarden hier van stal gehaald worden Dinsdag avond om 10.35 speelt het Kalundborger Omroep-orke6t de tweede Suite van Stra vinsky. Schakel in enlaat u tarten, zou ik bijna zeggen. Strawin6ky heeft in 1015 en '17 een achttal viorhandigc klaviorstuk ken gemaakt, waarvan hij één der partijen als „facilc" en dc ander niot nader gede definieerd heeft. Deze stukken heeft hij in 1921 voor klein orkest bcworkt. Deze suite bestaat, uit een Marche, een Valse, een Pol ka en oon Galop. Of ge het werkje van een geniale trivialiteit of van een triviale gom alitcit wilt vinden, moot go na dó kennis making dio In wQinlge oogonblikkcn is geschied zelf uitmaken. Het Morschjc be gint zéér nadrukkelijk in de C-trompcttcn en de andere instrumenten (fluiten", hobo, clarincttcn, fagotten, hoorn, trombone, tu ba, piano, strijkkwintet), sluiten zich hier bij aan in een onverzoenlijke polytonaliteit Het Walsje (enkel voor (lc blazers), is een walsje, 2oo plaisant en spcelgocd-achtig als een pop van Küthc Krusc. Voor dc Pol ka komt het ganschc orkest weer in actie; dezelfde trompet heeft weer het heft in handen en later dartelen clarinet on piccolo er lustig op los. In de galop moet u letton op het hcorlljk-Iamoyantc trekje in dc fa got, waarmee do vóórgaande tumulten plot seling belachelijk worden gemaakt. Weot u waaraan ik na deze Sulle eens moest don ken? Aan Schiller's rijmpje: „W&r der Gedank nicht so verwtinacht gescheidt, Man war vérsucht ihn horzlich dumra zu nonnen'' Woensdag wordt door het B.B.C.-orkcst „van" Sir Henry Wood (8.20London Regional) con Bach-concert gogovon. Het pianisten-duo Bartlctt and Robertson speelt dnar het con cert in C (gr. t.) vóór twee piano's van Bach. Het „zegt" nu eenmaal niets wan neer men een bepaald werk van J. S. Bach doodverft als een van zijn meest geniale. Immers zoo k3n men er tientallen noemen en evenveel toovoegen, nietwaar? Doch dit concert, cn spociani hot slotdeel, is de ma nifestatie van con duizelingwekkend kun nen en daarbij als klankspel glanzend cn fonkelend van begin tot einde. Donderdag treffen wij des avonds laat (10.25) voor den Noorwocgschon zender (Oslo 1071 M.) twee jonge Hollandsche kunetonaars aan: de pianist Johannes Röntgen en de cellist Ca- rel van Leeuwen Boomkamp. Zij spelen cn dat strekt hen lot eer daar in het hoogc Noorden Hollandsche muziek; uit oude tijden (Piètor Ilellendaal) en van thans. Johannes Röntgen speelt con eigen pinno- eonatine cn voorts 6taat cr oen Romanco van Ab Voormolen en een Cortègc van Hcnriéttc Bosnians op het programma. In de ochtenduren (tusschen 11 cn 12, Hilversum 298 M.) speelt. Kees Hnrtvelt drie deden uit de „Fünfzehn Mysteriën" van Heinrich Joliann Blber. Deze mysto- riën zijn ontleend aan het leven van Chris tus. Hot eerste deel geeft weer do aankon diging van Jezus' geboorte (Pracludium, Aria con variatione), het tweede hot ver schijnen in den tompel (een Chiaconne), cn het derde deel Judas' verraad (Lamon to, Allegro, Adagio). Als programmatisch componist was Biber in zijn tijd (einde 17o eeuw), geen uitzondering. Men denke aan Kuhnau's clavecimbol-stukken. Doch zijn weergave was meer op de interieur© stem mingen dan op de meer realistische uiter-. lijkheden gericht en in dit opzicht wees zijn werk ver in dc toekomst: naar do mo derne programma-muziek. Merkwaardige stukken! Vrijdag signaleeren wij. hot strijkkwartet van Ra- vel (Hilversum 298 M. om half tien) cn een Beethoven-avond in Londen (L. Re gional 356.8 M.) met de beide viool-roman cen, door Isolde Mcnges voor te dragen, cn dc Negende (aan het begin van een seizoen!) Zaterdag gaat er des namiddags in Brussel (508.3 M.) eon aardig Mozart-concortje, met het stuk: „Muzikanten in het dorp." Voor sna ren cn 2 hoorns zal wel de „Musikalischc Spass" bedoeld worden, een vierdeolig werkje voor twee violen, altviool, contra bas cn twee hoorns, waarin Mozari op geniale wijze een loopje neemt met de bekende categorie van onhandige compo nisten cn instrumentalisten. Er komen op zettelijk onbeholpenheden in voor, voorde vinding cn rcaliseoring waarvan de com ponist alles behalve onbeholpen geweest moet zijn. Dit werkje is uit hetzelfde jaar, als de Roderen, welke wij op het concert van Karin Kwant tegenkomen: 1787. In dit jaar ontstond ook de beroomde „Kleine Nachtmusik", welke dit dan ter aan vulling Nico Troep Zondagavond laat hooren (8.15 Hilvorsum). WOUTER PAAP. KATAPULTVLUCHT VAN 1200 K.M. door Konitoin-Vllogcr BLANKENBURG. Om do post tusschcn Europa en Amerika sneller te kunnen ver voeren, heeft de Norddoutsche Lloyd in samenwerking met de Deutsche Lufthansa de „Bre men" en dc „Europa" met ka tapultvliegtuigen uitgerust. Hot starten mst een katapultvliegtuig is door de reusachtige versnolling, die het krijgt, tolkcns opnieuw een verrassing, doch zoQclra wij in dc lucht, zijn, voelan wij ons als een vogel. Wij cirkelen om het schip met een gelukkig gevoel in ons hart en ongotwijfcld zijn de vel 2 passagiers, dio onze bewegingen volgen, even voldaan als wij over den goeden start. En dan gaan wij op het land af volgens dj vooraf nauwkeu rig aangewezen koers. Nantucket heet het eilandje, dat hot meest nabijzijnde land voor ons vertapenwoordigt. Bijna 20 minuten lang kunnen wij dc „Europa" nog achter ons zien, dan verdwij nen haar schooretcenen onder den horizon. Nu bevinden wij on9 alleen tusschen den licrnal cn de zee. Aan alle kanten kunnen wij den horizon zien. Het lijkt, alsof onder ons een groot donkerblauw, in het zonlicht blikkerend bord staat, en daaroverheen oen lichtblauwe stolp is geplaatst dj wol- kcnlooze hemel. Wij vliegen op 300 M. hoogte, niet hooger; nu kunnen wij n.l. aan de zee nauwkeurig dc richting en de kracht van den wind zien cn daarnaar onze navi gatie bepalen. Wij moeten goed oppassen, dat wij koers houden. Dc marconist naast mij zit maar met zijn Morsesleutel te seinen en ondertusschen schrijft hij snel dc barichten op. Wij staan ln verbinding met de „Europa" en worden daardoor om bot half uur „gepeild". Wij hooren dan, of wij ons ten Noorden of ten Zuiden van de voorgeschreven routj be vinden. Verder geven wij om do tien minu ten een teoken, dat allis in orde is. Zoo gaan dc eerste uren snel voorbij. Het begint te schemeren, doch wij kunnen do zao onder ons nog goed zien. Hot zeewier vormt kilomotors lange bruine strepen op het water. Ik herinner mij nog, hoe wij aan boord eens oen klompjj van dat zeewier hebben opgevischt cn welk een gewriemel van kleine diertjes er toen uitkroop. De zee is vol leven. Dikwijls zien wij groote ke- gelvormigc scholen van dikk3 hruinvis- schen, die lange sprongen over het water maken, dat wit schuimt cn opspat. Sloehts eens verschijnt in do vert? een schip. Plot seling zie ik een klein vorwerp voor ons uit op hot water drijven. Als wij dichtarbij komen, zien wij dat het een klein roeiboot- jo is. Een rooibootje op dc open zje, hon derden kilometers van dc kustIs daal zooveel mogelijk on cirkel cr omhsen. Ilct Is leeg; niets duidt op de aanwezigheid van een menschclijk wazen. Wij geven weer vol gae- De hemel wordt donkerder; gaandeweg vervagen allo klzurcn. De zee wordt grauw en steeds vaker zien wij bréede witte 6lre- pjn op het water slaan van dc opkomende avondnevels. Plotseling staat er ook voor ons uit zoo'n witte wand. Wij schakelen de Instrumenten in om automatisch Tc kun nen vliegen Cn bevinden ons het volg?nd oogenblik midden in do dichte witte damp. Do marconist tracht in verbinding te ko men mDt dc radiopeilstations op liet Arno- rikaanscho vasteland, docli daar zijn wij nog te ver vandaan cn bovondicn bclotten ernstige atmosferische storingon elke ver binding. Wij moeten dus wachten. Intusschen I mocton wij orvoor zorgen, dot vier wijzer tjes voortdurend op Jiun bjpaaldc streep blijven staan. Telkens ontmoeten wij korte windvlagen, die do wijzers als dol heen en weer doen slaan. Doch mot de drievoudige stuurinrichting brengen wij zo telkens weer op hun plaats. Ik begin leelijk bonger te krijgen; wij vllegjn al vijf uur. Dan stoot dc marconist mij aan; hij schrijft ijverig op zijn notitie blok. Do Amerikaanscho stations langs dc kust zijn met peilen begonnen. Spoedig wo- ten wij nauwkeurig waar wij zijn, n.k. 8 zocmijlan van Nantuckot. Ik breng een vor- bótering van 10 graden in den koers aan en als nu die ellendige mist optrekt, kun nen wc over ccn uur op Nantucket zijn. Boven ons wordt het al lichter; soms kunnen wij do zon als eon mat-glanzend3 schijf er doorheen zien. Wij stijgen 200 M. en inderdaad zijn wij plotseling uit de mistbank. Onder on6 ligt dc golvende, fel- witte ncvelmasea en geheel daarachter schijnt hot land te liggen als een zwarto lage bergketen. Doch dat is gezichtsbe drog; l*3t zijn nevclbergen, waarop dc schaduw van zeer hoogc wolken valt. Het laatste uur van de vlucht kruipt langzaam om. Eindelijk beginnen wij in de nevelmassa onder ons zeer gepronon ceerde golvingen te zien, terwijl op som mige plaatsen dj nevel reeds vaneen ge reten ie. Gedurende een kort oogenblik zien wij door een van de gaten de zee. Dan dc branding en dan een paar seconden lang strand cn groen begroeide duinen, waarovjr nog dc-nevel in afzon 1 ;rlijko lappen ligt. Dat moet Nantvsnet zijn. Wij melden deze positie van ö- „Europa" en zetten nu verder koers naar New-York. Het laatste traject meet nog 360 K.M. Wij ontvangen een weerbericht: geen mist te New-York. Wij zien nu groote blauwe plekken de zee cn dan stijgt de Amc- rikaansche kust uit dc witte nevels op. Long Island vertoont (do schoonste kleu ren, do badplaats Coney Island een vleesch kleurig gewriemel. Brooklyn, Manhattan rnót zijn wólkenkrabbors en de haven met dc vale schepen. Midden daartusschen lan den wij; dadelijk worden de postzakken van ons overgenomen. Onze vlucht van 7 uur beteekent, naar men ons mededeelt, eon verenelling van het poetvervosr van ongeveer 36 uur. (Dj fotografie). Het ruwe materiaal voor de film wordt, zooals waarschijnlijk algemeen bekend is, gemaakt van transparant celluloid, gesne den in etrooken van ongeveer 300 Meter lengte cn voorzien van vierkante gaatjes, waarin het tandwiel van het opname- zoo wel als van het projectie-apparaat grijpt. Een zijde van deze celluloid strook wordt bedekt met een fotografische emulsie, die evenwel niet over dc gehcclc lengte van de film doorloopt, doch vordecld is in verschil lende rechthoekige vlakjes, beeldjes ge naamd, gescheiden door jen zeer smalle strook onbjdekt materiaal. Bij het opnemen van een film wordt ieder beeidic, evenals bij het opnemen van een gewone foto. afzonderlijk bjlicht. De emul sie waardoor het fotografeeren mogelijk ge maakt wordt, is, voor het opnemen van films en voor gewone foto's ongeveer het zelfde. De grondstoffen beslaan uit schietkatoen, nitroglycerin?, gelatine, zilver cn kamfer Door deze jmulsic wordt dc film gevoelig ge maakt voor de inwerking van lichtstralen, hocwe! na de belichting geen uiterlijke ver andering t? zien is, voordat de belichte film ontwikkeld wordt. Het gebruikte zilver wordt voor een groot gedeelte teruggewon nen bij het ontwikkelen. In dc Metro Goldwyn Mayer studios wordt wekelijks circa 300.000 Meter film ontwikkeld, waarbij zilver teruggewonnen wordt voor ongeveer een waarde van 3000 guldjn. Dc eerste moeilijkheid, die ccn film-ope rateur ondervindt is de belichting. Hij moet voldoende licht brengen op do op tj nemon personen cn voorwerpen, om een zeker idee van diepte in het beeld to krijgen. Hier kan veel bsreikt worden door de zoogenaamdo „back-lighting", waarbij de voorwerpen ach ter do hoofdpersonen afzonderlijk belicht worden, zoodat zij duidelijk afsteken tegjn den achtergrond. Tegelijkertijd moet zorg gedragen worden, dat de hoofdpersonen niet zóó scherp belicht worden dat het voor hen bezwaarlijk wordt, zonder met de oogen te knippen, in het licht t3 kijken. De sterkte van het licht voor de verschil lende gezichten is geheel afhankelijk van de personen. Hier is geen vastj regel te geven. Een belichting die voor den een zuiver is kan voor den anderen acteur een z?er slecht ef fect geven. Hier kan de operateur slechts vertrouwen op zijn persoonlijke ervaring. Hjt zuiver instellen van het opname apparaat, geschiedt met behulp van een kaart waarop kleine letters zijn afgedrukt. De kaart wordt gehouden op de plaats waar de handeling zich zal afspelen en hijrop wordt het toestel ingesteld. Voor geluids opnamen moet dc camera geruischloos wer ken en wordt daarom ingebouwd in een spaciale kast. Dit maakt het werk voor den operateur dubbel moeilijk, daar de ver schillende deelen niet gemakkelijk te berei ken zijn. Voordat dj eigenlijke opnamen van oen scène plaats hebben, moet de opera teur de bewegingen van de speljrs contro leeren en nagaan waar opnieuw ingesteld moet worden, zoodat gedurende de defini tieve opnamjn, aan de hand van de ge maakte notities, de instelling veranderd kan worden. Tevens moet gecontroleerd wordon of dc microfoon niet op het bseld zichtbaar kan worden. Nadat do scène gerepeteerd is en alles gecontroleerd, wordt begonnen met de deflnitiev3 onnamen. De camera wordt gekoppeld aan de motor dio dc geluidsop name-installatie aandrijft, zoodat beeld en geluid volkomen synchroon opgenomen worden. Dc film loopt door de camjra met ccn snelheid van 2-1 beeldjes per seconde. Elk beeldje is IMS van een second? onbeweeg lijk achter do lens, gedurende welken tijd de sluiter geopend en gesloten worden. Alvorens over tj gaan tot het ontwikkelen van dc film, wordt in de donkero kamer het laatste stuk ie, test genaamd, afgeknipt en ontwikkeld. Hierdoor wordt vastgesteld, welke wijze van ontwikkjlen (1c beste re sultaten zal inleveren. De normale tijd voor het ontwikkelen is 10 minuten. Na het eerste bad waarin het zivlcr naa de emulsie onttrokken wordt, volgt een hypo- en ver volgens wordt, de film met gedistilleerd water gcwas6chen en daarna gedroogd. Voor het afdrukken worden vjrschillendc proeven genomen om de juiste belichtings tijd vast te stellen. Het negatijf wordt ge plaatst op een onbelichte film cn beiden loopen gelijktijdig door do afdrukmachine. H?t ontwikkelen van do positieve film is geheel gelijk aan het proces voor dc ne gatieve. Dc verschillende scènes worden uit geknipt, gesorteerd en .samengevoegd met de anders scènes van dc film. Nadat de positieve film proef gedraaid is, wordt de negatieve eveneens in dc juiste volgorde samengesteld, zoodat bij de volgende af drukken dc film gcheol gereed voor het ge bruik de machine verlaat. door Herold Keath. 't Geval was piquant, 'n Klein jaar had den re op 't onbewoonde eilandje doorge bracht. Hij, 'n flinke kerel, naar schatting 'n jaar of dortig; zij, 'n snoezige blondine, op z'n hoogst drie en twintig. Hoewel zo gcon trouwringen aan hadden, bohandcl- den ze olkaar opvallend koel. Dit was 't in- terosanlstc. Toen dc boot, op hun noodsignalen afge zonden, nan boord van dc mailboot torug was gekomen, hingen de passagiers over de rniling. Do twee schipbreukelingen klommon langs do touwladder aan boord on allen drongen om hen hoon. Zo zogon er gezond uit. Als zo al ge- brok hadden geleden, dan was dit blijkbaar alleen aan kleoren, en toiletartikelen go- wcest. Hij prijkte met oen patriarchalcn board en haar weelderige haartooi had t gebruik van een kam lc lang ontbeerd. Hun kleeding was schaarsch, versleten cn gescheurd. Op de vraag van den kapitein, of ze '11 enkele hut wcnschtcn, vermeden zo te ant woorden; waarop do kapitein do knoop had doorgohakt on elk een hut had laten geven. In kleerén van èenige passagiers verschonon ze aan tafel. Zij beantwoordde do vragen, die hun over hun avontuur ge steld wordon. HIJ nam wclng doel aan 't gesprek. Er viel niet veel te vertellen over hun wodervaren. De stoomboot, waarmee ze van San Francisco naar Honolulu reis den, was in '11 cycloon vergaan. Op wrak hout waren zc op 't cilandjo komen aandrij ven. Van de overigo opvarenden haddon zo geen spoor meer gezien, 't Eiland leverde vruchten on visch in overvloed en een hut van takken cn bladeren had hen be schermd tegen zon, regen cn wind. Intieme vragen werden dien n\ond niet gedaan. Don volgenden dag kwam hierin verandering, maar dc oogst was schraal. De kwinkslagen van do heeren passagiers lok ten hèm niet uit zijn tent en zij liet even min iets los. Oj> directe vragen der dames bleef zc 't antwoord schuldig. Wat. 'n kwast, luidde 't oordeel dor heeren over hèm. 'n Bespottelijk schepsel, giechelden de dames; hoe houdt zc dio komedie vol! Weddenschappen werden aangegaan; al lebei waren getrouwd; hij was getrouwd en zij niet; zij was getrouwd en hij niet; bei den waren ongetrouwd; z; waren man en vrouw. Dc eersto drie veronderstellingen deden opgeld; de vierde volgde op '11 hcclen afstand cn de laatste werd alleen ten beste gegeven door 'n ouden heer, wiens jonge vrouw kort geleden woggcloopcn was. Den avond van den derden dag kwam cr licht in dc duisternis. Do jonge vrouw had den kapitein alles opgebiecht, mei 't ver zoek dc passagiers in te lichten. Om einde lijk van onbescheiden vragen verschoond te kunnen blijven. „Ze waren up hun huwelijksreis", vertel de dc kapitoln aan tafel, loon belden naar hun hut waren gegaan. Zij iovensiustig cn blijkbaar gewend aan uitgaan en vermaak buitenshuis. Hij, 'n man zonder ambitie, 'n Saaie, eenzelvige kerel. Dc liefde zat er niet diep in, bleek niet bestand tegen het gemis van hetgeen ze van hun jeugd af gewond waren geweest. Als ze nog mot gevaren te kampen hadden gehad, was alles misschien anders geloopen; maar tegen de verveling van de conzaamhcid hadden ze 't niet kun nen bolwerken. Op 'n goeden dag hadden ze hun trouw ringen afgodaan cn in zee geworpon. Hun besluit om, als zc ooit in do maatschappij terug zouden koeren, onmiddellijk echt scheiding aan to vragon, had 'n eind ge maakt aan hun dagelijksch gekibbel. Hun waro namen hielden zc geheim. Zc wilden niet, dnt hun avontuur te veel 6tof zou op waaien." De spanning aan boord was nu geweken, 't Verwachte schandaal was afgewimpeld. Tot bi echtscheiding kan mon zelfs op 'n onbewoond eiland besluiten. „Ziezoo" zoi de kapitein tegon den cor- sten stuurman, bij hun avondwandeling op 't dek, „de nieuwsgierigheid 16 bevre digd, 'n mooi verhaaltje, niet? 't ging erin als koek." „Was 't dan niet waar?" Voor '11 doel. Zo zijn workciijk man cn vrouw cn ze willen gaan scheiden. Maai de opgegeven reden is fantasie. Uit mijn vruchtbaren duim en gepubliceerd met haar dankbare toestemming Zij is dc dochter van n millionair en hij had goen rooien duit vóór ze trouwden, 'n Klein inci dent heeft haar liefde voor licni bekoeld. Hij had 't veil leste plekje op 't wrakhout on bleef erop ziften toen zij uitgeput raak te. Door een hoogo golf sloeg ze cr af 011 bij bleef veilig zitten. Ze zonk heel diep, kwam weer boven en kreeg 'n ander wrak hout te pakken. Verder herinnert ze zich niets van dien vreeselijkon nacht. 's Morgens kwam ze tot bewustzijn. Ze lag nog half in 't water, dicht bij 't strand. Op "n kleinen afstand zag ze haar man die door 't ondiepe water naar 't strand toe- stapte. 't Weerzien was voor heidon niet erg jirettlg.

Historische kranten - Archief Eemland

Amersfoortsch Dagblad / De Eemlander | 1931 | | pagina 17