BALLY DE CHINEES AMUSEERT ZICH Sr*fo< 'Oen Joh. Bottinga Airiersfoorisch Daoblsd ALS DE GROOTE ONTWAPENINGSCONFERENTIE KOMT Langestr. 28 - Tel. 59 HOOGHARTIGHEID EEN OORDEEL VAN IVAR KREUGER Van hei Als de winter komt Sluit U aan bij de Amersfoortsche Radio Centrale Het verhoogt Uw gezellig heid in huis Kantoor: Telefoon Lange Bergstr. 13 462 door II. G. CANNEGIETER In een onzer groote bladen stond onlangs 'oen bericht omtrent het aantal zelfmoorden te Berlijn. Dc meeste van deze zelfmoorden komen voor bij jonge menschcn van bei derlei kunne. De correspondent knoopte aan dit verschijnsel een beschouwing vast, waarmee hij het voor een gedeelte meen de te kunnen verklaren. Niet alleen te Ber lijn maar ook to Parijs en andere wereld steden vindt men een aantal jongelieden, die daarheen zijn gelokt door het vooruit zicht, iets groots en buitengewoons te zul len tot stand brengen. Zij achten zich te goed voor een „ordinaire" betrekking op een kantoor en zijn overtuigd, dat er in hen een of ander genie steekt. Zij beproeven hun kans bij het toonecl of dc film of op het schildersatelier, zitten avond aan avond in hun stamkroeg te zwetsen, leven van gaven en voorschotten welke zij nim mer terugbetalen, schelden op dc maat schappij en beschimpen liet burgerdom cn zakken allengs tot het peil van dc misdaad af, zoo ze niet tenslotte nog als beroeps danser, bordenwasschcr, chauffeur of por tier in een baantje terecht komen. Schaam te en wanhoop drijven degenen, wier ka rakter zich in dit bestaan op den duur niet kan schikken, dikwijls tot zelfmoord. Dit is de droevo geschiedenis van jonge mcnschen, die op hun levenspad het voor recht hebben medegekregen van een goe de opvoeding en voortreffelijk onderwijs. De overgang tusschen school en maat schappij is vaak moeilijk. Dc school is eens deels een gevangenis voor de jeugd, an- dersdecls een lusthof. Men voelt zich in de school niet vrij, is slaaf van het huiswerk en van vakken, waarvoor men niets voelt. Men moet strafwerk cn vitterijen aanvaar den en wordt als onmondig kind behan deld. Maar straks, in dc maatschappij, zal men vrij zijn! Met het diploma in den zak is men men6ch cn zal men zijn geestdoo- denden slavenarbeid mogen vervangen door werk van beteckenis. Hoe stelt de maatschappij in dit opzicht teleur! Het is niet alleen in het ambacht, dat men als krullejongen begint. Ook in het ambt, in de kunst, in dc wetenschap vangt men als beginneling aan. Er be6ta.it ook een maatschappelijke groentijd, die een proef op het karakter cn het volhar dingsvermogen is en die den hoogmoedige door vernedering tot zelfkennis brengt. De maatschappij blijkt niet bet vlucht oord te zijn, waar de slaaf van schooltucht cn schoolkennis tot vrijheid en vreugde komt Achteraf was dc school nog zoo kwaad niet. Achteraf lijk alles, wat daar het leven zoo verdrietelijk maakte, een vronüjk spel bij den stroeven ernst van de maatschappelijke dagtaak- Zooals men als scholier dacht zijn een voudige levensplicht te kunnen ontvluch ten, zoodra men de maatschappij binnen trad, zoekt men, in de maatschappij aan geland, nogmaals een uitvlucht. Wederom is de maatschappij, als de school, de plaats waar men met eentonigen, eenvoudigen plichtmatigen arbeid niet meer bereikt dan met duizenden makkers voldoen aan een dagelijksche taak. Is men, nogmaals, voor zulk een 6lavenbestaan niet te gced'? Nu moet de kunst uitkomst brengen, of de cultuur of de politiek. Het doet er niet toe, wat als het maar niet het gewone, plichtmatige alledagsleven is. Men wil niet behooren tot de millioenen, die naam loos zwoegen aan de instandhouding van het nederig menschcnbestaan. Men wil met de. weinigen dc toppen bestijgen, waarheen de wereld opkijkt om buitengewone ver richtingen to bewonderen. Al6of buitengewone verrichtingen moge lijk zijn zonder den ordinairen grondslag van harden cn ernstigen arbeid! Alsof dc glinsterende torenhaan niet is vastgezet op een gebouw, dat met ruwe stecnen grondslagen meters diep in dc grauwe aar de gemetseld is! Wee, wie zich voor de grauwe aarde te goed acht! Wee, wie den gezondmakenden invloed van elementair püchtswerk ver smaadt! Wee, wie dc kunst miskent cn de wetenschap en de cultuur, door te verge ten, dat haar dienaren moeten ploeteren als daglooners om tot de geringste hunner scheppingen te geraken! Men kan het onmondige kinderen niet kwalijk nemen. Maar zouden vele der le vonsmislukkingen cn daarop gevolgde zelf moorden niet ten laste komen van ouders, die hun telgen opvoeden in den waan, als zou er 'een onderscheid bestaan tusschen hunner waardigen en onwaardigen arbeid? Zij vergrijpen zich aan hun kroost door dit den zegen van den deemoed te onthouden en het in een hooghartige levenshouding een voorwensel te verschaffen om toe te geven aan klcinzcerige, kinderachtige ge makzucht. „In 1932 zal te Genève over het lot van deze generatie beslist worden. door PROF. ALBERT EINSTEIN. Het uitvindingsgenie der menschheid heeft ons in de laatste honderd jaar ver blijd met tal van dingen, die het leven vrij cn gelukkig zouden kunnen maken, wan neer de ontwikkeling van onze machtsor ganisaties gelijken tred kon houden met den tcchnischen vooruitgang. Doch in wer kelijkheid zijn dc met moeite verkregen re sultaten van den eeuw der machine even gevaarlijk in do handen van deze genera tic als een scheermes in de handen van een driejarig kind. liet feit, dat wij beschikken over wonderbaarlijke productiemiddelen, heeft de wereld geen vrijheid geschonken, doch slechts zorgen cn hongersnood. Het ergste van alles is die zijde der tech niek, die de wereld in staat stelt om men- schelijke levens en de resultaten van jaren- langen arbeid te vernietigen. Wij, die tot do oudere generatie behooren, begrepen dat met ontzetting tijdens den wereldoorlog. Doch nog vreeselijker dan die verwoestin gen is volgens mij de onwaardige slavernij, die de oorlog aan het individu oplegt. Is het niet vreeselijk, door de gemeenschap ge dwongen te worden tot daden, die iedereen als verachtelijke misdrijven verafschuwt? Weinigen hebben de moreele grootheid ge had om te weigeren; deze mannen zijn naar mijn overtuiging de ware helden van den wereldoorlog. Doch er is een straal van hoop. Het schijnt mij toe, dat inderdaad vele verant woordelijke leiders der volkeren den op rechten wensch koesteren om den oorlog af te schaffen. Het verzet tegen dezen nood zakelijken vooruitgang wortelt in tradities,, die van het ccne geslacht op het andere zijn overgegaan als een erfelijke ziekte door do schuld van ons opvoedingssysteem. De militairen met hun verheerlijking van den oorlog versterken deze tradities, even als de pers wier belangen van dc militairen cn van zekere groote industrieën afhanke lijk zijn. Zonder ontwapening zal er geen duurzame vrede zijn. En het voortgaan met de tegenwoordige bewapening zal zonder twijfel leiden tot nieuwe rampen. Dit is de reden dat de ontwapeningsconferentie, wel ke in Februari 1932 te Genève wordt gehou den, beslissend zal zijn voor het lot van de tegenwoordige generatie cn van dc eerst volgende bovendien. Wanneer men bedenkt welke schamele resultaten de vele internationale conferen ties tot nu toe gehad hebben, begrijpt men waarom iedereen, die verantwoordelijk heidsgevoel bezit cn wat dieper over de dingen nadenkt, onophoudelijk dc publieke opinie wijst op het alles overheerschendc belang van deze conferentie van 1932. De staatslieden zullen hun doel niet kunnen bereiken, als zij niet aangemoedigd en ge steund worden door dc gedachte, dat de meerderheid hunner landgcnoolen achter hen staat en eveneens den vrede wil. Ie dereen, die, thans op aarde leeft, draagt een gedeelte van deze verantwoordelijkheid om met alle middelen een publieke opinie te verkrijgen, die gunstig gestemd is je gens de ontwapening. De mislukking der komende conferentie staat thans reeds vast, wanneer do afge- vaardigen der mogendheden te Genève aan komen met van te voren vastgestelde in structies en wanneer zij het aanzien van hun land op het spel zetten om hun eigen doeleinden na te streven. Het is algemeen bekend dat bij de onderhandelingen van di plomaten van verschillende landen, zoo als er de laatste maanden verscheidene ge houden zijn, dc kwestie der ontwapening besproken is bij wijze van voorbereiding voor de ontwapeningsconferentie. Deze om standigheid lijkt mij zeer gunstig, want twee personen of twee groepen kunnen ge woonlijk verstandig cn zonder heftigheid met elkaar onderhandelen, wanneer er slechts geen derde partij tusschcnbeide komt, die zij in een bepaalde richting mee- nen te moeten drijven. Wij kunnen slechts hopen dat deze uiterst belangrijke confe rentie een bevredigend resultaat zal heb ben, dank zij de goede voorbereiding, waar door verrassingen worden voorkomen, en dank zij een sfeer van wederzijdsch ver trouwen cn oprechten goeden wil. Bij dc oplossing van zoo belangrijke kwesties is het succes niet zoozeer afhan kelijk van de scherpzinnigheid en diploma tieke behendigheid der deelnemers als van hun oprechtheid cn hun wederzijdsch ver trouwen. Men kan gelukkig! morali teit niet vervangen door verstand. Het individu, dat in deze moeilijke tijden leeft, mag zich er niet mee tevreden stel len, de resultaten af te wachten cn ze dan te critiseercn. IIij behoort ook persoonlijk met al zijn krachten de groote zaak te die nen. Want het lot der menschheid zal slechts datgene zijn, wat zij voor zichzelf heeft voorbereid en verdiend. Een bezoek aan de „straat der theaters." Hoe het er toegaat. In vele Oost-Aziatische steden treft men een straat of een wijk aan waar alle gele genheden van vermaak bij elkaar zijn. Het zijn meercnd'eels theaters, zeer verschillend van uiterlijk en inrichting, waar tooncel- voorstellingen van zeer uitcenloopcnd ka rakter worden gegeven. Hun tooneel staat over het algemeen op een hoog peil en ge niet dc levendigste belangstelling van alle lagen der bevolking. Dit laatste is vooral van belang als men een volk wil bcoordcc- len. De amusementen van do allerlaagste volksklasse staan in China liooger dan in eenig ander land ter wereld, dat ik bezocht heb, Japan misschien uitgezonderd. Dit viel mij sterk op, toen ik eens een dag door bracht in de „straat der theaters" te Pei- ping cn wel in drie gelegenheden, die be zocht werden door de armste koelies. Als regel komt men niet in die buurt. De Europeanen hebben immers hun „bui- tcnlandschc concessies", de wijk, die hun ter bewoning is toegewezen en waar men zoo min mogelijk wordt herinnerd aan het feit, dat men zich in China bevindt. Doch buiten dc grenzen van de Europeesche wijk is men dadelijk in het echte China, dat zich in niets onderscheidt van die ste den, waar een „buitenlandschc concessie" onbekend is. Niemand weet precies, hoe veel rrcnschcn daar zijn cn wat er precies gebeurt. Het is ook niet aan te raden, zich daar teveel mee te bemoeien in dezen tijd, nu de haat tegen de buitenlanders zoo groot is. In Pciping zal men ook niet licht onge merkt van dc eene wijk in de andere te rechtkomen, want ze zijn alle door muren van elkaar gescheiden. Voordat ik on weg ging naar de theater wijk van Pciping, verzekerde ik mij dan ook van een goeden gids, die in hoofdzaak besterad was voor de bescherming van mijn persoon. In den vroegen morgen van den volgenden dag gingen wij door de Chcn- Yangpoort naar de wijk, waarin o.a. ook de straat der theaters lag. Dadelijk veran derde het gehcelc stadsbeeld cn ook het straatpubliek. Wij zagen slechts Chineezcn om ons heen in een dichte menigte, waai men zich nauwelijks een weg doorheen kon banen. Wij reden in rickshaws en hadden er dus betrekkelijk weinig last van, doch dat zichtbare blijk van welvaart bracht spoedig een menigte bedelaars om ons heen, zoodat wij er de voorkeur aan gaven, te voet te gaan, omdat wij dan nog sneller vooruit konden komen. De straten waren breed en buitengewoon hobbelig door de duizenden voren der zwa re Chineesche kruiwagens met één wiel waarmee soms een dozijn mcnschen werden vervoerd. Ze stonden in rijen opgesteld langs den weg; wij telden er honderden. Dc koelies, die er eigenaar en trekdier van waren, zaten in de buurt gehurkt op den grond, aten bij dc tientallen bamikraamp- pjes of maakten hun eigen thee over een klein houtkoolvuurtjc. Zij keken ons niet bepaald vriendelijk aan. Doch wij behoef den niet ver te loopen door deze wijk met haar primitieve huizen; spoedig vertelde mijn gids mij, dat wij nu in de straat der theaters waren die elk een volledig tooneel- gezelschap in dienst hadden. De koelies stonden er builen reeds te wachten, totdat zij geopend zouden worden. Het was mij meer te doen om het publiek, dat ik tijdens de voorstelling wilde waar nemen, dan om de uitvoering zelf; mijn gids raadde mij daarom een marionetten theater aan. Dc toegangsprijzen zijn daar het laagst, zoodat ook de eenvoudigste koe lies er kunnen komen. Dc toeschouwers ble ken er te zitten op banken voor vier perso nen; wij kozen elk een boekplaats, want onze buren waren niet bepaald friscli. Het vertrek, waar wij ons bevonden, deed sterk aan een tent denken door de tientallen op genomen draperieën, die in het midden hoog aan een paal waren bevestigd. Dc too- neelkunst moet dus reeds bij dit volk in eerc zijn geweest, toen het nog als nomaden leefde. Men zou verwachten dat in dit goedkoo- pe theatertje niet veel moois te zien was op het tooneel, doch dan vergist men zich. Zelfs de armste koelie stelt blijkbaar nog hooge eischen aan zijn dagelijksch amuse ment en de vergelijking met onze marionet ten is daarom feitelijk onjuist. Het was een zeer verzorgd, rijk versierd tooneel, zooals de Chinees dat nu eenmaal verwacht, doch alleen veel kleiner om te passen bij dc klei ne figuurtjes der marionetten, die ongeveer even groot zijn als bij ons. Ook de poppen zijn keurig aangekleed. Het geheele mario nettenspel werd bediend door één man, een reusachtige Chinees uit MandSjoerije, die meer dan 2 M. lang was en ongetwijfeld daaraan zijn betrekking te danken had. Dc marionetten leken bij hem vergeleken nog kleiner en fijner. Hij stond terzijde van het tooneeltje en werkte daar met jongleurshn- dighcid aan een ingewikkeld instrument, waarmee hij een niet onwelluidende mu ziek maakte met metalen voorwerpen. Na eenigen tijd kwam er een mand met vuile zijden kussens door het vertrek. De banken zaten vrij ongemakkelijk, vandaar dat ik na ecnigc aarzeling er toch maar één nam. De huur bedroeg één cent, doch velen beschouwden die uitgave als een noo- delooze verkwisting en deden het zondei kussen. Nu begon de voorstelling. De Mand- sjocrijsche reus eindigde zijn muziek cn hield een rede, waarvan ik niets verstond. Toen verdween hij om de marionetten le laten werken. Behalve de poppen bediende hij ook het licht, de décors en het doek, alles met. touwtjes. Eerst werd een panorama langs gescho ven op zoodanige wijze, dat het scheen al9 of wij bewogen cn niet dat décor, precies als bij de beroemde boschscène uit Wag- ne's „Parsifal." Toen kregen wij een ge vecht te zien, zeer kleurrijk cn natuurge trouw, met groepjes soldaten, die opkwa men en afgingen en kleine stukjes vuur werk om het effect te verhoogen. Zeker was deze marioncttenuitvoering conventio neel het hangt er slechts van af, wat het publiek van een bepaald land in een be paalde periode van zijn geschiedenis als standaard aanneemt. Het verheft zich eek ter tot kunst, als het door de convcntionce. le vormen het werkelijke leven laat door schemeren cn dat doen deze marionetten m.i. meer dan de gekunstelde situaties in de meeste onzer tooneelstukken, hoewel daar dc rollen door levende mcnschen wor den vervuld en niet door marionetten En dc eenvoudige koelies gingen geheel op in dc voorstelling, die sterk op hun verheel ding werkte. Dc groote Chinees was blijkbaar zeer in tclligcnt en had een zuiver instinct van zijn kunst, dat mijn bewondering opwekte. Hij zong den tekst, die bij het spel hoorde, doch daar verstond ik niets van, zoodat ik na eenigen tijd besloot om verder le gaan en t'i zien of er nog meer merkwaardigs was in deze straat der theaters. De groote thee huizen waren nog gesloten, zoodat wij ons moesten beperken tot de overigens zeer talrijke kleine gelegenheden. De gebouw tjes, waarin zij waren ondergebracht, zagen er meer dan primitief uit en bestonden dik wijls slechts uit een dak op palen. Toch kon men van de voorstelling slechts weinig zien vanaf de straat, want wit katoen belemmer de het gezicht. Men zag slechts af en toe iets van de beweging der spelers, waar door de nieuwsgierigen nog meer werden aangelokt om eens een kijkje te nemen. En waren zij eenmaal binnen de omheining, dan waren zij verplicht vóór het weggaan een geldstukje te offeren. Eplrée werd ei echter niet gelieven. Sommigen trachten wel weg te komen zonder betalen, doch dan kregen zij een geduchte afstraffing van de leelijk uitziende controleurs, die voortdu rend tusschen het publick heen cn weer liepen. In de gelegenheden van deze soort kon ik het publiek niet waarnemen tijdens de voorstelling, omdat mijn gids cn ik de al- gemeene belangstelling trokken cn beke ken werden alsof wij Ilottcntotten in krijgs- tooi waren. Wij werden door een groote me nigte gevolgd en soms liet het publiek cn bloc de tooneelvoorstelling in den steek, als wij heengingen, om te kijken wat wij nu gingen doen! In een dezer gelegenhedeii kregen wij bijna moeilijkheden. Daar ver scheen op een gegeven oogenblik een jon gen met dampende, in kokend water ge drenkte handdoeken, waarmee het publiek gezicht cn handen afveegde. De zindelijk heid van die gezichten en handen ziende, voelden wij er niet veel voor. Dat werd als een beleediging opgevat cn wij moesten flinken fooien betalen, voordat ons onze on beleefdheid werd vergeven. Toen besloten wij echter meteen weg te gaan, voor er meer moeilijkheden kwamen, Zoo verlieten wij de straat der theaters waar de voorstellingen twaalf uur aan 66n stuk cn soms dagen achtereen duren, ter wijl het publiek maar willekeurig komt en gaat, een praatje houdt, thee drinkt of za- Ken doet. (Nadruk verboden). Skandinavisch lucifer magnaat over de wereldcrisis. „Samen gered of samen ten onder". Stockholm, October 1931. Ivar Kreuger behoort tot de groote Skan- dinavisclie zwijgers: dc Noren Ibsen cn Hamsun, Moltke, die van geboorte nader bij de Denen dan de Duitschers stond, de Fin Xurmi; menschen, die weinig praten, doch wier geest zich in handelen, in elk geval in scheppingsdrang uit. Deze Kreuger, geen vriend van veel woorden, zou kort geleden tot een zakenvriend hebben gezegd: Onzin, op het oogenblik nog van crisis te spre ken. Als de dokter des avonds zegt: Of mijn patient sterft dezen nachi of hij is morgen vroeg gezond on builen gevaar, dan is er een crisis. Maar, wat wij nu beleven is een economische chaos met tallooze sloppen, waaruit geen uitweg mogelijk schijnt Uitstel van betalingen. Dus ook Ivar Kreuger slaat op het oogen blik radeloos over den huidigen toestand c-n het duidelijkste bewijs is, dat zijn Svcnska Taendsticker Aklie Bolag (de Zwecdschc lucifer maatschappij) de beta lingen van de Interim-dividenden, die de aandeelhouders gemeenlijk bij het begin van den herfst worden uitbetaald, heeft uitgesteld, tot men beter weet, waar men dezen winter aan toe is. Uitgesteld, ondanks een normale gang van zaken, ondanks, vol gens dc boeken, gemaakte beduidende winsten. Ook een Kreuger voelt den chaos rond zich opstijgen en ziet, waarheen hij ook kijkt, doodloopendc sloppen. En daarbij waren Krcuger's zaken zoo Jhelder en sche nen ze buitengewoon sterk te staan. Want wat kan er beter zijn dan het volgende Men heeft de alleenfabricatie van een levens noodzakelijk artikel in de hand en, waar men het nog niet heeft, verschaft men zich het monopolie van dit artikel, door landen die niet te dik in hun duiten zitten lecnin- gen te verschaffen cn daarvoor schuldbe wijzen in ontvangst neemt, die men onder het publiek brengt of in zijn portefeuille bewaart. Aldus verdient men aan een nood zakelijk artikel, waarvoor een monopolie- prijs is bepaald (in het geval Kreuger zijn het lucifers), men kan bovendien rente ontvangen, en heeft zekere schuldenaren. Met staten uit alle werelddcelen heeft Kreu ger deze zaken gedaan. Voor de lucifers- fabricatie heeft hij op de wereld slechts één concurrent: De Sovjet-Unie, maar deze kan door verdragen met verschillende landen langzaam uitgeschakeld worden, want de landen hebben geld noodig en de concern organisatie Kreuger Zoll beschikt door relaties met Amerika over bijna onbegrens de kapitalen. Het laatste plan is ook do Sovjet republieken in het monopolio op te nemen en ook hiervoor zijn onderhandelin gen, waarbij het om milliarden gaat, inge leid. Het geheele gebouw is gegrondvest op de mogelijkheid, dat de landen, d;c Ke ningen van de luciferlrust hebben opgeno men, nimmer hun betalingen zullen sta ken. Maar nu treedt een dergelijk geval ge deeltelijk reeds op, dreigt resp. op te tre den. Want wat staat nog vast, als de Bank of England haar ponden niet meer in goud omwisselt? Als de drie Skandinavischc lan den naar aanleiding daarvan ook niet meer in goud kunnen betalen? Als ook uit de ka pitalisten-burcht Holland duistere geruch ten zweven, dat de Xederlandsche gulden bedreigd is? Alles wankelt en de chaos dreigt ook Kreuger's financieele gebouw in elkaar to doen storten. Men meet het financieele hier van het economische onderscheiden. Kreu ger's fabrieken, of zo lucifers of cellulose, kogellagers of chocolade ïabriceeren, zullen blijven doorwerken. Dc uitweg, om het werk ook zonder gouden standaard aan den gang te houden, moet gevonden worden en juist hier is misschien de uitweg, die de crisis (crisis in den waren zin der woords, zooals Ivar Kreuger ze bo\cn gedefinieerd heefO uit den wirwar zal trokken. Ivar Kreuger is aanhanger van de beweging, die uit Europa cn zijn satclieten een onverdeelde economische eenheid moet scheppen. Waar schijnlijk zal de druk der financieele noo- den dit streven, ondanks allen tegenstand, bespoedigen. Men mag tegen „Pan-Europa' nog zooveel in te brengen hebben, op de een of andere wijze zal het er toe moeten ko men, niet als bloesem van een ideale vol- kercnvriendschap maar als dwangmaatregel van een noodgemeenschap. Onder alle eco nomische kopstukken is Kreuger wel die gene, die de gedachte voor dezen reddenden weg zeer na aan het hart ligt. Zijn onderne ming strekt zich over bijna alle Europee sche landen uit en niemand als hij is er zoo van overtuigd, dat we óf allen tezamen zullen ondergaan, óf allen tezamen zullen worden gerecL (Nadruk verboden).

Historische kranten - Archief Eemland

Amersfoortsch Dagblad / De Eemlander | 1931 | | pagina 15