RADIO IN RUSLAND LETTERKUNDIGE KRONIEK UIT DE WERKPLAATSEN DER WETENSCHAP. door DR. WOUTER D. NIERMAN Als u vanavond tusschen 12 en 1 in hot bestuursgebouw komt, zal onze kameraad D. u wat over den Russiscken Omroep ver tillen", deelde men mij telefonisch mede. Daar ik het reeds in Leningrad geleerd had mij niet meer te verwondoren over het late uur, waarop men in het Sovjetland afspra ken placht to maken, verwonderde ik mij niet, besloot het theater den rug toe te draaien en zoodoende de laatste acte van „Boris Godunow" te verzuimen, om tijdig in het bestuursgebouw to kunnen aanwezig zijn. Door een mengelmoes van nauws, halsbrekende straatjes met gevaarlijk-uit stekende dorpels voor de huizen, in een ondoordringbare duisternis gehuld want Moscou is om 12 uur volkomen donker kwam ik tenslotte waar ik wezen moest, om slechts te kunnen vaststellen, dat ik volkomen verkeerd was aangeland en dat kameraad D., die intusschcn *ecn vrouw bleek te zijn vanavond niet aanwezig was en ook niet komen zou. De volgende morgen echter verkreeg ik op het centraalbureau voor radio-aangele genheden met echt moscovitische vriende lijkheid en voorkomendheid alle inlichtin gen, die ik wenschte. Over het algemeen heb ik tóch den indruk gekregen dat men den vreemde zooveel mc gelijk toestaat een blik te werpen op de organisaties in Rus land, ongeacht of hij vriend of tegenstan der van het Sovjet-systeem is. De Moscousche Omroep werkt bijna uit sluitend met eigen, vastverbonden krachten en gaat er slechts sporadisch toe over. vreemde kunstenaars te engageeren. Er is «en groot syraphonic-orkest van SO man, een kleiner orkest van 36 man, een salon- orkest en een lyrisch ensemble (oud-Rus sische volksinstrumcnten). Verder is er ?en speciaal opera-orkest van 42 man, een har monie-kapel. twee trio's, twee strijkkwar tetten, en een houtblar?rskwartet, waarvan men en terecht beweert, dat het tot de beste houtblazerskwartettcn ter wereld behoort; het is de trots van den Moscou- echcn Omroep. Verder heeft men een reserve-staf van 50 operasolisten, ongeveer 60 acteurs, en een operakoor, alsmede een 15-tal solisten uit de verschillende orkesten. De zendlokalen zijn ondergebracht in het centrals telegraafbureau, een monumentaal gebouw in een rechtlijnige, moderne stijl, die men daar de „Duitschc stijl" noemt. De Centrale ligging in de Twerskaja, de hoofd- vsrkcersader van Moscou, niet ver van het Roode Plein (dat overigens reeds geduren de de regeering van den tsaar dezen naam droeg) is reeds buitengewoon gunstig. Merkwaardig doet het ons aan, als wij bij den- ingang en op alle gangen, zwaarbe wapende roode gardisten zien heen en weer loopen, die niemand laten passeeren, die geen pas heeft. Heeft men, zooals ik, het ongeluk om slechts bewijs voor één maal passeeren te hebben (een soort „enkele reis"), dan moet men steeds weer naar het aanmeldingsbureau terug, wil men lango ren tijd in dat gebouw vertoeven. Ook het personeel, dat sedert jaar en dag hier werkt, kan slechts door middel van een spe ciaal bewijs van de cene afdceling in de andere komen. Zoo gaat het ook in de andere fabrieken en bedrijven. Bij een rondgang wees men mij de ..groote theaterzaal", waar de modernste uitvindin gen op tooneelgcbied van toepassing zijn, waar opera's en operctte's in kleederdracht op draaitooneelen worden gespeeld, waar het schouwtoonjel op hoog peil staat. De opvoeringen zijn, daar do entreeprijzen zeer laag zijn. in den wcrkelijkcn zin des woords voor iedereen toegankelijk. Ik bezichtigde do vclo decors en de tooncelrcquisitoirs; vooral de costumes waren een kijkje waard. Zoo kwamen wij ook in de aftiteling, waar costuums en decors ontworpen werden en hier openbaarde zich een feit, dat ik reeds van hooren zeggen wist. maar mij toch weer verraste. Men meent namelijk in Europa, dat het tegemvoordige Rusland in kunstzinnig opzicht zucr modern is. Dat is een vergissing. Integendeel het tegen woordige Rusland is eerder zeer conser vatief in zijn opvattingen. Moderne ensce neringen treft men er sporadisch aan en als men ze aantreft, vinden zij geen weer klank bij het publiok. „Atonale" muziek en moderne schilderkunst zijn daar niet in tel, ook niet bij de inloltectucclen en de ver- schillondo kunstenaars. In ltefc algemeen kan ik wel zeggen: hoeveel goeds ik ook op sociologisch en economisch gebied heb opgemerkt een eigen beschaving, een kenmerkende cultuur op artistiek gebied, heeft Rusland van thans niet voortgebracht; Ruslands cultuurgeschiedenis is getoetst aan h?t Westen. De voortuitstrevonde Rus sen. die op dc Westcrsche kunst zulk een sterke pressie hebben uitgeoefend, zijn niet meer in Rusland en worden daar niet meer erkend. liet typisch-Russischo is naar het buitenland verhuisd. Op het gebied van de muziek is men bezig een eigen stijl te vinden: dc prole tarische muziek; men moest echter toege ven, dat ook deze proovcn naar hot klas sieke zweemden en meer door hot thema, dan door de vorm do typispho Russische geest weerspiegelen. Hiertoe behooren twee orkestwerken van Mosolow „de muziek der machine's" en „het werk"; verder enkele speciaal voor den Omroep gecomponeerde stukken en opera's, zooals ..bloed on kolen" van Sadirotzky, do „leider" van Xetscha- jew, de „opera over den Sovjet-opbouw" door Starokadomsky, enz. Bij al deze proe ven raag men niet vergoten, dat hier niet alleen de wil tot het scheppen van iets niuuws aan het werk is, maar dat alle staatkundige Inrichtingen, dus ook de Om roep, zeer sterk op politieke propaganda zijn ingesteld, hetgeen in Rusland volkomen mogelijk is, daar er officieel slechts één partij bestaat. Men vond het zeer verwon derlijk, dat ik trachtte te vorklaren, dat wij bij alle radio-uitzendingen hiermede reke ning moeten houden, andersdenkenden niet te kwetsen. Verder kwamen wij in een laboratorium, waarin men klankfilms vervaardigde, die van de b>sto muziekuitzendingen moesten worden opgenomen en die bestemd zijn om de kortademige gramofoonplaat te vervan gen Voor deze ..radiofilms" wordt ccn Rus sisch toe6tel gebruikt, het Tagephoon- sysiccm. Van het gcheelc programma der Moscou sche stations wordt 47% gevormd door po litieke voordrachten (propaganda!), 20% door leer- en voorllchtingsvoordrachten. 30% door kunstuitzendingen. De ontbrekende 3% bestaan uit: diverse: Do kunst-uitzendin gen bestaan voor 70% uit concerten, voor 20% uit blijspelen en 10% uit opera's. Twee stations zijn uitsluitend voor kunstuitzen dingen bestemd, dc andere brengen voor drachten. lezingen, enz. Het Russische Om roeppubliek is en liefhebber van het zoo genaamde „bonte programma", daarom brengen slechts 3% afgesloten symphoni sclic uitvoeringen ten gchoorc. De kunst uitzendingen zijn over den gchcclen dag verdeeld, van 6 uur 's morgens tot 1 uur 's nachts. Het geheeie programma is ver deeld in standaurduren. De morgenuren brengen amusementsmuziek, deels lovende, deols mechanisme. Voor de mlddagpauzon in de fabrieken zijn concerten van 11 tot 1, van 2 tot 3 uur (voor dc „vrljo" lieden, dio hun rustdag hebben, want in Rusland werkt men vier dagen en dc vijfde is rust dag!). Van 3 tot 4 uur komen do dramati schc uitzendingen aan de beurt, van 5 tot 6 weer concerten. Kon zeer goede instel ling, die in het buitenland hopelijk ook zal worden ingesteld, is h,ct „muzikale front", dat dagelijks van 6 tot 6.30 moderne muziek ten gehoore brengt, waarbij wel iswaar zooals wij reeds opmerkten niot aan de radicale moderne muziek wordt gedaan, niet aan dc formalistische mu ziek, zooals men die in Rusland noemt. Jazzmuziek, die bij onze luisteraars zoo zcor in trek is, hoort men in geheel Rus land, uitgezonderd enkele van dc grootste vreemdelingenhotels, niet, dus zeer zeker niet door de radio. „Wij geven principieel geen jazzmuziek", verklaarde dc leider van dc bovengenoemde afdecllng mij. Ik vertel de hem, dat do kamormu2!ok bij de meeste van onze luisteraars in één kwaden reuk staat, en hij moest weemoedig glimla chend, want. hij ïs .cen uitstekenden mu ziekkenner mij toegeven, dat hetzelfde helaas ook in Rusland het geval was. Do samenstelling der programma's geschiedt door een commissie, een raad, die uit leden der vastverbonden kunstenaars bestaat, do werkafdceling genaamd. Daar de Moscousche zender met ccn reus achtig aantal medewerkers arbeidt, zal ook do salariskwestic den lozers wel interessce- ren. De honoraria zijn door de bond be paald en bedragen gemiddeld 2ZZ roebel maandolijks, dus zijn ongeveer te vergelij ken met hot loon van een specialist-arbei der in een fabriek. Dc solisten \an het or kest ontvangon tot 400 roebels, dus onge veer zooveel als ccn hoofdingenieur of ccn arbeider in liet tractorwozcn, oen dor zwaarste vakken. Dc conccrtsolistcn ontvan gen 350 roebels, waarvoor zij verplicht zijn maandel jks twaalf concerten te geven. On der dc dirigenten bevinden zich de vijf beste Russische orkestleiders: Golowanow, Suk, Ippolitow, Iwanow en Orlow. Zij ont vangen maandelijks 500 roebels en zijn daarvoor verplicht vijfmaal tot achtmaal per maand to dirigcercn. Dc honoraria zijn zoo, evenals trouwens overal in Rusland, dat zij kleiner worden, naar gelang het vak, de prestaties en de resultaten kleiner en gemakkelijker zijn. Maar voor do flin keren bestaat er ook hier de mogelijk hcid voor bijverdiensten. Ik hen meerdere malen menschcn loeren kennen, die meer dan 1000 roebel per maand verdienden. Bij mijn rondgang kwam ik ook op het redactieburcau van een jong-communisti- schc courant. De rédacteuren waren uitslui tend jonge mannen van circa 20 jaar, die mij allen, zonder" uitzondering, zeer intel ligent en tegen huntaak opgewassen voorkwamen. Ook merkte ik op, dat dc com munistische jongeren een zeer ornstigen en wilskrachtigcn indruk maakten. Onvergete lijk is voor mij hctfoogenblik geweest, waar op een ongeveer 22-jarig meisje in een park een massakoor' van circa 200 personen leidde, met een zekerheid cn een zelfbe wustheid, die mij afgunstig op haar maak te. H.ct waren eenvoudig voorbijgangers, die lust tot zingen hadden. Het was merk waardig te zien, hot- gebaarde mannen, oude vrouwen en autoritairo persoonlijkhe den, zich aan haar leiding onderwierpen. Dc liederen, die men ten beste gaf, waren allo politicke-propagandaliedercn. In het roods genoemde redactie-bureau werden ook dc voor de jeugd bestemde politieko cn technische voordrachten en lezingen voorbereid. Men verzekerde mij, dat dc grootste belangstelling van dc jeugd op dit gebied lag. Men orgnhiseordc do uilzendin gen van bijeenkomsten der communistische jeugd, men lokte debatten uit, enz. Ook voor do sportuitzendingen is de belangstel ling van de Russische roode jougcl zeer groot; zij hebben daarentegen niet hot vor- langon naar dansmuziek, dat de Westerscho jeugd bezielt. Evenals bij ons, sluiten dc radioluister aars in Rusland zich aan tot zoogenaamdo luistcrgczelschappen of tot veroenigingcr.. Deze zijn alle samengevat in do centrale organisatie der „radio-sovjets". Dc Moscou sche radiosovjet is toonaangevend voor dc gohecle Unie. Dc loden ervan worden gcro crutcerd uit de sovjet der 'volkscommissa rissen. De gewichtigste organisaties, waarvan do voorzitter zitting heeft in de Moscousche sovjet, zijn de volgende De groep der landarbeiders, 10.000 tot 15.000 lcdon, ovor het gcheelc land verbreid. Heeft als hoofddoel het rapportccren van de uitwerking der politieke lezingen cn voordrachten. Jaarlijks komen er ongeveer 90.000 brieven van binnen, waarvan er on geveer 20% gebruikt wordt om dc radio- couranten mede aan te vullen. De club der radiovrienden, bestaande uit ongeveer 300.0ÖÜ leden, wier taak het is propaganda te voeren voor de verbreiding van do radio. Zij trachten dit doel te be reiken door een daadkrachtige actie door middel van propngandabiljctton, voordrach ten en radiotijdschriften, als „radio in het dorpen „radiotechniek", enz. Ook de club „het revolutionaire radio- front" werkt in de richting van radiopro- paganda, door middel van tijdschriften, als „Moscou spreekt", „radiofront". Correspon denten in het geheclc land brongen dage lijks in ongeveer 100 brieven rapport uit over dc voornaamste gebourtcnissen, die dan tegelijkertijd in „Moscou spreekt" wor den gepubliceerd. De propaganda wordt hoofdzakelijk gevoerd door een groot aan tal propaganda-brigades en door oen aan tal literaire clubs. Dergelijke operatieve brigades worden ook onderhouden in Sa mara, Irkoctsk, Kicw, Leningrad tn ande re steden. Uit bedrijfsraden cn vertegenwoordigers der arbeidersbonden heef» men de „politiok- kunslzinnige sovjet" gevormd, die over het programma van dc voornaamste kunst-uit zendingen, zoowel als over dat betreffende opora's, radiocompositic's, enz., beslist. De leider van dc radioclub is verplicht zich neer te leggen bij dc wcnschcn en aanwij zingen xan deze sovjet. Hoe ontstaat Petroleum? door Prof. Dr. P. KERSBERGEN. l)e vraag, hoe de petroleum ontstaan is. is zeer oud cn heeft reeds velen tot naden (ten gestemd. Den laatston tijd heeft men echter ten aanzien van deze vraag groote. misschien zelfs beslissende vorderingen go maakt. Twee wegen zijn mogolijk: Dc petroleum kan óf uit anorganische stoffen zijn opge bouwd óf door ontbinding van organische stoffen zijn ontstaan. Voor de eerste stel ling werden verschillende argumenten aan gevoerd. Allereerst dat ccn soortgelijk pro cédé reeds algoincon bekend is, n.l. het ont staan van acetyleen uit calciuinearhid en water. Ilct calcium-carbid is hierbij de ver tegenwoordiger van ccn groep van stollen die uit koolstof en hot ccn of andero me taal bestaan. Het opgewekte acotyloon is eon koolwaterstof, inplaats waarvan ook andero koolwaterstoffen, in het bijzonder ook de vloeibaro koolwaterstoffen van do petroleum kunnen komen. Ongetwijfeld zijn zulke procodós chcmisen mogclljr. on als verder argument voor deze opvatting kan men nog wijzen op het feit dat mon ook in meteoren koolwalorsloffen heeft geconsta teerd. Daar is een ontstaan langs organi- ■chcn weg nauwelijks denkbaar. Toch moest men deze veronderstelling la- ton varen, omdat vastgesteld werd hoo de in de natuur voorkomèndo petroleum, zooals dc natuurkundige zegt „optisch" actiof is. Deze eigenschap hebben veel organlscho stoffen, b.v. bijna allo suikorsoorten, daaren tegen op anorganische wljzo ontstane stof fen nimmer. Men kan dan ook aantoonen, dat bij de vorming van petroleum het cho- lesterin. dc geheimzinnige voor de viten.1- non zoo belangrijke stof, oen belangrijke rol speelt. Men kon zelfs aantoonen, dat kunst* matig vorkregon, optisch niet actieve petro leum dezo oigonschap wel vorkrijgt. zij liet ook in goringero mate, als men er choleste- rin aan toevoegt. Cholestcrin kan echter vanzelfsprekend slechts langs organischen weg ontstaan zijn. Dit zou ccn bewijs kunnen zijn voor de theorie, dat petroleum langs organischen weg ontstaan is. Waarschijnlijk is de petro leum ontstaan door ontbinding van vetten, die in allo diereniichnmen aanwezig zijn. Men knn dit kunstmatig slechts doon bij aanwezigheid van z.g. katalysatoren, d.w.z. van stoffen die niet direct bij het procédé betrokken zijn, maar in geringe hoeveelheid aanwezig mooten zijn om de reactlo tot stand te brengen. Of er in de natuur ook zulke katalysatoren aanwezig zijn is nog de vraag, maar daarvoor staan haar ook veel langere tijden ter beschikking cn mis schien heeft het wol vele duizenden jaren geduurd voordat het vet in do koolwater stoffen van do petroleum veranderde. Den allcrlaatstcn tijd werd men er op merkzaam op gemaakt, dat deze verande ring van vetten in petroleum aan zekere voorwaarden is gobonden, n.l. aan de wer king van bacteriën, die onder afsluiting der lucht en onder verhoogden druk arbeiden, Als dat zoo is, geschiedt de vorming van petroleum ongeveer op gelijke wijze ais die van steenkool, waarbij men volgens de laat ste onderzoekingen ook zulke ondoordring bare lagen voor noodzakelijk houdt. Er is echter nog een tweede belangrijk punt. De vorming van petroleum kan slechts plaats vinden onder voor lucht on doovdringbaro lagen cn neemt langen tijd in beslag; dat wil niets anders zeggen dan dat dc lagen langen tijd ongestoord moeten blijven cn uit do groote verspreiding van do petroleum zou men dus kunnen opmaken, dat dc geweldige gebeurtenissen, die do lagenformatlcs over uitgestrekte gebieden verstoren, '"(tills aardbevingen), dc zeldzame uitzondering, ongestoorde ontwikkeling der aardoppervlakte regel is. De vorming van petroleum veronderstelt den massadood van levende wezens Wij kunnen ons eenigszins indenken hoe dit ge gaan kan zijn Afsnijding en daarna uit droging van baaien lang9 de kust, waarin een rijk dierenleven was, het plotseling toe- stroomen van zout water in door zoetwater- dleren bewoonde meren of omgekeerd cn dergelijke meer. Zoonis wij steenkolen moe ten beschouwen als een geschenk van voor wereldlijke plantenwerelden, moeton wij da petroleumhronnen als een dergelijk ge schenk van voorwereldlijke dierenwerelden beschouwen. Dit geschenk is echter aan een massadood gebonden. in crime en Hollande Jraan par Georges Sime- io n. (Fayard Cie., Paris). Wie dit jaar in Augustus of September langs de Parijschc straten en boulevards slenterde, vona in alle kiosken en voor alle boekwinkel-ramen de mysterieuse bandjes dor misdaadverhalen van Georges Sime- non. In lange rijen of op hooge stapels lagen zo er, glanzend in hunne gloednieu we omslagen, het een nog verscher-van-de pers dan het ander (want hij is zéér pro ductief, deze Georges Simenon) en op elk prijkte de lokkende suggestie van een ge heimzinnig prentje in sober zwart-wit. En ai6 de slenteraar een Hollander was, zal hij onontkoombaar gehypnotiseerd zijn door het laatst-verschenene ervan, waarop al lerlei gepatenteerde Iloliandschc attribu ten staan afgebeeld in nog-ai nonchalante combinatie: een stoere, jongensachtige zee manskop mot witte pet en pijp, een som- bero reus van een windmolen, wiens wie ken spookachtig links en rechts, omhoog cn omlaag zwaaien tweo drie schepen met bollende blanke zeiicn, - en hoog aan dc effen-donkero lucht prijkt in kocicnlctters de titel van het boek, een juichkreet of ccn dolkstoot, al naar ge wilt: „Un crime en Holland e". II kan me zov voorstellen hoe de fatsoen lijke Holland6chc vacantie-reiziger, een notaris of een leeraar M.O., begint met manmoedig dc gcheolc serie te ncgecren, gelijk een nobele arrogantie zulks oplegt aan den liefhebber van alleen beschéafde penncvruchtcn. Totdat... op ccn kwaden namiddag de nieuwsgierigheid te groot of de oogst van andere lectuur to klein is, en men zich plotseling voor den prijs van zes frankjes géén geld, nietwaar?) in bet bezit ziet gesteld van dat laatste boek dat aan de schrijfmachine van don heer Geor ges Simenon ontvlood en dat niets meer of minder belooft dan liet relaas van een Hóllandschon misdaad. Wie weet of het niet heimelijk 1 eeds in de metro of op het Seine-bootjc naar Si. Cloud even werd in gekeken, men sneed argeloos het eerste vei open, men las in roorendo onschuld den eersten zin van do eerste bladzijde, en dan, of men wil of niet (het is ccn moment om nooit te vergeten) wordt, men mót dien eersten zin midden uit Parijs, on middellijk cn zeker, verplaatst naar een lieflijk uilhoekjo van het goede vaderland, naar... Delfzijl. Een Fransciie roman dus over ccn moord in Delfzijl! Men vergevo mij de literaire doodzonde, maar misschien heb ik nog nimmer oen romannetje zoo haastig ach ter elkaar en zoo sterk geinteressccrd uit gelezen ais dit. Want ik ken Delfzijl ook een beetje, de menschcn. het bedrijvige piaatsje zelf, de haven cn dc kanalen, de zee en het land rondom, cn ik wist zelfs, dat mijnheer Simenon er een tijdlang in zijn zwerfboot geresideerd had. Deze be kendheid verhoogde dc belangstelling en plaalsto mij tevens voor een niet onaardig experiment, een experiment, waarvan het mpcrendecl der bookenkoopers op dc Parljsche boulevards nu eens lekker nuch ter zou blijven. Want liet. geheimzinnig en romantische picegt, om den gewcnschtcn intruk tc maken, vér weg to gebeuren on der onbekende luchtstreken en fusschcn v ild-vrcemdo menschcn. Van oudsher ge- n.hieddc dit aldus, zelfs in dc geestelijk Dieest-voorname literatuur: Gloriant was Hertog van Brunswijk en zijn Florcntijn loefde ergens in Abeiant, het geval Es- moreit-Damict voltrok zich beurtelings op Sicilië en in Damascus; Shakespeare liet op het Engcischo toonccl zijn stukkon graag spelen in Malie. Hoe zou dan de moderne schrijver van detective-verhalen do suggestie van het verre cn vreemde kunnen missen? Onze Ivans laat, naar ik meen, maar één enkele zijner avontuurlij ke, griezelige geschiedenissen in ons va derland spelen; zijn succes is veiliger in Rusland of Hongarije. Mocht dus de laatste roman van den heer Georges Si menon al den Parijzenaars de volle maat geven van het geheimzinnig, vér-wee ge beurende, hoe zou het mij daarbij ver gaan nu misdaad cn mysterie zicli als hei ware naasl mijn deur afspelen cn ik al door de controle heb over een mij bekende weield? Tri oer van den heer Simenon en tot gcruslstelling van zijn toekomstige Hoi landsclio lezers, wil ik dadelijk zeggen, dat het werkelijk héél, héél org meeviel, en dat ik zelfs het gei oei kreeg achter het de tectivevorhaai een gelukkige ontdekking t( hebben gedaan, iels veel belangrijkere tc liebbon gevonden, reden waarom ik het waag er hier over lo,schrijven. Het misdaad-sprookje er in. radicaal uit de Fransche duim gezogen, is niet beter of minder dan al zijn soortgonooton. Hen Fronscho professor heeft tc Delfzijl een lezing gehouden cn zal daarna logeeren ten huize van een der notabelen, leeraar aan de Zeevaartschool. Een klein gezel schap van vijf, zes personen, trekt in den laten avond naar het gastvrije, huis, waar men nog eenigen lijd prettig tezamen i6 Wanneer men eindelijk aan slapen-gaan denkt en dc gastheer een der dames per fiets naar buis zal brengen, wordt er plot seling uit een raam der bovonverdicping op hom geschoten cn hij is onmiddellijk dood. Professor Duclos, reeds in dc logeer kamer snelt dc gang op, vindt in de bad kamer een raam geopend, ziet op dc ven sterbank een revolver liggen, neemt, vcr- wnrd en besluiteloos, deze in zijn bandon, en aldus zien de anderen hem staan, ter wij! beneden onder liet raam, liet lijk van den leeraar ligt. Natuurlijk valt de verden king op den dood-onschuldigen, naleven professor; hij wordt door dc politie vast gehouden, totdat hij uit Frankrijk hulp krijgtdc detective Maigret die den land genoot ivcet te redden door de ware schul dige te vinden; deze blijkt een verliefd schoonzusje van den leeraar te zijn. \ls dctectie.vc-vcrhaal is het heel gewoontjes en bezit het niets dan de reeds lang be proefde elementen, die dienen moeten om de aandacht te spannen cn dc ontknooping verrassend te maken: het schoonzusje wordt van den aanvang af zóó onschuldig voorgesteld, dat ieder, die zulke grappen makerijen al meer onder oogen heeft gehad, onmiddellijk denkt: „zij heeft het dus go- daan!" En de detectieve is een man van zeer beminnelijke arrogantie, die het altijd boter weet en de lieole boel hooghartig ver- commaiSdeevt; ook dót kennen we reeds Sinds Shci-lok Holmes. Maar dit verhaal vertoont daar-cn-bovcn nog enkele goede eigenschappen, die het doen uitstijgen boven do soort waartoe hot bestemd is te behooren, eigenschappen welke vooral de Hoiiandsche lezer zal wattrdecren. Want hier vindt ge ongemerkt den indruk terug die ons Iiollandsclic leven maakt oji den verren buitenstaander, niét liet Hoiiandsche leven der groote ste den of der officiccle rcizigersoorden als Marken en Schcveningen, neon, liet ge wone, kleine, Hoiiandsche bestaan in een afgelegen plaatsje als Delfzijl, waar anders geen vreemdeling naar om kljkf, maar dat juist daardoor nog zuiver is. Georges Sime non heeft, zooals ik reeds zcide, eenigen tijd in Delfzijl gewoond, cn hij heeft er blijk baar goed rondgekeken, niet alleen in de straatjes cn aan dc haven, maar ook in de binnenhuizen der burgers en (wat liet in teressantst is!) in hunne hoofden en harten Daarbij komt nog dat hij dit deed niét, om hetgeen hij vond als zoodanig aan den man te brengen. Hij wilde geen reisbeschrijving geven en geen beschouwing van land-en- volk, waarin bijna steeds een onzuiver ele ment sluipt van journalistieke bravoure Zijne bedoeling was blijkbaar geen andere dan om, gelijk hij reeds zoo dikwijls deed, voor zijn landgenooten een misdaadroman netje Ie schrijven, en dat hij het in Holland liet spolon was rnin-of-mcer toevallig. Ten opzichte van het Hoiiandsche leven wordt hij daarvoor van ccn argeloosheid en een eerlijkheid die verrassend is. Onze taai kent hij blijkbaar alleen van hooron spreken, geschreven heeft hij het waarschijnlijk maar zelden gezien Vandaal- dat hij zelf er een wonderlijke orthografie van het Ncdcriuridsch op na houdt: „Moïo voer! „Ya, Oost vind!", 011 slandvastiglijk spreekt hij van l'Amster- dicp" (liet Damsterdiep) en „i'Ems-canal". Daar staat tegenover dal de namen die zij ne sujetten dragen onvcrvalscht IIol- landsch, zelfs onvcrvalscht Groningse!) klinken; wel schrijft hij „Popinga" voor „Poppmga" en wel heet „Botje" bij hem „Beetje", maar daar zijn ook Annie van Eist Wienands, Oostirig enPijpekamp! Gewoonweg kostelijk is hij dikwijls wan neer hij, naar het uiterlijk of naar het in nerlijk, het Hoiiandsche leven beschrijft. Daar is dadelijk zijn verwondering wan neer hij in een Groningsche boerderij komt cn er do dochter des huizes vindt die vloei end Fransch spreekt en in Parijs is ge weest, cn hij staat in verbazing voor de welvoorziene bibliotheek: werken over landbouw cn veeteelt, maar „au beau milieu de tout cela" de laatste boeken van Claudcl, Gidc, ValéryOf hij komt in do gelagkamer van een landelijk hotel: „een donkore zaai met gelakte Iambrizee-. ring, waar een geur hing van bier, jenever cn boenwas: een groot biliard, een tafel met koperen opstand ovordokt met kranten". Wanneer hij zijn vertering be talen wil en alleen Fransch geld blijkt ta hebben, zegt dc herbergier goedmoedig: „Morgen" Hij begrijpt hot: „Domain! II n'avait qu' k revenir C'éiait familial Iln hoe vindt ge in deze enkele woorden dc beschrijving van een Hoiiandsche logeerkamer: „Lit de cuivre. Garde-robe en pitchpin. Linoleum partorro". Als hij een fatsoenlijk, burgerlijk Hoiiandsche kof fietafel ziet, 6laat hij verwonderd over de netto, dunne plakjes brood, en aan ccn dinertje ergert hij zich aan do gesuikerde Saint-Emilion, totaal bedorven door de exportatie. Voortreffelijk is ook dikwijls zijn karakterteckening, niet alleen, zwaar- ironisch, van den Franschen professor, mant- ook van den Hollandschen welgo- slclden burgerman van dc vrij-gevochton boerendochter, van den Groningschen poli- tie-inspcctcur die, om geen schandaaltjes te verwekken, dc lieole zaak maar naarstig in den doofpot wil stoppen Soms speelt zijn fantasie «in detective-ro mancier hem ieelijke jiarlcn. Zoo heeft hij vooi liet plegen van zijn misdaad e»n won derlijk HollancTsch instrument noodig: een badkuip, die, in ongebruikten slaat, over dekt is en dan alsstrijkplank dienst doet. En hij spreekt van een eilandje buiten Delfzijl in dc Noordzee. („Workum" noemt hij hot!) waar alleen een strand voogd woont met zijn zoons; zijn roman tiek slaat er totaal hij op hoi, want hij maakt er een soort roofriddersnest van Maar prachtig is hij woei- wanneer hij „ie Club des Ra(6 de Quai" beschrijft, de balie kluivers van de haven die, in regen of zon, onverwrikbaar pal blijven staan, een gesprek hebben zonder te prafen en door eén kring van bruine spuw-kwakken van dc rest der wereld zijn afgesloten •HERMAN POORT.

Historische kranten - Archief Eemland

Amersfoortsch Dagblad / De Eemlander | 1931 | | pagina 16