VOOR GRAMAFOONS F. H. LOMANS, Utr.str. 15 ELECTRO- EN RADIO-TECHNISCH BUREAU F. H. LOMANS Utr.str. 15 Tel. 843 Wij vertegenwoordigen de bekende DUCRETET en PHILIPS toestellen Betaling in overleg met den kooper ALLERLEI De nieuwste Edison- en Tri Ergonplaten voorradig Zondag. Hilversum. Inderdaad lijkt liet krab beltje in de Radio-bode ccn beetje op Walter Gioseklng, maar ik kan u verzekeren, dat deze pianist er in werkelijkheid intelligen ter uitziet. Hij 6peelt het ranke en zonnige pianoconcert in A van Mozart, dat een Si- ciliano (rustige Italiaansciie dansvorm in 6/8 maat) tot tweede deel beeft. De piano concerten van Mozart schijnen oppervlakkig niet moeilijk, omdat er geen ingewikkelde rhythmische problemen in voorkomen zelfs van tertsen en sextenpassages alsmede van brillantc octaven zwijgt Mozart. Ilij meende, dat een dergelijke pianLstick de lichtheid en de souplesse van de hand scha- de zou toebrengen. Maar Mozart is deson danks ongemeen moeilijk te reproducecren, in de eerste plaats veroorzaakt door het .stijlprincipe. Mozarts muziek is muziek- philosophisch gedacht, ccn wereld op zich zelf geworden. Hij heeft wel voorloopers ge kend, maar het gehcclc oeuvre van Mozart is een afzonderlijk gebied in den ontwik kelingsgang der muziek gebleven. Men kan de contouren dezer wereld niet met een paar woorden kenschetsen en liet is ook niet ge makkelijk rnuziekkritisch aan te geven, waar de zwaartepunten liggen van het eeni- ge en sublieme Mozartspel. Docii o!s men een enkele keer eens zo'n kunstenaar hoort, dan is het or jc 't in één „ziet'*. Thibaud speelt Mozart onroerend mooi en Walter Gicscking is als piani6t een even groot Mo zartspclcr. Ren enkele keer komt bet nog wei eens méér voor; doch Mozartapelcrs zijn even zeldzaam als Beothovenspelcrs. De Vlaamschc componist en koordirigent Lieven Duvoscl viert Zondag zijn veertigja rig jubileum en dc AV.R.O. geeft ruchtbaar heid aan dit heugelijke feest door een deel van liet Utrcchtsche avondconcert dat tevens gegeven wordt om het 35-jarig be staan van Euterpe te herkenken uit te zenden. Wie Duvosel kent zal wel met ver wondering denken: ..Kom, al veertig jaar musicus"? Want men kan het den toon kunstenaar, die altijd geestdriftig en altijd bezig is de jaren niet aanzien. Hij werd in 1877 geboren en moot dus als veertienjarige knaap reeds in liet vak gekomen zijn, wil len wij thans tenminste van een veertigjarig' jubileum kunnen gewagen. Duvosel is ccn vruchtbaar componist; de muziek is een deel van zijn leven, hij kan er niet buiten. Wij herinneren aan dc grootc werken, die z?lfs hij Broilkopf en Ilacrtcl zijn uitgcae ven en welke in Parijs, Leipzig en andere muziekcentra werden uitgevoerd. Vandaag is het gehocie programma aan Duvosel's werk gewijd. De uitzending zal u in kennis brengen met ..Aussöhnung" (voor sopraan solo, mannenkoor en piano begeleiding) en •.oet „do Zonne zingt.". Het eerste werk 'Chreef Duvosel bij gelegenheid van den honderdjarigen herdenkirfg van Goethe's sterfdag in 193?. D u i t s c li e zenders. De rijksuitzending van deze week koos de Bach-cantatc „Ach wie flüchtig, acli wie nichtig" no. 26, bestemd voor den 2isten Zondag na Trinitatis. Leipzig is dus weer geheel op tijd. want voor dezen Zondag van het jaar is dc cantate bedoeld. In dit werk wordt uitdrukking gegeven aan dc vergan kelijk!:. .d van het leven cn dc tekstdichter vergelijkt het leven rnet den nevel van het veld „der bald enlslchet und auch wieder bald vergehet". En wie eens 'uistert naar deze uitzending zal ook wel hooren, dat Bach een orkestillustratie van deze vluchtigheid der materie en van het leven heeft geschetst, die onovertrefbaar is. Lichtvoetige zestien de figuren, die stijgen en dalen omspelen het ernstige koraalmotief; het geheelc stuk trouwens heeft het zoogenaamde „Kirchen- licd" tot grondslag. De cantate behoort tot de gemakkelijkste en mooiste werken van den Leipzigcr cantor. Dc tenor-aria is mis schien naar veler gevoelen wat te veel „Ita- liaansch" maar de bas-aria is een meester stuk van ongewone bctoekenis. De koren zijn niet moeilijk tc zingen; ze klinken licht en zeer melodieus. D a v en t r y. Zij, die onze beschouwingen-vooraf le zen, zouden teleurgesteld kunnen zijn, als wij de Engclsche Bach-uiizending vergaten of verzwegen. De cantate „Herz und mum!" stamt uit het jaar 1716, toen Bach in Wri- rnjfti* woonde. Oorspronkelijk is het werk gedacht voor den vierden Adver.tf dit jaar op 20 December), maar Bach voerde de cantate op hot feest „Maria Heimeuchung" uit en veranderde den ondertitel in ver band hiermede. Uit dit kleine feit kan men lezen, dat de zeer bedrijvige Leipzigcr mu ziekdirecteur er geen zwaar hoofd in gehad heeft om eens tc gaan schipperen. Maar dit hoeft geen reden te zijn voor ons ge slacht of maar naar hartelust te grasdui nen: quod licet Jovi, nou licet bovi. Doch het wijst er wel op. dat Bach nu niet al tijd met dezelfde nauwgezetheid dc canta tes voor bepaalde heeft bestemd, althans daaraan vastgehouden heeft. Men vermoed, dat de cantate btj deze wisseling van be stemming ook wel eenigc veranderingen beeft ondergaan; want alle nummers staan niet op een zelfde plan. Het orkest is nogal sterk, althans zeer uiteenloopend bezet: trompet, oboö da caccia, fagot, hobo's oboè d'amore: vioolsolo. cellosolo en het gebrui kelijke ensemble strijkers met continuo, ne trompet wordt slechts tweemaal gebruikt: in het beginkoor cn in de aria .,Ich will von Jesu Wunden singen" De overige nummers zijn veel milder cn inniger van stemming. W cenen. Maandag. Clemens Kraus dirigeert om (3.50 Bach's „hohe messc" cn wij nemen aan, dat vele luisteraars Weenon uit den aether zullen opdiepen om hot werk geheel of ten tlcele ie hooren. Bach is populair geworden, men houdt van zijn muziek cn van do algoinee- ne gestemdheid, welke uit zijn werken spreekt Doch deze belangstelling alléén, hoe verblijdend ook, is niet voldoende om het muziekgenot te verdiepen; daarvoor is het noodig ccnigo richtsnoeren te volgen, welke wij hierbij aanbieden. Bachs Ilohc Messc is oen vrijwel ontoe gankelijk werk voor ben, die niet de «usl bezitten om naar dc geloofsbelijdenis van een vroom men9cli te luisteren. Wel mogen wij zeggen, dat ook de muziek „an sioh" boeiend is, maar het verdient waarlijk geen aanbeveling de muziek te bcrooven van haar diepen luister: de ethische waarde. Muziek is geen klankenspel zonder meer, doch heeft een zekere zij het dan dik werf vage achtergrond. En bij Bach staat het onomstootclijk vast, dat hij zijn muziek schreef uit ccn zeer bewogen en vrome religieuze overtuiging. Waarom Bacli clan toch een werk schreef, dat door alle eeuwen heen specifiek Roomsch is ge weest en ook wel blijven zal? En waarom Bach in No. 18 van de „Hohe Messc" (ba- saria) bij de woorden: „et in unam sanc- tam catholicam et npostolicam ecclesiam" ccn zóó liefdevolle cn meesterlijke muziek componeerde, dat geen katholick-geloóvige hem dit verbeteren kon. zal voor velen een raadsel zjjn. Doch wc moeten bedenken, dat Bach een zeer eenvoudig mensch moet geweest zijn, die met kinderlijk vertrou wen zich heeft overgegeven aan de tradi tie en aan den geest van de Evangelische Kerk. Dat hij legen den kcrkcraad gepro testeerd heeft over allerlei dingen van on derschikt belang al hadden deze voor zijn persoon en voor zijn levensvoorwaar den veel beteekenis doet natuurlijk aan de vroomheid, de aanhankelijkheid! en den trouw van Bach niets af. Hoe zat het ech ter met de muziek in de kerk? Luther heeft dc preek ingevoerd, maar schafte nimmer dc mis af. Dat Bacil slechts ccn grootc mis geschreven hoeft, wijst op het feit, dat dc kerkmuziek over voldoondc notenmalcriaal beschikte om aile diensten van muziek te voorzien. Maar niet dc nieuwe vormen de 'cantates stonden de zaken anders; daar moest nieu we muziek voor kómen en die is er dan ook gekomen. Denk maar aan dc honder den en nog eens honderden reformalisclie muziekwerken. Dc „hohe Mcsse" is - zooals Alfred Heuss het uitdrukt dc uiteenzetting van het christelijk geloof in dc geschiedkundige opeenvolging, zooals dit geloof zich in de christelijke kerk ontwikkeld heeft. Heuss raakt hier geen nieuwe gezichtspunten aan, doch beroept zich op den Bachbiograaf Spitta. Bacli doorzag mot scherp opmer kingsvermogen den tekst der Mis, waarbij de vier in de mis opgenomen „llthurgisclie grondstoffen" een basis vormden. Volgens Spitta hectcn deze vier doelen: I. liet zon- dobewustzijn van de menschheid (Kyrie), II. Het verzoeningswerk van Christus (Glo ria), III de van Hem uitgaande christelijke kerk (Credo), IV de symbolische handelin gen, waarin de eenheid tusschen do kerk en haar stichter bevestigd wordt (Sancius cn volgende deelen). Wio deze groepeering eens overiUnkt, zal geboeid worden dooi dc juistheid cn een voud van gedachten. Immers, liet Kyrie eleison (Heer, erbarm u onzer) is do uit drukking van een verlangen naar bevrij ding van dc rampspoeden der erfzondon. In liet Gloria verschijnt Christus: de onme telijke vreugde, die de menschheid bezielde bij het verschijnen van Christus op de aar de. Het „domino Deus" is het muzikale symbool van het kinderlijk ware geloof en alle andere declcn van liet Gloria symbo- liseercn een dergelijke ethische strekking. In „Quaniam tu solus sanctus" (de aria) toont Bach ons Christus a's heerschee, hen koninklijk instrument (de hoorn) en twee „herders-instrumenten" fagotten j ideuli- secrcn het wezen van den Christusfiguur. Schooner voorbeeld van muzikale» symbo liek is niet te noemen. Het credo: de ge loofsbelijdenis. Hier is een der belangrijk ste kernpunten van hel gcliecle werk. Bach fcehreef in het koor „confiteor" ccn hóógst merkwaardig adagio, gevolgd door ccn vi vace ed allegro. De middelccuwschc kerk beantwoordde de vraag, hoe liet stond met vergeving der zonden, mot de opstanding der dooden, met het verlossingsdogma niet bevredigend naar het gevoelen der refor- matislen. En Bacli zet in dit adagio de gelieelc machtige machinerie stil het is of de wereldgeschiedenis een oogenblik woifelt. het geloof wankelt, er kómt een scheuring cn dan plotseling (vivace ed al legro) komen fanfares van alle kanten, een storm van geestdrift, een gloëd van hcihs vuur gaat over het land: dc nieuwe tijd der reformatie is aangebroken. Dit lijkt ens een dep allerbelangrijkste momenten uit liet geheelc werk. Zeg niet: ik houd niet van muziek en bemoei u er daarom niet mee Gij hebt als mensch wel degelijk aandeel in het we reldgebeuren en geen mensch is zonder ge loof. Op een zeker moment wordt de dwa lende aandacht toch geboeid aan uw gees telijken horizon. De muziek is een dor meest begenadigde machten, die tot dc diepten van onze ziel spreken. En Bach is de man geweest, die niet uitsprak, hetgeen li ij voelde cn begreep, doch hetgeen dc menschheid voelde en begreep. Bacli is een universum; het toppunt yan men- schelijkheid. Doordat wij, voor ccn moderne krant nog al uitvoerig, over de meesterwerken, wellte Zondag en Maandag te hooren zijn, hebben geschreven, zullen wij Woensdagavond aan staande onze beschouwingen vervolgen. We stellen ons voor dan over Liszt (dc hei lige Elisabeth), Franck (les Beatitudes) en over Brucliner (le symphonic) ccnigo opmerkingen te maken. PIET TIGGERS. ALS DE WINTER KOMT Dc provisiekast moet ver zorgd werden. Eenige practischc wenken. De tijd komt nu weer langzamerhand, dat velen onzer er over gaan denken een grootero of kleinere hoeveelheid fruit op te doen. Wij kunnen echter niet voorzichtig ge noeg zijn met het opslaan van fruii, daar lang niet al het fruit, dat men ons voor wintcr-provisic verkoopt, daarvoor in aan merking komt; alleen gezond fruit, loont de moeite van het bewaren cn nazien cn de kosten van bet inslaan. Het fruit moet in de allereerste plaats aan twee cischcn voldoen: n.l. het mag niet geplukt worden voordat het z.g. boom rijp is en zoowel bij het plukken als bij de verzending moet zeer voorzichtig te werk worden gegaan. Boomrijp zijn die vruchten, waarvan liet steoltje, waarmede zij aan de tak beves tigd zijn, gemakkelijk loslaat en de zijde, die tegenover de zonzijde hangt lichtgeel begint te kleuren. Zijn dc vruchten boomrijp dan wil dit nog niet zeggen, dat ze al voor de con sumptie geschikt zijn, sommige soorten moeten kort, andere soms weken narijpen, denken we slechts aan de heerlijke goud- roincllc», die in November al reeds gege ten kunnen worden, doch die in Januari, Februari en zelfs later aan volheid cn smaak aanmerkelijk hebben gewonnen. Het spreekt vanzelf, dat de met veel zorg geplukte appelen en peren J)ij de verzen ding ook zeer voorzichtig behandeld moe ten worden. Geschiedt dit niet, dan krijgen ze kneuzingen, die later tot rotting over gaan, zoodat deze vruchten niet bewaard kunnen worden. Wc stellen bij het koopen dus als eisch: gezond fruit en iedere bonafide handelaar zal u dit kunnen leveren; nooit moet men winterfruit koopen bij personen, waarvan men niet zeker weet, dat zij instaan voor bun levering, al lijkt do prijs bij het koo pen ook billijker. Verder moeten wij zelf natuurlijk be schikken over een geschikte bewaarplaats en mag de temperatuur daar niet voortdu rend wisselen; het beste is deze op onge veer 8 a 10 graden Celsius tc houden. Is do bewaarplaats warmer, dan worden de vruchten te gauw rijp cn zijn zij aan een veel lagere temperatuur blootgesteld, dan gaat dc rijping tc langzaam, wat dc vruch ten evenmin ten goede komt. Het is dus wel goed om zich met ccn thermometer van tijd tot tijd van do warm tegraad tc overtuigen. Verder moet de be waarplaats niet aan het zonlicht zijn bloot gesteld. maar liefst e enigszins donker wor den gehouden en goed afgesloten zijn, dus geen ópen ramen hebben, waardoor dc voor dc bewaring noodlge gassen, o.o. koolzuur, ontsnappen. De lucht moet eerder droog, dan vochtig zijn. echter ook alweer niet te droog, daar de appels dan gaan rimpelen. liet beste voor het bewaren van appels en peren is, als men z.g. rekken beeft, die plus minus 20 c.M van elkander verwij derd zijn, waar de vruchten zoó op wor den gelegd, dat zij elkander niet raken. Het behoeft zeker niet gezegd to worden, dat het fruit op gezette tijden nagezien moet worden cn die appels of peren «lic plekjes bezitten verwijderd moeten worden. Zijn zij nog niet geschikt om uit de band tc worden gegeten, dan make men er ap pelmoes. schoteltjes, appelbeignets van. Wij hopen, dat onze lezeressen bij het inslaan van dc winterprovisie rekening zullen houden rnet onze aanwijzingen. Zij zuilen voor hare moeite ruimschoots wor den beloond. In dc laatste wintermaanden, wanneer het fruit in den kleinhandel zoo veel duurder wordt, zullen zij de beschik king hebben over mooie gave vruchten. NADEN VAN WOLLEN JAPONNEN Indien men een of ander wollen klce- dingstuk gemaakt heeft cn men wil dc na den persen, waardoor het geheel er aan merkelijk beter uitziet, dan haalt men met een hard stuk zeep flink over de binnen kant langs de naad en strijkt deze daarna. Dc naden zullen dqn veel scherper zijn. WIJN EN WATER KARAFFEN Wanneer deze aangeslagen zijn, worden ze w eer schoon, als men zo goed omschudt met azijn en zout, en ze zoo noodig hier mede gedurende conjge uren laat staan. Naspoelen met warm water. Odeon. Dc Franschc ofdeeling van Odeon is on langs uitgekomen met een vrijwel onbe kend pianoconcert van Mozart. Wc zijn hiermede weer een stap verder geko men cn liet archief der muziekwetenschap 'dat liet thans niet meer buiten een verza meling documentaire gramofoonplatcn zou stellen) beschiki weer ovei meer gegevens. Het is wol hoogst merkwaardig, dat uitvoe rende kunstenaars bij hun ijver om nieuwe lauweren te behalen zich doorgaans zonder uitzondering bedienen van bekende werken. Van Mozart kent de concertbezoekers een vijftal pianoconcerten; maar de Wccnschc Meester schreef or 25, het „rondo do con cert" en dc concerten voor 2 cn 3 piano's niet meegeteld! Misschien is deze achterstand tc verkla ren uit dc omstandigheid, dat Beethoven dc ambities van uitvoerende en luisterende muziekvrienden een eeuw lang volkomen in beslag heeft genomen. De serieuze muziek was bijna niet meer „serieus" zonder don naam Beethoven! Mozart cn Haydn.. och, dat waren oude pruiken, wie bekommerde zich daar eertijds om? Het is wel de moeite waard eens te herinneren aan het iccder- gomschreven werkje van den ouden Carl Rcinccko: „Zur Wiedcrbelcbung der Mo- zartschen Klavicrlconzcrle". IL ineckc pu bliceerde zijn pleidooi in 1891. nu volle veertig jaar geleden en nog altijd is het muziekleven bezig den grootcn achterstand in te halen. Dit. gaat blijkbaar gepaard met het overwinnen van vele hindernissen. Maar de gramofoon helpt. Want wie deze serie van drie platen gehoord heeft, komt tot. de conclusie, dat dit Concerto in F (No. 19) evenveel aanspraak mag maken om opgenomen te worden in dc reeks meester werken als het vriendelijke Kroningscon cert, het hartstochtelijke concert in d., het ernstig concert in c of het gracieuze in A. Dit pianoconcert in F is een der edelste en gaafste scheppingen van Mozart. Do solo-partij loopt door het symphonisch ge heel als ccn zilveren snoer van klanken en indien er nog een vraag mocht zijn do om schrijving van liet wezen der gratie, dan lijkt het voldoende om als antwoord dit su blieme, dit sterke en bevallige pianoconcert tc laten hooren. De onbekende pianist Geor ges Boskoff speelde het werk superieur met het Orchestra Philharmonique onder leiding van G. Cloez in de Parijschc Salie Gaveau Dc opname is gramotechnisch weer hon derd procent. Nu wc toch spreken over onbekende grootheden van het podium moeten wij w ij zen op liet phcnomenale spel van Marius Francois Gaillard, die twee werken van De bussy voor Odeon uitvoerde: la Soirée dans Grenade en Reflets dans l'eau. Hel num mer is 171071. Gaillard bouwt den klank van deze onbetwist, geniale stukken op uil het geheimzinnige rijk der stilte. Volgens do wondere wetten der ziel wordt dc stilte verbroken door de harmonische orde, wel ke wij muziek noemen. Dc pianist „ver tolkt" Debussv niet, hij „interpreteert" niets, hij mengt geen individueelc „visies" in zijn reproductie: dit spel is absoluut, weifelloos-zeker cn direct geënt op het we zen der muziek-zelf. En deze opname spie gelt dit alles met een natuurgetrouwheid, welke slechts bewondering kan wekken. U moet niet vergeten deze record tc gaan hooren. Onder onze zending Odcon-novitciten be vindt zich ook nog een concert voor harp met orkest van Henrietta Renic. Dc compo niste speelde zelf de harppartij (171.076 cn 171.077). Over het algemeen benijd ik harpis ten niet, omdat hun repertoire door dc componisten wel zéér stiefmoederlijk be deeld is. Er bestaan harpconccrten van Mo zart, van Ilimdel cn uit latcren tijd stam men ccnigo kamermuziekwóuken met harp, maar dit is ook vrijwel alles. I)c harpisten moeten arrangementen van Daquin, Coupc- rin, Rumcau c tutti quanti gaan spelen cn zij bereiken daarin w. Richt een zekere vol doening, zoowel voor publiek als voor hen zelf. Dat Henrietta Rcnié, die tusschen haakje buitengewoon knap cn uitdruk kingsvol harp speelt, voor haar instrument een concerto schreef bleek een verdienste lijk resultaat te hebben. Zekerlijk, het con certo is geen meesterwerk, (het is weinig origineel) maar zij leverde een onderhou dende muziek, wèlklinkcnd cn virtuoos voor het instrument gedacht. Daarbij nu ja, een harp is in dc forti niet altijd mooi op de plaat is haar spel buigzaam en op vallend vast van rhylhmc. Tri Ergon. Het eigen orkest van Tri Ergon (dirigent Hoinrich Stcincr) debuteerde met de ouver ture „Si j'étais roi van A. C. Adam... hel i.-> een volslagen succes. De gevaarlijke klip pen der gramotechniek als hoorn- cn trom- boncmclodicën of idem vulstcmmen be staan niet meer hij deze opname. De ouver ture is accoustisch volkomen in evenwicht cn dut wil wat zeggen voor een tamelijk zwaar geïnstrumenteerd stuk als de onder havige ouverture. De dirigent blijkt een uit nemend tempo-kenner te zijn: het beroem de slotaccelcrando der ouverture is zonder één inzinking en uit het virtuoos 'en nauw keurig gephraseerdc orkestspel blijkt onom wonden. dat de kapelmeester zijn musici voortreffelijk getraind heeft. Deze Tri-Er gon noviteit (TE 6201) is een grootc aan winst. Een zwakkere plaat is TE 1209. Daarop is vastgelegd de Hochzeitsmarsch van Men delssohn en dc Militaire marsch van Schu bert. Bruno Spidlcr-Winkler, den bekenden dirigent van den Bcrlijnschen Omroep, was dc orkestleider voor cleze opname. Dc dy namische tegenstellingen zijn vlakker ge houden, dc stukken gaan voorbij in een mild mezzoforte; weliswaar met fijne kleur- schakeeringcn, doch naar mijn gevoelen te tccder voor hot krachtig karakter dezer feestelijke marschen. Intusschcn, met een versterkingsapparaat, zal deze plaat zeker voldoening schenken. In onze volgende kroniek over li da gen zullen wij de rost dezer zendingen nieuwe platen bespreken. P. T. Uit de His Master's Voice- ncviteitcn. De H.M.V. heeft een eerbiedwekkende reeks noviteiten, waaruit wij noemen: Tschaikowsky (Symphonic No. 5 o.l.v. Leo Blech), Lalo (Le roi d'Ys, o.l.v. Pierre Coppola), Mozart (pianoconcert in A door Arthur Rubinstein), Bach (Preludium en fuga in c voor orgel door Marcel Duprc), R. Strauss (Rosenkavalier fragmenten). Ychudi Mcnuhin, liet viool-wonder, speelt twee stukken: een rigaudon van Moil- signy cn een perpetuum mobile van N o v a (j e k. Ton slotte ccn vervolgreeks van J a c k TI y 11 o n, M a r c k W e b e r, Rudy V a 11 cc, Lewis Ruth en an deren. Amusementsmuziek. Allereerst een vieital C o 1 u m b i a-pla ten van geheel verschillend karakter: Boris Lensky. Jack Payne, Billy Cotton en The Grenadier Guards. Dc bekende A.V.R.O.- solist speelt oj) D 10080 twee korte stukjes voor trio, die juweeltjes zijn voor liefheb bers van kamermuziek: Turquoise cn Illu sion van do Berrie, mooi van toon, zooals wc dat bij Columbia gewend zijn. Cotton brengt op C.B. 332 een foxtrott cn een tango onder denzelfclcn titel: Nina Rosa. Vooral do tango is schitterend van instrumentatie cn rythme. De Guards ja wat kan men meer van dit beroemde ensemble verwach ten dan ccn pittige marsch? Op Columbia 5173 zijn vastgelegd do bekende marchc Lorraine en Belphcgor, een Quick march in een daveren 1 i:nvpo cn met een klank-vo lume, dat geweldig is. Dc populaire Payne leii siotte speelt mot het BBC dansorkest op C.B. 310 twee foxtrotts. Let Love take care of yo'u en If I could turn back the clock. Onder do Oclober-novitcitcn van T r i Ergon behoort allereerst de potpourri van Dostal „Horch Horch!" gespeeld door Harry Jackson op T.E. 6198. Een fijne plaat. Dezelfde band brengt op 6195 do slowfox „My goklen Baby uit Abrahams operette „Die Blumc von Ilawai ccn plaat, die men eigenlijk moei koopen voor de keerzijde, een allergeestigste vertolking van den fox uit dezelfde operette: „Ich hab ein Diwan- püppchen genau wie du". Kurt Mülilhardt, dc refreinzanger, is hier in zijn element; zijn lachen is zoo aanstekelijk, dat u beslist moet mcelachen. De film „Mein Herz sehnt sich nacli Lie- be" heeft, zooals het een behoorlijke film betaamt, twee schlagers opgeleverd, die T.E. Gl9i speelt: een wals met denzelfden titel, en „Bitte bitte denk an ïiiich"; Harry Jackson maakt van beide wat bizonders. Plaat no. 6201 geeft eerst een nummer, dat wij al eerder hebben besproken: do Six eight „Trara die Liebo" en aan dc keerzijde een nieuwe wals „Wio in ciner kleinen Operette" eveneens uit de film „Trara urn Liebe". F.n ten slotte waagt Jackson zich ook aan de Rumba. n.l. on 6199: Siboney, en het dienst gezegd, dat het licm goed aC gaat. „Choo Choo", een 'trcin-imilatic, die zeer geslaagd is. staal aan den anderen kant. Rr.

Historische kranten - Archief Eemland

Amersfoortsch Dagblad / De Eemlander | 1931 | | pagina 17