ELECTRO- EN RADIO-TECHNISCH BUREAU F. H. LOMANS - Utr.str. 15 Tel. 843 Wij vertegenwoordigen de bekende DUCRETET en PHILIPS toestellen Betaling in overleg met den kooper DOOR DE KALE TAKKEN HEEN HET LEVENS RAADSEL VAN 22 TOT 29 NOVEMBER. Zondag. Hilversum. Mozart (17561701) liecft weinig goede leerlingen gehad. Begrijpelijk, want een genie, dat door het Lot voorbestemd was om op jeugdigen leeftijd te sterven, gunt zich geen tijd voor leerlingen. Uit de stil ten van het verleden zijn slechts twee na men als Mozart-leerlingcn tot ons doorge drongen: Joliann Ncpomuk Hummel en Franz Xaver Sü6zmaycr. Over Hummel vertel ik bij gelegenheid nog wel een3 iets naders zijn werk is van eenige bcteeke- nis geweest, maar onze tijd is zoo verstan dig om het maar spoedig te vergelen het geheugen mocht eens bezwijken! Süsz- mayer is schoon opgeruimd, iedere her innering aan dezen man is verdwenen. Wie heeft ooit zijn opera „De Spiegel van Arcadië" zien opvoeren? Of „Soliman II"? •Ta, in een oud boek, door den tijd en do muizen aangevreten, vindt je wel eens een pianostulvjc of een etude dat is alles. Toch brengt vandaag de uitvoering van eenige fragmenten uit het „Requiem" van Mozart diens leerling Süszmayer weer naar voren. Mozart heeft namelijk zijn Re quiem niet voltooid. De partituur bestond uit vrij volledig uitgewerkte schetsen, maar in de 9e maat van het „Lacrymosa" hou den de laanteekeningen plotseling op zoo berichtte Sehnerich, de grondlegger van de Mozart-studie. Doch Mozart's weduwe heeft diens leerlingen, den Weenschcn ka pelmeester Süszmayer, opdracht gegeven het werk af te maken. Het handschrift van leerling en meester vertoonden echter zóó'n opvallende gelijkenis, dat men jaren- land niet op de gedachte gekomen is het origineelc Moznrt-handschrift eens door te bladeren; tot in 1829 Brahms en Sehnerich hiertoe besloten. Toen bleek, dat Süsz- maver de laatste*drie doelen gecomponeerd had: het Sanctus, Bcncdictus en Agnus Dei. Het is u als muziekliefhebber nu moge lijk wel eens opgevallen, dat de religieuze werken van Mozart. Schubert en Bruckner van een geheel anderen geest getuigen dan die van de Fransche en Duitsche compo nisten. Zelfs de Italiaansche kerkelijke werken toonen verschillen met die der Wcenscho componisten. De Weener <zijn, Mozart niet uitgezonderd, prachtlievend, luchthartig, speeïsch, maar zeer gevoelig. Zij ironiseeren het leven graag, doch ver bergen hun diep religieus gevoel ook weer niet. Maar hun religieuze belijdenis is zon niger, zonder oppervlakkig te worden. Zij houden van do koperstommon der trombo ne's en trompetten in hun kerken en een requiem of een mis zonder de verheven praai dezer klanken is vrijwel ondenkbaar en zeker niet: Wecnsch. De fragmenten uit het Requiem van Mozart, dat heden over Hilversum te hooren is, zullen u dit dui delijk toonen. Het „Tuba mirum" begint met drie maten solo-trombone en de obli gaat-partij van dit instrument is hier hoogst merkwaardig. Een dergelijk voor beeld staat in de kerkelijke muziek vrijwel alleen. Iïct programma is niet geheel stijl zuiver en overeenkomstig de bedoeling van den componist. Want het „Lacrimosa" is geen soiokwartet, doch juist een stuk voor koor, door Mozart als slot van het „Dies- irae" bedoeld. Het Benedictus is daarente gen weer voor solostemmen. Een interes sante morgen. In den middag zorgt de A.V.R.O. voor een mooie orkestmatinée onder Peter van An- rooy. De gevierde sopraan Helènc Cals twee van haar meest succesvolle stukken (Mozart-motct en Strauss-wals), we kunnen kennis maken met van Anrooy's muziek bij „das kalte Herz" van Wilhelm Ilauff en profitcercn van de populaire 5c symphonic van Dvorak (1841190i), welke deze Tsjech in 1891 schreef als herinnering aan zijn verblijf in Amerika. Duitsche zenders. Voor dezen dag (26stcn Zondag na Trini- tatis) bestemde Bach zijn eeuwig-jeugdige en blijde cantate „Wachtet, bctet, seid be- rcit". Het is een werk, waarin het koraal: „Es ist gewiszlich an der Zcit" als leidende en bezielende grondgedachte gevlochten is. Men kan het duidelijk hooren in de trom petpartij bij het recitatief: „Ach soil nicht dieser groszc Tag". Deze cantate i=> do laat ste uit Bach's Wcimapschon tijd (1708— 1717); in 1723 werkte hij haar waarschijn lijk ten deelo bij door er recitatieven aan toe te voegen. Het orkest heeft een solo cello, een hobo, een fagot en een trompet, welke tot taak hebben de geestelijke bewo genheid der tekst muzikaal te ondersteu nen. Daventry brengt 's middags dezelfde can tate. P a r ij s. Dat Pierre Monteux het Parijschc Om- roep-orkest dirigeert om 5.20, zal menigen luisteraar in Nederland genoegen doen. Parijs is niet moeilijk uit den aether op te diepon en men doet zich niet to kort naar de eminente prostaties van Monteux te luis teren. „Ln Mor" van Debussy en do sym phonic van Franck door Pierro Monteux gedirigeerd, zijn monumenten van grooto klankschoonheid, waarvan de herinnerin gen langer zijn dan de minuten. Verder mogekn wij Charles Panzéra niet vergeten, die dezelfde aria's van Mozart zingt, waar mede hij een paar weken geleden Holland bereisde. Maandag. Hilversum. Voor het half-uurtje gramofoonplaten dat het Algemeen Programma op den namiddag mogen wij wel even aandacht vragen. Het grootc werk voor piano van Moussorgsky (1839—1881) „tien schilderijen van een ten toonstelling" is oen zeer merkwaardig spe cimen van programma-muziek. De geniale Rus Moussorgsky componeerde deze cyclus in 1875 naar aanleiding van een tentoonstel ling Ier cere van de nagedachtenis van den schilder .Hartmann, öen vriend van den toondichter. Moussorgsky heeft een korte beschrijving gegeven van hetgeen hem op de tentoonstelling het meest boeide en de bekendheid met deze onderwerpen is nood zakelijk om van deze gramofoonplaten te kunnen genieten. De tien karakterstukken worden aan elkaar verbonden door een zoo genaamde „promenade": de toeschouwer wandelt van het eenc schilderstuk naar het andere en tracht zich met de stemming van de pitoreske voorstellingen to vereenzelvi gen. De Promenade is hier als inleiding be doeld; oen stuk „nel modo russico" (naar Russischen trant), met veel maatwisselin gen en van een markante monotonie. Het eerste stuk „Gnomus" vervalt in deze repro ductie. „II vecchio castello" is een oud kas teel van middeleeuwschen bouw, waarvoor een minnezanger zijn lied, een ïanguitge- sponnen, onzegbaar melancholiek# melodie zingt. Dan komt de toeschouwer voor een tafereel, waar kinderen in den tuin der Tuillerieën te Parijs spelenhooge stem metjes disputeeren met elkaar. Mous sorgsky hield ontzaglijk veel van kin deren en dit stuk toont den componist dan ook als een teeder kindervriend „Byrllo" is een gro grootc Poolsche boe renwagen, die door ossen wordt getrok kon. De voerman zingt een oude volks melodie, zwaar en somber. Hartmann heeft eenige costuumschetsen ontworpen voorliet ballet „Triby." Dit „ballet der kuikens in den dop" is een scherzo van ongemcene be koring. Het volgende stuk Samuel Golden- berg en Schmuyle is een totaal ander on derwerp. „Ik wil trachten", schreef Mous sorgsky aan zijn vriend en biograaf Stas- sow „om de Joden van Hartmann te bena deren." De poging is gelukt, wie zou het wilton loochenen Want de samenspraak tusschen deze twee zonen van het Oude Volk is één der onderhoudendste muzikale karikaturen, welke in de muziekliteratuur bestaan. De eene Jood is rijk. ijdel en dof tig-langzaam in zijn bewegingen, de andere is arm en verhongerd, spreekt vertwijfeld snel en stotterend, wat op den eersten geen zier indruk maakt. Het volgende stuk toont de markt te Limoges vrouwen prijzen hun koopwaar aan en de ruzies zijn niet van de lucht. In dc „Catacomben" aanschouwen we liet zelfportret van Hartmann, belicht door het schijnsel van een lantaarn in de Catacomben onder de straten van Parijs een lugubere stemming „met de dooden in de taal der dooden." De „hut op kippepooten" is de geheimzinnige verblijfplaats van Baba-Jaga, de heks uit Russische Volks sprookjes. Zij dwaalt als een furie rond. bezweringen prevelend en verdwijnt even plotseling als ze verschenen is. Het slot is een apotheose, maar niet het sterkste stuk uit de reeks de „grooto poort, van Kiew", een bouwkunstig ontwerp van Hartmann Ravel instrumenteerde deze piano-cyclus uitnemend. Dinsdag. II i 1 v er s u m. Dc drie kwartier muziek, welke de vrijwel onbekende musiciennes Leny Kamerling en Fritz Clausen ten beste geven, vormt oen reeks kleine meesterwerkjes. De preludes van Debussy ze klinken te weinig om reeds algemeen begrepen te worden, maar wc vorderen toch. En, eerlijk gezegd, be- prijp ik niet waarom de meneer, die op de trottoirs onzer steden héél erg melancholiek de slow-fox van een klankfilm neuriet, niet dol zou zijn op dc sublieme pagina's van Debussy's Minstrels (negerzangers Oók volks-muzick. maar welk een schat van nuance's Des avonds kan men dc gewekte nieuwsgierigheid nog meer bevredigen door te luisteren naar de cyclus Fransche Kamer muziek. Colliwoq's cake-walk is dc rake karakterteekening van een koddige pop, „Genoral Lavinc" een brillante eccentric (wie danst haar nog?) en „Hommage ii Sa- meul Pickwick Permanent President Mem* brc Pickwick-Club" is de meest ideale mu- ziek-roflex van de hoofdfiguur uit Dickens beroemde roman. Huize n. Dc K. R. O. opent een Pacdogogische So naten Cyclus voor viool en piano met wer ken van Tartini en Nardini; dit kan een interessante reeks worden, want het terrein is groot en vele talenten hebben zich hier- 'op bewogen. De combinatie in het algemeen heeft oen eigenaardige klank-psychologi sche houding. De viool is een instrument, dat door dc wijze van toonvorming don hoorder geheel vasthoudt; ruimte voor fan tasie is hier zoo goed als niet. De piano daarentegen is een nuchter, zakelijk instru ment zou ik haast zeggen. Het is niet man nelijk, niet vrouwelijk; zuiver als speeltuig beschouwd is do piano een dartel en vroo- lijk middelaar tusschen do monsch en de muziek. De combinatie van viool en piano is ontstaan uit de behoefte om deze twee tegengestelde grootheden een nieuwe ocn- hcid te scheppen. Als het doel dezer cyclus is dit feit in historische opeenvolgingen te belichten, schuilt er in dc onderneming veel verdienstelijks. Woensdag. Hilversum. De muziek van dezen tijd heeft twee aan zichten, tenminste als men dc klankfilm- „schlagcr" en Jazz ook tot do edele kunst der muzen wenscht tc rekenen. Van deze laatste soort waardeert het grootc publiek alleen de allernieuwste producten. Het is cr dol op en je bent een achterlijke stakker, als je den treurigen moed hebt nü nog „Happy days" te neuriën. Het is mode om sentimenteele en langzame melodieën uit dc diepten van je geprangd gemoed te laten opstijgen cn het zal niet lang meer duren of onze dames met de jagershoedjes vlassen weer op romantische avonturen met leuke houtvesters, die er niet meer zijn. Waarlijk, als onze slow-fox maar zwaar cn zuchtend, droomerig en daas klinkt, als uit een zoet verleden, dan komt het cr niet op aan, of dc componist zijn slotcadens besluit met oen vergroot dominant-septiem-accoord, waar je in andere omstandigheden koude rillingen van zou krijgen of waarvoor je op de vlucht zou slaan. Met de nieuwste muziek, die we in de wandeling „serieus" noemen, is het echter totaal anders gesteld. Er is moed voor noo- dig om te strijden voor het goed recht van de muziek van onzen tijd, want de tegenzin van hot grootc publiek is hardnekkig. Dit is voor een zeer belangrijk deel te wijten aan dc beoefenaars der muziek zelf. We mogen wel zeggen, dat dc musici tot op dit uur bijna allen gehoorzamen aan het dwaze gebod, dat hen dwingt uitsluitend muziek te spelen, waar zij openbaar succes mee be halen. In de praktijk komt het dus hierop neer, dat men van de muziek geen andere diensten vraagt dan do armoede aan ge moedsleven door georganiseerd zoet lawaai te verbloemen. Als zelfstandige uiting van den geest en van het geloof, zooals de exacte wetenschappen en den godsdienst wordt dc kunst gewoonlijk niet beschouwd. Voorgaande generaties hebben staag hun beste krachten er op toegelegd, om de ooren onzer ouders te vullen met de roomtaarten der aangename muziekjes cn de smaak werd in 't algemeen volkomen bedorven. Hier stokt dc zaak dus en uit dit oogpunt beschouwd verdient het sneven van som mige musisci om het niéuwe van dezen tijd te brengen alle aanmoediging, mits die acti viteit niet voortspruit uiteen zeker hautain snobisme. De nieuwe muziek vordert diep gaande studie van den klank, diepgaande studio van den geest ven het werk. Men kan de prestaties van het Vara-orkest hedenavond aanhooren cn trachten voor het streven waardeering to hebben. Hoe dc muziek zal zijn, kunnen wc niet tc voren zeggen, omdat ons noch Weinberger, noch Hübschmann bekend is. De auteurs dragen overigens koddige namen; 'mi chien mous seert het ridderlijke spel van Weinberger als Deutsche Schaumwein cn klinkt het concertino van Hübschmann even vroolijk als zijn naam. Duitsche zenders. Wicn dit ondernemer van de Hilversum- schc avant-garde te b&r is, schakelt over naar Duitschland. Daar wordt de traditie hoog gehouden door Bruno Walter, die Mo zart, Beethoven en Wagner dirigeert onder het motto: „I^hrt Euro deutschen Meister, dann bannt Ihr gute Geister". Dit geschiedt ter herdenking van het 150-jarig bestaan van den Leipziger „Lakenhal", waar ge trouwelijk orkestconcerten worden gegeven. P. T. Woensdagavond vervolgen wij onzen kro niek. MIDDEL TEGEN RHEUMATIEK. Dc scldcrijknol is een uitstekend middel tegen rheumatlek; Wc schillen do knol, wasóchcn deze en koken hem in plakken gesneden m water met een weinig zout gaar. Do selderij-plakken worden uitgeschept cn in een sausje gestoofd, dat gemaakt is van melk, bloem, boter, oen tikje zout en wat nootmuskaat. Het vocht, waarin de knol gekookt is, wordt gedronken en do gestoofde plakken selderij bij geroosterd brood aan de koffie tafel gegeten of aan het middagmaal met aardappelen. Wanneer men baat wil vinden bij dit ecnvoudigo middel is het noodig, dit ge- ruimen tijd vol te houden en niet, zooals dit vaak geschiedt na eenige dagen op te geven, „omdat het toch niet helpt". TENNIS RACKETS. Om de snaren van tennis rackets gedu rende de wintermaanden niet tc veel to laten lijden moet men deze met vaseline insmeren, zoodra dc rackets niet meer ge bruikt worden. DE STEM MAAKT DEN ZANGER NIET. Douglas Stanley, een Amerikaansch na tuurkundige, die een bijzondere studio ge maakt heeft van het geluid der menschel ij- ke stem, heeft daartoe een groot aantal in strumenten en proeven ontworpen en tal van geschoolde on ongeschoolde stemmen onderzocht. De techniek van de ademha ling en het voortbrengen van het geluid dankt reeds monige nuttige wenk aan do- zon geleerde, dio zich reeds tion jaar op dit speciale gebied toelegt. Hij heeft ook opgemerkt, dat een zanger zich in den geest een voorstelling moet kunnen maken van de toon. die hij voort moet brengen, want als die voorstelling verkeerd is, zal de leer ling nooit kunnen leeren zingen, al kan men wel zijn spreekstem ontwikkelen. Zoover is het weer: dat we weer zien kun nen door de kale takken heen. En vooral op zoo n zonnigen Novembermorgen al6 deze, waarin nog al de klare, pure schoonheid is van den herfst, is het een vreugde to zitten voor het zonnig venster, een blik te slaan naar buiten, naar alles wat daar to zien is door die kale takken heen. Om maar te beginnen bij die kale takken zelf. Voor mij zijn ze een wonder van schoonheid. En voor u waarschijnlijk ook, want degene voor wien ze dat niet zijn, is over 't algemeen geen lezer van deze bijdra ge. Ik ken weinig dat in al zijn grootschc eenvoud mij altijd weer zoo ontroert cn treft als dat fijne spel van wat kale takken, hoog tegen den zonnig blauwen hemel. Zij hebben hun werk gedaan, hun taak volbracht Nog een enkel blad hangt, bruin cn verrafelde aan de twijgen als een laatste teeken van zomervolheid. Nog even een windvlaag en dwarrelt naar beneden en leeg staan dan al do twijgen, 't Is als een sierlijk kantwerk gespannen tegen 't hemelblauw. Neen, vcei mooier nog dan kantwerk hei, want im mers, het leeft. Het leeft! Het groote Gods wonder van het leven trilt cn klopt erin: daaronder diep in de aarde waar de wortels zitten cn hier boven hoog in de lucht, waar dc fijnste takjes staan. Zij staan gespannen, ijl cn strak vol ingehouden kracht, van licht en gloed overgoten, van leven, 6terk kloppend leven doorstroomd. En door die kale takken heen, ja, daar blauwt een diepe, klare, hemel! Witte wol ken zeilen er langs, vlugge vogels vliegen voorbij, trekvogels, die door zon en nevels naar nieuwe woonplaats gaan. Hier dichtbij, vlak voor het raam, daar zijn ze ook dc kale, al kaler wor dende takken van sering cn Meidoorn, van treurwilg en jasmijn. En ook door hun ka ler wordend getwljgte heen, zijn mooie din gen te zien, die hun dichte kleed van de zo mer verborgen hield. Dat roodborstje im mers was er toen niet, 't zou niet zoo goed tc zien zijn geweest, maar 't was er ook niet, want 't is een trekker uit het Oosten, die al leen 's winters hier komt. Nu teakent hij zich fijntjes af met zijn geestig figuur en zijn ten-a borst tegen het dorrend seringe blad: een Welkom win tergast die .we nu elk oogenblik, dag op dag, wel weer zullen zien. Daar zijn ook dc mcczcn weer, de bonte zwervers, de fleurige pinkelaars. die, als dc takken kaal zijn cn de dagen korten, prctti; vertier geven in den winlerschen tuin. Daar zijn dc bonte kraaien en de koperwieken, de merels cn de vinken, die elk op hun wijze leven brengen in winterdorre dagen. Als de takken kaal zijn, wat is de hemel dan wijd, wat zijn do vergezichten dan ruim, wat kan de zon dan onbelemmerd schijnen, wat laten de vogels zich dan veel beter be spieden! Wat kan een wandeling, een fiets tocht, een autoritje dan nog, dan juist op zoo'n zonnig najaars- of winteruur een ge not geven! IIoc wonder veelzijdig, hoe rijk, wonderbaarlijk rijk toch het leven, het groo tc leven in al zijn ontplooiingen. Niet in len te cn zomer alleen: ook in herfst en winter. Wie het weten wil, die moet door bosschcn cn lanen, langs veld cn weg gaan, ook nu. Die moet stilstaan ook bij wat naakte twij gen onder den blauwen hemel. Die zal het Gods wonder zien* door dc kale takken heen. A.L.B KATOEN VOOR PARACHUTES In Amerika heeft men proeven genomen met katoenen parachutes, omdat katoen cr een inheemsch product is en zijde niet. Er werd speciaal katoengaren voor gebruikt, dat zeer sterk was in verhouding tot zijn gewicht. Dc katoenen parachutes bleken niet noemenswaardig ten achter tc staan bij clc zijden wat betreft de tijd, die ver loopt vóór het openen en de dalingssncl- heid. Zij waren voldoende sterk, doch het gewicht van dc katoenen parachutes is l/: K.G. meer dan dat der zijden. In verband met een en ander is besloten, katoenen pa rachutes slechts aan to maken in geval van nood, wanneer cr geen zijde meer aan wezig is. DRIE PILOTEN PER VLIEGTUIG In Amerika had men nog anderhalf jaar geleden niet kunnen verwachten, dat het aantal gebrevetteerd© piloten nog ccn6 grooter zou worden dan het aantal vlieg tuigen. In 1927, toen dc luchtvaart in A- mcrika plotseling tot ongekenden bloei kwam na de transatlnntischo vlucht van Lindbergh, werkten de vliegtuigfabrieken op volle kracht ondanks sombere voorspel lingen van pessimisten, dio zeiden dat er nooit genoeg piloten zouden zijn om al die vliegtuigen tc besturen. Doch de „produc tie" van piloten door do vliegscholen ge schiedde 15 maal zoo suel als de productie van vliegtuigen door do fabrieken, mot het gevolg dat het aantal vliegbrevetten thans driemaal zoo groot is als dat der vliegtui gen. En hoewel de vliegscholen het gaan deweg minder druk krijgen, hebben zij nog altijd een grooterc „productie" dan de fa brieken. De slappe tijd voor do vliegscho len heeft tot resultaat gehad, dat de tal rijke kleine 6cholcn, welke zich aan het toezicht van staatswege onttrokken, het zwaar tc verantwoorden hebben en gaan deweg verdwijnen. DE MAN, DIE HET WIL OPLOSSEN. Door dr. A. SOESTERMAN. Voor de eerste maal sedert vele jaren heeft oen Duitschcr weer eens dc Nobelprijs oor Geneeskunde en Physiologic gewon nen: Prof. Otto H. Warburg. En het merk waardige is, dat juist de man, die van huis uit eigenlijk scheikundige was, dc hoogste wetenschappelijke onderscheiding op ge neeskundig gebied verkrijgt. De specialisee ring, die cr voor een bepaald gebied noodig is, begint zichzelf te overleven, de grenzen vervagen meer en meer en zietdc man, die voordien scheikundige was, vormt plotseling een der meest hechte steunpila ren van de medische wetenschap! Een van dc mannen, die hier pioniers werk heeft verricht, is Otto Warburg. Dc keuze van het Carolonischc Instituut tc Stockholm kon werkelijk op geen waardi ger vertegenwoordiger der wetenschap val len. Zelfs wanneer de resultaten zijner on derzoekingen op het gebied der vreeselijkc Geesel der Menschheid, de kanker, niet zoo schitterend waren geweest, was zijn streven, zijn werk waardig geweest op een derge lijke wijze beloond te worden. Warburg heeft zich niets meer of minder tot levensdoel gesteld dan de verklaring tc vinden voor dc verschillende gewichtige pliasen van het leven Als men het begrip „leven" tracht tc definieeren. kan men het beste beginnen clc tegenstelling daarvan te doorgronden. Dc doode materie kent geen energie-omzettin gen, waaruit volgt, dat men dezo omzettin gen als de grondbeginselen der levens theorie moet beschouwen. Het punt, waar om zich ons gehcclc leven afspeelt, is de eeuwig voortdurende energiestroom, die chemische energie in andere vormen, in ar- beidscnergie en warmte-energie vooral, om zet. De verklaring van deze chemische reac ties behoort tot een der kardinale punten op den weg, die men moet afleggen om tot het grootschc doel tc komen. Het is het eigen lijke arbeidsgebied van de cel-phy6iologie, want juist dc cellen zijn in den meest wcr- kelijkcn zin des woords dc haard, waarin dc verbinding tusschen voedingsstoffen en zuurstof, dc „verbranding" der stoffen plaats vindt. Wij kennen tegenwoordig dc statistische samenhang tusschen het ver bruik aan zuurstof en de winst aan energie, hoe deze „ccl-ademing" want dat is het toch eigenlijk in werkelijkheid plaats heeft, dat was volkomen onbekend, totdat Warburg met zijn besliste uitspraken op het wetenschappelijk tooneel verscheen. Men had namelijk reeds vroeger waarge nomen, dat er cellen bestaan, die op geheel andere wijze, namelijk door gisting, energie opzamelen. Zuurstof is daarbij niet noodig. Vele tientallen van jaren lang heeft men tevergeefs getracht dc samenhang tusschen ademing cn gisting tc verklaren, cn het scheen wel of beide niets met elkander uit te staan hadden. En in den loop van deze experimenten kwam men tot de conclusie: onze theorie is volkomen onjuist, want als men de cellen ontdoet van zuurstof, treedt er in dc plaats van dc ademingsstofwisse- ling onmiddellijk een gistingsstofwisseling in. En daarmede was het probleem in grootc trekken opgelost: met behulp van dc tegenwoordige chemische hulpmiddelen moest men tot de overtuiging komen, dat cr tusschen deze beide vormen van energie- omzetting in het lichaam geen wezenlijk onderscheid bestaat. Warburg kon bewijzen, dat alle dierlijke cellen slechts dan over gaan tot dc gistingsstofwisseling, wanneer zij geen zuurstof ontvangen, dus niet meer kunnen ademen. Op deze regel maken al leen de kankercellen een uitzondering: zij „gisten" óók verder, als zij voldoende zuur stof toegevoerd krijgen. Deze lypcerendc bijzonderheid betreffen de de natuur van de kanker leidde er toe, dat Warburg zijn beroemde hypothese op stelde over het ontstaan van de Karzinómó (kankergezwellen), een hypothese, die bui tengewoon waarschijnlijk is. Volgens zijn meening worden normale, gezonde cellen daardoor aangetast, dat cr gedurende lan gen tijd een prikkeling, die schadelijk voor de cel is, op inwerkt, een prikkeling, die mettertijd het gevoelige ademingsproccs ge heel onderdrukt. Daardoor wordt een gewel dig gistingsproces ontketend, om do cellen dc voor dc groei noodzakelijke energie te leveren: liet worden dus kankercellen! Is deze theorie juist cn de resultaten der moderne kankerdiagnose passen zich er volkomen bij aan dan is daarmede een aanknoopingspunt gevonden voor een ge heel nieuwe mettode van kankergenezing. Maar dat is slechts een onderdeel van Warburg'6 wetenschappelijk werk. Zijn hoofdtaak en dat is de onmiddellijke aanleiding gawcest tot do toekenning van den Nobelprijs ligt in de chemische aan tooning van het zoogenaamde ferment der zuurstof-toevoer, zonder hetwelk geen leven mogelijk is. Dat is een ijzerhoudende, orga nische kleurstof, dio het energie-omzettings- proces in ons lichaam mogelijk maakt. Met deze ontdekking is dc eerste bres in den muur geslagen, die de geheimen van ons leven verbergt Dc betcekcnis der Warburgschc onder zoekingen is reeds lang bekend. Dat bleak uit hot feit, dat in den zomer van 1930 de Rockefellcr-stichting van de Kaiser-Wil- helm-Verecniging bijna drie millioen Mark uittrok met dc uitdrukkelijke wensch, dat dit bedrag ten goede zou komen aan dc oprichting van een eigen instituut en labo ratorium voor Warburg. De aehtenveertigjarigc die een zoon is .-an den beroemden natuurkundige Emil Warburg is nog lang niet „au bout de 6on latin". Uit het kleine, bescheiden ge bouw in Dahlem, waarop slechts een klein metalen deurschildjc met het opschrift „Kaiser-Wilhelm-lnstitut für Zcllphysiölo- gie" aangeeft, dat hier een Nobelprijswin naar zijn werk verricht, zullen hopelijk nog vele berichten dc wereld instroomen, die de gohecle menschheid tot zegen ziju....

Historische kranten - Archief Eemland

Amersfoortsch Dagblad / De Eemlander | 1931 | | pagina 17